Jaunākais izdevums

Drošības un kārtības nodrošināšanai dažādas Eiropas Savienības valstis tērē dažādas summas proporcionāli savam iekšzemes kopproduktam (IKP). Atbilstoši Eurostat metodoloģijai iznāk, ka Latvija drošības un sabiedriskās kārtības finansēšanā vairāk līdzinās Bulgārijai, bet Lietuva ‒ Ziemeļvalstīm.

Pēdējo nedēļu notikumi valstī parāda aizvien jaunus iekšējās drošības robus, kas, iespējams, ir ilgstošu sistēmisku aplamību sekas.

Drošības problēmas ir ilgāk par divām nedēļām

Tas, ka policijas darbs pieklibo, nav tikai pēdējo nedēļu sakāpināto emociju iespaids. Mēs varētu nolikt malā sievietes slepkavību Jēkabpilī un jauniešu izdarības Imantā un atcerēties senākus gadījumus. Piemēram, puisēna Ivana pazušanu Liepājā 2017. gadā, kura līķi atrada pēc pāris dienām Dubeņu mežā. Var atcerēties advokāta Rebenoka slepkavību, kas tika izdarīta ar īpašu cinismu un cietsirdību, bet izskatās, ka lieta paliks neatrisināta. No dažādiem individuāliem gadījumiem politiķi taisa savas scēnas un būvē balsojumu kāršu namiņus, it kā viņu oponenti būtu kūdījuši kādu varmāku, slepkavu vai maniaku, tomēr fonā neatbildēts paliek jautājums par pašu sistēmu pēc būtības. Vai ar to viss ir kārtībā?

Algas par mazu, darba nejēdzīgi daudz, un, kā izrādās, drošībai no budžeta tērējam pamatīgus līdzekļus, ja rēķina pret valstī kopumā saražotiem labumiem. Krietni vairāk nekā lietuvieši vai igauņi, un tas notiek jau gadus piecus. Proti, pirmkārt, atšķirība ir greizā sistēmā, kas arī veido greizu attieksmi daudzās lietās. Šajā stāstā tiek piedāvāts skatījums uz naudas izlietojumu, turklāt jau paredzot kritiku, ka dažādās valstīs dienesti sagrupēti tā un šitā, tādēļ nemaz neesam salīdzināmi. Tādēļ jau, ievadot šo stāstu, gribu uzsvērt, ka lielo skaitļu lietās vairs nav runa par atsevišķām nodaļām. Proti, nelielas kļūdas dēļ valstu birokrātiskās uzskaites var būt, tomēr tās nemaina kopainu tik ļoti, lai par to nebūtu iespējams spriest kopumā. Sistēmiskās aplamības atklāj nauda, un pirms 10 gadiem ar lietuviešiem bijām vienā līmenī tēriņu ziņā. Šobrīd aina ir kardināli mainījusies.

Drošības budžets ir audzis

Pēdējās desmitgades laikā drošības un sabiedriskās kārtības budžets Latvijā audzis par 0,4 procentpunktiem no IKP. Proti, izdevumi drošībai bija 1,8% no IKP 2012. gadā, bet 2,2% no IKP ‒ 2021. gadā. Nav gluži tā, ka 2021. gads būtu kāds īpašs lēciens pandēmijas iespaidā. Izdevumi aug no gada uz gadu. Salīdzinājumam ‒ Lietuvā tie paši 1,8% no IKP 2012. gadā, bet 2021. gadā tikai 1,3%. Var vien piebilst, ka OECD noziedzības vērtējumā, runājot sporta terminos, Lietuva necīnās par pēdējām vietām Eiropas kopvērtējumā.

Izslavēto Ziemeļvalstu etalons Zviedrija drošībai un sabiedriskajai kārtībai 2012. gadā tērēja 1,4% no IKP, bet 2021. gadā 1,3% no IKP, gluži tāpat kā Lietuva, un iznāk, ka drošības finansējuma ziņā lietuvieši dzīvo Ziemeļvalstī. Igaunijā samazinājums ir tikai par 0,2 procentpunktiem, no 2% 2012. gadā uz 1,8% no IKP 2021. gadā. Drošības izdevumus nedaudz ir kāpinājusi Vācija – par 0,2 procentpunktiem. Latviju pārspēj Bulgārija. Pieaugums no 2012. gada līdz 2021. gadam finansējumā ir par 0,5 procentpunktiem, sasniedzot ES rekordu kopvērtējumā 2021. gadā.

Bulgārijā sabiedriskā kārtība un drošība izmaksā 2,7% no IKP, lai gan pēc kriminogēnās situācijas valsts ļoti neatšķiras no netālu esošās Rumānijas, kur 2021. gadā drošībai kopumā tērēja 1,8% no IKP, gluži tāpat kā Igaunijā. Viens no kopējiem secinājumiem ir ‒ jo labāk pārtikusi ir sabiedrība, jo mazāki tēriņi valstij ir drošības lietās. Etalons varētu būt Dānija, kas visas desmitgades garumā nemainīgi tērē 1% no IKP drošībai un sabiedriskās kārtības nodrošināšanai. OECD dati parāda, ka Dānijā likumpārkāpumu ir krietni mazāk nekā kaimiņos esošajā Nīderlandē, kur tiem pašiem jautājumiem jāveltī daudz vairāk līdzekļu. Otrs secinājums ‒ dažas Austrumeiropas valstis mainās, bet dažas ne!

Citiem pretēji procesi

Detalizējot drošības un sabiedriskās kārtības finansējumu, jāteic, ka finansējuma pieaugums ir visās Latvijas drošības un kārtības nodrošināšanas jomās. Policijas finansējums pieaudzis par 0,1 procentpunktu no IKP, 2021. gadā sasniedzot 1,1% no IKP. Lietuvā pretējs process par tādu pašu lielumu, kopējam finansējumam samazinoties līdz 0,4% no IKP 2021. gadā, rēķinot pret 2012. gadu. Arī Igaunijā finansējums tieši policijas pakalpojumam sarucis par 0,1 procentpunktu no IKP desmitgades laikā. Jāpiebilst, ka pēc policistu skaita šobrīd starp ES valstīm esam ar vienu no lielākajiem personālsastāviem un iebildes par lielu daudzumu vakanču pēc būtības neglābj no tā, ka nauda tiek tērēta vairāk nekā kaimiņos un ar pieaugošu apetīti. Leģendārā mafijas zeme Itālija vēl 2012. gadā tērēja vairāk par Latviju policijas uzturēšanai, rēķinot pret IKP, bet šobrīd tērē mazāk.

Nevilšus gribas jautāt, ko vairums ES valstu dara citādi nekā Latvijā, ka spēj mazināt izdevumus iekšējai drošībai, līdztekus nesūrojoties par pārmērīgu noziedzības pieaugumu, ko gan nevar teikt par Francijas un Itālijas dienvidiem, kā arī Vācijas lielpilsētām ar lielu migrantu pieplūdumu. Tieši Vācija ir viena no valstīm, kur finansējumu policijai kopš 2012. gada ir nācies nedaudz palielināt. Daudz skarbāk finansējuma apjoms pret IKP atšķiras, runājot par naudu tiesu sistēmai. Pēc J. Bordāna veiktās reformas Latvijas tiesu sistēma ir kļuvusi par otru dārgāko ES. Pirmā dārgākā, rēķinot izdevumus pret IKP, ir Bulgārija. Līdztekus jāpiebilst, ka arī cietumi mums izmaksā dārgi, lai gan šajā sadaļā laurus plūc marihuānas smēķētāju paradīze Nīderlande, cietumu uzturēšanai veltījot pat 0,4% no IKP, kamēr pārējā Eiropā izdevumi nepārsniedz 0,2% no IKP.

