Pasaulē

General Electric labāki dati nekā gaidīts

Žanete Hāka, 19.07.2013

Jaunākais izdevums

ASV giganta General Electric otrā ceturkšņa peļņa pārspējusi analītiķu prognozes, ievērojami augot pieprasījumam pēc lidmašīnu dzinējiem un urbmašīnu aprīkojuma.

Uzņēmuma peļņa saruka par 8% līdz 3,7 miljardiem ASV dolāru jeb 36 centiem par akciju, salīdzinot ar 4,1 miljardiem dolāru. Peļņas rādītāji pārsniedza analītiķu prognozes.

Uzņēmuma vadītājs Džefrijs Immelts investē līdzekļus aviācijas un naftas un gāzes divīzijās, pērkot uzņēmumus, piemēram, Lufkin Industries, atverot jaunas rūpnīcas, lai veicinātu pārdošanas apjomus un peļņu no ražošanas un pakalpojumiem.

Kopējais apgrozījums saruka par 4% līdz 35,1 miljardam dolāru, nesasniedzot Bloomberg analītiķu prognozētos 35,6 miljardus.

Aviācijas segmentā un naftas un gāzes segmentā pārdošanas apjomi auga par 9% katrā, savukārt finanšu segmentā apjomi saruka par 3% līdz 11 miljardiem dolāru.

General Electric jau kādu laiku pārdod savus finanšu segmenta aktīvus, ieskaitot banku un apdrošināšanas biznesu, lai samazinātu šī biznesa īpatsvaru, jo pirms neilga laika tas veidoja aptuveni pusi no ieņēmumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Uz miljardu kompāniju ar 20 dolāriem kabatā

Krīstine Stepiņa, 14.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģirts Cimermans, kura pārziņā šobrīd ir viena no vadošajām medicīnas aprīkojuma impērijām pasaulē, Latviju pameta ar vidējo izglītību un 20 dolāriem kabatā, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

No 2013. gada viņš ir izpilddirektors un veselības aprūpes segmenta vadītājs HOYA Corporation.

Visās darba vietās, kurās Ģirts Cimermans ir strādājis savas mērķtiecīgās un straujās karjeras laikā, viņš ir centies ne tikai atstāt savu nospiedumu, izmainot kompānijas kultūru un filozofiju un palielinot tās tirgus vērtību, bet arī nosmelt gandarījumu. Viņa ambīcijas joprojām ir lielas – vadīt vēl lielāku kompāniju. Šobrīd viņa pakļautībā ir vairāk nekā 20 tūkstoši darbinieku.

Cik bieži jūs esat Latvijā?

Pa Ziemassvētkiem es esmu šeit, vasarā cenšos vienu, ja sanāk, divas nedēļas šeit būt. Kopumā, varētu teikt, kādas četras reizes gadā. Mana mamma dzīvo Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tradicionālās ekonomikas pārstāvjiem uz tehnoloģiju uzņēmumu fona grūti izskatīties nozīmīgiem

Korporatīvajā vidē, šķiet, nekas nav mūžīgs, un šā mēneša otrajā pusē pēc vairāk nekā gadsimta ritējuma no ASV Dow Jones Industrial indeksa aprēķina tika lemts izņemt ilggadējā tā dalībnieka un pēdējā palikušā oriģinālā biedra General Electric akcijas. Šī uzņēmuma akciju izmaiņas šī leģendārā 30 lielas kapitalizācijas, ļoti aktīvi tirgotu publiski kotētu uzņēmumu vērtspapīru indeksa veidošanā tika izmantotas kopš 1907. gada. Līdz ar GE aiziešanu par vecāko Dow biedru kļūst Procter & Gamble, kura vērtspapīri tā aprēķinā izmantoti kopš 1932. gada.

Laiki mainās

Šāds lēmums ataino General Electric, kura kādreiz tika uzskatīta par pašu varenāko ASV kompāniju (reiz tas kapitalizācijas ziņā bija lielākais ASV uzņēmums), norietu. General Electric pēdējā laikā negatīvi ietekmējusi izejvielu cenu samazināšanās, milzīgie uzņēmuma parādi un grūtības ar konkurētspēju. Tāpat uzņēmums ziņojis, piemēram, par dividenžu cirpšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pāris gadu laikā jauniem vagoniem un lokomotīvēm vajadzēs ap 60 milj. Ls; interesenti jau stājas rindā .

Līdz 2014. gada beigām Latvijas dzelzceļš plāno iegādāties 16 jaunas lokomotīves, kā arī apmērm 600 dažāda tipa vagonus, DB norādīja SIA LDz Cargo valdes priekšsēdētājs Guntis Mačs. Pēc DB aplēsēm, tam būs nepieciešami vismaz 60 milj. Ls.

Koncerna Latvijas dzelzceļš (LDz) sastāvā ietipstošo uzņēmumu, tostarp SIA LDz Cargo un SIA LDz Ritošā sastāva serviss rīcībā ir vairāk nekā 200 dažādu dīzeļlokomotīvju, un aptuveni 20 no tām jau 2014. gadā pienāks kalpošanas laika beigas, iepirkuma nepieciešamību pamato LDz pārstāvis Māris Ozols.

Jau pērn Latvijas dzelzceļš testēja General Electric lokomotīves, un tiks testēta arī citu ražotāju produkcija, norāda M. Ozols. Līdz šim brīdim interesi izrādījusi gan Kazahstānas rūpnīca, kas ražo General Electric lokomotīves, gan Vācijas ražotājs Siemens. Šīs markas lokomotīves tiek ekspluatētas Lietuvā, piebilst LDz Cargo vadītājs. Interesi izrādījusi arī Vācijas firmas Vossloh Spānijas filiāle, kas ražo maģistrālās lokomotīves, kā arī Krievijas lokomotīvju ražotājs Sinara-Transportnije Mašini.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Ceļā uz enerģētisko drošību Latvija atpaliek no kaimiņvalstīm

Jānis Goldbergs, 19.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz to, ka jau pēc diviem gadiem plānots desinhronizēt Baltijas elektrotīklu no Krievijas un Baltkrievijas, sinhronizējoties ar pārējo Eiropu, Latvija ir iestigusi divus gadus ilgā iepirkumu procedūrā par sinhrono kompensatoru iegādi un uzstādīšanu.

Divi no trīs iepirkuma dalībniekiem SIA Reck un Grieķijas kompānija Mytilineos S.A., nupat iesniegušas sūdzību IUB par AS Augstsprieguma tīkls veikto iepirkumu, jo uzskata, ka iepirkuma veicējs nav organizējis atklātu un pārskatāmu procedūru, nodrošinot tajā vienlīdzīgu attieksmi un godīgu konkurenci.

Uz interviju par notiekošo Dienas Bizness aicināja RECK valdes priekšsēdētāju Viesturu Kaģi.

Sākšu no vispārīgā. Kāda šobrīd ir situācija energobūvniecībā?

Enerģētikas nozare nav atrauta no tautsaimniecībā aktuālajiem procesiem. Atzīšu, ka tik nedroša un neprognozējama situācija enerģētikas tirgū kā šobrīd nav bijusi. Ņemot vērā karu Ukrainā un ieviestās sankcijas pret Krieviju, protams, izjūtam lielu izmaksu sadārdzinājumu, jo daudzas izejvielas (piemēram, melnais un krāsainais metāls) ienāca no Krievijas un Baltkrievijas. Mums jāiepērk ne tikai kabeļi, bet arī jābūvē dažādas konstrukcijas no metāla un dzelzsbetona. Protams, mūsu nozarē primārās ir vara un alumīnija cenas. Un atkal – lielākā daļa ražotāju atradās tieši Krievijā, tāpēc jau šobrīd strādājam ar piegādātājiem no citām valstīm. Līdz ar cenu sadārdzinājumu nākamā problēma ir nespēja prognozēt cenas. Ja agrāk saņēmām cenu piedāvājumus produkcijai, kuriem derīguma termiņš ir mēnesis, tad tagad – nedēļa. Visā būvniecības nozarē šobrīd ir krīze, un mēs gaidām operatīvu rīcību valdības līmenī, pabeidzot un apstiprinot cenu indeksācijas modeli. Šī ir normāla prakse citās valstīs, ka, slēdzot līgumus, tiek iestrādāta indeksācijas formula gan cenu kāpuma, gan arī samazinājuma gadījumā. Tas ir ļoti labs veids, kā abām līgumslēdzējām pusēm izvairīties no riskiem, ar ko saskaramies šobrīd. Piekrītu arī Latvijas Būvuzņēmēju partnerības paustajam, ka nepieciešama reālistiska vismaz 12 mēnešu valsts pasūtījumu prognoze. Diemžēl līdz šim valsts pārvalde nav spējusi izveidot caurspīdīgu un centralizētu publiskā pasūtījuma prognozi. Vēlos uzsvērt, ka gan ierēdniecībai, gan valdībai ir jāapzinās, ka mēs visi esam vienā laivā. Ja valsts sektors nespēs operatīvi un pragmatiski pieņemt lēmumus, roku rokā sadarbojoties ar visu nozaru (ne tikai būvniecības) pārstāvjiem, valsts ekonomika jeb mūsu kopējā laiva sāks grimt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

General Electric zaudējumi sasniedz 13,6 miljardus dolāru

Žanete Hāka, 17.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā ceturksnī ASV kompānijas General Electric zaudējumi sasnieguši 13,57 miljardus ASV dolāru, ko veicināja izmaksas, kas saistītas ar uzņēmuma plāniem pārdot finanšu kompānijas un lielāku uzmanību vērst ražošanas segmentam, raksta The Wall Street Journal.

Pirms gada kompānijas peļņa bija 3 miljardi dolāru.

Kompānijas ienākumi saruka par 12% līdz 29,36 miljardiem dolāru.

Uzņēmuma vadītājs Džefs Immelts norādīja, ka pašreizējā vide ir svārstīga, taču kompānija plāno ieņēmumus 1,1-1,2 dolārus par akciju.

Pagājušajā nedēļā General Electric paziņoja, ka ievērojami mainīs biznesu un atklāja plānus pārdot aptuveni 165 miljardu dolāru vērto kredītportfeli tādām kompānijām kā Wendy’s un privātā kapitāla kompānijām. Tāpat plānots pārdot 26 miljardu dolāru vērto investīciju portfeli, kurā ietilpst biroja ēkas un cits komercīpašums tādiem pircējiem kā Blackstone Group un Wells Fargo.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV biržu indeksi pirmdien kritās, bažām par pieprasījumu tehnoloģiju sektorā izvēršoties par plašāku atbrīvošanos no akcijām, un palētinājās arī Eiropas biržu akcijas, ko daļēji noteica satraukums par Itālijas lielo valsts parādu un Eiropas Savienības (ES) noteiktais termiņš Itālijas 2019.gada budžeta projekta pārskatīšanai.

Naftas cenas saruka 11.tirdzniecības dienu pēc kārtas, neraugoties uz Saūda Arābijas piedāvājumu ierobežot jēlnaftas ieguves apjomu.

Akciju tirdzniecība Ņujorkā sākās nelabvēlīgi, uzņēmuma «Apple» akcijas cenai sarūkot pēc svarīga detaļu piegādātāja paziņojuma, ka kāds no klientiem ir ievērojami samazinājis pasūtījumus, kas pastiprināja bažas par viedtālruņu «iPhone» pieprasījuma krišanos.

«Piegāžu ķēdes ekosistēma ap «Apple» sāk just pieprasījuma kritumu,» paziņoja «John Hancock» analītiķis Mets Miskins. «Globālajai izaugsmei kļūstot vājākai, tehnoloģiju kompānijas sāk pazemināt cenas.»

«Apple» akcijas cena saruka par vairāk nekā 5%, bet kritās arī citu uzņēmumu akciju cenas. Investīciju bankas «Goldman Sachs» akcija palētinājās par 7,5%, ietekmējot finanšu sektoru, savukārt «General Electric» akcijas cena noslēdza tirdzniecības sesiju zemākajā līmenī gandrīz 10 gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krituma laikā par sevi atgādinājuši «vecās ekonomikas» līderi

Akciju cenas novembra pirmajā pusē pēc oktobra izpārdošanas nedaudz atguvušās. Turklāt interesanti, ka investori šoreiz uzticību pauduši vairākiem lielajiem tā saucamās vecās, tradicionālās ekonomikas pārstāvjiem. Pirms šī oktobra notikumiem ilgstoši varēja runāt par to, ka gluži vai uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmu tehnoloģiju gigantu akciju cenu pieaugums bija atbildīgs vairāk nekā par pusi no kopējās ASV akciju tirgus izaugsmes. Šo kompāniju kapitalizācijai līdz ar to akciju cenu kāpumu kļūstot lielākai, auga arī to ietekme uz visu kopējo indeksu. Savukārt daudzas vecās ekonomikas uzņēmumu akcijas auga lēnāk vai stagnēja. Savukārt pēdējā laikā situācija mainījusies - tehnoloģiju kompāniju akcijas gāzušās straujāk, bet zināmu stabilitāti investori varēja atrast atsevišķu agrāko korporatīvo līderu vērtspapīros.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Konkurētspējas matrica – rīks stratēģisku lēmumu pieņemšanai

Andžela Veselova - LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektore, 02.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai novērtētu nozares vai uzņēmuma konkurētspēju, tiek izmantoti dažādi modeļi un metodes, piemēram, BCG jeb Bostonas Konsultāciju Grupas (Boston Consulting Group) produktu portfeļa matrica, kā arī GE (General Electric) daudzfaktoru analīze jeb izaugsmes un tirgus daļas matrica u.c.

