Jaunākais izdevums

Varam sagaidīt Eiropas un ASV tarifu eskalāciju – tas skars gan lidmašīnu detaļas, gan šampanieti

Pasaules ekonomikai nozīmīgāko tēmu saraksta galvgalī jau kādu laiku atrodas tirdzniecības kari. Visskaļāk ar jaunām barjerām precēm apmainās ASV un Ķīna, lai gan šis process mūsdienu globalizētajā pasaulē pamatīgi iekrauj arī citiem (sevišķi, piemēram, eksportējošajai Vācijai). Tiesa gan, pastāv iespēja, ka Eiropa jau daudz tiešākā veidā tiks ierauta šajos tarifu karos.

Šobrīd notiekošais liek domāt, ka Pasaules Tirdzniecības organizācija dos svētību ASV noteikt tarifus Eiropas precēm aptuveni astoņu miljardu ASV dolāru apmērā. Kā iemesls šiem svaigajiem iespējamajiem tarifiem ir ilgstošais šo pasaules ekonomikai izšķirīgo reģionu strīds, ka Eiropā ticis subsidēts aviobūves uzņēmums Airbus, kas savukārt sniedzis tam priekšrocības, ja salīdzina ar ASV Boeing. Jāpiebilst, ka ASV un Eiropas strīds par Airbus subsīdijām nav nekas jauns. ASV pirmo reizi Pasaules Tirdzniecības organizācijai par šo praksi sūdzējās jau pirms aptuveni 16 gadiem. Šī drāma vilkusies gadiem un šobrīd ieguvusi ļoti konkrētu veidolu.

Piemēram, Bloomberg ziņo, ka jaunie ASV tarifi spēkā varētu stāties ļoti drīz – jau oktobrī - un tie, visticamāk, skars lidaparātus, to detaļas un arī luksusa produktus, piemēram, Eiropas vīnus (un cita veida alkoholu, piemēram, viskiju un šampanieti), ādas izstrādājumus (piem., luksusa somiņas), vīriešu uzvalkus, sieru, divriteņus, motociklus utt.

Eiropas Savienība (ES) rokas klēpī gluži salikusi nesēž un uz šiem ASV tarifiem gatavo savu atbildi. Vecā kontinenta institūcijas Pasaules Tirdzniecības organizācijā mēģina izcīnīt, ka arī ASV nodokļu atvieglojumu iniciatīvas Boeing gluži par tīrām uzskatīt nevar. Pārsvarā nu dzirdama informācija, ka kontinentālā Eiropa savukārt mēģinās ASV iedunkāt ar saviem tarifiem četru miljardu ASV dolāru apmērā.

Visu rakstu lasiet 27. septembra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Šoreiz ASV «šķēps» nav trāpījis Latvijai

Lelde Petrāne, 21.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV noteikušas muitas tarifus Eiropas Savienības ražojumiem 7,5 miljardu ASV dolāru (6,7 miljardu eiro) vērtībā. Vai ietekmi sajutīs arī Latvija?

Komentē: Pēteris Strautiņš, «Luminor» galvenais ekonomists

«ASV tiešām ir noteikušas 25% tarifu importam no Eiropas Savienības 7,5 miljardu dolāru vērtībā. Atšķirībā no citiem soļiem Trampa sāktajos «tirdzniecības karos», šajā gadījumā šo soli atļāva Pasaules Tirdzniecības organizācija, jo ES nelikumīgi atbalstīja Airbus.

Šie tarifi galvenokārt skar luksusa patēriņa preces — skotu viskijus, franču vīnus, arī olīvas un sierus. Ir acīmredzami, ka tarifi galvenokārt attiecas uz precēm no valstīm, kas ir Airbus konsorcija dalībnieces. Tarifi skar nelielu daļu ES preču eksporta uz ASV, kas pērn sasniedza 488 miljardus dolāru, tiem drīzāk ir simbolisks raksturs un skartās preces ir izvēlētas tā, lai sūtītu spēcīgu politisko vēstījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Airbaltic meklē naudu

Egons Mudulis, 10.04.2019

Latvijas nacionālās lidsabiedrības valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AirBaltic pasažieru skaits, apgrozījums, peļņa aug; kompānija domā par jauniem tirgiem, taču investora jeb naudas piesaistes jautājums arvien aktuāls

To sarunā (1. aprīlī) ar Dienas Biznesu norāda Latvijas nacionālās lidsabiedrības valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Fragments no intervijas, kas publicēta 10. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness:

Kas ir tā lieta uz galda jūsu priekšā, par ko esat tik gandarīts?

Esam ar to ļoti lepni. Tā ir augstākā nozares balva, ko Air Transport World (ATW) reizi gadā pasniedz dažādās kategorijās. Esam vienīgā lidsabiedrība, kas to – Tirgus līdera balvu (vietējā tirgū) ‒ saņēmusi divreiz pēc kārtas. Īpaši lepnu mani darīja tas, ka, saņemot to airBaltic vārdā Ņujorkā, uz skatuves ar mani kopā bija Lufthansa vadītājs. uzvarēja arī Airbus 220, Air New Zealand. Pazīstami vārdi. Mēs nākam no mazas valsts. Prasīju auditorijai, kurš ir bijis Latvijā. Apmēram 10 cilvēki pacēla roku. Ja jūs tur būtu bijis, jūs būtu lepns par savu valsti un lidsabiedrību. Tas bija ļoti iespaidīgi. Tas dod lielu starptautisku publicitāti, un tā ir atzinība mūsu cilvēkiem par labi paveiktu darbu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija «airBaltic» līdz 2020.gada beigām plāno pārtraukt izmantot «Boeing 737» lidmašīnas, pastāstīja lidsabiedrības Korporatīvās komunikācijas nodaļā.

Kompānijā minēja, ka «airBaltic» turpina flotes modernizācijas procesu, lai pārietu uz «Airbus A220-300» floti līdz 2023.gadam. «Līdz šā gada beigām «airBaltic» samazinās «Boeing 737» lidmašīnu skaitu flotē, un pašlaik plānots, ka visas «Boeing 737» lidmašīnas «airBaltic» flotē pārtrauks izmanot līdz 2020.gada beigām,» pauda kompānijā.

Atbilstoši «airBaltic» flotes modernizācijas plānam, septembra otrajā pusē lidsabiedrība saņēma divdesmito «Airbus A220-300» lidmašīnu, bet līdz gada beigām «airBaltic» saņems vēl divas «Airbus A220-300» lidmašīnas.

«airBaltic» Korporatīvās komunikācijas nodaļā arī norādīja, ka lidsabiedrība veikusi iepriekš paredzētas «Airbus A220-300» dzinēju maiņas. «Airbus A220-300» lidmašīnu ieviešanas plāns paredzēja papildu uzmanību un uzlabojumus sākotnējā lidmašīnu izmantošanas periodā. Lidsabiedrībā uzsvēra, ka tā cieši sadarbojas ar dzinēju ražotāju «Pratt&Whitney», kā arī ar lidmašīnu ražotāju «Airbus».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc vairākiem incidentiem ar lidmašīnu «Airbus A220» dzinējiem Kanādas un Eiropas gaisa satiksmes drošības regulatori paziņojuši, ka laineri «Airbus A220» lielā augstumā nedrīkst izmantot dzinējus ar pilnu jaudu.

Kanādas regulators «Transport Canada» nedēļas nogalē publicēja lidojumderīguma direktīvu un pirmdien to pārpubliskoja arī Eiropas Aviācijas drošības pārvalde (EASA), dodot rīkojumu aviokompānijām, kas veic lidojumus ar šīm lidmašīnām, augstumā virs 8,8 kilometriem nepārsniegt 94% no to dzinēju maksimālās jaudas.

Šāda direktīva izdota pēc vairākiem incidentiem, kad Kanādas aviokompānijas «Air Canada» izmantotajām lidmašīnām «Airbus A220» lidojumu laikā izslēdzās dzinēji.

Tāpat līdzīgi incidenti konstatēti Vācijas aviosabiedrības «Lufthansa» Šveices meitasuzņēmuma «Swiss» lidojumos ar «Airbus A220». Vienā no «Swiss» lidojumiem virs Francijas pat atdalījās dzinēja detaļas, bet pēc incidentiem septembrī un oktobrī tā pārtrauca visus lidojumus ar šīm lidmašīnām, kamēr tām tika veiktas pārbaudes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrība «airBaltic» pabeigusi pirmo lidmašīnai «Airbus A220-300» ieplānoto C pārbaudi.

Pirms diviem mēnešiem «airBaltic» kļuva par pirmo lidsabiedrību, kas ieguvusi tiesības veikt «Airbus A220-300» lidmašīnu pilna apjoma tehniskās apkopes.

C pārbaude ir daļa no lidmašīnas apkopes programmas, kuru pēc noteikta lietošanas laika nepieciešams veikt visām komerciālajām lidmašīnām. «Airbus A220-300» lidmašīnām ražotājs noteicis, ka C pārbaude jāveic pēc katrām nolidotām 8500 stundām.

«Pēc vairāk nekā 400 000 pasažieru pārvadāšanas, mūsu pirmā «Airbus A220-300» lidmašīna ar reģistrācijas numuru YL-CSA ir veiksmīgi izgājusi plānoto C pārbaudi un saņēmusi vairākas citas modifikācijas, kas ir nepieciešamas, lai vēl vairāk uzlabotu lidmašīnas veiktspēju. Šajā ziemas sezonā plānotas vēl sešu «Airbus A220-300» lidmašīnu C pārbaudes,» norāda «airBaltic» tehniskais direktors Andris Vaivads.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidmašīnu ražošanas kompāniju Boeing un Airbus pārdošanas apjomu dati šajā gadā liecina, ka Airbus A320 saņēmis vairāk pasūtījumu nekā Boeing 737, raksta Business Insider.

Airbus panākumus ļāvusi gūt izaugsme komerciālajā aviācijā kombinācijā ar Boeing 737 Max problēmām, turklāt Airbus prezentējis divus uzlabotus lidmašīnas variantus.

Kopumā 55 gadu laikā, kopš tiek apkopoti dati par pārdotākajām lidmaāīnām, Boeing 737 ir bijusi vispārdotākā lidmašīna, taču pēdējā laika krīze saistībā ar lidmašīnu problēmām ir atņēmusi uzņēmumam šo titulu.

Līdz oktobrim Boeing saņēmis 15136 pasūtījumus, savukārt Airbus - 15193 pasūtījumus.

Airbus pietuvojās Boeing tikai pēdējo pāris gadu laikā, un īpaši straujā tempā tas notika pēc tam, kad Airbus tirgu iepazīstināja ar jaunāko versiju - A320neo, kas notika pirms Boeing prezentēja 737 Max. 2018.gada beigās A320 modeļa pasūtījumi par 400 atpalika no 737 pasūtījumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

ASV noteiks muitas tarifus ES ražojumiem

LETA--DPA, 03.10.2019

ASV prezidents Donalds Tramps paziņoja, ka PTO lēmums par «Airbus» ir «liela uzvara Savienotajām Valstīm» un lika saprast, ka par šo lēmumu ir jāpateicas viņam, lai gan šī lieta sākās pirms 15 gadiem - ilgi pirms viņa prezidentūras.

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV šomēnes noteiks jaunus muitas tarifus Eiropas Savienības (ES) ražojumiem pēc Pasaules tirdzniecības organizācijas (PTO) lēmuma, kas ļauj ASV šādi reaģēt uz subsīdijām Eiropas aviobūves uzņēmumam «Airbus», trešdien paziņoja ASV Tirdzniecības pārstāvja birojs (USTR).

Saskaņā ar PTO lēmumu ASV drīkst noteikt muitas tarifus ES ražojumiem 7,5 miljardu ASV dolāru (6,86 miljardu eiro) vērtībā, lai kompensētu šo subsīdiju radītos zaudējumus. Šie ir lielākie pretpasākumi, kādus PTO jebkad ir atbalstījusi tirdzniecības strīdā.

Summu noteica PTO arbitrāža pēc tam, kad organizācija 2018.gada maijā atzina par pamatotu ASV nostāju, ka ES valstu piešķirtās subsīdijas un aizdevumi «Airbus» bijuši nelikumīgi.

USTR paziņoja, ka ES ražotajiem lidaparātiem tiks noteikts 10% tarifs, bet bloka valstu eksportētajiem pārtikas produktiem un alkoholiskajiem dzērieniem, piemēram, sieram, olīvām, apelsīniem, miltiem, vīnam un viskijam - 25% tarifs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS «Latvijas pasts» iesniedzis Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) jauno tarifu projektu, kas paredz būtisku cenu pieaugumu vēstuļu sūtīšanai, savukārt atsevišķu pasta pakalpojumu cena samazināsies.

Jaunais tarifu projekts liecina, ka, piemēram, vienkārša pasta sūtījuma A klases svarā līdz 20 gramiem nosūtīšanas maksa no līdzšinējiem 0,57 eiro pieaugs līdz vienam eiro, kas ir 75,4% pieaugums.

Tarifu projekts liecina, ka maksa par vienkāršu pasta sūtījumu svarā līdz 500 gramiem pieaugs no līdzšinējiem 1,10 eiro līdz 1,30 eiro, kas ir 18,2% pieaugums, savukārt svarā līdz vienam kilogramam maksa samazināsies - no līdzšinējiem 1,71 eiro līdz 1,60 eiro, kas ir par 6,4% mazāk.

Vēstules nosūtīšana uz Eiropu kļūs divas reizes dārgāka - no 0,78 eiro līdz 1,60 eiro. Savukārt pasta sūtījumi uz Eiropu kļūs ievērojami lētāki - svarā līdz 500 gramiem sūtījuma nosūtīšana maksās 2,40 eiro līdzšinējo 4,20 eiro vietā, bet sūtījumi līdz vienam kilogramam maksās par 30% lētāk - no līdzšinējiem 6,47 eiro līdz 4,30 eiro. Šādi sūtījumu tarifi būs spēkā arī uz vairums valstīm ārpus Eiropas, piemēram, uz Ameriku un Krieviju, kas ir ievērojami lētāk nekā līdz šim.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik arī Latvijā tiek veikts lidmašīnās «Airbus A220» izmantoto dzinēju monitorings, sacīja Civilās aviācijas aģentūras (CAA) pārstāvis Aivis Vincevs.

