DB Viedoklis

Db viedoklis: Eiro ieviešanai Latvijā jābūt nevis mērķim, bet gan līdzeklim

Db redakcija, 10.07.2013

Jaunākais izdevums

Kārtējais stratēģiskais Latvijas solis ir sperts – visas atbildīgās Eiropas institūcijas ir akceptējušas mūsu valsts uzņemšanu eirozonā no nākamā gada 1. janvāra.

Droši vien var teikt, ka šis solis ir viens no vispretrunīgāk vērtētajiem, turklāt tam joprojām nav sabiedrības vairākuma atbalsta. Jāatzīst, ka eiro ieviešana Latvijā ir loģisks un pat neizbēgams solis, lai gan, protams, katram no mums lats ir saistīts ar zināmām sentimentālām izjūtām.

Igaunijā eiro jau ir ieviests un prognozē, ka 2015. un 2016. gadā tas tiks ieviests attiecīgi Lietuvā un Polijā. Tātad, ja Latvija attiecīgo soli nespertu, mēs vienā brīdī nonāktu finanšu anklāva situācijā, un tas neizbēgami sadārdzinātu darbu visiem tiem Latvijā strādājošajiem uzņēmumiem, kuri saistīti ar importu vai eksportu. Tādējādi eiro ieviešana Latvijā ir apsveicams solis. Protams, var teikt, ka, piemēram, Zviedrija vai Lielbritānija joprojām nav atteikušās no savas nacionālās valūtas un arī netaisās to darīt. Tomēr jāņem vērā, ka abos minētajos gadījumos runa ir par valstīm ar ļoti spēcīgām centrālajām bankām, kas spēj veiksmīgi manipulēt ar savas valūtas kursu, to nosakot atbilstoši konkrētā brīža ekonomiskajai situācijai, tādējādi to uzlabojot. Latvijas Banka neko tādu nekad nav darījusi un mums nav nekādu garantiju, ka gadījumā, ja mūsu valstī šādas manipulācijas ar valūtas kursu tomēr tiktu mēģināts īstenot, tas beigtos labi. Un tas ir vēl viens arguments par labu iestājai eirozonā. Tajā pašā laikā jāsaprot, ka valūtas maiņa nekādā gadījumā nedrīkst būt valsts mērķis – tas ir līdzeklis! Šajā kontekstā droši vien jāmin ne viena vien jaunieša izjūtas, gaidot savu 18. dzimšanas dienu. Nereti šādā brīdī cilvēkiem šķiet – kad man būs 18, tad gan... Kā zināms, brīdī, kad tiešām tiek sagaidīts 18 gadu vecums, nekas jau nenotiek. Jā, cilvēks ir sasniedzis pilngadību, taču viss ir atkarīgs tikai un vienīgi no tā, kā viņš pats veido savu tālāko dzīvi. Situācija ar eiro ieviešanu Latvijā ir tieši tāda pati – tā nebūt nav garantija labākai, skaistākai un saulainākai dzīvei. Tas ir visnotaļ labs līdzeklis, instruments, kā sasniegt valstiski svarīgus mērķus. Šeit runa ir par investīciju piesaisti, ražošanas attīstību, konkurētspējas palielināšanu un tamlīdzīgiem faktoriem. Pats fakts vien, ka eiro būs ieviests, to vēl nebūt nenodrošinās, bet tā ir iespēja, ar kuras palīdzību to sasniegt, strādājot un gudri pieņemot lēmumus.

Katrā gadījumā nevar piekrist mūsu valdības vadītājam Valdim Dombrovskim, kurš apgalvo, ka līdz ar oficiālu uzaicinājumu esot pabeigta darba sajūta – šajā brīdī tas darbs patiesībā tikai sākas. Neaizmirsīsim, ka Grieķija, Portugāle un vēl viena otra Dienvideiropas valsts, kas jau sen ir eirozonā, grimst arvien dziļākā ekonomiskajā muklājā. Šī grimšana notiek nevis tāpēc, ka attiecīgajās valstīs ir eiro, bet gan tādēļ, ka tur cilvēki joprojām grib saņemt naudu, ko nekad dzīvē nav nopelnījuši. Pagaidām viņiem tas vēl izdodas, bet, domājams, tas vairs nav uz ilgu laiku, un Latvijai no šīm kļūdām ir jāmācās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas dome trešdien pieņēma pašvaldības šī gada budžetu, kurā izdevumi plānoti par nepilniem 200 miljoniem eiro lielāki nekā ieņēmumi.

Pašvaldības budžeta ieņēmumi plānoti 1,354 miljardu eiro apmērā, bet izdevumi - vairāk nekā 1,545 miljardu eiro apmērā, bet budžeta tēriņu starpību 191 miljona eiro apmērā plānots finansēt no budžeta atlikuma un aizņēmumiem.

Pērn pieņemot 2023.gadā budžetu, tajā ieņēmumi tika lēsti 1,2 miljardu eiro apmērā, bet izdevumi - 1,4 miljardu eiro apmērā, attiecīgi arī togad izdevumi bija aptuveni par 200 miljoniem eiro lielāki par ieņēmumiem. Vēlāk dome budžetā veica arī grozījumus. Šā gada budžetā ieņēmumi plānoti par 162 miljoniem eiro lielāki nekā pērn, bet izdevumi - par 141 miljonu eiro lielāki nekā pērn.

Ieņēmumu palielinājumu nosaka galvenokārt iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu plānotais pieaugums par 75 miljoniem eiro. Pašvaldības budžetā pieaug arī ieņēmumi no valsts budžeta, galvenokārt pedagogu darba samaksas pieauguma ietekmē par 47 miljoniem eiro un no atbalsta Kundziņsalas pārvada būvniecībai par 23,5 miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pamatojoties uz Nodokļu politikas pilnveidošanas koordinēšanas grupas sanāksmēs izteiktajiem viedokļiem un priekšlikumiem, ir izstrādāts darbaspēka izmaksu esošās situācijas novērtējums un 15 potenciālie darbaspēka darbaspēka nodokļu iespējamo izmaiņu scenāriji, informēja Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji.

Ministrijā norāda, ka izvērtējumā ir iekļauti 15 darbaspēka nodokļu iespējamo izmaiņu scenāriji, kas parāda pieejamās alternatīvas definēto mērķu sasniegšanai, kā arī to potenciālās ietekmes un izmaksas to ieviešanai.

Pirmais scenārijs paredz fiksēta neapliekamā minimuma ieviešanu no pirmā gada un progresīvāku iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmju piemērošanu. Šim scenārijam pirmā gada izmaiņu ietekme procentos no 2024.gadā prognozētajiem ieņēmumiem ir mīnus 4,2% jeb mīnus 114,3 miljoni eiro. Kumulatīvi kopējā ietekme procentos no 2024.gadā prognozētajiem ieņēmumiem ir mīnus 9,4% jeb mīnus 255,3 miljoni eiro.

Pirmajā scenārijā neapliekamais minimums pirmajā gadā tiek piedāvāts 620 eiro, otrajā gadā - 670 eiro un trešajā - 720 eiro, kā arī pirmajā gadā ienākumiem līdz 9240 eiro gadā paredzēts noteikt IIN 19% apmērā, ienākumiem no 9240 līdz 20 000 eiro - 26%, ienākumiem no 20 000 līdz 78 100 eiro - 29%, bet ienākumiem virs 78 100 eiro - 37,1%. Nākamajos gados plānots paaugstināt gada ienākumu summas attiecīgajām likmēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja turpināsies līdzšinējās digitālo maksājumu attīstības tendences, ar laiku skaidra nauda var kļūt par diezgan marginālu maksāšanas metodi, piektdien Eiropas Komisijas (EK) un Latvijas Bankas rīkotajā starptautiskajā konferencē "Desmit gadi kopā ar eiro" sacīja Itālijas Bankas prezidents Fabio Paneta.

Viņš sacīja, ka īpaši kopš pandēmijas sākuma novērots, ka cilvēki Eiropā skaidro naudu izmanto aizvien retāk. Tāpat ārkārtīgi populāra kļūst e-komercija, kur tirdzniecība notiek ar digitāliem maksājumiem.

Paneta vienlaikus atzina, ka, ieviešot digitālo eiro, ir jāņem vērā vairāki priekšnoteikumi - jānodrošina, lai tas ir vienkāršs un ērti izmantojams maksājumu veids 20 dažādās valstīs. Jāvienojas par likumdošanas aspektiem, kā savienot daudzās nacionālās maksājumu sistēmas.

Tāpat Paneta uzsvēra, ka būtisks ir drošības jautājums, skaidrojot, ka cilvēkiem vissvarīgākais ir privātums, cilvēki grib būt droši, ka viņu konfidenciālā informācija tiek pienācīgi aizsargāta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien pēc aptuveni diennakti garas sēdes, debatēs pavadot arī visu nakti, galīgajā lasījumā pieņēma šā gada valsts budžetu un budžeta ietvaru nākamajiem trim gadiem.

Par budžetu nobalsoja 52 deputāti, bet pret bija 39 parlamentārieši.

Budžeta skatīšanas gaitā parlaments noraidīja visus opozīcijas priekšlikumus, bet atbalstīja vairākus valdības un ministriju priekšlikumus par izmaiņām kopā ap 10 miljonu eiro apmērā. Tāpat nolemts ap 135 000 eiro piešķirt Centrālās vēlēšanu komisijas darbinieku atalgojuma palielināšanai.

Darbs pie budžeta likumu pakotnes galīgajā lasījumā un ar to saistīto jautājumu skatīšanas sākās 8.martā plkst.9 no rīta. Debatēm iestiepjoties naktī, tika saīsināts izteikšanās ilgums un daudz repliku veltīts darba kvalitātes trūkumam šādos apstākļos, taču budžeta skatīšana tika turpināta. Iepriekšējos gados līdzīga prakse - budžeta skatīšana visu nakti - ir saņēmusi nopēlumus kā neauglīga, ir mēģināts no tās atteikties un budžetu skatīt vairākas dienas pēc kārtas, taču šoreiz deputāti atgriezās pie "nakts sēdes tradīcijas".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima 17.februārī konceptuāli atbalstīja valdības virzīto likumprojektu "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam", kurā 2023.gada valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi tiek plānoti 12,721 miljarda eiro apmērā, savukārt izdevumi - 14,673 miljardu eiro apmērā.

Kā priekšlikumu iesniegšanas pēdējā diena noteikta pirmdiena, 20.februāris.

Tāpat deputāti konceptuāli atbalstīja grozījumus vairākos saistītajos likumos - Pasta likumā, likumā "Par piesārņojumu", Izglītības likumā, likumā "Par valsts pensijām", Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā, Valsts sociālo pabalstu likumā, Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā, Valsts kultūrkapitāla fonda likumā, Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā, likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām", likumā "Par sociālo drošību" un Ceļu satiksmes likumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kā kreditēšanas tendences vērtē uzņēmumi un kā - bankas?

Žanete Hāka, 05.01.2018

1. attēls. MVU pieprasījums pēc kredītiem banku un uzņēmumu vērtējumā

(par pieprasījuma pieaugumu ziņojošo banku neto skaits un par finansējuma vajadzību pieaugumu ziņojošo uzņēmumu neto skaits, %)

Piezīmes:

1 – vidēji 1. un 2. gada ceturksnī;

2 – līdz 2014. gadam ir pieejami dati par banku vērtējumu par uzņēmumu pieprasījumu kopumā, neizdalot MVU sektoru;

3 – vidēji banku kredītiem un banku kredītlīnijām, overdraftiem, kredītkartēm 1. pusgadā;

4 – aptaujas dati par uzņēmumu finansējuma pieejamību publicēti par 2009., 2011. un 2013. - 2017. gadu Eiropas Komisijas mājas lapā.

Datu avots: Latvijas Bankas dati, Eiropas Komisijas mājas lapa, autora aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās spēcīga tautsaimniecības attīstība nav iedomājama bez finanšu sektora līdzdalības. Lai tautsaimniecība varētu sekmīgi attīstīties, uzņēmumiem, jo īpaši maziem un vidējiem (MVU), nepieciešamas ārējais finansējums. Lai gan pieejami dažādi alternatīvi finansējuma avoti, Latvijā ierastākā uzņēmumu finansējuma forma ir banku kredīti, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Vija Mičūne.

Latvijā uzņēmumu kreditēšana pēdējo gadu laikā pakāpeniski atkopjas, taču vienmēr var vēlēties ko labāku. Tajā pašā laikā vairākās eiro zonas valstīs uzņēmumu kredītu procentu likmes ir zemākas un kredītu atlikuma pieaugums straujāks. Kas nosaka Latvijas uzņēmumu kreditēšana attīstības tendences?

Vairāki avoti sniedz atbildi uz jautājumiem par uzņēmumu kredītu pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī tos iespaidojošiem faktoriem. Viens no šādiem avotiem ir eiro zonas banku kreditēšanas aptauja, kurā sniegts banku viedoklis par dažādiem kredītu veidiem, tostarp aizdevumiem uzņēmumiem. Eiro zonas bankas jau kopš 2003. gada katru ceturksni novērtē uzņēmumu kredītu piedāvājuma un pieprasījuma pārmaiņu virzienu un relatīvo lielumu, kā arī šīs pārmaiņas ietekmējošus faktorus [1]. Raksturojot kredītu standartus, kā arī piedāvājumu, bankas sniedz viedokli arī par kredītiem MVU.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrijas piedāvātais pasākumu kopums Eiropas Atveseļošanās un noturības mehānisma plānam 2021. – 2026. gadam Latvijas ātrākai atveseļošanai pēc Covid-19 izraisītās krīzes ietver četrus darbības virzienus – ekonomikas transformāciju un produktivitāti, reģionālās nevienlīdzības mazināšanu, uzņēmumu digitalizāciju un klimata pārmaiņas, uzņēmējdarbības atbalstam paredzot vismaz 400 miljonus eiro.

“Atveseļošanas un noturības mehānisms ir reformu plāns un tā ir unikāla iespēja ātrākai Latvijas ekonomikas atlabšanai pēc Covid-19 pandēmijas izraisītās lejupslīdes. Tā ir mūsu iespēja īsā laikā īstenot fundamentālas pārmaiņas tautsaimniecībā gan attiecībā uz klimata neitrālu ekonomiku, gan uzņēmējdarbības digitalizāciju, gan nevienlīdzības mazināšanu,” uzsver Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Raimonds Aleksejenko.

Lai pārvarētu Covid-19 radītās sekas, kā arī nodrošinātu Latvijas ekonomikas ilgtspējīgu attīstību, ir nepieciešams orientēties uz tautsaimniecības transformāciju uz augstāku pievienoto vērtību, produktivitāti un efektīvāku resursu izmantošanu. Tādēļ, komersantu konkurētspējas paaugstināšanai, veicinot pētniecības un rūpniecības sektora sadarbību, kā arī projektu īstenošanai, jaunu produktu un tehnoloģiju attīstībai un ieviešanai ražošanā, EM piedāvā ieviest granta atbalsta mehānismu, šim mērķim paredzot aptuveno finansējumu 82,5 milj. eiro apmērā. Atbalsta saņēmēji būtu uzņēmumi un pētnieciskās un zināšanu izplatīšanas organizācijas, īstenojot aptuveni 500 projektus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Saeima pieņem atbalsta paketi apkures izmaksu pieauguma segšanai iedzīvotājiem

LETA, 11.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā pieņēma likuma grozījumus, paredzot veikt virkni pasākumu siltumapgādes un apkures izmaksu pieauguma daļējai segšanai mājsaimniecībām.

Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā veikti, lai mazinātu negatīvo sociālekonomisko ietekmi uz iedzīvotāju ienākumiem, kas saistīti ar iepriekš nepieredzētu energoresursu strauju cenu kāpumu.

Atbalsta pakotnē iekļauto pasākumu kopējo atbalsta summa būs ap 442,25 miljoniem eiro.

Atbalsts siltumapgādes un apkures nodrošinājuma izmaksu segšanā mājsaimniecībām risinājums ir horizontāls atbalsts mājsaimniecībām ar siltumapgādi un apkuri saistīto izmaksu pieauguma daļējai segšanai no valsts budžeta līdzekļiem un tas nosaka sešus atbalsta veidu virzienus - centralizētā siltumapgāde, dabasgāze, ko izmanto apkurei, elektroenerģija, ko izmanto apkurei, kā arī koksnes granulas, koksnes briketes un malka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Sadārdzinājies šķiņķis un Krievijas siers, lētāki – čipsi un kafija

Žanete Hāka, 21.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Marta otrā cenu monitoringa rezultāti, salīdzinot tos ar marta pirmā monitoringa datiem, liecina, ka 95,2% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas. Cenu pieaugums ir novērojams 3,7% gadījumu, savukārt 1,1 % gadījumu cena ir samazinājusies, informē Ekonomikas ministrija.

Cenu pieauguma īpatsvaru, galvenokārt, veidoja cenas kāpums degvielai. Kā jau iepriekš tika prognozēts, pasaules naftas cenām marta pirmajās dienās bija vērojams kāpums, kas saistīts ar Krievijas un Ukrainas konfliktu. Savukārt 4. un 5.martā pasaules naftas cenas samazinājās un līdz šodienai straujš kāpums nav novērots, tāpēc cenas ir atgriezušās februāra līmenī. Degvielas cenām Latvijā marta otrajā nedēļā bija vērojams kāpums par 1 līdz 2 eiro centiem jeb līdz 1,5 %, kas varētu būt saistīts ar cenu pieaugumu pasaulē marta sākumā, jo to ietekme uz Latvijas cenām parasti ir ar nelielu laika nobīdi. Jāņem vērā, ka energoresursu cenas Latvijas tirgū ir atkarīgas arī no eiro un ASV dolāra kursa svārstībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Cenas augušas 4,5% produktu

Žanete Hāka, 12.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunākie cenu monitoringa rezultāti liecina, ka lielākajai daļai apsekoto preču un pakalpojumu cena augustā, salīdzinot ar jūliju, palikusi nemainīga – 86,92 % gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas.

Cenu pieaugums ir novērojams tikai 4,51% gadījumos, savukārt 8,57% gadījumu cena ir samazinājusies, informē Ekonomikas ministrija.

Cenu izmaiņas novērotas starp dažādām precēm un pakalpojumiem dažādās Latvijas pilsētās un atšķirīgu pakalpojumu sniedzēju vidū. Pārtikas produktu cenas lielākoties ir palikušas nemainīgas. Sezonalitātes ietekmē cenu svārstības novērotas augļiem un dārzeņiem. Cenas nepilna santīma robežās ir svārstījušās degvielai. Pakalpojumu grupā cenas visbiežāk ir svārstījušās skaistumkopšanas, ēdināšanas un viesnīcu pakalpojumiem.

Augustā veiktā cenu monitoringa rezultāti atbilst Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veiktajam patēriņu cenu apsekojumam, kas šā gada 9.septembrī informēja, ka augustā, salīdzinot ar jūliju, patēriņa cenu līmenis Latvijā kopumā samazinājās par 0,8%. CSP dati liecina, ka cenas galvenokārt samazinājās precēm, bet pakalpojumiem tās saglabājās iepriekšējā mēneša līmenī. Augustam ir raksturīgs cenu samazinājums, kas galvenokārt ir saistīts ar sezonāliem faktoriem – jauno ražu un sezonas preču izpārdošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Cenas augušas maizei, biezpienam un kafijai

Žanete Hāka, 03.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūnijā 89,5% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas, liecina Ekonomikas ministrijas veiktais cenu monitorings.

Cenu pieaugums ir novērots 5,9% gadījumu, savukārt 4,6% gadījumu cena ir samazinājusies.

