Jaunākais izdevums

Kad valstij nav naudas, bet infrastruktūrā ar katru gadu robi kļūst arvien lielāki, ar steigu jāmeklē iespējas, kas pārsniedz Eiropas Savienības (ES) Latvijas virzienā pavērtā maciņa kapacitāti un jaudas. Izdarīt to ir visai vienkārši - atliek meklēt pasaules praksi. Jau šodien lielākie pasaules autoceļu, dzelzceļu, skolu, slimnīcu, tiltu, cietumu un citu infrastruktūras objektu projekti eksistē pateicoties privāto kompāniju un valsts aģentūru sadarbībai.

Līderi - Lielbritānija, Austrālija, Īrija

Ne tikai pie mums, arī ļoti attīstītās valstīs pieaug prasības pret valdību pārziņā esošās infrastruktūras kvalitāti un pieejamību, ko nosaka gan ekonomiskā attīstība un ar to saistītais apjomu pieaugums, gan cilvēku vēlme dzīvot pēc iespējas labākos apstākļos. Līdz ar to valdības arvien lielāku uzmanību pievērš alternatīvām iespējām, ko sniedz VPP.

Līderis šajā jomā ir Lielbritānija, kur šobrīd 10-13% no visām valsts investīcijām infrastruktūrā tiek finansētas ar partnerības palīdzību. Tai seko Austrālija un Īrija. Kopumā šādu praksi pasaulē pielieto vismaz 30 valstis. Latvija šobrīd atrodas šī saraksta pašā apakšā, taču tā ir priekšā ļoti daudzām citām valstīm, kurās virzība vispār nav sākusies.

VPP pasaulē

Ko valstis ir paveikušas, sadarbojoties ar privāto sektoru? Āfrikā jau no kopš 1990. gada 14% no enerģētikas, transporta un apūdeņošanas projektiem atrodas privātā sektora pārziņā. Austrālija bija pirmā valsts, kas ar VPP palīdzību uzsāka autoceļu infrastruktūras projektus, Indijā lielceļu projektu kopējā summa sastāda 35 miljardus dolāru, savukārt Brazīlija apguvusi 6,3 miljardus dolāru dažādos projektos, tai skaitā autoceļu un cietumu izbūvē. ASV vairāk nekā 7% no cietumniekiem atrodas privātos cietumos, bet Teksasas štatā noris viena no pasaulē lielākajām transporta programmām. Kanādā, Ontario nākamo piecu gadu laikā tiks uzlabota infrastruktūra 30 slimnīcās, bet 31 slimnīca tiks privatizēta un atjaunota Portugālē. Spānijā līdz 2020. gadam VPP sastāda trešo daļu (113 miljardi dolāru) no valsts investīcijām autoceļos un dzelzceļā. Francijā cietumu infrastruktūrai apgūti 1,25 miljardi dolāru, Itālijā 75% no VPP paredzēti transporta sektoram, bet Nīderlande ir pasaules līderis sociālo māju un pilsētvides atjaunošanā. Pasaulē apjomīgākā izglītības programma (98 projekti, 3,5 miljardi mārciņu) ir Lielbritānijā, kas ar VPP palīdzību uzlabo arī autoceļus un atvēl līdzekļus valsts drošībai (56 līgumi 2005.g.).

Latvijā rekonstruēs šoseju

Partnerība var ietvert dažādus valsts un privātā sektora sadarbības modeļus, bet primārais mērķis ir panākt pēc iespējas efektīvāku darbu sadali, lai pilnveidotu pakalpojumu kvalitāti un samazinātu to izmaksas.

Kā tas viss darbojas un kāpēc Latvija vispār atrodas augstākminētajā sarakstā? Tādēļ, ka kopš 2006. gada decembra Latvijas valdība VAS "Latvijas valsts ceļi" personā ir uzsākusi darbu pie Baltijā pirmā VPP pilotprojekta izstrādes - Vidzemes šosejas posma no Rīgas apvedceļa līdz "Sēnītei" rekonstrukcijas, kura tapšanā tiek izmantota "Deloitte" konsultantu palīdzība.

Projekts paredz, ka konkursā uzvarējušais privātais būvnieks par saviem līdzekļiem autostrādi gan uzbūvēs, gan arī uzturēs. Pasaulē praktizētais uzturēšanas termiņš ir 20 - 30 gadi. Vienkāršā valodā - valsts nopirks autoceļu uz nomaksu un maksās "operatīvo līzingu" ar atlikušo vērtību 0.00%.

Citu valstu pieredze rāda, ka VPP instrumentam pastāv arī zināmi riski. Piemēram, valsts ierēdņiem var pietrūkt pietiekami augsta kvalitātes vērtēšanas prasme vai vēlme, sevišķi tad, ja objekts pirmajā mirklī šķiet skaisti izbūvēts. Pasaulē šādus un citus riskus novērš valdībai pieaicinot talkā ārējos speciālistus - gan izveidojot maksājumu mehānismu, līgumus, organizējot konkursu, gan arī konsultējot valsti kvalitātes vadības jautājumos.

Kādi ir valsts ieguvumi no VPP?

1. Privātais uzņēmējs ir finansētājs un pakalpojumu sniedzējs vienpersoniski. Ievērojami ātrāka lēmuma pieņemšanas un projekta sagatavošanas stadija. "Dienvidu tilta" bēdīgais piemērs norāda, kas notiek pretējā gadījumā - kopš idejas līdz realizācijas brīdim vairākkārt augusi inflācija un celtniecības izmaksas.

2. Būvniecība tiek pabeigta pirms termiņiem, jo ir vairāki motivējoši faktori maksājumu noteikumos, kā arī prēmijas par ātrāku darbu pabeigšanu.

3. Būvniecības un uzturēšanas riski gulstas uz objekta īpašnieku. Piemēram, ja ceļa kvalitāte ir neatbilstoša vai arī uz uzbūvētās šosejas ir norobežotas joslas (remontdarbi utt.), valsts regulārais maksājums par konkrēto ceturksni ir mazāks.

4. Mazākas izmaksas un labāka kvalitāte. Tā kā būvniecība un uzturēšana "sapakota" kopā, privātajam šosejas īpašniekam nav izdevīgi darboties pavirši, jo pašam būs par saviem līdzekļiem jāremontē.

