Jaunākais izdevums

Biznesā par pašsaprotamu vajadzētu kļūt idejai, ka tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu

Kopdarba telpas "KalmarCo" Zviedrijas pilsētā Kalmarā līdzdibinātājs, domnīcas "We are Tomorrow" operacionālais stratēģis un sociālā biznesa inkubatora "NewDoor" mentors Nikolass Murigu (Nicholas Murigu) vēlas noņemt barjeru sociālā biznesa definīcijai.

"Par definīcijām vien var runāt dienām ilgi. Šī diskusija ir nozīmīga, bet tā ir svarīgāka no lēmumu pieņēmēju puses un kad ir iesaistīts finansējums. Pašiem darītājiem, kuri ir lielākā daļa un kam ir mērķis, definīcija nav tik svarīga. Mēs izvēlamies lietot apzīmējumu "uzņēmēji ar sirdi", nevis ieslīgt dažādās definīcijās – sociālais bizness, ilgtspējīgs bizness u. tml.

Galvenais princips ir šāds: pasaulei vajadzētu būt labākai vietai, kad mēs to pametīsim. Tam vajadzētu būt dabiski – tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu. Protams, mums vajag ēst un cilvēkiem, ko nodarbinām, vajag saņemt algu, bet šīm divām lietām nevajag būt konfliktā – var būt labs bizness ar lielu peļņu un vienlaikus radīt pasaulē pozitīvu ietekmi," saka N. Murigu.

"Jaunā paaudze nedomā terminos "ilgtspējīgs", "sociālā ietekme" utt. Viņi nepieņem iespēju, ka varētu piedāvāt tirgū produktu, kas nav ilgtspējīgs, jo viņi apzinās, ka tas sabojās viņu nākotni. Tas, ka jaunajai paaudzei ir lielākas prasības pret ilgtspēju, mudinās mūs visus būt labākiem cilvēkiem," spriež N. Murigu.

Arī sociālā biznesa inkubatora "NewDoor" valdes locekle Marija Povilaite uzskata, ka nākotnē cilvēkiem nebūs jāizvēlas – būt labam cilvēkam vai uzņēmējam. "Vari būt biznesā un vienlaikus būt labs cilvēks, nevajag būt haizivij, kas iznīcina katru, kas ir mazāks un vājāks. Tas nav ilgtspējīgi," viņa spriež.

N. Murigu ir pārliecināts, ka šobrīd sociālais bizness attīstās – gan Zviedrijā, gan Latvijā. "Jā, noteikti – šī joma uzplaukst, tagad tas ir kļuvis par dabiskāku biznesa virzienu, " viņš saka.

Pieaug izpratne par sociālo biznesu  

Mūsdienās ir tikai normāli domāt, kāda ir uzņēmuma un indivīda radītā sociālā...

Arī M. Povilaite ir novērojusi šo tendenci, bet tam esot gan plusi, gan mīnusi. Pluss ir tāds, ka sociālais bizness iegūst lielāku uzmanību un atpazīstamību. Savukārt mīnuss ir tāds, ka cilvēkiem ir radies priekšstats, ka sociālais bizness ir vieglāks par citiem. Viņa uzsver, ka tas ir vairākas reizes grūtāk, jo jādomā ne tikai par peļņu, bet arī par to, lai kopiena, kuras labā strādā, gūtu vajadzīgo, un divu mērķu izpilde vienmēr ir sarežģītāka nekā viena. Šo neprecīzo priekšstatu dēļ akselerators nereti saņem pieteikumus no cilvēkiem, kuri neapzinās, ka bizness ir smags darbs.

"Sociālā uzņēmējdarbība kā koncepcija ir jauna. Visas šīs likstas pāries un nozare augs. Taču šobrīd redzam, ka ir svarīgi uzsvērt, ka tas ir grūts darbs, kam pamatā ir bizness un biznesa plāns. Labi, saņemsi grantu, bet ko tālāk? Ir svarīgi apzināties patiesos izdevumus, zināt, kur uzņēmums redz sevi pēc trim un pieciem gadiem," teic M. Povilaite. Jaunākajā "New Door" akselerācijas programmā tika saņemts rekordliels pieteikumu saraksts – 77. No tiem tika izvēlēti 15 projekti, no kuriem 13 absolvēja programmu.

Vaicāts par lielākajiem izaicinājumiem, ar ko saskaras sociālie uzņēmumi, N. Murigu teic, ka tie varbūt nav tik drosmīgi un pārgalvīgi kā tradicionālie uzņēmēji. Iemesls tam varētu būt tas, ka sociālie uzņēmēji ne vienmēr nāk no privātā sektora un pat tad viņu galvenās rūpes ir sociālie jautājumi. Tas ir pareizi, bet, lai būtu veiksmīgs bizness, vajag novērtēt arī biznesa aspektus.

