Dedzina naudu nākotnes cerībās 

Reti kurš no jaunajiem ASV biržās kotētajiem uzņēmumiem ir pelnošs; ekspansīvie biznesa modeļi nes zaudējumus gadiem ilgi

Didzis Meļķis, 2018. gada 21. maijs plkst. 7:19

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Vidēji 76% no sākotnējiem publiskajiem piedāvājumiem (IPO) ASV pērn bija kompānijām, kas nenes peļņu. No biržās startējušajiem tehnoloģiju uzņēmumiem pelnoši bija vien 17%, kas ir tuvu 2000. gada rādītājam pirms dot.com burbuļa plīšanas. Šos datus ir apkopojis Floridas Universitātes Varingtona biznesa koledžas profesors Džejs Riters, starp citām lietām norādot uz pelnošu uzņēmumu skaita kritumu IPO statistikā. Tas nozīmē, ka tirgus tendence ir par labu investoriem ar dziļām kabatām, kas var atļauties «dedzināt» savu naudu, nesagaidot no ieguldījumiem peļņu gadiem ilgi. Šogad no 15 tehnoloģiju kompāniju IPO vien trīs ir pelnošiem uzņēmumiem, raksta The New York Times.

Dzīve kā kino

Šo tendenci NYT tehnoloģiju komentētājs Kevins Rūss skaidro ar Silīcija ielejas un tās informācijas tehnoloģiju industrijas iedibināto loģiku mūsdienu ekonomikā, kur konkrētās kompānijas biznesa ekspansija, katru ceturksni aizvien piesaistot miljoniem jaunu klientu un turpinot ieiešanu jaunos tirgos, ir kļuvusi par pašmērķi. Peļņas jautājums tiek atstāts kaut kādiem vēlākiem laikiem, un dažkārt priekšstats par to, kur tad tā peļņa tieši radīsies, ir visai miglains. Kā, iespējams, spilgtāko šīs tendences piemēru K. Rūss min kino abonementa jaunuzņēmumu MoviePass, kura pašā darbības loģikā ir ietverta milzīgu zaudējumu neizbēgamība. 2011. gadā Ņujorkā dibinātais MoviePass piedāvā klientiem pa kinobiļetei kaut vai katru dienu, maksājot par to fiksētu mēneša abonentmaksu. Pakalpojums darbojas tā, ka lietotājs MoviePass aplikācijā pierakstās, uz kuru filmu kurā kinoteātrī ir nodomājis iet, un šīs biļetes cenas summu MoviePass tūdaļ pārskaita klienta speciālā priekšapmaksas debetkartē. Tālāk klients jau ar šo karti kinoteātrī iegādājas biļeti uz attiecīgo seansu ierastajā kārtībā.

Kompānija šim pakalpojumam ir veikusi dažādas cenu politikas pārmaiņas, bet tās visas kā viena paredz lielus vai vēl lielākus zaudējumus. Abonementi ir variējuši no divu līdz trīs filmu ierobežojumam mēnesī līdz pat pērn augustā piedāvātajam plānam, kas par 9,95 USD mēneša abonentu ļauj skatīties vienu kinoteātra filmu dienā. Ņemot vērā, ka vidēji kino biļete ASV maksā 8,65 USD, atsaucība no kinomīļu puses ir ļoti saprotama, bet tikpat skaidrs ir tas, ka kompānija cietīs uz pusi lielākus zaudējumus par ieņēmumiem, ja klients aizies uz kino vien divas reizes mēnesī, nerunājot nemaz par aktīvistiem, kas šo izklaidi ar MoviePass izmanto katru dienu.

Kompānijas loģika ir šādi piesaistīt maksimāli plašu auditoriju un analizēt lietotāju datus, nosakot kino apmeklēšanas paradumus. Doma ir, ka vēlāk to varētu kaut kā izmantot un pārvērst naudā sadarbībā ar kinoteātriem un kinokompānijām, bet tieši kā, ir miglā tīts. Patlaban MoviePass klientu loks ir 2,7 miljoni lietotāju, ziņo tās mātes kompānija Helios & Matheson Analytics.

Visu rakstu Dedzina naudu nākotnes cerībās lasiet 21. maija laikrakstā Dienas Bizness.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 18. marts plkst. 7:27

Ģeopolitiskie saasinājumi Krievijas kompānijām apgrūtina naudas piesaistīšanu vērtspapīru...

2014. gada 11. marts plkst. 12:23

Riska kapitālisti un Volstrītas tirgoņi pēdējo gadu laikā atvēlējuši simtiem miljonu dolāru...

2014. gada 19. februāris plkst. 13:08

Eiropas sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) tirgus piedzīvo labāko gada sākumu kopš finanšu...

2014. gada 18. februāris plkst. 11:59

Līdz ar ziņām par to, ka Zviedrijā bāzētā mūzikas straumēšanas vietne Spotify...

2014. gada 06. februāris plkst. 11:23

Mikroblogošanas vietne Twitter 2013. gadu noslēgusi ar neto zaudējumiem 645 miljonu ASV...

Nepalaid garām

1992. gada 13. aprīlī toreizējā Preses nama 13. stāvā 13 darbinieku lokā...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

Oglekļa dioksīds un sašķidrināts slāpeklis, reiz lietots tikai rūpnieciski, tagad arvien biežāk...

Restorānu biznesā pamatlietas ir skaidras – garšīgs ēdiens, lieliska apkalpošana un labs...

2019. gada desmit mēnešos likvidēti 21 157 uzņēmumi, kas ir par 412...

No šīs sadaļas
2018. gada 18. maijs plkst. 18:55

Hedžfondi parasti ir vieni no noslēpumainākajiem ieguldītājiem, tādēļ investori labprāt vēlas...

2018. gada 18. maijs plkst. 16:31

Microsoft, kas šobrīd ir viena no lielākajām kompānijām pasaulē, nākotnē varētu augt...

2018. gada 17. maijs plkst. 15:56

Jaunattīstības tirgu parāda līmenis pēdējās desmitgades laikā ir četrkāršojies, tādējādi,...

2018. gada 17. maijs plkst. 11:24

Neņemot vērā Irānas un OPEC faktorus naftas tirgū, pastāv vēl kāds aspekts, kas nākamo...

2018. gada 17. maijs plkst. 9:00

Ja jums mājās ir gadījusies kāda no Japānas Suntory ražotā viskija populārākajām markām, tad nesteidzieties...

2018. gada 17. maijs plkst. 6:55

ASV biržu indeksi trešdien pieauga, ko veicināja jauns investoru optimisms pēc labvēlīgu...

2018. gada 16. maijs plkst. 12:34

Procentu likmju izmaiņas pagājušajā mēnesī kļuva par vienu no galvenajiem diskusiju tematiem,...

2018. gada 16. maijs plkst. 12:19

Nasdaq Tallinn sākusi procedūru Olympic Entertainment Group (OEG) akciju izslēgšanai no biržas....

2018. gada 16. maijs plkst. 8:14

Gatavojoties marihuānas pilnīgai legalizācijai, kanādieši veic lielāko apvienošanās darījumu...

2018. gada 16. maijs plkst. 0:00

Sociālā uzņēmējdarbība Sociālajam uzņēmumam jāspēj realizēt divus uzdevumus – īstenot...