Jaunākais izdevums

Dažiem šis pandēmijas gads ir izrādījies pat ļoti veiksmīgs un, ja vērtē pasaules lielāko akciju tirgu sniegumu, tad acīs duras, piemēram, fenomenālais elektrisko spēkratu ražotāja “Tesla” akcijas cenas pieaugums.

Kopš gada sākuma šī uzņēmuma akcijas vērtības izaugsme putekļos atstājusi visu pārējo tirgu, kur tās cena ir palēkusies teju par 600% līdz 585 ASV dolāriem. Tāpat šāds tiks straujš pieaugums noticis par spīti gandrīz konstantajiem un daudzajiem ekspertu vēstījumiem, ka “Tesla” akciju burbulis drīz plīsīs.

Pagājušā gada beigās “Tesla” akciju ASV Nasdaq biržā varēja iegādāties aptuveni par 84 ASV dolāriem. Ja investoram tad būtu piederējušas 10 “Tesla” akcijas, tad viņa šāda ieguldījuma vērtība šādā periodā no 840 ASV dolāriem būtu palielinājusies gandrīz līdz 5900 ASV dolāriem, jeb peļņa būtu vairāk nekā 5 tūkst. ASV dolāri. Attiecīgi 100 “Tesla” akciju turēšana investoriem būtu nodrošinājusi 500 tūkst ASV dolāru peļņu. Jāņem vērā, ka “Tesla” akciju turēšana vēl fantastiskāk izskatās nedaudz ilgākā termiņā. Pagājušā gada maijā šīs kompānijas akciju varēja iegādāties vien par 37 ASV dolāriem!

Topa augšgalā

Šāds pieaugums “Tesla” gluži vai zibenīgi palīdzējis katapultēties uz planētas pašu vērtīgāko publiski kotēto uzņēmumu topa augšgalu. Šobrīd manāmas runas, ka kompānijas kapitalizācija ir ceļā, lai pievienotos triljonu klubiņam. Tas nozīmētu, ka uzņēmuma akcijai no šā brīža būtu vēl gandrīz jādubultojas.Nupat šī elektroauto uzņēmuma vērtība pārsniedza 555 miljardus ASV dolārus, kas tādējādi ir vairāk nekā slavenā investora stūrētā holdinga uzņēmuma “Berkshire Hathaway” vērtība. Nu “Tesla” šajā ziņā priekšā ir cīņa ar Facebook, kurš pagaidām ir gandrīz par 240 miljardiem ASV dolāriem vērtīgāks.

Tesla tirgus vērtība pārsniegusi 500 miljardus dolāru 

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" akcijas cena otrdien pieaugusi par 6,4%...

Pēc tam seko arī pārējie ASV tehnoloģiju giganti. Šobrīd “Tesla” tirgus vērtība ir lielāka nekā “Volkswagen”, “Toyota Motor” un “General Motors” (GM) kopā. Strauji par pasaules otru bagātāko cilvēku kļuvis arī “Tesla” vadītājs Īlons Masks. Līdz ar viņa vadītā uzņēmuma akcijas cenas palielināšanos viņa bagātība nu tiek lēsta 142 miljardu ASV dolāru apmērā. Vēl bagātāks ar 187 miljardiem ASV dolāriem pasaulē ir vien “Amazon.com” šefs Džefs Bezoss. Maska bagātība šogad palēkusies par 115 miljardiem ASV dolāriem, bet Bezosa – par 72 miljardiem. Ņemot vērā pandēmiju, tas nav slikti...Interesanti, ka šogad savu bagātību izdevies audzēt arī daudziem citiem mūsu planētas pašiem bagātākajiem iedzīvotājiem, liecina Bloomberg Billionaires indeksa apkopotie dati.

Īlons Masks apsteidzis Zakerbergu un kļuvis par pasaulē ceturto bagātāko cilvēku 

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" līdzdibinātājs un vadītājs Īlons Masks...

Lielā daļa gadījumu šo cilvēku turība atkarīga no notikumiem akciju tirgū. Tās tādēļ, ka to bagātība investēta publiski tirgoto uzņēmumu akcijās. Attiecīgi, neskatoties uz pandēmijas ekonomikas krahu, ASV akcijas nu atgriezušās uz cenu rekordu takas, kas nozīmējis, ka arī daudzi pasaules varenie kļuvuši vēl turīgāki. Jau pat ļoti strauji pieaugusi daudzu ar tehnoloģiju nozari saistīto uzņēmumu akciju vērtība.Jāpiebilst, ka vēl daļa Maska bagātības atkarīga no “Space Exploration Technologies” jeb “SpaceX” veikuma.

Novembrī pirmo reizi vēsturē Maska dibinātā uzņēmuma “SpaceX” kosmosa kuģis ar četru astronautu komandu veiksmīgi sasniedza Starptautisko Kosmosa staciju (SKS). Pieejamā informācija liecina, ka notiekošais ir daļa no ASV Nacionālā aeronautikas un kosmosa administrācijas (NASA) plāna kosmosa pārlidojumus stafetes kociņu nodot privātu uzņēmumu rokās. Faktiski šis tiek iezīmēts ēras sākums tam, ka privātas kompānijas veic regulārus komerciālus lidojumus kosmosā. “Tesla” vadītāja norādījis, ka tā tālāks viņa mērķis ir kolonizēt Marsu. Tāpat kosmosa iespēju apgūšanā lielas investīcijas veic daži citi planētas bagātnieki, kuri bieži vien saitīti ar tehnoloģiju jomu. Ik pa laikam ir spriedumi, ka no meteoriem, piemēram, varētu rakt derīgos izrakteņus un kosmosu pieejamāku padarīt tūristiem.

Iekšā S&P 500 klubāJa atkal par “Tesla”, tad jaunais investoru intereses vilnis par šīs kompānijas akcijām daļēji saistīts arī ar to, ka šis uzņēmums decembra otrajā pusē tiks pievienots pasaulē populārākā Standard & Poor's 500 akciju indeksu aprēķinam. Tas nozīmē, ka Tesala akcijas nu jāpērk veselam lērumam tiem investoriem, kas mēģina kopēt tirgus etalona - S&P 500 - indeksa uzvedību.

