Citas ziņas

Visbiežāk internetbankas Latvijā lieto pēcpusdienās un vakaros

, 03.01.2008

Jaunākais izdevums

Līdzīgi interneta izmantošanas pieaugumam informācijas iegūšanā, komunikācijā, preču iegādē, pakalpojumu rezervēšanā, pieaug arī internetbanku izmantošana norēķinu un citu finanšu darījumu veikšanai, liecina pētījums.

SEB Unibankas un E-Spy veiktais pētījums Baltijas valstīs liecina, ka Latvijā internetbanku savu finanšu pārlūkošanai, rēķinu veikšanai un citu finanšu pakalpojumu izmantošanai lieto 84% respondentu, Lietuvā – 91%, savukārt Igaunijā – 98%. Vismaz vienu reizi nedēļā savu internetbanku izmanto 48% Latvijas iedzīvotāju, 57% Lietuvas iedzīvotāju un 77% Igaunijas iedzīvotāju, kas apstiprina, ka interneta izmantošanas kultūra konkrētā valstī būtiski ietekmē arī internetbanku lietotāju īpatsvaru.

Vīrieši Latvijā raksturojami kā aktīvāki internetbanku lietotāji. 52% no aptaujātajiem vīriešiem un 46% sieviešu internetbanku lieto vismaz vienu reizi nedēļā. Latvijas galvaspilsētā internetbankas lieto 88% respondentu, ārpus Rīgas – 79%.

Vērtējot Latvijā dzīvojošo respondentu internetbankas lietošanas ieradumus, visaktīvākie lietotāji ir cilvēki vecumā no 20 līdz 29 gadiem – 88% no šajā vecuma grupā aptaujātajiem, bet augsts internetbanku lietotāju īpatsvars ir arī vecuma grupās no 30 līdz 39 gadiem – 85% respondentu.

Visbiežāk internetbanku Latvijā cilvēki lieto pēcpusdienā – 19% (16:00 – 20:00) un vakaros – 16% (20:00 – 24:00). Vecāki cilvēki (virs 40) visbiežāk internetbanku lieto dienā – 18% (12:00 – 16:00). Līdzīga tendence vērojama arī Lietuvā un Igaunijā. Arī Lietuvā un Igaunijā cilvēki visbiežāk internetbanku sniegtos pakalpojumus izmanto tieši no plkst. 16:00 līdz 20:00. Atšķirībā no Latvijas, Lietuvā un Igaunijā otrs populārākais pieslēgšanās laiks internetbankām ir no plkst. 12:00 līdz 16:00. No Baltijas valstīm rīta cēlienu internetbanku lietošanā visaktīvāk izmanto iedzīvotāji Lietuvā – 14% aptaujas dalībnieku.

Pētījums apliecina, ka, neatkarīgi no Baltijas valsts, to iedzīvotāji augstu vērtē internetbanku lietošanas ērtumu un nodrošinātos pakalpojumus. Būtiska atšķirība vērojamā tajā aspektā, ka Igaunijā vairāk nekā Latvijā un Lietuvā dzīvojošie internetbanku izmanto, lai pieteiktos dažādiem finanšu pakalpojumiem, piemēram, veiktu noguldījumus, pieteiktos patēriņa kredītiem, kartēm un citiem pakalpojumiem. 75% no Igaunijā dzīvojošajiem respondentiem atbildēja, ka ikdienā izmanto iespēju pieteikties dažādiem banku pakalpojumiem caur internetbanku, tai pat laikā tikai 32% Lietuvā dzīvojošo un 31% Latvijā dzīvojošo respondentu apstiprināja, ka izmanto šādu iespēju.

Interneta aptaujā piedalījās 974 respondenti no Latvijas, 1957 respondenti no Igaunijas un 2212 respondenti no Lietuvas. Aptauja tika veikta 2007. gada decembrī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Sāk izsīkt mobilo tālruņu numuri; SPRK plāno ieviest nosacījumus komersantiem, kas tos pieprasa

Žanete Hāka, 02.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban lietošanā komersantiem ir piešķirti 90% no 10 miljoniem mobilo telefonu tīklu numuru, taču daļa no tiem netiek izmantota, informē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK).

Numerācijas lietošanas tiesības elektronisko sakaru komersantiem piešķir SPRK atbilstoši Nacionālajam numerācijas plānam. Visvairāk komersanti pieprasa fiksētā telefona tīkla numerāciju Rīgas zonā un mobilā tīkla numerāciju. Savukārt no 2 miljoniem Rīgas numerācijas zonas fiksētā telefona tīkla numuriem lietošanā piešķirti ir 64%.

Analizējot ierobežoto numerācijas resursu izmantošanu, SPRK ir konstatējis vairākas problēmas. Viena no galvenajām problēmām ir neefektīva ģeogrāfiskās un neģeogrāfiskās numerācijas resursu izmantošana. Komersanti ir vērsušies SPRK ar lūgumu piešķirt numerāciju, taču, kā izrādās, numerācija netiek izmantota. No 109 komersantiem, kuriem ir piešķirtas tiesības lietot ierobežotos numerācijas resursus, tikai 53 komersanti jeb 49% tos faktiski izmanto. No 49 komersantiem, kuriem lietošanā piešķirti mobilo telefonu tīkla numuri (2XXXXXXX), tos izmanto tikai viena ceturtā daļa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Pēcpusdienas māja" iecerēta kā vide, kur jaunāko klašu bērni pēc skolas un brīvlaikos var pavadīt laiku, mācoties dzīvei svarīgas iemaņas caur darbošanos.

Idejas iedīgļi "Pēcpusdienas māja" radītājai Egitai Matulēnai radušies laikā, kad bija jādomā, kur un kā bērni pavadīs laiku, kad beigsies bērnudārza gaitas vasarā pirms skolas.

"Sagatavošanas grupas bērnudārzos savus izlaidumus svin vasaras sākumā – ko bērnam darīt pēc tam? 1. klasē stundas beidzas laikā no 12 līdz diviem. Ko bērnam darīt pēc tam? Kur bērnu atstāt? Kam uzticēt? Domājot par to un vērojot situāciju, kas notiek skolās pēc stundu beigām pagarinātajā grupā, radās ideja par "Pēcpusdienas māju" ar mobilo pakalpojumu. Idejas galvenais mērķis ir radīt drošu vidi, kas ir tendēta bērnā veidot daudzas dzīvei svarīgas pamatzināšanas – lēmumu pieņemšanu, sava laika plānošanu, problēmu un konfliktu risināšanu, savu emociju atpazīšanu u.c.," viņa stāsta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Bankas daļēji jau izmanto dinamisku autentifikācijas metodi pirkumiem internetā; plāno pārmaiņas

LETA, 09.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā strādājošās bankas daļēji jau izmanto dinamisku autentifikācijas metodi pirkumiem internetā, taču vairākas bankas vēl plāno pārmaiņas šo prasību ieviešanai.

Eiropas Centrālās bankas ieteikumi drošiem pirkumiem internetā un Eiropas Padomes foruma SecuRePay prasības par e-komercijas darījumu apstiprināšanu paredz izmantotās statiskās paroles aizstāšanu ar dinamisku autentifikācijas metodi, proti, galvenais nosacījums ir autentifikācijas metode, kas nepieļauj viena vienīga koda vai paroles izmantošanu. Nordea banka līdz šim klientus, kas veic pirkumus internetā ar kredītkarti, aicinājusi ievadīt kodu kartes lietotāja numuru un ik reizi unikālu kodu no kodu kartes, tādēļ izmaiņas autorizēšanās kārtībā nav plānots ieviest. Domājot par klientu datu drošību, veicot pirkumus internetā, no oktobra Nordea klienti varēs veikt drošus e-pirkumus, izmantojot arī Nordea Maestro norēķinu kartes. Līdzīgi kā gadījumā, kad pirkums tiek veikts ar kredītkarti, lai veiktu pirkumu internetā ar Nordea Maestro norēķinu karti, klients tiks aicināts ievadīt gan Nordea internetbankas lietotāja numuru, gan kodu no bankas kodu kartes vai kodu kalkulatora, tādējādi garantējot vēl lielāku drošību un klientu personīgo datu aizsardzību no trešajām pusēm, aģentūru LETA informēja Nordea bankas sabiedrisko attiecību vadītāja Latvijā Signe Lonerte.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilnveidojot un attīstot digitālo pakalpojumu segmentu šodien, 20. aprīlī, darbu sāk "Baltic International Bank" jaunā internetbanka, kas piedāvā uzlabotu funkcionalitāti, ērtāku lietotāja pieredzi, kā arī aktualizētus drošības risinājumus.

Jānis Osis, "Baltic International Bank" Digitālo kanālu attīstības vadītājs, informē: "Projektā akcents tika likts uz diviem būtiskiem faktoriem: drošība, kam mūsdienās tiek pievērsta pastiprināta uzmanība, otrs - lietojamība, kas lielā mērā diktē noteikumus digitālajā vidē, lai lietotājs intuitīvi, ērti varētu strādāt, izmantojot konkrētā brīdī pieejamo ierīci, vai tas būtu telefons, dators vai planšetdators."

Jaunās internetbankas sākumlapā apkopota informācija par maksājumu kontiem un produktiem, ar iespēju internetbanku pielāgot katra klienta individuālajām prasībām. Lietošanas ērtībai ir izstrādāta pārskatāma internetbankas navigācija, kas ļaus: ērti piekļūt un veikt maksājumus, saņemt informāciju par darījumiem kontā, kontrolēt norēķinu kontus, informāciju par maksājumu kartēm, termiņnoguldījumiem un kredītu statusu, kā arī pieteikties un veikt izmaiņas bankas pakalpojumos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Db.lv saņēmis informāciju no lasītājiem, ka turpinās centieni izkrāpt Parex bankas internetbankas datus. Šoreiz mājaslapa, kurā tiek prasīts ievadīt klienta datus, nav slēgta.

Tas pats lasītājs, kas Db.lv informēja par iepriekšējiem centieniem izkrāpt Parex bankas internetbankas datus, informēja, ka vēlreiz saņēmis aicinājumu nodot krāpniekiem savus internetbankas datus, tikai šoreiz epastā uzrādītā lapa nav slēgta un ir identiska Parex bankas internetbankas dizainam.

Šoreiz epasts satur aicinājumu klientam ieiet Parex internetbankā, lai atjauninātu datus. Vēstules apakšā ir vārds "Enter", uz kura klikšķinot klients nonāk mājaslapā, kuras dizains ir identisks Parex bankas internetbankas dizainam. Vienīgais, kas liecina par krāpniekiem ir mājaslapas adrese: http://www.grupoproteccionvegetal.com/administrator/components/com_contact/cgi.php

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pētījums: Hansbankas i-banka ir labākā Latvijā

, 17.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Metasite Business Solutions veiktā Baltijas internetbanku 2007. gada pārskata rezultāti liecina, ka Hansabanka ir saglabājusi savas līderpozīcijas Latvijā, savukārt SEB Unibanka apdzinusi DnB Nord un Parex banku, Db.lv informēja Metasite Business Solutions pārstāvji.

Baltijas internetbanku pārskats 2007 ir neatkarīgs pētījums par banku nozari Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, kas šogad tika veikts jau piekto gadu pēc kārtas. Pārskatā analizēts Baltijas komercbanku, tai skaitā Latvijas komercbanku, sniegtais internetbankas serviss, vērtēti katras bankas pakalpojumi salīdzinājumā ar konkurentiem un veikts salīdzinājums ar iepriekšējā gada rezultātiem, lai novērtētu sasniegumus pēdējā gada laikā.

Internetbankas tiek vērtētas pēc vairāk nekā 500 savstarpēji saistītiem kritērijiem, kas sagrupēti 4 kategorijās:

• Internetbankas funkcionalitāte - tīklā pieejamie pakalpojumi un iespējas;

• Internetbankas saprotamība - cik viegli lietotājam atrast nepieciešamo informāciju, vai internetbankas sistēma ir viegli saprotama klientam ;

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Bankas Swedbank klientiem viltvārži prasa sinhronizēt internetbankas kodu kartes

Lelde Petrāne, 05.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki Swedbank klienti ir saņēmuši krāpnieciskus viltus e-pastus it kā bankas vārdā ar lūgumu sinhronizēt savas internetbankas kodu kartes, noklikšķinot uz saites, kurā pēc tam tiek lūgts ievadīt internetbankas kodu kartes paroles. Kredītiestāde aicina nekādā gadījumā to nedarīt un par šādiem e-pastiem informēt banku.

Šis ir pasaulē izplatīts krāpšanas veids, ko sauc par «phishing» jeb «pikšķerēšanu», kad ar viltus vēstulēm it kā bankas vai kādas citas iestādes vārdā cenšas maldināt cilvēkus un uzzināt viņu konfidenciālos datus, informē kredītiestādes pārstāve Vineta Savicka.

Banka pārbauda šo gadījumu un atgādina, ka banka nekad nelūgs klientam ievadīt visus kodus no internetbankas kodu kartes.

Nekādā gadījumā nedrīkst sūtīt pa e-pastu vai teikt pa telefonu sekojošus datus:

•internetbankas parole;

•kodu kartes vai kalkulatora pilnie numuri;

•kartes numurs;

•kartes derīguma termiņš,

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

3 lietas, kas obligāti jāzina par internetbanku viedtālrunī

Lelde Petrāne, 14.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai izmantotu internetbanku viedtālrunī, ikvienam ir obligāti jāzina, kā to darīt pareizi. Pat ja uzbrucējiem uzreiz neizdodas iztukšot jūsu bankas kontu, tas nenozīmē, ka esat pasargāts – ļoti iespējams, ka tiek gaidītas vēl pāris nedrošas pieslēgšanās. Latvijas Komercbanku asociācija aicina ievērot e-drošības noteikumus un atgādina trīs lietas, kas obligāti jāievēro.

1. Mobilajās ierīcēs ir jālieto aplikācija, nevis interneta pārlūks

Aplikācija ir drošākais internetbankas lietošanas veids mobilajās ierīcēs. Lejupielādējiet to tikai oficiālās vietnēs – Google Play vai Apple AppStore. Papildus drošībai par aplikācijas oriģinalitāti var pārliecināties bankas mājaslapā, tur jābūt atrodamām norādēm uz internetbankas oficiālo lietotni. Banku aplikācijas atbilst visām drošības prasībām un tiek regulāri atjaunotas, savukārt lietotāju uzdevums ir akceptēt piedāvātos atjauninājumus.

2. Izvairieties no internetbankas lietošanas publiskajos bezvadu jeb Wi-Fi tīklos

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Tendence - internetbankas kodu kartiņu vietā nāks mobilie risinājumi

Dienas Bizness, 15.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankas Citadele veiktajā iedzīvotāju aptaujā noskaidrots, kas iedzīvotājus kaitina visvairāk, internetbankas kodu kartiņu lietošanā. Savā ziņā var teikt, ka internetbankas kodu karšu ēra ir beigusies, un bankas tās aizstāj ar modernākiem risinājumiem.

