Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Aviācijas nozare gatavojas Brexit ļaunākajam scenārijam 

Līdz brīdim, kad Lielbritānija izstāsies no Eiropas Savienības (ES), ir palicis mazāk nekā pusgads. Fakts, ka līdz šim nav panākta konkrēta vienošanās starp ES un Apvienoto Karalisti tiek salīdzināts ar tumšu mākoni, kas samilzt virs Eiropas iedzīvotājiem. Šobrīd aktuāls ir jautājums – kas notiks, ja pirms 29. marta nebūs panākta vienošanās?

«Skycop» izpilddirektors Marjus Stonkus, 2018. gada 22. novembris plkst. 14:57
Tevi varētu interesēt
2018. gada 15. novembris plkst. 8:28
2018. gada 09. novembris plkst. 14:40

Brexit būtiski ietekmēs daudzas jomas, taču, iespējams, viena no lielākajām neskaidrībām ir tieši gaisa satiksmē. Ja vienošanās netiks panākta, tad Apvienotā Karaliste kļūs par trešo valsti ar slēgtām robežām. Lidmašīnas, kuras lidos no Lielbritānijas, nevarēs nosēsties ES lidostās, ja vien netiks noslēgti abpusēji līgumi – tiks pieņemts ES Komisijas lēmums vai izsniegtas pagaidu valsts atļaujas gaisa transportam.

Pastāv variants, ka lidojumi bez līguma pēc Brexit oficiālās iestāšanās notiks saskaņā ar ICAO (Starptautiskās Civilās Aviācijas Organizāciju) un tās gaisa telpas brīvību, kas paredz, ka lidmašīnām ir tiesības lidot pāri valstu robežām bez lidmašīnas nosēšanās. Saskaņā ar ICAO aviokompānija varētu veikt nosēšanos kādā no valstīm, lai, piemēram, uzpildītu degvielu bez pasažieru izkāpšanas vai iekāpšanas, kā arī ļautu no lidmašīnām izkāpt tikai tiem pasažieriem, kuri ir ieradušies dzimtajā valstī; vai veic iesēšanos lidmašīnā, lai nonāktu dzimtajā valstī. Diemžēl nav skaidrs vai šajā gadījumā var paļauties uz ICAO noteikto brīvību, tādēļ pastāv iespēja, ka lidojumi no Apvienotās Karalistes netiks veikti, kamēr netiks noslēgti līgumi.

Šobrīd aviokompānijas pārdod aviobiļetes tikai gadu uz priekšu, tas nozīmē, ka tās gatavojas sliktākajam scenārijam pēc Brexit stāšanās spēkā. Tiek gatavoti publiskoti paziņojumi par iespējamām sekām 2019. gada marta beigās, piemēram, «Thomas Cook Airlines» pilnveidoja savus noteikumus, balstoties uz bezlīguma «Brexit» kā vienu no situācijām, ko tā nevar ietekmēt. Arī «Ryanair» nācis klajā ar paziņojumu, kurā atklāj, ka aviosabiedrība varētu uz 3 nedēļām pārtraukt lidojumus no Lielbritānijas, ja tas būs nepieciešams Brexit dēļ.

Bezlīguma Brexit ietekmējis ne tikai aviācijas nozari, bet arī tūrisma nozari kopumā. Kamēr netiks noslēgti ceļošanas līgumi starp valstīm, tūrisms uz Apvienoto Karalisti tiks pārtraukts. 2016. gada statistikas dati liecina, ka 70% tūristu, kuri apmeklē Londonu, ir ES pilsoņi. Stingrās robežkontroles un vajadzība pēc pasēm ID karšu vietā var apgrūtināt ceļojumus uz Lielbritāniju. Tiks ietekmēti arī tūristi, kuri ceļos no Lielbritānijas – 2017. gadā 72,8 miljoni Apvienotās Karalistes iedzīvotāju devās ceļojumos uz ārzemēm.

Apvienotās Karalistes nodalīšana no ES nozīmē arī to, ka Lielbritānijai vairs nevajadzēs ievērot ES Regulu Nr. 261/2004, kas tika izveidota, lai aizsargātu aviopasažieru tiesības. Joprojām nav skaidrs, vai Lielbritānija izveidos savu regulas versiju vai arī pilnībā no tās atteiksies, atstājot pasažierus bez drošības garantijām.

Marts vairs nav aiz kalniem, bet Brexit darījuma rezultāti vēl joprojām nav publiskoti. Tikai laiks rādīs, kāda būs šī politiskā gājiena ietekme uz Apvienoto Karalisti, ES un pasauli kopumā.

Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 08. novembris plkst. 11:36

Itālijas Konkurences padome trešdien paziņoja, ka sāks tiesvedību pret Īrijas zemo...

2018. gada 08. novembris plkst. 6:23

Pensiju fonds ASV Alabamas štatā sūdz tiesā Īrijas zemo cenu aviosabiedrību «Ryanair»...

2018. gada 01. novembris plkst. 9:41

Itālijas Konkurences padome trešdien aicinājusi Īrijas zemo cenu aviokompāniju «Ryanair» un Ungārijas...

2018. gada 01. novembris plkst. 6:53

Šodien stājas spēkā jaunie Īrijas aviokompānijas «Ryanair» un Ungārijas aviokompānijas «Wizz...

2018. gada 02. oktobris plkst. 6:50

Īrijas zemo cenu aviokompānija Ryanair par divpadsmit procentiem samazinājusi tīrās peļņas prognozi....

Nepalaid garām

«Labāk, lai mani noņem no amata, nekā es piekritīšu prettiesiskiem risinājumiem. Tas...

Zaudējums mūsu valstij un Latvijas ekonomikai ir ABLV Bank likvidācija. Tomēr labāka...

Zivju konservu ražotājs SIA Karavela paziņojis par Vācijas zivju produktu ražotāja Larsen...

7,03 miljoni eiro – tāds bijis lielākā Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā pērn...

Šobrīd Latvijas veikalos nav iespējams iegādāties AS Dzintars krēmu Niveja, biznesa portālam...

Kontekstā ar pašlaik aktuālajiem Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) parādiem sociālajos tīklos...

No šīs sadaļas
2018. gada 21. novembris plkst. 9:10

Akciju tirgi mēdz būt priekšvēstneši cikla maiņām ekonomikā. Taču daudz biežāk straujš akciju...

2018. gada 16. novembris plkst. 14:40

Šā gada 3. ceturksnī, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, nodarbināto skaits Latvijā pieauga...

2018. gada 15. novembris plkst. 18:16

Turpinoties straujai ekonomikas izaugsmei, turpina augt pieprasījums pēc darbiniekiem, savukārt darbaspēka...

2018. gada 15. novembris plkst. 11:29

Pēc pievienošanās Eiropas Monetārajai savienībai Latvijas nauda ir eiro. Mēs neesam Eiropas Centrālās...

2018. gada 14. novembris plkst. 11:36

Degvielas kvalitātes novērtēšanā nav izceļami daži rādītāji – ir jāanalizē visi Eiropas...

2018. gada 12. novembris plkst. 16:16

Latvija kopš neatkarības atjaunošanas ir daudz sasniegusi. Piemēram, ja deviņdesmito gadu vidū...

2018. gada 12. novembris plkst. 14:34

Pēc studijām Lielbritānijā esmu atteicies no piedāvājuma veidot karjeru ārvalstīs, bet atgriezies...

2018. gada 09. novembris plkst. 11:32

Lai Latvijas pensiju sistēma nesabruktu zem demogrāfiskā spiediena, kritiski svarīgs ir 2. pensiju...

2018. gada 08. novembris plkst. 13:17

Atkal sinoptiķi ir ieminējušies par sniega iespējamību tuvākajās nedēļās un atkal aktuāls...

2018. gada 07. novembris plkst. 13:01

Vērtējot pensiju 2.līmeņa plānu ienesīguma rādītājus, var secināt, ka pēdējā laikā novērojamās...