Valsts vides dienestam (VVD) esot pamatotas aizdomas par iespējamām atsevišķu uzņēmumu veiktām pretlikumīgām vidi piesārņojošām darbībām Rīgas brīvostas (RBO) vai tai pieguļošajās teritorijās.
Iespējams, ostas teritorijā tiek veiktas darbības, kas nav saistītas ar naftas produktu pārvadāšanu un pārkraušanu un ir pretrunā ar uzņēmumiem izdotajām piesārņojošas darbības atļaujām, informē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
Visdrīzāk tieši šīs darbības esot cēlonis smaku un benzola līmeņa kāpumam, par ko daudzkārt sūdzējušies apkārtējie iedzīvotāji. VVD šobrīd jau uzsācis izmeklēšanu, lai izvērtētu informāciju.
Vienlaikus pastāvot aizdomas, ka Rīgas domes uzstādītajai monitoringa sistēmai, kuras dati ir pieejami sabiedrībai, ir darbības pārtraukumi un laika nobīdes, lai apgrūtinātu iespēju savlaicīgi konstatēt vides piesārņojumu.
Šobrīd rit darbs pie piesārņojošas darbības atļauju pārskatīšanas vairākiem uzņēmumiem. Tā rezultātā VVD tiem uzdevis veikt pasākumus, lai nodrošinātu to darbības atbilstību vides kvalitātes prasībām. VVD ģenerāldirektore I.Koļegova uzsver: «Pēc iepazīšanās ar situāciju Rīgas brīvostā strādājošajos uzņēmumos, esmu pārliecināta, ka šie operatori, strādājot atļaujās noteiktajos apjomos un ar noteiktajiem kravu sastāviem, nevar radīt šobrīd konstatētos gaistošo organisko savienojumu izmešus.»
RBO valdes locekle un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Edmunda Sprūdža juridiskā padomniece Inga Antāne uzsver: «Gan Rīgas pilsētas pašvaldībai, gan RBO jau sen bija jāapzinās, ka nevar forsēt ar ostas attīstību un kravu pārkraušanas pieaugumu šajā teritorijā, tā kā jau pašlaik piesārņojums ir nesamērīgs. Situācija RBO saistībā ar vides kvalitāti atkārtoti apliecina, ka ostas darbības efektivitāti nevar un nedrīkst mērīt tikai ar pārkrauto kravu apjomu un skaitu.»
Tāpat Veselības ministrijai ir lūgts izvērtēt Rīgas brīvostas tuvumā dzīvojošo iedzīvotāju iesniegtās sūdzības par veselības traucējumiem un sniegt viedokli par radīto ietekmi uz iedzīvotāju veselību.
Vienlaikus turpinoties konsultācijas ar ieinteresētajām pusēm par grozījumiem un uzlabojumiem esošajos normatīvajos aktos, piemēram, nosakot atsevišķu regulējumu vides prasībām naftas termināļiem un vienotu metodiku emisiju limitu noteikšanai, lai novērstu līdz šim esošo situāciju, kad apzināti vai neapzināti šāds regulējums netika noteikts. Paredzēts, ka jaunais tiesiskais regulējums noteiks kompleksu pieeju un detalizēti atrunās vides prasības, lai novērstu fragmentāru situācijas risināšanu.