- Kodu karšu lietošanā cilvēkus visvairāk kaitina situācija, kad nekavējoties jāveic maksājums internetbankā, bet kodu karte nav pie rokas. Šāda situācija kaitinoša šķiet 49% aptaujāto iedzīvotāju, kas lieto internetbanku, un 26% tādā situācijā arī ir nokļuvuši.

- Līdzīgi kaitinoša ir situācija, kad ārzemēs nepieciešams veikt maksājumu, bet kodu karte nav paņemta līdzi. Tā atzina 43% internetbankas lietotāji, un 5% minēja, ka ir saskārušies ar šādu situāciju ceļojuma laikā.

- 37% internetbanku lietotājus kaitina situācija, kad cipari kodu kartē vairs nav vairs izlasāmi vai kodu karte ir pārlūzusi. Ar kartes nodilšanu saskārušies 14% internetbanku lietotāji, bet ar pārlūzušu karti – 5%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Zaķusalā notikušajā pasākumā par pareizu pirotehnikas lietošanu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD), Valsts policijas (VP), kā arī pirotehnikas firmas Aldi pārstāvji aicināja iedzīvotājus būt īpaši apdomīgiem un uzmanīgiem, Vecgada vakarā rīkojot uguņošanu.

Pasākumā tika demonstrēti dažādas bīstamības pakāpes pirotehnikas izstrādājumi - gan raķetes uz kociņa, gan tā sauktās «romiešu sveces», gan «debesu laternas», gan arī lielākas un mazākas jaudas pirotehnikas baterijas.

Pirmkārt, pirotehniskie izstrādājumi ir jāiegādājas tikai uzņēmumos, kuriem izsniegta atbilstoša licence, bet nekādā gadījumā tos nedrīkst pirkt no privātpersonām, kas tirgo nezināmas izcelsmes nesertificētus izstrādājumus. Tāpat vajag pārliecināties, vai, pērkot pirotehniku, līdzi tiek dota tās lietošanas instrukcija.

«No rokas» vai nelegālajās tirdzniecības vietās iegādāta pirotehnika var būt nekvalitatīva un izraisīt nelaimi. Turpretim labā pirotehnikas veikalā pārdevējs spēs pastāstīt par konkrēto izstrādājumu un tā drošu lietošanu vairāk, nekā būs rakstīts lietošanas pamācībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Pēc Latvijas Gāzes sūdzības tiesa ierosina lietu par noteikumiem, kas ļauj gāzi piegādāt no alternatīviem avotiem

LETA, 20.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvā apgabaltiesa šodien ierosināja lietu pēc AS Latvijas Gāze (LG) pieteikuma par Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) 10.septembra lēmumu saistībā ar dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumiem, kas ļauj Latvijas lietotājiem gāzi piegādāt no alternatīviem avotiem.

Kā aģentūru LETA informēja tiesā, lieta tiks izskatīta nākamā gada 15.februārī.

Tiesā papildināja, ka no LG ir pieteikts arī lūgums par pagaidu aizsardzības līdzekļa piemērošanu - apturēt SPRK lēmuma AS Latvijas Gāze dabasgāzes pārvaldes sistēmas lietošanas noteikumi" konkrēta punkta darbību -, ko tiesa skatīs 3.novembrī plkst.12.

LG administratīvajā tiesā apstrīdējusi dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumus, kas ļauj Latvijas lietotājiem gāzi piegādāt no alternatīviem avotiem, iepriekš vēstīja TV3. Vienlaikus LG atteikusi Latvenergo ieceri piegādāt sev gāzi no Lietuvas.

SPRK 10.septembrī apstiprināja un pirms mēneša stājās spēkā ar dabasgāzes infrastruktūru saistītie noteikumi - AS Latvijas Gāze dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumi un AS Latvijas Gāze Inčukalna pazemes gāzes krātuves lietošanas noteikumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

SEB banka ievieš mobilo internetbanku

Jānis Rancāns, 11.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot ar šodienu, SEB bankas klienti konta atlikuma pārlūkošanu un rēķinu apmaksu var veikt, izmantojot SEB bankas mobilo internetbanku. Savukārt iPhone un Android tālruņos papildus iespējams aplūkot tuvākās filiāles un bankomātus, uzzināt aktuālos valūtu kursus un izmantot valūtu kalkulatoru, informē banka.

Kā liecina SEB bankas un Mindscan veikts pētījums - mobilo internetbanku izmanto katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs, kurā visbiežāk veic divas funkcijas – konta atlikuma pārlūkošanu un rēķinu apmaksu.

«Pēc veiktā pētījuma datiem, mēs redzam, ka jau šobrīd katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs jeb 26% respondentu lieto mobilo internetbanku. Šāda mobilās internetbankas popularitāte skaidrojama ar lietošanas ērtību – vairāk nekā puse jeb 65% no Latvijas iedzīvotājiem atzīst, ka mobilās internetbankas nozīmīgākā priekšrocība ir iespēja izmantot to jebkurā laikā un vietā bez datora starpniecības, skaidroja SEB bankas valdes locekle Ieva Tetere.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

SEB bankas internetbankas lietotāji var saņemt arī E-pakalpojumus

, 19.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

E-lietu sekretariāts ir paplašinājis piekļuvi e-pakalpojumiem, nodrošinot iespēju saņemt elektroniskos pakalpojumus, vienotajā valsts un pašvaldību e-pakalpojumu portālā latvija.lv, izmantojot SEB bankas Ibanka lietotāja pieeju, informē SEB.

SEB bankas internetbankas lietotājiem portālā latvija.lv ir pieejami pieci e-pakalpojumi.

Iedzīvotāji var operatīvi pārbaudīt, vai persona ir iekļauta Iedzīvotāju reģistrā un vai nav ziņu par personas nāvi.

Tāpat tiek nodrošināta iespēja iedzīvotājiem uzzināt, kādi dati par viņiem, viņu nepilngadīgajiem bērniem, aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām ir iekļauti Iedzīvotāju reģistrā, lai pārliecinātos par datu pareizību, kā arī iegūtu nepieciešamo informāciju.

Iedzīvotāji var iegūt arī ziņas par personām, kurām viņu īpašumā ir spēkā reģistrācija dzīvesvietā, kā arī, vai personai ir spēkā reģistrācija dzīvesvietā norādītajā adresē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Viedoklis: Elektronisko maksājumu digitālā transformācija; PSD2 no iedzīvotāju skatu punkta

Latvijas Bankas maksājumu sistēmu un finanšu tirgus analītiķe Edīte Gailiša, 07.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko maksājumu pasaule ir ļoti cieši saistīta ar dažādām mūsdienu tehnoloģijām. Un tās attīstās daudz straujāk, nekā tām var tikt līdzi regulējošā likumdošana.

Pašlaik maksājumu tirgu Eiropas Savienībā (ES) regulē 2007. gadā pieņemtā Pirmā maksājumu pakalpojumu direktīva, bet 2018. gada sākumā visiem ES valstu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem jāsāk dzīvot pēc jaunas kārtības un noteikumiem, ko noteiks Otrā maksājumu pakalpojumu direktīva (PSD2).

Pirmā maksājumu pakalpojumu direktīva (Payment Services Directive - PSD) tika apstiprināta 2007. gadā un tā radīja vienotu maksājumu tirgu Eiropā. Direktīva noteica, ka visās ES dalībvalstīs elektroniskos maksājumus regulē vienādi noteikumi. Katrā ES dalībvalstī direktīvas tiek ieviestas caur nacionālo likumdošanu - Latvijā 2010. gadā stājās spēkā Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums. Ir pagājuši 10 gadi un Eiropas ekonomikas digitalizācija ir ievērojami gājusi uz priekšu. Pa šo laiku tehnoloģijas ir būtiski attīstījušās, bet tirgū ienākuši jauni spēlētāji, kas piedāvā virkni jaunu, inovatīvu pakalpojumu, bet daudzi no tiem pašlaik netiek nekādā veidā regulēti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Swedbank brīdina par krāpnieciskām viltus vēstulēm

Lelde Petrāne, 22.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki Swedbank klienti ir saņēmuši krāpnieciskus e-pastus it kā bankas vārdā ar saiti uz viltus mājas lapu, kurā pēc tam tiek lūgts ievadīt internetbankas kodu kartes paroles. Kredītiestāde aicina nekādā gadījumā to nedarīt un par šādiem e-pastiem informēt banku.

Jebkuru šaubu vai aizdomu gadījumā tā mudina klientus nekavējoties sazināties ar banku, lai pārliecinātos par e-pasta autentiskumu. Banka nekad nezvanīs, nesūtīts e-pastu un nelūgs no klienta rekvizītus, kuri nepieciešami elektronisko pakalpojumu izmantošanai. Banka arī nekad nelūdz ievadīt visas internetbankas paroles.

Viltus vēstules un lapas izskats:

No: [email protected]

Kam: xxxxxxx

Labdien xxxxxxx,

Mēs nevarējām jūs sazvanīt uz jūsu tālruņa numuru xxxxxxxx. Drošības apsvērumu dēļ mēs atslēdzām iespēju veikt maksājumus no jūsu internetbankas. Lai atjaunotu iespēju veikt maksājumus no internetbankas lūdzam sinhronizēt kodu karti ar bankas serveri.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parex bankas komentārs biznesa portālam Db.lv par krāpnieku centieniem iegūt Parex bankas klientu internetbankas datus.

"Interneta vide visā pasaulē laiku pa laikam tiek pakļauta noziedzīgu pārstāvju mēģinājumiem iegūt vienpusējus labumus nelikumīgā veidā. Tā kā banku sistēmas ir pietiekami drošas, noziedzīgās pasaules pārstāvji cenšas savas nelikumības veikt uz klientu rēķina, un, proti – uzdodoties par banku pārstāvjiem, viņi lūdz klientiem veikt pārskaitījumus uz pilnīgi svešiem kontiem vai arī uzrādīt drošības kodus, lai pēc tam paši varētu operēt ar klientu naudu. Šādiem uzbrukumiem laiku pa laikam ir pakļauti arī Latvijas komercbanku klienti (nesen masu mediji rakstīja par līdzīgiem konstatētiem gadījumiem Hansabankā).

