Jaunākais izdevums

Zaudēto nodokļu summa no auto servisu nozares valsts budžeta ieņēmumiem ir 45-60 miljoni eiro gadā, liecina Auto asociācijas aplēses.

Vairākus gadus Auto asociācija ir centusies pievērst ministriju uzmanību neefektīvām nodokļu iekasēšanas metodēm automobiļu tirdzniecības, servisa un rezerves daļu nozarē.

Asociācijas novērojumi liecina, ka nodokļu iekasēšana ir maza un pamatā tā tiek nodrošināta tikai uz nozarē lielu, redzamu uzņēmumu rēķina. Piemēram, pēc VID datiem par 2012. pārskata gadu, Auto Asociācijas biedru veiktie nodokļu maksājumi veido 56% no kopējiem VID administrētajiem nodokļu ieņēmumiem nozarē. Tai pašā laikā šo uzņēmumu skaits veido tikai 0,8% no visiem nozares uzņēmumiem, savukārt ieņēmumi – 32% no auto tirdzniecības un remonta nozares kopējiem ieņēmumiem.

Auto asociācija katru gadu veic nozares uzņēmumu gada pārskatu datu monitoringu, iegūstot informāciju par nozares attīstību, darbinieku skaitu, algām. Niansēti pārzinot auto remonta pakalpojumu sniegšanas procesus, pakalpojumu un resursu cenas, Auto asociācija ar pietiekamu precizitāti var veikt aplēses par nodokļu nomaksu, tādēļ droši var apgalvot, ka servisos nodokļu maksāšanas tradīcijas nepastāv vispār.

Asociācijas aplēses rāda, ka aptuveni 95% no visiem remonta pakalpojumu nozarē reģistrētajiem uzņēmumiem pārstāv ēnu ekonomiku, tai skaitā, aptuveni 85% darbinieku saņem aplokšņu algas vai arī to atalgojuma optimizācijai ir izmantoti citi instrumenti. Aprēķini liecina, ka pagājušajā gadā no auto servisu nozares valsts budžeta ieņēmumiem garām aizgājuši aptuveni 30 miljoni eiro tikai saistībā ar algu nodokļiem vien.

Vairāk kā 85% lietotu automobiļu, kas ir pirmo reizi reģistrēti Latvijā, ir reģistrēti uz fizisku personu. Fakts pats par sevi nav nosodāms, ja vien neradītu dažus jautājumus, saka asociācijas pārstāvji. Galvenais lietotu auto importa tirgus ir Vācijā, kur ir izteikta uzņēmumu automobiļu politika un, piemēram, Premium segmentā ap 75% Vācijas autoparka ir reģistrēti tieši juridiskām personām, bet atsevišķiem auto zīmoliem – pat līdz 85%. Latvijā identiskā auto segmentā privātpersonām tiek ievesti ap 73% automobiļu. Grūti iedomāties, ka Latvijas privātpersonas ir tik ļoti aktīvas automobiļu importētājas, papildus vēl zaudējot PVN atskaitīšanas iespējas, ja iegāde ir bijusi no PVN maksātāja Vācijā, norāda asociācijas pārstāvji. Valsts šajā gadījumā katru gadu zaudē PVN ieņēmumus aptuveni 15 miljoni eiro apmērā. Aprēķins ir ļoti pieticīgs un tikpat ļoti ir iespējams, ka reālajā dzīvē neiekasētais PVN ir dubultliels, norāda asociācijas pārstāvji.

Summējot šos neiegūtos nodokļu ieņēmumus, zaudēto nodokļu summa ir 45-60 miljoni eiro gadā. Un aprēķinos vēl nav minēta auto rezerves daļu un remonta materiālu tirdzniecība, auto kapsētu darbība. Viss minētais ir no nozares, kas IKP pienes ap 5%.

Tomēr Finanšu ministrija gadiem ilgi nav izrādījusi nekādus centienus mainīt kārtību publiskajos iepirkumos, liedzot piedalīties uzņēmumiem, kuri pārstāv ēnu ekonomiku, ir sašutusi Auto asociācija, aicinot finanšu ministru organizēt diskusijas par nodokļu efektīvāku iekasēšanu nozarēs, pieaicinot uzņēmēju organizācijas, ekonomikas un finanšu ekspertus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitalizācija auto izvēlē, elektroauto pārdošanas pieaugums, lietotu auto reputācijas maiņa, jaunas prasības autoservisiem un klientu paradumu transformācija – tā ir autopārdošanas industrija šodien, kur Moller Auto dīleri, tirgojot gan jaunas, gan lietotas automašīnas, navigē vienas pieturas dīleru koncepta virzienā.

Par šodienu, rītdienu un izaicinājumiem Dienas Bizness uzdeva jautājumus Moller Auto uzņēmumu grupas izpilddirektorei Baltijā Izīdai Gerkenai.

2023. gads ir aizvadīts. Audi un Volkswagen ir vienas no iecienītākajām automašīnām pircēju izvēlē – kā veicies ar šo marku pārdošanu?

