Jaunākais izdevums

No 2007. gada 11. aprīļa līdz 3. maijam tika veikta Latvijas 12. klašu skolēnu interneta aptauja par vidējās izglītības kvalitāti un turpmākās profesijas izvēli. Šo pasākumu atbalstīja Laikraksts Dienas Bizness, Data Serviss, Latvijas Universitātes Karjeras centrs, Parex banka, VITRUM, Baltic Communication Partners, Lango, BITE LATVIJA, LDDK.

Aptaujā bija pārstāvēti visi Latvijas rajoni. 20 rajonos ar lielāku skolēnu skaitu aptaujā tika iesaistītas rajona centra skolas un lauku skolas. 6 rajonus ar mazāku skolēnu skaitu pārstāvēja tikai rajonu centru skolas. Rīgu pārstāvēja sešu pilsētas rajonu skolas. Proporcionāli skolēnu skaitam aptaujā tika iesaistītas gan latviešu, gan krievu skolas. Vienlaicīgi tika aptaujāti arī pētījumā iesaistīto vidusskolu skolotāji un Latvijas uzņēmumu pārstāvji.

Pētījuma Kur palicis sapnis par kosmonautu? galvenie secinājumi:

Skolēnu vairākums (58 %) uzskata, ka Latvijā ir pietiekamas iespējas izvēlēties un iegūt labu, jaunietim piemērotu profesiju. 27% uzskata, ka šādas iespējas nav. 15% nav noteikta vērtējuma.

Informāciju par turpmākās izglītības iespējām skolēni visbiežāk iegūst internetā. Vecāki sniedz samērā maz informācijas par izglītības iespējām, jo nepārzina šo tēmu.

Tajā pat laikā vecāku viedoklim ir vislielākā ietekme uz skolēnu profesijas izvēli. Šī ietekme saistās ar dzīves pieredzi, ar vecāku padomu – ko īsti darīt, kā pareizāk rīkoties neskaidrā tirgus pieprasījuma situācijā.

Pašlaik dominē informācija par mācību iespēju piedāvājumu. Tomēr apmācības piedāvājuma izvērtēšanai skolēniem pietrūkst saskarsmes ar darba vidi – gribētos tikties ar izvēlētajā profesijā strādājošajiem cilvēkiem, apmeklēt uzņēmumus, pastrādāt interesējošā jomā, parunāt ar darba devējiem.

Pašlaik vidusskolu absolventu gatavošanās darba tirgus pieprasījumam notiek stihiski, vairāk orientējoties nevis uz darba devēju izteiktajām vajadzībām, bet uz apmācības sniedzēju izteikto piedāvājumu. Skolēniem pietrūkst saprotamu signālu no darba devēju puses.

Ļoti populāra skolēnu vidū ir finanšu un ekonomikas joma, reklāmas, sabiedrisko attiecību un žurnālistikas joma, kā arī tūrisma un viesnīcu pakalpojumu joma. Katrā no šīm jomām izglītoties vēlas vairāk par 25% vidusskolu absolventu. Aptauja liecina, ka lielākai daļai skolēnu, kuri izvēlas šīs nozares, nav skaidrības par gaidāmo darba tirgus situāciju tieši šajās nozarēs.

Viens no būtiskākajiem turpmākās izglītības izvēles kritērijiem skolēniem ir darba atalgojums - profesijai jābūt tādai, lai darbs tiktu labi atalgots. Tomēr ņemot vērā aplokšņu algu izplatību Latvijā informācija par reālo atalgojumu dažādās nozarēs nav visai ticama. Tas palielina kļūdas iespēju profesiju izvēlē un var radīt vilšanās sajūtu Latvijas darba tirgus piedāvātajās iespējās.

Skolu piedalīšanos aptaujā nodrošināja organizācija Junior Achievement – Latvija. Darba devēju aptauju notika sadarbībā ar Latvijas Darba devēju konfederāciju un Tautsaimniecības padomi. Aptaujas anketas izstrādāja un tehnisko nodrošinājumu sniedza pētījumu kompānija Data Serviss. Kopum interneta aptaujā piedalījās 667 skolēni (no 1200 uzaicinātajiem), 128 skolotāji (no 240 uzaicinātajiem), kā arī 33 darba devēju pārstāvji (no aptuveni 500 uzaicinātajiem).

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

NVA skolēnu vasaras nodarbinātības pasākumā aktīvāk iesaistījušās meitenes

Dienas Bizness, 17.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodarbinātības valsts aģentūrā (NVA) īstenotajā skolēnu vasaras nodarbinātības pasākumā šogad tika nodarbināti 4 287 skolēni. Visaktīvāk vasaras darbā iesaistījās meitenes - 2 326, zēnu bija nedaudz mazāk - 1 961, informē NVA Sabiedrisko attiecību nodaļa.

Tostarp jūnijā pasākuma ietvaros strādāja 1 289, jūlijā - 1 801 un augustā 1 197 skolēni. Visvairāk pasākumā piedalījās skolēni vecumā no 15 līdz 18 gadiem (96,17%), vismazāk – skolēni vecumā no 19 līdz 20 gadiem (0,75%).

Kā darba devēji pasākumā piedalījās 449 komersanti un 124 pašvaldības un valsts iestādes. Komersantu piedāvātajās darba vietās aizvadītajā vasarā tika nodarbināti 2 369 skolēni, savukārt pašvaldībās un valsts iestādēs strādāja 1 918 skolēni.

