Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gatavojoties bezpilota transportlīdzekļu izmēģinājumiem Zemgalē, apzināti iespējamie maršruti, kuros Jelgavā un Aizkrauklē varētu veikt izmēģinājuma braucienus, informē Zemgales Plānošanas reģiona sabiedrisko attiecību speciālists Aigars Ieviņš.

Sadarbībā ar Somijas partneriem, kas testus jau sākuši, Ceļu satiksmes drošības direkciju un pašvaldību pārstāvjiem izvērtēti potenciālie maršruti un pieņemts provizorisks lēmums par izmēģinājumu vietām abās pilsētās. Jelgavā testus plānots veikt uz salām starp Lielupi un Driksu, pasažierus vedot no Pils salas tējas namiņa līdz rekonstruētās Pasta salas aktīvās atpūtas zonai. Šāds maršruts izvēlēts, jo tajā nav intensīva satiksmes plūsma, kas varētu radīt bīstamas situācijas, taču vienlaikus tas ir gana izaicinošs, ar dažādiem šķēršļiem, kas pietuvināti ikdienas situācijām satiksmē. Savukārt Aizkrauklē plānots testus veikt maršrutā uz pilsētas Vēstures un mākslas muzeju - arī šeit transportlīdzekļu kustība ir samērā neliela, taču infrastruktūra ļauj pārliecināties par iespējām nākotnē bezpilota autobusu izmantot nozīmīgākos maršrutos, piemēram, no Aizkraukles dzelzceļa stacijas uz centru.

«Līdz šim vairums bezpilota transportlīdzekļi tikuši izmantoti slēgtās teritorijās, piemēram, parkos, lidostās vai lielās ražotnēs, un to izmantošana satiksmē - reālos apstākļos - ir izaicinājums ne vien šo produktu ražotājiem, bet arī pasūtītājiem,» skaidro Zemgales Plānošanas reģiona (ZPR) īstenotā Interreg Baltijas jūras reģiona projekta «Sohjoa Baltic» projekta vadītājs Latvijā Raitis Madžulis. Viņš uzsver, ka tuvējās Eiropas valstīs ir vien atsevišķi piemēri, kad šādi autobusi izmantoti pilsētas satiksmē - pirms dažiem gadiem Tallinā šāds autobuss izmantots tam īpaši paredzētā slēgtā joslā, bet pērn Helsinkos sākti izmēģinājumi salīdzinoši maz noslogotā ceļa posmā.

Jāatzīmē, ka nesenajā sadarbības vizītē pie projekta Polijas partneriem Gdaņskā projekta komanda apskatīja šajā pilsētā izvēlēto testa maršrutu variantus, kā arī iepazinās ar kolēģu pieredzi iepirkuma rīkošanā un apzināja potenciālos bezpilota autobusa piegādātājus. Kopš projekta sākšanas 2017. gada nogalē bezpilota transportlīdzekļu tirgus ir strauji attīstījies, un nozarē ienākuši aizvien jauni ražotāji ar plašākām iespējām un funkcijām. Vēloties Zemgales iedzīvotājiem sniegt labākos iespējamos risinājumus, ZPR projekta komanda turpina komunicēt ar potenciālajiem piegādātājiem un sinhronizēt viņu iespējas ar projekta mērķiem veikt testus līdz 2020. gada septembrim.

Tāpat paralēli tiek turpināts darbs pie cita šī projekta mērķa - juridisko jautājumu risināšanas un sinhronizēšanas ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Tā kā nepieciešamas kompleksas izmaiņas normatīvajos aktos, šobrīd kā risinājums tiek piedāvāts šādus transportlīdzekļus ekspluatēt ar «pavadoņa» līdzdalību, kas var pārņemt kontroli bīstamās vai sarežģītās situācijās.

Paralēli tam, projektā tiek izstrādāti operacionālie modeļi, kuros pašvaldībām tiks piedāvāti aprēķini un iespējas, kā tuvākā vai tālākā nākotnē šādus bezpilota elektriskos autobusus iekļaut pilsētas transporta plūsmā, uzsvaru liekot uz «pirmās/pēdējās jūdzes» pakalpojumiem - pasažieru transportēšanu, piemēram, no dzelzceļa stacijas līdz pilsētas centram.

Projekts «Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu» tiks īstenots no 2017. gada oktobra līdz 2020. gada septembrim, un tā kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro, no kā 2,8 miljonus eiro līdzfinansē Interreg Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma. «Sohjoa Baltic» apvienojušies partneri no Dānijas, Igaunijas, Latvijas, Norvēģijas, Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas kompānija Volvo Buses un Singapūras Nanyang Technological University otrdien paziņoja, ka Singapūrā sāks testēt pirmo lielā izmēra bezpilota elektrisko autobusu, raksta Reuters.

Augsti attīstītā Singapūra veicina bezpilota tehnoloģiju attīstību cerībā, ka tās iedzīvotāji aizvien vairāk izmantos sabiedrisko transportu un kopbraukšanas pakalpojumus.

Testi varētu sākties tuvāko nedēļu vai mēnešu laikā, un, lai transportlīdzeklis varētu braukt pa koplietošanas ceļiem, tam jāsagaida atbildīgo institūciju apstiprinājumi, skaidro universitātes prezidents Subra Surešs. Pagaidām autobuss tiks testēts universitātes teritorijā, taču viņš pauž cerību, ka autobuss varēs braukt arī pa sabiedriskajiem ceļiem. Otrs autobuss tiks testēts pilsētas autobusu parkā.

12 metrus garais transportlīdzeklis vienlaicīgi var pārvadāt līdz 80 pasažieriem, un tas ir pasaulē pirmais pilna izmēra, autonomais elektriskais autobuss, norāda uzņēmumi.

Komentāri

Pievienot komentāru