Kopumā gads aizvadīts veiksmīgāk, nekā plānots. Mūsu biznesa rezultāti par 2023. gadu rāda, ka Baltijā kopumā lietotu auto segmentā tika pārdots par 26% vairāk auto nekā 2022. gadā. Savukārt vislielākā izaugsme piedzīvota elektroauto segmentā, kas Baltijā pērn pieauga par 63%, salīdzinot ar 2022. gadu. Tikmēr jaunu auto segmentā pārdošanas rādītāji bija stabili, saglabājoties 2022. gada līmenī, par spīti satricinājumiem ekonomikā, ko nesuši aizvadītie gadi. Pērnā gada sākumā novērojām jaunu auto tirgus atveseļošanos, un to pamatā ietekmēja iedzīvotāju finansiālās konfidences uzlabošanās, kas, jāatzīst, bija netipiski inflācijas rādītājiem, kā arī vajadzība pēc personīgās mobilitātes, kas aizvien ir daudzu cilvēku prioritāšu augšgalā. Ietekmi jūtam arī šogad. Proti, inflācijas drudzis ir pārvarēts, un cilvēki nākotni sāk vērtēt, balstoties uz prognozējamākiem apstākļiem, kas arī dod iespēju skaidrāk paredzēt personīgās investīciju iespējas. Aizvadītajā gadā būtiski auga pieprasījums pēc lietotiem auto ar nepieredzētu uzrāvienu oktobrī, kad apgrozījums lietoto auto segmentā auga par 87%, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2022. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietotu auto tirgū Audi ir viens no pieprasītākajiem auto zīmoliem. Tomēr, kā pirms katra nozīmīga pirkuma un tāda ir arī automašīnu iegāde, nepieciešams pārliecināties par pirkuma kvalitāti. Ko ņemt vērā, iegādājoties Audi zīmola automašīnas?

Vai ir vērts iegādāties Audi?

Audi ir viens no populārākajiem auto zīmoliem pasaulē gan jaunu automašīnu interesentiem, gan lietoto auto tirgū. Audi vēsture sākās 1909. gadā, bet pazīstamā emblēma, kura rotā jebkuru Audi automašīnu - savienoti četri apļi, tika izveidota 1932. gadā, kad apvienojās četri uzņēmumi un tie kopīgi izveidoja vienotu koncernu.

Pirms jebkura auto iegādes, tai skaitā Audi, nepieciešams veikt priekšdarbu un saprast, vai šis auto zīmols kalpos man ilgi, vai tā uzturēšana ir dārga un vai Latvijā ir pieejami sertificēti servisi un vajadzīgās rezerves daļas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Auto tirdzniecība: Jaunu izaicinājumu priekšā

Aldis Zelmenis
, 16.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunu auto tirdzniecībā svarīgākais uzdevums krīzes laikā bija noturēt galvu virs ūdens, bet šobrīd jaunu auto tirdzniecība ir stabila, bez galvu reibinoša pieauguma

Tajā pašā laikā konkurence ir nesalīdzināmi pieaugusi, maksātspējīgā auditorija joprojām ir tik liela, cik ir, un nākas meklēt jaunas peļņas iespējas. Tās jau tiek realizētas pieprasītos, konkurētspējīgos servisa produktos, ir jāturpina meklēt dažādos integrētos mobilitātes, apdrošināšanas un finansējuma pakalpojumos un, protams, arī lietotu automobiļu tirdzniecībā. Tiesa, tirgotāji arvien vairāk saskaras ar kopīgām problēmām lietotu auto tirgū – pircēja nepietiekamajām zināšanām, zemu patēriņa kultūru un tirgus spiediena rezultātā deformējušos izpratni par kvalitātes un cenas attiecību.

Paužot autotirgotāju viedokli, Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš uzsvēra, ka «lielākais jaunu auto tirgus vilcējspēks ir valsts un privāto uzņēmumu iepirkumi, taču privātais sektors no kopējā apjoma veido tikai aptuveni 20%. Bēdīgākā ziņa ir tā, ka pēdējos gados šis skaitlis ne par mata tiesu nav izkustējies no vietas un nav indikāciju, ka tas varētu mainīties. Arī valsts un pašvaldību iepirkumi ir pieticīgi.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

BTA: Apdrošinātājiem jāmeklē risinājumi, kā paātrināt tāmju saskaņošanu ar autoservisiem

Žanete Hāka, 13.04.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nokļūstot autoservisā, auto īpašnieku visvairāk interesē laiks, kādā mašīna tiks saremontēta un darbu izpildes kvalitāte, liecina BTA pētījums. To apliecina arī autoservisa Senson Paint mārketinga nodaļas vadītājs Dmitrijs Skripņiks, kurš uzsver, ka apdrošinātājiem un autoservisiem jāturpina meklēt risinājumi, kā paātrināt remontdarbu tāmes izskatīšanas un apstiprināšanas laiku.

Nonākot servisā klientam neizbēgami ir stress un trauksme, jo īpaši, ja tas noticis pēc avārijas. Viņš satraucas par to, cik ilgu laiku būs jāiztiek bez mašīnas, cik kvalitatīvi darbs tiks veikts, cik remonts izmaksās, vai tam būs garantija. Taču būtiskākais ir laika jautājums, kas bieži ir atkarīgs arī no tā, cik ātri serviss ar apdrošinātāju vienosies par remontdarbu tāmi. Tā kā gan servisam, gan apdrošinātājam būtiskākais ir tas, lai klients ir apmierināts, šajā virzienā jāturpina aktīvi strādāt, situāciju vērtē autoservisa Senson Paint mārketinga nodaļas vadītājs Dmitrijs Skripņiks.

Tam piekrīt arī AAS “BTA Baltic Insurance Company” Apdrošināšanas atlīdzību departamenta Ekspertīžu nodaļas vadītājs Ilmārs Džeriņš, kurš atzīst, ka nesen veiktā BTA pētījumā tieši remontdarbu ilgums tika atzīts par biežāko jautājumu, ko klients uzdod servisam. “Pētījumā anonīmi aptaujājām 89 autoservisus visā Latvijā. No tiem 64% atzina, ka OCTA un KASKO ietvaros remontdarbu ilgums ir galvenais jautājums, kas satrauc klientu. Turklāt, vērtējot faktorus, kas nosaka, cik laba vai neveiksmīga ir auto servisu sadarbība ar apdrošinātājiem, kā būtiskāko parametru servisi nosauca tāmes izskatīšanas un apstiprināšanas laiku. Abi šie rādītāji parāda, ka apdrošinātājiem ir jāmeklē risinājumi, kā paātrināt tāmju saskaņošanu ar autoservisiem,” vērtē Ilmārs Džeriņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai plāno iegādāties jaunu automašīnu? Varbūt straujais degvielas cenu kāpums licis apdomāt ekonomiskāka automašīnas modeļa iegādi?

Lai arī kāds būtu tavs mērķis un pieredze auto iegādē, mazlietotu spēkratu tirgus ir kļuvis pieejamāks un uzticamāks, kā jebkad agrāk. Mobile de ir lielisks palīgs šajā jautājumā. Sākot ar modeļa izraudzīšanos, līdz pat auto piegādei. Lasi tālāk un uzzini noderīgus padomus, kā iztikt bez nepatīkamiem pārsteigumiem.

1. Zini, ko vēlies

Vispirms nospraud mērķi. Ja skaidri zināsi, kādu modeli meklē un cik lielu naudas summu vari tam veltīt, būs vieglāk orientēties piedāvājumā.

Tad definē apakšējo robežu. Tas ir zemākais tehniskais stāvoklis, kāds, tavuprāt, ir pieļaujams dotajā cenu kategorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Gunvaldis Groskops db.lv stāsta par «ļoti agresīvo un negodīgo konkurenci» auto rezerves daļu tirdzniecībā

Lelde Petrāne, 19.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju auto rezerves daļu un piederumu tirdzniecības tīkls GROS AUTO atvēris 15. auto rezerves daļu un piederumu veikalu Latvijā - Rīgā, Pārdaugavā, Daugavgrīvas ielā.

Veikala atvēršanā ir ieguldītas investīcijas 120 000 EUR apmērā un GROS AUTO plāno turpināt tirdzniecības tīkla attīstību, atverot jaunus veikalus, biznesa portālam db.lv pastāstīja GROS AUTO īpašnieks Gunvaldis Groskops. Jaunais veikals nodrošinās vieglāku piekļuvi GROS AUTO piedāvātajiem produktiem un pakalpojumiem Pārdaugavas iedzīvotājiem un uzņēmējiem.

Runājot par konkurenci un turpmākām attīstības iespējām, GROS AUTO vadība savos vērtējumos ir piesardzīga - skatoties uz Latvijā notiekošajiem procesiem kopumā, apmēram pēdējos 10 gados vērojamās tendences visas tautsaimniecības nozarēs neesot iepriecinošas.

«Auto rezerves daļu tirdzniecībā, tāpat kā citās nozarēs, ir ļoti agresīva un arī negodīga konkurence,» uzsver G. Groskops.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada laikā vairākkārt ir augusi gan elektrības (+48%), gan dabasgāze cena (+171%), un tā kā abi šie energoresursi veido būtisku daļu no auto servisa pakalpojumu izmaksām, sevišķi virsbūves remonta un krāsošanas darbiem, tas neizbēgami ietekmēs auto servisu pakalpojumu cenas, liecina Auto Asociācijas aprēķini.

Servisa pakalpojumi tiek pārdoti darba stundās, kas parasti klienta rēķinā tiek atspoguļoti kā darbs, kas veikts lai nomainītu, saremontētu vai apkoptu konkrēto automašīnas mezglu. Arī katram ražotājam ir noteiktas konkrētas normstundas, kas pieļaujamas katra darba veikšanai, kuras autorizētajos servisos arī cenšas ievērot.

Šai servisa darba stundas cenai ir vairākas komponentes, kas summā veido to skaitli, ko klients ierauga savā servisa rēķinā, kā samaksu par servisa darbu. Pirmā komponente ir darba spēka izmaksas. Lai auto serviss varētu veiksmīgi funkcionēt un sniegt kvalitatīvus pakalpojumus, tam nepieciešamais darbaspēks dalās divās kategorijās. Produktīvais personāls, jeb personāls, no kura darba tieši ir atkarīga konkrētā pakalpojuma sniegšana. Tie ir meistari un mehāniķi, kuru padarītā darba izmaksas ir precīzi izmērāmās par katru paveikto darbu. Tā kā kvalificēta meistara darba alga autorizētā servisā svārstās no 2000 – 2500 eiro bruto, vidējā stundas likme ir 13,61 eiro. Virsbūves remonta darbos, kur ir izjūtams specialistu trūkums, konkurence par šiem darbiniekiem algas nosaka vēl augstākā līmenī un tur vidējā stundas likme ir 15,65 eiro, norāda asociācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) konstatējusi, ka AS KIA Auto pārkāpusi Konkurences likumu, vairāk nekā 10 gadu garumā nepamatoti ierobežojot auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos un uzstādīt citu ražotāju rezerves daļas.

Kā liecina KP paziņojums, uzņēmumam solidāri ar tā māteskompāniju AS Tallinna Kaubamaja piemērots 134,5 tūkstošu eiro apmērā.

Līdztekus sodam AS KIA Auto piemērots arī tiesiskais pienākums pārtraukt pārkāpumu un informēt KIA automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām, nezaudējot garantiju, veikt auto tehniskās apkopes un ārpus garantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, kā arī izmantot ne vien KIA oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas.

Igaunijas uzņēmums AS KIA Auto ir vienīgais ražotāja pilnvarotais KIA markas automobiļu importētājs Latvijā. AS KIA Auto izvēlas un apstiprina pilnvarotos pārstāvjus, kas tirgo KIA automašīnas un veic tām ražotāja vai importētāja apmaksāto garantijas remontu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Pārāk ilgi pievērtas acis uz auto apkopes un remonta servisa nozares melnajām avīm

SIA Domenikss valdes priekšsēdētāja Benita Sadauska, 15.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta iecerētie pasākumi attiecībā uz tā saucamajiem pelēkajiem autoservisiem ir nozīmīgs un ilgstoši gaidīts solis pretim ēnu ekonomikas īpatsvara samazināšanai valstī. Pārāk ilgi ir pievērtas acis uz automašīnu apkopes un remonta servisa nozares melnajām avīm - negodprātīgajiem uzņēmumiem, kuri ne tikai visus šos gadus kropļojuši auto tirgu un nemaksājuši nodokļus, bet arī apdraudējuši satiksmes drošību.

Vēl vairāk - ilgstošā neautorizēto servisu patvaļa un tās akceptēšana no valsts atbildīgo institūciju puses ir radījusi situāciju, ka klienti vairs neredz atšķirību starp godīgu un negodīgu uzņēmējdarbību. Tādejādi šīs pretlikumīgās darbības pamazām sabiedrības apziņā ir tikušas legalizētas un akceptētas, un tas neattiecas tikai uz auto nozari, bet Latvijas biznesa ētiku kopumā. Lieki piebilst, ka citās attīstītās Eiropas valstīs nekas tāds nebūtu iespējams, to neieļautu ne valsts institūcijas, ne pilsoniskā sabiedrība.

Mūsdienu autobūvē izmantotās tehnoloģijas kļūst arvien tehnoloģiski attīstītākas, tāpēc bez atbilstošiem profesionāli sagatavotiem darbiniekiem un atbilstošas servisa tehnikas pilnvērtīgu un galvenokārt drošu automašīnas apkopi nav iespējams veikt. Izvēloties neautorizētus servisus, klienti bieži neapzinās riskus, kas var iestāties nepareizas auto remonta tehnoloģijas pielietošanas dēļ. Praksē ir ļoti daudz piemēru, kad no šādiem pagrīdes servisiem vai nelielām garāžām pie autorizētajiem servisiem nonāk automašīnas, kurām, labojot vienu defektu, ir radīti jauni, vēl nopietnāki bojājumi. Ir zināmi gadījumi, kad pēc šādiem remontiem automašīnām uz ātrgaitas šosejas atsaka bremzes vai automašīna vienkārši nodeg, pareizi nesavienotu vadu dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autoservisa rezervācijas platformā Autofi auto īpašnieki var pieteikt automašīnu remontu, attiecīgi pretī no servisiem saņemt piedāvājumus, kurus iespējams salīdzināt pēc dažādiem faktoriem – cena, laiks, kvalitāte, garantija un atsauksmes

