Enerģētika

Degviela varētu kļūt vēl dārgāka

Armanda Vilcāne, 07.03.2019

Foto: freeimages.com

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieņemot Transporta enerģijas likumprojektu esošajā redakcijā, varētu ievērojami pieaugt degvielas cena.

Pašreizējā redakcija paredz, ka par galvenajiem atbildīgajiem atjaunojamo energoresursu (AER) mērķu izpildē transporta sektorā kļūs degvielas tirgotāji, DB skaidro Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.

Pašlaik Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotais likumprojekts paredz, ka 2020. gadā no AER saražotās enerģijas īpatsvaram bruto galapatēriņā transporta sektorā Latvijā jābūt vismaz 10%. O. Karčevskis uzskata, – ja mērķis tiks sasniegts, slogu uzliekot uz uzņēmēju pleciem, par degvielu nāksies maksāt krietni vairāk. Atsevišķi nozares pārstāvji likumprojekta mērķi veicināt alternatīvās degvielas izmantošanu transportā gan vērtē atzinīgi, norādot, ka transporta nozarē ir nepieciešams palielināt AER īpatsvaru.

Atbildība jāsadala

Šobrīd pasaulē nav un, visticamāk, arī nebūs tādu biodegvielu ražošanas jaudu, lai spētu apmierināt pieprasījumu un visas Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis reāli varētu sasniegt nosprausto mērķi, secina O. Karčevskis. «Eurostat dati liecina, ka 2017. gadā ES patērēja 259,3 miljonus tonnu dīzeļdegvielas. Tas nozīmē, ka, lai sasniegtu noteikto pieaugumu, jāsaražo 30 miljoni tonnu alternatīvās degvielas, taču šobrīd maksimālās ražošanas jaudas nesasniedz pat vienu trešdaļu no šī apjoma,» pauž LDTA valdes priekšsēdētājs. Lai sasniegtu noteikto mērķi, valsts nav paredzējusi nekāda veida atbalstu ne degvielas tirgotājiem, ne biodegvielu ražotājiem, viņš atzīmē. «Par galvenajiem atbildīgajiem mērķa sasniegšanā plānots noteikt degvielas tirgotājus, kas nav pieņemami. Tirgotājiem paredzēts saistošs 8,5% AER mērķis pēc enerģētiskās vērtības un sankcijas par šī mērķa neizpildi, nosakot soda mērus,» teic O. Karčevskis, uzsverot, ka valda arī liela neskaidrība par moderno AER veidu pieejamību un to iespējamo cenu.

LDTA izpilddirektore Ieva Ligere norāda: pat tad, ja modernās biodegvielas apjoms tirgū būtu pietiekams, tā piejaukuma palielināšana sadārdzinātu gala produktu. «Cena varētu pieaugt līdz pat pieciem centiem par litru, jo jau vēsturiski biodegvielas cena biržās ir bijusi augstāka par fosilās degvielas cenu. 2018. gadā tika realizēti 182,5 tūkstoši tonnu benzīna un 1,1 miljons tonnu dīzeļdegvielas, pie šāda apjoma biodegvielas piejaukums degvielu sadārdzinātu par 70 miljoniem eiro gadā. Zinot to, ka 2020. gadā pieaugs arī degvielas akcīzes nodoklis, varam ar lielu pārliecību teikt, ka nodrošināt degvielas piegādes un darboties rentabli būs ļoti sarežģīti. Paredzams, ka visvairāk tas varētu ietekmēt mazos degvielas tirgotājus, kā rezultātā daži no tiem varētu pat bankrotēt, samazinot kopējo konkurenci tirgū,» atklāj izpilddirektore, piebilstot, ka atbildība būtu jāsadala vienlīdzīgi starp valsti, pašvaldībām, komersantiem un degvielas lietotājiem.

Visu rakstu lasiet 7. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru