Strādājot vairākus gadus vienā un tajā pašā kompānijā un risinot līdzīgus uzdevumus, nereti komanda kļūst «akla» – visu aplūko noteiktā rāmī; redzes atgūšanai lieti noder svaigs skats no malas, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Inovāciju atbalsta platformas Demola dibinātājs un Demola Network International vadītājs Ville Kairamo stāsta, ka tā radās 2008. gadā Somijā. Vairākas lielās kompānijas – tostarp, piemēram, Nokia – spriedušas par nepieciešamību attīstīt jaunu sadarbības veidu ar universitātēm, kam ir labi pētījumi, bet mēdz iztrūkt praktisko inovāciju. «Ir daudz talantīgu cilvēku, bet nav gana daudz labu veidu, kā izmantot viņu zināšanas, enerģiju,» viņš teic. Tāpēc iniciatīvas mērķis bija radīt tiltu starp universitātēm, studentiem un uzņēmumiem, praktiski sadarbojoties. Septiņos gados Demola ietvaros realizēti vairāk nekā tūkstoš projektu, aptuveni 70% gadījumu uzņēmumi ir iegādājušies studentu radīto darbu izmantošanas atļauju, vairāk nekā no 20% studentu vēlāk strādā kompānijās dažādos amatos. «Šie projekti maina kompāniju uztveri par inovācijām un to ieviešanu, pārnozaru sadarbību. Pēc to īstenošanas ir radušies jauni startup – uzņēmumi, ko dibinājuši studenti kopā ar saviem partneriem no projekta,» saka V. Kairamo. Izveidojot Demola, viņš domāja, ka tā būs vietēja Somijas kustība, bet diezgan ātri saprata, ka šai iniciatīvai nepiestāv lokāli ierobežojumi. Šobrīd Demola darbojas 12 vietās pasaulē, tostarp arī Latvijā.
«Bieži vien cilvēki, kuri strādā kādā no kompānijām un zina visu par produktu, pakalpojumiem un procesiem, redz notiekošo konkrētā rāmī. Savukārt dažādu disciplīnu studenti domā atšķirīgi. Arī no uzņēmumiem dzirdam, ka, desmit gadus strādājot vienā kompānijā un zinot visu par visu, darbinieki kļūst savā ziņā «akli», bet, sadarbojoties ar kādu, kurš nav iesaistīts kompānijā, var iegūt svaigas idejas, citu skatījumu. Sadarbības projektā uzņēmumi nemeklē kompetences, kas jau ir to iekšienē, bet gan kaut ko jaunu, piemēram, psiholoģijas, spēļošanas, medicīnas skatījumu – to, kā viņiem trūkst,» saka V. Kairamo.
Visu rakstu Asina biznesa redzi lasiet 4. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.