"Sociāliem uzņēmējiem vajag censties padarīt laimīgus arī citus ieinteresētos – klientus, investorus utt., vienlaikus mācoties nepiekāpties sociālā labuma jomā," saka N. Murigu.

Latvijā ir granti sociālajiem uzņēmumiem. Vaicāts, ko viņš domā par šādu instrumentu, N. Murigu teic, ka granti palīdz un dara to divos veidos. Tie dod nozīmīgu signālu, ka šī joma ir svarīga un atbalsts ir stimuls cilvēkiem ar interesi par šo jomu strādāt ar to pat tad, ja iepriekš par to nedomāja. "Granti kopumā ir kā loterija – tos saņem tikai maza daļa. Tas nozīmē, ka tad, ja no simt pieteikumiem divi saņem finansiālo atbalstu, pārējie 98 tik un tā būs veltījuši pūles, attīstot savu ideju un daļa to īstenos arī bez granta," viņš teic, uzsverot, ka nevar pastāvēt ilgtspējīgs bizness, ja tas paļaujas tikai uz grantiem. Tomēr kopumā N. Murigu ir pārliecināts, ka granti ir lieliska iniciatīva.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

23 miljonus reižu lejupielādēta aplikācija ar saknēm Latvijā

Anda Asere, 24.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilā lietotne "AntiLand" četrarpus gadu laikā kopš 2015. gada vidus lejupielādēta vairāk nekā 23 miljonus reižu un šobrīd tai ir aptuveni 20 miljoni unikālo lietotāju.

"Ir cilvēki, kam ir vairāk nekā viens profils, tāpēc domāju, ka unikālie lietotāji ir apmēram 20 miljoni. Sarunas tiek uzskatītas par aktīvām, ja ir bijusi vismaz viena ziņa mēneša laikā, un šobrīd mums ir 50 miljoni aktīvu sarunu un apmēram simt tūkstoši aktīvu grupu čatu. Lielākā daļa no tiem ir slēgtas sarunu grupas, kur cilvēki sarunājas ar draugiem, ko satikuši aplikācijā, un izveidojuši atsevišķu čatu," stāsta Niks Haļavins, mobilās lietotnes "AntiLand" izstrādātājs. Sākotnēji tās nosaukums bija "AntiChat", bet viņš ir pārliecināts, ka tā ir kas vairāk par tērzēšanas aplikāciju, tāpēc jau vairākus gadus tā zināma ar nosaukumu "AntiLand".

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Žurnāla Dienas Bizness izdevums #15

DB, 14.04.2020

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu un iedzīvotāju pirktspēja un paradumi mainās, un to izjūt lieli un mazi uzņēmumi, vietējam tirgum ražojošie un eksportējošie. Problēmas pašlaik apsteidz risinājumus - šāds secinājums "Dienas Biznesam" ir radies, pētot, kas notiek eksportā.

Latvijas uzņēmējus pandēmijas laikā visvairāk satrauc apgrozījuma kritums un kavējumi norēķinos. Pandēmijas apstākļi ir liels izaicinājumus arī globālajām piegāžu ķēdēm un loģistikai - arī par to šīs nedēļas žurnālā.

Lasi žurnāla #DienasBizness 14. aprīļa numurā:

  • viedokļi - digitalizācija vairs nav luksusa prece
  • aktuāli - parādniekus ar maksātnespēju nevar nobiedēt
  • tēma - eksportā zemais starts
  • finanses - kopējā parāda dažādās šķautnes
  • nekustamais īpašums - gada 25 lielākie nekustamā īpašuma darījumi Rīgā
  • reklāmas nozare uz pauzes
  • atkritumu apsaimniekošana - kurš vedīs kartonu
  • atkritumu apsaimniekošana - dod riepām otro dzīvi
  • sociālais bizness - sociālo uzņēmumu nozīme pieaug
  • bizness reģionos - Zoltners drošības spilvens
  • brīvdienu ceļvedis - #DienasBizness galvenā redaktore Anita Kantāne

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamgad varētu sarukt Latvijā dzīvojošo starptautiskās pastkaršu sūtīšanas un kolekcionēšanas kustības postcrossing.com biedru aktivitāte

Tā pieļauj Elīna Bērziņa, kam pieder sociālais uzņēmums SIA "Typical", kas ražo pastkartes.

"Jau vasarā bija zināms, ka pasta tarifu cenas celsies, bet nebija gaidīts, ka tik ļoti attiecībā uz sūtīšanu ārzemēs. Vissāpīgākais ir tas, ka vairs nav nozīmes tam, vai sūtījums ir Eiropā vai ārpus tās, jo pusi mūsu ieņēmumu radīja latvieši, kuri ir starptautiskās pastkaršu sūtīšanas un kolekcionēšanas kustības postcrossing.com biedri.

Iepriekš nosūtīt pastkarti uz kādu no Eiropas valstīm maksāja 0,78 eiro, bet ārpus Eiropas – 0,85 eiro. Tagad vienas pastkartes nosūtīšana izmaksās sākot no 1,29 līdz 1,54 eiro," informē E. Bērziņa. Viņa pieļauj, ka šī iemesla dēļ saruks aktīvo biedru un sūtītāju skaits vai arī viņi retāk sūtīs pastkartes, tātad – pirks tās retāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskās organizācijas "Reach for Change" Latvijas konkursā "Pārmaiņu līderis 2020" četri uzvarētāji iekļuvuši inkubatorā, lai viņu biznesa idejas palīdzētu uzlabot bērnu un jauniešu dzīves kvalitāti Latvijā un arī ārpus tās.

Uzvarētāju vidū ir Alīses Potašas ideju par attīstošajiem ziepju burbuļu veidošanas komplektiem runas prasmju pilnveidošanai pirmskolas vecuma bērniem, Ineses Grīnvaldes attīstošās nodarbības siltajās smiltīs, Sergeja Petrova lokalizētā mobilā lietotne sporta amatieriem un Egitas Matulēnas "Pēcpusdienas māja". Viņiem visiem būs iespēja piedalīties "Reach for Change" inkubācijas programmā, kas ilgst līdz trim gadiem.

"Reach for Change" ir starptautiska organizācija, taču konkursi norisinās vietējā mērogā. "Mēs ticam, ka vietējie iedzīvotāji vislabāk pārzina problēmas, kas eksistē viņu vidē un valstī," teic Kristīne Vērpēja, "Reach for Change" Programmas un partnerattiecību vadītāja Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sociālais projekts Parunāsim veicina nodarbinātību un mazina vientulību

Anda Asere, 10.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālais projekts "Parunāsim" mēnesī saņem 400 līdz 480 zvanus.

"Parunāsim" ir klientu servisa vēstniecības "Sonido" sociālais projekts, kas darbojas katru darba dienu 11 rītā līdz septiņiem vakarā latviešu un krievu valodā. Zvanot uz telefona numuru 26564564, cilvēki var parunāties. "Mēs būsim atbalsts tiem, kas svētkos paliks vieni, kam būs pilna sirds un vēlme padalīties ar savām sajūtām, turklāt ne tikai bēdīgajām, bet arī priecīgajām. Mums zvana arī, lai dalītos savā priekā par ikdienas norisēm, redzētām teātra izrādēm un izlasītām grāmatām. Aug arī pieprasījums pēc lasīšanas priekšā un kopīgu krustvārdu mīklu risināšanas. Tādēļ plānojam šo ieviest arī kā pakalpojumu, kuru var iegādāties un uzdāvināt saviem vecākiem, vecvecākiem, radiniekiem un jebkuram citam cilvēkam, kuram vēlas izrādīt savu atbalstu," stāsta Inga Muižniece, klientu servisa vēstniecības "Sonido" valdes locekle.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Covid-19 iznīcinās aplokšņu algas

Nodokļu eksperte, Biznesa augstskolas "Turība" docētāja Anna Medne, 23.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

COVID-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem valdība paredzējusi atbalsta pasākumus. Kamēr vieni kritizē valdību par nepārdomātajiem nosacījumiem, kas jāizpilda uzņēmumam, lai saņemtu atbalstu, jāatzīmē, ka kritiskajā periodā ir ņemta vērā 2008. gada krīzes laikā gūtā mācība, turklāt situācija kopumā krietni samazinās aplokšņu algu maksāšanas apmērus.

Pozitīvi, ka pēc pagājušās krīzes atbildīgās amatpersonas ir sapratušas, ka ar iztikas līdzekļiem jānodrošina arī mājsaimniecības. Tas ir ļoti atbalstāms un pārdomāts solis, jo tieši mājsaimniecības nodrošina iekšējo tirgu, kas šobrīd ir spēcīgāks par ārējo tirgu.

Raugoties no valsts budžeta viedokļa, esam arī bagātāki nekā 2008. gada krīzes laikā. Tas, protams, sniedz lielākas iespējas atbalstīt uzņēmējus. Pozitīvi vērtējams arī fakts, ka jomas, kurām tiek piešķirts atbalsts, tiek pārskatītas un papildinātas. Noteikti būtu vērts atvērt diskusijai arī nosacījumus atbalsta piešķiršanai, īpaši sezonālajiem biznesiem, piemēram, tūrisma un viesmīlības sektorā, kur nodokļu parādi janvārī un februārī ir neizbēgami nozares specifikas dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru