Citas ziņas

Bargā ziema iztukšojusi sāls raktuves

,28.01.2010

Jaunākais izdevums

Bargās ziemas dēļ daudzās Eiropas valstīs ceļi paliek nekaisīti— sāls raktuves vairs nespēj nosegt pieprasījumu.

Par to ziņo vairāki ārvalstu mediji. Negaidīto laika apstākļu dēļ, kad sniegs un aukstums iestājies pat tādās Eiropas valstīs, kur tas šādos apjomos nav redzēts jau vairākus desmitus gadu, iestājies ievērojams sāls deficīts ceļu kaisīšanai. Piemēram, Vācijas bijušajā galvaspilsētā Bonnā vienā mēnesī izlietots tik daudz sāls kā parasti 5 ziemu laikā. Sāls raktuves izstrādā vidēji par 30% vairāk sāls kā parasti, tomēr ar to nepietiek. Eiropas sāls noliktavas paliek tukšas un pagaidām augošo pieprasījumu nav izdevies nosegt arī ar importu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paaugstinātā sāls pieprasījuma dēļ SIA "Latvijas sāls tirdzniecības kompānija" (LSTK) veiktajās piegādēs iespējami īslaicīgi pārtraukumi, tomēr satraukumam par ilgstošu sāls trūkumu nav pamata, sacīja LSTK vadītājs Ilmārs Krivads.

LSTK spēj apgādāt veikalus iepriekš plānotajos apjomos, taču šī brīža ģeopolitiskās situācijas dēļ ir izveidojusies nepamatota ažiotāža, kam neviens sāls tirgotājs nav gatavs, sacīja Krivads.

Ukraina aizliedz vairāku pārtikas produktu eksportu

Ukrainas valdība aizliegusi vairāku pārtikas produktu eksportu....

LSTK sāls uzkrājums veidots pēc standarta pieprasījuma februārī un martā. Uzkrājums tiek veidots diviem līdz trīs mēnešiem, taču šobrīd sāls tiek masveidā izpirkts.

"Ieraugot tukšos sāls plauktus veikalos, protams, rodas psiholoģisks satraukums, tāpēc cilvēki izpērk sāli, un mēs kā sāls piegādātāji un ražotāji neesam priecīgi par radušos situāciju," sacīja Krivads.

Līdz šim LSTK iepirka sāli no Ukrainas un Baltkrievijas tā lētās cenas dēļ, bet šobrīd kara dēļ nav iespējamas piegādes no Ukrainas, savukārt no Baltkrievijas nav iespējami sūtījumi politisko sankciju dēļ.

Turpmāk sāls tiks iepirkts no citām Eiropas valstīm, tostarp no Polijas, Vācijas, Turcijas, Nīderlandes un Dānijas.

LSTK ir veikusi sāls pasūtījumus, kas šobrīd jau ir ceļā, tomēr jārēķinās ar iespējamiem pārtraukumiem sāls apgādē, jo "sāls ir lēta, bet smaga prece, un nav iespējams ātri piegādāt vairākas tonnas sāls," norādīja Krivads.

Viņš arī sacīja, ka šīs krīzes rezultātā būs novērojams cenu pieaugums.

"Šādas situācijas notiek ik pa brīdim - tā bija Covid-19 pandēmijas sākumā, tā bija, kad Latvija pievienojās eirozonai, un arī tad, kad iestājāmies Eiropas Savienībā (ES). Arī šoreiz iedzīvotāju satraukums norimsies," sacīja Krivads.

Aicinot iedzīvotājus neļauties satraukumam, Krivads uzsvēra, ka drīzumā veikalos būs pieejams sāls, un tā izpirkšana ir nepamatota, jo "sāls ir, bija un būs".

SIA "Latvijas sāls tirdzniecības kompānija" reģistrēta 1999.gada februārī, un tās pamatkapitāls ir 71 142 eiro. LSTK 2020.gadā strādāja ar 1,221 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 6,2% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa palielinājās trīs reizes un bija 40 582 eiro. Finanšu dati par 2021.gadu vēl nav publiskoti.

Veikalos "Maxima", "Rimi" un "Lidl" sāls iztrūkums ir īslaicīgs, norādīja lielāko Latvijas mazumtirdzniecības veikalu tīklu pārstāvji.

Ukrainas notikumu straujās attīstības dēļ "Maxima" veikalos ir traucētas piegādes no šīs valsts ražotājiem. Šie traucējumi īpaši jūtami rupjā sāls krājumu nodrošināšanā, norādīja "Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule.

Lai papildinātu "Maxima" veikalu plauktus, pakāpeniski tiek vests sāls no citiem piegādātajiem, kā arī "Maxima" veikalos pieejami dažādi sāls veidi, ko nodrošina partneri no citām valstīm ārpus Ukrainas, piemēram, no Itālijas, Spānijas un Pakistānas.

Dupate-Ugule aicina cilvēkus saglabāt mieru un iegādāties rezerves nelielā apjomā, jo esošais sāls iztrūkums "Maxima" veikalos skaidrojams ar cilvēku vēlmi pirkt vairāk nekā nepieciešams.