Absolūtajos skaitļos Baltijas līderi

Ja salīdzinām Baltijas valstu izdevumus absolūtajos skaitļos, tad situācija kopš 2012. gada ir kardināli mainījusies. 2012. gadā no 8,6 miljardus lielajiem valdības kopējiem tēriņiem 396 miljonus Latvijā tērēja drošības un sabiedriskās kārtības jomai. 2021. gadā no kopējo izdevumu groza (14,8 miljardi) drošībai tērējām 733 miljonus eiro. Lietuvas budžeta tēriņu kopējais apmērs 2012. gadā bija 13,3 miljardi, un drošībai viņi tērēja 587,6 miljonus eiro. 2021. gadā Lietuvas budžeta tēriņu apjoms bija 21,1 miljards, un drošībai tika tērēti 720 miljoni eiro. Proti, budžets lielāks, bet drošības vajadzībām tērē mazāk nekā mēs. Igaunijā 2012. gadā budžeta kopējie tēriņi bija septiņi miljardi, drošībai un sabiedriskai kārtībai – 364 miljoni eiro. 2021. gadā Igaunijas budžets tēriņu sadaļā – 13 miljardi, tostarp drošībai – 574 miljoni eiro. Igaunijas gadījumā jau esam paspējuši vien nobrīnīties par to, kā ar mazāku iedzīvotāju skaitu viņi panāk lielākus budžeta ieņēmumus, un varētu retoriski jautāt, kas liedz viņiem tērēt vairāk, ja nauda nāk!? Tomēr Igaunija necenšas nejēdzīgi palielināt ārējo parādu, barojot nepilnvērtīgu sistēmu.

Kur paliek nauda?

Jautājumu jēga par Latvijas drošības un sabiedriskās kārtības jomu dzimst divos faktos. Pirmkārt, tas ko jau parādījām, – policija, tiesa un cietums mums izmaksā aizvien dārgāk nekā citiem. Otrkārt, visi iekšlietu un tieslietu ministri desmitgades garumā to vien dara kā brēc par mazām, pārāk mazām policistu, PMLP darbinieku, tiesnešu, prokuroru un citu sabiedrības uzraudzītāju algām. Īsumā – kādēļ tā? Plašāk skatoties, ja ierindas policisti, prokurori, PMLP darbinieki pie apkalpošanas galdiņiem, tiesnešu palīgi saņem maz, tad kurš ir labi atalgots? Cik tādu ir? Vai kopumā sistēmas nav pārlieku birokratizētas un lielāko daļu darba drošības un kārtības uzturētāji neiegulda visādu papīru aizpildīšanai, nevis praktiskai darbībai? Kādēļ kārtībnieki nav manāmi uz ielas, lai redzētu, kas notiek, un palīdzētu? Ielās dažkārt var redzēt pašvaldību policistus, kurus sabiedrība neuztver kā valsts garantētās drošības pārstāvjus un klusi kurn, par ko mēs maksājam nodokļus?

Lūk, atgriezeniskā saite! Nodokļu slogs aug, policijas izdevumi pret IKP aug, bet sabiedrības uzticība rūk. Savukārt bez sabiedrības uzticības un atbalsta policisti pārvēršas par soda mašīnu, kurus ar laiku arī nevēlas redzēt. Kopumā sistēma ir šajā fāzē, un tikai tad, kad notiek kaut kas ārkārtējs, prasa, kur bija policisti? Kuram tas rūp?

Komentāri

Pievienot komentāru
Signet Bank Kapitāla tirgus akadēmija

Obligāciju emisija dos iespēju būvēt modernāko noliktavu Latvijā

Jānis Goldbergs, 01.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group ir strauji augošs uzņēmums, kas nolēmis būvēt pilnībā automatizētu noliktavu Latvijā, par finansējuma piesaistes mehānismu izvēloties obligāciju emisiju ar Signet Bank atbalstu.

Par grupu, tās izaugsmi, projektu un finansējuma piesaistes mehānisma izvēli Dienas Bizness izjautāja grupas valdes priekšsēdētāju Jekaterinu Stuģi.

Pastāstiet, lūdzu, īsumā par Amber Beverage Group pamatbiznesu, vēsturisko izaugsmi.

Amber Beverage Group tika izveidota 2014. gadā kā daļa no SPI Group. Šobrīd bez mums SPI grupā ietilpst arī stipro alkoholisko dzērienu koncerns Stoli Group, vīna koncerns Tenute del Mondo un nekustamo īpašumu kompānija Towers Construction Management, kuru zināmākais objekts ir Zunda Torņi Rīgā, Raņķa dambī.2014. gadā izveidojot Amber Beverage Group, koncernā tika apvienoti četri Baltijas uzņēmumi – trīs no tiem pārstāvēja alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības segmentu, savukārt Latvijas balzams - ražošanu. Veidojot vienotu uzņēmumu grupu, visas atbalsta funkcijas centralizējām vienkopus un koncentrējām uzņēmumu darbību uz pamatbiznesu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Sadales tīkla tarifi – quo vadis?

Ivars Zariņš, Latvijas Elektroenerģētiķu un energobūvnieku asociācijas izpilddirektors, 11.08.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visnepatīkamāko iespaidu jaunie “Sadales tīkla” (ST) tarifi ir radījuši mājsaimniecībām ar neefektīvi izmantotu pieslēguma jaudu (raksta autors ir viens no tiem). Rezultātā daudzām mājsaimniecībām izmaksas par “Sadales tīkla” pakalpojumu ir pieaugušas pat vairākkārtēji.

Tas daudziem ir radījis sašutumu un aizdomas(arī Valsts prezidentam) par nepamatotām ST tarifu izmaiņām.

Taču emocionāla taisnīguma izjūta un reālā lietu kārtība ne vienmēr ir viens un tas pats. Tādēļ, pirms kādu tiesāt vai vienkārši bojāt savu (vai citu) veselību ar sašutumu par notiekošo, ir vērts pamēģināt noskaidrot patiesību. Un tas ir vienkārši izdarāms, ja vien izdodas pārvarēt vēlēšanos taisīt “haipu” sev apkārt.

Nedaudz par “taisnīguma mednieku” repertuāru.

Pirmais, uz ko uzķeras “taisnīguma mednieki” – ST tarifa izmaksu pieaugums daudziem rēķinos ir būtiski lielāks nekā ST izmaksu kopējais pieaugums, kas sastāda apm. 22%Tie, kas to cenšas pasniegt, kā ST vēlmi negausīgi papildus nopelnīt – patiesībā demonstrē tikai savus zināšanu robus skolas matemātikas kursa apguvē, vai vispār nav pat iedziļinājušies ST tarifa izmaiņās (par to vēlāk).

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

VIDEO: Vai briest trešais – zaļais emigrācijas vilnis?

Māris Ķirsons, 15.03.2023

Pēc daudzus gadus ilgām un nesekmīgām tiesvedībām par faktu, ka mikroliegums mežā «atrodas» pēkšņi un ar atpakaļejošu datumu, zemes apsaimniekotājs no Kurzemes Mārcis Sniedziņš nolēmis ar savu ģimeni pamest Latviju.

Ekrānšāviņš no video

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija lielākos emigrācijas viļņus piedzīvoja pagājušā gadsimta 90. gadu sākumā, pēc ekonomikas recesijas no 2008. līdz 2011. gadam. Ik gadu valsti pametušo skaits ir mazpilsētas vērtībā, un iespējams, ka mūs sagaida trešais emigrācijas vilnis, kas atšķirsies no citiem ar cēloni.

Pats fakts, ka valsti, kurā nenotiek dabas kataklizmas, katastrofas un kurā nav kara šausmu, pamet vairāk nekā desmit tūkstoši cilvēku ik gadu, ir jautājuma «kāpēc?» vērts! Nav šaubu, ka zaudēti simtiem tūkstošu cilvēku, kuri būtu gan patērētāji, gan preču un pakalpojumu pircēji, gan arī labumu radītāji – darbarokas. Reemigrācija notiek, cilvēki arī atgriežas, tomēr daudz mazāk nekā aizbrauc, tādēļ ik gadu dienaskārtībā būtu jābūt tūkstošiem «kāpēc?». Ir jāapzinās un jāpieņem jautājums, mēģinot meklēt atbildi. Virzība no vispārējā uz konkrēto ir riskanta, jo ik reizi satur konfliktu un aizvainojumu, kas jānošķir, lai redzētu tikai sistēmiskus riskus un aplamības, kas attiecināmas uz visiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laika posmā no 2004. līdz 2022. gadam vēlme pēc bērniem, pati motivācija, griba pēc tiem ir sarukusi no vidēji trīs bērnu ģimenes ieceres uz vidēji divu bērnu ieceri, liecina Latvijas Universitātes speciālistu pētījums Laulību, dzimstības un pozitīvu bērnu – vecāku attiecību veicinošo faktoru izpēte.

Bērni daudz mazākam skaitam cilvēku Latvijā nozīmē dzīves jēgu un piepildījumu.

Pētījuma statistiskā bāze

Pētījuma autores norāda, ka pētījums veikts pēc līdzīgiem principiem 2004. un 2022. gadā, turklāt visā šajā laikā Latvijas dzimstības rādītāji ir vērtējami kā kritiski zemi, gluži tāpat kā tas ir visā Eiropā. «Tomēr, ja vērtē pēc summārā dzimstības koeficienta, kam normālai paaudžu nomaiņai būtu jābūt 2,1–2,2, tad 2004. gadā tas bija 1,29, bet 2021. gadā tas bija pieaudzis līdz 1,57,» secina pētījuma autores. Proti, arī izmiršanas bezdibenī ir dziļuma atšķirības.

Tāpat bāzes datiem pieder secinājums par mātes vidējā vecuma pieaugumu. Latvijā tāpat kā visā pasaulē mātes vidējais vecums, kad dzimst pirmais bērns, palielinās. 2000. gadā pirmais bērns vidēji pasaulē dzima 24 gadus vecai māmiņai. 2021. gadā vidējais pasaules rādītājs ir pieaudzis līdz 27,8 gadiem, bet Latvijā pirmā jaundzimušā mātes vidējais vecums 2021. gadā bija 30,2 gadi. Līdztekus pētījuma autores kā pozitīvu faktoru min aizvien lielāku jaundzimušo skaitu likumīgi noslēgtās laulībās. 2021. gadā 10 872 bērni jeb 62,4% no visiem jaundzimušajiem ienāca oficiāli reģistrētās ģimenēs. 2011. gadā laulībā dzimušo īpatsvars bija tikai 55,4%. Tiesa gan, bērnu bija krietni vairāk kopumā. Situācija patlaban nedaudz atgādina Eduarda Veidenbauma dzejoļa «Ej un dzenies tik pēc naudas» vārsmas, kas noslēdzas ar vārdiem: «Papriecāties tikumīgi, bērnus radīt likumīgi.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zūdot darbvietām, iznīkst arī apdzīvotu vietu ekosistēmas. Latvija ir vienīgā valsts Baltijā, kurā nodarbināto skaits 2022. gadā ir par 91 200 mazāks, nekā tas bija 2005. gadā, savukārt Igaunijā nodarbināto skaits ir teju par 56 000, bet Lietuvā par 31 300 lielāks nekā pirms 17 gadiem.

Šādu pārsteidzošu un šokējošu ainu Saeimas Ilgtspējas attīstības komisijas sēdē, balstoties uz Eurostat datiem, rādīja Latvijas Darba devēju konfederācija. Nodarbināto skaita izmaiņu dinamika rāda, ka visās Baltijas valstīs ekonomiskā recesija, kas izpaudās 2009.–2010. gadā, būtiski samazināja strādājošo skaitu – Latvijā pat par 220 600, Lietuvā par 198 200, bet Igaunijā par 95 300, tomēr jau 2011. gadā atsākās darbinieku skaita pieaugums. Igaunija tā dēvēto pirmskrīzes līmeni sasniedza jau teju 2017. gadā, Lietuva to pārsniedza tikai 2022. gadā, bet Latvija vēl pat nav pietuvojusies 2008. gada strādājošo skaitam (1,055 miljoni cilvēku). Nereti, bet pamatoti darba ņēmēju skaita samazinājumi tiek skaidroti ar inovācijām, tehnoloģisko progresu, zinātniski tehnisko revolūciju. Labi, bet vai tad Igaunija un Lietuva ir stāvējusi ārpus tehnoloģiju progresa? Nē, nav! Spriežot pēc IKP uz vienu strādājošo, var secināt pretējo – tās mūs ir apsteigušas. Iespējams, atbildes jāmeklē Baltijas valstu politiku atšķirībās, valdošo politiķu pieņemtajos un arī nepieņemtajos lēmumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kā papildu bonusi veido darba devēja tēlu? Komentē eksperti no „Stebby” un „Tietoevry Banking”

Sadarbības materiāls, 15.02.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažādi papildu ieguvumi, kas tiek piedāvāti darbiniekiem, jau kādu laiku ir kļuvuši teju par neatņemamu uzņēmumu konkurences rīku. Taču tie var ne tikai palīdzēt piesaistīt vai noturēt darbiniekus, bet arī radīt pretēju efektu – sabojāt uzņēmuma tēlu, ja izmantoti nevietā. Eksperti no personalizēto labsajūtas pakalpojumu startapa „Stebby" un uzņēmuma „Tietoevry Banking” stāsta, kāpēc uzņēmumiem būtu jāvelta vairāk laika, lai noskaidrotu reālās komandas vajadzības, un kam jāpievērš uzmanība, veidojot papildu atbalsta paketes darbiniekiem.

Kā stāsta Marta Medne, „Tietoevry Banking” darba devēja tēla speciāliste, pozitīvu tēlu var veidot un pielāgot ārējām vajadzībām, taču pamatā tas vienmēr izriet no uzņēmuma kultūras. Mākslīgi izveidots darba devēja tēls nespēs uzņēmumam kalpot ilgtermiņā, savukārt patiess un pozitīvs darba devēja tēls palīdz piesaistīt darbiniekus un lieliski noder personāla atlasē. Tas palīdz uzņēmumam atrast kandidātus, kas identificējas ar tā kultūru, nemaz nerunājot par laiku un izmaksām, kas tiek ietaupīti kandidātu atlases procesā, salīdzinot ar situāciju, ja uzņēmumam ir negatīvs publiskais tēls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izsniegto kredītu apjoms gan mājokļu iegādei, gan uzņēmumiem pēdējo 12 gadu laikā Latvijā piedzīvojis lejupslīdi, kamēr dienvidu un ziemeļu kaimiņvalstīs tieši pretēji – pieaudzis.

Baltijas salīdzinošās izmaiņas kredītu apjomos norāda nevis uz banku vai uzņēmēju kūtrumu, bet uz kādu kopējo spēles noteikumu aplamību, kas lēni un nepārvarami noved pie iepriekš prognozējama rezultāta.

Šādu ainu var novērot, ielūkojoties Eiropas Centrālās bankas datos. Nenoliedzami jautājums ir, kas notiek kreditēšanas segmentā un – vēl jo vairāk – kāpēc, laikam ritot, plaisa starp Baltijas valstīm tikai pieaug, nevis samazinās. Latvija, tāpat kā Igaunija un Lietuva, ir eirozonas valsts, bet, raugoties uz dažādiem parametriem, šķiet, ka tās nebūt nav viena reģiona valstis, kur būtībā ir ļoti daudz līdzīgā un salīdzinoši maz atšķirīgā.

Skaitļi rāda acīmredzamo, bet neticamo

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tieši šāds secinājums izriet no OECD datiem par dažādu Eiropas Savienības valstu izdevumiem darba tirgus programmām 2020. gadā, kad vairākums valstu faktiski dubultoja izdevumus pašmāju darba tirgus uzturēšanai, bet Latvija izdevumus palielināja 1,15 reizes, kas ir zemākais rādītājs visā ES.

Startā nokavē par apli

Latvijas sniegums, sākoties Covid-19 pandēmijai, kas paredzēja pamatīgu ietekmi uz darba tirgu, dažādus darba ierobežojumus, ir pielīdzināms kādām skriešanas sacensībām, kur visi startā izskrien ar pamatīgu ātrumu, bet viens sportists uz sava celiņa lēnā garā pastaigājas. Rezultāts jau ir paredzams pašā sākumā, jo novērojam, ka sportists sāk skriet tikai tad, kad visi ir nojoņojuši pirmo apli. 2020. gads pagaidām ir pēdējais pieejamais no OECD apkopotajiem datiem, bet tāpat ir zināms, ka 2021. gadā Latvija dažādās atbalsta jomās pamatīgi sarosījās. Iespējams, ka kaut kas arī no startā zaudētā tika saglābts, tomēr, ja saglābts būtu daudz, šobrīd sabiedrībā nebūtu tik asa diskusija par darbaspēka importa nepieciešamību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vērtējot Latvijas valsts budžeta prioritātes nevis pēc publiskiem paziņojumiem, bet pēc mērķiem tērētās naudas, iznāk, ka dažas nozares no vārdos prioritārām kļuvušas par maznozīmīgām naudas izteiksmē. Maznozīmīgās vai visneprioritārākās jomas 2023. gada pirmajā pusē bija valsts kontrole, sociālā aizsardzība un veselības nozare.

