Jaunākais izdevums

Turpinot izpēti par zaļās enerģijas - ūdeņraža - izmantošanu pilsētas transportlīdzekļos, SIA "Jelgavas autobusu parks" (JAP) sācis testēt uzņēmuma "Solaris Bus & Coach" ar ūdeņradi darbināmu autobusu.

No 30.janvāra ar ūdeņradi darbināmais autobuss kursē pilsētas 22. maršrutā Jelgavas stacija-Asteru iela. Vienīgie izmeši, ko rada šis autobuss, ir ūdens, un ar vienu uzlādi tas spēj nobraukt līdz 400 kilometriem. Bett autobusa uzpildes ilgums līdz desmit minūtēm.

Jau aizvadītā gada maijā Jelgavas dome un SIA "Fortum Latvia" parakstīja nodomu protokolu, sākot kopīgu izpēti, lai izvērtētu tehniskos aspektus un ekonomisko pamatojumu ūdeņraža ieguvei un pielietošanai. Pētījuma mērķis ir izstrādāt risinājumus, kas nākotnē Jelgavas pašvaldības uzņēmumu autotransportu ļautu papildināt ar zaļā ūdeņraža elektriskajiem autobusiem un ūdeņraža elektriskajiem atkritumu izvešanas transportlīdzekļiem.

Hibrīdautobusi gatavi pārvadājumiem Valmierā 

Valmierā iegādātie deviņi jaunie dīzeļa - elektriskie hibrīdautobusi pilsētas maršrutos sāks...

Septembrī Jelgavā tika testēta uzņēmuma "Toyota Baltic" ar ūdeņradi darbināma automašīna, bet šodien pirmajā testa braucienā pa pilsētu devās ar ūdeņradi darbināms autobuss.

Jelgava ir pirmā Baltijas valstīs, kurā uzsāk testēt tikai ar ūdeņradi darbināmu autobusu. "Rīgā ir pieejami ar ūdeņradi darbināmi trolejbusi, kuru ekspluatācijā paralēli tiek izmantota arī elektrība, taču šo autobusu darbina tikai ūdeņradis. Ar pilnu uzlādi autobuss spēj veikt līdz 400 kilometru garu maršrutu, braucot tas neizdala ne CO2, ne citus sārņus. Turklāt ļoti ātra ir tā uzpilde - pilnas bākas uzpildei nepieciešamas aptuveni 10 minūtes. Arī dīzeļdegvielas pilnas bākas uzpildei ir nepieciešamas 7-9 minūtes," stāsta JAP valdes loceklis Gints Burks.

Tiesa, testēšanas laikā ar ūdeņradi darbināmajam autobusam ūdeņraža uzpilde būs jāveic Rīgā un, pēc uzņēmuma aprēķiniem, tas būs jādara ik pēc divām dienām.

"Lai praktiski pārliecinātos par autobusa, kas darbināms ar ūdeņradi, ekspluatāciju, no sestdienas to plānojam palaist pilsētas 22. maršrutā, kas kursē tikai pa centru - no dzelzceļa stacijas uz Asteru ielu. Šī maršruta garums dienā sasniedz 120-130 kilometrus, un tas nozīmē, ka autobuss dienas laikā nebūtu papildus jāuzpilda, kā tas ir ar elektroautobusiem, turklāt elektroautobusa uzlāde var aizņemt vienu divas stundas, bet ūdeņraža uzpilde prasa tikai desmit minūtes. Testēšanas laikā, ņemot vērā, ka ūdeņradis jāuzpilda Rīgā, kas turp un atpakaļ ir 100 kilometri, ar vienu uzpildi varam iztikt divas dienas," stāsta G.Burks, uzsverot, ka šis tests ir ļoti būtisks, lai turpinātu izpēti zaļās enerģijas izmantošanai pilsētas transportlīdzekļos, tostarp vērtējot ekonomisko pamatojumu un ūdeņraža uzpildes stacijas izveidi Jelgavā.

"Redzēsim reālos enerģijas patēriņus mūsu pilsētā. Turklāt ļoti būtiski, ka autobusu varam testēt ziemas apstākļos, kad gaisa temperatūra ir zem nulles. Ūdeņraža tehnoloģiju procesā kondensējas ūdens, tāpēc ir svarīgi saprast, vai sala laikā ar ūdeņradi darbināma autobusa ekspluatācijā nerodas problēmas," stāsta JAP vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijā jāattīsta jaunas atjaunīgo resursu izmantošanas iespējas

Māris Balodis, AS "Latvenergo" Izpētes un attīstības direktors, 28.01.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atjaunīgo energoresursu (AER) projekti jāattīsta virzienā, kurā ir līdzsvars starp attīstāmajām AER jaudām, paredzamajiem elektroenerģijas tirgus principiem un iespējamiem atbalsta mehānismiem.

Šī brīža tendence Eiropā ir AER projekti bez valsts garantētajām subsīdijām. Baltijā tiek prognozētas pat vairākus tūkstošus megavatu (MW) lielas vēja elektrostaciju jaudas.

Eiropā šī brīža tendence ir tā saucamie AER nulles cenas projekti jeb projekti bez valsts garantētajām subsīdijām, kur arvien vairāk valstu savus nacionālos AER attīstības mērķus mēģina sasniegt, izsludinot AER izsoles ar noteiktu AER iepirkuma apjomu un noteiktu cenu griestu. Šo projektu attīstītāji, izmantojot tehnoloģiju piedāvātās iespējas, nosola AER jaudas par vidējām tirgus cenām un pat nulles cenām, kā tas ir Vācijā, Holandē un Lielbritānijā. Savukārt Nord Pool biržas cenu analīze parāda, kā lielas vēja elektrostaciju (VES) izstrādes samazina elektroenerģijas cenas, un 2020. gadā pat vairākkārt ir bijuši periodi ar negatīvām cenām. Tādos gadījumos projektu investori var būt zaudētāji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2020.gada kūdras ieguves sezonā viens no lielākajiem kūdras ieguves un pārstrādes uzņēmumiem Latvijā “Laflora” ieguvis lielāko kūdras ieguves apjomu pastāvēšanas vēsturē – 120 tūkstošus tonnu kūdras.

Uzņēmums arī kāpinājis eksportu un apgrozījumu par 15%.

“Neskatoties uz pandēmiju, kura parādījās drīz pēc šiem paziņojumiem, kas bija un ir liels izaicinājums, gribu teikt paldies visiem mūsu sadarbības partneriem un darbiniekiem, ka mēs varējām šogad iegūt rekordražu – 120 tūkstošus tonnu kūdras, kas ir 10% no kopējā kūdras ieguves apjoma valstī,” komentē “Laflora” valdes priekšsēdētājs Uldis Ameriks.

Šī gada ieguves apjoms ir par 15% lielāks nekā pērn. No kopējā ieguves apjoma 68% iegūtās kūdras bija frēzkūdra, savukārt 32% – grieztā sūnu kūdra. Eksporta apjoms šogad, neskatoties uz sarežģīto pandēmijas laiku – salīdzinājumā ar pērnā gada 11 mēnešiem pat palielinājies par 15%. Pavasarī, nemainoties līdzšinējiem ierastajiem eksporta apjomiem, pandēmija mainīja eksporta struktūru – uz laiku apsīka eksports uz Rietumeiropu, bet to kompensēja eksporta pieaugums uz Āzijas valstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru