Jaunākais izdevums

Šajā gadā apelsīnu sulas līgumu cenas Ņujorkas preču biržā augušas par 21%, raksta Bloomberg.

Sulas cenas kāpumu veicina apelsīnu koku skaita mazināšanās insektu dēļ. Tāpat ražai kaitē sausums, kas veicina slimību, kuras rezultātā augļi paliek zaļi. Paredzams, ka šajā sezonā no koka nokritīs lielākais skaits zaļu augļu kopš 1961.gada.

Tā, piemēram, Floridā, kas ir otrs lielākais apelsīnu audzētājs pasaulē, šajā sezonā tiks novākts 121 miljons kastu apelsīnu, kas ir mazākais apjoms kopš 1990.gada, liecina ASV Lauksaimniecības departamenta dati. Pagājušajā sezonā astoņu mēnešu laikā departaments ražas prognozi samazināja septiņas reizes.

Bloomberg aptaujātie eksperti un analītiķi paredz, ka līdz jūnija beigām apelsīnu sulas nākotnes kontrakta cena pakāpsies vēl par 16% līdz 1,6465 dolāriem par mārciņu.

Sarūkošā raža var palielināt izmaksas tādām lielām kompānijām kā Pepsico Inc, kas ražo tropu augļu sulas, kā arī Coca Cola Co, kas tirgo vairākus apelsīnu dzērienus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gripas sezona mēdz atnest apelsīnu sulas cenu pieaugumu

Biržās kotēto izejvielu cenu mēdz ietekmēt daudz un dažādi faktori, piemēram, spekulācijas par patēriņa tendencēm. Interesanti, ka sava ietekme uz cenām ir arī gripas sezonai – tai atnākot, pauzi ņēmis apelsīnu sulas cenu kritums. Šīs izejvielas nākotnes piegāžu kontraktu cena kopš šā gada sākuma ir palielinājusies vairāk nekā par 5% līdz 1,44 ASV dolāru atzīmei par mārciņu. Tiesa gan, kopš 2016. gada virsotnēm šīs izejvielas cena tāpat ir sarukusi gandrīz par 40%.

Analītiķi skaidro, ka globālā mērogā apelsīnu sulas patēriņam triecienu devusi atklāsme, ka šādi sulas produkti parasti satur lielu daudzumu cukura. Rezultātā apelsīnu sula un citas nosacīti tradicionālās augļu sulas tiekot aizvietotas ar dažādām alternatīvām, piemēram, tā saucamajiem smūtijiem. «Apelsīnu sula ilgstoši tikusi uzskatīta par veselīgu dzērienu. Dažu pēdējo gadu laikā bažas par cukura daudzumu tajā mainījušas šo priekšstatu. Pašlaik šī sula tiek skaitīta pie neveselīgajiem dzērieniem,» skaidro, piemēram, Rabobank eksperti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apelsīnu sula var nest ievērojamu peļņu

Žanete Hāka, 16.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apelsīnu sulas nākotnes līgumu cenas līdz septembrim varētu uzlēkt par 42% līdz augstākajai cenai kopš pērnā gada februāra, atsaucoties uz analītiķu aprēķiniem, raksta Bloomberg.

ICE Futures biržā apelsīnu sulas cena pirmo reizi kopš 25. jūnija pieauga virs 1,4039 dolāriem par mārciņu, visiem signāliem liecinot, ka tā līdz septembrim turpinās augt līdz divu dolāru atzīmei. Kopš 26. jūnija, kad cena sasniedza trīs mēnešu zemāko cenu, apelsīnu sulas cena ir pieaugusi par 13%, ko veicināja otra lielākā citrusaugļu audzētāja, Floridas valdības, prognoze par mazāku ražu.

ASV Lauksaimniecības departaments prognozē, ka Floridas apelsīnu raža gadā, kas beigsies 31. septembrī, sasniegs 133,4 miljonus kastu. Kopš februāra, kad tika prognozēts 141 miljons kastu, departaments ir samazinājies savu ražas prognozi jau četras reizes, skaidrojot, ka raža būs mazāka citrusaugu slimību dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji ir konservatīvi un plašajā sulu klāstā visbiežāk roku stiepj pēc apelsīnu, ābolu vai tomātu sulas, tomēr tas nebaida ražotājus piedāvāt jaunas garšas un produktus.