“No “mūsu visuma” 189 lielas kapitalizācijas pašiem populārākajiem fondiem 157 šādi fondiuz rudens pirmās puses beigām neturēja “Tesla” akcijas. Rēķinot, ka tie “Tesla” akcijas nu uzpirks aptuveni tik daudz, cik būs šī autoražotāja svars S&P 500 indeksā, tas varētu nozīmēt papildu 8 miljardu ASV dolāru lielu pieprasījumu pēc “Tesla” akcijām,” pirms laika rēķināja ASV investīciju banka “Goldman Sachs”. “Tesla” būs lielākais uzņēmums, kas no jauna tiks pievienots S&P 500 pulciņam (brīvums, ka tas tur jau nebija). Sagaidāms, ka “Tesla”, pievienojoties šim indeksam, būs uzreiz piektais vērtīgākais tā uzņēmums (pie pašreizējiem novērtējumiem).

Jāsecina, ka visai daudzi investori gatavi likt likmi uz to, ka nākotnē spēkratu tirgū dominēs elektriskie vieglie auto, šādas kravas mašīnas un autobusi. E. Masks pēdējā laikā centies “Tesla” padarīt par globālāku korporatīvo spēlētāju. Pirms laiciņa “Tesla” atklāja jaunu ražotni Ķīnā. Tāpat tas būvējot jaunu ražotni Vācijā un arī ASV Teksasā. Turpinoties gandrīz nepārtrauktam “Tesla” akcijas cenas pieaugumam, arī vairāki agrākie uzņēmuma skeptiķi gatavi tomēr lēkt iekšā šajā vilcienā. Piemēram, novembra otrajā pusē ASV investīciju banka “Morgan Stanley” pirmo reizi trīs gadu laikā “Tesla” akcijām noteica “overweight” (turēt lielāku īpatsvaru) reitingu. Daudzi arī pauž pieņēmumu, ka “zaļā viļņa” kompānijām palīdzēs iespējamā nākamā ASV prezidenta Džo Baidena rosīšanās.

Elektroauto burbulis

Cena pieaug ne tikai “Tesla” akcijām. Investori šogad demonstrējuši vēlmi uzpirkt arī citus mazākus uzņēmumus, kas pārvietošanās nākotni cieši sasaista ar elektrību. Valdot šādam fonam, strauji palielinājusies arī tādu uzņēmumu kā “Nio”, “Workhorse Group”, “Nikola”, “Lordstown Motors”, “XPeng”, “Li Auto” un “Ayro” akciju cena. Piemēram, Ķīnas elektroauto detaļu ražotāja un to bateriju servisa uzņēmuma Nio akcijas cena gada laikā palēkusies par 2,3 tūkst. procentiem. Savukārt bateriju ražotāja “Workhorse Group” akcijas cena šāda periodā pieaugusi par 900%.Šāds pieaugums gan raisījis runas par burbuļa riskiem. Ne visām šādām jaunajām “elektriskā viļņa” kompānijām, domājams, klāsies labi. Lai nu kā – piemēram, jau minētā “Nio” vērtība (kapitalizācija) pārspējusi ASV tradicionālo šīs jomas censoni “GM”. “Nio”, “XPeng” un “Li Auto” kopējā vērtība ir aptuveni 154 miljardi ASV dolāri. Neviena no šīm kompānijām nav pelnoša (ilgi gan tāda nebija arī “Tesla”) un kopā tās iepriekšējā ceturksnī klientiem piegādājušas mazāk par 30 tūkst. spēkratiem, kas nav visai daudz, rēķina “Bloomberg”.

Tas ir aptuveni 1% no Volkswagen auto pārdošanas apmēriem.Tam pašam “Tesla” tā saucamais Price/Earnings rādītājs atrodas pie 250, kas nebūt nav maz un nozīmē, ka no šī uzņēmuma investori sagaida daudz. Jau ziņots, ka P/E rādītājs ir viens no populārākajiem veidiem, kā gan analītiķi, gan individuālie investori vērtē to, cik dārgas vai lētas ir attiecīgās akcijas. Viens no veidiem, kā interpretēt P/E attiecību, ir domāt par to, kāds ir laika periods, kurā investīcija sevi atpelna. Piemēram, ja akcijas cena ir 10 eiro un uzņēmuma peļņa uz vienu akciju (Earnings per Share jeb EPS) pēdējā gada laikā ir viens eiro, tad šajā gadījumā P/E attiecība būs 10. Tas nozīmē – ja ieguldīsim uzņēmumā šobrīd, tad šī investīcija pie pašreizējās akciju cenas un pašlaik aktuālās peļņas (bieži gan investori izmanto sagaidāmo 12 mēnešu peļņu) sevi varētu atpelnīt 10 gadu laikā. Jo ilgāks laiks ir nepieciešams, lai investīcija sevi atpelnītu, jo par dārgākām var uzskatīt noteikta uzņēmuma akcija.

“Notiek elektriskā revolūcija, un virzīšanās prom no iekšdedzes dzinējiem paātrinās. No klimata aspekta raugoties, ir labi redzēt šādu kapitāla izvietojuma maiņu. Neskatoties uz to, novērtējumi izskatās pamatīgā burbulī. Sarūgtinājuma potenciāls šeit ir milzīgs – sevišķi jauno elektroautoražotāju ziņā, kuriem vēl jāpierāda, ka tie var gūt kādus jēdzīgus ienākumus. Kā tas mēdz būt ar visiem finanšu burbuļiem - arī šo vada sapņi pēc lielas bagātības. Šajā sektorā konkurence ir milzīga un, kamēr elektriskie motori ir vienkāršāk uzbūvējami nekā iekšdedzes motori, tas joprojām ir sarežģīti. Daudziem šādiem jaunajiem ražotājiem vēl ir jāpierāda, ka tie var radīt spēkratu, kas ir drošs, uzticams un aizraujošs.