Jūsu portālā publicētajā vēstulē norādītais interneta saits, pateicoties Parex bankas aktīvajai darbībai klientu aizsardzības jomā, jau ir slēgts un klientiem nevajadzētu satraukties par savu līdzekļu drošību. Tajā pat laikā banka lūdz ikvienu klientu būt uzmanīgam un nepieļaut savu Internetbankas pieslēgšanās datu nokļūšanu noziedznieku rokās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc DNB bankas pasūtījuma veiktajā aptaujā atklājies, ka kopumā Latvijas reģionos un Pierīgā remontdarbi mājokļos tiek veikti daudz biežāk nekā galvaspilsētā, teikts bankas paziņojumā.

Visaktīvāk remontdarbi patlaban norit Kurzemē un Zemgalē. Savukārt galvaspilsētā salīdzinājumā ar reģioniem ir viens no zemākajiem rādītājiem, kas apliecina remonta veikšanu patlaban vai pāris pēdējo gadu robežās. Tāpat salīdzinājumā ar citiem reģioniem Rīgā ir visvairāk respondentu, kuru mājokļos remonts nav veikts vairāk nekā 5 gadus. Bet katrs desmitais rīdzinieks atzīst, ka savu mājokli vispār nekad nav remontējis.

Kopumā remonts patlaban norit katra piektā Latvijas iedzīvotāja mājoklī. Visaktīvāk remontdarbus patlaban veic kurzemnieki (27,3%) un Zemgales iedzīvotāji (25,5%). Vidzemē un Latgalē šo variantu norādīja katrs piektais respondents. Savukārt katra sestā Latvijas iedzīvotāja mājoklis remontu šogad jau ir piedzīvojis. Biežāk to atzinuši Latgales iedzīvotāji (19,7%) un Pierīgā mītošie respondenti (16,9%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015.gada 8.oktobrī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēma lēmumu, ar kuru SIA Europark Latvia noteikts tiesiskais pienākums pārtraukt patērētājiem piedāvāt tādus netaisnīgus autostāvvietas pakalpojuma līguma noteikumus, kuri paredz normatīvajiem aktiem neatbilstošu un nesamērīgu līgumsodu, informē PTAC pārstāve Sanita Gertmane.

PTAC šī gada 8 mēnešos sniedzis vairāk nekā 30 konsultācijas un saņēmis 27 patērētāju sūdzības, kurās patērētāji bija pauduši neapmierinātību ar SIA Europark Latvia piemērotajiem līgumsodiem.

PTAC, izvērtējot SIA Europark Latvia par autostāvvietas pakalpojuma noteikumu neievērošanu paredzētā līgumsoda noteikšanas un piemērošanas sistēmu, konstatēja, ka tā paredz piemērot nesamērīgu līgumsodu par noteikumu neievērošanu, kā arī tiesības aprēķināt līgumsodu atkārtoti ik pēc 24 stundām.

Saskaņā ar patērētāju sniegto informāciju par salīdzinoši neilgu neapmaksātu pakalpojuma izmantošanu, piemēram, sākot no dažām minūtēm līdz vienai stundai, SIA Europark Latvia pieprasa pilnu noteikumos paredzētā līgumsoda apmaksu (fiksētas summas veidā 11,00 EUR un 25,00 EUR), kura vairākkārtīgi pārsniedz neapmaksātā pakalpojuma cenu. Turklāt par vienu un to pašu līgumsaistību pārkāpumu var tikt piemērots līgumsods pilnā apmērā atkārtoti 24 stundu laikā no pārkāpuma konstatēšanas brīža, pakļaujot patērētājus pieaugošām un salīdzinājumā ar pakalpojuma maksu nesamērīgām sankcijām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada 1. janvāra Rīgas teritorijā vislētākās maksas autostāvvietas atradīsies D zonā - pārsvarā Rīgas mikrorajonos, kur maksa par stundu varētu sasniegt 0,85 eiro un 1,44 eiro par katru nākamo stundu, bet visdārgākās autostāvvietas atradīsies R zonā Vecrīgā – līdz 4,27 eiro par pirmo stundu un 7,11 par katru nākamo.

Tā liecina otrdien Rīgas domes Satiksmes un transporta komitejas atbalstītie grozījumi saistošajos noteikumos par maksas autostāvvietu norēķināšanas un lietošanas kārtību, sakarā ar Latvijas pāriešanu uz eiro.

Turpmāk apmaksāt stāvvietu Vecrīgā varēs ne tikai ar SMS, bet arī ar mobilo internetu attiecīgajā mobilajā aplikācijā jeb lietotnē, bet minimālo laika limitu aizvietos ar minimālo noapaļoto summu.