Viņš norādīja, ka CAA pastiprināti seko līdzi situācijas attīstībai saistībā ar «Airbus A220» gaisa kuģu dzinēju problēmām, par ko ziņojusi Šveices aviokompānija «Swiss International Air Lines» ("Swiss").

Saistībā ar to ASV Nacionālā transporta drošības pārvalde ir uzsākusi izmeklēšanu, lai konstatētu «Swiss» gaisa kuģu dzinēju darbības atteikumu iemeslu. Aviokompānija «Swiss» lidojumus ar «Airbus A220» gaisa kuģiem veic pēc to rūpīgas pārbaudes.

Vienlaikus CAA norāda, ka «Swiss» gaisa kuģiem, atšķirībā no aviokompānijas «airBaltic» gaisa kuģiem, tika izmantoti nedaudz citas modifikācijas dzinēji. Vienlaikus gan CAA seko līdzi notikumiem, kas saistīti ar šo dzinēju ekspluatācijas drošību. Pašlaik tiek veikts Latvijā reģistrēto gaisa kuģu dzinēju pastiprināts tehniskā stāvokļa monitorings, informēja Vincevs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas aviobūves uzņēmums «Airbus» lūgs aviokompānijām, kas izmanto 25 vecāko modeļu «A380» lidmašīnas, pārbaudīt to spārnus, jo atsevišķos modeļos atklātas plaisas, paziņojusi Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA).

EASA norāda, ka konstatēti gadījumi ar plaisu atrašanu šobrīd ekspluatācijā esošu «Airbus A380» lidmašīnu spārnu atsevišķās daļās.

«Šie apstākļi, ja nav konstatēti un izlaboti, var samazināt spārna strukturālo integritāti,» skaidro EASA. «Lai reaģētu uz šiem iespējami nedrošajiem apstākļiem, «Airbus» plāno izdot tehniskās apkopes biļetenu, lai sniegtu pārbaudes instrukcijas.» Franču laikraksts «Les Echos» vēsta, ka EASA ierosinājis veikt ultraskaņas pārbaudes 25 no 234 «Airbus A380» lidmašīnām, ar kurām šobrīd tiek veikti lidojumi, jeb pārbaudīt pirms vairāk nekā 15 gadiem ražotus lidaparātus.

Šī nav pirmā reize, kad pasaulē lielākā pasažieru lidmašīna «A380» saskārusies ar šādām problēmām. Spārnos konstatētas plaisas 2012.gadā «Airbus» izmaksāja vairākus miljonus eiro remontos un tehniskajās apkopēs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

airBaltic iegūst tiesības veikt Airbus A220-300 pilna apjoma tehnisko apkopi

Zane Atlāce - Bistere, 11.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrība airBaltic veiksmīgi aizvadījusi Latvijas Civilās aviācijas aģentūras (CAA) auditu par Airbus A220-300 lidmašīnu bāzes tehniskās apkopes veikšanu un saņēmusi sertifikātu, kas apstiprina airBaltic spējas nodrošināt pilna apjoma šī tipa lidmašīnu vieglo un bāzes tehnisko apkopi atbilstoši EASA Part 145 prasībām, informē lidsabiedrībā.

No 10. septembra airBaltic kļuvusi par pirmo lidsabiedrību pasaulē, kas ir tiesīga veikt Airbus A220-300 tipa lidmašīnu gan pilna apjoma vieglo tehnisko apkopi, gan bāzes tehnisko apkopi atbilstoši EASA Part 145 prasībām. Iepriekš airBaltic bija tiesīga veikt Airbus A220-300, Bombardier Q400 NextGen un Boeing 737 tipa lidmašīnu vieglo tehnisko apkopi.

«Vieglās tehniskās apkopes un bāzes tehniskās apkopes sertifikāta iegūšana Airbus A220-300 tipa lidmašīnām airBaltic bija loģisks solis kā lidsabiedrībai, kas kā pirmā pasaulē sāka veikt komerciālos lidojumus ar Airbus A220-300 lidmašīnām un kuras flotē jau ir 19 šī tipa lidaparāti, bet tuvākā nākotnē tās flote sastāvēs tikai no Airbus A220-300 tipa lidmašīnām. Turpmāk mūsu tehniskās apkopes darbi kļūs izmaksu un laika ziņā efektīvāki. Turklāt mēs apsveram iespēju piedāvāt mūsu tehniskās apkopes pakalpojumus arī citām lidsabiedrībām pasaulē, kas izmanto šī tipa lidmašīnas,» norāda airBaltic tehniskais direktors Andris Vaivads.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Swiss aptur lidojumus ar Airbus A220 lidmašīnām, airBaltic turpinās lidot

Ilze Žaime, LETA, 16.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveices nacionālā aviokompānija «Swiss International Air Lines» paziņoja, ka steigšus apturējusi lidojumus ar visām «Airbus A220» lidmašīnām, lai tajās veiktu dzinēju pārbaudes pēc nesen piedzīvotajām tehniskajām problēmām.

Šāds lēmums pieņemts pēc tam, kad otrdienas rītā lidojums no Londonas uz Ženēvu tika novirzīts uz Parīzi saistībā ar jaunu incidentu, kas radījis bažas par šo lidmašīnu dzinējiem, norāda lidsabiedrība.

«Swiss» flotē ir 29 «Airbus A220» lidmašīnas. Šo modeļu lidaparāti pēdējā gada laikā piedzīvojuši vairākus ar dzinējiem saistītus incidentus.

ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAA) pagājušajā mēnesī izdeva rīkojumu veikt pārbaudes «Pratt & Whitney» ražotājiem dzinējiem, ar kuriem aprīkotas «Airbus A220» lidmašīnas.

«Swiss» otrdien skaidroja, ka lēmums apturēt lidojumus spēkā stājas nekavējoties, un lidmašīnas gaisā atgriezīsies vien tad, kad tām būs veiktas pienācīgas pārbaudes, ziņo aģentūra LETA.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas aviobūves uzņēmums "Airbus" piektdien paziņoja, ka veicis pasākumus, lai izbeigtu Pasaules Tirdzniecības organizācijā (PTO) ilgstošās nesaskaņas starp Eiropas Savienību (ES) un ASV par piešķirtajām valstu subsīdijām.

"Airbus" norāda, ka panācis vienošanos ar Francijas un Spānijas valdībām, lai paaugstinātu procentu likmes līdzekļiem, kas piešķirti lidmašīnu "A350" ražošanas atbalstīšanai, līdz līmenim, kāds pēc PTO uzskatiem ir atbilstošs.

"Pēc 16 gadus ilgušas tiesvedības PTO šis ir pēdējais solis, lai pārtrauktu ilgstošās nesaskaņas un likvidētu jebkādu pamatojumu ASV tarifu piemērošanai," skaidro uzņēmums.

Vērienīga juridiskā cīņa PTO starp "Airbus" un ASV konkurentu "Boeing" aizsākās 2004.gadā, kad Vašingtona apsūdzēja Lielbritāniju, Franciju, Vāciju un Spāniju par pretlikumīgu subsīdiju un garantiju nodrošināšanu "Airbus" produktu ražošanas atbalstīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Šveices aviokompānijas Swiss lidmašīnas Airbus A220 pakāpeniski atsāk lidojumus

LETA--AFP, 16.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveices nacionālā aviokompānija «Swiss International Air Lines» ("Swiss")trešdien paziņoja, ka pēc dzinēju pārbaudēm tās flotē esošās lidmašīnas «Airbus A220» pakāpeniski atsāk lidojumus.

Lidsabiedrība norāda, ka 17 lidmašīnas jau tikušas pārbaudītas un to dzinēji ir nevainojamā stāvoklī. Savukārt jau 12 lidaparāti atsākuši regulāro lidojumu veikšanu.

«Swiss» skaidro, ka trešdien atļauja turpināt lidojumus tiks dota vēl piecām lidmašīnām, bet ceturtdien visas lidmašīnas pilnībā atsāks reisus.

«Swiss» otrdien steigšus apturēja lidojumus ar visām 29 «Airbus A220» lidmašīnām, lai tajās veiktu dzinēju pārbaudes pēc piedzīvotajām tehniskajām problēmām.

Šāds lēmums tika pieņemts pēc tam, kad otrdienas rītā lidojums no Londonas uz Ženēvu tika novirzīts uz Parīzi saistībā ar incidentu, kas radījis bažas par šo lidmašīnu dzinējiem, norāda lidsabiedrība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SmartLynx Airlines ir saņēmis gaisa kuģu operatora (AOC) sertifikāciju, ko piešķir Maltas Transporta ministrijas Civilās aviācijas direktorāts.

Kā norāda SmartLynx izpilddirektors Žigimantas Surintas, saņemtais sertifikāts sniedz jaunas iespējas attīstīt uzņēmuma darbību un ieviest operācijas vēl neapgūtos tirgos.

«Šis ir nozīmīgs solis, kas pastiprināti veicinās stratēģisku jaunu tirgu apguvi, ko SmartLynx ir plānojis un praktizējis pēdējos gados. Malta jau šobrīd ir viens no mūsu stratēģiskajiem tirgiem, un līdz ar iegūto AOC sertifikātu, esam ieguvuši papildu konkurences priekšrocības,» skaidro Surintas.