Visvairāk darba vietu skolēniem NVA pasākuma ietvaros piedāvāja darba devēji Rīgas reģionā, kur tika nodarbināti 1 282 skolēni, vismazāk - Vidzemē, kur vasaras brīvlaikā ar NVA atbalstu strādāja 589 skolēni. Kurzemē šovasar bija nodarbināti 1 149, Latgalē - 630 un Zemgalē - 637 skolēni. Pasākuma īstenošanai aģentūra izlietoja 742 962 eiro, par viena skolēna nodarbināšanu darba devējs no NVA saņēmis vidēji 173,31 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Zaļš iet kopā ar visu – SIA Rīgas meži vides izglītības projekts Zaļā klase

Laura Slišāne, SIA Rīgas Meži projekta Zaļā klase vadītāja, 07.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modes mākslinieki ir pārliecināti, ka balts, melns un pelēks iet kopā ar visu. SIA Rīgas meži valda pārliecība, ka ar visu iet kopā tieši zaļais. No ekoloģijas aspekta Rīgas mežos ligzdo zaļās vārnas, veselās koalīcijās aug zaļās bērzlapes, bet opozīcijā – zaļās mušmires. No ekonomiskā aspekta Rīgas mežos ir papilnam zaļās enerģijas – ekonomiku sildām, bet mājsaimniecības apkurinām ar biomasu, šķeldu un kokskaidu granulām. Taču pāri visam zaļo jaunība. Tāpēc no sociālā aspekta SIA Rīgas meži vairāku gadu garumā ir iedzīvinājusi vides izglītības projektu Zaļā klase, jo par zaļu pat vēl zaļāks patiešām ir tikai skolas laiks.

Kas lācītim vēderā

Sevišķi zaļš skolas laiks ir Rīgas un Pierīgas pirmsskolas, vispārizglītojošo un profesionālo mācību iestāžu audzēkņiem, jo 35 km attālumā no Rīgas – Ogres pusē – SIA Rīgas meži veido informācijas un vides izglītības kompetenču centru Zaļā klase. Un kompetenču te patiesi ir daudz.

Pirmkārt, izglītot skolēnus par to, kas ir mežs, kāda ir meža nozīme un kāds ir pilns meža apsaimniekošanas cikls, sākot no sēklas līdz dēlim. Otrkārt, tā kā prakse parasti apgāž teoriju, ļaut pašiem iemēģināt roku dažādos mežsaimnieciskajos darbos un izšķirties, vai grūtāk ir stādīt kartupeļus vai tomēr mežu. Treškārt, iemācīt justies labi dabā jebkuros apstākļos. Proti, pieņemts uzskatīt, ka saimnieks nedzen suni laukā lietus laikā, taču mežā darbu pārtrauc tikai tad, ja vēja ātrums pārsniedz 11 m/s! Ceturtkārt, iemācīt pazīt dabu. Mūsdienu tehnoloģiju laikmetā spēja pazīt dabu ir handikaps turpmākajā dzīvē: ir labi zināt, kā neapmaldīties mežā, bet, ja nu tomēr ir gadījies apmaldīties, – kā rīkoties, kur mežā slēpties negaisa laikā, pat tas, kā mežā noņemt cepuri, ir svarīgi. Ja cepuri atstās pamestu augšpēdus, tad, liekot to atpakaļ galvā, ar vieglu roku galvā var uzlikt arī ērces. Ar tādām zināšanām dzīvē nepazudīsi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vasarā nodarbināti 11 222 skolēni

, 25.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2008. gada vasarā kopumā valstī pasākuma ietvaros strādāja 11 222 skolēni (7543 skolēni vecumā no 15 gadiem un 3679 trīspadsmit un četrpadsmitgadīgie bērni, to skaitā 173 skolēni ar īpašām vajadzībām).

Salīdzinājumam: 2004. gadā ar Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) starpniecību bija nodarbināti 3 225, 2005. – 9 198, 2006. – 11 552, 2007. – 7 781 skolnieks, liecina NVA Karjeras pakalpojumu departamenta apkopotie rezultāti. Šovasar skolēni strādāja no 2. jūnija līdz 29. augustam

Rīgā un Pierīgas statistiskajā reģionā pasākuma ietvaros strādāja 3 559, Latgales reģionā – 2 591, Kurzemes reģionā – 2 032, Zemgales reģionā 1 590 un Vidzemes reģionā – 1 450 skolēni. Visvairāk vasaras periodā nodarbināto skolnieku bija Rīgā, Jūrmalā un Rīgas rajonā – 2883, Liepājā un Liepājas rajonā – 868, Daugavpilī un Daugavpils rajonā– 830, Rēzeknē un Rēzeknes rajonā – 646, Ventspilī un Ventspils rajonā – 443, Jēkabpils un Jēkabpils rajonā – 431, Preiļos un Preiļu rajonā – 404 skolēni.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vasaras nodarbinātības pasākumā piedalījies 7781 skolēns

, 01.10.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) apkopojusi datus par skolēnu piedalīšanos NVA organizētajā 2007. gada vasaras nodarbinātības pasākumā.

Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, šovasar varēja strādāt skolēni jau no 13 gadu vecuma. Latvijā kopumā ar NVA starpniecību aizvadītajā vasarā darbu uzsāka 7781 skolēns, t.sk. 1662 trīspadsmit un četrpadsmit gadus veci bērni un 6119 pusaudži, kuru vecums ir piecpadsmit un vairāk gadi. Šovasar skolēni tika nodarbināti laikposmā no 15.jūnija līdz 16.augustam.

Rīgas reģionā tika nodarbināti 2674 (34%) skolēni, Latgales - 1521 (20%), Kurzemes - 1320 (17%), Vidzemes - 1107 (14%) un Zemgales reģionā - 1159 (15%) skolēni. Visvairāk nodarbināto skolēnu bija Rīgā un Rīgas rajonā (1857), Rēzeknes (458), Daugavpils (436), Liepājas (407), Jēkabpils (318), Jelgavas (299), Madonas (288), Preiļu (274) un Ogres rajonā (247). Vismazāk skolēnu vasaras nodarbinātības pasākumā bija iesaistīti Balvu (98), Alūksnes (102), Krāslavas (120), Ludzas (135) un Valkas rajonā (142).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Mainījies jauniešu viedoklis par karjeras izvēli

, 28.03.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūra pēc a/s Hansabanka iniciatīvas veica pētījumu "12.klašu skolēnu profesionālo plānu izpēte" 2006./2007. mācību gadā, kas iezīmē jaunu pagriezienu skolēnu profesionālajā izvēlē, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. Kopumā kritusies interese par jurisprudenci, ekonomiku un finansēm, kā arī informācijas tehnoloģijām, bet augusi - skolēnu interese par inženierzinātnēm, transportu un pārvadājumiem. Šogad skolēni vairāk izvēlas studēt uzņēmējdarbību un vadību, medicīnu, kā arī arhitektūru un būvniecību.

Pētījuma rezultāti rāda, ka tikai nepilna trešā daļa no aptaujātajiem jauniešiem ir izvēlējušies savu nākotnes profesiju (30%), gandrīz pusei aptaujāto ir padomā vairākas profesiju alternatīvas (45%), bet ceturtā daļa respondentu nav izvēlējušies nākotnes profesiju. Šajā mācību gadā ir samazinājies to skolēnu skaits, kuri pēc vidusskolas beigšanas plāno mācīties augstskolā (2005.gadā - 65%, 2006.gadā - 53%), bet audzis to skolēnu skaits, kuri pēc vidusskolas beigšanas plāno ne strādāt, ne mācīties, bet paņemt pārtraukumu atpūtai (2005.gadā - 1%, 2006.gadā - 12%).

"Hansabanka kā lielākā banka Latvijā uzskata par savu atbildību sekot līdzi vidusskolas beidzēju profesionālajiem plāniem, jo skolēnu profesionālā izvēle ietekmēs mūsu valsts ekonomisko, politisko un sociālo attīstību apmēram 40 gadus. Tāpēc iepriecina, ka skolēnu izvēle par savu nākotnes lomu darba tirgū kļūst aizvien pārdomātāka. Tāpat ir redzams, ka karjeras izvēle ir kļuvusi daudzveidīgāka un skolēni ieklausās sabiedriskajā diskusijā par to, kuras specialitātes būs pieprasītas nākotnē. Diemžēl ir redzams, ka puse no skolniekiem, uzsākot mācības, tās uzreiz vēlas apvienot ar darbu. Lai iegūtā izglītības kvalitāte būtu pēc iespējas augstāka, skolniekiem būtu jādod iespēja fokusēties uz mācībām," uzsver Hansabankas Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītāja un valdes locekle Oksana Sivokobiļska.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Darba devēji skolēniem pieteikuši jau 4940 darba vietas

Žanete Hāka, 04.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš jūnija sākuma Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) īsteno skolēnu vasaras nodarbinātības pasākumu, un mēneša laikā strādāt sākuši jau 1344 skolēni, informē NVA.

Strādājot vasaras darbu, skolēni iegūst praktisku priekšstatu par darba dzīvi, uzzina, kas ir darba intervija, darba līguma noslēgšana, darba pienākumi un darba attiecības. Šī gada pirmajā vasaras mēnesī skolēni strādā tādās profesijās kā, piemēram, lidostas aviodrošības dienesta darbinieks, lidostas pasažieru apkalp ošanas aģents, dārznieks, arhivārs, klientu apkalpošanas operators, lauksaimniecības palīgstrādnieks, sekretārs, uzskaites rādījumu reģistrētājs, pārdevējs, veic dažādu profesiju pārstāvju palīgu pienākumus.

Līdz 1.jūlijam darba devēji ir pieteikuši jau 4940 darba vietas skolēniem. Visvairāk darba vietu skolēniem vasaras brīvlaikā ir piedāvājuši tādi uzņēmumi kā VAS Starptautiskā lidosta Rīga, SIA Maxima Latvija, SIA Transcom Worldwide Latvia, AS Rīgas piena kombināts, SIA Rūķīšu tēja, Olimpiskais centrs Ventspils, SIA ALG CLEANING, SIA Rīgas Nacionālais Zoloģiskais dārzs, SIA Stockman, AS Prizma Latvija, kā arī pašvaldības visā Latvijas teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Darba tirgū iesaistīti 7780 skolēni

, 20.07.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) jaunākie dati par skolēnu piedalīšanos NVA organizētajā vasaras nodarbinātības pasākumā liecina, ka Latvijā kopumā ar NVA starpniecību darbu uzsāka 7780 skolēni, t.sk. 1554 trīspadsmit un četrpadsmit gadus veci bērni un 6226 pusaudži, kuru vecums ir 15 un vairāk gadu, Db.lv informēja Nodarbinātības valsts aģentūras Sabiedrisko attiecību nodaļa.

