Ekonomisti: Iedzīvotāji iepērkas, tirdzniecība aug griezdamies 

2018. gada maijā, salīdzinot ar 2017. gada maiju, mazumtirdzniecības kopējais apgrozījums pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās pieauga par 7 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Db.lv, 29.06.2018
1/4

Swedbank vecākā ekonomiste Agnese Buceniece

Mazumtirdzniecībā pārdošanas apjomu kāpums maijā paātrinājās līdz ar vidējās temperatūras kāpumu. Salīdzinot ar gadu iepriekš, apjomi palielinājās par 7.0% (kalendāri izlīdzināti dati), kas ir straujāk nekā šogad kopumā (5.2%). Straujāk auga gan pārtikas (+6.5%), gan nepārtikas (+7.3%), gan arī autodegvielas (+7.3%) pārdošanas apjomi.

Pārtikas sadaļā joprojām turpinājās straujš kāpums specializētajos veikalos realizētajai produkcijai, kur būtisku lomu, visticamāk, arvien spēlēja alkoholisko dzērienu tirdzniecība pierobežā. Lai gan pieaugums ne tuvu nebija tik straujš, arī nespecializēto pārtikas veikalu tirdzniecības apjomi iepriecināja. Kāpuma paātrināšanos, iespējams, daļēji veicināja siltais laiks maijā – dārza ballītes, pikniki. Nepārtikas sadaļā arī bija nojaušama maijam neierasti siltā laika ietekme, ņemot vērā straujāk augošos sporta preču un spēļu, kā arī ar mājokļa labiekārtošanu saistīto preču tirdzniecības apjomus.

Šogad līdz šim mazumtirdzniecības pārdošanas apjomu kāpums apsteidz kopējo pagājušā gada kāpumu, kas, visdrīzāk, ir saistīts ar straujāku vidējās algas kāpumu šogad – gan minimālās algas kāpuma, gan silstošā darba tirgus, gan arī zemāku darbaspēka nodokļu ietekmē. Gaidāms, ka arī turpmākajos mēnešos mazumtirdzniecības kāpums būs līdzīgs kā šī gada pirmajos piecos mēnešos vidēji, lai gan mēnešu starpā var būt svārstības.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājās par 6,5 %,savukārt par 7,3% pieauga gan autodegvielas, gan citu nepārtikas preču mazumtirdzniecība.

Salīdzinot ar iepriekšējā gada maiju, lielākais apgrozījuma kāpums nepārtikas preču grupā bija metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas (par 26,4 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču(par 13 %), kā arī mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 14,6 %). Lielākais apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 6,4 %), kā arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 7,2 %).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 9,7 %.

Galerijā augstāk iespējams iepazīties ar ekonomistu komentāriem par jaunākajiem mazumtirdzniecības datiem un prognozēm par nākotni!

Jaunākais izdevums