Viņa uzsver, ka uztraukumam nav pamata, jo piegādes pakāpeniski normalizēsies un jau tuvākajā laikā tiks piegādāts sāls visiem "Maxima" veikaliem nepieciešamā daudzumā.

Uztraukumam par sāls trūkumu nav pamata arī "Rimi" veikalos, norādīja "Rimi Latvia" ārējās komunikācijas vadītāja Inga Bite.

Viņa uzsvēra, ka veikalu tīkla piegādātāji ir apstiprinājuši, ka sāls krājumi ir pietiekoši, un pēc īslaicīga pieprasījuma pieauguma tuvākajā laikā uz "Rimi" noliktavu tiks piegādāti papildu krājumi, kurus pēc iespējas drīzāk nogādās uz veikaliem.

Savukārt "Lidl" veikalos lielāks pieprasījums novērots atsevišķām precēm, tostarp dažādiem sausajiem produktiem, sālim un citiem produktiem ar ilgu uzglabāšanas termiņu, informēja "Lidl Latvija" pārstāvis Ingars Rudzītis.

Viņš norādīja, ka "Lidl Latvija" pašlaik aktīvi strādā ar saviem piegādātājiem un loģistikas partneriem, lai nodrošinātu augsta pieprasījuma preču piegādi veikaliem un lai klientiem nodrošinātu pēc iespējas labāku preču pieejamību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan gadiem tiek runāts par ielās izkaisītā sāls nebūt ne pozitīvajiem efektiem, visticamāk, citu pretslīdes materiālu tuvākajā laikā neizmantos, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Katru gadu, iestājoties ziemai, sabiedrībā raisās diskusija par sāls izmantošanu ielu kaisīšanai. Cilvēki pauž sašutumu par sāls «sagrauztajiem» apaviem, sabojātajām automašīnu virsbūvēm un nodarīto kaitējumu pilsētā augošajiem kokiem. Šobrīd portālā manabalss.lv tiek vākti paraksti iniciatīvai Par pilsētas ielām bez sāls, lai šo ideju iesniegtu izskatīšanai Saeimā, vēl pietrūkst 3786 paraksti. Iniciatīvas autors ir Fīlips Kapustins. Iniciatīva piedāvā blīvi apdzīvotās vietās un pilsētās sāls vietā kaisīšanai izmantot smiltis. Tajā atzīmēts, ka pilnīgi nekaitīgu pretapledošanas materiālu nav, taču smiltis mazāk bojā apavus un automašīnu virsbūves nekā sāls. Ejot pastaigās ar mīluļiem, smiltis, atšķirībā no sāls, nerada kairinājumu mājdzīvnieku pēdām. Jāmin, ka pirmo reizi sāls ceļu pretapledojuma apstrādē izmantots pagājušā gadsimta 50. gados ASV, un pašlaik tas joprojām ir numur viens pretapledojuma reaģents visā pasaulē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) tiesa pirmdien nolēmusi, ka Polijai jāmaksā Briselei 500 000 eiro dienā liela sodanauda par ogļraktuvju "KWB Turów" neslēgšanu.

ES tiesas maijā nolēma, ka Polijai jāaptur ogļraktuvju "KWB Turów" darbība. Tiesā ar sūdzību vērsās Čehija, apgalvojot, ka raktuvēm ir negatīva ietekme uz vidi pierobežas reģionā, kur iedzīvotāji sūdzas par ūdens trūkumu, troksni un putekļiem.

Taču Polija neapturēja raktuvju darbību, apgalvojot, ka tādējādi pārtrūks elektroapgāde diviem miljoniem mājsaimniecību, un uzstāja, ka tiesas rīcībā nav bijusi visa informācija par situāciju.

Jūnijā Čehija lūdza ES tiesu piemērot Polijai piecu miljonu eiro lielu sodanaudu par katru dienu, kurā raktuves turpina darbu, ignorējot ES tiesas lēmumu.

"KWB Turów" raktuves, kas darbojas kopš 1904.gada, nodrošina ogles galvenokārt vietējai spēkstacijai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galda sāls ir viena no senākajām ēdiena garšvielām pasaulē un tiek iegūts jau kopš seniem laikiem. Turklāt sāls raktuves izceļas arī ar samērā iespaidīgiem skatiem.

Lielāko daļu sāls (22%) pasaulē saražo ASV, kurai seko Ķīna (17,6%) un Indija (7%). Gada laikā pasaulē tiek saražoti vairāk nekā 200 miljoni tonnu sāls. Jāpiemin, ka sāls nav tikai ēdiena garšviela, to plaši pielieto arī rūpniecībā.

Kā galvenās sāls ieguves vietas tiek izmantota jūra un zemes dzīles. Dažas sāls raktuves izmantotas jau vairākus gadsimtus un mūsdienās atvēlētas tūristu apmeklējumiem. Ziņu aģentūras apkopojušas skaistākos sāls atradņu attēlus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Drīzumā sāls veikalos būs pieejams ierastajā daudzumā, norādīja aptaujāto mazumtirdzniecības veikalu tīklu "Rimi", "Maxima" un "top!" pārstāvji.