Eiropā vidēji viens iedzīvotājs izdzer 19 litrus sulas gadā, Latvijā un Lietuvā - apmēram 14 litrus sulas, bet kaimiņvalstī Igaunijā – 25 litrus. Arī garšu ziņā ir manāmas atšķirības, piemēram, igauņiem labāk garšo dažādu ogu sulas, bet Latvijā pēdējos gados nav mainījies populārāko sulu tops un iecienītākās ir apelsīnu, tomātu, ābolu un multiaugļu sulas.

Saskaņā ar biedrības 5 dienā un GFK veikto aptauju, 60% iedzīvotāju savā ikdienas ēdienkartē par maz iekļauj augļus un dārzeņus. Tādēļ SIA Cido Grupa šogad uzsāka ražot jaunas dārzeņu un augļu sulas Veggie ar biešu vai ķirbju garšu, attīstot jaunu kategoriju sulu klāstā. Cido grupas pārstāve Inese Lielpinka uzsver, ka dārzeņu un augļu sulu kombinācija ir jauna niša Latvijas tirgum, bet ārvalstīs šis strauji augošais segments iemanto arvien lielāku popularitāti līdz ar izpratnes par veselīgu uzturu palielināšanos. «Jaunums ir arī sulu iepakojuma izmērs. Esam sākuši ražot sulas 0,5 litru iepakojumā, bet ūdeni sākuši pildīt 0,7 litru pudelēs. Šie izmēri ir kļuvuši iecienīti. Ik gadus investējam ražošanas attīstībā, pērn ieguldījām 1,1 milj. eiro un daļa no tā tika novirzīta jauno iepakojuma veidu īstenošanai,» stāsta Cido grupa pārstāve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Pusotru gadu pēc eiro ieviešanas cenu monitoringa dārgāka kļuvusi kafija, lētāki - rīsi

Dienas Bizness, 06.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pusotru gadu pēc cenu monitoringa, kas Latvijā tika īstenots saistībā ar eiro ieviešanu, dārgāka kļuvusi kafija un šokolāde, bet cenas samazinājums vērojams rīsiem un sēklu maizei. Par to liecina LNT Ziņu TOP 10 jūnijā veiktie novērojumi.

Preču cenas fiksēšanai tika izvēlētas savulaik valsts pasūtītajā monitoringā iekļautas lielveikalu ķēdes divas tirdzniecības vietas Rīgā un Jelgavā, izvēloties tieši tos pašus produktus. Preču grozā iekļauti rīsi, maize, zobu pasta, kafija, vaniļas sieriņš, šokolāde, auzu pārslas un apelsīnu sula, un to cenas salīdzinātas ar 2014.gada decembri, kad eiro ieviešanas cenu monitorings tika veikts pēdējo reizi.

Novērojumi liecina, ka pusotra gada laikā dārgāks kļuvis Merrild kafijas puskilograma iepakojums, kas tagad veikalā Rīgā maksā par vienu eiro vairāk jeb 7,99 eiro, bet Jelgavā - par 0,6 eiro vairāk jeb 7,59 eiro. Par 0,3-0,4 eiro dārgāka kļuvusi arī “Laimas” šokolāde ar riekstiem, kas abās pilsētās maksā 1,49 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

EM: nedēļas laikā cenas pieaugušas 2,8% preču un pakalpojumu

Dienas Bizness, 18.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinot decembra pirmā un decembra otrā cenu monitoringa datus, vairākumam preču pamata cena ir palikusi nemainīga – 95,8 % gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas. Cenu pieaugums ir novērojams 2,8 % gadījumu, savukārt 1,4 % gadījumu cena ir samazinājusies, liecina decembra otrā cenu monitoringa rezultāti.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, pārbaudot monitoringa jaunākos datus, secina, ka joprojām dažām monitoringā iekļautajām precēm ir pieļaujamā viena eiro centa svārstība.

Tāpat arī iepriekšējos monitoringa datos bija norādīts, ka vairākām precēm tika veikta nekorekta konvertācija, savukārt decembra otrā monitoringa datos konvertācija atbilst un ir norādīta korekti.

Pārtikas produktu cenas lielākoties palikušas nemainīgas. Cena nav mainījusies rīsiem, griķiem, auzu pārslām, makaroniem, kā arī dažādu veidu maizēm – sēklu, kviešu, rudzu un tostermaizei.

Arī svaigas gaļas produktu grupā cenas lielākoties saglabājušās bez izmaiņām – cena nav mainījusies broilera stilbiņiem, svaigai liellopa gaļai, kā arī cūkgaļas šķiņķim, bet cūkgaļas karbonāde divos gadījumos kļuvusi lētāka par 26 santīmiem jeb 5,98 %.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Latvijas bērzu sula ir «Dieva dzēriens» Taivanā un «matu ūdens» Vācijā

Dienas Bizness, 09.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bērzu sulu tecināšanas sezona vēl nav sākusies, tomēr vairāki Latvijas ražotāji jau saņēmuši lielus pasūtījumus no citām valstīm, vēsta laikraksts Latvijas Avīze.

Bērzu sulas ražotājs Labanovsku ģimenes uzņēmums SIA Kainaiži saņēmis pasūtījumu no Lielbritānijas uzņēmuma Sibberi par 30 000 litru svaigas bērzu sulas piegādi. Sulu iecerēts pārdot Lielbritānijas lielveikalu tīklos.

«Tas ir pilotprojekts, izmēģinājuma partija. Sulu sasaldēsim Latvijā un tad sūtīsim uz Lielbritāniju. Mēs rūpējamies par ražošanu, mūsu partneris – par sulas pārdošanu,» stāsta SIA Kainaiži pārstāvis Ervīns Labanovskis. Eksportam paredzēto Kainaižu bioloģisko bērzu sulu tecinās Smiltenes novadā. Kainaiži ražo dzirkstošo bērzu sulu ar zīmolu Birzī, tostarp bērza sulu ar krustnagliņām, piparmētrām, apelsīnu miziņu, upeņu pumpuru un citronu miziņas piedevu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Rietumeiropas un Austrumeiropas pircēji – kad liksim vienādības zīmi?

Andžela Veselova, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektore, 30.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisijas prezidents Žans Klods Junkers savā ikgadējā uzrunā Eiropas Parlamentā Strasbūrā par stāvokli Eiropas Savienībā uzsvēra, ka viena zīmola produktiem visās ES valstīs jābūt vienādā kvalitātē. Viņš norādīja, ka Eiropā nevar būt otršķirīgu patērētāju. Centrāleiropas un Austrumeiropas valstis ne vienreiz vien norādījušas, ka šajās valstīs tirgotās pārtikas preces sastāva ziņā atšķiras no produktu analogiem, kas atrodami Rietumeiropas veikalu plauktos. Savukārt šo preču ražotāji apgalvo, ka šādas pretenzijas ir nepamatotas – viņu arguments, ka visam pamatā fakts, ka dažādu valstu tirgos pircēju gaumes ir atšķirīgas.

Kā attaisnojumu savām darbībām bieži min, ka saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu, ja produktā nav neatļautu izejvielu un tās visas ir atspoguļotas produkta marķējumā, šim produktam ir visas tiesības atrasties brīvā apritē jebkurā no ES dalībvalstīm, tādējādi nekāda veida pārkāpumos uzņēmums nevar tikt apsūdzēts. Visiem zināms, ka pasaulē pazīstamo zīmolu preces, kuras domātas Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm, pārsvarā tiek ražotas Polijā vai Ungārijā, kā arī citās postpadomju valstīs.

2017. gada martā Ungārija, Slovākija un Čehija kopīgā paziņojumā vērsās pret lielajām korporācijām, kas Centrāleiropā pircējus krāpj ar zemākas kvalitātes preču piedāvājumu. Slovākijas veterinārais dienests izpētīja, ka viena zīmola apelsīnu sula Austrijā un Slovākijā ir ar būtiski atšķirīgu krāsu un aromātu. Jau 2015. gadā Prāgas Ķīmijas un tehnoloģiju universitātes pētījums apstiprināja, ka vairākas preces, piemēram, šķīstošā kafija, jogurts, margarīns, desas tiek ražoti no atšķirīgām sastāvdaļām nekā Rietumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Tarifu karš starp NATO dalībvalstīm

Rūta Kesnere - DB Komentāru nodaļas vadītāja, 12.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

NATO dalībvalstīm «Varbūt Amerikas prezidentam nav nekas pretī būt izolētam. Mēs neiebilstam arī būt seši, ja tas būs nepieciešams.» Šie Francijas prezidenta Emanuela Makrona vārdi, kas veltīti G7 sammita domstarpībām starp ASV prezidentu Donaldu Trampu un pārējo sešu lielvalstu līderiem, liecina, ka savstarpējais saspīlējums starp sabiedrotajiem (!) ir sasniedzis teju maksimumu.

To uzskatāmi demonstrēja arī ASV prezidents D. Tramps, pēdējā brīdī atsaucot savu parakstu kopējam G7 komunikē. Strīda iemesls ir savstarpējā tirdzniecība, proti, ASV vienpusēji noteiktie tarifi tēraudam un alumīnijam, kas tiek importēts no ES valstīm un Kanādas. Pret to kā pret pilnīgi nepieņemamu praksi iestājas gan ES valstis, gan Kanāda. E. Makrons ASV noteiktos tarifus ir nodēvējis par nelikumīgiem un kļūdainiem. Savukārt Kanādas premjers Džastins Trudo jau runā par atbildes soļiem ASV, solot paaugstināt tarifus tādām ASV precēm kā apelsīnu sula un burbons, Harley Davidson motocikli, džinsi u.c. Arī ES negrasās palikt atbildi parādā un ir gatava vērsties Pasaules tirdzniecības organizācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Papildināta - Stājas spēkā ASV muitas tarifi uz Ķīnas precēm 16 miljardu dolāru apmērā

LETA, 23.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien stājas spēkā ASV muitas tarifi Ķīnas ražojumiem 16 miljardu dolāru apmērā, kas tika izsludināti, Vašingtonai apsūdzot Pekinu nekaunīgās amerikāņu tehnoloģiju zādzībās.

Ar to noslēdzas pirmā prezidenta Donalda Trampa muitas tarifu paaugstināšanas kārta Ķīnas precēm 50 miljardu dolāru apmērā.

6.jūlijā jau stājās spēkā tarifi, ar kuriem tika aplikts ķīniešu ražojumu imports 34 miljardu apmērā.

Pekina jau paziņojusi, ka «stingri iebilst pret šiem tarifiem un tai nav citas iespējas, kā vien turpināt nepieciešamos pretpasākumus».

Reaģējot uz ASV rīcību, Ķīna jau ceturtdien noteica muitas tarifus jaunai ASV preču grupai arī 16 miljardu dolāru vērtībā, vēršoties pret tādiem tradicionāliem ASV ražojumiem kā «Harley Davidson» motocikliem, burbons un apelsīnu sula.

Tikmēr Ķīnas Tirdzniecības ministrija pavēstījusi, ka ASV noteiktie tarifi, visticamāk, pārkāpj Pasaules Tirdzniecības organizācijas noteikumus un valsts gatavojas iesniegt sūdzību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Glastoberijas festivāls noslēdzies; Prāta Vētra apmierināta ar paveikto

Db.lv, LETA, 01.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naktī no svētdienas uz pirmdienu noslēdzies Glastonberijas festivāls, kuru kopumā apmeklēja aptuveni 180 tūkstoši cilvēku, vēsta BBC.

Latvijas mūziķi Prāta Vētra, kas uzstājās uz festivāla otras lielākās skatuves The Other Stage sestdien, sākumā pulcēja vairākus simtus skatītāju, taču līdz koncerta beigām to skaits palielinājās līdz nepilnam tūkstotim. Prāta Vētra dalībnieki atzina, ka festivāls pašiem grupas dalībniekiem bijis emocionāls un īpašs, turklāt liels bijis arī latviešu fanu skaits. Grupas dalībnieki Renārs Kaupers un Jānis Jubalts apliecināja, ka labprāt atgrieztos festivālā arī nākotnē, piemēram, uzstājoties uz kādas citas skatuves. «Publikai esam kā pilnīgs jaunums, kā svaiga apelsīnu sula, ko var izgaršot,» norādīja J. Jubalts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākajai daļai jeb 85% preču un pakalpojumu septembrī pamata cena ir palikusi nemainīga, liecina jaunākie Ekonomikas ministrijas cenu monitoringa rezultāti.

9% gadījumos novērots cenu pieaugums, savukārt 6% gadījumu cena ir samazinājusies.

Septembrī cenas eiro tika norādītas 48% gadījumu un lielākā daļa tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietu darbinieki bija informēti par prasību no 1. oktobra cenas norādīt arī eiro.

Salīdzinot ar iepriekšējā mēneša monitoringa datiem, cenu svārstības novērotas galvenokārt sezonas produktiem un pakalpojumiem. Periodā raksturīgs cenu samazinājums dārzeņiem saistībā ar jauno ražu, kā arī cenu svārstības viesnīcu un ēdināšanas pakalpojumiem, jo līdz 1.oktobrim vēl turpinās aktīvā tūrisma sezona.

Pārtikas produktu cenas lielākoties ir palikušas nemainīgas. Pārtikas produktu grupā cenas pieaugušas Holandes un Krievijas sieram, kā arī kausētajam sieram, savukārt garšvielas un apelsīnu sula kļuvusi lētāka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

EM cenu monitorings: šomēnes 93% gadījumu cenas palikušas nemainīgas

Dienas Bizness, 22.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinot oktobra pirmā un otrā cenu monitoringa datus, vairākumam preču pamata cena ir palikusi nemainīga – 93,53 % gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas. Cenu pieaugums ir novērojams 2,51 % gadījumu, savukārt 4,06% gadījumu cena ir samazinājusies.

Tā liecina Ekonomikas ministrijas veiktā cenu monitoringa jaunākie dati. Kopš oktobra cenu monitoringa ietvaros tiek fiksētas preču pakalpojumu cenas gan latos, gan eiro.

Oktobra otrajā cenu novērojumā secināts, ka cenas eiro tika norādītas 98,84 % gadījumu. Pārtikas un saimniecības precēm lielveikalos cenas eiro norādītas praktiski visos gadījumos, konstatēti atsevišķi gadījumi, kad cena eiro nav norādīta sveramiem produktiem, kuru cena tiek fiksēta par 1 kg. Cenas eiro lielākoties netika norādītas trīs preču/pakalpojumu grupās - Coca-Cola bundžiņām dzērienu automātos, taksometru pakalpojumiem, kā arī apsaimniekošanas pakalpojumu atsevišķām pozīcijām, ko namu apsaimniekotāji skaidroja ar to, ka cena eiro tiek norādīta tikai kopējai rēķina summai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē slavenās smaržas Chanel No 5 un Miss Dior satur vielas, ko nākotnē varētu aizliegt saskaņā ar jaunu Eiropas Savienības regulu, lai samazinātu alerģijas risku, raksta telegraph.co.uk.

Tādējādi pastāv iespēja, ka nākotnē Merilinas Monro mīļāko smaržu Chanel No 5 sastāvs varētu tikt mainīts. Šīs ir pasaulē populārākās smaržas un tiek tirgotas jau 93 gadus. Katrās 30 sekundēs pasaulē tiek pārdota viena šo smaržu pudelīte.

Smaržās tiek kombinēts jasmīns, roze, sandalkoks, vaniļa kopā ar citiem pamataromātiem.

Smaržu ražotāji patlaban izmisīgi mēģina pārveidot šos aromātus, lai piemērotos jaunajām prasībām.

«Piemērošanās ir izaicinājums, bet ir svarīgi arī saglabāt kvalitāti un identitāti, ņemot vērā arī jaunās prasības,» sacījis Chanel pārstāvis.

Jaunās marķējuma prasības nosaka, ka tam jāiekļauj arī brīdinājumus par alerģijām, tāpat kā medikamentiem, kas var palielināt smaržu cenas.

Komentāri

Pievienot komentāru