Taču, raksturojot esošo konkurētspējas situāciju, bieži ar minētajiem rādītājiem ir par maz. Analīzē jāiekļauj plašāka dažādu iekšējo un ārējo faktoru analīze. Tāpēc mūsdienās katrs uzņēmums, kurš patiesi vēlas veikt noteiktus uzlabojumus uzņēmējdarbībā, pielieto Konkurētspējas profila matricu (The Competitive Profile Matrix jeb CPM).

Tas ir bezmaksas stratēģiskās plānošanas rīks, kas mūsdienās uzņēmumiem ļauj salīdzināt sevi ar konkurentiem, lai pēc iespējas precīzāk noteiktu gan savas, gan konkurentu stiprās un vājās puses. Matricas izveidošana nav pārāk sarežģīts, bet vairāk gan laikietilpīgs process. Uzņēmumam arī jārēķinās, ka matricas veidošanā iesaistītiem cilvēkiem ir jāpārzina situācija uzņēmumā un jāspēj novērtēt konkurenti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Viena konsultācijas stunda par attīstības finanšu institūcijas izveidi izmaksā 35 latus

Ieva Mārtiņa, 06.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija par konsultācijām vienotas attīstības finanšu institūcijas (AFI) izveidei, ko plānots darīt uz Hipotēku bankas bāzes, zvērinātam advokātu birojam Magnusson maksās 62 tūkstošus latu (bez PVN).

Pērn oktobrī ar šādu piedāvāto summu Magnusson uzvarēja Ekonomikas ministrijas rīkotā atklātā konkursā, kurā kopumā bija saņemti seši piedāvājumi. Konkursā, kur paredzamā cena bija noteikta 90 tūkstošu latu apjomā, uzvarētājs tika izvēlēts nevis pēc zemākās cenas, bet vērtējot saimniecisko izdevīgumu, liecina paziņojums Iepirkumu uzraudzības brojā (IUB).

Paziņojumā arī norādīts, ka uzvarējušā pretendenta līgumcena 62 tūkstošu latu apjomā veidojas, saskaitot divas pozīcijas, tajā skaitā kopējā cena par izvērtējuma veikšanu vienotas attīstības finanšu institūcijas izveidei – 22 tūkstoši latu un cena par vienas stundas konsultācijas sniegšanu – 35 lati par stundu, kopējai konsultāciju summai bez pievienotās vērtības nodokļa nepārsniedzot 40 tūkstošus latu. Ja pie AFI izveides izvērtējuma strādā vidēji astoņas stundas dienā, vidēji 25 darba dienas mēnesī, tad kopumā Magnusson pie AFI jāstrādā aptuveni 5,7 mēneši, jeb, sākot darbu, piemēram, 2012.gada novembrī, tam būtu jāilgst nedaudz ilgāk kā līdz aprīļa vidum, liecina Db.lv aplēses.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Polija var sacelt pamatīgu traci uz Šveices franku kredītu skatuves


Jānis Šķupelis, 28.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Populāri pasaulē pēdējo mēnešu laikā ir runāt par ASV dolāra spēku, kas ir viens no galvenajiem attīstības valstu finanšu nestabilitātes avotiem.