Tādi uzņēmumi kā “Volkswagen” un “General Motors” ir labāk kapitalizēti, tiem ir lielāka pieredze piegāžu ķēžu un preču zīmes būvēšanā. Pēc lēna starta arī tie nu pilnībā iegājuši auto elektrizācijas jomā. Tos tik viegli malā nospiest nebūs,” spriež, piemēram, “Bloomberg” komentētājs Kriss Braiens. Viņš vēl norāda, ka akcijām pieaugt palīdzējusi centrālo banku rīcība un tas, ka pandēmijas apstākļos daudzi mazie investori, pamatā atrodoties mājās, pievērsušies akciju tirdzniecībai. Sevišķi elektroauto jomas spēlētājus esot iemīļojuši “nogarlaikotie” Millennials paaudzes pārstāvji, kas izmanto situāciju, kad tirdzniecība ar vērtspapīriem daudzos gadījumos kļuvusi lētāka (arī Latvijā pēdējā laikā bijuši vairāki soļi, kas vērtspapīru tirdzniecību cilvēkiem padara lētāku un viekāršāku).

Kopumā gan tas pats “Tesla” gadījums parāda, ka aktīva spēlēšana pret burbuli var būt bīstama. Jāņem arī vērā, ka kādas pārmērībās finanšu pasaulē (un ne tikai) vienmēr var būt vērojamas ilgāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Īlons Masks sola: Tesla maksās 25 tūkstošus ASV dolāru

Lelde Petrāne, 24.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējs Īlons Masks nupat nācis klajā ar vērienīgiem solījumiem, kas attiecas uz viņa dibinātā autoražotāja "Tesla" nākotni, ziņo "CNN". Viens no tiem skar "Tesla" automašīnu cenas, otrs - to sniegumu.

Ī. Masks informējis, ka, veicot uzlabojumus "Tesla" akumulatoru ražošanā, būs iespējams būtiski samazināt akumulatoru izmaksas, un nākamo trīs gadu laikā varētu būt pieejama "Tesla" elektroautomašīna, kas maksātu vairs tikai 25 tūkstošus ASV dolāru. Turklāt tai būtu ne vien salīdzinoši zema cena, bet tā būtu spējīga arī braukt pilnīgi autonomi.

Vienlaikus Ī. Masks tomēr atzinis, ka uzņēmuma pilnībā autonomā braukšanas programmatūra piedzīvojusi neparedzētas problēmas un bijis nepieciešams to pilnībā pārrakstīt. Viņš gan nav precizējis laiku, kad uzņēmums saskāries ar šo problēmu.

Ī. Masks arī pavēstījis, ka "Tesla" pieņem pasūtījumus jaunajai "Tesla Model S" ar "Plaid Mode", kuras cena sasniegs 140 tūkstošus ASV dolāru. Tās maksimālais ātrums būs 320km/stundā, un ar vienu uzlādi tā spēs nobraukt 837 kilometrus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Neskatoties uz satricinājumiem ekonomikā, Teslas izaugsme turpinās

Lelde Petrāne, 23.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektroauto ražotājs "Tesla", spītējot pandēmijas izraisītajām problēmām ekonomikā, paziņojis par ceturto ceturkšņa peļņu pēc kārtas, vēsta "BBC".

Trīs mēnešu laikā līdz 30. jūnijam Kalifornijā bāzētais uzņēmums nopelnījis 104 miljonus ASV dolāru, un tas ir ceļā uz iekļaušanu "S&P 500" indeksā. Tas nozīmē, ka "Tesla" akcijas, kuru vērtība jau tā kāpj, pieredzēs vēl lielāku pieprasījumu no investoru puses.

"Tesla" darbības rezultātiem par labu nākusi algu samazināšana un rūpnīcas atvēršana Ķīnā, kur izmaksas ir zemākas.

Autoražotāja vadītājs Īlons Masks akcentējis, ka uzņēmums koncentrējas uz izaugsmi, norādot uz divām jaunajām rūpnīcām Vācijā un Teksasā.

"Tesla" saražojusi 82 272 automašīnas un piegādājusi klientiem - 90 650, kas ir par aptuveni 5% mazāk nekā tajā pašā ceturksnī 2019. gadā. Kritums skāris ieņēmumus, kas arī samazinājās par aptuveni 5% līdz 6 miljardiem ASV dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Ceļu satiksmes drošības pārvalde (NHTSA) likusi elektromobiļu ražošanas uzņēmumam "Tesla Motors" valstī atsaukt 158 000 automašīnu saistībā ar defektu, kas ietekmē to drošību.

NHTSA trešdien nosūtītā vēstulē "Tesla" norāda, ka problēmu ar automašīnu displeja ekrānu un ar to saistītu kļūmju dēļ tiek zaudēta atpakaļskata kamera un citas ar drošību saistītas funkcijas.

Pārvalde skaidro, ka šis defekts konstatēts atsevišķās "Tesla Model S" automašīnās, kas ražotas no 2012.gada līdz 2018.gadam, kā arī atsevišķos 2016.-2018.gada ražojuma "Model X" automobiļos.

"Tesla" nav pienākums ievērot NHTSA pieprasījumu, taču līdz 27.janvārim uzņēmumam jāsniedz paskaidrojums.

Šī prasība rada lielas galvassāpes uzņēmumam, jo 158 000 automobiļu ir gandrīz trešdaļa no automašīnām, ko "Tesla" piegādāja pērn.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Īlons Masks apsteidzis Zakerbergu un kļuvis par pasaulē ceturto bagātāko cilvēku

LETA, 20.11.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" līdzdibinātājs un vadītājs Īlons Masks trešdien apsteidzis sociālā tīkla "Facebook" dibinātāju un vadītāju Marku Zakerbergu, kļūstot par pasaulē ceturto bagātāko cilvēku, vēsta žurnāls "Forbes".

Pateicoties "Tesla" akciju cenas kāpumam, Maska bagātība sasniegusi 105,4 miljardus dolāru (89,08 miljardus eiro), apsteidzot Zakerbergu, kura bagātība tiek lēsta 100,6 miljardu dolāru (85,02 miljardu eiro) apmērā, norāda žurnāls.

"Tesla" akcijas vērtība šogad pieaugusi par vairāk nekā 460%, ievērojami palielinot Maska bagātību, kas kopš marta, kad "Forbes" publiskoja jaunāko ikgadējo pasaules bagātāko cilvēku sarakstu, pieaugusi par gandrīz 76 miljardiem dolāru.

Maskam pieder 21% "Tesla" akciju, bet viņa izveidoto uzņēmumu "SpaceX" investori augustā novērtēja 46 miljardu dolāru apmērā.

"Tesla" akcijas cenas kāpumu veicinājušas arī ziņas, ka tas 21.decembrī tiks iekļauts biržas indeksā "Standard & Poor's 500".

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Īlons Masks: Pilnībā pašbraucošās Teslas būs ļoti drīz

Lelde Petrāne, 10.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autoražotājs "Tesla" savus transportlīdzekļus spēs padarīt pilnīgi autonomus līdz šā gada beigām, pavēstījis tā dibinātājs Īlons Masks, ziņo "BBC".

"Tesla" jau esot "ļoti tuvu", lai sasniegtu piektā līmeņa autonomijas pamatprasības, kurās autovadītāja iesaiste vairs nav nepieciešama, viņš sacījis.

"Tesla" pašreizējais, otrā līmeņa autopilots pieprasa, lai autovadītājs saglabātu modrību un būtu gatavs rīkoties, turot rokas uz stūres. Taču nākotnes programmatūras atjauninājums varētu aktivizēt piektā līmeņa autonomiju automašīnās, sacījis Ī. Masks.

Runājot ar video starpniecību, Ī. Masks Pasaules mākslīgā intelekta konferencē Šanhajā sacījis: "Esmu pilnīgi pārliecināts, ka piektais līmenis jeb būtībā pilnīga autonomija būs un tas notiks ļoti ātri. Es jūtu, ka mēs esam ļoti tuvu. Es esmu pārliecināts, ka pamata funkcionalitāte piektā līmeņa autonomijai mums būs pabeigta šogad. Nav atlicis vairs neviens būtisks izaicinājums, bet ir daudz mazu problēmu. Un visas šīs mazās problēmas ir jāatrisina, lai saliktu visu sistēmu."

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Tesla tirgus vērtība pirmo reizi pārsniegusi 700 miljardus dolāru

LETA--AFP, 07.01.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" tirgus vērtība trešdien pirmo reizi pārsniegusi 700 miljardus dolāru.

"Tesla" akcijas cena trešdienas tirdzniecības sesiju noslēdza ar kāpumu par 2,8%, kompānijas tirgus vērtībai sasniedzot 717 miljardus dolāru (581 miljardu eiro).

Tādējādi uzņēmums tagad ir vērtīgāks par autoražotājiem "General Motors", "Ford", "Toyota", "Honda", "Fiat Chrysler" un "Volkswagen", kopā ņemot.

"Tesla" akcijas vērtība pērn kopumā pieauga par vairāk nekā 700%, taču daļa analītiķu uzskata, ka šis kāpums bijis nevajadzīgi pārspīlēts.

"Tesla" nedēļas nogalē paziņoja, ka pērn piegādājis 499 550 automašīnas, kas ir visu laiku augstākais līmenis kompānijas vēsturē.

Turklāt piegādāto automobiļu skaits bijis vien nedaudz mazāks par uzņēmuma iepriekš noteikto mērķi pusmiljona vienību apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" akcijas cena otrdien pieaugusi par 6,4% jeb gandrīz 32 miljardiem dolāru, kompānijas tirgus vērtībai sasniedzot 526 miljardus dolāru.

"Tesla" akcijas vērtība kopš gada sākuma kopumā pieaugusi par vairāk nekā 560%, kas nozīmē, ka uzņēmuma līdzdibinātājs un vadītājs Īlons Masks, kam pieder 21% "Tesla" akciju, šajā periodā nopelnījis 100 miljardus dolāru.

"Tesla" akcijas cenas kāpumu veicinājušas ziņas, ka tas 21.decembrī tiks iekļauts biržas indeksā "Standard & Poor's 500".

Tāpat uzņēmuma akcijas vērtību pēdējās nedēļās palielinājusi Džo Baidena uzvara ASV prezidenta vēlēšanās, jo demokrāti solījuši valstī veicināt elektrisko automašīnu ražošanu.

Jau ziņots, ka Masks apsteidzis datortehnoloģiju uzņēmuma "Microsoft" dibinātāju Bilu Geitsu, kļūstot par pasaulē otro bagātāko cilvēku, liecina ziņu aģentūras "Bloomberg" veidotā miljardieru indeksa dati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Neracionālā finanšu tirgu eiforija var būt pat ilgāka

Jānis Šķupelis, 11.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu tirgos turpinās tāda kā savdabīga Covid-19 ballīte.

Akciju cenas turpina palielināties - šā gada skatījumā, piemēram, ASV šajā vērtspapīru tirgū kopumā jau vērojami plusi.

Dažādu aktīvu straujam cenu pieaugumam (pēc Covid-19 izraisītā sabrukuma pavasara sākumā) palīdzējusi centrālo banku vēl iepriekš neredzēti apjomīga papildu likviditātes radīšanas kārta.

Tāpat eksperti norāda, ka tirgū ienācis jaunu investoru vilnis, kuru stiprāku padarījuši valdību, īpaši ASV, tiešā veidā piešķirtie papildus līdzekļi.

Turklāt līdz ar ekonomiskās aktivitātes atjaunošanos, tautsaimniecībām atveroties, ir uzlabojušies makroekonomiskie rādītāji, piemēram, mazumtirdzniecības apgrozījums u.c. Arī tas tirgus dalībniekiem rada papildu pārliecību par to, ka akciju tirgus augšupeja var turpināties krietni ilgāk un pasaules ekonomika tomēr ātrāk spēs atgriezties pirmskrīzes līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektrisko automašīnu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" atsauks gandrīz 30 000 uz Ķīnu eksportēto automobiļu saistībā ar piekares defektiem, paziņojis Ķīnas tirgus regulators.

Šis atsaukums aptver visus "Model S" un "Model X" automobiļus, kas Ķīnā importēti laika periodā no 2013.gada septembra līdz 2018.gada janvārim.

Regulators norāda, ka abu modeļu piekarē konstatēti defekti var palielināt negadījumu risku.

Neilgi pēc šī paziņojuma Ņujorkas biržā strauji saruka "Tesla" akcijas cena.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Vācijā būvēs pasaulē lielāko akumulatoru ražotni

LETA--AFP, 25.11.2020

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" vadītājs Īlons Masks.

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" vadītājs Īlons Masks paziņojis, ka plāno izveidot pasaulē lielāko akumulatoru elementu ražotni kompānijas elektrisko automašīnu rūpnīcā netālu no Berlīnes.

"Tesla" jau sākusi vērienīgas rūpnīcas celtniecību Grīnheidē, uz dienvidiem no Vācijas galvaspilsētas.

Šī rūpnīca, kas darbību sāks nākamgad, ir pirmā uzņēmuma ražotne Eiropā un spēs saražot 500 000 "Model 3" un "Model Y" automobiļu gadā.

Uzstājoties ar runu Vācijas Ekonomika ministrijas rīkotā konferencē, Masks norādīja, ka šajā pašā rūpnīcā tiks ražoti arī akumulatoru elementi, sākotnējai ražošanas jaudai veidojot aptuveni 100 gigavatstundas gadā, bet vēlāk tā tiks palielināta līdz 250 gigavatstundām gadā.

"Tādējādi es esmu diezgan pārliecināts, ka tā būs pasaulē lielākā akumulatoru elementu ražotne," sacīja Masks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" Ķīnā atsauc 870 automašīnas saistībā ar defektīviem jumtiem, kuru daļas var atdalīties, piektdien paziņoja Ķīnas tirgus regulators.

Šāds paziņojums izplatīts vien mēnesi pēc tam, kad "Tesla" valstī jau atsauca gandrīz 30 000 automobiļu saistībā ar piekares defektiem.

Piektdien Ķīnas tirgus regulators pavēstīja, ka jaunākais atsaukums aptver "Model X" automašīnas, kas ražotas laika periodā no 2016.gada 16.martam līdz 31.jūlijam.

Jumta apdares daļām var nebūt uzklāta pietiekama grunts, kas tiek izmantota salipšanas veicināšanai, tādējādi tās var atdalīties, norāda regulators.

Gadījumā, ja apdares detaļas atdalās automašīnas kustības brīdī, tiek radīts sadursmju vai ievainojumu risks aizmugurē esošajiem transportlīdzekļiem, skaidro regulators.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Novembra otrā puse pasaules finanšu tirgos vēsturē ieies ar to, ka pirmo reizi leģendārā ASV akciju indeksa Dow Jones Industrial Average indeksa vērtība uz brīdī pārsoļoja pāri apaļajai 30 tūkst. punktu atzīmei.

Nozīmīgu psiholoģisko barjeru pārsniegšana parasti nozīmē lērumu jaunus skaļus ziņu virsrakstus, kas var raisīt pat vēl papildu interesi un naudas plūdināšanu vērtspapīru virzienā. Investoru spekulācijas uz vakcīnu fona par drīzāku atgriešanos pie “normālā”, šķiet, iet uz urā.

Kopš tā saucamajiem Helovīniem minētā ASV lielas kapitalizācijas uzņēmumu akciju indikatora vērtība palēkusies par 13%, kas ir visa gada cienīgs sniegums. Atsevišķu kompāniju vērtību pieaugums uz pandēmijas fona ir gluži vai kosmisks. Piemēram, Tesla akcijas cena šogad palielinājusies par 550%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" pērn piegādājis 499 550 automašīnas, kas ir visu laiku augstākais līmenis kompānijas vēsturē, teikts ražotāja publiskotajā paziņojumā.

Turklāt piegādāto automobiļu skaits bijis vien nedaudz mazāks par uzņēmuma iepriekš noteikto mērķi pusmiljona vienību apmērā.

"Tesla" 2020.gadā saražoja 509 737 elektroautomašīnas.

Pērn ceturtajā ceturksnī piegādāto automobiļu skaits veidoja 180 570 vienības, bet ražošanas apjoms - 179 757 automašīnas.

"Model 3" un "Model Y" automašīnas pērn veidojušas gandrīz 86% no kopējā piegādāto automobiļu apjoma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Vai tiešām tikai negodīgi cilvēki uzsāk biznesu un ģenerē idejas?

Jānis Palkavnieks, "Draugiem Group" runasvīrs, konkursa "Ideju kauss" žūrijas pārstāvis, 27.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā 37% iedzīvotāju uzskata, ka raksturīgākais stereotips par uzņēmējiem – negodīgi cilvēki, sekojot apgalvojumam – uzņēmēji nāk no pārtikušām ģimenēm.

Tas secināts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) konkursa "Ideju kauss" ietvaros veiktajā pētījumā, kas realizēts sadarbībā ar kompāniju "Norstat".

Lai gan esam jauna valsts ar progresīviem un inovatīviem biznesa risinājumiem, tomēr iespaids par uzņēmējdarbību kopumā velkas līdzi kopš 90. gadiem, kad likumdošanas nepilnības un sava veida grēkošana raksturoja lielu daļu šīs vides, un tas aktīvi ietekmē sabiedrisko domu joprojām, bet kā to labot? Vai tiešām tikai negodīgi cilvēki uzsāk biznesu un ģenerē idejas?

Patlaban parādās arvien vairāk uzņēmumu, kur profesionālo darbību raksturo augsti ētikas standarti un godīga komercprakse. Taču galveno problēmu iezīmē publiskā komunikācija, jo uzņēmumu īpašnieki vai runas personas izvēlas klusēt. Šāda attiecību uzturēšana, nepopularizējot ilgtspēju, izraisa tieši pretēju efektu – palielina iespēju, ka cilvēki izvairīsies no debijas uzņēmējdarbībā un vairos stereotipus par biznesmeņiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma “Tesla” vadītājs Īlons Masks ir spilgts viedokļu līderis, kur viņa vārdu par kaut ko garantētu gatavs ņemt visai liels cilvēku pūlis.

Pēc pēdējo dienu izvērstās sociālo mediju tīrīšanas, kas paredz “nepareizo” viedokļu izteicēju atsijāšanu, ko, šķiet, simbolizējusi ASV prezidenta Donalda Trampa izmešana no sociālajiem tīkliem, Ī. Masks nāca klajā ar divu vārdu “tvītu”: “Use Signal” (lietojiet “Signal”).

Rezultātā vesela gūzma cilvēku metušies meklēt, kas tad īsti tas ir un sākuši iegādāties “Signal Advance” kompānijas akcijas.

Sekojot pēkšņai neierasti lielai investoru, interesei minētā uzņēmuma akcijas cena dažu dienu laikā palielinājusies par astronomiskiem 6,3 tūkst. procentiem, kas kompānijas vērtību katapultējis tuvu 500 miljonu ASV dolāru atzīmei.

Viss jau būtu labi, ja tas būtu tas “Signal”, par kuru runāja Ī . Masks. “Signal Advance” patiesībā ir ne pārāk liels (protams, ja vērtē tā kapitalizāciju pirms dažām dienām) medicīnas tehnoloģiju uzņēmums. Savukārt Ī. Masaka izceltais “Signal” ir privāta organizācija, kurai ir līdzīgs ziņu apmaiņas pakalpojums kāds tas ir Facebook piederošajam “WhatsApp”.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Planētas pašiem turīgākajiem cilvēkiem un ģimenēm pandēmija pagaidām bijis īss šoks.

Ja vērtē turīgo cilvēku kopējo bagātību, tad tā šīs krīzes laikā pat ievērojami augusi. Lielā daļā gadījumu šo cilvēku turība atkarīga no notikumiem akciju tirgū, jo bagātība investēta publiski tirgoto uzņēmumu akcijās.

Neskatoties uz pandēmijas ekonomikas krahu, ASV akcijas atgriezušās uz cenu rekordu takas, kas nozīmējis, ka daudzi pasaules varenie kļuvuši vēl turīgāki. Īpaši strauji pieaugusi daudzu ar tehnoloģiju nozari saistīto uzņēmumu akciju vērtība.

Tā, piemēram, "Amazon.com" šefam Džefam Bezosam savu bagātību šogad izdevies audzēt aptuveni par 80 miljardiem ASV dolāru. Viņa kopējā turība pietuvojusies astronomiskiem 200 miljardiem ASV dolāru, liecina "Bloomberg" apkopotie dati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Koplietošanas auto piedāvājums sekmējis elektroauto tirgus izrāvienu

Zane Atlāce-Bistere, 14.01.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektroauto tirgus 2020. gadā piedzīvojis izrāvienu. Lai arī absolūtos skaitļos tas joprojām ir niecīgs, taču % pieaugums liecina par ar vien pieaugošo elektroauto popularitāti, liecina Latvijas Auto asociācijas apkopotie dati.

Kopā pārdoti 323 jauni elektroauto, pretstatā 90 vienībām 2019. gadā. Lielā mērā šo izrāvienu sekmējuši koplietošanas auto pakalpojuma sniedzēji.

Pandēmijas gadā auto tirgū kritums un līderu maiņa  

Jauno auto tirgus, kā arī lietoto auto imports aizvadītā gada nogalē saglabājis...

Absolūtais līderis ir Renault ar 108 auto, tam seko VW ar 63 auto un TOP3 noslēdz Nissan ar 33 auto. Tālāk seko Hyundai – 29, Porche – 16, Audi – 14, BMW – 13, Mazda – 12, Peugeot – 11, Jaguar – 8, Tesla – 6.

Fiqsy startē elektroauto koplietošanas tirgū 

Jau šonedēļ Rīgas ielās sāks ripot 100 koplietošanas pakalpojuma sniedzēja "Fiqsy" elektroauto...

Turklāt 2020. gadā importēti arī 245 lietoti elektroauto, kas ir 58% pieaugums pret 2019. gadu (143 auto).

Līdz 2030.gadam plānots ieviest elektroauto lieljaudas uzlādes punktus 

Līdz 2030.gadam Latvijā plānots ieviest elektroauto lieljaudas uzlādes punktus, kas padarītu cilvēkiem...

Elektroauto būtiski ietekmējis arī vidējo izmešu rādītājus jaunajiem auto. CO2 vidējais rādītājs jaunajiem auto nokrities līdz 129 g/km no 136 g/km 2019. gadā.

"2020. gada dati pierāda, ka pat nelielais elektroauto daudzums būtiski samazina vidējos CO2 izmešu rādītājus. Ar atbalsta pasākumiem bezizmešu un zememisijas auto segmentam šo samazinājumu būtu iespējams vairākkārtīgi paātrināt. Tai pat laikā jaunās transporta ekspluotācijas nodokļa izmaiņas ir vairākkārtīgi palielinājušas nodokļu slogu videi draudzīgām automašīnām. Tāpēc mudinam nekavējoties sākt darbu pie transportlīdzekļu nodokļu politikas pārveides un atbalsta mehānisma izstrādes, kas veicinātu sabiedrības un uzņēmumu izvēli par labu videi draudzīgiem automobīļiem,” secina Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Latvijā straujākais elektroauto skaita pieaugums ES 

Šogad trīs ceturkšņos Latvijā reģistrēto elektroauto skaits, salīdzinot ar attiecīgo periodu...

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš marta zemākajiem punktiem ASV akciju cena, vērtējot "Standard & Poor's 500" indeksa vērtības izmaiņu, uz bezprecedenta ekonomikas kraha fona ir palēkusies jau vairāk nekā par 50%. Vienlaikus septembra sākums finanšu tirgiem nav bijis tas pats pārliecinošākais, kas liek divreiz pārdomāt par agrākā pieauguma stāsta patieso spožumu.