5. Orientēšanās uz patērētāju. Maksājumu kalkulācijā var tikt ietverti patērētāju apmierinātības rādītāji.

6. Samazinās administratīvās izmaksas. Valsts sektors arvien vairāk atsakās no funkcijām, kuras nav uzskatāmas par tā pamatdarbību (autoceļu, nekustamo īpašumu uzturēšana), lai fokusētos uz savu pamatuzdevumu - nozares mērķu noteikšana un programmu veidošana un vadīšana mērķu sasniegšanai. To pastiprina tendence labākajiem, izpildvaras līmeņa ierēdņiem pārejot strādāt uz privāto sektoru.

7. Obligāti veicams starptautisks konkurss (lai radītu vienlīdzīgas iespējas piedalīties jebkuras ES valsts uzņēmumiem) samazina politisko ietekmi.

Ko no VPP saņem privātuzņēmējs?

1. Stabils un uzticams ilgtermiņa klients - valsts.

2. Bankas kredīts, pateicoties valsts garantijām.

3. Iespēja pārdot tālāk rentablu, pastāvīgu biznesu.

4. Projekts vairumā gadījumu nav atkarīgs no valdību maiņām un pārmaiņām valsts programmās.

Ar ERAF līdzekļiem nepietiek

Cerams, ka Vidzemes šosejas posma rekonstrukcija parādīs ceļu valsts 1.šķiras autoceļu sakārtošanai, kas līdz šim lielākoties notiek, izmantojot Eiropas reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļus. Satiksmes Ministrija savā mājas lapā atzīst, ka tie nav pietiekami, lai kardināli uzlabotu autoceļu kvalitāti. Sliktā stāvoklī esošo autoceļu posmu īpatsvars valsts autoceļu tīklā pieaug ar katru gadu un kopumā autoceļu kvalitatīvais stāvoklis turpina pasliktināties.

VPP pilotprojektā izvēlētais autoceļa posms ir viens no noslogotākajiem, kurā satiksmes intensitāte 2005. gadā sasniegusi gandrīz 19 000 transporta ldzekļus diennaktī (~20% kravas transports), bet prognozes liecina, ka 2025. gadā intensitāte pārsniegs 46 000 automašīnas diennaktī. Autoceļam ir būtiska nozīme tranzīta satiksmes nodrošināšanā, tūrisma attīstībā, valsts prestiža vairošanā. Izvēlētais posms šķērso ar citiem maršrutiem salīdzinoši neattīstītu teritoriju (daudz mežu), kas ievērojami atvieglo projekta sagatavošanu un relatīvi maz aizskar īpašumus un iedzīvotāju intereses.

No kanalizācijas līdz Nacionālajai bibliotēkai

Latvijā pietiekams finansējums joprojām nav atrasts gandrīz nevienā nozarē. Piemēram, ja mēs pēc katras stiprākas lietusgāzes vai vēja diskutējam par Rīgas kanalizācijas un notekūdeņu sistēmu, der pieminēt, ka Īrijā vien ir 100 VPP projekti tieši šādas problēmas sakārtošanai.

Ik pa laikam dzirdam, ka trūkst līdzekļu Nacionālajai bibliotēkai. VPP gadījumā valstij tas prasītu mazāku izdevumu apjomu (ja salīdzina kopējos ēkas būvniecības un uzturēšanas izdevumus, piemēram, 30 gadu laikā) un tās rīcībā būtu daudz spēcīgāki instrumenti ar ēku saistīto pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanai. Projekta izmērs ir pietiekoši liels, lai piesaistītu starptautisku investoru interesi un tas samazinātu risku, ka cenu nosaka šaurā ieinteresēto personu lokā.

Kopumā, šī ir vesela nozare, kuras iedzīvināšanu der apsvērt, ja vēlamies, lai mūsu iedzīvotājiem uzlabotos dzīves kvalitāte, bet Latvija būtu atraktīva lielām ārvalstu investīcijām ne tikai nekustamo īpašumu tirgū.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Viedoklis: Latvija zaudē miljardus

Mārtiņš Zutis, Deloitte vecākais menedžeris, 24.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim runas par Latviju, kā par reģionālu finanšu centru tiek uztvertas skeptiski un nesaņem vajadzīgo uzmanību. Tomēr šī ir nozare, kuras pakalpojumi ietver ļoti augstu pievienoto vērtību un attiecīgi lielākā daļa no nodarbinātajiem ir labi vai ļoti labi apmaksāti. Tādēļ tā ir ļoti piemērota kā viens no risinājumiem, lai Latvijas iedzīvotājiem veidotos darba vietas ar ienākumiem, kuri ir adekvāti dzīves dārdzības pieaugumam, bet valsts spētu ne tikai aizlāpīt caurumus, bet pat uzspodrināt savu ekonomiku.

Iespējamais pieaugums - 11 miljardi latu

Līdzšinējā nevērība pret veselu nozari nav attaisnota un potenciāli rada liela apjoma zaudējumus Latvijas ekonomikai kopumā. Salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības valstīm, kurās finanšu pakalpojumu nozare ietver ievērojamu ārvalstu biznesa daļu (Īrija, Šveice, Luksemburga), potenciālais Latvijas ekonomikas pieauguma apjoms varētu būt vismaz tikpat liels, cik viss Latvijas iekšzemes kopprodukts 2006. gada laikā (apmēram 11 miljardi latu). Protams šis ir ļoti vienkāršots salīdzinājums, bet tas sniedz piekšstatu par iespējām, kuras netiek nopietni apsvērtas un pie kuru realizācijas netiek konsekventi un aktīvi strādāts valsts līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

VIDEO: Eiropas projekti biedē zemes apsaimniekotājus

Māris Ķirsons, 28.12.2022

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Zemes izmantošanas komitejas priekšsēdētājs un Latvijas Mežu sertifikācijas padomes priekšsēdētājs Māris Liopa: «Ir vajadzīga vienota nostāja, jo šeit dzīvojam mēs un mums ir jājautā viedoklis par jebkuru ideju, priekšlikumu vai regulējumu, ņemot to vērā un respektējot visos līmeņos.»

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai zemes īpašnieki spētu kvalitatīvi aizstāvēt savas intereses Eiropas līmenī, maksimāli ātri ir jāuzzina informācija ne tikai par kādiem projektiem, bet gan par idejām un priekšlikumiem; Latvijas pozīcijas izstrādē politiķiem, ierēdņiem, nozarēm ir jāstrādā kopā, vienlaikus sameklējot sabiedrotos citu ES dalībvalstu vidū.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Bizness sadarbībā ar ar Latvijas meža un saistīto nozaru portālu Zemeunvalsts.lv rīkotajā diskusijā par ES Dabas atjaunošanas regulas projekta un citu topošo dokumentu iespējamo ietekmi uz zemes apsaimniekošanu Latvijā.

Mērķiem jābūt pamatotiem

«Pirms gada šajā pašā studijā diskutējām par regulējumiem, stratēģiju, dokumentiem, lai izpildītu un ieviestu Eiropas Zaļo kursu — 2050. gadā ir jābūt neitrāliem pret klimatu — cik emitējam, tik arī piesaistām. Mērķis ir cēls un skaists, tieši tāpat kā kādreizējā PSRS vadoņa Ņikitas Hruščova solījums par komunismu 1980. gadā,» teic Latvijas Nacionālās Kūdras biedrības viceprezidents, SIA Laflora valdes priekšsēdētājs Uldis Ameriks. Viņš piebilst, ka mērķim ir jābūt pamatotam. «Lai izpildītu mērķi, ir pieņemts klimata likums, kurā tika aptverti visi virzieni,» tā U. Ameriks. Viņaprāt, vispirms ir jāsaprot, kāds izskatās šis milzīgais «zirneklis», kā mainīsies dzīve.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Vārdos – rietumnieki, bet darbos kā Krievija?

Romāns Meļņiks, Dienas Biznesa galvenais redaktors, 14.06.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir jautājumi, par kuriem jārunā vēl un vēl. Un jāturpina runāt, kamēr kādi lēmumu pieņēmēji beidzot ieklausās, sāk domāt, meklēt risinājumus.

Mēs pēdējā laikā daudz esam rakstījuši par to, cik aktīvi un lielā mērā arī efektīvi rīkojas daudzas Eiropas valstis, lai mazinātu kaitējumu, ko ekonomikai nodara straujais energoresursu cenu un inflācijas kāpums. Mēs arī esam rakstījuši par to, cik aplami rīkojas mūsu politiķi, problēmu mēģinot aizlāpīt vien ar īslaicīgiem un tikai daļai sabiedrības paredzētiem pabalstu ielāpiem.

Šonedēļ mūsu rīcībā nonācis svaigs BDO pētījums tieši par šo tēmu, kas atkal ļauj par to runāt, balstoties uz konkrētiem faktiem.

Kāpēc Latvijā nevēlas izmantot ārvalstu pieredzi inflācijas slāpēšanai? 

Lai saglabātu savu valstu uzņēmumu konkurētspēju un iedzīvotāju pirktspēju, daudzas Eiropas Savienības...

Bet fakti tiešām ir graujoši. Mūsu ekonomiku graujoši. Par kādu mūsu uzņēmumu konkurētspēju varam runāt, ja te par visu jāmaksā maksimālā cena?

Bet, piemēram, Lietuvā uzņēmumiem tiek piedāvāti ne tikai gāzes un elektroenerģijas cenu kompensācijas risinājumi, kam atvēlēti 120 miljoni eiro, bet arī mērķfinansējums skartajām nozarēm 142 miljonu eiro apmērā. Savukārt Igaunijā tika būtiski samazināts akcīzes nodoklis elektroenerģijai un dabasgāzei. Turklāt dabasgāzei akcīzes nodokļa likme samazinās līdz 2017. gada līmenim, bet elektroenerģijai akcīzes nodokļa likme no 1. maija samazinājās 4,5 reizes – no 4,47 eiro līdz 1 eiro par MWh, kas ir minimālā Eiropas Savienības atļautā likme.

Patērētājiem tas nozīmē elektroenerģijas cenu samazinājumu par aptuveni 3,1%. Lieliem elektroenerģijas patērētājiem ir paredzēta akcīzes nodokļa atlaide 0,5 €/MWh apmērā. Noteikti izlasiet Māra Ķirsona rakstu par šo tēmu! Arī par to, kā šajā situācijā rīkojas par Latviju krietni bagātākas valstis – Vācija, Itālija, Īrija, arī Polija.

Tā lielā bēda, šķiet, ir tā, ka mūsu lēmumu pieņēmēji laikam nesaprot, cik ekonomikā viss cieši saistīts. Ja vienā valstī ražot kaut vai pārtiku ir lētāk, skaidrs, ka importa prece mūsu veikalu plauktos izkonkurē vietējo. Patērētājs pērk lētāko, tātad importu. Kāpēc tik nepatriotiski? Aiz nabadzības.

Pat tam, kas tiek pie valsts vai pašvaldības pabalsta, ar iztikšanu ir pašvaki, vēl jo vairāk, ja zināms, ka apkures izmaksas rudenī, tā teikt, ies kosmosā. Kā sekas tam – mūsu uzņēmumi, kam pašizmaksa neizbēgami ir augstāka, nevar pārdot savu produkciju, strādā ar zaudējumiem vai, kā redzam no konkrētiem piemēriem, pārtrauc savu darbību. Un, jo ilgāk tā turpinās, jo grūtībās nonāk lielāks skaits uzņēmumu, kamēr konkurenti no citām valstīm aizvien nostiprina savas pozīcijas arī mūsu tirgū.

Ja nenoķer īsto brīdi, faktiski var sākties lavīnas efekts – mūsu uzņēmumi iznīkst, atlaiž darbiniekus, tiem vajag pabalstus, nauda budžetā, pamatā PVN, vēl kādu laiku nāk, bet, izsīkstot pirktspējai un pieaugot palīdzības prasītāju skaitam, valstij draud nepatikšanas, ko nevienam negribas novēlēt. Savukārt, ja ir zemāks PVN vai akcīze, ja ir citi pasākumi, kas aprakstīti arī pieminētajā rakstā, tas ļauj saglabāt dzīvotspēju uzņēmumiem, tātad nodrošināt darbavietas, nodokļu plūsmu, pirktspēju utt. Faktiski tas ļauj ekonomikai pilnvērtīgi funkcionēt.

Jā, iespējams šajā situācijā varam vainot vēlēšanu tuvošanos. Lai pirktu nabadzīgāko vēlētāju balsis, tiek dāvāti pabalsti, tam vajag naudu, tāpēc PVN un akcīzes likmes tiek turētas nemainītas, kas pie augstām energoresursu cenām budžetam ir īpaši izdevīgi, bet tad īsi pirms vēlēšanām, ļoti iespējams, nāks nākamais politiķu dāsnuma vilnis jeb vēl viena vēlētāju pirkšanas akcija – nodokļu mazināšana atsevišķās pozīcijās. Vēlētāju varbūt tā var nopirkt, taču robus ekonomikai, ko nodara pašreizējā politika, ar to aizlāpīt būs par vēlu.

Pavisam vienkārši runājot, tie uzņēmumi, kas būs, tā teikt, nogājuši pa burbuli, vairs neatgūsies. Lietosim aizvien vairāk importa preču un pakalpojumu, strādāsim ārzemniekiem piederošos uzņēmumos, dzīvosim ārzemniekiem piederošos vai to apsaimniekotos mājokļos un varēsim mazbērniem vien stāstīt savu vecvecāku stāstus par kādreiz bijušu plaukstošu, nacionālu valsti Latviju.

Un šajā pašā kontekstā – pavisam nesen, maija beigās, Latvijas interneta portālos bija lasāma ziņa, ka, reaģējot uz inflācijas kāpumu, Putins palielinās pensijas un sociālos pabalstus. Kā redzam no komentāriem, daudzus uzjautrināja, ka kaimiņvalsts vadītājs teju vai pie salmiņa ķeras, lai noturētos, bet... Vai tikai šķiet, ka pie mums tiek īstenota tieši tāda pati, krasi atšķirīga no Rietumvalstu izvēlētās, politika? Ar kādu mērķi?

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Sniega radītie zaudējumi palielinājušies līdz 3,5 miljoniem

Elīna Pankovska, 25.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pieteikto sniega cīņu zaudējumu summa palielinājusies līdz 3,4 milj. Ls – pašvaldības prasa kompensēt arī ceļu šķūrēšanu, jo ir vietas, kur tas darīts valsts vietā, raksta Neatkarīgā.

Ministrija ziņo, ka finansiāli lielākos zaudējumus cīņā ar ziemu nācies piedzīvot Rīgai, Jelgavai, Daugavpilij, Rēzeknei, kā arī Ogres, Preiļu un Tukuma novadam. Bet kopumā lielāki vai mazāki neplānoti tēriņi bijuši 53 pašvaldībām. Tas redzams no ministrijā saņemtajām anketām. 36 pašvaldības valsts finansējumu neprasa, piemēram, Ventspils zaudējumu jautājumu risina ar apdrošinātājiem. Bet vēl 30 pašvaldības nav iesniegušas atbildes. Tas liedzot redzēt kopējo ainu.

Pašlaik pieprasītā summa ir 3,4 milj. Ls. Šai summā ietilpst ne tikai sniega smaguma sašķaidītu jumtu remontēšana un ģeneratoru kurināšana, bet arī ceļu šķūrēšana, ko ministrs Raimonds Vējonis jau pasludinājis par nekompensējamu. Tomēr lauku pašvaldības tam varētu stingri iebilst, jo daudzviet tīrījušas arī tos ceļus, kas faktiski ir valsts uzņēmuma Latvijas autoceļu uzturētājs pārziņā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gatavojoties nodokļu ieņēmumu samazināšanai un ekonomiskai krīzei Igaunijas valdība pagājušajā nedēļā pieņēmusi krīzes novēršanas plānu, valsts sektora izdevumus samazinot par aptuveni 350 miljoniem latu, ziņo laikraksts Diena.

Nodokļu palielināšanu Igaunijā tuvākajā laikā neplāno. «Vētra vēl ir priekšā, bet, pateicoties Latvijai, mēs tai esam sagatavojušies,» pēc plāna pieņemšanas sacīja Igaunijas premjers Andruss Ansips. Plāns paredz samazināt valsts izdevumus par 10%. Pensijas aprīlī indeksēs par 5, nevis 14%, bet pašvaldību aizņēmumu griesti noteikti 22 miljonu latu apmērā. Tam vajadzētu garantēt budžeta deficītu robežās līdz 3%. Šonedēļ Igaunijas valdība turpinās skatīt izdevumu samazinājumu pa nozarēm. Finansējums līdzšinējā apmērā vai pat ar nelielu pieaugumu, visticamāk, būs izglītībai un zinātnei. Solītais skolotāju algu pieaugums varētu tikt iesaldēts.

Jāpiebilst, gan, ka no šī gada 1. janvāra samazinātā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme Igaunijā tika paaugstināta no kādreizējiem 5 % līdz 9 %. Samazinātais PVN, kas tagad ir 9 %, Igaunijā tiek piemērots grāmatām, medikamentiem, presei un viesnīcu pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Ne Saeima, ne valdība pat nenojauš, kāda katastrofa mums tuvojas

Armanda Vilciņa, 17.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visas krīzes nevar pārvarēt ar vieniem un tiem pašiem paņēmieniem, kas Latvijas gadījumā ir naudas aizņemšanās, jo tas grauj vietējo ekonomiku un tautsaimniecību, domā Jāzeps Šņepsts, AS Preiļu siers valdes priekšsēdētājs.

Nauda, ko esam aizņēmušies un gadiem uz nebēdu tērējuši, inflāciju Latvijā uzdzinusi līdz tādam līmenim, kādu drīz vairs nevarēsim atļauties, spriež J. Šņepsts. Es baidos, ka gada beigās inflācija sasniegs jau 50%, bet valsts ārējais parāds, atbilstoši ekspertu prognozēm, tuvākajā laikā varētu pietuvoties jau 60% robežai no iekšzemes kopprodukta (IKP), atzīmē uzņēmējs. Šādā gadījumā valstij vienkārši nebūs naudas, un es ļoti šaubos, ka mums tiks piešķirts vēl kāds aizdevums, kā rezultātā nebūs iespējams ne pacelt algas, ne pensijas – liela daļa Latvijas sabiedrības faktiski kļūs par maznodrošinātajiem, kas nevarēs atļauties nodrošināt pat savas pamatvajadzības, secina J. Šņepsts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Neraugoties uz ES spiedienu, Malta neatsakās no pasu tirgošanas ieceres

LETA--DW, 17.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Malta neatteiksies no ieceres tirgot savas pases ārzemniekiem, neraugoties uz Eiropas Savienības (ES) iebildumiem. Maltas premjerministrs Džozefs Muskats paudis pārliecību, ka ieceres īstenošanas rezultātā valsts varētu nopelnīt miljardu eiro.

Eiropas Parlaments (EP) pieņēmis nesaistošu rezolūciju, par kuru nobalsojuši teju 90% deputātu, mudinot Maltu atteikties no šīs ieceres, tomēr, kā šķiet, uz Muskatu tā nav atstājusi lielu iespaidu.

«Mana valdība ir ievēlēta, lai valdītu nacionālajās interesēs. Tā ir ievēlēta, lai panāktu pārmaiņas un celtu dzīves līmeni,» žurnālistiem ceturtdien sacīja Muskats, kurš pats ir bijušais EP deputāts. «Mēs esam pieņēmuši zināšanai, kas ir ticis pateikts. Tagad dosimies uz priekšu.»

Attiecībā uz to, kādus cilvēkus apstiprināt plānam, valdība būs «ļoti selektīva», piebilda premjers. Viņš arī atzina, ka pēc tam, kad pagājušajā nedēļā sāka darboties šī programma, jau ir saņemti pirmie pieteikumi. Viņš gan nevēlējās atklāt, tieši cik pieteikumus valdība ir saņēmusi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neko labāku, kā saglābt valsts budžetu, nespēdama izdomāt, valdība piedāvā ieviest progresīvo iedzīvotāju ienākuma nodokli — būtībā piedāvā uzspridzināt līdzšinējo IIN sistēmu, kas Latvijā ir pastāvējusi vairāk nekā 15 gadus. Tiesa, oficiālā informācija kārtējo reizi ir ļoti skopa, sak, Finanšu ministrijai triecientempos — dažu dienu laikā — ir jārada attiecīgs likumprojekts, kurā viss būs pateikts.

Interesanti, vai kārtējo reizi nekādu pieturas punktu šajā jautājumā nav un šī ideja dzima kārtējā pilnmēness naktī, vai tomēr viss ir izrēķināts un šobrīd vienīgi tiek stiepta gumija, lai pateiktu pašu būtiskāko — iedzīvotāju ienākuma nodoklī pie samazinātām darba algām strādājošie maksās vairāk. Neba jau šāda ideja tiek virzīta tāpēc, lai iedzīvotāju ienākuma nodoklī kāds maksātu mazāk. Tāpēc faktiski valdības ideja ir vērtējama kā nodokļu sloga palielināšana.

Aktuāli ir, kādas tad būs šīs diferencētās likmes, kāds būs to solis, ienākumu slieksnis, no kura to piemēros, un — galu galā — kā tās piemēros. Viens mazs jautājums: par cik saruks pievienotās vērtības un, iespējams, arī akcīzes nodokļa ieņēmumi pie diferencētā iedzīvotāju ienākuma nodokļa? Kā šāda situācija ietekmēs uzņēmējdarbības vidi — par cik kārtējo reizi samazināsies mazumtirdzniecības apgrozījums? Jo cilvēkiem būs mazāk naudas ko tērēt, jo mazāka būs arī biznesa interese — jo uzņēmējiem savu pakalpojumu sniegšanai un preču piedāvāšanai ir vajadzīga vairāk vai mazāk maksātspējīga publika. Tieši tāpēc pašreizējo iedzīvotāju ienākuma nodokļa reformu var uzskatīt arī par valdības atbalstu pašvaldībām uz valsts pamatbudžeta ienākumu (pievienotās vērtības un akcīzes nodoklis) apcirpšanas rēķina.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Rubenis: Iespējamā misija vēl nav izpildīta

Reinis Rubenis, «Swedbank» valdes priekšsēdētājs, 23.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen kļuvis zināms, ka Latvijas izglītībai nozīmīgā programma «Iespējamā misija» saskārusies ar līdzekļu piesaistes grūtībām, kas tai liedz uzņemt jaunus dalībniekus – iedvesmojošus skolotājus mūsu bērniem. Kā tēvs un kā uzņēmuma vadītājs ar šo ziņu vēršos pie pārējiem uzņēmējiem, vadītājiem un aktīviem ļaudīm – šobrīd ir īstais brīdis sniegt savu artavu, lai labās iestrādnes neapstātos.

Katrs sociāli atbildīgs uzņēmums ir izvēlējies jomas, ko atbalstīt un kam palīdzēt, taču ticu, ka mērķis visiem viens – labāka Latvija. Laba izglītības sistēma ir atslēga cilvēku un valstu panākumiem nākotnē. Swedbank, domājot par nākotnes Latviju un tās iedzīvotājiem, savu izvēli ir izdarījusi par labu izglītībai. Tas nozīmē nemitīgi atbalstīt un pilnveidot dažādas izglītības uzlabošanai veltītas iniciatīvas un kustības. Tai skaitā, arī programmu «Iespējamā misija», kurai banka ir lielākais finansētājs un ievērojamu atbalstu sniedz jau kopš «Iespējamās misijas» dibināšanas.

Privātā sektora atbalstītās iniciatīvās vienmēr var ātrāk un elastīgāk notestēt, kā darbojas jauni modeļi vai inovatīvas idejas, arī operatīvāk «aizlāpīt caurumus» valsts funkcijās. Mūsu pašu pieredzē ir «Ziedot.lv» izveide, kas ļāva ne vien izveidot efektīvu un caurspīdīgu ziedošanas kultūru Latvijā, bet arī izdarīja spiedienu uz valsts pārvaldi, kas ļāva būtiski pilnveidot sistēmu smago slimību ārstēšanas finansēšanai no valsts līdzekļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Igaunijā dubultos automašīnu reģistrācijas maksu

, 26.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas valdība plāno ievērojami palielināt maksu par dažādiem pakalpojumiem, kurus sniedz Igaunijas Automašīnu reģistrācijas centrs, ziņo BBN.

Visbūtiskāk palielināsies maksa par automašīnas reģistrāciju - no 1 000 līdz 1 900 kronām (no 45 līdz 85 latiem). Igaunijā katru mēnesi tiek reģistrētas vidēji 5 000 automašīnu.

Tāpat ar lielākiem izdevumiem būs jārēķinās jaunajiem vadītājiem, kārtojot vadītāja apliecību. Tas nozīmē, ka, lai noliktu tiesības, Igaunijas iedzīvotājiem būs jāšķiras aptuveni no 10 000 kronām (450 latiem).

Ar šādiem pasākumiem Igaunijas valdība mēģina aizlāpīt valsts budžeta caurumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reaģējot uz Maltas ieceri piedāvāt savas pases bagātiem ārvalstu investoriem, Eiropas Komisija (EK) trešdien brīdinājusi, ka ar pilsonību «nedrīkst tirgoties».

«Dalībvalsts pilsonības piešķiršana nozīmē arī ES pilsonības un ar to saistīto tiesību piešķiršanu,» uzrunājot Strasbūrā Eiropas Parlamentu, norādīja Eiropas Savienības (ES) iekšlietu komisāre Vivjena Redinga. «Dalībvalstīm pilsonība jāpiešķir tikai personām, ja pastāv patiess sakars vai patiesa saikne ar attiecīgo valsti. Pilsonību nedrīkst tirgot.»

Viņa piebilda, ka EK uzmanīgi novēro valstis, kas ieviesušas tā dēvētās investoru shēmas.

Līdzīgi Latvijai, kas caurumus budžetā cer aizlāpīt, tirgojot uzturēšanās atļaujas, arī Malta nolēmusi iegūt valsts kasē papildu līdzekļus, ražojot jaunus «eiropiešus».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ļoti ticama ASV dolāra nostiprināšanās un norises pasaules naftas tirgū var apturēt līdzšinējo dārgmetālu cenu pieaugumu

Nestabilitāte Ķīnas finanšu sistēmā, kas gada sākumā izraisīja kārtējo pārdošanas vilni pasaules akciju tirgos, pozitīvi atsaucās uz pasaules dārgmetālu tirgiem, tostarp vismaz uz laiku ļaujot apturēt apmēram četrus gadus ilgstošo cenu samazināšanos pasaules zelta tirgū. Kopš 2011. gada septembra dzeltenā metāla cena uzrādījusi lejupejošu tendenci, neraugoties uz dažādiem sarežģījumiem globālajā tautsaimniecībā.

Pagājušā gada nogalē tā sasniedza savu pēdējā laika zemāko punktu, svārstoties ap 1050 ASV dolāru par Trojas unci atzīmi, kas bija par 45% mazāk, nekā dzeltenais metāls maksāja savā vēsturiski augstākajā punktā nedaudz vairāk kā pirms četriem gadiem. Kopš tā laika fortūna dārgmetālu tirgum bija labvēlīga, zelta cenai pieaugot gandrīz par 20%. Vēl labāku sniegumu demonstrējis par zelta mazo brāli dēvētais sudrabs, kura tirgus vērtība kopš janvāra vidus ir palielinājusies par 23 – 24%. Intereses pieaugums par dārgmetāliem bija saistīts ar kārtējo nedrošību par finanšu tirgus un ekonomikas procesiem Ķīnā. Papildus tam pozitīvu ietekmi uz dārgmetālu cenām atstāja kopš februāra vērojamā naftas cenas celšanās, kam ieilgstot varētu runāt arī par inflācijas pieaugumu pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nebanku kreditētāji pauž pārsteigumu par Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātajiem noteikumiem, kas paredz, ka lombardiem un ātro kredītu sniedzējiem būs jāmaksā 50 tūkst. Ls par licences saņemšanu un 10 tūkst. Ls ik gadu par tās pārreģistrāciju. Prasības šādas atļaujas iegūšanai attiecas gan uz pakalpojuma kvalitātes uzlabošanu, gan uzņēmumu pamatkapitālu - tam būs jābūt ne mazākam par 300 tūkst. Ls, piektdien vēsta laikraksts Dienas bizness.

Nozarē strādājošo uzņēmumu pārstāvji uzskata, ka jaunās normas mudinās kompānijas konsolidēties, kas ir pozitīvs faktors. Tomēr tajā pašā laikā valstij ir jānodrošina arī stingra nozares kontrole, jo citādi plauks un zels nelegālo kreditētāju bizness.

Open Credit valdes priekšsēdētājs Armands Broks uzskata, ka patēriņa kredītu tirgu nepieciešams sakārtot, bet tas jādara par saprātīgu cenu, pretējā gadījumā zaudējumi var būt lielāki nekā ieguvumi.

«Jā, ir jāuzrauga tirgus, ir jābūt pārskatāmai darbībai, bet vai milzīgas naudas līdzekļu nodevas ir vienīgais mehānisms? Izskatās, ka valsts vēlas aizlāpīt budžeta caurumus ar nebanku kreditētāju atbalstu,» viņš skaidro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Profesors: Latvijas iedzīvotāji aizbrauc, taču viņi Latvijā var atgriezties pensijas vecumā

Natālija Poriete, 16.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākā daļa emigrantu, kuri pametuši Latviju, pastāvīgi uzturas savā dzīvesvietā ārzemēs, taču daudzi no viņiem, sasniedzot pensijas vecumu, varētu atgriezties dzimtenē, Baltijas nekustamā īpašuma līderu forumā sacīja Latvijas Universitātes ekonomikas profesors Mihails Hazans.

Viņš uzsvēra, ka aptuveni 30% Latvijas emigrantu ir teikuši, ka varētu pārskatīt atgriezties Latvijā pensijas vecumā. «Šī vēlme patiesībā nozīmē papildus iespēju tiem, kuri strādā nekustamo īpašumu sektorā,» viņš uzsver. «Šie cilvēki negribīgi pārdod savu īpašumu Latvijā, viņi to vēlētos paturēt, lai pēc tam šeit atgrieztos ar labu pensiju.» Iespējams, tad viņi spēs uzlabot savus dzīves apstākļus, iespējams viņi vēlēsies apmesties kvalitatīvā pansionātā vai saņemt aprūpi mājās. Jebkurā gadījumā, tas būs nozīmīgs iedzīvotāju segments Latvijā, uzsver M. Hazans.

Viņš norāda, ka aptuveni 25% cilvēku no tā skaita, kas aizbrauc, atbrauc atpakaļ tajā pašā gadā. Tiesa gan, aizvien liels ir potenciālo aizbraucēju skaits, taču tas pērn nedaudz samazinājās. 2014.-2015.gadam to darbaspējīgo iedzīvotāju īpatsvars, kas vēlējās pamest valsti, sasniedza 20%, bet pērn tādi sasniedza 15%. Tajā pašā laikā starp iedzīvotājiem vecumā no 18-34 gadiem, kuriem ģimenē ir bērns līdz 18 gadiem, un kuri plāno pamest Latviju, sasniedza 5,4%, kas nozīmē demogrāfiskā potenciāla zaudēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES) nolēmusi piemērot sankcijas vēl 160 Krievijas oligarhiem un parlamenta augšpalātas Federācijas padomes locekļiem, pastiprināt noteikumus kriptovalūtu pārvedumiem un kuģošanas navigācijas tehnoloģiju eksportam uz Krieviju, tviterī paziņojusi Eiropas Komisija (EK) prezidente Urzula fon der Leiena.

Viņa pavēstīja, ka sankcijas tiks noteiktas arī Baltkrievijas banku sektoram.

Bloka prezidētājvalsts Francija iepriekš paziņoja, ka ES nolēmusi dot zaļo gaismu trīs Baltkrievijas banku atslēgšanai no starptautiskās maksājumu sistēmas SWIFT.

ES cenšas aizlāpīt caurumus bezprecedenta sankciju režīmā, ko ES kopā ar citiem Rietumu partneriem piemērojusi Krievijai pēc tās iebrukuma Ukrainā.

Kriptovalūtu pārvedumu noteikumu pastiprināšanas mērķis ir nepieļaut, kas personas un uzņēmumi, kam piemērotas sankcijas, izmanto šifrētās digitālās sistēmas, lai apietu ES sankcijas.

Plašāka informācija par jaunajām sankcijām gaidāma drīzumā, kad tā oficiāli tiks publicētas ES žurnālā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānijā Apple kādreiz strādājošais tehnoloģiju speciālists Nikolass Allegra, kurš atpazīstamību ieguva izstrādājot iPhone un iPad uzlaušanas rīku JailbreakMe, pāries strādāt Apple konkurentu Google labā.

N. Allegra JailbreakMe radīja 2011. gada vasarā, 19 gadu vecumā, pārsteidzot datu drošības un tehnoloģiju ekspertus. Tā, piemēram, pazīstamais Apple drošības speciālists Čārlijs Millers atzinis, ka, uzzinot par JailbreakMe radīšanu, bijis «totāli pārsteigs», ka kādam izdevies uzlauzt vienu no pamatīgāk sargātajām operētājsistēmām pasaulē.

Apple gan centusies «aizlāpīt» savus drošības «caurumus», tomēr N. Allegra spējis uzlabot savus izstrādājumus. Drīz vien kompānija Apple talantīgajam tehnoloģiju speciālistam piedāvāja darbu. Taču gadu vēlāk Apple ar viņu pārtrauca sadarbību, jo viņš neatbildēja uz e-pastu, kurā bija piedāvāts pagarināt N. Allegras darba līgumu, raksta Forbes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamā gada otro pusi satiksmes drošības pārraugi autovadītājiem sola īpaši bargu — uz ceļiem parādīsies 100 fotoradaru, bet tos, kuri brauks dzērumā, iespējams, sodīs pat ar 5 000 latu lieliem sodiem. Tajā pašā laikā Iekšlietu ministrija (IeM), plānojot savu nākamā gada budžetu, cer aizlāpīt caurumus ar lielākiem ieņēmumiem no ceļu policistu sodiem, raksta Diena.

Satiksmes drošības uzraugi gan kategoriski noraida, ka minētie pasākumi saistīti ar IeM budžeta caurumu lāpīšanu.

Ideju par 10 reizes bargāku sodu dzērājšoferiem pirms nedēļas Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē izteica satiksmes ministrs Ainārs Šlesers. Pašlaik bargākais sods par sēšanos pie stūres alkohola reibumā nepārsniedz 500 latu. "Apmēram 5% smago ceļu satiksmes negadījumu notiek dzērājšoferu dēļ. Domāju, ka sodus vajag vēl agresīvākus. Pietiek auklēties! Esam jau vairāk nekā desmit gadu mēģinājuši viņus audzināt. Vairs nevar pieļaut, ka apkārt braukā potenciālie slepkavas," sacījis ceļu policijas priekšnieks Edmunds Zivtiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) plāno jau augustā izsludināt pirmo cenu aptauju par izmaiņām būvprojektā un autoruzraudzību posmos gar Latvijas-Krievijas valsts ārējo sauszemes robežu, kur robežas apsardzības infrastruktūra ir izbūvēta, informē VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.

“Jāņem vērā, ka robežapsardzības infrastruktūras izbūve uz Latvijas – Krievijas robežas tika apturēta pirms vairākiem gadiem, tādēļ ir loģiski, ka paši vēlamies nofiksēt faktisko situāciju dabā un veikt jau paveikto darbu auditu. Vienlaikus mūsu pieredze, strādājot uz Latvijas – Baltkrievijas robežas, ļauj savlaicīgi plānot nepieciešamos darbus, lai operatīvi varētu tupināt robežapsardzības infrastruktūras izbūvi uz Krievijas robežas un pabeigt to iespējami īsākā laikā,” uzsver Griškevičs.

Posmiem, kur ir izbūvēta apsardzības infrastruktūra un/vai žogs, bet vēl nav nodota ekspluatācijā, VNĪ jau ir sagatavojusi tehnisko specifikāciju, lai veiktu izmaiņas būvprojektā. Robežas joslas infrastruktūra ir izbūvēta aptuveni 230 km garumā, tostarp patruļtakas (koka laipas vai sasmalcinātas koksnes klājuma segums (šķelda), dabiskās grunts seguma ceļš un caurtekas) un četri iekaramie (trošu) tilti. Savukārt žogs ir izbūvēts aptuveni 99 km garumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tieslietu ministrs Dzintars Rasnačs (VL-TB/LNNK) cer, ka ar jau ieviestajām un plānotajām izmaiņām maksātnespējas procesu normatīvajā regulējumā izdosies mazināt tā sauktos «kolhozus» administratoru starpā un izsoļu «sportistu» darbību.

Ministrs medijiem trešdien pauda viedokli, ka 2010. gadā pieņemtajā Maksātnespējas procesa likumā ir vairāki trūkumi, ko bija nepieciešams uzlabot. Kā piemērus viņš minēja shēmošanu starp maksātnespējas procesa administratoriem, fiktīvos kredītus, reiderismu un tā sauktos izsoļu «sportistus», kuri negodprātīgi izmanto izsoļu procesu.

«Es nonācu pie filozofiskas atziņas, ka Maksātnespējas likums ir kā mūris starp taisnīgumu un netaisnīgumu un vienmēr atradīsies negodprātīgi ļaudis, kuri šajā mūrī mēģinās izdrupināt vai izlauzt caurumus,» teica ministrs. Lai šos caurumus novērstu, ir piedāvāti risinājumi, kas jau ir stājušies spēkā, vai arī ir zināms konkrēts datums, kad tas notiks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Eksperts: Kas ir produktivitāte, ko tā ataino un ko – noklusē?

Žanete Hāka, 07.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Produktivitāte ir viens no centrālajiem ekonomikas pamatpīlāriem, uzsver SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis.

Ir teiciens - produktivitātei īstermiņā ir maza nozīme, bet ilgtermiņā tā ir vienīgā lieta, kam ir nozīme. Valstij ir svarīgi celt produktivitāti, jo tad, izmantojot esošos ražošanas faktorus, rodas iespēja iegūt lielāku IKP. Tādejādi atbrīvojas resursi, kas var paaugstināt iedzīvotāju dzīves līmeni. Tādejādi augsta produktivitāte un augoša labklājība ir cieši saistīta. Tas, ko saprot ar valsts produktivitāti, ir darbaspēka produktivitāte, proti, saražotais uz vienu darbaspēka vienību. Darba ražīgumu var iedalīt faktoros, kas mēra cilvēkkapitāla attīstību (kompetence un prasmes), produktīvā kapitāla apjomu, kā arī kopējo faktoru produktivitāti, kas mēra tehnoloģisko progresu, ko tieši izmērīt nav iespējams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Plāno nodokļu reformu, kas liks maksāt vairāk

Māris Ķirsons, Db, 31.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis būs jāmaksā par dividendēm, mantojumu, dāvanām, kas vērtīgākas par noteikto slieksni, kā arī par kapitāla pieaugumu. To paredz darba grupas izstrādātais jaunais iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likumprojekts, kurš gan vēl var tikt pakļauts būtiskām korekcijām.

"Ir radīts jauns nodokļu nodevu sistēmas skelets, kurš nav publiski pieejams un par to runās ar finanšu ministru. Konceptuāli esam pārliecināti, ka jāiet uz IIN apliekamās bāzes paaugstināšanu kā tas ir visās Eiropas valstīs, proti, kapitāla pieauguma, dividenžu aplikšanu ar nodokli," tā Finanšu forumā atzina Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos Dāvids Tauriņš. Viņš gan norādīja, ka faktiski tas būtu jauns nodoklis un svarīgākais jautājums, vai pašreizējā sarežģītajā ekonomiskajā situācijā tas būtu ieviešams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Internetā izsola drošības caurumus

, 09.07.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atvērta izsoļu mājas lapa kurā var iegādāties visāda veida datorprogramu, operētājsistēmu un internetu pārlūku drošības caurumi, ziņoForbes.

Šī jaunā mājas lapa, kuras nosaukums ir WabiSabiLabi, ir līdzīga kā populārais interneta veikals eBay. Atšķirība ir tikai tajā, ka šajā saitā pārdod tikai drošības caurumus. Vārds WabiSabiLabi ir savienots kopā no Japāņu valodas vārda - nav perfekts un vācu valodas vārda laboratorija abreviatūras.

Datorprogrammu ražotāji pārsvarā nevēlas iegādāties bagus, kas ir atklāti viņu pašu programmās, jo tie uzskata, ka tā viņi pievilinās viņu programmām ar vien vairāk hakerus.

Šobrīd šajā saitā var iegādāties četrus drošības caurumus. Divi no tiem ir saistīti ar interneta aplikācijām, viens drošības caurums atklāts Linux kodolā un vēl tiek pārdots Yahoo! Messenger 8.1 drošības caurums Windows XP vidē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Latvijas Gāzes reorganizācija izgaismo caurumus

Jānis Šķupelis, 07.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Gāzes reorganizācija izgaismojusi caurumus regulējumā, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Latvijas vērtspapīru tirgū pēdējā laika zīmīgākais notikums ir AS Latvijas Gāze (LG) reorganizācija, kuras laikā uzņēmums tika sašķelts un tika nodalīti divi dabasgāzes apgādes saimnieciskās darbības veidi – pārvadāšana un uzglabāšana. Uzglabāšanas funkcija tika nodota jaunveidotajam neatkarīgajam uzņēmumam Conexus Baltic Grid. Jaunā uzņēmuma akcijas netiks publiski tirgotas biržā, kas nozīmē, ka tās nevar turēt mūsu pašu pensiju fondi. Tāpat arī citi šīs reorganizācijas jautājumi ir pietiekami jutīgi un izceļ to, ka Latvijas likumdošana tomēr nepilnīgi aizsargā mazākuma akcionāru tiesības, pie kā nākotnē, iespējams, vajadzētu piestrādāt, lai uzlabotu vietējo akciju tirdzniecības vidi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pat pieaugot atjaunojamo energoresursu īpatsvaram Latvijas enerģijas gala patēriņā, gāzes infrastruktūra saglabās savu nozīmīgumu, jo to būs iespējams pielāgot jaunajām vajadzībām.

To intervijā DB norāda AS Gaso Ekspluatācijas un tehnisko risinājumu departamenta direktors Ilmārs Bode. Viņš stāsta, ka, ja biometāns atbilst tām kvalitātes prasībām, kas pašlaik noteiktas dabasgāzei, gan Gaso, gan AS Conexus Baltic Grid esošo infrastruktūru šī resursa transportēšanai varētu pielāgot diezgan ātri. Praktiski tas ir izdarāms jau tagad, šobrīd jāsakārto vien daži normatīvie akti, kā arī jautājumi, kas saistās sertificēšanu un biometāna ievadīšanu sadales un pārvades sistēmā, skaidro I.Bode.

Kādā stāvoklī šobrīd ir gāzes vadi un kopējā gāzes infrastruktūra?

Gāzes saimniecība pati par sevi vēsturiski ir bijusi ļoti labā stāvoklī, arī šobrīd tās stāvoklis ir labs. Tas skaidrojams ar to, ka gāzes infrastruktūra vienmēr ir bijusi pakļauta valsts izstrādātajiem standartiem, kas nosaka tehniskās apkalpošanas periodus un precīzas darbības, kas ir jāveic, to uzturot. Līdzīgi standarti un regulējumi pastāvēja arī Padomju laikos, kas nozīmē, ka gāzes saimniecība mūsu valstī ir viena no sakārtotākajām jomām.

Komentāri

Pievienot komentāru