Ņemot vērā to, ka vasaras sezonā Vecrīgas iedzīvotājiem bieži nav iespējams novietot transportlīdzekli pie savas dzīvesvietas, (piemēram, sakarā ar vasaras kafejnīcu ierīkošanu) turpmāk iedzīvotāja kartes īpašniekam būs tiesības lietot jebkuru stāvvietu Vecrīgā. Atbilstoši mūsdienu tehnoloģijām, paredzētas iespējas norēķināties ne tikai ar mobilā tālruņa īsziņu, bet arī izmantojot internetu viedtālruņos, lietojot attiecīgu mobilo lietotni.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gandrīz puse jeb 48% sievietes Latvijā nevarētu iztikt bez mobilajām ierīcēm, kamēr tikai trešdaļa (33%) vīriešu savu ikdienu nevar iedomāties bez viedierīcēm, liecina Latvijas Mobilais Telefons ( LMT) sadarbībā ar pētījumu aģentūru Omnicom Media Group (OMG) veiktais pētījums.

Kopumā 40% Latvijas iedzīvotāju atzinuši, ka nespētu iztikt bez mobilo ierīču lietošanas ikdienā.

Aptaujas dalībnieki visbiežāk viedtālruņus un planšetes izmanto dīvānā, sabiedriskajā transportā un darbavietā - 42 % respondentu atzinuši, ka ikdienā vispopulārākā planšetu un viedtālruņu lietošanas vieta ir dīvāns, 39 % lieto sabiedriskajā transportā, 34 % gultā un 25 % respondentu norādījuši, ka visbiežāk mobilās ierīces izmanto atrodoties vai stāvot rindā.

Pētījumā secināts, ka lietošanas situācijām ir tendence variēt atkarībā no lietotās ierīces – iedzīvotāji, kuru rīcībā ir tikai viedtālrunis, tajā izteikti biežāk ielūkojas, atrodoties sabiedriskajā transportā (45%), esot darbā (41%), uz ielas (23%). Visbiežāk dīvānu kā piemērotāku vietu viedierīču lietošanai izvēlas tie, kuri ikdienā lieto gan viedtālruni, gan planšeti vai tikai planšeti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aptauja: Cilvēki ar zemiem ienākumiem neienteresējas par 2.pensiju līmeņa rezultātiem

Žanete Hāka, 11.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vislielāko interesi par sava pensijas 2. līmeņa uzkrājumu izrāda cilvēki, kuru ienākumu līmenis pārsniedz 800 eiro mēnesī. Tikmēr cilvēki ar zemākiem ienākumiem sava pensijas kapitāla uzkrāšanu biežāk atstāj novārtā, necenšoties ietekmēt tā pieaugumu, liecina pēc DNB bankas pasūtījuma veiktās aptaujas rezultāti.

Viena no iespējām, kas ļauj ikvienam sekot līdzi pensiju 2. līmeņa darbības rezultātiem, ir vietne manapensija.lv. Vaicājot, cik bieži šī iespēja izmantota, atklājies, ka visbiežāk (vienu reizi gadā vai biežāk) to dara iedzīvotāji ar ienākumiem virs 800 eiro mēnesī (31 %), kamēr no tiem, kam ienākumi ir līdz 600 eiro mēnesī, – 18 %. Atbildi, ka pensiju 2. līmeņa darbības rezultātiem nav sekojuši ne reizi vai vienu reizi pirms vairāk nekā pieciem gadiem, visbiežāk minēja iedzīvotāji grupā ar zemākajiem ienākumiem (67 %).

Ikviens Latvijas iedzīvotājs savu individuālo pensiju 2. līmeņa uzkrājumu var noskaidrot arī ar vietnes Latvija.lv palīdzību. Tomēr aptaujas dati atklāj, ka arī šo bezmaksas iespēju savā labā izmanto mazāk nekā puse aptaujas dalībnieku (39 %), kamēr 59 % atzinuši, ka to nedara nekad. Visbiežāk – vienu vai vairākas reizes gadā – savu individuālo pensijas 2. līmeņa uzkrājumu pārbauda vislabāk pelnošie aptaujas dalībnieki (800 un vairāk eiro mēnesī). Šajā grupā tā atbildējis katrs ceturtais respondents. Tikmēr atbildi „nekad” visbiežāk sniedza tie, kuri pelna līdz 600 eiro mēnesī (65 %).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts Policija pēdējā laikā regulāri saņem sūdzības par krāpšanas gadījumiem, ņemot elektroniskos kredītus uz citas personas vārda, informē policijas pārstāvji. Ņemot to vērā, izstrādāts pakalpojums, kas turpmāk varētu iegrožot šādu pārkāpumu izplatību.

«Šim nozieguma veidam varētu būt augsta latentitāte: cilvēki bieži vien par notikušo izvēlas policijai neziņot, jo jūtas vainīgi, ka paši labprātīgi kādam ir iedevuši savus datus, tostarp internetbankas pieejas kodus un paroles, saka Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Preses un sabiedrisko attiecību sektora vadītājs Toms Sadovskis. Policija gan aicina upurus nebaidīties un par krāpšanas gadījumiem ziņot policijā, jo kredītu krāpnieki ir sava aroda profesionāļi, kas atrod pieeju dažādiem cilvēkiem dažādās dzīves situācijās.

