Pārtika

ARTA: alkohola mājražošana atstāta bez kontroles

Sandra Dieziņa, 12.01.2011

Jaunākais izdevums

Alkohola mājražošanas process valstī netiek kontrolēts, uzskata Alkohola ražotāju un tirgotāju apvienības (ARTA) vadība.

Komentējot Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datus par pērn iekasētājiem 990 Ls akcīzes ieņēmumu, ARTA vadītājs Vitolds Bremmers atzīst - tas smieklīgi maz, faktiski zemē nosviests deputātu laiks un likumdošanas iniciatīva, kas nav sevi ekonomiski attaisnojusi.

Nozares uzņēmumi vērš uzmanību uz atbildīgo institūciju nespēju nodrošināt kontroli par saražoto apjomu un akcīzes nodokļa samaksu par to valstij, turklāt nav garantijas, ka akcīzes markas tiek nopirktas visai saražotajai produkcijai.

Jau ziņots, ka pērn janvārī Saeima atļāva mājās ražot un realizēt alkoholiskos dzērienus. VID dati liecina, ka gada laikā izsniegtas 10 licences, bet ražošanu reāli uzsākusi tikai daļa no komersantiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Alkohola pircējiem līdz 25 gadiem būs jāuzrāda dokumenti; veikaliem neļaus krāpties ar tirdzniecību nakts laikā

Zanda Zablovska, 14.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai ierobežotu alkohola patēriņu jauniešu vidū, plānots noteikt, ka alkohola pircējiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem būs pārdevējam jāuzrāda personu apliecinošs dokuments, turklāt veikalos alkoholiskie dzērieni būs jāizvieto atseviškā tirdzniecības zonā.

Savukārt, lai ierobežotu alkohola tirdzniecību nakts laikā, likums precizēts, nosakot, ka alkoholu no pulksten 22 līdz 8 iespējams pārdot tikai tādās mazumtirdzniecības vietās, kurās alkoholiskie dzērieni tiek realizēti tikai izlejamā veidā un tiek nodrošināta to patērēšana uz vietas, kā arī beznodokļu tirdzniecības veikalos. Līdz šim vairāki tirgotāji izmantoja likuma neprecizitāti, pēc pulksten 22 izvietojot tirdzniecības zālē nelielu galdiņu un pasniedzot sevi kā iestādījumu, kur iespējams alkoholu patērēt uz vietas, skaidroja deputāts Aleksejs Loskutovs (Vienotība). «Domāju, ka katrs no jums zina vismaz vienu otru tādu veikaliņu, kur nakts laikā tirgo alkoholu, nevis izlejot un nodrošinot iespēju patērēt uz vietas, bet noskrūvējot vāciņu un pārdodot alkoholu līdzi nešanai,» viņš sacīja, aicinot samazināt alkohola pieejamību nakts laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stiprā alkohola ražotāji nemierā ar plānoto privilēģiju piešķiršanu vieglajam alkoholam.

Nozarē strādājošie uzņēmēji uzskata, ka nedrīkst izcelt «labo» un «slikto» alkoholu, piemērojot labvēlīgus nosacījumus atsevišķai dzērienu grupai. Plānotās izmaiņas paredz, ka turpmāk tirdzniecības vietās būs jānodala stiprais alkohols, to izvietojot atsevišķā tirdzniecības zāles zonā.

Alkohola ražotāju un tirgotāju asociācija (ARTA) un Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācija (LADRIA) pēc iepazīšanās ar grozījumiem Alkoholisko dzērienu aprites likumā, ko Saeima skatīs trešajā lasījumā, iebilst pret definējumu, ka «tirdzniecības vietā alkoholiskie dzērieni, «kuros absolūtais spirta daudzums nepārsniedz 5 tilpumprocentus, nav izvietoti atsevišķā tirdzniecības zāles zonā». Iepriekš šis rādītājs bija 5,8 tilpumprocenti, un nozares dalībnieki ir neizpratnē, kāpēc tas ir mainīts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2014.gada 1.janvārī stāsies spēkā vairākas jaunas prasības attiecībā uz alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību. Vairumā gadījumu tie ir stingrāki ierobežojumi alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai, kas būs jāievēro papildus Alkoholisko dzērienu aprites likumā jau šobrīd noteiktajām prasībām.

Sākot no 2014.gada 1.janvāra alkoholiskie dzērieni, izņemot alu, kurā absolūtais spirta daudzums ir zemāks par 5,8 tilpumprocentiem, izvietojami atsevišķi nodalītā tirdzniecības zāles pašapkalpošanās zonā vai alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība organizējama, individuāli apkalpojot katru pircēju. Tāpat likuma grozījumi paredz, ka kopā ar alkoholiskajiem dzērieniem šajā zonā atļauts novietot arī tabakas izstrādājumus un to piederumus, kā arī tādas preces, kas saistītas ar alkoholiskajiem dzērieniem, piemēram, dzērienu taras atvēršanas ierīces, dzērienu lietošanai paredzēti trauki.

Tirdzniecības zāles pašapkalpošanās zonā un pircēju individuālās apkalpošanas vietās, kurās tiek tirgoti alkoholiskie dzērieni, izņemot alu, kurā absolūtais spirta daudzums nepārsniedz 5,8 tilpumprocentus, no 2014.gada 1.janvāra jānodrošina nepārtraukta videonovērošana, videoieraksta veikšana reālā laika režīmā un tā saglabāšana vismaz septiņas dienas pēc ierakstīšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015.gada sākumā pārdošanā tirdzniecības vietās nonāks ar jauna dizaina akcīzes nodokļa markām marķēti alkoholiskie dzērieni un tabakas izstrādājumi, informē Valsts ieņēmumu dienests ( VID).

Apritē vienlaikus atradīsies gan ar līdzšinējā, gan ar jaunā dizaina akcīzes nodokļa markām marķēti alkoholiskie dzērieni un tabakas izstrādājumi, jo ar līdzšinējā dizaina akcīzes nodokļa markām marķētos alkoholiskos dzērienus un tabakas izstrādājumus atļauts realizēt neierobežotu laika periodu.

Alkoholiskie dzērieni un pārējie tabakas izstrādājumi (cigāri, cigarillas, smēķējamā tabaka), kuru marķēšanai izmanto hologrammas akcīzes nodokļa markas, turpmāk tiks marķēti ar hologrammas akcīzes nodokļa marku, uz kuras redzams vizuālais attēlojums ar sēriju un numerāciju un hologramma, kurā iestrādāts optiski mainīgs difraktīvs vilka attēls. Aplūkojot šo attēlu no dažādiem leņķiem, tad izskatās atšķirīgi - mainās tā krāsa un attēls. Melnā numerācijas krāsa ir luminiscējoša ultravioletajā (UV) gaismā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akcīzes nodoklim jāatrod optimālās likmes, neveicinot ātru pierašanu pie zemām likmēm un neveicinot kontrabandu pie augstām, pirmdien pētījuma "Akcīzes nodokļa politika Baltijas valstīs: alkoholiskie dzērieni, bezalkoholiskie dzērieni un tabakas izstrādājumi" prezentācijā sacīja Rīgas Ekonomikas augstskolas Ilgtspējīga biznesa centra vadītājs, Baltijas Starptautiskā ekonomikas politikas studiju centra (BICEPS) asociētais pētnieks Arnis Sauka.

Viņš uzsvēra, ka, nosakot akcīzes nodokļa likmes, ir jāatrod līdzsvars starp ekonomiskiem aspektiem un cilvēku veselību.

"Ja likme ir pārāk zema, cenu pieaugums ir salīdzinoši neliels un patērētāji diezgan ātri pielāgojas šīm cenām, tāpēc šādas likmes nedod stimulu patērētājiem pāriet uz neapliekamiem aizvietotājiem. Savukārt pārāk augstu akcīzes nodokļu likmju noteikšana rada priekšnoteikumus kontrabandas pieaugumam," stāstīja Sauka.

Vienlaikus, lai novērstu stimulus iegādāties akcīzes preces kaimiņvalstīs, pēc Saukas teiktā, būtu ieteicams koordinēt un saskaņot akcīzes nodokļu likmes Baltijas valstu starpā. Akcīzes nodokļa palielināšana un līdz ar to arī produkta cenas pieaugums stimulē patērētājus iesaistīties pārrobežu tirdzniecībā, iegādāties preci nelegālajā tirgū vai pāriet uz lētākiem aizvietotājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Inflācija atkal klāt

Mārtiņš Apinis, 08.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas kvantitatīvās stimulēšanas gaidas, kas kopš vasaras ietekmē izejvielu cenu kāpumu pasaules biržas likušas atgriezties inflācijai arī Latvijā. Septembrī dzive Latvijā kļuvusi par pusprocentu dārgāka.

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām septembrī bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, transportam, alkoholiskajiem dzērieniem, kā arī cenu kritumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, veselības aprūpes precēm un pakalpojumiem, izglītības pakalpojumiem.

Apģērbam un apaviem cenu kāpumu ietekmēja gan jaunās sezonas kolekciju nonākšana tirdzniecībā, gan iepriekšējo atlaižu noslēgums, kā rezultātā apavi sadārdzinājās par 9,7%, bet apģērbs – par 3,5%.

Pārtikas grupā vislielākā ietekme bija cenu kritumam dārzeņiem, jo sezonas laikā cenas samazinājās vidēji par 5,4%. Akciju rezultātā lētākas kļuva desas un žāvējumi (-1,1%), tēja un kafija (‑2,1%), sulas un atspirdzinošie dzērieni (-4,7%), piens un piena produkti (-0,3%). Savukārt cenas pieauga maizei par 2,0%, svaigai gaļai – par 3,0%, augļiem – par 0,9%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecība ar Krieviju ir pēdējā laika karstais kartupelis politiķu mutēs, jo sevišķi pēdējās raganu medības eksportētāju vidū, Ekonomikas ministrei Ilzei Indriksonei uzdodot publicēt tos, kuri eksportē uz Krieviju.

Nemedījot vainīgos, paraudzījāmies uz šo tirdzniecību skaitļos, un iznāk, ka uz Krieviju pārsvarā eksportējam spirtotus dzērienus, bet importējam minerālos produktus ‒ gāzi, degvielu, eļļas.

«Ļaunā» eksporta uz Krieviju portrets

Uzmetot acis lielajiem skaitļiem, patiesi var nolemt, ka nekas šajā dzīvē nemainās, jo 2022. gada martā Latvijas eksports uz Krieviju veidoja aptuveni 90 miljonus eiro, bet 2023. gada jūnijā ‒ 95 miljonus eiro. Toties, ja paņem pērnā gada jūniju, ir samazinājums par 56,6%. Ja neievēro izmaiņas eksporta struktūrā un inflāciju, tad varētu izvēlēties atbilstošu mēnesi un pataisīt Latvijas eksportētājus par gataviem neliešiem. Velns slēpjas detaļās, un tādēļ uz tām arī paskatījāmies. Sīkāk ir redzams, ka no eksporta vadošajām pozīcijām pazudušas mašīnas un mehānismi, noteicošo lomu atstājot pārtikas un dzērienu preču grupai, kur nozīmīgāko lomu spēlē alkoholiskie dzērieni.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izejvielu cenu kāpums pasaules preču biržās un valsts iekšējā patēriņa aktivizēšanās pērn veicināja dzīves dārdzības pieaugumu. Pērn dzīve Latvijā kļuvusi par četriem procentiem dārgāka, liecina centrālās statistikas pārvaldes dati. 2010. gadā Latvija piedzīvoja deflāciju, cenām samazinoties par 1,1%.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pieaugumu 2011.gadā bija pārtikai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī ar mājokli un transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas preces un bezalkoholiskie dzērieni sadārdzinājās vidēji par 4,7%. Visvairāk cenas pieauga pienam, sieram un olām (+10,8%), gaļai un gaļas izstrādājumiem (+5,4%), tējai un kafijai (+24,2%), augu eļļai un taukiem (+10,5%), cukuram (+32,5%), pārtikas sālim (+18,3%) un gāzētajiem dzērieniem (+12,9%).

Nozīmīgākie cenu kritumi gada laikā bija vērojami dārzeņiem (-25,8%), kartupeļiem (-20,6%) un augļiem (-8,1%). Cenas samazinājās arī atsevišķiem maizes veidiem un griķiem. Alkoholiskie dzērieni gada laikā sadārdzinājās vidēji par 3,6%, tai skaitā stiprie alkoholiskie dzērieni - par 3,7%, vīni – par 2,4%, alus – par 4,0%. Cenu kāpumu stiprajiem dzērieniem, kā arī tabakas izstrādājumiem (+11,4%) ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums gada vidū.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iekšlietu ministrijas Nodrošinājuma valsts aģentūras darbinieki sadarbībā ar komercsabiedrību SIA Dīlers tās teritorijā Salaspils novadā, Aconē, Granīta ielā 31 iznīcina gandrīz 38 tonnas kriminālprocesos izņemtā alkohola, informēja Iekšlietu ministrijas Aģentūru darba uzraudzības nodaļas vecākā referente Ieva Rekšņa.

Dažādu alkoholisko dzērienu un šķidrumu iznīcināšana Nodrošinājuma valsts aģentūrā ir notikusi jau vairākkārt, bet šis ir viens no lielākajiem apjomiem, kuru iznīcina vienlaikus.

Dažādie šķidrumi ar alkoholam raksturīgo smaku izņemti deviņos dažādos kriminālprocesos un uzkrāti ilgstošā termiņā, kura laikā ir sagaidīti tiesas lēmumi. Starp iznīcināmajiem šķidrumiem ir gan spirts, gan pašizgatavoti alkoholiskie dzērieni, gan vēl arī pašmāju ražojuma «sagatave» - brāga.

Dažādie alkoholiskie šķidrumi uzkrāti lielā daudzumā tādēļ, ka to iznīcināšana vienlaikus esot krietni vien ekonomiskāks un videi draudzīgāks process.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šodienas paaugstinās akcīzes nodokļa likmi alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem.

Kā aģentūra LETA informēja Finanšu ministrijā, no 1.marta par cigarešu paciņu (20 cigaretēm) cena varētu pieaugt par 0,49 eiro, par 40 gramiem smēķējamās tabakas cena varētu pieaugt par 0,67 eiro un par cigāriem/cigarillām (10 gabali) cena varētu pieaugt par 0,46 eiro.

Tāpat par karsējamās tabakas paciņu (20 gabaliem) cena varētu pieaugt par 0,21 eiro, par e-šķidruma iepakojuma vienību divi mililitri ("Salt") cena varētu pieaugt par 0,10 eiro, savukārt par iepakojuma vienību 10 mililitri cena varētu pieaugt par 0,48 eiro. Par nikotīna spilventiņiem iepakojuma 14 gramu vienību cena varētu pieaugt par 0,30 eiro.

Savukārt par alkoholiskajiem dzērieniem par vien litru stiprā alkoholiskā dzēriena (degvīns, brendijs u.tml. ar spirta saturu 40%) cena varētu pieaugt par 0,67 eiro, sidra ar alkohola saturu līdz 6% cena varētu pieaugt par 0,07 eiro, vīna vai raudzētā dzēriena virs 6% cena varētu pieaugt par 0,13 eiro un starpproduktu (vermuti) līdz 15% cena varētu pieaugt par 0,13 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā (2018. gada martā, salīdzinot ar 2017. gada martu), palielinājās par 2,2 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Precēm cenas pieauga par 1,6 % un pakalpojumiem – par 3,7 %. Cenu izmaiņas ilgākā laika periodā ir diezgan ievērojamas, un 2018. gada martā tās bija par 5,3 % augstākas nekā vidēji 2015. gadā. Precēm cenas pieauga par 4,3 %, bet pakalpojumi sadārdzinājās par 7,9 %.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2018. gada martā, salīdzinot ar 2017. gada martu, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupai un ar transportu saistītajām precēm un pakalpojumiem arī pērn bija būtiska ietekme uz gada inflāciju.Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija pienam (+7,3 %) sviestam (+39,5 %), skābajam krējumam (+11,7 %), sieram un biezpienam (+2,6 %), kefīram (+8,9 %), jogurtam (+3,1 %), saldajam krējumam (+11,3 %). Cenas palielinājās arī cūkgaļai (+9,6 %), svaigiem augļiem (+7,8 %), olām (+17,6 %), maizei (+4,1 %), žāvētai sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,0 %), konditorejas izstrādājumiem (+3,2 %), saldējumam (+8,6 %), augļu un dārzeņu sulām (+7,4 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-19,6 %), cukurs (-32,2 %), kafija (-9,9 %).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija (EM) ir sagatavojusi grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā, ar kuriem paredzēts atļaut alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību internetā, informē ministrijā.

2019. gada 13. jūnijā Likumprojekts ir izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē un par to ir aicinātas paust priekšlikumus visas ieinteresētās puses.

EM ieskatā līdz ar šīm izmaiņām lielākie ieguvēji būs Latvijas mazie alkoholisko dzērienu ražotāji. Bieži vien mazo ražotāju produkcija netiek pārstāvēta mazumtirdzniecības veikalos, kas nozīmē, ka to produkciju ir ļoti grūti iegādāties un to komercdarbības attīstība ir apgrūtināta. Līdz ar Likumprojekta stāšanos spēkā tiks sekmēta Latvijas mazo alkoholisko dzērienu ražotāju produkcijas pieejamība, vienlaikus atvieglojot daudzu tirdzniecības uzņēmumu darbu, kā arī sekmējot nozares attīstību.

Latvijā šobrīd ir aizliegts pārdot alkoholiskos dzērienus internetā, taču esošā situācija liecina, ka ir tīmekļa vietnes, kurās tiek piedāvāta iespēja iegādāties alkoholiskos dzērienus arī internetā, apejot likuma aizliegumu un radot negodīgas konkurences priekšrocības pret pārējiem komersantiem.Turklāt, praktiski visā Eiropas Savienībā ir atļauts iegādāties alkoholiskos dzērienus internetā un arī Latvijas iedzīvotāji bieži vien iegādājas alkoholiskos dzērienus internetā tieši no citām valstīm, tādējādi radot zaudējumus valsts budžetā no neiekasētā akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Ķekavā četros veikalos policija konstatē alkohola tirdzniecību nepilngadīgajiem

Lelde Petrāne, 24.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brīvdienās reida laikā Ķekavas novadā Rīgas reģiona policijas darbinieki konstatēja, ka četros veikalos tiek tirgoti alkoholiskie dzērieni personām, kas nav sasniegušas astoņpadsmit gadu vecumu. Pārdevējām sastādīti administratīvie sodi, taču pret uzņēmumiem sāktas administratīvās lietas.

Sestdien, 22.septembrī Rīgas reģiona policisti veica reidu tirdzniecības vietās Ķekavas teritorijā. Likumsargi pārbaudīja vairākus veikalus, kuros tiek tirgots alkohols un cigaretes. Četrās tirdzniecības vietās policisti konstatēja, ka pārdevējas nepārliecinās par to, vai pircējs ir pilngadīgs, un pārdod alkoholiskos dzērienus.

Policijas darbinieki sastādīja četrus soda protokolus pārdevējām un sāka četras administratīvās lietas pret uzņēmumiem.

Rīgas reģiona policija atgādina, ka šāda veida pārbaudes tiek veiktas regulāri, un arī turpmāk policija pievērsīs uzmanību tam, lai nepilngadīgajiem netiktu tirgoti alkoholiskie dzērieni un tabakas izstrādājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Gadu pēc ieviešanas atsakās no videonovērošanas alkohola tirdzniecības vietās

LETA, 05.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā, paredzot atteikties no normas par obligāto videonovērošanu alkohola mazumtirdzniecības vietās.

Saeima vienojās izslēgt no likuma normu, kas paredz alkoholisko dzērienu tirdzniecības zāles pašapkalpošanās zonā un pircēju individuālās apkalpošanas vietā nodrošināt nepārtraukto videonovērošanu, kā arī ieraksta saglabāšanu vismaz septiņas dienas.

Likuma izmaiņas arī paredz - norma par to, ka alkoholu nevar tirgot telpās ar tirdzniecības zāli, mazāku par 20 kvadrātmetriem, neattieksies uz mazo ražotāju produkcijas mazumtirdzniecību.

Kā skaidrots likumprojekta anotācijā, prasību par videonovērošanu likumā iekļāva ar mērķi novērst situācijas, kad alkoholiskie dzērieni ir viegli pieejami jebkuram veikala apmeklētājam, arī nepilngadīgām personām un jauniešiem. Sākotnēji tika izvirzīts priekšlikums, kurā noteikts alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības aizliegums tikai lielveikalos, ja alkoholiskie dzērieni nav izvietoti atsevišķi norobežotā nodaļā, kas aprīkota ar videonovērošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ukrainas ministrs: Lauksaimniecības sektors ir lokomotīve, kas izvilks valsti no krīzes

LETA, 17.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ukrainas lauksaimniecības biznesu karadarbība teju nav skārusi, līdz ar to agrārais sektors ir joma, kas Ukrainu izvilks no pašreizējām grūtībām, atzina Ukrainas agrārās politikas un pārtikas ministrs Aleksejs Pavlenko.

Vienlaikus viņš norādīja, ka pērn Ukraina piedzīvojusi 31% kritumu lauksaimniecības preču apgrozījumā ar Krieviju, tomēr situāciju glābusi laicīga pārorientēšanās uz citiem tirgiem, tostarp Eiropas Savienībā.

«Doņeckā, Luhanskā un okupētajā Krimā esam zaudējuši 1,5 miljonus tonnu graudaugu, tomēr uz kopējā fona tas ir tikai 3% zaudējums. Reģionos, kur karadarbības nav bijis, viss ir kārtībā. Lielākā problēma ir piesardzīgā banku attieksme pret kreditēšanu, uz zemniekiem tas atspēlēsies tā, ka nebūs naudas mēslojumam, pirks lētākas sēklas, kas rudenī varētu ietekmēt ražību. Turklāt samazināti izdevumi pensijām, pabalstiem, un visi saprot, ka šis Ukrainai nebūs vienkāršs gads. Tomēr valdībai ir pilnīgi skaidrs, ka tieši lauksaimniecības sektors kā lokomotīve izvilks valsti no pašreizējām grūtībām,» sacīja ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Šogad eksports palielinājies par 20%, imports - par 19%

LETA, 31.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā pusē no Latvijas eksportēts par 20% vairāk preču nekā šajā laikā pērn, bet Latvijā importēto preču apjoms pieaudzis par 19%, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes apkopotā informācija.

Salīdzinot ar pērnā gada pirmo pusi, šā gada sešos mēnešos par 31% jeb 186,17 miljonu latu augusi arī eksportēto preču kopējā vērtība un šogad pēc muitas deklarācijām eksportētas 784,27 miljonus latu vērtas preces, savukārt no valstīm, kas nav Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, importēto preču kopējā statistiskā vērtība bijusi 909,59 miljoni latu, kas ir par 237,08 miljoniem latu jeb 26% vairāk nekā šajā laikā pērn.

Pēc VID datiem, gada pirmajā pusē noformētas 45 334 eksporta deklarācijas, kas ir par 7847 deklarācijām jeb par 20% vairāk nekā pērn, savukārt importa muitas deklarācijas preču laišanai brīvā apgrozībā noformētas par 19% jeb 7649 deklarācijām vairāk nekā šajā laikā pērn - šogad noformētas 47 977 importa muitas deklarācijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn turpināja pieaugt reģistrētā alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju, liecina Slimību profilakses kontroles centra provizoriskie dati par reģistrētā absolūtā alkohola patēriņu.

Viens iedzīvotājs pērn vidēji patērējis 11,1 litru absolūtā alkohola, bet iedzīvotājs, kas vecāks par 15 gadiem - 13,2 litrus absolūtā alkohola. Vēl pirms gada vidēji viens iedzīvotājs bija patērējis 10,6 litrus absolūtā alkohola, bet, piemēram, 2010.gadā - 8,5 litrus.

Populārākie alkoholiskie dzērieni pērn bija - alus un stiprie alkoholiskie dzērieni. Provizoriskie dati liecina, ka uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju tika patērēti 5,3 litri alus un tikpat daudz stipro alkoholisko dzērienu. Alus patēriņš, salīdzinot ar 2017.gadu, nav mainījies, bet stipro alkoholisko dzērienu patēriņš pieaudzis par 0,2 litriem uz vienu iedzīvotāju.

Centra dati liecina, ka pēdējos divus gadus būtiski pieaudzis stiprā alkohola patēriņš, jo 2016.gadā uz vienu iedzīvotāju tika patērēti 4,5 litri šī alkohola. Patēriņš arī iepriekšējos gadus bijis zemāks - apmēram četri litri uz iedzīvotāju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Igaunijas valdība atbalsta stingrākus alkohola reklāmas un tirdzniecības noteikumus

LETA, 26.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas valdība ceturtdien atbalstīja veselības un darba lietu ministra Jevgeņija Osinovska iesniegto likumprojektu, kas cita starpā paredz aizliegt alkohola reklāmu sociālās saziņas vietnēs, noteikt par pienākumu lielveikaliem nošķirt alkoholu no citām precēm un būtiski ierobežot vairākus citus alkohola aprites aspektus.

Likumprojekts paredz, ka alkoholiskie dzērieni Igaunijas tirdzniecības vietās būs jānošķir no citām precēm veikalos un tos nedrīkst redzēt no veikala ārpuses. Vienlaikus mazajiem veikaliem nav jāslēpj alkoholiskie dzērieni aiz sienas. Šis ierobežojums attieksies tikai uz lielajiem veikaliem, kuru tirdzniecības platība pārsniedz 450 kvadrātmetru.

Projektā nav iekļauts aizliegums alkoholiskos dzērienus tirgot degvielas uzpildes stacijās, informēja Igaunijas valdības preses dienestā.

Likumprojekts paredz, ka reklāmās ir iekļaujama tikai neitrāla informācija. Būs aizliegta alkoholisko dzērienu vides reklāma, alkohola reklāma radio un televīzijā būs atļauta pēc pulksten 22, lai gan pašlaik to drīkst pārraidīt pēc pulksten 21. Tāpat alkoholiskos dzērienus būs aizliegts reklamēt uz žurnālu priekšējā un aizmugurējā vāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenas šogad maijā salīdzinājumā ar aprīli Latvijā pieaugušas par 0,5%, bet gada laikā - šogad maijā salīdzinājumā ar 2020.gada maiju - patēriņa cenas palielinājušās par 2,6%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, maijā pieaudzis par 0,1%.

2021.gada maijā, salīdzinot ar aprīli,būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, mājokļa iekārtai, kā arī cenu kritumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,3%. Būtiskākais cenu kāpums bija svaigiem augļiem (+5,9%). Akciju noslēgumu ietekmē dārgāka kļuva mājputnu gaļa (+4,9%), piena produkti (+3,5%), piens (+3,8%), milti un citi graudaugi (+4,6%), siers un biezpiens (+1,7%), jogurts (+4%), augu eļļa (+6,9%), konditorejas izstrādājumi (+1,3%), cūkgaļa (+1,8%) un olīveļļa (+6,1%). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-1,2%). Akciju rezultātā cenas samazinājās arī saldējumam (-3,8%), šokolādei (-2,8%) un sviestam (-3,8%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

FOTO: Kā gada laikā mainījušās dažādu pārtikas produktu cenas?

Žanete Hāka, 10.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā (2017. gada decembrī, salīdzinot ar 2016. gada decembri), palielinājās par 2,2 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 2,0 % un pakalpojumiem – par 2,6 %.

To, kā mainījušās pārtikas produktu cenas gada laikā, iespējams uzzināt galerijā! Tajā attēlota cena par 1 kg, ja nav norādīts atsevišķi.

Iepriekšējais gads bija raksturīgs ar pārtikas cenu pieaugumu. Piena cenas pieauga par 13,7 %. Rezultātā sadārdzinājās arī citi piena izcelsmes produkti kā skābais krējums (+26,5 %), kefīrs(+16,8 %), sviests (+55,8 %), biezpiens (+5,8 %), saldais krējums (+17,1 %), siers (+2,6 %). Strauji augušas cenas arī olām (+24,7%). Cenas palielinājušās žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai(+4,1 %), cūkgaļai (+6,0 %) un mājputnu gaļai (+2,6 %). Dārgāki bija āboli (+34,1 %), kartupeļi (+12,0 %) un konditorejas izstrādājumi (+ 2,5 %).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējais patēriņa cenu līmenis šā gada aprīlī, salīdzinot ar 2014. gada aprīli, palielinājās par 0,5%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Precēm cenas samazinājās par 0,4%, bet pakalpojumiem pieauga par 2,9%. Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, palielinājies par 0,5%.

Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2015. gada aprīlī, salīdzinot ar 2014. gada aprīli, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, viesnīcu un restorānu pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Pārtikas cenu vidējais līmenis šogad aprīlī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, samazinājās par 1,5%. Būtiskākā ietekme uz cenu samazinājumu bija pienam, sieram un olām. Cenu kritums bija arī gaļai un gaļas izstrādājumiem, kartupeļiem, cukuram, eļļai un taukvielām, sulām un atspirdzinošajiem dzērieniem. Savukārt cenas palielinājās dārzeņiem, tējai un kafijai, saldumiem un medum.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pakāpeniski paaugstinās akcīzes nodokļa likmi alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem, kā arī atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās.

To paredz grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli", kas iekļauti 2024.gada budžeta likumprojektu pakotnē.

Kā aģentūra LETA informēja Finanšu ministrijā, no 2024.gada 1.marta par cigarešu paciņu (20 cigaretēm) cena varētu pieaugt par 0,49 eiro, par 40 gramiem smēķējamās tabakas cena varētu pieaugt par 0,67 eiro un par cigāriem/cigarillām (10 gabali) cena varētu pieaugt par 0,46 eiro.

Tāpat par karsējamās tabakas paciņu (20 gabaliem) cena varētu pieaugt par 0,21 eiro, par e-šķidruma iepakojuma vienību divi mililitri ("Salt") cena varētu pieaugt par 0,10 eiro, savukārt par iepakojuma vienību 10 mililitri cena varētu pieaugt par 0,48 eiro. Par nikotīna spilventiņiem iepakojuma 14 gramu vienību cena varētu pieaugt par 0,30 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā Igaunijā pie Latvijas robežas pārdots par 50% vairāk alus nekā 2017.gadā, bet sidrs un vieglie alkoholiskie dzērieni pērn tikuši pārdoti 2,2 reizes vairāk nekā gadu iepriekš, piektdien paziņojusi Igaunijas Alus darītāju asociācija.

Tās apkopotie dati liecina, ka 2018.gadā pie robežas ar Latviju pārdots 27,1 miljons litru alus salīdzinot ar 18,1 miljoniem litru 2017.gadā. Sidrs un vieglie alkoholiskie dzērieni pie Latvijas robežas pērn pārdoti 5,1 miljona litru apjomā, savukārt 2017.gadā tie pārdoti 2,3 miljonu litru apmērā.

«Šie dati liecina, ka ikgadējais pierobežas tirdzniecības apmēra pieaugums atkal bijis vērā ņemams. Skaitļi ir ir īpaši radikāli, ja salīdzina ar pārdošanas apmēriem Igaunijas veikalos, kas atrodas iekšzemē. Proti, alus pārdošanas apmērs iekšzemē bija 66,4 miljoni litru, līdz ar to pie dienvidu robežas pārdots 41% no iekšzemē pārdotā alus daudzuma,» norādīja asociācijas vadītājs Pēters Verks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

FOTO: Kā mainījušās preču un pakalpojumu cenas?

Rūta Cinīte, 08.09.2017

Cenu pārmaiņas 2017. gada augustā, salīdzinot ar 2016.gada augustu: 3,1%


Cenu pārmaiņas 2017. gada augustā, salīdzinot ar 2017.gada jūliju: -0,2%

Foto: Ieva Lūka/ LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā* (2017. gada augustā, salīdzinot ar 2016. gada augustu), palielinājās par 3,1 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Tostarp precēm cenas pieauga par 3,0 % un pakalpojumiem – par 3,2 %.

Galerijā augstāk iespējams uzzināt, kā cenas mainījušās konkrētās preču un pakalpojumu grupās!

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2017. gada augustā, salīdzinot ar 2016. gada augustu, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, atpūtas un kultūras grupā, kā arī veselības aprūpei.

Pārtikas preču grupā cenas pieauga gaļai un gaļas izstrādājumiem, piena produktiem, sviestam, pienam, sieram un biezpienam, olām, svaigiem dārzeņiem, kartupeļiem, svaigiem augļiem, šokolādei un konditorejas izstrādājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā vadošais dzērienu ražotājs "Cido Grupa" ir pārtraucis produkcijas eksportu uz Krieviju un Baltkrieviju. Uzņēmuma ikgadējais eksporta apjoms uz šīm valstīm sasniedz vairāk nekā 1 miljonu eiro jeb desmito daļu no kopējā eksporta apjoma, informē uzņēmums.

"Latvijas uzņēmumi, kas atbalsta demokrātiskas pamatvērtības un biznesa principus, patlaban sniedz ieguldījumu Ukrainas atbalstam un piemēro sankcijas Krievijai un Baltkrievijai. Nozīmīgs ir ne tikai finansiāls atbalsts Ukrainai, bet arī atteikšanās darboties Krievijas tirgū, pārtraucot eksportu un produktu ražošanu šajā tirgū," norāda "Cido Grupa" valdes loceklis Marijus Valdas Kirstukas.

M.V.Kirstukas uzsver, ka šajā situācijā ir ļoti būtiski, ka uzņēmumi rīkojas vienoti un ar savām darbībām pierāda, ka biznesa ētika un sociālā atbildība nav tikai skaļi saukļi, bet reāla rīcība.

Šajā situācijā, kad Ukrainā notiek aktīva karadarbība, "Cido Grupa" prioritāte ir palīdzēt Latvijas organizācijām, kas atbalsta bēgļu uzņemšanu, izmitināšanu un nodarbināšanu, kā arī palīdzēt iedzīvotājiem, kas palikuši Ukrainā, norāda uzņēmums.

Komentāri

Pievienot komentāru