Akcīzes nodokļa likmju pieaugums degvielai ne tikai spiedīs izvēlēties starp izmaksu samazināšanu un cenu paaugstināšanu, ko varētu izjust visi, bet arī patukšos iedzīvotāju maciņus, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Vairāki DB aptaujātie uzņēmēji prognozē, ka no nākamā gada gaidāmā akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana degvielai «atbrīvos» inflācijas spirāli, jo daudzi pakalpojumi un preces (tieši to transportēšanas izmaksu pieauguma dēļ) kļūs dārgākas. Tomēr šāda situācija ir attiecināma uz pašmāju tirgu, jo preču cenu paaugstināšana tikai tādēļ, ka Latvijā valsts vēlas no degvielas akcīzes nodokļa iekasēt vairāk, ārvalstu tirgū neesot iespējama. Tas nozīmē, ka šo transporta izmaksu pieaugumu preču nosūtītājiem nāksies «uzlikt» uz savām izmaksām un samazināt peļņu – būtībā zaudēt konkurētspēju ārvalstu noieta tirgū. Ir arī otra iespēja – saīsināšoties ekonomiski sasniedzamais noieta tirgus. Ir arī viedoklis, ka šāda politika gremdēs Latvijas autopārvadātājus, bet veicinās Lietuvas un pat Polijas konkurentu darbošanos Latvijā.
Cenas augs visam – gan benzīnam, gan dīzelim, gan dīzeļdegvielai lauksaimniekiem gada vidū, norāda Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis. Nozares komersantu spiediena rezultātā kāpums gan nav tik liels, kā valsts sākotnēji plānojusi, taču transportlīdzekļu izmantotājiem jārēķinās, ka dīzeļdegvielas cenas pieaugs par 3,8 centiem litrā, ieskaitot PVN, savukārt benzīns kļūs dārgāks par 4,8 centiem litrā.
Visu rakstu Baros inflāciju un stimulēs tirgus pārdali lasiet 19. decembra laikrakstā Dienas Bizness.