Veikalus "top!" pārstāvošā uzņēmuma SIA "Iepirkumu grupa" mārketinga direktore Ilze Priedīte sacīja, ka pagājušajā nedēļā veikti papildu sāls pasūtījumi uz "top!" veikalu noliktavām, tādējādi šīs nedēļas otrajā pusē krājumi tiks papildināti.

Tāpat viņa norādīja, ka "top!" veikalos vairs nevajadzētu būt sāls iztrūkumam, kas radies lielā pieprasījuma dēļ.

Priedīte arī minēja, ka šobrīd nav izteikts deficīts nevienā preču grupā, kā arī "top!" veikalos netiek prognozēti jauni preču iztrūkumi, jo gan sāls, gan citu preču gadījumā, piegādes tiek atjaunotas un iztrūkstošo zīmolu produkti tiek aizvietoti ar citiem.

Arī "Rimi Latvia" Kategoriju departamenta direktors Milans Blūms atzīmēja, ka "Rimi" veikalos sāls tiek pakāpeniski nodrošināts visiem veikaliem, kā arī piegādātāji ir apstiprinājuši, ka sāls krājumi ir pietiekoši. Šobrīd veikala sortimentā pieejams dažādu zīmolu un veidu sāls.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāda sieviete Ogrē iegādājusies sāls paciņu, kurā iekšā ir metāllūžņi.

Par to vēsta portāls ogrenet.lv.

Lasītāja ar vārdu Ineta solot nepieciešamības gadījumā uzrādīt arī lietiskos pierādījumus.

«Vienā no Ogres lielveikaliem (ja godīgi, neatceros īsti kurā) nopirku sāls paciņu, noliku plauktā. Atvēru tikai pēc kādām pāris nedēļām. Liels bija mans pārsteigums, kad berot ārā sāli, no paciņas sāka līst ārā sarūsējoša metāla gabali apmēram skolēnu lineāla platumā. Viens, otrs, trešais... No sākuma apstulbu, pēc tam sāku apsvērt, kas ar to domāts. Vai tādā veidā sāls ražotājs no Ukrainas Doņeckas apgabala, kur atrodas sāls raktuves, eksportē uz Latviju metāllūžņus, vai tas ir sveiciens ar koku (lasi:dzelžiem) no tiem, kas fasējuši sāli? Uz paciņas norādīts, ka sāls fasēta SIA BCG Rīga Rīgā, Daugavgrīvas ielā 83/89. Beigās pat sāku justies neērti, ka par divdesmit un dažiem santīmiem esmu nopirkusi kaudzi ar metāllūžņiem. Iespējams, ka mans ieguvums ir krietni vērtīgāks nekā viens kilograms sāls,» rakstījusi lasītāja.

Mazais bizness

Mana pieredze: Ieelpo un jūtas labi

Daiga Laukšteina,22.07.2019

Laura Kalniņa. Pārējās fotogrāfijas skatāmas tālāk galerijā!

FOTO – LĪGA VĪKSNE, SPECIĀLI DIENAS BIZNESAM

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ir ideja, kas neļauj gulēt, tad ir jādara, uzskata Laura Kalniņa, kuras izlolotās sāls istabas durvis ir vaļā nepilnu gadu

Jau pašā sākumā L. Kalniņai bija skaidrs, ka papildu darbs būs jāiegulda informatīvos pasākumos, jo daudzi joprojām nav dzirdējuši un nezina par sāls istabu kā alternatīvu terapijas metodi. Tāpat vispirms nācās ievingrināt roku dažādu projektu tapināšanā, lai izsludinātajos konkursos pretendētu uz tik ļoti nepieciešamo līdzfinansējumu. Tiesa, tolaik gribētāju bija daudz, un tādu vai citādu apsvērumu pēc L. Kalniņas iecerei muguru pagrieza viena iestāde pēc otras. Toties līdz ar uzrakstītajiem projektiem viņas kabatā nu bija izstrādātais biznesa plāns, pa plauktiņiem saliktas finanšu lietas, kas ar uzņēmējdarbību iepriekš nesaistītam cilvēkam bija gana spēcīgs trumpis neatmest cerību arī turpmāk.

Pasaulē

Bargā ziema Lielbritānijas mazajiem uzņēmumiem izmaksājusi 7 miljardus

Lelde Petrāne,16.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairākās desmitgadēs bargākā ziema Lielbritānijas maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) izmaksājusi aptuveni 7,3 miljardus Lielbritānijas sterliņu mārciņu (5,6 miljardi latu), atsaucoties uz Lloyds TSB Commercial datiem, vēsta Financial Times.

Apmēram septiņus no desmit mazajiem uzņēmumiem skārušas tādas problēmas kā darbinieku prombūtne un sliktāka tirdzniecība.

Tikai neliela daļa - 7% - uzņēmumu norādījusi, ka bargā ziema viņu darbībai ir palīdzējusi. Ziema palīdzējusi, piemēram, specializēto ziemas preču ražotājiem un tirotājiem, no kuriem daudzi izpārdevuši visus krājumus.

Turpretim četri no desmit uzņēmumiem bijuši spiesti pārtraukt darbību vai sniega dēļ bijuši uz laiku nesasniedzami. Līdzīgs skaits cietis no piegāžu traucējumiem. Piemēram, kompānija, kas nodarbojas ar automašīnu pārdošanu, Fleet Auction Group aplēsusi, ka bargā ziema tai izmaksājusi 100 tūkstošus Lielbritānijas sterliņu mārciņu.

Būvniecība un īpašums

Brauktuves arī pēc nokaisīšanas var būt slidenas

Žanete Hāka,06.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas autoceļu uzturētājs autoceļus ar pretslīdes materiāliem apstrādā, lai uzlabotu braukšanas apstākļus un satiksmes drošību, tomēr brauktuve var būt slidena arī pēc tam, kad tā ir nokaisīta.

Ar kaisīšanu tiek mazināta apledojuma un slīdamības iespējamība. Līdz ar to ceļa stāvoklis ziemā var strauji mainīties, skaidro LAU.

Ceļu uzturētāji izmanto kaisīšanas tehnoloģijas, kuras galvenokārt izmanto arī Eiropas valstīs un Ziemeļvalstīs. Ziemas sezonā brauktuves apstrādā ar mitro sāli, smilts-sāls maisījumu, smilti, sīkšķembām vai veic rievošanu. Kaisīšanas tehnoloģiju pielieto ņemot vērā divus kritērijus – autoceļa seguma virsmas temperatūru un autoceļa seguma veidu (melnais vai grants).

Mitrās sāls tehnoloģiju izmanto pie autoceļa seguma virsmas temperatūras līdz -10ºC. Sāls tiek samitrināta ar NaCL vai CACl2 šķīdumu. Šo tehnoloģiju pielieto, lai novērstu apledojuma veidošanos uz asfaltēto ceļu brauktuves un atbrīvotu brauktuvi no sniega un apledojuma. Pie zemākas temperatūras mitrā sāls vairs neveic savas funkcijas, proti, pietiekami nekausē ledu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aļaskas iedzīvotāji ir nobažījušies, ka lēmums štatā atvērt vienas no pasaulē lielākajām atvērtā tipa raktuvēm varētu piesārņot Aļaskas ūdeņus.

Aptuveni 60% no kopējām jūras veltēm Amerikā tiek iegūtas Aļaskā. Runas par zelta un vara atklātā tipa raktuvju atvēršanu Aļaskā jau pirms vairākiem gadiem izraisījušas vietējo iedzīvotāju pretestību, vēsta Yahoo News.

Kanādā bāzētā derīgo izrakteņu kompānija Northen Dynasty Minerals cer, ka vara un zelta raktuves kļūs par lielākajām pasaulē, un no tām varēs iegūt «miljardiem dolāru», tomēr, kā norāda vides aizstāvji, līdztekus tiks «saražoti» arī 10,78 miljardu tonnu atkritumu. Aplēses par to, cik atkritumu radīsies raktuvju darbības rezultātā, kopš 2006. gada ir trīskāršojušās, uzsver raktuvju būve pretinieki.

Foto

Viedtālruņu tapšanas pirmais posms – darbs saindētā vidē, saņemot grašus

Jānis Rancāns,30.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Riskējot ar dzīvības briesmām, strādājot primitīvos apstākļos un saindētā vidē, raktuvēs Kongo Demokrātiskās republikas austrumos tiek iegūts kasiterīts, kobalts un mangāns – elementi, kas nepieciešami tādu moderno tehnoloģiju kā viedtālruņi un planšetdatori ražošanai.

Saskaņā ar organizācijas World Vision pētījumu, gandrīz puse (40%) raktuvēs strādājošo ir bērni, no kuriem daļa ir tikai astoņus gadus veci. Organizācija konstatējusi, ka daudzi raktuvēs strādājošie slimo ar dažādām slimībām, ko izraisījis piesārņojums vai atrašanās dzīvsudraba un urāna tuvumā.

Pūloties iegūt derīgos izrakteņus, kurus pēc tam izmantos moderno tehnoloģiju nozare, raktuvēs strādājošie pakļauti dzīvības briesmām un bieži tiek sakropļoti, tikpat kā nepastāvošās darba aizsardzības dēļ. Primitīvos apstākļos iegūtie derīgie izrakteņi pēc tam par dažiem dolāriem tiek pārdoti ķīniešu uzpircējiem. Liela daļa raktuvju ir arī nelegālas, kur bieži vien notiek nelaimes gadījumi. Aizvadītajā nedēļā Kongo Ziemeļkivu provincē raktuvju nogruvumā bojā gāja divdesmit cilvēki.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā sprādzienā ogļu raktuvēs Ķīnā bojā gājuši 27, bet ievainojumus guvuši 16 cilvēki. Kopumā raktuvēs negadījuma laikā atradušies vairāk nekā 100 cilvēku, vēsta BBC.

Negadījums noticis sestdien, 11. maijā, un bijis jau otrs 24 stundu laikā, kurā bojā gājuši cilvēki. Dienu iepriekš 12 cilvēki gāja bojā gāzes eksplozijā Dašanas raktuvēs Ķīnas dienvidrietumos.

Ķīnas ogļraktuves ir bēdīgi slavenas ar daudzajiem nelaimes gadījumiem, kuros iet bojā cilvēki. Aizvadītajā gadā raktuvēs Ķīnā kopumā bojā gājuši 1,3 tūkstoši cilvēku, bet daudzi simti guvuši ievainojumus. Savukārt šā gada aprīlī eksplozija ogļraktuvēs Dziliņas provincē nogalināja 18 strādniekus.

Lai gan Ķīnas varasiestādes pieliek pūles, lai situāciju mainītu, piemēram, līdz 2015. gadam slēdzot vairāk nekā divus tūkstošus nelicencētu raktuvju, iemesls šādiem negadījumiem bieži vien ir drošības noteikumu neievērošana.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Slēgtas pasaules lielākās vara raktuves Ziemeļčīlē, kad to darbinieki bez iepriekšēja brīdinājuma uzsāka streiku, protestējot pret zemo atalgojumu.

Escondida raktuvēs streikam pievienojušies 2,5 tūkstoši strādnieku un sākotnēji paredzēts, ka streiks varētu ilgt 24 stundas, sarunā ar Reuters norādījis raktuvēs strādājošo arodbiedrības vadītājs Marčelo Tapia. Pastāv iespēja, ka streiks varētu tikt arī pagarināts. «Visas operācijas ir pārtrauktas. Tas noticis vairāku iemeslu dēļ, kurus kompānija [BHP Billiton, kurai pieder 30% raktuvju daļu] atteikusies risināt,» sacījis M. Tapia.

Streikam esot pievienojušies arī citu BHP piederošu raktuvju – Spence un Cerro Colorado – raktuvju strādnieki. Čīlē tiek iegūta trešā daļa pasaulē izmantotā vara. Atakamas tuksnesī esošajās Escondida raktuvēs gadā tiek iegūts vairāk nekā miljons tonnu vara, kas veido aptuveni 20% no visa Čīlē saražotā vara.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 1. decembra visiem auto Latvijā pēc likuma jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, taču sniegs, sals un apledojušie ceļi nozīmē to, ka, lai veiksmīgu pārlaistu ziemu kopā ar savu automašīnu, nepieciešams papildus inventārs. Kā vislabāk aprīkot automašīnu, lai bez liekām problēmām būtu gatavs ziemai, lasi raksta turpinājumā.

Ziema jau ir klāt, kas nozīmē to, ka ir jādomā par mazlietotu auto kvalitatīvu aprīkošanu, lai kopā ar to pārziemotu. Brīžiem ziema kļūst barga un auksta, bet brīžiem snieg pamatīgi, tāpēc ir vēlams, lai mazlietota auto bagāžniekā būtu viss nepieciešamais, kas krīzēs situācijās ļautu nepalikt uz ceļa.

Kāds ir ideālais aprīkojums ziemā?

Ziema pieprasa būt uzmanīgākam uz ceļa nekā vasaras sezonā. Pirmkārt, līdz 1. decembrim ir jānomaina vasaras riepas uz ziemas riepām un tas ir jādara obligāti. Tomēr pārbaudi, vai tām ir nepieciešamais protektora dziļums un vai tās nav pārāk nodilušas, citādi braukšana ziemas apstākļos tik un tā būs sarežģīta. Tomēr jāņem vērā vēl vairāki svarīgi faktori, par kuriem uzzināsi raksta turpinājumā.

Ražošana

Rīgas Miesnieks Izlases sērijas produkti dienasgaismu vairs neredzēs

Laura Mazbērziņa,04.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu tiek investētas ievērojamas naudas summas, lai pircējiem piedāvātu jaunus produktus, taču tikai puse no produktiem «izdzīvo» ilgtermiņā, pastāstīja Heino Lapiņš, zīmola Rīgas Miesnieks produkcijas ražotāja HKScan Latvia pārdošanas direktors.

Uzņēmums seko līdzi savu klientu vēlmēm - tiek veiktas aptaujas un ņemti vērā dažādi statistikas dati. Arī pagājušajā gadā tika izveidoti vairāki jauni produkti, tostarp, vairāki Izlases sērijas produkti, kuros bija samazināts daudzums E vielu un samazināts tauku saturs, kas padarīja šos produktus veselīgākus. Izpēte liecinājusi, ka Izlases sērijas produktus patērētāji pieprasa, taču realitātē pierādījies pretējais.

«Šī produktu līnija dienasgaismu vairs neredzēs, lai gan tā pastāvēja vien dažus mēnešus. Izlases produkciju veidojām pēc rūpīgām patēriņa izpētēm, tomēr pircēji izvēlējās pirkt ierastos produktus - viens ir tas, ko saka, otrs - tas, ko dara. Tirgus ir ļoti nežēlīgs. Jauno produktu dzīves cikls var būt ļoti īss, aptuveni 6 līdz 12 mēneši. Ja konkrētā produkcija tirgū «neiet», tad tā tiek nomainīta. Taču jebkurā biznesā ir nepieciešams uzņemties risku un eksperimentēt,» komentē H. Lapiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas dzintara tirgotājiem šobrīd nākas pazemināt savas preces cenas, kas pašiem lietuviešiem pēdējos gados vairs nav īsti pa kabatai, tomēr tās vēl aizvien ir nesamērīgi augstas, raksta avīze Lietuvos žinios.

Ķīnieši, kas pirms dažiem gadiem dzintaru uzpirka masveidā, nu vairs to nedara, jo paši sākuši nomāt dzintara raktuves Krievijas Kaļiņingradas apgabalā.

Dzintara tirgū vērojamas arī citas tendences - pieaugusi interese par lētāko Ukrainas dzintaru, bet baltais jeb ziloņkaula krāsas dzintars, kas agrāk netika vērtēts īpaši augstu, nu kļuvis par kārotāko un arī dārgāko preci.

«Cenas, ko uzpircēji bija pacēluši līdz kosmiskiem augstumiem, sākušas atspēlēties,» avīzei sacījis Padomes loceklis, pazīstamais Lietuvas dzintara kolekcionārs un vairāku galeriju īpašnieks Kazimirs Mizgiris. «Pirms četriem gadiem prāvāks tīrradnis ielas tirdzniecībā maksāja vienu eiro gramā, bet šobrīd - vismaz piecus līdz septiņus eiro. Vairs neatradīsiet arī slīpētas, apaļas krelles, jo no vecmāmiņu pūralādēm viss jau uzpirkts un aizceļojis uz ārzemēm. Ja nu arī kāds saka, ka dzintara cenas kritušās, jāatzīst, ka tās joprojām ir neadekvāti augstas. Nākamās lietuviešu paaudzes par dzintara rotām un dzintara izstrādājumiem varēs tikai pasapņot.»

Citas ziņas

Draugiem.lv kā galvotājs ticis pie dolomīta raktuvēm Latgalē un miljonu vērta dzīvokļa Tomsona tersēs

Dienas Bizness,07.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lielākais sociālais portāls Draugiem.lv savulaik bijis galvotājs vairākām biznesa idejām, kas galu galā izrādījušās ne tik veiksmīgas. Rezultātā Draugiem.lv portfelī ir ne vien vairāki tiešsaistes biznesi, bet arī dolomīta raktuves Latgalē un miljonu vērts dzīvoklis Tomsona terasēs

Tā intervijā žurnālam Playboy atklāj Draugiem.lv lielākais akcionārs un radītājs Agris Tamanis.

«Mēs esam ļoti daudz kļūdījušies, treknajos gados veidojot biznesus, kuri vienkārši nav mūsējie,» norāda Tamanis, piebilstot, ka toreiz tika domāts, ka vieglu peļņu var gūt, pērkot un pārdodot nekustamos īpašumus. «Tas bija tāds bara instinkts – likās, ka visi tā dara,» tā viņš.

«Tas vispār bija crazy laiks – tu izsauc santehniķi, bet viņš piebrauc ar Porsche Cayenne un arī ne jau uzreiz. OK, man nav problēmu, brauc, ar kādu mašīnu gribi, bet tomēr kaut kas īsti pareizi nebija. Pakalpojumi bija neadekvāti dārgi, nebija pieejami, tirgus bija izkropļots. Tāpēc esmu ļoti priecīgs, ka tas burbulis pārsprāga, un tā bija laba mācība arī mums. Piemēram, mums pie Ādažiem ir pilsētas lieluma zemes gabals. Ko mēs ar to darīsim, es nezinu, katrā ziņā ne jau pilsētu būvēsim. Mums ir dolomīta raktuves Latgales pusē, nekad tur neesmu pat bijis. Es zinu, ka esam pa labi, pa kreisi devuši galvojumus bankām, un tagad maksājam mūsu draugu kredītus. Un līdz ar to ir nākuši klāt visādi īpašumi, par kuriem es nekad mūžā nebūtu iedomājies, ka mums kaut kas tāds būtu jāpērk,» intervijā Playboy norāda Tamanis.

Pasaulē

Pasaulē lielākais ieguves rūpniecības uzņēmums piedzīvojis sliktāko gadu vēsturē

LETA,16.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē lielākais ieguves rūpniecības uzņēmums BHP Billiton otrdien paziņoja, ka iepriekšējā finanšu gadā, kas noslēdzās 30.jūnijā, strādājis ar 6,4 miljardu ASV dolāru (5,7 miljardu eiro) zaudējumiem, kas ir visu laiku sliktākais šīs Lielbritānijas un Austrālijas kapitāla kompānijas sniegums.

Iepriekšējā finanšu gadā kompānija strādāja ar 1,91 miljarda ASV dolāru (1,7 miljardu eiro) peļņu pēc tam, kad 2013.-2014.finanšu gadā uzņēmuma peļņa sasniedza 13,8 miljardus ASV dolāru (12,3 miljardus eiro).

BHP Billiton norādīja, ka zaudējumi iepriekšējā finanšu gadā ir saistāmi ar ieņēmumu kritumu par 31%. Ieņēmumi no pagājušā gada 1.jūlija līdz šā gada 30.jūnijam bija 30,1 miljards ASV dolāru (26,9 miljardi eiro), kas saistāms ar zemajām izejvielu cenām.

Ieguves rūpniecības sektors pēdējā gada laikā ir nonācis grūtībās saistībā ar zemajām izejvielu cenām, un prognozes par tirgus attīstību ir neskaidras, lai gan pašlaik cenu situācija uzlabojas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kono dimantu raktuves Sjerraleonē ir vieta, kur 1972. gada 14. februārī tik atrasts trešais lielākais dimants pasaules vēsturē. Vietējie dimantu racēji savu "lielo akmeni" tur meklē ik dienu, bet nepiederošu baltādainu personu klātbūtne šajā vietā ir izņēmums, turklāt žurnālistu iekļūšana dimantu dzīslā ir ārkārtīgs retums.

Arī žurnālista Ivara Āboliņa un viņa kolēģu atrašanās dimantu raktuvēs, kā stāsta viņš pats, bijusi iespējama tikai dažādu apstākļu sakritību, nejaušību, palīdzīgas rokas un gadījuma dēļ.

Pavisam nesen no Kono pēc piekaušanas un aparatūras salaušanas esot padzīta BBC filmēšanas grupa, kas vēlāk kadrus no dimantu raktuvēm vienkārši inscenēja, savā rakstā žurnālam Playboy min Āboliņš.

Par nelielu samaksu kļūt par pavadoni uz Kono, nodrošinot ne tikai iekļūšanu raktuvēs, bet arī drošību, piekritis Latvijas valstspiederīgā Guntara, kurš ir žurnāla Playboy stāsta galvenais varonis un Sjerraleonē, nodarbojoties ar dimantu biznesu, dzīvo jau desmit gadus, uzņēmējdarbības partneris Sass Levi, kurš ir ne tikai Kono iedzimtais, bet arī reģionā ietekmīga persona. Viņš arī vairākas reizes aicināts iesaistīties politikā, taču vienmēr atteicies, priekšroku dodot biznesam.

Pasaulē

Zeltrači Dienvidāfrikā devušies streikā; Bosnijas un Hercegovinas amatabrāļi izveido barikādes zem zemes

Gunta Kursiša,04.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aptuveni 80 tūkstoši zeltraču Dienvidāfrikā sākuši streiku, lai pieprasītu lielākas algas. Tikmēr, vēloties panākt izmaiņas atalgojumā un darba apstākļos, aptuveni 140 ogļrači Bosnijā un Hercegovinā iebarikādējušies 250 metrus zem zemes, vēsta pasaules mediji.

Raktuvēs strādājošo arodbiedrība National Union of Mineworkers, kas pārstāv aptuveni divas trešdaļas no visiem Dienvidāfrikā šajā nozarē strādājošajiem, prasa algu palielināšanu 10% apmērā, kas ir ievērojams kritums no sākotnējiem 60%, kas tika prasīti. Pagājušajā nedēļā nozarē strādājošajiem tika piedāvāts palielināt algas 6% apmērā, taču arodbiedrība nav bijusi ar mieru.

Dienvidamerikas prezidents Jākobs Zuma (Jacob Zuma) pauda, ka abām pusēm ir jābūt gatavām piekāpties, jo «situācija derīgo izrakteņu ieguves industrijā jau kādu laiku nav pārāk laba».

Jau ilgu laiku neapmierinātība valda arī Bosnijas un Hercegovinas ogļraču vidū, taču tagad protests rezultējies, strādniekiem ieslogot sevi raktuvēs. Djurdjevikas raktuvju ogļrači nav apmierināti ar atalgojumu un citiem darba apstākļiem, tomēr situāciju saasināja nesen iecelts vadītājs, kurš, pēc ogļraču domām, pārkāpj norunas ar valdību.

Pasaulē

Negadījumos Ķīnā pērn gājis bojā vairāk nekā tūkstotis ogļraču

Gunta Kursiša,06.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Negadījumos Ķīnā pērnā gada laikā gājuši bojā vai pazuduši bez vēsts 1049 ogļrači. Tas ir par 24% mazāk nekā 2012. gadā, citējot Ķīnas amatpersonu pasuto, vēsta AFP.

«Drošība ogļu raktuvēs pamazām uzlabojas,» paudušas amatpersonas.

2012. gadā ogļraktuvēs dzīvību zaudēja vai pazuda bez vēsts 1384 strādnieki, bet 2011. gadā – 1973 ogļrači.

Pagājušajā mēnesī 21 no 34 ogļračiem gāja bojā sprādzienā raktuvēs Beigangou (Baiyanggou) Ķīnas rietumu daļā, Sidzjaņas provincē. Maijā divi sprādzieni Sičuaņas un Guidžou provinces ogļu raktuvēs prasīja kopumā 40 cilvēku dzīvības.

Ogļraktuvēs strādājošie Ķīnā vidēji saņem 620 – 145 ASV dolārus mēnesī, liecina informācija worldsalaries.org.

Pasaulē

Bagātākais Lielbritānijas iedzīvotājs cels «megaraktuves» Arktikā

Jānis Rancāns,05.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielbritānijas bagātākais cilvēks Lakšmi Mitals būvēs milzīgas virszemes dzelzsrūdas raktuves Nunavutā, Kanādas Arktikā, vēsta The Guradian.

«Megaraktuvju» projektā paredzēta arī 150 km gara dzelzceļa līnija un divas jaunas ostas. Tiek uzskatīts, ka tas būs lielākais derīgo izrakteņu projekts Arktikā, kā arī ilustrē galējo ziemeļu ekonomisko potenciālu, norāda britu izdevums. Tiek lēsts, ka raktuvēs varētu iegūt dzelzsrūdu 23 miljardu ASV dolāru apmērā.

Tomēr šis projekts ir saskāries ar asu vides aizstāvju kritiku. Pasaules dabas fonds ir norādījis, ka plānotās raktuves izraisīs nepārdomātu ziemeļu apgūšanu, kas dos pamatīgu triecienu ekosistēmām. Fonds iesaka raktuvju izveidošanā ievērot «ekstremālu uzmanību». Plānoto raktuvju apkārtnē mitinās vairākas apdraudētas dzīvnieku sugas, kā, piemēram, leduslāči, narvaļi un valzirgi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā, kad termometra stabiņš aiz loga rāda krietni zem nulles, svarīgi parūpēties par savu auto, it īpaši – ja esi lietotas automašīnas īpašnieks. Par to, kā jauni un lietoti auto jāaprūpē bargajos ziemas mēnešos, lasi šajā rakstā!

Viens no galvenajiem parametriem – redzamība

Lai pārvietotos droši, tev vienmēr jāredz tas, kas notiek uz ceļa. Ziemā redzamību ievērojami apgrūtina gan sniegs, gan lietus, tāpēc īpaša uzmanība jāpievērš vējstikla slotiņām. Pārlieku nolietotas slotiņas ne tikai nespēj efektīvi notīrīt vējstiklu, bet var to sašvīkāt. Ja vējstikla slotiņas ir bojātas, pienācis laiks tās nomainīt.

Redzamībai nepieciešams vējstiklu, logus un lampas notīrīt no sniega un ledus. Šo uzdevumu paveikšanai tev būs nepieciešama slotiņa un ledus skrāpis. Notīrīt vajag arī automašīnas jumtu – straujas bremzēšanas vai paātrināšanās gadījumā uz tā esošais sniegs var nonākt vai nu uz tava, vai aizmugurē braucošā transportlīdzekļa vējstikla.

Pasaulē

Goldman Sachs ekonomists: iespējams, iepriekšējās siltās ziemas izjaukušas sezonalitāti ekonomikā

Gunta Kursiša,07.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodarbinātība būvniecības nozarē ir kritusies aukstās ziemas dēļ, tāpat arī autonozare varētu būt kļuvusi par upuri nemīlīgajam laikam, uzskata Goldman Sachs ekonomists Kriss Davsijs (Kris Dawsey), raksta Business Insider.

Iespējams ir arī tas, ka nesenās salīdzinoši siltākās ziemas izjaukušas sezonālos faktorus ekonomikā, un no laikapstākļiem atkarīgās jomas tagad sagaida mazāku kritumu biznesā un ir kļuvušas optimistiskākas, iestājoties gada aukstajam laikam. Ja šāds apgalvojums ir patiess, tad jebkura «normāla» ziema radītu sarūgtinājumu sezonāli ietekmējamu nozaru uzņēmējiem, uzskata ekonomists. Viņš gan piebilst, ka šoziem, visticamāk, šis nebūs tāds gadījums.

Šogad ASV piemeklējusi sevišķi barga ziema, kas ietekmējusi arī ekonomiku. Piemēram, auto nozarē strādājošie decembrī novērojuši kritumu auto pārdošanas apjomos. Tāpat Goldman Sachs ekonomists pieļauj, ka aukstums vainīgs pie tā, ka no līdzšinējā kursa uz leju novirzījusies nodarbinātības izaugsme.

Pasaulē

Krievijā sāk pietrūkt pārtikas sāls

LETA,14.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijā, samazinoties piegādēm no Ukrainas, sācis pietrūkt pārtikas sāls, piektdien paziņojis lauksaimniecības ministra vietnieks Andrejs Volkovs.

Pārtikas sāls rādītāji ir pazemināti, norādījis ministrs, skaidrojot, ka piegādāt sāli no Ukrainas Krievijas komersantiem bijis nedaudz izdevīgāk nekā no citām valstīm. Pēc viņa teiktā, šobrīd sākta jaunu piegādātāju meklēšana.

Kā liecina Krievijas pārtikas preču ražotāju un piegādātāju asociācijas dati, 2013.gadā valstī importēti 0,6 miljoni tonnu pārtikas sāls, bet gada patēriņš sasniedz 1,5-1,6 miljonus tonnu.

Ukraina Krievijas pārtikas tirgum pērn piegādājusi aptuveni 0,5 miljonus tonnu jeb 80% no kopējā importa apmēra.

Lielākais sāls importētājs agrāk bijis Ukrainas valsts uzņēmums Artemsoļ, kas šopavasar, destabilizējoties ekonomiskajai situācijai, apturēja gan pārtikas, gan nepārtikas sāls ražošanu.