Atbilstoši jūnija cenu monitoringam, pārtikas produktiem cenas svārstījās atbilstoši sezonalitātei. Dārgāka atsevišķos gadījumos kļuvusi tostermaize un rudzu maize, biezpiens un kafija. Cenas samazinājums atsevišķos gadījumos novērots sēklu maizei, cepumiem, cīsiņiem un Krievijas sieram. Sezonalitātes ietekmē cena svārstījusies arī augļiem – samazinājusies banāniem un vīnogām. Savukārt, dārzeņu grupā cena atsevišķos gadījumos pieaugusi sarkanajiem pipariem, bet lētāki kļuvuši gurķi un tomāti.

Degvielas cenām Latvijā jūnijā bija vērojams pieaugums līdz 1%, bet pasaules naftas cenas jūnija vidū pieauga ļoti strauji saistībā ar nestabilo situāciju Irākā. Turpinoties stabilām naftas piegādēm no Irākas dienvidu rajoniem, kur sadursmes nenotiek, un mazinoties bailēm par piegādi, jūnija beigās bija vērojams neliels cenu samazinājums. Vidējais cenu pieaugums pasaules naftas cenām mēneša laikā bija līdz 3,5%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Cena samazinājusies 6,1% preču un pakalpojumu

Žanete Hāka, 01.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apkopotie Ekonomikas ministrijas augusta cenu monitoringa rezultāti liecina, ka, salīdzinot tos ar jūlija monitoringa datiem, 90,6% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas. Cenu pieaugums ir novērots 3,3% gadījumu, savukārt 6,1% gadījumu cena ir samazinājusies. Augustā novērotās cenu izmaiņas notikušas, galvenokārt, atbilstoši sezonalitātei, informē EM.

Dārgāki atsevišķos gadījumos kļuvuši rīsi, rudzu un kviešu maizes, cūkgaļas karbonāde un saldēti dārzeņi. Cenas samazinājums, savukārt, atsevišķos gadījumos novērots griķiem, Krievijas sieram, sidram un tējai. Sezonalitātes ietekmē cena svārstījusies arī augļiem lētāki kļuvuši apelsīni, bet vīnogu cena svārstījusies abos virzienos. Savukārt, dārzeņu grupā cena atsevišķos gadījumos samazinājusies tomātiem, burkāniem, kāpostiem, saldajiem pipariem un kartupeļiem.

Pievēršoties atlikušo preču grupu apskatam – cenas nav mainījušās saimniecības precēm - veļas pulverim, trauku mazgājamajam līdzeklim un cauruļu tīrāmajam līdzeklim, kā arī personīgās aprūpes precēm. Izņēmums ir šampūns, kura cena atsevišķos gadījumos pieaugusi. Tāpat dārgāki atsevišķos gadījumos kļuvuši medikamenti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Aprīlī cenas augušas Narvesen, Iki un tabakas izstrādājumiem

Žanete Hāka, 06.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aprīlī, salīdzinot ar marta ceturtā cenu monitoringa datiem, 84,5% preču pamata cena ir palikusi nemainīga, liecina jaunākie cenu monitoringa rezultāti.

Cenu pieaugums ir novērojams 8,7% gadījumu, savukārt 6,8% gadījumu cena ir samazinājusies.

Cenu svārstības galvenokārt ir skaidrojamas ar faktu, ka SIA Mego ir iegādājies veikalu ķēdi Iki un ievieš šajos veikalos savu cenu politiku, skaidro Ekonomikas ministrija. Vairāk ir produktu, kuriem cenas Iki veikalu ķēdē pieauga. Cenu kāpums bija vērojams daļai tabakas izstrādājumu, bet pārsvarā vienā tirgotāja ķēdē (Narvesen). Pakalpojumu cenas ir stabilizējušās, tomēr dažiem pakalpojumiem cenu svārstības joprojām tiek novērotas.

Aprīļa cenu monitoringa dati liecina, ka dārgākas atsevišķos gadījumos kļuvušas auzu pārslas, griķi, vafeļu torte, cūkgaļas šķiņķis, dažādas desas, svaigs lasis un krabju nūjiņas, kā arī dažādi piena produkti, eļļa, margarīns, kartupeļu čipsi, konfekšu kaste un piena šokolādes tāfelīte, garšvielas, tēja ūdens, sula un viskijs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Alternatīvās finanses

2020. gadā plānots jauns atbalsts mazajiem un vidējiem uzņēmumiem

Lelde Petrāne, 27.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar mērķi sekmēt Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēju, 27. augusta sēdē Ministru kabinets atbalstījis Norvēģijas finanšu instrumenta programmas «Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi» (MVU programma) koncepciju, kurā iekļauti sasniedzamie programmas mērķi un rezultatīvie rādītāji, finansējuma sadalījums un programmas aktivitāšu apraksts.

MVU programmas koncepcija paredz atbalsta sniegšanu komersantiem jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei un ieviešanai ražošanā trīs prioritārajās jomās – zaļā inovācija, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT), kā arī dzīves kvalitāti uzlabojošas tehnoloģijas (welfare technology). MVU programmas kopējais finansējums ir 14 705 532 EUR, t.sk. Norvēģijas finanšu instrumenta piešķīrums 12 500 000 EUR un programmas nacionālais līdzfinansējums 2 205 532 EUR.

Paredzēts, ka komersantiem atbalsts šīs programmas ietvaros būs pieejams 2020.gada otrā pusē. Programmas ieviešanu nodrošinās LIAA un tā tiks īstenota līdz 2024.gada 30.aprīlim.

Ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro komentē: «Mūsdienās ražošana un izaugsme nav iedomājama bez zaļajām tehnoloģijām un IKT, jo tās palielina uzņēmuma konkurētspēju. Ar Norvēģijas finanšu instrumentu sniegto atbalstu mēs varēsim ne tikai stiprināt un padziļināt sadarbības saites ar Norvēģiju, bet arī rast jaunas sadarbības iespējas Latvijas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, attīstīt inovatīvus, videi draudzīgus, zaļus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus. Turklāt šīs programmas ietvaros tiks uzlabota zinātnes un privātā sektora sadarbība, sniedzot kopīgu ieguldījumu produktu ar augstu pievienoto vērtību radīšanā.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pakāpeniski paaugstinās akcīzes nodokļa likmi alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem, kā arī atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās.

To paredz grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli", kas iekļauti 2024.gada budžeta likumprojektu pakotnē.

Kā aģentūra LETA informēja Finanšu ministrijā, no 2024.gada 1.marta par cigarešu paciņu (20 cigaretēm) cena varētu pieaugt par 0,49 eiro, par 40 gramiem smēķējamās tabakas cena varētu pieaugt par 0,67 eiro un par cigāriem/cigarillām (10 gabali) cena varētu pieaugt par 0,46 eiro.

Tāpat par karsējamās tabakas paciņu (20 gabaliem) cena varētu pieaugt par 0,21 eiro, par e-šķidruma iepakojuma vienību divi mililitri ("Salt") cena varētu pieaugt par 0,10 eiro, savukārt par iepakojuma vienību 10 mililitri cena varētu pieaugt par 0,48 eiro. Par nikotīna spilventiņiem iepakojuma 14 gramu vienību cena varētu pieaugt par 0,30 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

VIDEO: Eiropas projekti biedē zemes apsaimniekotājus

Māris Ķirsons, 28.12.2022

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Zemes izmantošanas komitejas priekšsēdētājs un Latvijas Mežu sertifikācijas padomes priekšsēdētājs Māris Liopa: «Ir vajadzīga vienota nostāja, jo šeit dzīvojam mēs un mums ir jājautā viedoklis par jebkuru ideju, priekšlikumu vai regulējumu, ņemot to vērā un respektējot visos līmeņos.»

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai zemes īpašnieki spētu kvalitatīvi aizstāvēt savas intereses Eiropas līmenī, maksimāli ātri ir jāuzzina informācija ne tikai par kādiem projektiem, bet gan par idejām un priekšlikumiem; Latvijas pozīcijas izstrādē politiķiem, ierēdņiem, nozarēm ir jāstrādā kopā, vienlaikus sameklējot sabiedrotos citu ES dalībvalstu vidū.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Bizness sadarbībā ar ar Latvijas meža un saistīto nozaru portālu Zemeunvalsts.lv rīkotajā diskusijā par ES Dabas atjaunošanas regulas projekta un citu topošo dokumentu iespējamo ietekmi uz zemes apsaimniekošanu Latvijā.

Mērķiem jābūt pamatotiem

«Pirms gada šajā pašā studijā diskutējām par regulējumiem, stratēģiju, dokumentiem, lai izpildītu un ieviestu Eiropas Zaļo kursu — 2050. gadā ir jābūt neitrāliem pret klimatu — cik emitējam, tik arī piesaistām. Mērķis ir cēls un skaists, tieši tāpat kā kādreizējā PSRS vadoņa Ņikitas Hruščova solījums par komunismu 1980. gadā,» teic Latvijas Nacionālās Kūdras biedrības viceprezidents, SIA Laflora valdes priekšsēdētājs Uldis Ameriks. Viņš piebilst, ka mērķim ir jābūt pamatotam. «Lai izpildītu mērķi, ir pieņemts klimata likums, kurā tika aptverti visi virzieni,» tā U. Ameriks. Viņaprāt, vispirms ir jāsaprot, kāds izskatās šis milzīgais «zirneklis», kā mainīsies dzīve.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šodienas paaugstinās akcīzes nodokļa likmi alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem.

Kā aģentūra LETA informēja Finanšu ministrijā, no 1.marta par cigarešu paciņu (20 cigaretēm) cena varētu pieaugt par 0,49 eiro, par 40 gramiem smēķējamās tabakas cena varētu pieaugt par 0,67 eiro un par cigāriem/cigarillām (10 gabali) cena varētu pieaugt par 0,46 eiro.

Tāpat par karsējamās tabakas paciņu (20 gabaliem) cena varētu pieaugt par 0,21 eiro, par e-šķidruma iepakojuma vienību divi mililitri ("Salt") cena varētu pieaugt par 0,10 eiro, savukārt par iepakojuma vienību 10 mililitri cena varētu pieaugt par 0,48 eiro. Par nikotīna spilventiņiem iepakojuma 14 gramu vienību cena varētu pieaugt par 0,30 eiro.

Savukārt par alkoholiskajiem dzērieniem par vien litru stiprā alkoholiskā dzēriena (degvīns, brendijs u.tml. ar spirta saturu 40%) cena varētu pieaugt par 0,67 eiro, sidra ar alkohola saturu līdz 6% cena varētu pieaugt par 0,07 eiro, vīna vai raudzētā dzēriena virs 6% cena varētu pieaugt par 0,13 eiro un starpproduktu (vermuti) līdz 15% cena varētu pieaugt par 0,13 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Cenas augušas 6,1% preču un pakalpojumu

Žanete Hāka, 20.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinot februāra pirmā cenu monitoringa datus un februāra otrā cenu monitoringa datus, vairākumam preču pamata cena ir palikusi nemainīga – 92,6% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas.

Cenu pieaugums ir novērojams 6,1% gadījumu, savukārt 1,3 % gadījumu cena ir samazinājusies, liecina Ekonomikas ministrijas dati.

Konstatēti atsevišķi gadījumi, kad cena svārstījusies svaigai gaļai. Dārgāks februāra otrajā nedēļā atsevišķos gadījumos kļuvis Holandes siers, kausētais siers, sviests un konfekšu kaste, bet atsevišķos gadījumos cena samazinājusies kefīram un kafijai. Sezonalitātes ietekmē dārgāki atsevišķos gadījumos kļuvuši gurķi un kāposti.

Savukārt cenas nav mainījušās saimniecības precēm (veļas pulverim, trauku mazgājamajam līdzeklim un cauruļu tīrāmajam līdzeklim). Cenas nav mainījušās arī personīgās aprūpes precēm (zobu pastai, dušas želejai, šampūnam), kā arī tabakas izstrādājumiem un preses izdevumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma 2024.gada valsts budžetu, kurā konsolidētā budžeta ieņēmumi plānoti nepilni 14,5 miljardi eiro, izdevumi - nedaudz virs 16,2 miljardi eiro, bet vispārējās valdības budžeta deficīts plānots 2,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP).

Par budžetu nobalsoja 52 deputāti, pret bija 27.

Saeima budžeta projektu un 19 to pavadošos likumus skatīja nepilnas trīs dienas, debatēm ar pārtraukumiem kopumā veltot aptuveni 27 stundas. Budžeta izskatīšana ieilga, jo politiķi bija apņēmušies to neskatīt pa naktīm. Salīdzinoši 2023.gada budžets tika pieņemts martā pēc aptuveni diennakti ilgas nepārtrauktas sēdes, par to saņemot kritiku par neauglīgu darbu.

Savukārt, piemēram, 2022.gada budžeta pieņemšana, kas 2021.gadā Covid-19 pandēmijas laikā notika e-Saeimas platformā, kopā ar pārtraukumiem, bet nerēķinot brīvdienas, prasīja 51 stundu. Ieskaitot brīvdienas, darbs pie budžeta tolaik ritēja no 15.novembra līdz 23.novembrim.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Marta sākumā sadārdzinājies brendijs un viskijs, cena sarukusi pienam, olām un desai

Žanete Hāka, 14.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Marta sākumā 97,3% preču un pakalpojumu pamata cena ir palikusi nemainīga. Cenu pieaugums ir novērojams vien 0,8 % gadījumu, savukārt 1,9 % gadījumu cena ir samazinājusies, liecina Ekonomikas ministrijas marta pirmā cenu monitoringa rezultāti, salīdzinot ar februāra ceturtā cenu monitoringa datiem.

Marta pirmajā nedēļā pārtikas preču cena lielākoties saglabājusies nemainīga. Dārgāki marta pirmajā nedēļā atsevišķos gadījumos kļuvuši alkoholiskie dzērieni – brendijs un viskijs. Lētāka, savukārt, atsevišķos gadījumos kļuvusi pusžāvēta desa un salami desa, kā arī piena produkti, olas un kartupeļu čipsi. Lētāki atsevišķos gadījumos kļuvuši apelsīni, savukārt sarkano piparu cena atsevišķos gadījumos pieaugusi.

Cenas nav mainījušās arī saimniecības precēm (veļas pulverim, trauku mazgājamajam līdzeklim un cauruļu tīrāmajam līdzeklim), personīgās aprūpes precēm (zobu pasta, ziepes, šampūns), kā arī tabakas izstrādājumiem un presei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Marta beigās 96,7% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas, secinājusi Ekonomikas ministrija (EM), salīdzinot marta trešā un marta ceturtā cenu monitoringa datus.

Cenu pieaugums ir novērojams 1,3% gadījumu, savukārt 2% gadījumu cena ir samazinājusies.

EM ir publicējusi jaunākos cenu monitoringa rezultātus, ar kuriem tiek noslēgts iknedēļas cenu monitoringa cikls un turpmāk, līdz 2014.gada beigām, cenu novērojumi tiks veikti reizi mēnesī. Nākamā cenu monitoringa dati plānoti aprīļa beigās.

Atbilstoši marta ceturtās nedēļas monitoringam, cenu svārstības joprojām tika novērotas ļoti nelielai daļai preču un pakalpojumu. Marta ceturtajā nedēļā pārtikas preču cenas lielākoties saglabājušās nemainīgas, tomēr atsevišķos gadījumos dārgāki kļuvuši rīsi, cūkgaļas karbonāde un viskijs, savukārt cena samazinājusies cūkgaļas šķiņķim. Atsevišķos gadījumos cena pieaugusi banāniem, samazinājusies apelsīniem, bet vīnogu cena svārstījusies abos virzienos. Savukārt dārzeņu grupā cena atsevišķos gadījumos samazinājusies gurķiem, bet tomāti kļuvuši dārgāki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Marta trešajā nedēļā vairākumam – 97% preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas, liecina apkopotie marta trešās nedēļas cenu monitoringa rezultāti, salīdzinot ar marta otrā monitoringa datiem.

Cenas svārstījušās ļoti nelielai preču daļai - cenu pieaugums ir novērots 1% gadījumu, savukārt cenu samazinājums - 2% gadījumu.

Cenu svārstības atbilstoši sezonalitātei, lielākoties, novērotas, pārtikai (pārsvarā augļiem un dārzeņiem). Dārgāks trešajā nedēļā atsevišķos gadījumos kļuvis Krievijas siers, konfektes un viskijs; lētāka, savukārt, atsevišķos gadījumos kļuvusi cūkgaļas karbonāde. Atsevišķos gadījumos cena pieaugusi banāniem, bet samazinājusies apelsīniem. Savukārt, dārzeņu grupā cena atsevišķos gadījumos samazinājusies gurķiem un tomātiem.

Cenas nav mainījušās saimniecības precēm (veļas pulverim, trauku mazgājamajam līdzeklim un cauruļu tīrāmajam līdzeklim), personīgās aprūpes precēm (zobu pastai, ziepēm, šampūnam), kā arī tabakas izstrādājumiem un presei. Atsevišķos gadījumos lētāki kļuvuši medikamenti. Marta trešajā nedēļā cenas lielākoties saglabājušās nemainīgas arī pakalpojumiem, tomēr divos gadījumos cena pieaugusi viesnīcu pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien galīgajā lasījumā sāks skatīt 2024.gada valsts budžeta projektu un to pavadošos likumus.

Ar budžetu saistītajā likumu izmaiņu paketē ir vairāki tādi, kas izraisījuši plašas debates, piemēram, grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kur lielākie strīdi ir par PVN lauksaimniecības produktiem. Deputāti visvairāk priekšlikumu ir iesnieguši tieši ar nodokļiem saistītajiem likumiem - par iedzīvotāju ienākuma nodokli, par akcīzes nodoklim par uzņēmumu ienākuma nodokli un PVN likumā.

No šo likumprojektu pieņemšanas gaitas būs atkarīgs, vai šodien izdosies sākt skatīt likumprojektu "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" un tam iesniegtos priekšlikumus.

Tieši budžeta projektam deputāti ir iesnieguši ap 350 priekšlikumus. Deputātu budžeta ieceru summas sasniedz ap 5 miljardus eiro, taču valdība ir atbalstījusi tikai Saeimas priekšsēdētājas Daigas Mieriņas (ZZS) priekšlikumu par 150 000 eiro samazināt Saeimas izdevumus 2024.gadā. Valdošās koalīcijas politiķi ir solījuši, ka "deputātu kvotu", proti, salīdzinoši nelielu summu piešķiršanas pamatā valdošās koalīcijas deputātu atbalstītiem projektiem, šogad nebūšot.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas dome 22.martā nolēma grozīt pašvaldības budžetu, palielinot vietvaras izdevumus par nepilniem 150 miljoniem eiro.

Pašvaldības budžeta kopējie ieņēmumi palielināsies par 13,8 miljoniem eiro un būs 1,19 miljardi eiro, savukārt izdevumi palielināsies par 148,6 miljoniem eiro un būs 1,4 miljardi eiro.

Līdz ar to izdevumi pārsniegs ieņēmumus par nepilniem 212 miljoniem eiro. Minēto summu pašvaldība plāno segt no budžeta līdzekļu atlikuma šī gada sākumā un aizņēmumiem.

Rīgas dome jau 25.janvārī pieņēma pašvaldības budžetu, kurā ieņēmumi plānoti par vairāk nekā 140 miljoniem eiro lielāki nekā 2022.gadā. Kā tika skaidrots deputātiem, tas bija pagaidu jeb tehniskais budžets.

Visus Rīgas pilsētas budžeta grozījumiem iesniegtos priekšlikumus pašvaldības domes deputāti noraidīja.

Komentāri

Pievienot komentāru