Jaunākais izdevums

Runas par iespējamo lata devalvāciju, kas neļāva Latvijai pārdot nevienu no Valsts kases piedāvātajiem valsts vērtspapīriem, veicina Latvijā «uzblīdušo» banku akciju kritumu, kā arī Zviedrijas kronas un vairāku eiro piesaistīto valūtu vērtības samazināšanos.

Jau ziņots, ka valsts vērtspapīru izsolē netika pārdots neviens no Valsts kases piedāvātajiem valsts vērtspapīriem 50 miljonu latu vērtībā.

Arī ziņas par ārvalstu ekspertu un mūsu pašu politiķu izteikumiem par iespējamo lata devalvāciju atstājušas savas pēdas akciju un valūtu tirgos.

Zviedrijas krona attiecībā pret eiro, kam piesaistīts lats, trešdien, 3. jūnijā, zaudēja 1.5% savas vērtības. Kronas vērtība patlaban ir tuvu zemākajai tās vērtībai pēdējo sešu nedēļu laikā. Kopš 1. jūnija Zviedrijas krona attiecībā pret eiro zaudējusi 3.7% savas vērtības. Līdzīgu iespaidu notikumi Latvijā atstājuši arī uz Polijas un Ungārijas valūtām, kas vakar pret eiro nokritās par attiecīgi 0.8% un 2.7%. Samazinājās arī Čehijas valūta – par 0.3%.

Zviedrijas finanšu ministrs Anderss Borgs nosodījis Zviedrijas bankas par to neapdomīgo izplešanos Baltijas valstu reģionā. «Bankas ir piekopušas neapdomīgu kredītu politiku Baltijas valstīs, kas tajā brīdī rezultējās pelņā, taču tagad tām pašām jātiek galā ar sekām,» tā A. Borgs.

«Bažas par to, ka devalvācija Latvijā ir neizbēgama, pieaug,» sacījis otra pasaulē lielākā valūtu tirgotāja – bankas UBS – analītiķis Braiens Kims (Brian Kim). «Mēs joprojām ceram, ka Starptautiskais Valūtas fonds (SVF), eirozona un Zviedrija centīsies saglabāt lata piesaisti eiro, taču spiediens uz kronu visā šajā procesā būs zīmīgs,» tā B. Kims.

«Latvija varbūt ir maza valsts, taču tai ir liela ietekme uz reģionu kopumā. Ja Latvijas valūta «kritīs», tai, visticamāk, sekos arī Igaunija un Lietuva, un, iespējams, arī Bulgārija. Un tas atstās iespaidu arī uz citām valstīm, piemēram, Rumāniju,» tā norādījis bankas BNP Paribas speciālists Bartoss Pavlovskis.

Db.lv jau rakstīja, ka spriežot par to, kā Latvijai cīnīties ar ekonomisko krīzi, bijušais Zviedrijas centrālās bankas vadītājs un padomdevējs Latvijas valdībai Bengts Deniss norādījis, ka Latvijai, visticamāk, nāksies devalvēt savu valūtu. Šie izteikumi gan esot jāvērtē, kā eksperta personisks, individuāls viedoklis.

Latvijas premjers Valdis Dombrovskis par šādiem izteikumiem joprojām ir ļoti skeptisks, noraidot jebkādus izteikumus par iespējamo lata devalvāciju. Viņš uzsver, ka šāds risinājums būtu vēl sāpīgāks nekā drakoniskā budžeta samazināšana. «Ja runa ir par devalvāciju, tad mazāk par 15% nebūs nekādā gadījumā, ticamāk būs ap 30%. Tas nozīmē, ka ļoti ātri cilvēku ienākumu reālā vērtība samazināsies par daudz lielāku līmeni, nekā valdība to dara, mazinot budžeta izdevumus. Mēs esam ļoti maza, atvērta ekonomika, importa preču, enerģijas, degvielas cenas no tā, ka mēs devalvēsim valūtu, nemainīsies. Tas viss praktiski vienā momentā pieaugs, un efekts pie tik mazas un atvērtas ekonomikas, kāda ir Latvija, ļoti ātri izzudīs. Tajā pašā laikā nekavējošais šoks, kas notiks, skars pilnīgi visus un visu. Tagad mēs runājam, ka cenšamies pasargāt pensionārus u.tml., devalvācija skar uzreiz visus sabiedrības slāņus,» intervijā Dienai norādījis V. Dombrovskis.

Arī Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs uzsver faktu, ka valūtas devalvācijas gadījumā pensionāri, mazatalgotie, bērnu pabalstu saņēmēji zaudēs lielu daļu savu ienākumu.

Nordea banka norāda, ka Latvija, kā arī Igaunija un Lietuva, kuras patlaban pārdzīvo straujāko ekonomikas kritumu Eiropas Savienībā (ES), visticamāk, tomēr nedevalvēs savas valūtas, jo šo valstu valdības ir pilnībā nodevušās algu un budžeta samazināšanas scenārijam, raksta Bloomberg.

Bloomberg arī raksta, ka investori, kuri meklē glābiņu no iespējamās krīzes Latvijā, visticamāk, varētu sākt iegādāties Ungārijas kredītriska mijmaiņas līgumus (credit default swaps jeb CDS), jo patlaban tie uzrāda augstu kolerāciju attiecībā pret Latvijas krīzi.

Šodien notiks atkārtota izsole, kurā Valsts kase pārdošanā piedāvās tos pašus valsts vērtspapīrus, tādējādi kārtējo reizi pārbaudot investoru sentimentu attiecībā pret Latviju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par jauno Zīda ceļa iniciatīvu un to, kādēļ DHL vēlas sadarboties ar Latviju, intervijā DB stāsta DHL Global Forwarding Greater China pievienotās vērtības pakalpojumu vadītājs Zafers Engins

Fragments no intervijas, kas publicēta 21. septembra laikrakstā Dienas Bizness:

Kā jaunā Zīda ceļa un jostas (road and belt) iniciatīva ir izmainījusi starptautisko pārvadājumu ainavu? Kādas pārmaiņas tā sola kravu pārvadātājiem un klientiem?

Jaunā iniciatīva ir nozīmīga starptautiskās ekonomikas veicinātāja, tā palīdz valstīm attīstīt savstarpējos transporta savienojumus, padarot ātrāku un efektīvāku preču plūsmu starp tām. Kopsavelkot, jaunais modernais Zīda ceļš savieno Āziju un Eiropu, izmantojot dzelzceļu. Senos laikos tirdzniecība starp Āziju un Eiropu notika, izmantojot kamieļus, tagad mēs to darām pa dzelzceļu. Zīda ceļš ir veicinājis nozīmīgas pārmaiņas, jo tas sniedz papildus alternatīvas iespējas klientiem. Pašlaik no Ķīnas uz Eiropu jūras pārvadājumi no durvīm līdz durvīm ilgst piecas līdz septiņas nedēļas, gaisa pārvadājumi – vienu nedēļu, savukārt dzelzceļa pārvadājumi – divas līdz trīs nedēļas. Klienti nevēlas gaidīt teju septiņas nedēļas, preci vedot pa jūru, bet nevēlas maksāt arī augsto cenu par gaisa pārvadājumiem, tādēļ izvēlas dzelzceļu, kas ir ātrāks par kuģi, bet lētāks par lidmašīnu. Zīda ceļa dzelzceļa pārvadājumu mērķis ir pārvadāt kravas viena miljona TEU apmērā 2020. gadā, kas, manuprāt, ir viegli sasniedzams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Palielināsies jaudu deficīts

Armanda Vilcāne, 24.08.2018

Rīgas Tehniskās universitātes enerģētikas institūta direktors, profesors Antans Sauhats

Foto: Paula Čurkste/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paredzams, ka tuvākajos gados Baltijā pieaugs elektroenerģijas ģenerējošo jaudu deficīts, tāpēc jādomā par jaunu jaudu uzstādīšanu, to intervijā DB norāda Rīgas Tehniskās universitātes enerģētikas institūta direktors, profesors Antans Sauhats.

Viņš atklāj, ka pēc Ignalinas atomelektrostacijas (AES) slēgšanas Baltijā izveidojies elektrības jaudu deficīts, kas līdz ar iespējamo Igaunijas degslānekļa elektrostaciju slēgšanu tuvākajā nākotnē varētu tikai palielināties. Nākotnes izaicinājumus enerģētikas nozarē profesors saista arī ar atjaunojamo energoresursu (AER) un koģenerācijas atbalsta shēmas pilnveidošanu, siltumapgādes sektora liberalizāciju, enerģētikas, transporta, rūpniecības un citu ekonomikas sektoru elektrifikāciju, viedo tehnoloģiju ieviešanu un Baltijas valstu tīklu sinhronizāciju ar Eiropu.

Fragments no intervijas

Kā vērtējat enerģētikas nozares attīstību pēdējos gados – kas būtu nozīmīgākie notikumi, raugoties, piemēram, piecpadsmit gadus tālā pagātnē?

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Sola Eirāzijas kravu plūsmu caur Latviju

Egons Mudulis
, 05.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas transporta sektors būs iesaistīts Eiropas un Āzijas savienošanā

To intervijā DB norāda Krievija transporta ministrs Maksims Sokolovs, kurš piedalījās 3. ASEM (Āzijas un Eiropas) transporta ministru sanāksmē «Multimodālu transporta savienojumu attīstība Eirāzijā – status quo un ieskats nākotnē» Rīgā.

Kādi ir galvenie punkti, problēmas un to risinājumi loģistikas ķēdē starp Eiropu un Āziju, par ko jūs vēlaties runāt transporta ministru sanāksmē?

Vispirms jāsaka, ka loģistikas ķēžu vai transporta koridoru jomā starp Eiropu un Āziju vērojams liels uzlabojums. Pēdējo gadu statistika rāda, ka gan pasažieru, gan kravu plūsma šajos koridoros būtiski palielinās gadu no gada. Protams, katra valsts spēlē īpašu lomu šajā telpā, taču Krievijai, kas ģeogrāfiski ir gan Eiropas, gan Āzijas daļa, ir īpaša, varētu teikt atslēgas loma. Uz šo forumu atbraucām ne tikai tāpēc, lai izceltu savas transporta sistēmas nozīmīgumu vai ekskluzivitāti, bet arī lai pastāstītu par tiem projektiem, kas padarīs šos koridorus plašākus, drošākus un komfortablākus pasažieru un kravu pārvadāšanai. Vispirms jau tas, protams, ir tradicionālais dzelzceļa koridors, proti, Transsibīrijas un Baikāla–Amūras maģistrāle, par kuras (caurlaidības) palielināšanu teju pusotru reizi lēmums pieņemts pērn, un šis projekts jau tiek realizēts. Runa ir arī par autoceļu koridora Rietumķīna–Eiropa attīstību. Un, protams, jāpiemin arī viens no jaunajiem un perspektīvajiem ceļiem ziemeļos caur Arktikas plašumiem, proti, Ziemeļu jūras ceļš. Kopumā šāds dialogs ASEM transporta ministru līmenī palīdzēs ne tikai uzlabot savstarpējo sapratni ministriju, valstu un to transporta sistēmu starpā, bet galvenokārt paātrinās preču kustību, paaugstinās pasažieru komfortu un būs noderīgs arī mūsu valstu ekonomikām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju tēju ražotāji pēc nesen veiktās tēju pārbaudes un tajās atrastajām pesticīdu atliekvielām pieļauj, ka patērētāji uzmanīgāk izvēlēsies tējas, piektdien, 16.februārī raksta laikraksts Dienas Bizness.

Daži pašmāju tēju ražotāji par biedrības Zaļā brīvība veikto lielveikalos nopērkamo populārāko tēju pārbaudi un tajās atrastajām pesticīdu atliekvielām uzzināja tikai no Dienas Biznesa. Ražotāji pieļauj, ka pircēji turpmāk būs vērīgāki un uzmanīgāk izvēlēsies tējas.

«Mēs paši lielveikalā pirkām Zaļo tēju mundrumam. Izrādās, ka tajā ir pesticīdi. Tagad būsim uzmanīgāki,» teic Amatas novada Zaubes pagasta z/s Ozoliņi saimniece Brigita Lūkina. Viņa savā saimniecībā audzē aptuveni 10 – 15 kultūras un trūkstošos augus piepērk klāt no citiem audzētājiem. Saimniece zina teikt, ka, iespējams, turpināsies arī vietējo tēju pārbaudes. «Par savām tējām esmu pilnīgi droša, bet, tā kā iepērku tējas no citiem, man jābūt drošai, ka ar tām arī viss ir kārtībā,» norāda z/s Ozoliņi saimniece.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvija nav Kipra, tā ir vēl labāka

Tatjana Lutinska, juridiskā uzņēmuma Prime Consulting Starptautiskās nodokļu un korporatīvās plānošanas nodaļas vadītāja, 31.10.2012

Tatjana Lutinska, juridiskā uzņēmuma Prime Consulting Starptautiskās nodokļu un korporatīvās plānošanas nodaļas vadītāja.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau pēc dažiem mēnešiem stāsies spēkā grozījumi Latvijas likumdošanā, kas paredz starptautiskajiem holdingiem maksimāli labvēlīgu režīmu. Uz pozitīvo cerību fona parādās vairāku «ekspertu» viedokļi – no pesimistiskiem saistībā ar Latvijas perspektīvām pārvērsties par «jauno Kipru», līdz paniskiem – «valsts pārvērtīsies par ārzonu, kas pilna ar netīru kapitālu». Taču patiesībā ir citādi: Latvijai ir radusies pienācīga iespēja piesaistīt sev tūkstošus investoru, kā to jau ir izdarījusi Kipra, Malta, Luksemburga un citi kaimiņi Eiropā.

Grozījumi likumā «Par uzņēmumu ienākuma nodokli», kas stāsies spēkā 1. janvārī, paredz starptautiskajiem holdingiem ieviest labvēlīgāku nodokļu režīmu. Līdz ar to Latvijai, kas jau kopš deviņdesmito gadu sākuma ir iemantojusi visas postpadomju telpas reģionālā banku centra statusu, ir radušās visas iespējas vēl vienam izrāvienam finanšu pakalpojumu eksporta attīstīšanā.

Kā «bonuss» likuma grozījumiem ir kļuvusi arī beidzot ratificētā vienošanās ar Krieviju – nozīmīgāko ekonomisko partneri NVS valstīs – par dubulto neaplikšanu ar nodokļiem: oktobra sākumā prezidents Putins parakstīja Valsts domes pieņemto likumu. Šī vienošanās paredz samazināt vai atcelt nodokli, kas tiek ieturēts, izmaksājot no Krievijas uz Latviju dividendes, procentus, autortiesības un maksājumus par starptautisko pārvadājumu veikšanu. Ir iekļauta iespēja Krievijā ierēķināt Latvijā jau nomaksāto nodokli, kā arī daudz citu atvieglojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlaments (EP) ar nelielu balsu vairākumu otrdien apstiprinājis Eiropas Komisijas (EK) prezidenta amatā bloka dalībvalstu līderu izvēlēto kandidāti Urzulu fon der Leienu.

Par līdzšinējo Vācijas aizsardzības ministri balsoja 383 no 747 EP deputātiem, 327 balsoja pret, bet 22 atturējās.

1.novembrī 60 gadus vecā Leiena nomainīs amatā Žanu Klodu Junkeru.

«Uzdevums, kas mūs gaida, liek man justies necienīgai,» atzina Leiena, vienlaikus izskatot pateicību tiem deputātiem, kas izšķīrušies viņu atbalstīt.

Pirms balsojuma, pēdējo reizi cenšoties pārliecināt EP deputātus, balsot par savu kandidatūru, Leiena solīja «klimata neitrālu Eiropu līdz 2050.gadam, sociālāku un konkurētspējīgāku Eiropu, Eiropu, kas izmanto visu savu potenciālu, Eiropu, kas ieguvusi jaunu eiropeiskās demokrātijas impulsu, un stipru Eiropu, kas aizsargā mūsu eiropeisko dzīvesveidu».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie šī Eiropas un Āzijas savienojuma koridora gan nopietni jāpiestrādā

Par to ir pārliecināts Samskip Van Dieren Multimodal izpilddirektors Henks van Dīrens, kuram ir vairāk nekā 40 gadu ilga pieredze transporta nozarē. 1993. gadā pēc 20 gadu darba viņš pieņēma būtisku lēmumu pārorientēties no autopārvadājumiem uz intermodālo transportu (īsjūras un dzelzceļa pārvadājumi). Kopš tā laika viņa ikdienas darbs esot būt «intermodālajam arhitektam». Kompānija Samskip, kurai ir 250 apakšuzņēmēju, pieder 22 kuģi, lielākais Eiropas 45 pēdu konteineru parks (10 000), četras saldētavas, 1000 puspiekabes un 200 kravas auto. Latvijas dzelzceļa rīkotajā konferencē «Globālās transporta kustības vīzija 2050» H. van Dīrens stāstīs par dzelzceļa būtisko lomu gan šodienas kravu plūsmā, gan nākotnes izaugsmē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

Jāņa Čakstes mazmazmazmeita: Latvijā ir daudz gudru cilvēku ar dažādām prasmēm

Anda Asere, 09.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nākotnē Latvijai būtu panākumi, nākamais līmenis visiem jāsasniedz kopīgi, nevis katram individuāli, uzskata tehnoloģiju konsultante Aleksa Krolls, kompānijas This Side Up īpašniece.

Viņa ir dzimusi un augusi ASV, strādājusi Indijā un Dienvidāfrikā, bet kopš šā gada vasaras dzīvo un strādā šeit. Ar Latviju viņu saista īpašas saites, jo viņas vecvecvectēvs ir Latvijas pirmais prezidents Jānis Čakste. Kopš bērnības viņa ģimenē dzirdējusi daudz par tuvinieku dzimteni, tās vēsturi un kultūru, bet, lai uzzinātu, kāda Latvija ir patiesībā, Aleksa nolēma pārcelties uz Latviju, jo mūsdienās tehnoloģiju biznesā nav lielas nozīmes, kur atrodies, ja vien ir pieejama laba infrastruktūra. Vairāk par motivāciju pārcelties uz Latviju, pirmajiem mēnešiem šeit un vīziju par nākotnes Latviju viņa stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas transporta koridoram ir reālas iespējas piesaistīt Ķīnas kravas

Nozare.lv, 27.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas kravu transportēšana uz Eiropu pa tranzīta koridoru caur Latviju, visticamāk, ir mēnešu, nevis gadu jautājums, pēc tikšanās ar Ķīnas vēstnieku Jangu Guocjangu uzņēmumā Latvijas Dzelzceļš (LDz) atzina satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Šis būtu vēl viens transporta koridors, kurš varētu veiksmīgi konkurēt ar jau patlaban esošo koridoru caur Poliju, atzina gan Latvijas, gan Ķīnas pārstāvji. Jaunā tranzīta koridora tālākās iespējas un attīstība tiks pārrunāta arī augsta līmeņa starptautiskajā konferencē par savienojumiem starp Ķīnu un Eiropas Savienību, kas notiks jūnija sākumā Rīgā un kurā plānojis piedalīties arī Ķīnas transporta ministrs.

LDz prezidents Uģis Magonis skaidroja, ka Ķīnai ir sniegts vienots piedāvājumus, kuru var piedāvāt Latvija. Viņš norādīja, ka Ķīnas uzņēmēji ir labi informēti par Latvijas iestrādnēm un ķīniešiem par tām ir interese. Viņš gan bija atturīgs prognozēs, kad Ķīnas preces lielākos daudzumos varētu sākt transportēt caur Latviju, vien atzina, ka pēc pāris mēnešiem skaidrība būšot daudz lielāka. Vienlaikus Magonis atzina, ka perspektīva ir liela, lai arī liels darbs vēl esot priekšā. Viņš norādīja, ka situācija ir sarežģīta, jo Ķīnas preces jau pa citiem ceļiem tiek vestas uz Eiropu, taču Latvijai esot jāmāk izmantot tās priekšrocības, kuras tai ir, piemēram, brīvās ekonomiskās zonas, kuras ir arī ostās, un tās ļaušot piesaistīt Ķīnas investīcijas ostās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Dienas tēma: Priekšrocība - cena

Sandris Točs, speciāli DB, 28.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rietumu klienti Latvijas bankām uzticēsies, ja būs normāla tiesu sistēma. Tiekot galā ar likumu piemērošanas problēmām, finanšu pakalpojumus varēsim eksportēt arī uz rietumiem, jo mums ir galvenā konkurences priekšrcība - cena

Tā intervijā saka Norvik bankas īpašnieks Grigorijs Guseļņikovs.

Vai vēlēšanās iegādāties banku Eiropas Savienībā saistījās ar likuma ievērošanas un lielākas stabilitātes vidi?

Esmu uzaudzis Sibīrijā, un kopš bērnības Rīga vienmēr man ir saistījusies ar ārzemēm un Eiropu. Arī tagad uzskatu, ka Latvija ir lieliska vieta, kur dzīvot un veidot biznesu. Tā ir valsts ar lielām konkurences priekšrocībām. Es patiesi uzskatu, ka te tik tiešām augstā līmenī strādā finanšu regulators, par ko daudzas valstis varētu Latviju apskaust. To pašu var teikt par daudzām valsts iestādēm. Norvik banka pagājušajā gadā visu peļņu novirzīja rezervju veidošanai, taču, neskatoties uz to, pagājušajā gadā mēs nodokļos samaksājām 6,5 miljonus eiro, un šogad esam samaksājuši jau 2,5 miljonus eiro. Man par to ir atnākusi pateicības vēstule no Valsts iņēmumu dienesta, kuru es pārtulkošu angļu valodā un parādīšu saviem bērniem. Joprojām uzskatu, ka Latvija ir pievilcīga vieta un tās finanšu sektoram ir ļoti labas perspektīvas. Runājot par investīcijām, nez kāpēc joprojām domā galvenokārt ražošanu, rūpniecību. Jāsaprot, ka tehnoloģiskās attīstības līmenis ir tik augsts, ka tādām valstīm kā Latvija nav jātiecas iekļūt industriālajā jomā. Masu ražošanā uzvar zemo izmaksu modeļi, diemžēl ar lētu darbaspēku un sliktu ekoloģiju. Tāpēc sacensties ar Ķīnu un Dienvidaustrumāziju nav jēgas. Bet sacensties ar augsti tehnoloģisko rūpniecību arī nav iespējams, jo to bāze tiek būvēta gadsimtu garumā. Latvijai ir jākonkurē pakalpojumu jomā. Tas, ka Latvijai ir finanšu sektors, kas nodrošina gan vietējās vajadzības, gan sniedz finanšu pakalpojumu eksportu, ir labākais, kas var būt, no pašas valsts interešu viedokļa raugoties. Latvijas bankas austrumos vienmēr ir pozicionējušas sevi kā Eiropas bankas, kas runā jūsu valodā, domājot ar to krievu valodu. Šī ziņa ļoti labi darbojas gan Kazahstānā, gan Ukrainā. Tā ir milzīga Latvijas banku konkurences priekšrocība. Finanšu sektors neprasa milzu ieguldījumus, tas neprasa kosmiskus varoņdarbus, tas Latvijā augs normālā lietu kārtībā, vienkārši attīstoties ekonomikai un eksportam. Latvijai ir ļoti veicies, ka tās finanšu sektoram kādā brīdī ir izdevies ieņemt šo nišu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

TEPCO maksās 23 miljardus dolāru lielas kompensācijas

Jānis Rancāns, 12.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Fukušimas AES operatoram Tokyo Electric Power Company (TEPCO) būs jāizmaksā kompensācijas kodolkatastrofā cietušajiem vismaz divu triljonu jenu (23,6 miljardi ASV dolāru) apmērā, vēsta BBC.

Japānas energokompānija cenšas tikt galā ar kodolkrīzi Fukušimas AES, jau aptuveni mēnesi. Kopš 11. marta kompānijas akciju vērtība Tokijas biržā ir samazinājusies par 75%, radot bažas par kompānijas nākotni.

Jau ziņots, ka Japāna otrdien ir paaugstinājusi kodolkatastrofas briesmu līmeni līdz septītajam, kā arī to šorīt ir piemeklējusi jauna zemestrīce, izraisot vairāku cilvēku nāvi. Kopš 11. marta zemestrīces Japānu nepārtraukti satricina pēcgrūdieni.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lietuvas satiksmes ministrs: Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa atjaunošana būs labas gribas žests pret latviešiem

LETA, 25.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma Lietuvos geležinkeliai solījums atjaunot pirms gandrīz desmit gadiem nojaukto Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu starp Lietuvu un Latviju ir ne tikai ekonomisks, bet arī politisks solis un labas gribas žests pret partneriem Latvijā un Polijā, intervijā ziņu aģentūrai BNS norādījis Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis.

Jautāts, vai Lietuvos geležinkeliai iecere pārsūdzēt Eiropas Savienības (ES) Tiesā Eiropas Komisijas (EK) lēmumu noteikt Lietuvas dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu nav pretrunā ar gatavību atjaunot izārdīto sliežu ceļu, viņš atzinis, ka galīgais lēmums par pārsūdzēšanu vēl nav pieņemts - tas notiks pēc tikšanās ar ES konkurences komisāri Margrēti Vestageri.

«Galīgā lēmuma vēl nav, uzņēmums apsver virkni variantu, (..) laiks [sūdzības iesniegšanai] mums ir līdz 18.decembrim. Pirms lēmuma pieņemšanas es vēl plānoju pats aizbraukt pie komisāres, ja viņa mani pieņems, un apspriesties par to, kādi ceļi Lietuvai šai lietā būtu perspektīvākie,» stāstījis ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītais 2010. gads, kā arī 2009. gads, bija diezgan mierīgs naftas tirgū un naftas cenas gandrīz visu gadu atradās šaurā koridorā no $70 līdz $90 par barelu. Salīdzinājumam, 2008. gadā naftas cenas no sākuma izauga no $80 līdz $140, bet pēc tam nogāzās līdz $60.

Šķita, ka pēc 2008. gada spekulanti vienkārši aizmirsuši šo tirgu. Bet 2010. gada beigās viņi par to atcerējās. Aktivitāte naftas fjūčeru (nākotnes darījumu) tirgū ievērojami pieauga, bet šoreiz spekulāciju shēma ir daudz sarežģītāka. Tirgū bija novērojama strauja cenu atšķirības palielināšanās starp divu etalonu naftas markām – Ziemeļeiropas brent un amerikāņu WTI. Šo marku naftas ir pietiekami tuvu viena otrai pēc to kvalitātes un vēsturiski WTI par $1 līdz $2 pārsniedza brent markas naftas cenu. Tomēr sākot ar 2011. gada sākumu ir novērojama strauja šo naftu cenu atšķirības palielināšanās un starpības palielināšanās pretējā virzienā. Ceturtdien, 10. februārī šī starpība pēc marta fjūčeru darījumiem pieauga līdz $15.5 par labu markai brent!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveices centrālā banka satricina valūtu tirgu , piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Šonedēļ uz pasaules finanšu tirgus skatuves pamatīgu traci sacēlusi Šveices Centrālā banka, kura pēkšņi atteikusies no savas vietējās valūtas – franka – cenas kāpuma iegrožošanas. Jāatgādina, ka pēc tam, kad 2011. gada vasarā Šveices franks ar eiro gandrīz sasniedza paritāti, ar milzīgām intervencēm valūtu tirgū franka cenas koriģēšanas nolūkos iesaistījās šīs valsts centrālā banka. Banka paziņoja, ka darīs visu, lai nepieļautu franka pārlieku stiprināšanos un aizsargātu valsts eksportētājus, cīnītos ar deflāciju (arī spekulatīvo naudas plūsmu) un palīdzētu ekonomikas izaugsmei. Pamatā banka norādīja, ka franks ir pārāk dārgs un nekādā gadījumā nepieļaus eiro vērtības kritumu zem 1,2 franku atzīmes. Toreiz minētā iestāde pauda gatavību par sadrukātiem frankiem milzīgos apjomos pirkt ārvalstu valūtas (pamatā eiro). Tādējādi arī Šveice īstenoja savu monetāro eksperimentu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

SPRK: Nepietiekamas pārvades jaudas kavē elektroenerģijas cenas samazinājumu Latvijā

Žanete Hāka, 09.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepietiekamas pārvades jaudas kavē elektroenerģijas cenas samazinājumu Latvijā, norāda Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) Enerģētikas departamenta Elektroenerģijas nodaļas vadītājs Valters Kalme.

Analizējot elektroenerģijas vairumtirgus rādītājus šī gada janvārī, var izdarīt vairākus secinājumus, kas raksturo esošo situāciju elektroenerģijas jomā Latvijā, kā arī iezīmē zināmas tendences.

Atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai un Elektroenerģijas tirgus likumam viens no Regulatora uzdevumiem ir elektroenerģijas vairumtirgus uzraudzība. Regulators analizē elektroenerģijas nākamās dienas biržas ik-stundas cenas un vidējās cenas. Latvijā 2016.gada janvāra mēnesī vidējā (aritmētiskā) cena bija 50,01 EUR/MWh, kas ir nedaudz zemāka kā Lietuvā – 50,32 EUR/MWh, bet ievērojami lielāka nekā Igaunijā – 37,63 EUR/MWh. Salīdzinot ar aizvadītā gada janvāri, elektroenerģijas cena Latvijā ir par 20,5% augstāka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvija Indijas un Āzijas biznesam ir labs tramplīns uz plašāku Eiropu

Didzis Meļķis, 17.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Indijas uzņēmēju grupa ar abu valdību atbalstu iniciē tirdzniecības kameras izveidi; pirmais birojs atvērts Rīgā

Latvija Indijas un Āzijas biznesam ir labs tramplīns uz plašāku Eiropu, uzskata nesen dibinātās Latvijas-Āzijas tirdzniecības kameras priekšsēdētājs Dīpaks Vohra.

Vai Āzija nav pārāk plašs uzstādījums jaunajai jūsu vadītajai tirdzniecības kamerai?

Nē, tas nav pārāk plašs, jo izriet no konkrēta pieprasījuma un iespējām. Bet sākotnējais mūsu tirdzniecības kameras uzsvars un iniciatīva ir Indija. Latvijas un Indijas attiecības ir senas, un ir pētnieki, kas pieļauj saiknes pat vēl no pirmskristietības laika. Krietni jaunākos laikos labs izejas punkts ir tas, ka mums par jebkādiem jautājumiem pašlaik praktiski nav nekādu divpusējo nesaskaņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Eiropa miljonus neatņems, gribi – tici, negribi – netici

Raivis Bahšteins, DB viedokļu redaktors, 29.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrijas publiskā atvainošanās tomēr nesniedz pārliecību, ka lielo iepirkumu durvis patiešām ir vaļā, jo direktīvas taču joprojām nav pārņemtas un likumi arī tikai puscepti

DB vakar ziņoja, ka daudzmiljonu iepirkumi var beigties ar to, ka tie tiek atzīti par veiktiem neatbilstoši ES tiesiskajam regulējumam un tādējādi būtu jāzaudē līdzfinansējums. Satraucošā ziņa kā saburzīts papīrs kamīnā uzliesmoja mediju telpā, apkvēpinot par ES fondiem atbildīgo ministriju, kura iepriekšējā dienā nebija gatava atbildēt uz DB jautājumiem, bet jau nākamajā dienā steigšus pati izplatīja dažus dūmu mākonīšus, no kuriem viens tika aši iepūsts sejā presei, proti, paziņojot, ka DB vēstītais ir «bleķis». Neviena publiskā iepirkuma veikšana neesot apdraudēta vai aizliegta, e-pasta sūtījumā taisnojās DB norātie ierēdņi un apgalvoja, ka «turpinās darbs pie atsevišķu iepirkumu direktīvu pakotnes normu pārņemšanas nacionālajā likumdošanā».

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Intel peļņas prognoze liek mikroshēmu tirgum ļodzīties

Gunta Kursiša, 13.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amerikāņu mikroshēmu ražotāja Intel paziņotās aplēses par nākamā gada pārdošanas apjomiem otrdien likušas ievērojami samazināt akciju cenas datoru mikroshēmām Āzijas tirgos, vēsta BBC.

Intel, pasaules lielākais mikroprocesoru ražotājs, pavēstījis par cieto disku trūkumu. Plūdi Taizemē, kas nogalināja 600 cilvēku, apstādinājuši ražošanu. Līdz ar to kompānija šā gada ceturtajā ceturksnī paredz aptuveni 13,7 miljardus ASV dolāru ieņēmumus iepretim aptuveni 14,7 miljardu ieņēmumiem, ko Intel paredzēja iepriekš.

Pēc Intel paziņojuma Dienvidkorejas Samsung Electronics akciju vērtība samazinājās par 1,29%, bet Hynix Semiconductor akciju cena bija par 2,02% zemāka.

Ņemot vērā Intel kompānijas lielumu un nozīmību, bieži vien tās nākotnes aplēšu paziņojumi satricina visu nozari.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

HALAL produktiem ir ne tikai reliģiska nozīme, bet arī atbilstība mūsdienu ekoloģiskajām prasībām

Olga Ščerbina, SIA OLAN SAMI valdes priekšsēdātāja, 21.09.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā visur citur pasaulē, tā arī Eiropā, arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta veselīgai un nekaitīgai pārtikai. Daudzi cilvēki sāk aizdomāties par to, kāda veida pārtiku ir iespējams iegādāties veikalos. Kāda veida konservanti un ģenētiski modificētie komponenti tiek pievienoti pārtikas produktiem.

Ņemot vērā šīs situācijas nopietnību, lielu nozīmi iegūst HALAL produkti – kā produkti, kas sagatavoti dabīgā ceļā. Jāpiebilst, ka HALAL produktiem ir ne tikai reliģiska nozīme, bet arī atbilstība mūsdienu ekoloģiskajām prasībām.

HALAL gaļā nav kaitīgo vielu un „baiļu hormona”, kas rodas dzīvniekā, tradicionālās kaušanas laikā. Parasti tuvojoties kaušanas ceham, dzīvnieks jau no tālienes sajūt asiņu un nāves smaku. Šī baiļu sajūta satricina visu dzīvnieka hormonālo sistēmu un asinīs izdalās tik daudz adrenalīna un citu kaitīgu vielu, ka gaļa faktiski ir saindēta un, ja laicīgi nenolaiž asinis, tā nav lietojama pārtikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nacionālā aviokompānija airBaltic, investējot līdz pat 1,5 miljardiem USD flotes maiņā, varētu izvēlēties Airbus gaisa kuģus.

«Esošās Boeing 737 lidmašīnas mēs mainīsim pret jaunākās paaudzes Boeing 737 vai Airbus A320,» atklāj lidkompānijas prezidents Bertolts Fliks. Paralēli flotes maiņai 92 milj. Ls nepieciešami arī iespējamā jaunā airBaltic termināļa būvei.

Intervija 4,5

Pieļauju, ka Jūrmalas kapitālsabiedrībās nelikumības ir iespējamas. Līdz ar to iespējamas ir arī dažādas darbības no likumsargājošo iestāžu puses, tā potenciālais Jūrmalas mērs Romualds Ražuks.

Pārtika 8

Saldējumam 100 – 200% uzcenojums

Saldējuma pārdošanas rezultāti maijā salīdzinājumā ar aprīli pieauguši par 27%, apliecinot, ka aukstā našķa sezona ir sākusies. SIA Rūjienas saldējums jau pērn vidēji samazinājis cenu par 10 % un arī šogad tā ir zemāka, taču a/s Rīgas piena kombināts atklāj, ka atsevišķās vietās saldējumam ir pat 100 - 200 % uzcenojums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas dzelzceļš piedāvājumu «zīda ceļam» sola līdz februārim

Teksts: Egons Mudulis, video: Guntis Lēmanis, 17.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz februārim vienotam Latvijas piedāvājumam saistībā ar Ķīnas kravu pārvadājumiem uz Eiropu caur Latviju ir jābūt gatavam, VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) iniciētās apaļā galda diskusijas noslēgumā apņēmās LDz prezidents Uģis Magonis.

Viņš rosina piedāvāt Latviju kā Ķīnas preču distribūcijas centru to tālākai nosūtīšanai uz kaimiņvalstīm un citviet Eiropā. Tā kā esošās kravas ir sala jutīgas, tad to pārvadājumu sezona sākšoties martā, bet līdz tam laikam vienotais loģistikas koridora piedāvājums ne tikai jāizstrādā, bet valsts amatpersonām arī jāprezentē Ķīnas pusei, norādīja U. Magonis. Šajā procesā jāiesaistās gan ostām, gan termināliem, gan ekspeditoriem, gan loģistikas kompānijām.

Šis gan ir tikai pirmais konkrētais risinājums, ko LDz Cargo loģistika (LDzCL) izstrādāšot, jo Satiksmes ministrija (SM) būšot aktīvs pasūtītājs. Diskusijā iesaistītie atzina, ka vienota piedāvājuma izveide ir paveicama, jo visas iesaistītās puses tajā ir ieinteresētas, taču bažas pagaidām raisa LDzCL spēja un prasme šo uzdevumu veikt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Šodien laikrakstā

Vienojas par Latvijas loģistikas piedāvājumu

Egons Mudulis, 16.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koordinatora lomu uzņemsies LDz Cargo loģistika; nozarei vēl daudz jautājumu.

Līdz februārim vienotam Latvijas piedāvājumam saistībā ar Ķīnas kravu pārvadājumiem uz Eiropu caur Latviju ir jābūt gatavam, VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) iniciētās apaļā galda diskusijas noslēgumā apņēmās LDz prezidents Uģis Magonis. Viņš rosina piedāvāt Latviju kā Ķīnas preču distribūcijas centru to tālākai nosūtīšanai uz kaimiņvalstīm un citviet Eiropā. Tā kā esošās kravas ir sala jutīgas, tad to pārvadājumu sezona sākšoties martā, bet līdz tam laikam vienotais loģistikas koridora piedāvājums ne tikai jāizstrādā, bet valsts amatpersonām arī jāprezentē Ķīnas pusei, norādīja U. Magonis. Šajā procesā jāiesaistās gan ostām, gan termināliem, gan ekspeditoriem, gan loģistikas kompānijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

ES un Japāna sadarbosies Krievijas un Ķīnas radīto draudu novēršanā

LETA--AFP/REUTERS, 12.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ES un Japāna vienojušās par sadarbību, lai vērstos pret agresorvalsts Krievijas radītajiem draudiem un arvien pieaugošo Ķīnas ietekmi.

Krievija, kas uzsākusi agresīvu karu pret Ukrainu, ir "vistiešākais drauds" starptautiskajai kārtībai, viesojoties Tokijā, paziņojusi Eiropas Komisijas (EK) prezidenta Urzula fon der Leiena, bet Japānas premjerministrs Fumio Kisida informējis, ka augstāko ES amatpersonu vizītes laikā puses vienojušās par sadarbību, lai vērstos pret Krieviju, piemēram, enerģētikas jomā.

Krievija "ar savu barbarisko karu pret Ukrainu un satraucošo līgumu ar Ķīnu pašlaik ir vistiešākais drauds pasaules kārtībai", kopīgās preses konference laikā ar Kisidu un Eiropadomes prezidentu Šarlu Mišelu, uzsvēra Leiena.

ES augstākās amatpersonas Tokijā piedalījās ikgadējās sarunās ar Japānu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ziemeļkoreja: kalni un dzērves skumst par Kima Čenira nāvi

Jānis Rancāns, 22.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Ziemeļkorejas diktatora Kima Čenira nāvi sēro ne tikai valsts iedzīvotāji, bet arī pati māte daba, vēsta valsts oficiālā ziņu aģentūra KCNA.

Paektu kalna apkaimē, kur saskaņā ar oficiālo versiju dzimis K. Čenirs un kuru korejieši uzskata par svētu kalnu, diktatora nāves brīdī sākusi plosīties sniega vētra, kā arī saplaisājis Čona ezeru pārklājušais ledus.

Ledus plīsis tik skaļi, ka izskatījies - tas satricina gan debesis, gan arī zemi, bet kalna galā plaiksnījusi noslēpumaina gaisma, vēsta KCNA.

Taču otrdien sniega vētra negaidīti beigusies un saullēkta laikā spoži stari apspīdējuši klintī iecirsto uzrakstu - «Svētais revolūcijas kalns – Petuksans. Kims Čenirs». Uzraksts esot spoži spīdējis līdz pat saulrietam.

Tajā pašā dienā brīnumainas lietas notikušas Hamhinas pilsētā, kur atrodas K. Čenira tēva Kima Irsena statuja. Tur tikusi novērota Mandžūrijas dzērve, kas trīs reizes aplidojusi statujai un pēc tam nolaidusies kokā.

Komentāri

Pievienot komentāru