Pie paša projekta uzņēmuma komanda sāka strādāt 2017. / 2018. gada mijā, bet oficiāli kompānija reģistrēta šā gada maijā. Uzņēmuma komandā ir četri cilvēki - divi somi, viens latvietis un viens azerbaidžānis. «Nolēmām realizēt šāda veida projektu, jo redzējām to, ka auto remonta industrija ir nesakārtota un necaurspīdīga. Daudzos gadījumos auto īpašnieks nesaņem attiecīgo kvalitāti vai garantiju par veikto servisu. Šo un vēl citu iemeslu dēļ vēlējāmies izveidot vienotu tirgus platformu, kas savienotu auto īpašniekus ar autoservisiem,» stāsta platformas līdzdibinātājs Undis Neilands. Biznesa ideja ir aizgūta no ārzemēm, un platformas izveidošanas ideja nākusi no somu kolēģa - kursa biedra, ar kuru kopā U.Neilands mācās Latvijas Universitātē. Somam bija ideja, ka kaut ko tādu varētu realizēt Baltijā, jo līdz šim tik lielā mērogā tas nebija izdarīts. Latvijas uzņēmējs norāda, ka pastāv līdzīgas platformas, bet tās strādā nedaudz citādi, piemēram, servisu darbību pieteikšana notiek manuāli, bet Autofi priekšrocība ir tā, ka viss notiek automātiski.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Auto servisu kritēriju trūkums ik gadu rada 154 miljonu eiro zaudējumus

Db.lv, 22.02.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā nepieciešams izstrādāt vienotus darba kritērijus auto servisu sertificēšanai, lai valsts budžets ik gadu nezaudētu vairāk nekā 154 miljonus eiro, norāda Auto asociācijas vadītājs un Saeimas deputāts Andris Kulbergs (AS).

Šobrīd automašīnu servisiem nav definēti konkrēti kritēriji, līdz ar to Latvijā servisu var izveidot jebkurš. "Iespējams, šis ir vienīgais reālais risinājums, lai sakārtotu nozari, no kuras Latvijas valsts budžets ik gadu zaudē vairāk nekā 154 miljonus eiro," norāda A.Kulbergs.

A.Kulbergs uzsver, ka ik gadu valsts budžeta plānošanā un pieņemšanā ir jāsaskaras ar nopietniem izaicinājumiem visu nozaru vajadzību segšanai, tomēr līdz šim nav sperti vajadzīgie soļi, lai iekasētu tos līdzekļus, kas iet secen.

"Bez atbilstošas izglītības, negarantējot darba kvalitāti un rezultātu, izmantojot darbaspēku, kas ir ar mieru strādāt bez sociālajām garantijām. Tādējādi darbiniekiem uzņemoties dubultu risku arī nelaimes gadījumu rezultātā," norāda Kubergs, paužot nožēlu, ka desmit gadu laikā, kopš apkopota aktuālā informācija par autoservisu nozarē, nekas nav mainījies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šķiet, nav nozares, kuru tiešā vai netiešā veidā nav skāris COVID-19 – vīruss, par kuru nu jau vairāk nekā mēnesi katru dienu iespējams dzirdēt, redzēt un lasīt ziņu portālos, radio, televīzijā un visur citur. Kā šis vīruss ir ietekmējis auto nozari, un kādi ir iespējamie scenāriji nākotnē? Uz šiem un citiem jautājumiem atbildes tiek meklētas šī raksta turpinājumā!

Auto nozari COVID-19 ietekmē īpaši spēcīgi

To, cik lielu triecienu šajā krīzes laikā saņēmusi transporta nozare, marta beigās intervijā aģentūrai LETA minēja satiksmes ministrs Tālis Linkaitis – tik lielu krīzi attiecīgā nozare neesot piedzīvojusi kopš Otrā pasaules kara. Savukārt, prognozējot scenārijus tuvākai un tālākai nākotnei, pastāv daudz nezināmie – kā no krīzes atkopsies gan uzņēmumi, gan pasažieri un pakalpojumu izmantotāji, kad un kādā apjomā ierobežojumi un ārkārtas stāvoklis beigsies, utt.

Lai labāk izprastu, kā COVID-19 ietekmē šo nozari, uz nelielu interviju (attālināti, protams), aicinājām Alvi Pētersonu, Riepas1 mazumtirdzniecības tīkla vadītāju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

KIA Auto un Tallina Kaubamaja pārsūdzēs Konkurences padomes sodu

Žanete Hāka, 21.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban Igaunijas uzņēmums Tallina Kaubamaja un AS KIA Auto analizē Konkurences padomes (KP) piemēroto sodu un gatavo to apstrīdēt Latvijas Administratīvajā rajona tiesā, paziņojumā NASDAQ OMX Tallinn norāda uzņēmums.

Kompānijas ir pārliecinātas, ka sods ir nepamatots un netika pārkāpts Konkurences likums, kā arī uzskata, ka KP lēmums pārkāpj vienotos likuma principus, un mātesuzņēmums tiek vainots par meitas kompānijas aktivitātēm.

Db.lv jau rakstīja, ka KP konstatējusi, ka AS KIA Auto pārkāpusi Konkurences likumu, vairāk nekā 10 gadu garumā nepamatoti ierobežojot auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos un uzstādīt citu ražotāju rezerves daļas.

Kā liecina KP paziņojums, uzņēmumam solidāri ar tā māteskompāniju AS Tallinna Kaubamaja piemērots 134,5 tūkstošu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

KIA Auto un Tallina Kaubamaja tiesā apstrīd KP piemēroto 134,5 tūkstošu eiro sodu

Žanete Hāka, 16.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumi KIA Auto un Tallina Kaubamaja tiesā apstrīdējuši Konkurences padomes (KP) augustā piemēroto sodu, liecina uzņēmumu paziņojums biržā.

Prasībā lūgts pilnībā anulēt KP lēmumu. Uzņēmumi uzsver, ka turpina darbu kā parasti.

Db.lv jau rakstīja, ka KP konstatējusi, ka AS KIA Auto pārkāpusi Konkurences likumu, vairāk nekā 10 gadu garumā nepamatoti ierobežojot auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos un uzstādīt citu ražotāju rezerves daļas.

Kā liecina KP paziņojums, uzņēmumam solidāri ar tā māteskompāniju AS Tallinna Kaubamaja piemērots 134,5 tūkstošu eiro apmērā.

Līdztekus sodam AS KIA Auto piemērots arī tiesiskais pienākums pārtraukt pārkāpumu un informēt KIA automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām, nezaudējot garantiju, veikt auto tehniskās apkopes un ārpus garantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, kā arī izmantot ne vien KIA oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad riepu maiņas sezona sākās jau oktobra otrajā pusē, bet patlaban interesentiem uz riepu nomaiņu jāgaida divas dienas, aģentūrai LETA atzina autoservisos.

Pirelli Key Point autoservisu tīkla attīstības vadītājs Baltijas valstīs Mārtiņš Zeimanis stāstīja, ka kopš oktobra beigām Pirelli Key Point" servisi apkalpojuši vidēji 300 automašīnu dienā. Savukārt patlaban interesentiem uz ziemas riepu nomaiņu ir jāgaida vidēji divas dienas. Ņemot vērā laika apstākļus, prognozējām, ka rinda pieaugs vidēji trīs dienas uz priekšu, teica eksperts.

Arī Rīgas diennakts autoservisā Oranž garaž atzina, ka auto īpašnieku interese nomainīt sezonai atbilstošas riepas vērojama jau trīs dienas, savukārt šodien, uzkrītot pirmajam sniegam, paaugstināta interese pēc sezonas riepu nomaiņas nav vērojama. "Oranž garaž" atzina, ka autoservisā rindas neveidojas, jo pasūtījumi tiek pieņemti pēc pieraksta - patlaban uz riepu nomaiņu jāgaida viena diena.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Asociācija: Valsts no saviem auto remontu un rezerves daļu piegādātājiem nodokļos nav iekasējusi 4 miljonus eiro

Žanete Hāka, 01.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laika periodā no 2012.gada janvāra līdz šā gada oktobrim valsts automobiļu remonta pakalpojumu un rezerves daļu publisko iepirkumu laikā ir veikusi pasūtījumus par 1141 iepirkumu līgumu priekšmetiem (vienā iepirkuma līgumā var būt vairāki līguma priekšmeti) par kopējo summu 19,5 miljoni eiro.

Piegādes ir nodrošinājuši 264 piegādātāji – auto servisi un rezerves daļu tirgotāji. Auto Asociācija ir veikusi rezultātu apkopojumu par šiem iepirkumiem.

Auto Asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš norāda, ka ir saprotams, ka uzņēmumiem, kuri izpilda valsts pasūtījumu, nav nodokļu parādi, tomēr saskaņā ar asociācijas apkopojumu, pastāv varbūtība, ka pretendenti, kuri vēlas uzvarēt iepirkumos, nespēj vai negrib pilnībā izpildīt saistības pret valsti. Viena no uzņēmumu izmaksu pozīcijām ir darbinieku atalgojums, kas pakalpojuma pašizmaksā veido ļoti būtisku daļu. Piemēram, automobiļu remonta pakalpojumā darba alga un ar to saistītie nodokļi veido ap 70% no pakalpojuma pašizmaksas. Algu nodokļu optimizācija ļauj samazināt pakalpojuma cenu līdz pat 35%. Aritmētika ir pavisam vienkārša – jo godīgāks uzņēmējs ir pret valsti, jo vairāk nodokļus nomaksā, jo nekonkurētspējīgāks ir piedāvājums un jo mazākas iespējas uzvarēt iepirkumā, uzsver I. Rūtiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Aktuāli: Vai automašīnām Latvijā tehniskā apskate būtu jāiziet katru gadu?

Žanete Hāka, 27.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban savākti iedzīvotāju paraksti par tehniskās apskates veikšanu Latvijā ik pēc diviem gadiem neatkarīgi no transportlīdzekļa vecuma, taču daļa ekspertu uzsver – tas var ievērojami palielināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu.

Valsts tiesu ekspertīžu biroja tiesu eksperts Oskars Irbītis skaidro, ka Latvijas autoparks ir salīdzinoši vecs un šādā situācijā nebūtu pieļaujama tehniskās kontroles mazināšana automobiļiem, kuru vecums ir lielāks par pieciem gadiem. Viņaprāt, diskusijas būtu pieļaujamas tikai par tiem auto, kas ir jaunāki par pieciem gadiem, – tiem vēl ir ražotāja garantijas periods un līdz ar to šo transportlīdzekļu tehnisko stāvokli uzrauga dīlera servisi. Iespējams, varētu diskutēt par to, ka jaunam automobilim pirmo reizi tehniskā apskate varētu būt jāveic pēc trim gadiem, un, ja netiek konstatēti nekādi defekti (teicams vērtējums), tad būtu iespējams jau nākamo tehnisko apskati veikt pēc diviem gadiem. Savukārt, ja tiek konstatēti defekti, tad tāpat kā visiem pārējiem – ik pēc gada. Bet šis jautājums noteikti ir jāpārrunā plašākā lokā – uzklausot arī dīlerservisu viedokli par raksturīgajiem transportlīdzekļu defektiem dažādās vecuma grupās, iesaka O. Irbītis. Viņš atgādina, ka Latvijas ekonomiskā situācija šobrīd noteikti nav tāda, ka visi auto īpašnieki apzinīgi rūpējas par saviem transportlīdzekļiem, un ikdienā nākas konstatēt, ka pietiekami liels skaits satiksmē esošo braucamo ir satiksmes drošību apdraudoši – korozijas skarti, nodilušām riepām, nedegošiem lukturiem. Tehniskā apskate ir līdzeklis, kas vismaz reizi gadā liek sakopt transportlīdzekļa tehnisko stāvokli. Ja veciem auto tehnisko apskati atļautu veikt retāk nekā reizi gadā, tad uz ceļa noteikti parādītos vairāk auto, kuru tehniskais stāvoklis būtu tuvs kritiskajam, saka eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

BIZNESA IDEJA: Autoremonta organizators tavsserviss.lv veiksmīgi attīstās

Anda Asere, 12.05.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016. gads bija pirmais pilnais autoremonta organizatora tavsserviss.lv (SIA Ralmix) gads un pērn uzņēmuma apgrozījums bija 50 tūkstoši eiro

Dienā tavsserviss.lv apkalpo vidēji astoņas automašīnas. Biznesa sākumposmā bija vidēji tikai divi klienti dienā. Šobrīd uzņēmumam ir desmit partneri, ar ko strādā aktīvāk, bet līgumi ir noslēgti ar 30 auto servisiem. «Esam sapratuši, ka nav svarīgs partneru skaits, bet tas, ko viņi var izdarīt. Ir servisi, kas vienas dienas laikā netiek galā ar trim elementārām mašīnu apkopēm, bet ir arī tādi, kas spēj krietni vairāk. Mēs cenšamies pielāgoties klientam un viņu iespējām. Ir sadarbības partneri, kuri nevēlas uzstādīt lētākās rezerves daļas un arī mēs to neiesakām, bet, ja cilvēks bez mašīnas ir kā bez rokām un viņam ir tikai simt eiro remontam, mēs mēģinām pielāgoties un rast kompromisu. Mēs meklējam to, kas klientam piemērotāks,» saka Alfrēds Lazdiņš, tavsserviss.lv līdzīpašnieks. Sākumā, kad viņš kopā ar biznesa partneri Kasparu Roznieku sāka šo projektu, bija doma nodrošināt tuvāko servisu, bet to esot grūti īstenot, jo katram servisam ir sava darba specifika. Piemēram, ja mašīnai ir problēma ar elektroniku, to nevar sūtīt uz servisu, kas atrodas pavisam tuvu, bet var nomainīt tikai riepas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto remontu nozarē uzņēmumu skaitam ir jāsamazinās, rupji rēķinot, uz pusi, jo tad nozarē strādātu tikai kvalificēti speciālisti, nevis nemācīti neprofesionāļi, kuru pieļautās kļūdas tagad spiesti apmaksāt klienti, aģentūrai LETA norāda Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.

Viņš skaidro, ka uzblīdusi nozares daļa ir problemātiska. Arī tagad varot atrast labus mehāniķus ar «ģeniālām galvām, taču vajadzētu darīt kaut ko, lai viņus nenonīcinātu galīgi, un vajadzētu dot šiem speciālistiem iespēju attīstīties», secina eksperts. Principā vajagot stimulēt to servisu attīstību, kuri iegulda speciālistu attīstībā, bet uzblīdusī daļa ir faktiski slēptais bezdarbs.«Ir gan uzskats, ka šiem cilvēkiem jāļauj nopelnīt garāžu kooperatīvā vai mājās zem ābelītes - ar vai bez nodokļiem. Tā ir destruktīva domāšana, tā degradē nozari, tā neļauj attīstīties,» uzsver Rūtiņš.

Viņš secina, ka, ja nozare civilizētos, tad kvalificētākā daļa strādātu ilgtermiņā un maksātu nodokļus, un pietiekami liela daļa arī būtu, kas paliktu bez darba. «Tad ir jautājums, vai kāds šajā valstī domā, ko ar šo daļu darīt, kura varbūt nekad mūžā nav strādājusi normālu darbu,» retoriski jautā eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu tirdzniecībā aprīlī kritums ir par 80-90%, salīdzinot ar attiecīgo mēnesi pērn, pastāstīja Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Viņš skaidroja, ka automašīnu tirdzniecības nozarē patiesā situācija ir redzama ar nobīdi. Attiecīgi pašreiz Latvijā turpina ienākt automašīnas, kuras ir pasūtītas iepriekš, savukārt patieso situāciju var redzēt apkopojot informāciju par darījumiem, kas tiek slēgti pašlaik.

Aprīlī kritums automašīnu tirdzniecībā ir par 80-90%, bet martā - par 34% salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu. Automašīnu servisu rādītāji nav tik slikti, tomēr kritums ir ap 35-45%. Turklāt klienti izvēlas mazos servisa pakalpojumus, kas nodrošina, ka automašīna darbojas, nevis lielākus apkopes darbus, klāstīja Kulbergs.

Viņš skaidroja, ka automašīnu tirgotāji brīdī, kad ir ekonomiskā krīze, ir lielākie cietēji, jo automašīna ir luksusa prece, bez kuras cilvēks var iztikt ikdienā - attiecīgi tā ir pirmā lieta, kuru iedzīvotāji pārtrauc pirkt un pēdējā, kuru atsāk pirkt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saredzot potenciālu tepat Baltijas tirgū, Igaunijas Mecro AS šobrīd koncentrējas uz veikalu tīkla paplašināšanu Lietuvā un Latvijā

«Mecro AS ir privāta kompānija, kas darbojas Igaunijā, Latvijā un Lietuvā, bet biznesu sākām Igaunijā un kompānija joprojām pieder igauņiem,» stāsta Prīts Prints (Priit Prints), Mecro AS valdes priekšsēdētājs. Uzņēmum pamatdarbība ir instrumentu, smērvielu un aprīkojuma mazumtirdzniecība un vairumtirdzniecība, celtniecības mašīnu un aprīkojuma tirdzniecība, kā arī tehniskā apkope. Uzņēmumam ir meitaskompānijas SIA Stoller Latvijā un UAB Mecro Technikonas Lietuvā, kas vada veikalu ķēdi Stokker. Igaunijā uzņēmumu grupā ir arī kokapstrādes tehnoloģisko risinājumu tirdzniecības un pēcaprūpes kompānija Nava, lauksaimniecības tehnikas tirgotājs Stokker Agri un Stokker Finance, kas nodrošina finansēšanu mazumtirdzniecībā. Šobrīd Mecro grupas uzņēmumos ietilpst 27 veikali, no kuriem 14 atrodas Igaunijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

FOTO: Bizness par sekundes simtdaļām

Jānis Strautiņš, 24.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Neko nenozīmē!» Talsu uzņēmuma Marize nosaukumu skaidro tā īpašnieks Mārtiņš Mihņēvičs. Tomēr, pagriežot burtu «Z», tas pārveidojas par «N», un tādējādi nosaukums stāsta par saistību ar jūru, kas nav tālu no patiesības, tomēr nepasaka visu.

Talsos, Krišjāņa Valdemāra un Draudzības ielas krustojumā, atrodas neuzkrītoša vienstāva ēka. Necila ēka, celta no padomju baltajiem ķieģeļiem, tā nepaliek atmiņā. Tomēr ēkas ārējais veidols ir mānīgs, jo mājas saturs ir patiesi pārsteidzošs. Ēku pirms mazāk nekā gada iegādājās Mārtiņš Mihņēvičs. Pirms tam šeit darbojušies neskaitāmi auto servisi, bāzējusies ugunsdzēsēju biedrība. «Paskats bija šausmīgs,» nama stāvokli iegādāšanās brīdī atceras tā jaunais saimnieks. Telpas bija stāvgrūdām piedzīvotas ar lūžņiem. Īsā laikā Mārtiņš ēku sakārtoja – jumts vairs netek, izbetonētas grīdas, ievilkta elektrība, apkure, signalizācija. Sienu rotā no Korejas olimpiskajām spēlēm atvests milzīgs, košs plakāts, ko Mārtiņš saņēmis dāvanā.

Komentāri

Pievienot komentāru