SmartLynx šobrīd vērtē biznesa iespējas visā pasaulē, un šis notikums ir ļāvis kompānijai iegūt pieeju jauniem tirgiem, tostarp tiem, kurus kontrolē Federālā aviācijas administrācija (FAA). Līdz ar iegūto sertifikāciju, SmartLynx Airlines uzsāks operācijas ar Airbus A320 lidmašīnu, kura lidos ar Maltas reģistrācijas kodu - 9H-SLA. Kā norāda uzņēmumā, AOC sertifikāta iegūšana ir notikusi īstajā brīdī. Ņemot vērā, ka kompānija šogad ir plānojusi apgūt jaunus tirgus, SmartLynx ir paplašinājis savu lidmašīnu floti līdz 23 vienībām. Kompānija ikdienā izmanto Airbus A320 un Airbus A321 lidmašīnas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrība "airBaltic" un "Airbus" parakstījuši vienošanos par pārskatīto "Airbus A220-300" piegāžu grafiku atlikušajām 28 lidmašīnām, kuras pasūtījusi "airBaltic".

Saskaņā ar to kopumā pasūtītās 50 "Airbus A220-300" lidmašīnas lidsabiedrība saņems līdz 2024. gada sākumam.

"airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss (Martin Gauss) norāda: "Nesenā krīze sniedza mums iespēju ātrāk īstenot plānus lidojumus veikt tikai ar "Airbus A220-300" lidmašīnām. Šis lēmums vienkāršo mūsu flotes uzturēšanu, kā arī mēs esam ieguvēji, pateicoties šo lidmašīnu papildu efektivitātei."

Lidsabiedrība trīs "Airbus A220-300" lidmašīnas plāno saņemt līdz 2020. gada beigām. Tāpat "airBaltic" saglabā iespēju iegādāties vēl 30 šī paša tipa lidmašīnas.

"airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995. gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 96,14% akciju, bet Larsam Tūsenam ar viņam pilnībā piederošu SIA "Aircraft Leasing 1" pieder 3,86%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

ES noteiks muitas tarifus ASV precēm četru miljardu dolāru vērtībā saistībā ar valsts palīdzību Boeing

LETA/DPA, 09.11.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES) noteiks muitas tarifus ASV precēm četru miljardu dolāru (3,4 miljardu eiro) vērtībā saistībā ar zaudējumiem, ko nodarījusi ASV sniegtā valsts palīdzība aviobūvniekam "Boeing", pirmdien paziņoja Eiropas Komisijas (EK) viceprezidents un ES tirdzniecības komisārs Valdis Dombrovskis.

Žurnālistiem Briselē Dombrovskis norādīja, ka oktobrī Pasaules Tirdzniecības organizācija (PTO) atļāva ES piemērot šādus muita tarifus, "un to mēs arī darīsim".

Komisārs gan sacīja, ka ES paliks atvērta sarunām, EK iestājoties par to, ka abām pusēm vajadzētu atteikties no tarifu noteikšanas.

Jau ziņots, ka pagājušā gada oktobrī PTO atļāva ASV noteikt muitas tarifus ES precēm 7,5 miljardu dolāru vērtībā saistībā ar zaudējumiem, ko nodarījusi valsts palīdzība Eiropas lidmašīnu ražotājam "Airbus".

Pēc šī lēmuma ASV noteica 25% muitas tarifus ES ražotajam vīnam, sieram un olīveļļai. "Airbus" ražotajām lidmašīnām šogad martā muitas tarifi tika paaugstināti no 10% līdz 15%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nacionālā lidsabiedrība «airBaltic» pagājušā nedēļā veikusi dzinēju ražotāja «Pratt & Whitney» rekomendētās lidmašīnu «Airbus A220-300» pārbaudes, problēmas nav konstatētas.

Jau ziņots, ka ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAA) pagājušajā mēnesī deva rīkojumu veikt pārbaudes «Pratt & Whitney» ražotajiem dzinējiem, ar kuriem aprīkotas «Airbus A220» lidmašīnas.

Savukārt Civilās aviācijas aģentūras (CAA) pārstāvis Aivis Vincevs 16.oktobrī informēja, ka arī Latvijā pašlaik tiek veikts lidmašīnās «Airbus A220» izmantoto dzinēju monitorings. Viņš norādīja, ka CAA pastiprināti seko līdzi situācijas attīstībai saistībā ar «Airbus A220» gaisa kuģu dzinēju problēmām, par ko ziņojusi Šveices aviokompānija «Swiss International Air Lines» («Swiss»).

CAA gan norāda, ka «Swiss» gaisa kuģiem, atšķirībā no aviokompānijas «airBaltic» gaisa kuģiem, tiek izmantoti nedaudz citas modifikācijas dzinēji. Vienlaikus gan CAA seko līdzi notikumiem, kas saistīti ar šo dzinēju ekspluatācijas drošību. Pašlaik tiek veikts Latvijā reģistrēto gaisa kuģu dzinēju pastiprināts tehniskā stāvokļa monitorings, informēja Vincevs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FOTO: airBaltic iegādātais 13 miljonus eiro vērtais Airbus A220 simulators

Ilze Žaime, 04.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviokompānija "airBaltic" par 13 miljoniem eiro iegādājusies "Airbus A220" lidojumu simulatoru, kas ir pasaulē jaunākais šāda veida simulators.

CAE 7000XR sērijas lidojumu simulators, kas aprīkots ar CAE Tropos™ 6000XR vizuālo sistēmu, tiks izmantots pilotu apmācību vajadzībām "airBaltic Training" centrā.

Simulatora izveide ilgusi gada garumā un tā uzstādīšanas process ildzis divus mēnešus. Simulators aprīkots ar programmatūru, kas ļauj simulēt dažādas situācijas, tai skaitā avārijas nosēšanos, nelabvēlīgus laika apstākļus un citas ārkārtas situācijas.

"Pirms gada pieņemtais lēmums investēt lidojumu simulatora iegādei bija loģisks solis, nodrošinot, ka varēsim veiksmīgi attīstīties un īstenot mūsu paredzētos biznesa plānus līdz 2025.gadam. Pilotu apmācības prasa ļoti daudz, tādēļ arī bijām gatavi investēt 13 miljonus eiro "Airbus A220" simulatora iegādei," uzņēmuma investīciju paskaidro "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānija "SmartLynx Airlines" pērn uzlabojusi sniegumu visos galvenajos darbības aspektos, kopējo apkalpoto reisu skaitu palielinot par 2%, bet pārvadāto pasažieru skaitu palielinot par 20% jeb līdz 3,6 miljoniem cilvēku.

2019. gadā "SmartLynx Airlines" savas operācijas veica ar 24 gaisa kuģiem. Kompānijas floti veido 16 "Airbus A320" un 8 "Airbus A321" lidmašīnas.

Pērn ievērojami palielinājies kompānijas nolidoto stundu skaits – līdz 63 800 stundām. 2018. gadā nolidoti 54 tūkstoši stundu. Uzlabojies arī OTP rādītājs par 5%. Šis lielums aviācijas pasažieru pārvadājumos nosaka attiecību starp kavētajiem un laikā izpildītajiem lidojumiem. "SmartLynx Airlines" apgrozījums ir pieaudzis no 172 miljoniem eiro 2018. gadā līdz 215 miljoniem eiro pērn jeb par 25%.

""SmartLynx Airlines" 2019. gads bija nozīmīgs. Esam veiksmīgi īstenojuši vairākus attīstības projektus un nostiprinājuši savu pozīciju tirgū. Tas apliecina, ka mūsu izvēlētā stratēģija darbojas efektīvi un sasniedz plānoto rezultātu. 2020. gadā kompānija turpinās iesākto, īstenojot jaunus projektus un apgūstot jaunus tirgus," apgalvo "SmartLynx Airlines" izpilddirektors Žigimants Surints.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts vienā reizē ieguldīs 250 miljonus eiro Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" pamatkapitālā, līdzdalību uzņēmumā palielinot līdz 91%, nolēma Ministru kabinets.

Iepriekš valdība atbalstīja "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanu līdz 250 miljoniem eiro un plānoja to darīt trīs etapos, atbilstoši vajadzībai. Tomēr, lai pielīdzinātu Ministru kabineta 8.maija rīkojumu "Par "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanu" Eiropas Komisijas (EK) 3.jūlija lēmumam, kas atļāva šādu atbalstu lidsabiedrībai sniegt, Ministru kabineta rīkojumā bija nepieciešams veikt tehniskus grozījumus.

Vienlaikus Ministru kabinets atcēla 31.martā pieņemto valdības lēmumu "airBaltic" pamatkapitālā ieguldīt Valsts kases aizdevumu 36 140 944 eiro apmērā. Tas paredzēja atlikt "airBaltic" izsniegtā Valsts kases aizdevuma procentu maksājumus, tos uzkrājot. Valsts kases aizdevuma neatmaksātā daļa ir 36 140 944 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kanādas vilcienu un lidmašīnu ražotājs «Bombardier» ceturtdien paziņoja, ka pārdos aviorūpnīcas Belfāstā, Kasablankā un Dalasā ASV kompānijai «Spirit AeroSystems».

Darījuma vērtība ir 1,2 miljardi ASV dolāru (1,1 miljards eiro). Par nodomu pārdot šīs rūpnīcas «Bombardier» paziņoja maijā. Pārdošana ir daļa no plašas «Bombardier» restrukturizācijas.

Rūpnīcā Belfāstā, Lielbritānijā, tiek montēti spārni lidmašīnām «Airbus A220», Kasablankā, Marokā, tiek ražoti spārnu un fizelāžas komponenti, savukārt Dalasā, ASV, tiek veikta lidmašīnu tehniskā apkope un remonts.

Visu trīs rūpnīcu plānotie ieņēmumi šogad ir apmēram miljards ASV dolāru (0,9 miljardi eiro). "Spirit AeroSystems» piegādā lidmašīnu komponentus aviolaineru ražotājiem «Airbus» un «Boeing».

Jau ziņots, ka pirms diviem gadiem «Bombardier» vairākumu akciju savā «CSeries» lidmašīnu programmā pārdeva Eiropas aviobūves uzņēmumam «Airbus». Pērn jūlijā «C-Series» lidmašīnas tika pārdēvētas par «Airbus 220». Latvijas nacionālā lidsabiedrība «airBaltic» kļuva par pirmo aviokompāniju pasaulē, kas savā flotē iekļāva «CSeries» lidmašīnas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrība vienīgā veic regulāros lidojumus starp trim galvaspilsētām, izvēršas Baltijas tirgū un negrasās automātiski maksāt neapmierinātajiem pasažieriem.

To sarunā ar Db.lv norādīja Latvijas nacionālās lidsabiedrības airBaltic valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Kāda šobrīd ir situācija aviācijā – pasaulē, Eiropā, Baltijā?

Globālā situācija mūs īpaši neietekmē, ja neskaita degvielas cenas, bet tās šobrīd ir vairāk vai mazāk normālas. Eiropā zemo cenu kompānijas ir ļoti palielinājušas kapacitāti. Nav skaidrs, kas notiks ar kompānijām Brexit dēļ. Taču, manuprāt, nekas būtisks. Eiropā krīzes vēl nav. Visi saka, ka tā tuvojas, bet mēs to vēl neredzam. Redzam, ka turpina samazināties biļešu cenas. Tas nozīmē, ka cilvēki lido vēl vairāk.

(Nozares) konsolidācija nenotiek tik ātri, kā tiek uzskatīts, jo kaut kā jau ikviens pamanās tikt galā. Ir tādas mazas kompānijas kā igauņu Nordica, kas pārtrauks lidojumus, bet Norwegian arvien lido. Alitalia aizvien lido. Eiropā turpina lidot ļoti daudzas kompānijas. Zemo cenu kompānijas Ryanair, Wizz Air, easyJet – spēcīgie (spēlētāji) ‒ joprojām nosaka toni, bet arī Brittish Airways uzrāda augstu peļņu. Eiropā aviācija ir labā stāvoklī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

ASV un Ķīna panākušas pirmā posma vienošanos tirdzniecības sarunās

LETA, 13.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV un Ķīna panākušas vienošanos tirdzniecības sarunās, tāpēc Savienotās Valstis svētdien nenoteiks jaunus muitas tarifus Ķīnas precēm aptuveni 160 miljardu dolāru vērtībā, kā bija plānots, paziņojis ASV prezidents Donalds Tramps.

"Mēs esam panākuši ļoti lielu pirmā posma vienošanos ar Ķīnu," piektdien tviterī ierakstīja Tramps. Jaunie tarifi "netiks noteikti, jo mēs tikko panācām vienošanos", viņš norādīja.

ASV prezidents arī pavēstīja, ka pašreizējie 25% tarifi Ķīnas ražojumiem 250 miljardu dolāru vērtībā paliks spēkā, tāpat kā 7,5% tarifi precēm vēl 120 miljardu dolāru vērtībā. Tramps piebilda, ka "mēs nekavējoties sāksim sarunas par otrā posma vienošanos, nevis gaidīsim, kamēr būs garām 2020.gada [ASV prezidenta] vēlēšanas".

Savukārt Ķīnas tirdzniecības ministra vietnieks Vans Šouveņs žurnālistiem Pekina sacīja, ka Vašingtona piekritusi pakāpeniski atcelt tirdzniecības kara laikā Ķīnas precēm noteiktos tarifus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Ķīna piemēros jaunus muitas tarifus ASV precēm 75 miljardu dolāru apmērā

LETA--AFP, 23.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas valdība piektdien paziņojusi, ka piemēros jaunus muitas tarifus ASV precēm 75 miljardu dolāru (67,6 miljardu eiro) apmērā, tādējādi Pekinai reaģējot uz Vašingtonas paredzēto tarifu pieaugumu.

Ķīnas valdība norāda, ka muitas tarifi, kas spēkā stāsies 1.septembrī, variēs no 5% līdz 10% un skars 5078 ASV ražotas preces.

Tāpat no 15.decembra tiks piemēroti 25% muitas tarifi no ASV importētiem automobiļiem un 5% muitas tarifi automašīnu rezerves detaļām.

Ķīna šā gada sākumā tarifus no ASV importētiem automobiļiem bija atcēlusi, tādējādi izrādot pretimnākšanu, kamēr norisinājās tirdzniecības sarunas.

ASV valdība ievērojami palielinājusi muitas tarifus Ķīnas precēm 250 miljardu dolāru apmērā, un tarifus precēm vēl 300 miljardu dolāru apmērā paredzēts piemērot no 1.septembra un 15.decembra.

Komentāri

Pievienot komentāru