Latvijas valdošā politiskā elite (valdība un Saeima) jau ir sākusi diskusiju par nākamā gada valsts pamatbudžetu. Dažādās publiskās diskusijās tiek debatēts tikai par to, kā pārdalīt papildus iecerētos 800 miljonus eiro un kādām būtu jābūt prioritātēm – drošībai, izglītībai vai veselībai? Tādēļ izdevniecības Dienas Bizness iniciatīvas grupa Kuram tas rūp? ieteic, spriežot par prioritātēm, paraudzīties uz jau sastrādāto pēc fakta.

Kas vairo IKP un nodokļu ieņēmumus

Atgādināšu, ka ikviens valsts iztērētais eiro atstāj ietekmi uz ekonomiku kopumā. Kad preces un pakalpojumi tiek nopirkti no uzņēmējsabiedrības, ekonomiskās sekas būs kumulatīvas. Uzņēmējam būs jāveic pirkumi no citiem uzņēmumiem – izejvielas, transporta pakalpojumi un daudz kas cits. Tiek lēsts, ka katrs šāds iztērēts eiro radīs papildu 3–4 eiro IKP pieaugumu. Neiztērēts eiro pieaugumu neradīs. Ja gandrīz katrs pirkums tiek aplikts ar PVN, tad katrs iztērētais eiro uzriez radīs 20 centu papildu ieņēmums valsts budžetā. Daļu no ienākumiem par preču un pakalpojumu ražošanu ikviens uzņēmums izmaksās algās un citos ar darbaspēku saistītos izdevumos. Atalgojumam ir būtiska ietekme gan uz ekonomikas attīstību kopumā, gan uz nodokļu ieņēmumiem valsts, pašvaldību un speciālajā budžetā. Kad darba devējs (uzņēmums, ministrija, ar valsti vai pašvaldību saistīta struktūra) palielina darbaspēka izmaksas par 100 eiro, tad no šīs summas darba devējam ir jāsamaksā 19,4 eiro valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas (kas nonāks speciālajā budžetā), un bruto alga darba ņēmējam tiks aprēķināta 80,4 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Latvijā radīta inovatīva tehnoloģija fosfora atgūšanai no notekūdeņiem

Db.lv, 26.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada martā sekmīgi veikta inovatīvas fosfora atgūšanas tehnoloģijas Letonite demonstrēšana SIA “Ādažu Ūdens” notekūdeņu attīrīšanas iekārtās. Jaunā tehnoloģija atguva līdz pat 95% vērtīgās barības vielas - fosfora no notekūdeņiem, ko tālāk var izmantot lauksaimniecības vajadzībām kā augsnes mēslojumu.

Tehnoloģijas demonstrācija notika sadarbībā ar Latvijas jaunuzņēmumu P-Agro Minerals, biedrību Cleantech Latvia, kā arī ar programmas LIFE GOODWATER IP atbalstu.

“Iegūtie rezultāti un sadarbība jau agrīnā inovācijas attīstības stadijā sniedz pārliecību, ka Latvijā eksistē zaļās inovācijas ar augstu potenciālu un arī zaļi domājošas pašvaldības, kam rūp piesārņojuma mazināšana savās saimniecībās,” atzīst jaunuzņēmuma P-Agro Minerals vadītāja Annija Emersone. “Šādās partnerības zinātņietilpīgo tehnoloģiju attīstībai ir izšķirošas, ļaujot testēt un pielāgoties to nākotnes lietotāju vajadzībām ar mērķi maksimāli ātri tehnoloģiju ieviest dzīvē.”

“Ādaži ir vienmēr bijis ekonomiski darbīgs un stratēģiski nozīmīgs punkts reģionā, radot gan daudzējādas darba iespējas tās iedzīvotājiem, gan saskaroties ar izaicinājumiem rūpēs par industriju ietekmi uz vidi un cilvēku labklājību mums apkārt. Mēs varam būt lepni par iespēju nodrošināt testa infrastruktūru vietējiem jaunuzņēmumiem, kas ir arī apliecinājums “Ādažu Ūdens” atvērtībai un interesei par jaunākajiem risinājumiem vides aizsardzībā notekūdeņu attīrīšanas jomā Latvijā,” piemin Aivars Dundurs, SIA “Ādažu Ūdens” valdes loceklis.

Komentāri

Pievienot komentāru