Aviācijas nozare gatavojas Brexit ļaunākajam scenārijam 

Līdz brīdim, kad Lielbritānija izstāsies no Eiropas Savienības (ES), ir palicis mazāk nekā pusgads. Fakts, ka līdz šim nav panākta konkrēta vienošanās starp ES un Apvienoto Karalisti tiek salīdzināts ar tumšu mākoni, kas samilzt virs Eiropas iedzīvotājiem. Šobrīd aktuāls ir jautājums – kas notiks, ja pirms 29. marta nebūs panākta vienošanās?

«Skycop» izpilddirektors Marjus Stonkus, 22.11.2018

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Brexit būtiski ietekmēs daudzas jomas, taču, iespējams, viena no lielākajām neskaidrībām ir tieši gaisa satiksmē. Ja vienošanās netiks panākta, tad Apvienotā Karaliste kļūs par trešo valsti ar slēgtām robežām. Lidmašīnas, kuras lidos no Lielbritānijas, nevarēs nosēsties ES lidostās, ja vien netiks noslēgti abpusēji līgumi – tiks pieņemts ES Komisijas lēmums vai izsniegtas pagaidu valsts atļaujas gaisa transportam.

Pastāv variants, ka lidojumi bez līguma pēc Brexit oficiālās iestāšanās notiks saskaņā ar ICAO (Starptautiskās Civilās Aviācijas Organizāciju) un tās gaisa telpas brīvību, kas paredz, ka lidmašīnām ir tiesības lidot pāri valstu robežām bez lidmašīnas nosēšanās. Saskaņā ar ICAO aviokompānija varētu veikt nosēšanos kādā no valstīm, lai, piemēram, uzpildītu degvielu bez pasažieru izkāpšanas vai iekāpšanas, kā arī ļautu no lidmašīnām izkāpt tikai tiem pasažieriem, kuri ir ieradušies dzimtajā valstī; vai veic iesēšanos lidmašīnā, lai nonāktu dzimtajā valstī. Diemžēl nav skaidrs vai šajā gadījumā var paļauties uz ICAO noteikto brīvību, tādēļ pastāv iespēja, ka lidojumi no Apvienotās Karalistes netiks veikti, kamēr netiks noslēgti līgumi.

Raksts turpinās pēc reklāmas

Šobrīd aviokompānijas pārdod aviobiļetes tikai gadu uz priekšu, tas nozīmē, ka tās gatavojas sliktākajam scenārijam pēc Brexit stāšanās spēkā. Tiek gatavoti publiskoti paziņojumi par iespējamām sekām 2019. gada marta beigās, piemēram, «Thomas Cook Airlines» pilnveidoja savus noteikumus, balstoties uz bezlīguma «Brexit» kā vienu no situācijām, ko tā nevar ietekmēt. Arī «Ryanair» nācis klajā ar paziņojumu, kurā atklāj, ka aviosabiedrība varētu uz 3 nedēļām pārtraukt lidojumus no Lielbritānijas, ja tas būs nepieciešams Brexit dēļ.

Bezlīguma Brexit ietekmējis ne tikai aviācijas nozari, bet arī tūrisma nozari kopumā. Kamēr netiks noslēgti ceļošanas līgumi starp valstīm, tūrisms uz Apvienoto Karalisti tiks pārtraukts. 2016. gada statistikas dati liecina, ka 70% tūristu, kuri apmeklē Londonu, ir ES pilsoņi. Stingrās robežkontroles un vajadzība pēc pasēm ID karšu vietā var apgrūtināt ceļojumus uz Lielbritāniju. Tiks ietekmēti arī tūristi, kuri ceļos no Lielbritānijas – 2017. gadā 72,8 miljoni Apvienotās Karalistes iedzīvotāju devās ceļojumos uz ārzemēm.

Apvienotās Karalistes nodalīšana no ES nozīmē arī to, ka Lielbritānijai vairs nevajadzēs ievērot ES Regulu Nr. 261/2004, kas tika izveidota, lai aizsargātu aviopasažieru tiesības. Joprojām nav skaidrs, vai Lielbritānija izveidos savu regulas versiju vai arī pilnībā no tās atteiksies, atstājot pasažierus bez drošības garantijām.

Marts vairs nav aiz kalniem, bet Brexit darījuma rezultāti vēl joprojām nav publiskoti. Tikai laiks rādīs, kāda būs šī politiskā gājiena ietekme uz Apvienoto Karalisti, ES un pasauli kopumā.

Tevi varētu interesēt

Īsu brīdi pēc Lielbritānijas premjerministres Terēzas Mejas paziņojuma, ka viņas kabineta locekļi...

Lielbritānijas premjerministre Terēza Meja trešdien paziņojusi, ka kabineta locekļi pēc vētrainām...

Francijas civilās aviācijas pārvalde (DGAC) piektdien paziņoja, ka tā arestējusi Īrijas zemo...

Itālijas Konkurences padome trešdien paziņoja, ka sāks tiesvedību pret Īrijas zemo...

Pensiju fonds ASV Alabamas štatā sūdz tiesā Īrijas zemo cenu aviosabiedrību «Ryanair»...

Nepalaid garām

Nākamajā gadā uzņēmējiem gaidāms ne viens vien izaicinājums, taču tajā pašā laikā...

Par čeku loterijas devumu ēnu ekonomikas apkarošanā un nodokļu ieņēmumu palielināšanā varēs...

Ekonomikas izaugsmes bremzēšanās ir vērojama, taču vismaz tuvāko gadu laikā tik dziļa...

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

Akciju tirgi mēdz būt priekšvēstneši cikla maiņām ekonomikā. Taču daudz biežāk straujš akciju...

Šā gada 3. ceturksnī, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, nodarbināto skaits Latvijā pieauga...

Turpinoties straujai ekonomikas izaugsmei, turpina augt pieprasījums pēc darbiniekiem, savukārt darbaspēka...

Pēc pievienošanās Eiropas Monetārajai savienībai Latvijas nauda ir eiro. Mēs neesam Eiropas Centrālās...

Degvielas kvalitātes novērtēšanā nav izceļami daži rādītāji – ir jāanalizē visi Eiropas...

Latvija kopš neatkarības atjaunošanas ir daudz sasniegusi. Piemēram, ja deviņdesmito gadu vidū...

Pēc studijām Lielbritānijā esmu atteicies no piedāvājuma veidot karjeru ārvalstīs, bet atgriezies...

Lai Latvijas pensiju sistēma nesabruktu zem demogrāfiskā spiediena, kritiski svarīgs ir 2. pensiju...

Atkal sinoptiķi ir ieminējušies par sniega iespējamību tuvākajās nedēļās un atkal aktuāls...

Vērtējot pensiju 2.līmeņa plānu ienesīguma rādītājus, var secināt, ka pēdējā laikā novērojamās...