Degvielas akcīze «uzspridzinās» pārvadājumu cenas 

Iespējams, jau no 2018. gada tiks paaugstināts akcīzes nodoklis degvielai, tā paaugstinot izmaksas, kuras jutīs gan pircēji veikalā, gan arī industriālie pakalpojumu saņēmēji, otrdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Māris Ķirsons, Egons Mudulis, 28.03.2017

DB 28.marta numura vāks

To, ka akcīzes nodokļa likmes varētu tikt pārskatītas, Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē vēl februārī atzina arī finanšu ministre Dana Reizniece Ozola, konkrētus skaitļus neminot. DB rīcībā esošā neoficiālā informācija liecina, ka pašlaik tiek apspriesta ideja par akcīzes nodokļa likmju pakāpenisku paaugstināšanu benzīnam (gan svinu saturošam, gan nesaturošam) dīzeļdegvielai, arī sašķidrinātajai naftas gāzei, vidēji par 8 līdz 24%.

Pirmais akcīzes nodokļa likmju pieaugums iecerēts jau no 2018.gada, savukārt nākamais jau varētu sekot no 2020. gada. Īpaši krass akcīzes nodokļa pieaugums paredzēts svinu saturošam benzīnam par teju 24%, naftas gāzei – par 12%, dīzeļdegvielai par 11%. Jāatgādina, ka Māra Kučinska valdītās valdības deklarācijā par iecerēto darbību ierakstīts: «īstenosim nodokļu sloga pārnešanu no darbaspēka uz ienākumu un kapitāla pieaugumu, uz patēriņu, uz nekustamo īpašumu un uz dabas resursu izmantošanu» un tas arī dažiem liek secināt, ka akcīzes nodokļa likmju celšana iederās šajā kontekstā. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tiek uzskatīta par kompensējošu mehānismu iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes samazināšanai no pašreizējiem 23% līdz 20% ienākumiem līdz 45 000 eiro gadā un neapliekamā minimuma paaugstināšanai līdz 300 eiro pašreizējo 60 – 115 eiro mēnesī.

Vairāki DB aptaujātie uzņēmēji uzskata, ka akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana degvielai «atbrīvos» inflācijas spirāli, jo daudzi pakalpojumi un preces (tieši to transportēšanas izmaksu pieauguma dēļ) kļūs dārgākas. Tomēr šāda situācija ir attiecināma uz pašmāju tirgu, taču preču cenu paaugstināšana tikai tādēļ, ka Latvijā valsts vēlas no degvielas akcīzes nodokļa iekasēt vairāk, ārvalstu tirgū neesot iespējama. Tas nozīmē, ka šo transporta izmaksu pieaugumu preču nosūtītājiem nāksies «uzlikt» uz savām izmaksām un samazināt peļņu – būtībā zaudēt konkurētspēju ārvalstu noieta tirgos.

Visu rakstu Akcīze «uzspridzinās» pārvadājumu cenas lasiet otrdienas, 28.marta laikrakstā Dienas Bizness!

Jaunākais izdevums