Varenajam akciju pieaugumam palīdzējuši valdību atbalsta pasākumi un centrālo banku stimuli. Tāpat, ekonomikām atveroties, makroekonomiskie rādītāji bijuši mazāk slikti, kas savukārt tirgus dalībniekos radījis papildu pārliecību par to, ka akciju tirgus augšupeja var turpināties ilgāk un par to, ka pasaules tautsaimniecība ātrāk spēs atgriezties pirmskrīzes līmenī.

"Luminor" Ieguldījumu stratēģis Vitālijs Siļvestrovs vēl piebilst, ka ASV centrālā banka nupat ziņojusi, ka būtiski maina savu politiku un vairs tik ļoti necentīsies iegrožot inflāciju. "Faktiski tas nepieciešamības gadījumā tai dod iespēju radīt jaunu likviditāti vēl plašākā apmērā. Turklāt, pretstatā Eiropai, jaunu Covid-19 gadījumu skaits ASV ir sācis sarukt. Visi šie faktori palīdzēja "S&P 500" akciju indeksam uzlēkt līdz jaunam vēsturiski visaugstākajam līmenim, palielinot atšķirību starp akciju tirgus sniegumu ASV un pārējās pasaules daļās," norāda "Luminor" eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kontekstā ar plāniem no nākamā gada ieviest vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, Dienas Bizness aplūkoja situāciju Latvijas auto tirgū. Pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu vecums Latvijā ir vismaz 11 gadi un lielākā daļa Latvijā reģistrēto auto darbojas ar dīzeļdegvielas dzinēju, liecina CSDD sniegtie dati.

2019.gadā Latvijā pirmoreiz reģistrēto automašīnu skaits, kurām bija 11 vai vairāk gadu veidoja 48,5% jeb tās bija 33 009 automašīnas. Savukārt pavisam jaunās, pirmoreiz reģistrētās automašīnas, kuru vecums bija līdz 2 gadiem, veidoja 28,1% jeb 19 118 automašīnas. No 6 līdz 10 gadus vecie spēkrati veidoja 17% no pirmoreiz reģistrētajām automašīnām jeb 11 595 automašīnas. Vismazāko daļu veidoja no 3 līdz 5 gadu vecās automašīnas - 6,4% jeb 4352 vienības. Kopumā pērn pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu skaits bija 68 074.

Rosina zemizmešu automašīnām nepiemērot nodokļus 

Auto asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) un Latvijas Darba devēju...

CSDD sniegtie dati liecina, ka laika posmā no 2004.gada līdz 2019.gadam vismazākais pirmoreiz reģistrēto automašīnu skaits, kuru vecums ir 11 vai vairāk gadi, tika reģistrētas 2007.gadā, kad tās Latvijā bija 26,3% jeb 28 192 no kopējā pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu skaita. Nākamos gadus šādām automašīnu skaitam bija tendence pieaugt.

Ja pavēro pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu skaitu pēc markas, tad pērn populārākā bija "Volkswagen" (10 891), "Volvo" (8274), "BMW" (7155), "Audi" (7030), "Toyota" (5448) un "Opel" (3795).

Savukārt vismazāk Latvijā pērn tika pirmoreiz reģistrēti šādi vieglie auto - "Infiniti" (25), "Ssang Yong" (26) un "Tesla" (41). Kopumā no pērn pirmoreiz reģistrētajiem auto 44 604 bija 5 vai vairāk gadus veci, bet 23 470 auto vecums bija līdz 5 gadiem.

CSDD dati liecina, ka uz 01.01.2020 Latvijā reģistrētas 727 164 vieglās automašīnas, no kurām 447 468 dzinēju veids ir dīzeļdegviela. Šo dzinēju veids ar katru gadu Latvijā pieaug. Savukārt 230 506 automašīnas Latvijā darbojas ar benzīna dzinēju.

Savukārt trešais populārākais dzinēja veids ir benzīns un gāze - Latvijā šī gada sākumā reģistrēti 27 828 automobiļi. Šī dzinēju veida popularitāte Latvijā ar katru gadu samazinās. 90,4% šo automašīnu turētāji ir fiziskas personas, savukārt 9,6% juridiskas.

Jau ziņots, ka no nākamā gada ar mērķi novērst vecu un videi nedraudzīgu vieglo automašīnu reģistrēšanu Latvijā plānots ieviest vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, paredz 31.septembrī Ministru kabinetā (MK) atbalstītie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.

Satiksmes ministrija skaidroja, ka grozījumu mērķis ir līdzsvarot vieglo automobiļu un kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes un to aprēķināšanas kārtību, kā arī noteikt autobusu un kravas automobiļu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtību atbilstoši to dzinēja izmešu līmenim.

Tāpat likumprojekts paredz ieviest jaunu vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, ar mērķi novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā.

Vieglo automobiļu reģistrācijas nodokļa likmes ir noteiktas atkarībā no vieglā transportlīdzekļa degvielas tipa. Mērķis ir veicināt "tīro" un energoefektīvo transportlīdzekļu tirgu, ņemt vērā to darbmūža ietekmi uz enerģētiku un vidi, tostarp enerģijas patēriņu un oglekļa dioksīda un noteiktu piesārņotāju - slāpekļa oksīdu, metānu nesaturošo ogļūdeņražu un cieto daļiņu - emisiju apmēru.

Par likumu grozījumiem vēl jālemj Saeimai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"SEB bankas" īstenotajā uzņēmumu Izaugsmes programmā šogad saņemti vairāk nekā 50 pieteikumi, no kuriem izvēlēti 14 Latvijas uzņēmumi, kuri ekspertu vadībā strādās pie inovatīvu produktu vai pakalpojumu izveides, lai veicinātu straujāku sava uzņēmuma izaugsmi.

Programma šogad norisināsies attālināti un noslēgsies janvārī. Dalība Izaugsmes programmā ir bez maksas, un "SEB banka" programmas īstenošanā šogad ieguldīs 40 tūkstošus eiro.

Šis būs jau piektais programmas cikls, un tās mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem sagatavoties straujākai biznesa izaugsmei, izmantojot uz digitālajām tehnoloģijām un inovācijām balstītus risinājumus. Saņemtie pieteikumi tika vērtēti pēc tādiem kritērijiem kā uzņēmējdarbības pieredze, pārstāvētā nozare, apgrozījums, izvirzītie mērķi un ambīcijas.

Izaugsmes programmā šogad piedalīsies uzņēmumi no dažādām nozarēm un reģioniem, kā arī ar atšķirīgu mērogu biznesu: SIA "City Playgrounds" (skeitparku un ekstrēmo sporta veidu infrastruktūras projektēšana un būvniecība), SIA "Dabas burka" (nefasētu pārtikas produktu un videi draudzīgu sadzīves preču tirdzniecība), SIA "XTM" (monolītā betonēšana, industriālo grīdu un parketa ieklāšana), SIA "TESLA" (elektroapgādes un telekomunikāciju sistēmu būvniecība un elektroinstalāciju ierīkošana), kā arī SIA "ZAAO", kas nodarbojas ar atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu nodrošināšanu 27 Vidzemes un Malienas reģiona pašvaldībās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Ar miljardu investīcijām General Motors iesaistīties konkurences cīņā ar Teslu

LETA--AFP, 20.11.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV autobūves koncerns "General Motors" ceturtdien paziņoja, ka investīcijas elektrisko un autonomās vadības automobiļu tehnoloģijās līdz dekādes vidum palielinās par septiņiem miljardiem dolāru (5,9 miljardiem eiro).

Tādējādi uzņēmums centīsies iesaistīties konkurences cīņā ar "Tesla" un citiem autoražotājiem.

"Klimata izmaiņas ir īstas, un mēs vēlamies būt daļa no risinājuma, nodrošinot elektriskos automobiļus," norāda GM vadītāja Marija Bara.

Uzņēmums elektrisko un autonomās vadības automobiļu tehnoloģijām līdz 2025.gadam plāno tērēt 27 miljardus dolāru, salīdzinot ar 20 miljardiem dolāru, kas tika paredzēti pirms koronavīrusa pandēmijas.

GM lēš, ka līdz 2025.gadam 40% no kompānijas ASV tirgum paredzētajiem modeļiem būs elektriskie automobiļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pandēmija var spiest risinājumu meklēt jaunā eksperimentā – universālā ienākuma ieviešanā jeb naudu visiem par brīvu.

(Raksts pilnā apmērā lasāms 7. aprīļa žurnālā "Dienas Bizness".)

Pasaules ekonomikai esot ārkārtas stāvoklī, ir atdzīvināta ideja par universālā ienākuma nodrošināšanu. Šāda ideja paredz, ka cilvēkiem gluži kā kāda pamata tiesība tiek piešķirta "nauda par brīvu", kas potenciāli aizvieto tādus risinājumus kā minimālā alga un citus sociālos pabalstus. Tas paredz, ka valdība sniedz šādu pakalpojumu, gluži kā nodrošinot policijas esamību, kur pretī saņem iespēju mazināt darba tirgus regulējumus un iespēju vienkāršot visu labklājības sistēmu jeb, piešķirot naudu par brīvu, tiek aizstāti citi sociālie pabalsti un nodokļu atlaides.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Vēlies savam BMW apsildāmu stūri? To varēs lejupielādēt

Lelde Petrāne, 06.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau tuvākajā laikā apsildāmu stūri "BMW" spēkratā varēs iegūt, lejupielādējot programmatūru. Taču, ja "BMW" īpašnieks vēlāk nolems, ka šāda funkcija nav nepieciešama, no tās varēs atteikties un pārtraukt par to maksāt, vēsta "CNN".

Saskaņā ar autoražotāja iecerēm spēkratu īpašnieki, izmantojot programmatūras atjauninājumus, nākotnē pievienos vai noņems dažādas funkcijas saviem transportlīdzekļiem. Tas varētu ietvert, piemēram, adaptīvo kruīza kontroli vai palīdzību noturēties uz joslas, kā arī tādus ērtības elementus kā apsildāma stūre un citas funkcijas.

Īpašnieki varētu iegādāties šīs iespējas uz noteiktu laika periodu it kā tās būtu lietotnes. Vienā no "BMW" sniegtajiem piemēriem šim jauninājumam auto īpašnieks samaksā par apsildāmiem sēdekļiem uz trīs gadiem - tas būtu laika posms, kādā viņš plāno šo automašīnu lietot. Savukārt nākamais īpašnieks var izlemt, vai maksāt par sēdekļu apsildi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules akciju tirgus flagmanim – ASV šim tirgum – pagājušais gads kopumā izvērtās ļoti veiksmīgs, kur tā cenu raksturojušā Standard & Poor's 500 indeksa vērtība palēcās vairāk nekā par 15%.

Pagaidām notiekošais liecina, ka uz optimistiskas nots riska vērtspapīri sāks arī šo gadu.

Katrā ziņā, neskatoties uz īso pavasara cenu šoku, akcijas, ja vērtē to kopumu, pagājušajā gadā bijušas labs ieguldījums. Turklāt ar tehnoloģiju uzņēmumiem bagātīgākā ASV Nasdaq Composite akciju indeksa vērtībā pagājušogad pieauga īpaši strauji – par 43%. Jāsecina - ja kāds savu bagātība būtu ieguldījis kādā šim indeksam piesaistītajā fondā, tad tā pandēmijas gada laikā būtu palielinājusies teju uz pusi. Tas ir nemaz nerunājot par atsevišķām pašām veiksmīgākajām akcijām.

Piemēram, Zoom Video Communications akcijas cena pieauga par teju 400% līdz 335 ASV dolāriem un Tesla akcijas cena piedzīvoja astronomisku pieaugumu par 720%.Izcili pagājušajā gadā klājas arī obligācijām, kur Bloomberg Barclays Global Aggregate šo vērtspapīru indeksa vērtība palēcās par 9,2%.

Komentāri

Pievienot komentāru