Degviela varētu kļūt vēl dārgāka 

Pieņemot Transporta enerģijas likumprojektu esošajā redakcijā, varētu ievērojami pieaugt degvielas cena.

Armanda Vilcāne, 07.3.2019

Foto: freeimages.com

Pašreizējā redakcija paredz, ka par galvenajiem atbildīgajiem atjaunojamo energoresursu (AER) mērķu izpildē transporta sektorā kļūs degvielas tirgotāji, DB skaidro Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.

Pašlaik Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotais likumprojekts paredz, ka 2020. gadā no AER saražotās enerģijas īpatsvaram bruto galapatēriņā transporta sektorā Latvijā jābūt vismaz 10%. O. Karčevskis uzskata, – ja mērķis tiks sasniegts, slogu uzliekot uz uzņēmēju pleciem, par degvielu nāksies maksāt krietni vairāk. Atsevišķi nozares pārstāvji likumprojekta mērķi veicināt alternatīvās degvielas izmantošanu transportā gan vērtē atzinīgi, norādot, ka transporta nozarē ir nepieciešams palielināt AER īpatsvaru.

Atbildība jāsadala

Šobrīd pasaulē nav un, visticamāk, arī nebūs tādu biodegvielu ražošanas jaudu, lai spētu apmierināt pieprasījumu un visas Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis reāli varētu sasniegt nosprausto mērķi, secina O. Karčevskis. «Eurostat dati liecina, ka 2017. gadā ES patērēja 259,3 miljonus tonnu dīzeļdegvielas. Tas nozīmē, ka, lai sasniegtu noteikto pieaugumu, jāsaražo 30 miljoni tonnu alternatīvās degvielas, taču šobrīd maksimālās ražošanas jaudas nesasniedz pat vienu trešdaļu no šī apjoma,» pauž LDTA valdes priekšsēdētājs. Lai sasniegtu noteikto mērķi, valsts nav paredzējusi nekāda veida atbalstu ne degvielas tirgotājiem, ne biodegvielu ražotājiem, viņš atzīmē. «Par galvenajiem atbildīgajiem mērķa sasniegšanā plānots noteikt degvielas tirgotājus, kas nav pieņemami. Tirgotājiem paredzēts saistošs 8,5% AER mērķis pēc enerģētiskās vērtības un sankcijas par šī mērķa neizpildi, nosakot soda mērus,» teic O. Karčevskis, uzsverot, ka valda arī liela neskaidrība par moderno AER veidu pieejamību un to iespējamo cenu.

LDTA izpilddirektore Ieva Ligere norāda: pat tad, ja modernās biodegvielas apjoms tirgū būtu pietiekams, tā piejaukuma palielināšana sadārdzinātu gala produktu. «Cena varētu pieaugt līdz pat pieciem centiem par litru, jo jau vēsturiski biodegvielas cena biržās ir bijusi augstāka par fosilās degvielas cenu. 2018. gadā tika realizēti 182,5 tūkstoši tonnu benzīna un 1,1 miljons tonnu dīzeļdegvielas, pie šāda apjoma biodegvielas piejaukums degvielu sadārdzinātu par 70 miljoniem eiro gadā. Zinot to, ka 2020. gadā pieaugs arī degvielas akcīzes nodoklis, varam ar lielu pārliecību teikt, ka nodrošināt degvielas piegādes un darboties rentabli būs ļoti sarežģīti. Paredzams, ka visvairāk tas varētu ietekmēt mazos degvielas tirgotājus, kā rezultātā daži no tiem varētu pat bankrotēt, samazinot kopējo konkurenci tirgū,» atklāj izpilddirektore, piebilstot, ka atbildība būtu jāsadala vienlīdzīgi starp valsti, pašvaldībām, komersantiem un degvielas lietotājiem.

Visu rakstu lasiet 7. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Tevi varētu interesēt

Bulgārijā svētdien notikušas demonstrācijas pret degvielas cenu paaugstināšanos, tūkstošiem...

Kāpjot degvielas cenai, zināms patēriņa samazinājums mazumtirdzniecībā ir jūtams vienmēr, jo...

Piepildīt bāku Latvijā ir nedaudz sāpīgāk nekā Lietuvā un Igaunijā.

Vasaras laikā degvielas cenas Latvijā nedaudz samazinājušās, informē db.lv aptaujātie degvielas...

Degvielas cenu transporta kompānijām dažādās valstīs ietekmē daudzi faktori; valstu piedāvātās...

Nepalaid garām

Tiesvedību un to radīto sarežģījumu dēļ Lielupes apkaimē slēgtais restorāns "36.līnija" atsācis...

Ir būtiski runāt par privātās dzīves, interešu un plānu saskaņošanu ar darbu, nevis...

Tiesa noraidījusi nogalinātā maksātnespējas administratora Mārtiņa Bunkus brāļa prasību pret...

Pasaules parādi turpina augt, un vairāki finanšu procesu pētnieki brīdina, ka tam...

Skotijai ir viskijs, Somijai ir Nokia, Itālijai ir makaroni,Meksikai ir tekila, Karību...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

Pērn elektroenerģijas tirgotājs Imlitex Latvija, salīdzinot ar 2017. gadu*, dubultojis savu tirgus...

2018. gadā Latvenergo koncerna ieņēmumi sasniedza 878 milj. eiro, kas ir par...

Lietuvas prezidente Daļa Grībauskaite un premjerministrs Sauļus Skvernelis pauduši pretējus viedokļus...

AS Latvijas Gāze koncerna neto apgrozījums pērn bija par 6,5% lielāks nekā gadu iepriekš...

Uzlabojot un modernizējot elektroenerģijas pārvades tīklu, AS «Augstsprieguma tīkls» (AST) šogad...

Nord Pool cenu svārstības ietekmējušas mainīgās laikapstākļu prognozes, un nākošās dienas...

Pieaugot elektroenerģijas cenām, aizvien lielāka uzmanība tiek pievērsta saules siltumam un gaismai....

ZAB Ellex Kļaviņš atsakās no atzinuma sagatavošanas par OIK tiesiskuma izvērtējumu un...

Ja valsts vēlas atbalstīt zaļos ražotājus, tas jādara no valsts budžeta, taču...

Uzņēmums SIA Eolus, kas ir Zviedrijas uzņēmuma Eolus Vind AB meitas uzņēmums...