Tehnoloģijas

Banka pārceļas uz kabatu

Zane Meļķe, speciāli DB, 12.05.2015

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apsviedīgā nebanku sektora konkurence liek būt inovatīviem; pagaidām gan tikai savā «smilšukastē»

Tehnoloģijām attīstoties ģeometriskā progresijā, bankas pieņem izaicinājumu mainīties, pielāgoties un uzminēt rītdienas vajadzības, lai nezaudētu savas pozīcijas citiem – nebanku ‒ maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Tās eksperimentē un ievieš jaunas iespējas, apzinoties, ka svarīgākais mūsdienu nosacījums ir mobilitāte. Banku mobilās lietotnes gan īpaši populāras vēl nav, bet to izmantošana aug ļoti strauji, un tiek sagaidīts līdz pat 50% lietotāju pieaugums gadā. Atbilstoši steidzīgajam dzīves ritmam banku pakalpojumi tiek vienkāršoti, un to klāsts papildinās. Tiek meklēts balanss starp ātru un drošu pārskaitījumu.

Indikators, ka viena vai otra no bankas funkcijām iekļaujama lietotnē, ir izmantojamības biežums – iekļauta aplikācija liecina, ka vidējam konkrētās bankas klientam vismaz reizi nedēļā šādu pakalpojumu varētu vajadzēt. Pamatpakalpojumi ir līdzīgi – maksājumi, konta pārskats un bilance, priekšapmaksas karšu papildināšana, valūtas kursi un maiņa, vērtspapīru darījumi. Populārākais no tiem ir konta atlikuma noskaidrošana un maksājumu veikšana.

Banku pakalpojumu mobilo aplikāciju piedāvājums vēl aizvien ir attīstības stadijā, un ideju ir daudz. Tiek strādāts pie risinājumu pilnveides, plānotas statusa maiņas iespējas (pazaudēju karti un operatīvi apturu tās darbību; kad karte atrodas, to atkal aktivizēju jeb atbloķēju), investīciju produktu pārvalde. Tiek strādāts pie norēķiniem starp divām mobilām ierīcēm starp privātpersonu un juridisku personu, pie bankas un klienta interaktīvas komunikācijas. Tiek papildināts pakalpojumu piedāvājums uzņēmumiem.

Raugoties no malas, šķiet, ka pats galvenais būtu pakalpojumu savienojamība banku starpā. Banku pārstāvji piekrīt, ka atsevišķa aplikācija nebūtu uzskatāma par būtisku konkurences priekšrocību, un diez vai kādas aplikācijas dēļ klients banku mainīs, bet kopējas sistēmas iztrūkumu var vērtēt kā mīnusu. Tomēr pagaidām šis process Latvijā ir tikai sākumā un, lai arī iespēja pastāv, kopējas sistēmas ieviešanu būtu jāatbalsta arī Eiropas Centrālajai bankai.

Plašāk lasiet rakstā Banka pārceļas uz kabatu otrdienas, 12. maija, laikrakstā Dienas Bizness (6.-7. lpp.)!

Komentāri

Pievienot komentāru