Japānā notiek Pasaules aviosatiksmes samits 

No šī gada janvāra līdz aprīlim pasažieru pārvadājumu skaits ir pieaudzis par 8,7%, kas norāda arī par pieaugošo pieprasījumu pēc ceļojumiem. Pieaugošā degvielas cena un vēlme gūt pēc iespējas lielāku peļņu norāda, ka arī krasā pāreja uz zemo cenu industriju avio kompānijām kļūst kritiska. Starptautiskā Gaisa satiksmes asociācija (IATA) norāda, ka kapacitātes pieaugums visos pasaules reģionos bija zemāks par transportlīdzekļu pieaugumu, uzturot transportlīdzekļu noslogojumu 73,6% apjomā. Pieauguma pamatā pārsvarā ir aprīļa mēneša dati, kas pārspēj februāra un marta vājos rezultātus. Izmaiņas iedzīvotāju atvaļinājumu un brīvdienu tradīcijās padara aizvien sarežģītākas iespējas salīdzināt pārvadājumus. Degvielas cenu kāpums ir galvenais faktors, kas ietekmē lidsabiedrību peļņu. Šogad no 30.-31.maijam Tokijā, Japānā notiek Pasaules aviosatiksmes samits un Starptautiskās Gaisa satiksmes asociācijas (IATA) gadskārtējā tikšanās. Tikšanās galvenā tēma ir “Ceļš uz zemu izmaksu industriju”. Aviokompāniju produktivitāte pēdējos divos gados ir augusi par 2-3%, turklāt 2005.gadā ir gaidāms vēl lielāks pieaugums. Turklāt IATA ieviestā nozares vienkāršošanas iniciatīva “Simplifying the Business” būs iespēja pasažieriem ceļot ar lielāku komfortu par zemākām cenām. Samitā mēģināja rast risinājumu situācijai, ka industrija, kura aizvien palielina pārvadāto pasažieru skaitu cieš aizvien lielākus zaudējumus. Proti, industrijai ir nepieciešams pieaugošo pasažieru skaitu pārvērst pieaugošā peļņā. IATA nolēmusi lūgt valdības atbalstu, lai padarītu gaisa satiksmes biznesu efektīvāku un samazinātu izmaksas. Tikšanās sākumā asociācija atklāja, ka aviācijas industrija 2005.gadā cietīs lielākus zaudējumus nekā plānots, tas ir, 5,5 miljardu ASV dolāru lielus zaudējumus. 2004.gadā lidsabiedrību zaudējumi sasniedza 4,8 miljardus dolāru. IATA norāda, ka degvielas cenas pieaugums kaut viena dolāra apmērā nozīmē viena miljarda ASV dolāru zaudējumus pasaules aviācijas industrijai kopumā. Pagājušajā gadā asociācija uzsāka vērienīgu projektu izmaksu samazināšanai, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas. Sākot ar 2007.gadu tiek plānots papīra biļetes pilnībā aizstāt ar elektroniskajām. Šīs pārmaiņas ļaus ietaupīt 3 miljardus ASV dolāru gadā. Papildus plānots attīstīt bagāžas identifikācijas sistēmu, kas balstīta uz radio frekvencēm un svītrkodu lietošanu uz reģistrācijas taloniem. Turklāt uzlabojot savu maršrutu efektivitāti, 2004.gadā aviokompānijām izdevās ietaupīt 1 miljardu dolāru. IATA uzsver, ka industrijas pamatā ir vēlme uzlabot savus rādītājus pasažieru drošības un komforta dēļ. Piemēram, pagājušais gads iezīmējās ar vismazāko negadījumu skaitu aviācijas vēsturē. Turklāt pēdējo 10 gadu laikā aviokompānijas par 75% ir samazinājušas trokšņu līmeni un par 70% piesārņojuma izmešu līmeni. Eiropai ir nepieciešamas “vienotas debesis”, jo gaisu telpas sadalījums pa valstīm katru gadu industrijai izmaksā 4,4 miljardus ASV dolāru. Jau 2004.martā tika ieviesti četri jauni noteikumi, lai integrētu Eiropu kopīgā gaisa telpā, tomēr šie noteikumi nav ievesti praksē. Attiecībā uz lidostām un gaisa satiksmes kontroli tiek atzīmēts, ka valdība ir noregulējusi industriju, bet tai pašā laikā tai nepieciešams noregulēt piegādātāju monopolus. Tādēļ samita laikā tiks apspriestas arī ieceres privatizēt lidostas un gaisa satiksmes navigācijas sistēmas. Pavisam šī gada Tokijas samita piedalās 700 dalībnieki, kas pārstāv 265 lidsabiedrības.

Jaunākie komentāri