Leģendas, ko noziedznieki izmanto krāpšanā, ir dažādas. «Viena leģendu grupa ir saistīta ar solījumiem pieņemt darbā. Šajos gadījumos cilvēkam tiek teikts, ka, lai sagatavotu darba līgumu vai izmaksātu algu, ir nepieciešams zināt internetbankas pieejas kodu. Leģendai notic cilvēki, kuri minimāli lieto internetbanku un nepārzina tās darbību. Otra leģendu grupa ir saistīta ar konta izīrēšanas pakalpojumu, orientējoties uz cilvēkiem, kuri zina internetbankas darbības pamatprincipus. Šajos gadījumos upuris notic krāpnieka stāstam par tīra konta nepieciešamību, piemēram, prasītājs stāsta, ka VID nobloķējis viņa kontu un tāpēc nav, kur ieskaitīt naudu u.tml. Par palīdzēšanu parasti tiek solīti 10 – 20 lati mēnesī,» krāpnieku leģendas skaidro T. Sadovskis. Līdzās krāpniecībai ar labprātīgi nodotiem datiem, pastāv arī krāpniecība ar zagtiem datiem, bet tā ir mazāk izplatīta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Negrib sašaurināt e-adreses lietotāju loku

Elīna Pankovska, 07.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rosina noteikt, lai oficiālās elektroniskās adreses autorizācija būtu iespējama arī ar interneta bankas starpniecību, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Valdība ir akceptējusi nodošanai Saeimā Oficiālās elektroniskās adreses likumprojektu. Tas paredz, ka pēc pāris gadiem valsts pārvaldes iestādes ar uzņēmējiem un iedzīvotājiem komunicēs elektroniski vienā informācijas vidē. Proti, no 2018. gada jūlija uzņēmumiem būs jāizveido sava e-adrese, lai varētu saņemt un nosūtīt dokumentus valsts un pašvaldību iestādēm. Likuma un idejas autori norāda, ka tas samazinās uzblīdušo birokrātiju, kā arī atvieglos komunikāciju ar valsti. Sistēmai vajadzētu sākt strādāt 2018. gada 1. janvārī, jūlijā tai pieslēgsies arī komersanti, bet 2020. gadā – maksātnespējas procesa administratori, zvērināti tiesu izpildītāji un tiesas. Tās būs obligātās kategorijas, bet fiziskas personas – pēc brīvprātības principa. Zvērināti advokāti iebilduši pret obligāto e-adreses izveidi un lietošanu finanšu apsvērumu dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Arī DnB NORD Banka brīdina par viltus vēstulēm

Elīna Pankovska, 20.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

DnB NORD Bankas klienti, kā arī ar banku nesaistīti cilvēki saņēmuši viltus e-pastus, kas nosūtīti it kā DnB NORD vārdā. Banka aicina neveikt nekādas darbības e-pastā norādītajā interneta vietnē un šo e-pastu dzēst.

Cilvēkiem izsūtīti viltus e-pasti ar saiti uz interneta vietni, kurā tiek prasīts ievadīt internetbankas lietotāja datus - ieejas vārdu, paroli un kodus. Interneta vietne, uz kuru ved saite no viltus e-pasta, pēc sava vizuālā noformējuma ir ļoti līdzīga īstajai internetbankas ieejas lapai.

Banka uzsver, ka nekad nesūta šāda veida e-pastus un nelūdz no klienta datus, kas nepieciešami internetbankas lietošanai.

Jāatgādina, ka iepriekš arī Swedbank brīdināja, ka vairāki cilvēki, tostarp bankas klienti, saņēmuši viltus e-pastus it kā bankas vārdā ar linku uz interneta vietni, kur tiek lūgts ievadīt visas savas internetbankas kodu kartes paroles.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Liela daļa uzņēmumu neizmanto sarežģītas internetbankas paroles

Žanete Hāka, 09.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divas trešdaļas jeb 67% Latvijas uzņēmumu ieejai internetbankā izmanto vienkāršas vai vidēji sarežģītas paroles, liecina bankas Citadele un tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS jaunākais pētījums Citadele Index.

23% aptaujāto uzņēmumu atzīst, ka ir nodrošinājušies ar ļoti sarežģītu paroli, piemēram, tādu, kas sastāv no lielajiem un mazajiem burtiem, cipariem un speciālajiem simboliem, un ir vismaz 10 simbolus gara. 10% aptaujāto nevarēja atbildēt uz šo jautājumu.

Ļoti sarežģītas internetbankas paroles visbiežāk izmanto vidējie un lielie uzņēmumi, attiecīgi 39% un 37%. Mikrouzņēmumu vidū vien katrs piektais internetbankas piekļuvei izmanto sarežģītu paroli.

Lielākā daļa uzņēmumu ar datoru un datortīklu drošību saistītos jautājumus risina paši saviem spēkiem, tā atzina 64% aptaujāto. 22% aptaujāto ir līgums ar kādu uzņēmumu, kas atbild par datoru drošību. Izrādās, ka teju katrs desmitais jeb 9% uzņēmumu datortīkla drošības jautājumam nepievērš īpašu uzmanību. 2% atzinuši, ka uzņēmumam nav datoru, bet 3% nevarēja atbildēt uz jautājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru