Šogad Valsts ieņēmumu dienestā (VID) tika pabeigta Tematisko pārbaužu atbalsta informācijas sistēmas izstrāde, kuras koncepcija un galvenās tehniskās prasības tika izstrādātas Eiropas Savienības Phare 2003.gada nacionālās programmas projekta "Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu kontroles pilnveidošana" mērķsadarbības līguma ietvaros sadarbībā ar Nīderlandes nodokļu un muitas administrācijas ekspertiem, Db.lv informēja VID Komunikācijas daļa.
Projekta mērķis bija izveidot efektīvu kontroles sistēmu cīņai pret izvairīšanos no nodokļu nomaksas un paaugstināt nodokļu kontroles darba efektivitāti, izmantojot informācijas tehnoloģiju atbalstu.
Lai Tematisko pārbaužu atbalsta informācijas sistēmu varētu pielietot nodokļu kontroles darbā uz vietas pie nodokļu maksātāja, bija nepieciešami gan portatīvie datori, gan printeri. Izmantojot Phare programmas piešķirto finansējumu, jau 2006.gada nogalē tika iegādāti 40 portatīvie datori par kopējo summu 43,8 tūkstoši eiro (t.sk.., 31,3 tūkst. eiro ES Phare finansējums un 12,5 tūkst. eiro Latvijas valsts budžeta līdzdalības finansējums), bet par valsts budžeta līdzfinansējumu ? portatīvie printeri.
Tas nozīmē, ka turpmāk VID kontrolieriem, kuri veic tematiskās pārbaudes, ierodoties pie nodokļu maksātājiem uz vietas, būs iespējams veikt savus pienākumus, izmantojot informācijas tehnoloģiju atbalstu - Tematisko pārbaužu atbalsta informācijas sistēmu, portatīvos datorus un portatīvos printerus. Tādējādi nodokļu inspektors ieradīsies pie pārbaudāmā nodokļu maksātāja ar jau elektroniski sagatavotiem, daļēji aizpildītiem pārbaudes veikšanai nepieciešamajiem dokumentiem. Tāpat uz vietas varēs salīdzināt pārbaudē iegūto informāciju ar VID informācijas sistēmās esošo informāciju par konkrēto personu, tās darījumu partneriem un darījumu vērtībām, par nodarbinātajiem, un amatpersonām, par uzskaitē esošajiem kases aparātiem u.c. VID rīcībā esošo informāciju un elektroniski noformēt tematiskās pārbaudes aktu. Šie uzlabojumi ievērojami samazinās tematiskās pārbaudes sagatavošanai un veikšanai patērēto laiku un paaugstinās veikšanas kvalitāti. Līdz šim dokumentu sagatavošana pārbaudes veikšanai, dokumentu noformēšana pārbaudes laikā, kā arī iegūto datu salīdzināšana tika veikta manuāli. Pēc pārbaudes, tās veicējam atgriežoties VID nodaļā, iegūtos datus vajadzēja ievadīt VID informācijas sistēmās un tikai tad varēja veikt salīdzināšanu. Papildus tam sistēma nodrošinās iekšējās kontroles funkcijas un uzlabos darba kvalitāti.
Pirms tematisko pārbaužu atbalsta informācijas sistēmas pilnīgas ieviešanas visās VID teritoriālajās iestādēs laikā no šī gada aprīļa līdz jūnijam tiks īstenots pilotprojekts VID Zemgales reģionālās iestādes Jelgavas nodaļā.
Kopumā tematisko pārbaužu atbalsta informācijas sistēmu izstrādei Eiropas Savienība bija piešķīrusi 621 tūkst. eiro, kas deva 75% no sistēmas kopējām izmaksām un paralēli no Latvijas valsts budžeta bija jāsedz pārējie 25%, t.i., 207 000 eiro.
Tematisko pārbaužu atbalsta sistēma tika izstrādāta VID un SIA Lattelecom Technology noslēgtā līguma ietvaros.