Pirmajā periodā (no 15. jūnija) strādāja 4378 skolēni, to skaitā 71 skolēns ar speciālām vajadzībām, savukārt, otrajā periodā (no 16. jūlija) - 3402 un to skaitā 47 - ar speciālām vajadzībām.

Visvairāk bērni vēlas strādāt tādās darba vietās kā bankas un ofisi, bet nelabprāt strādā lauksaimniecībā, Db.lv noskaidroja sazvanoties ar projekta atbildīgo pārstāvi Daci Zvaigzni.

Visām vecuma grupām kā arī bērniem ar speciālajām vajadzībām alga ir 0,815 LVL par vienu nostrādāto stundu. Bērni vecumā no 13 līdz 14 gadiem dienā drīkst strādāt maksimums četras stundas, bet bērni, kas ir vecāki par 15. gadiem drīkst strādāt maksimums 7 stundas.

No bērnu algas 50% sedz NVA un otru pusi uzņēmums, kurā strādā attiecīgā persona. Uzņēmums drīkst arī maksāt vairāk, bet, kā norādīja D. Zvaigzne, tad līgumā ir atrunāts, ka bērnam jāmaksā ne mazāk kā 0,815 LVL par vienu nostrādāto stundu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Negrib mācīties augstskolā

, 28.03.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā kritusies jauniešu interese par jurisprudenci, ekonomiku un finansēm, kā arī informācijas tehnoloģijām, bet augusi - skolēnu interese par inženierzinātnēm, transportu un pārvadājumiem, liecina Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras pētījums. Šajā mācību gadā ir samazinājies to skolēnu skaits, kuri pēc vidusskolas beigšanas plāno mācīties augstskolā.

Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūra pēc a/s Hansabanka iniciatīvas veica pētījumu 12.klašu skolēnu profesionālo plānu izpēte 2006./2007. mācību gadā. Tas liecina, ka šogad skolēni vairāk izvēlas studēt uzņēmējdarbību un vadību, medicīnu, kā arī arhitektūru un būvniecību.

Pētījuma rezultāti rāda, ka tikai nepilna trešā daļa no aptaujātajiem jauniešiem ir izvēlējušies savu nākotnes profesiju (30%), gandrīz pusei aptaujāto ir padomā vairākas profesiju alternatīvas (45%), bet ceturtā daļa respondentu nav izvēlējušies nākotnes profesiju. Šajā mācību gadā ir samazinājies to skolēnu skaits, kuri pēc vidusskolas beigšanas plāno mācīties augstskolā (2005.gadā - 65%, 2006.gadā - 53%), bet audzis to skolēnu skaits, kuri pēc vidusskolas beigšanas plāno ne strādāt, ne mācīties, bet paņemt pārtraukumu atpūtai (2005.gadā - 1%, 2006.gadā - 12%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ekonomikas olimpiādē Latvijai 4.vieta

Db.lv, 02.08.2021

Latviju olimpiādē pārstāvēja divi Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolēni - Andris Dalbiņš un Jēkabs Gritāns, Valts Vītums - Jaunzems no RTU inženierzinātņu vidusskolas, Roberts Ralfs Vārslavs no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas un Emīls Šmits no Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtajā Starptautiskajā ekonomikas olimpiādē komandu kopvērtējumā Latvijas komanda ieguvusi godpilno ceturto vietu un piecas sudraba medaļas. Pirmo vietu ieguvusi Brazīlijas komanda, otro vietu Kanādas, bet trešo - ASV komanda.

Savukārt individuālā vērtējumā labāko sniegumu olimpiādē uzrādījis Kanādas skolēns Endijs Vejs (Andy Wei).

Šogad Starptautiskā ekonomikas olimpiādē notika no 26.jūlija līdz 1.augustam un to tiešsaistē rīkoja Latvija. Tajā piedalījās 44 nacionālās komandas no visas pasaules.

Kopumā 15 skolēni olimpiādē ir saņēmuši zelta medaļas, 38 skolēni sudraba medaļas, bet 54 skolēni bronzas medaļas.

Finanšu pratības spēlē labākos rezultātus uzrādījuši Vitors Aleksandrs Teodosio de Carvalo Aires de Camargo (Vítor Alexandre Theodosio de Carvalho Ayres de Camargo) no Brazīlijas, Džordi Muradjans (Jordi Muradyan) no Armēnijas, Rendžie Lū (Renjie Lu) no Austrālijas, Hasans Berks Zengins (Hasan Berk Zengin) no Turcijas un Emīls Šmits no Latvijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Open paaudzes profesionālie plāni

, 17.06.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad skolēni vairāk izvēlējušies apgūt ekonomiku, finanses, būvniecību, kā arī komunikāciju un medijus. Kopumā mazinājusies skolēnu interese studēt tiesību zinātni un veselības aprūpi, bet augusi interese par inženierzinātni, transportu un pārvadājumiem, Db.lv informē Kristīne Jakubovska, AS Hansabanka preses sekretāre.

Šogad iezīmējas arī jauna tendence – ar katru gadu aizvien vairāk vidusskolas absolventi plāno ņemt studiju kredītu mācību maksas segšanai, secināts Nodarbinātības valsts aģentūras pētījumā 12. klašu skolēnu profesionālo plānu izpēte – OPEN paaudze, kas parāda, ka mainoties ekonomiskajai situācijai, mainās arī vidusskolas absolventu priekšstati par perspektīvākajām profesijām.

Šogad gandrīz 30% 12. klases skolēni plāno ņemt studiju kredītu, kas ir ievērojami vairāk nekā pirms gada (22%). Tai pašā laikā 50.6% respondentu plāno vienlaikus mācīties un strādāt. Pētījuma rezultāti rāda, ka tikai nepilna trešā daļa no aptaujātajiem jauniešiem ir izvēlējušies savu nākotnes profesiju (32.1%), gandrīz pusei ir padomā vairākas profesiju alternatīvas (48.6%), bet ceturtā daļa respondentu vēl nav izvēlējušies nākotnes profesiju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Latvijas nākotne: izcilības vietā – ceļš uz tumsonību

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam, 05.06.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija pēc inovāciju un tehnoloģiju potenciāla ir trešā vissliktākā ES dalībvalsts

Man bija tā fantastiskā iespēja 2017. gada septembrī apmeklēt Latvijas Bankas rīkoto tautsaimniecības konferenci, kura bija “veltīta sabiedrībā ļoti gaidītajām reformām izglītības nozarē”. Tolaik LB prezidents bija Ilmārs Rimšēvičs, kurš solīja, ka parādīs “iedvesmojošus piemērus, lai kopīgi domātu, kā mums aizvest Latvijas izglītību no pašreizējās viduvējības uz izcilību nākotnē”. Tika deklarēts, ka “Latvija vienmēr ir vēlējusies būt pasaules bagātāko valstu vidū, bet to nav iespējams panākt, ja ar domām un darbiem sevi rādām tikai kā lētā darbaspēka valsti. Mūsu bagātības receptes atslēgvārds ir inovācijas, bet to radīšanā atrodamies Eiropas valstu lejasdaļā. Un tas nav nekāds pārsteigums, jo izcilas inovācijas nevar radīt cilvēki, kas pārsvarā gadījumu pie pārslogota un slikti atalgota skolotāja ieguvuši viduvēji vērtējamu izglītību”. Tolaik ar ievadreferātu uzstājās Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs, kura galvenās idejas bija par to, “kas jādara, lai skolās strādātu labākie speciālisti, augtu skolotāju konkurence un atalgojums; kam par ko jāatbild, kam jārod risinājums, kāda loma ir Izglītības un zinātnes ministrijai, kāda – pašvaldībām?” Uzstājās vienas pašvaldības pārstāvis (vairs neatceros uzvārdu), kurš bija no Smiltenes. Viņš stāstīja, ka ceļš uz izcilību ir vidusskolu apvienošana. Tikai izdzēšot no paaudžu atmiņām senilo vidusskolu tradīcijas, kaut kādas senilas “himnas”, absolventu vēsturi utt., var sasniegt izcilību, bez tās nekādas izcilības nebūs nekad un nekur. Likvidēsim visu, kas ir mazs, apvienosim visu vienā skolā, un tad būs izcilība, turklāt tāda, ka Latvija kā kosmiskā raķete strauji trauksies augšup inovāciju kosmosā. Kā atceros, Smiltene tolaik bija vidusskolu apvieno šanas priekšgalā. Šī uzņemtā inerce vēl nav rimusies. Smiltenes novada vadība tagad lemj likvidēt mazās skolas kādreizējā Apes novadā, kura ļaudis teritoriālās reformas laikā izvēlējās pievienoties pie bagātā Smiltenes novada, nevis apvienoties ar nabadzīgo Alūksnes novadu, ar kuru Ape savulaik bija kopā teju vai pusgadsimtu. Kādreizējā izglītības ministre Mārīte Seile vēl pērn izkliedza saukli, ka “Latvijas izglītības sistēmā katastrofāli trūkst izcilības, un vispārējais līmenis, salīdzinot ar citām attīstītajām valstīm, ir ļoti viduvējs”.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Apbalvoti konkursa Mūsu mazais pārgājiens uzvarētāji

Sandra Dieziņa, Db, 09.05.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tērvetes dabas parkā noticis Zemkopības ministrijas organizētā un Meža attīstības fonda finansiāli atbalstītā konkursa Latvijas skolēniem Mūsu mazais pārgājiens 2007 apbalvošanas pasākums.

Uzvarētāji 1.-4. klašu grupā:

1.vieta – Ogres 1.vidusskolas 3.a klase;

2.vieta – Atašienes brāļu Skrindu vidusskolas 2.klase;

3. vieta – Smiltenes Trīs Pakalnu pamatskolas 1.a, 1.b un 1.c klase.

Uzvarētāji 5.-9. klašu grupā:

1.vieta – Jersikas pamatskolas 9.klase;

2.vieta – Sīļukalna pamatskolas 6.klase;

3.vieta – Murmastienes pamatskolas 5.-7.klašu skolēni.

Uzvarētāji 10.-12. klašu grupā:

1.vieta – Krāslavas Varavīksnes vidusskolas 11.a klase;

2.vieta – Vaboles vidusskolas 10.-12.klašu skolēni;

3.vieta – Zilupes vidusskolas 10.c klase.

Uzvarētāji interešu izglītības pulciņu un mazpulku grupā:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” tikko veiktajā ikgadējā vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu skolēnu aptaujā 70% vecāko klašu skolēnu norādījuši, ka jūtas nomākti vai vientuļi, mācoties attālināti.

Turklāt šogad audzis to skolēnu skaits, kas attālinātās mācīšanās pieejā priekšrocības nesaskata - tā atbildējuši 37% respondentu iepretim 24% aptaujā pirms gada.

"Ja pirms gada, kad attālinātās mācības bija tikko sākušās, skolēni kā galveno izaicinājumu minēja jaunas vielas apguvi, tad šogad skolēni kā grūtāko uzsver ilgās stundas pie datora (38%) un pašdisciplīnas trūkumu (26%). Aptauja rāda, ka mācīties attālināti skolēniem kļuvis ļoti grūti emocionāli, daudzi sūdzas par izglītības kvalitāti. Gada laikā mācību saturs no fiziskās vides tiešā veidā ir pārnests uz internetu, taču ar rezultātu īsti apmierināti nav nedz skolēni, nedz skolotāji, nedz arī daļa vecāku. Interneta formāts pieprasa apjoma un metodikas pielāgošanu," norāda “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) prognozē, ka jaunajā mācību gadā vispārizglītojošajās dienas mācību programmās mācīsies 202 413 skolēni, kas būs par 4027 skolēniem mazāk nekā pērn. Desmit gadu laikā skolēnu skaits Latvijas skolās ir samazinājies par 137 895 skolēniem.

Mācības vispārizglītojošo skolu 1.klasē sāks 21 352 bērni, kas salīdzinājumā ar pagājušo mācību gadu ir par 1859 skolēniem vairāk. Vēl 90 859 bērni ir reģistrēti visās pirmsskolas izglītības programmās. 12 002 skolēni mācīsies vakara un neklātienes programmās.

Konkrēts skolēnu skaits šajā mācību gadā būs zināms septembra vidū. Izglītības iestādēm un pašvaldībām informācija par skolēnu skaitu izglītības iestādēs 3. septembrī Valsts izglītības informācijas sistēmā jāievada un jāapstiprina līdz 7.septembrim.

Prognozēts, ka 9. klasē mācīsies 17 632 skolēni, pagājušajā mācību gadā 9.klasē bija 19 621 skolēns. 10.klasē mācības sāks 11 443 skolēni, kas salīdzinājumā ar pagājušo mācību gadu būs par 305 skolēniem mazāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

FOTO, VIDEO: Brīvdabas muzejā moderno tehnoloģiju nav un nebūs

Ilze Žaime, 22.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modernās tehnoloģijas mūsdienās ir sastopamas ik uz soļa un arī muzejos tās ir kļuvušas par veidu, kā piesaistīt apmeklētāju uzmanību, it sevišķi, ja runa ir par bērniem un jauniešiem. Taču Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs (LEBM) ir pret moderno tehnoloģiju ieviešanu, saglabājot muzeju kā vietu, kur no tehnoloģijām var «aizbēgt».

Muzeja galvenais mērķis ir «saglabāt un nodot informāciju tālāk nākamajām paaudzēm. Tāpēc mēs esam ļoti atvērti gan skolēniem, gan arī studējošiem», stāsta muzeja direktores vietniece attīstības jautājumos Kristīne Kūla.

Brīvdabas muzejs ir ģimenēm draudzīga vieta. To apmeklē gan lielas tūristu grupas, gan pašmāju iedzīvotāji, kas vēlas izzināt vēsturi un senču senās paražas. Muzejs īpaši esot iecienīts jaunu ģimeņu ar bērniem vidū, no kurām tieši krievvalodīgie izrāda lielāko interesi. «Viņi nāk iepazīt Latvijas kultūru un ieraudzīt Latvijas laukus, savukārt latvieši šādas mājas jau ir redzējuši savos laukos. Latviešu ģimenes Brīvdabas muzeju uztver ierastāk un vairāk te ciemojas skolas laikā,» stāsta K.Kūla. Speciāli bērniem muzejā ir īpaši noteikumi, kā, piemēram, bērni drīkst iebraukt teritorijā ar riteņiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijā trūkst darbaspēka. Vai pensionāri var palīdzēt?

Latvijas Bankas ekonomiste Ieva Opmane, 16.03.2018

1. attēls. Nodarbinātie 65+ g.v. no kopējā nodarbināto skaita, dalījums pa nozarēm

Avots: CSP dati, autores aprēķins. Piezīme: Dati par 2016. gadu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau kādu laiku Latvijas darba tirgū vērojama ierobežota darbaspēka pieejamība. Darba meklētāju īpatsvars pēc Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem 2017. gada 4. ceturksnī samazinājies līdz 8.1%, pieaug arī neaizpildīto darba vietu skaits.

Bezdarbam sarūkot, palielinās algas un rodas spiediens uz inflāciju. Ierobežotais darbaspēka piedāvājums varētu būt nopietns izaicinājums turpmākai tautsaimniecības izaugsmei. Kādas ir iespējas šo jautājumu risināt?

Varianti ir dažādi, tostarp bezdarbnieku kvalifikācijas celšana un arī tik nepopulārā kvalificēta darbaspēka imigrācija. Bet šoreiz par ko citu. Iespējams, mums jau ir kvalificēts resurss, kurš nekur nav «jāmigrē», proti, gados vecāki cilvēki, kas pametuši darba tirgu.

Pensionāru Latvijā ir daudz un to skaits turpina pieaugt. Latvijā virs darbspējas vecuma (65+ g.v.) ir vairāk nekā piektdaļa no visiem iedzīvotājiem – 384 tūkstoši cilvēku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Sāk reģistrēt bērnus un pusaudžus vasaras darbam

, 11.05.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 11. maijā, Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) filiāles sāk reģistrēt bērnus un pusaudžus, kuri vēlas piedalīties skolēnu vasaras nodarbinātības pasākumā. Skolēni vecumā no 15 gadiem varēs strādāt 7 stundas dienā, par ko saņems ne mazāk kā 120 latus.

Reģistrējoties jāuzrāda personu apliecinošs dokuments un medicīniskā izziņa par veselības stāvokli. NVA informē, ka 11. maijā skolēni varēs tikai reģistrēties dalībai pasākumā, bet norīkojumus pie darba devējiem darba līguma noslēgšanai saņems pēc 28.maija, tāpēc bērni un jaunieši var bez steigas reģistrēties arī nākamo nedēļu.

Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, šovasar varēs strādāt bērni jau no 13 gadu vecuma. Skolēni tiks nodarbināti laikposmā no 15.jūnija līdz 16.augustam. Katrs bērns varēs strādāt vienu mēnesis, bet atsevišķos gadījumos, ja to ļaus finansējums un pasākuma dalībnieks piekritīs, kā arī viņa darba devējs vēlēsies turpināt sadarbību, nodarbinātības termiņu būs iespējams pagarināt līdz pasākuma beigām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

170 skolēni vasaras brīvlaikā strādājuši Statoil

Madara Laicāne, Db, 11.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau piekto gadu pēc kārtas vasaras mēnešos SIA Latvija Statoil nodrošina ar darbu skolēnus.

Būtiskākie iemesli, kāpēc skolēni izvēlas vasarā strādāt, ir vēlme nopelnīt un gūt darba pieredzi. Kopumā šogad Statoil stacijās visā Latvijā darba iespējas atrada 170 strādāt griboši vidusskolas vecuma jaunieši, liela daļa no kuriem Statoil stacijās atgriežas jau trešo vasaru pēc kārtas. Vidēji viens skolēns mēnesī nopelnīja Ls 250 latus pēc nodokļu nomaksas. Skolēni atzīst, ka pieredze ir plaša – sākot ar priekšstatu par to, ko nozīmē nopelnīt naudu, un beidzot ar priekšstatiem, kas palīdzēs izraudzīties profesiju.

Statoil ar 54 pilna servisa un 7 franšīzes stacijām ir ne tikai lielākais degvielas mazumtirgotājs, bet arī lielākā kafejnīca Latvijā. Pērn Statoil DUS tīklā visā Latvijā vidēji apkalpoja jau vairāk kā 71 tūkstoti pircēju dienā. Vasarā atvaļinājumu sezonas laikā pircēju plūsma stacijās pieaug. Starp pircējiem ir arī daudz ārzemnieku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas skolēni nodibinājuši 28 starptautiskus kopuzņēmumus

Žanete Hāka, 09.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziemeļeiropas valstu, tostarp, Latvijas skolēni projekta Central Baltic Student Enterprises without Borders (CBEwB) ietvaros pirmajā norises gadā nodibinājuši 28 starptautiskus kopuzņēmumus ar skolēniem no Igaunijas, Somijas un Zviedrijas, informē JA Latvija.

Projekts īstenots, lai skolēniem būtu iespēja mācīties sadarboties un gūt pieredzi starptautiskā vidē. Ar nodibināto kopuzņēmumu skolēni piedalās starptautiskos gadatirgos projekta valstīs un prezentē savu ideju/uzņēmumu žūrijai. Gada laikā tiek veikta arī skolotāju — konsultantu — apmācība, lai tie sekmīgi koordinētu skolēnu darbošanos.

Projekta pirmajā gadā tika iesaistīti vairāk nekā 200 dalībvalstu skolēnu, 70 skolotāju un 35 mentori.

Epa Vodja (Epp Vodja), Junior Achievement Eesti (Igaunija) vadītāja: «Šī projekta mērķis ir sniegt jauniešiem ieskatu starptautiskajā uzņēmējdarbībā un iespēju strādāt daudznacionālās komandās. Neviens mūsdienu uzņēmums nevar būt īsti veiksmīgs, neizvēršot darbību ārpus savas valsts robežām, un jo ātrāk jaunā paaudze to sapratīs, jo perspektīvāka būs viņu uzņēmumu nākotne.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispārizglītojošo skolu pulciņš, kuru centīgākos skolēnos atalgo ar stipendiju, šajā mācību gadā palielināsies. No septembra stipendiju sekmīgākajiem vidusskolēniem nolēmusi maksāt arī Babītes vidusskola.

