No 2007. gada 11. aprīļa līdz 3. maijam tika veikta Latvijas 12. klašu skolēnu interneta aptauja par vidējās izglītības kvalitāti un turpmākās profesijas izvēli. Šo pasākumu atbalstīja Laikraksts Dienas Bizness, Data Serviss, Latvijas Universitātes Karjeras centrs, Parex banka, VITRUM, Baltic Communication Partners, Lango, BITE LATVIJA, LDDK.
Aptaujā bija pārstāvēti visi Latvijas rajoni. 20 rajonos ar lielāku skolēnu skaitu aptaujā tika iesaistītas rajona centra skolas un lauku skolas. 6 rajonus ar mazāku skolēnu skaitu pārstāvēja tikai rajonu centru skolas. Rīgu pārstāvēja sešu pilsētas rajonu skolas. Proporcionāli skolēnu skaitam aptaujā tika iesaistītas gan latviešu, gan krievu skolas. Vienlaicīgi tika aptaujāti arī pētījumā iesaistīto vidusskolu skolotāji un Latvijas uzņēmumu pārstāvji.
Pētījuma Kur palicis sapnis par kosmonautu? galvenie secinājumi:
Skolēnu vairākums (58 %) uzskata, ka Latvijā ir pietiekamas iespējas izvēlēties un iegūt labu, jaunietim piemērotu profesiju. 27% uzskata, ka šādas iespējas nav. 15% nav noteikta vērtējuma.
Informāciju par turpmākās izglītības iespējām skolēni visbiežāk iegūst internetā. Vecāki sniedz samērā maz informācijas par izglītības iespējām, jo nepārzina šo tēmu.
Tajā pat laikā vecāku viedoklim ir vislielākā ietekme uz skolēnu profesijas izvēli. Šī ietekme saistās ar dzīves pieredzi, ar vecāku padomu – ko īsti darīt, kā pareizāk rīkoties neskaidrā tirgus pieprasījuma situācijā.
Pašlaik dominē informācija par mācību iespēju piedāvājumu. Tomēr apmācības piedāvājuma izvērtēšanai skolēniem pietrūkst saskarsmes ar darba vidi – gribētos tikties ar izvēlētajā profesijā strādājošajiem cilvēkiem, apmeklēt uzņēmumus, pastrādāt interesējošā jomā, parunāt ar darba devējiem.
Pašlaik vidusskolu absolventu gatavošanās darba tirgus pieprasījumam notiek stihiski, vairāk orientējoties nevis uz darba devēju izteiktajām vajadzībām, bet uz apmācības sniedzēju izteikto piedāvājumu. Skolēniem pietrūkst saprotamu signālu no darba devēju puses.
Ļoti populāra skolēnu vidū ir finanšu un ekonomikas joma, reklāmas, sabiedrisko attiecību un žurnālistikas joma, kā arī tūrisma un viesnīcu pakalpojumu joma. Katrā no šīm jomām izglītoties vēlas vairāk par 25% vidusskolu absolventu. Aptauja liecina, ka lielākai daļai skolēnu, kuri izvēlas šīs nozares, nav skaidrības par gaidāmo darba tirgus situāciju tieši šajās nozarēs.
Viens no būtiskākajiem turpmākās izglītības izvēles kritērijiem skolēniem ir darba atalgojums - profesijai jābūt tādai, lai darbs tiktu labi atalgots. Tomēr ņemot vērā aplokšņu algu izplatību Latvijā informācija par reālo atalgojumu dažādās nozarēs nav visai ticama. Tas palielina kļūdas iespēju profesiju izvēlē un var radīt vilšanās sajūtu Latvijas darba tirgus piedāvātajās iespējās.
Skolu piedalīšanos aptaujā nodrošināja organizācija Junior Achievement – Latvija. Darba devēju aptauju notika sadarbībā ar Latvijas Darba devēju konfederāciju un Tautsaimniecības padomi. Aptaujas anketas izstrādāja un tehnisko nodrošinājumu sniedza pētījumu kompānija Data Serviss. Kopum interneta aptaujā piedalījās 667 skolēni (no 1200 uzaicinātajiem), 128 skolotāji (no 240 uzaicinātajiem), kā arī 33 darba devēju pārstāvji (no aptuveni 500 uzaicinātajiem).