Foto: freeimages.com

Degviela varētu kļūt vēl dārgāka 

Pieņemot Transporta enerģijas likumprojektu esošajā redakcijā, varētu ievērojami pieaugt degvielas cena.

Armanda Vilcāne, 2019. gada 07. marts plkst. 6:14

Pašreizējā redakcija paredz, ka par galvenajiem atbildīgajiem atjaunojamo energoresursu (AER) mērķu izpildē transporta sektorā kļūs degvielas tirgotāji, DB skaidro Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.

Pašlaik Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotais likumprojekts paredz, ka 2020. gadā no AER saražotās enerģijas īpatsvaram bruto galapatēriņā transporta sektorā Latvijā jābūt vismaz 10%. O. Karčevskis uzskata, – ja mērķis tiks sasniegts, slogu uzliekot uz uzņēmēju pleciem, par degvielu nāksies maksāt krietni vairāk. Atsevišķi nozares pārstāvji likumprojekta mērķi veicināt alternatīvās degvielas izmantošanu transportā gan vērtē atzinīgi, norādot, ka transporta nozarē ir nepieciešams palielināt AER īpatsvaru.

Atbildība jāsadala

Šobrīd pasaulē nav un, visticamāk, arī nebūs tādu biodegvielu ražošanas jaudu, lai spētu apmierināt pieprasījumu un visas Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis reāli varētu sasniegt nosprausto mērķi, secina O. Karčevskis. «Eurostat dati liecina, ka 2017. gadā ES patērēja 259,3 miljonus tonnu dīzeļdegvielas. Tas nozīmē, ka, lai sasniegtu noteikto pieaugumu, jāsaražo 30 miljoni tonnu alternatīvās degvielas, taču šobrīd maksimālās ražošanas jaudas nesasniedz pat vienu trešdaļu no šī apjoma,» pauž LDTA valdes priekšsēdētājs. Lai sasniegtu noteikto mērķi, valsts nav paredzējusi nekāda veida atbalstu ne degvielas tirgotājiem, ne biodegvielu ražotājiem, viņš atzīmē. «Par galvenajiem atbildīgajiem mērķa sasniegšanā plānots noteikt degvielas tirgotājus, kas nav pieņemami. Tirgotājiem paredzēts saistošs 8,5% AER mērķis pēc enerģētiskās vērtības un sankcijas par šī mērķa neizpildi, nosakot soda mērus,» teic O. Karčevskis, uzsverot, ka valda arī liela neskaidrība par moderno AER veidu pieejamību un to iespējamo cenu.

LDTA izpilddirektore Ieva Ligere norāda: pat tad, ja modernās biodegvielas apjoms tirgū būtu pietiekams, tā piejaukuma palielināšana sadārdzinātu gala produktu. «Cena varētu pieaugt līdz pat pieciem centiem par litru, jo jau vēsturiski biodegvielas cena biržās ir bijusi augstāka par fosilās degvielas cenu. 2018. gadā tika realizēti 182,5 tūkstoši tonnu benzīna un 1,1 miljons tonnu dīzeļdegvielas, pie šāda apjoma biodegvielas piejaukums degvielu sadārdzinātu par 70 miljoniem eiro gadā. Zinot to, ka 2020. gadā pieaugs arī degvielas akcīzes nodoklis, varam ar lielu pārliecību teikt, ka nodrošināt degvielas piegādes un darboties rentabli būs ļoti sarežģīti. Paredzams, ka visvairāk tas varētu ietekmēt mazos degvielas tirgotājus, kā rezultātā daži no tiem varētu pat bankrotēt, samazinot kopējo konkurenci tirgū,» atklāj izpilddirektore, piebilstot, ka atbildība būtu jāsadala vienlīdzīgi starp valsti, pašvaldībām, komersantiem un degvielas lietotājiem.

Visu rakstu lasiet 7. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2016. gada 23. augusts plkst. 11:05

Vasaras laikā degvielas cenas Latvijā nedaudz samazinājušās, informē db.lv aptaujātie degvielas...

2016. gada 19. maijs plkst. 8:14

Degvielas cenu transporta kompānijām dažādās valstīs ietekmē daudzi faktori; valstu piedāvātās...

2016. gada 15. februāris plkst. 11:14

Autovadītājs, iegādājoties degvielu Latvijas degvielas uzpildes stacijās, nopērk to par noteiktu...

2016. gada 04. janvāris plkst. 15:05

Ņemot vērā, ka šī gada 1.janvārī stājušās spēkā jaunās akcīzes nodokļa likmes...

2015. gada 20. augusts plkst. 16:55

Pēdējā mēneša laikā cenas degvielas uzpildes stacijās benzīnam ir samazinātas par astoņiem...

Nepalaid garām

«Es vēlos strādāt nozarēs, kur nav tādas regulācijas, nav tādas valsts iejaukšanās...

Vēstniecība, pārstāvniecība, savrupnams, kultūras un darījumu centrs, muzejs, izstāžu telpa,...

Eksports ir viens no galvenajiem valsts attīstības virzītājspēkiem, un uzņēmumiem tas ir svarīgs solis...

Āgenskalns pēdējo gadu laikā ir kļuvis par arvien pieprasītāku vietu dzīvošanai, nereti...

Viens no jaunākajiem nozares uzņēmumiem Liepājā ir SIA Sikksi, kas Latvijas kontekstā...

Bijušais NATO ģenerālsekretārs Anderss Fogs Rasmusens izglābj PNB Banku (bijušo Norvik Banku),...

No šīs sadaļas
2019. gada 05. marts plkst. 8:51

Pērn elektroenerģijas tirgotājs Imlitex Latvija, salīdzinot ar 2017. gadu*, dubultojis savu tirgus...

2019. gada 28. februāris plkst. 16:25

2018. gadā Latvenergo koncerna ieņēmumi sasniedza 878 milj. eiro, kas ir par...

2019. gada 28. februāris plkst. 16:09

Lietuvas prezidente Daļa Grībauskaite un premjerministrs Sauļus Skvernelis pauduši pretējus viedokļus...

2019. gada 27. februāris plkst. 16:30

AS Latvijas Gāze koncerna neto apgrozījums pērn bija par 6,5% lielāks nekā gadu iepriekš...

2019. gada 26. februāris plkst. 14:18

Uzlabojot un modernizējot elektroenerģijas pārvades tīklu, AS «Augstsprieguma tīkls» (AST) šogad...

2019. gada 25. februāris plkst. 15:57

Nord Pool cenu svārstības ietekmējušas mainīgās laikapstākļu prognozes, un nākošās dienas...

2019. gada 22. februāris plkst. 13:35

Pieaugot elektroenerģijas cenām, aizvien lielāka uzmanība tiek pievērsta saules siltumam un gaismai....

2019. gada 20. februāris plkst. 14:24

ZAB Ellex Kļaviņš atsakās no atzinuma sagatavošanas par OIK tiesiskuma izvērtējumu un...

2019. gada 20. februāris plkst. 8:48

Ja valsts vēlas atbalstīt zaļos ražotājus, tas jādara no valsts budžeta, taču...

2019. gada 19. februāris plkst. 12:13

Uzņēmums SIA Eolus, kas ir Zviedrijas uzņēmuma Eolus Vind AB meitas uzņēmums...