Mazumtirdzniecība

Bizness gatavs ieviest digitālas akcīzes nodokļa markas

Zanda Zablovska, 06.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Uzņēmēji ir gatavi par saviem līdzekļiem ieviest digitālās akcīzes nodokļa markas cigaretēm.

To valdības sēdē atklāja Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) Tautsaimniecības eksperte Inese Olafsone, piebilstot, ka esošā papīra akcīzes nodokļa marku sistēma Latvijā ne visai labi darbojas. «Ar digitālajām akcīzes markām izsekojamība būtu nodrošināta,» viņa skaidroja. Turklāt tādējādi varētu gūt papildu ieņēmumus valsts budžetā.

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) skaidroto, lielākajā daļā Eiropas Savienības valstu gan šāda sistēma nav ieviesta un pirms kādām izmaiņām labāk būtu pagaidīt Eiropas Komisijas (EK) viedokli. Iespējams, tiks pieņemts centralizēts lēmums, skaidroja VID pārstāvis Jānis Mukāns.

Finanšu ministrijas sagatavotajā ziņojumā par akcīzes preču (cigarešu) uzraudzības un izsekošanas Track&Trace (izsekojamības) principa ieviešanu Latvijā skaidrots, ka šī sistēma paredzētu unikālus, drošus un nenoņemamus marķējumus uz kastēm un blokiem, vēlāk arī uz cigarešu un tabakas izstrādājumu paciņām, kas, savukārt, veicot skenēšanu, pilnvarotajām personām ļautu piekļūt informācijai par produkta ražotāju, pirmo pircēju, zināmiem turpmākiem pircējiem un pārvadājumiem. Ieviešot izsekojamības sistēmu pilnā apmērā, tā paredz iekļaut digitālās akcīzes nodokļa markas.

Izsekojamības princips gan nebūs instruments nelegālās tirdzniecības ierobežošanai un ietekmēs tikai legālo tabakas izstrādājumu tirgu, piebilda J. Mukāns.

Ņemot vērā, ka pastāvošā cigarešu marķēšanas kārtība līdz šim sevi esot attaisnojusi kā drošu un visos cigarešu aprites posmos salīdzinoši viegli un uzskatāmi uzraugāmu, kā arī to, ka izsekojamības principa ieviešanai gan tirgotājiem būs nepieciešamas jaunas iekārtas u.c., FM rosina vispirms sagaidīt EK atbildi. Valdība tam piekritusi, papildus uzdodot VID izvērtēt iespēju īstenot jaunās sistēmas pilotprojektu.