Skolas direktore Ilze Rozenberga stāsta, ka skola tādējādi mēģinās vairot motivāciju, kā arī pieturēt skolēnus, kuri pēc pamatskolas izvēlas arodskolu tikai stipendijas dēļ. Šos divus iemeslus galvenokārt min arī citu skolu pārstāvji, kuri piekopj šādu sistēmu, vēsta laikraksts Diena.

Tādā veidā skolas iet pretējā virzienā izglītības ministra Roberta Ķīļa definētajai valsts politikai, kas nosaka, ka pēc pamatskolas 50% beidzēju izvēlētos arodizglītību, otra puse - vidusskolu. Šobrīd šī proporcija ir aptuveni 35 pret 65 par labu vidusskolām, lai gan pēdējos gados arodskolu izvēle ir augusi. Skolām ir svarīgs skolēnu skaits, jo no tā atkarīgs, kādu finansējumu no valsts saņems pašvaldība, kurā skola atrodas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas skolēni regulāri plūc laurus dažādās starptautiskās olimpiādēs, kur viņus noskata pasaulē atzītas universitātes, liela daļa no viņiem vairs neatgriežas

Katru gadu Latvijas skolēni no prestižām sacensībām ārvalstīs atved vairāk nekā desmit augsta kaluma medaļas dažādos mācību priekšmetos. Pērn bijis viens no ražīgākajiem godalgu birumiem – 17 medaļas. Valsts Izglītības satura centra (VISC) dati liecina, ka 2018. gadā Latvijas skolēni guvuši jau 11 dažādas medaļas starptautiskās olimpiādēs – trīs sudraba un vienu bronzas godalgu ķīmijā, vienu sudraba un divas bronzas – bioloģijā, trīs sudraba un četras bronzas – fizikā. Tāpat iegūtas trīs sudraba un trīs bronzas medaļas Eiropas Savienības dabaszinātņu olimpiādē, trīs bronzas medaļas Eiropas jauniešu informātikas olimpiādē, trīs bronzas medaļas Baltijas informātikas olimpiādē un viena bronzas medaļa Eiropas meiteņu matemātikas olimpiādē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas skolotāja 50 pasaules labāko pedagogu konkurencē cīnās par iespēju iegūt miljonu dolāru

Dienas Bizness, 09.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cēsu Jaunās sākumskolas skolotāja Dana Narvaiša iekļuvusi top 50 pretendentu sarakstā uz Varkey fonda 2016. gada Globālā skolotāja balvu. Apbalvojums 1 miljona ASV dolāru apmērā tiek piešķirts otro gadu un plaši tiek dēvēts par Nobela prēmiju par skološanu.

Globālā skolotāja balva tika izveidota, lai izrādītu atzinību vienam īpašam skolotājam, kurš ir sniedzis izcilu ieguldījumu profesijā, kā arī, lai izceltu skolotāju svarīgo lomu sabiedrībā. Atklājot tūkstošiem stāstu par varoņiem, kuri ir mainījuši jaunu cilvēku dzīves, balvas mērķis ir izcelt miljoniem skolotāju izcilo darbu visā pasaulē.

Šie top 50 ir izvēlēti no kopējā saraksta ar 8000 nominācijām un pieteikumiem, kas nākuši no 148 valstīm no visas pasaules. Top 50 pretendentu sarakstā ir 29 valstu pārstāvji un, izceļot viņu stāstus, Varkey fonds cer, ka sabiedrība spēs iesaistīties spraigās debatēs par skolotāju nozīmīgumu. Uzvarētājs tiks paziņots Globālajā izglītības un prasmju forumā Dubaijā, 2016. gada martā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, ka vairumam bērnu vairs neinteresē fizika, ķīmija, bioloģija, kas vēlāk traucē studēt eksaktās augstskolās, vairs nav šaubu. Iniciatīvas grupa Kuram tas rūp? izvirza pieņēmumu, ka ķezas pamatcēlonis nav dabaszinību mācīšanas metodikā vai saturā, bet gan pamatskolas matemātikas mācīšanā un apguvē.

Nevar salīdzināt zināšanu pārbaudes

Mēs varētu analizēt matemātikas pārbaudes darbus desmitgažu garumā, tomēr izglītības programmas ir mainījušās un, kā norādīja Izglītības un zinātnes ministrijas Sabiedrisko attiecību daļā, dati nav salīdzināmi. Pēc sarunām ar vairākiem pamatskolas pedagogiem jāatzīst, ka tiešām nav iespējams salīdzināt rezultātus, jo trīs desmitgažu garumā pārbaudes darbu prasības ir padarītas aizvien vienkāršākas.

Proti, jau sen nav mutvārdu eksāmena ģeometrijā, no matemātikas pārbaudes darbiem trīs desmitgažu laikā ir izzudusi virkne teksta uzdevumu un salīdzināt atrisināto uzdevumu daudzumu patiešām būtu galēji aplami. Mūsu paraugam ņēmām tikai pēdējos datus par 2021./2022. mācību gada matemātikas pārbaudes darbiem 6. un 9. klasē. Dati par vidējiem skolēnu rezultātiem, kā arī paši uzdevumi atrodami IZM interneta vietnē, kurus katrs var analizēt arī patstāvīgi.

Komentāri

Pievienot komentāru