Daudziem, kas ārvalstīs aizņēmušies ASV dolāros, nu jādomā, kā spēt nosegt savas parādsaistības, jo tiem jāiztērē daudz vairāk vietējo valūtas vienību, lai iegādātos dārgo ārvalstu valūtu. Jāteic gan, ka jau ilgāku laika periodu var runāt arī par dažu citu valūtu dārdzību, kur šajā topā vietiņa atvēlēta arī Šveices frankam. Šajā valūtā dažās valstīs pirmskrīzes laikā ir bijis populāri ņemt hipotekāros kredītus. Viena no šādām valstīm ir arī Polija, kuras valdība nu aktīvi domā, kā palīdzēt saviem iedzīvotājiem tikt galā ar dārgo franku kredītiem. Jāpiebilst, ka Šveices franka cena Polijas zlotos kopš 2008. gada vidus līmeņiem ir pieaugusi aptuveni par 95%. Tiek ziņots, ka vairums poļu kredītus Šveices frankos gan ir ņēmuši laikos, kad franka cena atradās aptuveni pie 2,5 zlotu atzīmes. Kopš tā brīža franka cena zlotos tāpat ir pieaugusi iespaidīgi – gandrīz par 60%. Redzot šādus skaitļus, droši vien nevar apskaust tos Polijas kredītņēmējus, kas ņēma hipotekāros aizdevumus frankos, cerot un rēķinoties ar šīs valūtas stabilitāti un zemākām procentlikmēm. Katrā ziņā poļu valdība mierā nestāv un sagatavojusi likumprojektu, kas paredz, ka valsts bankām izsniegtos franku kredītus būs jākonvertē Polijas zlotos (pie krietni zemāka kursa nekā pašreizējais tirgus kurss). Ja poļi to spēs izdarīt, tad, iespējams, viņu pieredze dūšu dos arī citiem (runa varētu būt par tiem pašiem ASV dolāru kredītiem).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ķīna rīkojas, lai kļūtu par aviācijas lielvalsti

LETA--AFP, 29.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīna nedēļas nogalē oficiāli atklāja jaunu reaktīvo dzinēju ražošanas konglomerātu ar gandrīz 100 000 darbinieku, Pekinai cenšoties izvērsties aviācijas nozarē un konkurēt ar tādiem uzņēmumiem kā Rolls Royce un General Electric.

Aero Engine Corporation of China (AECC) ir reģistrētais kapitāls 50 miljardu juaņu (6,6 miljardu eiro) apmērā, un iepriekš mediji vēstīja, ka uzņēmums sevī iekļaus vairāku Ķīnas valstij piederošu kompāniju struktūrvienības.

Ķīnas prezidents Sji Dzjiņpins norāda, ka uzņēmuma dibināšana ir stratēģiska rīcība, lai padarītu Ķīnu par aviācijas lielvalsti un modernizētu karaspēku.

Ķīna pati lielus komerciālo lidmašīnu reaktīvos dzinējus neražo, bet labākie lidaparāti Ķīnas gaisa spēkos ir aprīkoti ar Krievijā ražotiem dzinējiem.

AECC nodarbinās 96 000 cilvēku un uzņēmuma galvenā biroja ēka atradīsies Pekinā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Francijas galvaspilsētā Parīzē darbu sākusi viena no lielākajām starptautiskajām aviācijas izstādēm. Parīzes aviošovā savus ražojumus demonstrē gan civilās aviācijas, gan arī militārās aviācijas ražotāji. Šeit pulcējas arī dažādu kompāniju un militāro aprindu pārstāvji, lai noslēgtu līgumus par lidaparātu piegādi.

Pasākumā lielu uzmanību izpelnījusies Airbus un Boeing spēkošanās par to, kura kompānija spēs iegūt vairāk pasūtījumu savām jaunākās paaudzes lidmašīnām – A350 un 787 Dreamliner.

Abām kompānijām Parīzes aviošova pirmajā dienā jau izdevies noslēgt vairāku miljonu vērtus darījumus. Tā, piemēram, Airbus parakstījis saprašanās memorandu par 20 A380 piegādi vairāk nekā astoņu miljardu ASV dolāru vērtībā. Tiek prognozēts, ka viens no pasaules lielākajiem lidmašīnu izīrētājiem General Electric ar Boeing varētu noslēgt darījumu pat 30 miljardu ASV dolāru apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Centrālās un Austrumeiropas 500 lielāko uzņēmumu topā Latviju pārstāv astoņi uzņēmumi

Zane Atlāce - Bistere, 31.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā kredītrisku apdrošinātāja Coface veidotajā Centrālās un Austrumeiropas 500 lielāko uzņēmumu topā Latviju pārstāv astoņi uzņēmumi, pārsvarā gan ārvalstu uzņēmumu Latvijas struktūrvienības.

No Lietuvas topā iekļuvuši 20, bet Igaunijas – 4 uzņēmumi. Kopumā reģionam 2015. gads bijis veiksmīgs un vadošo kompāniju apgrozījums ir pieaudzis par 4,2%.

No Latvijas uzņēmumiem augstākās pozīcijas ieņem minerālmēslu un ķīmisko vielu tirgotājs SIA Uralchem Trading (130.vieta topā), mazumtirdzniecības uzņēmums SIA Rimi Latvia (210.vieta topā), kā arī mazumtirdzniecības uzņēmums SIA Maxima Latvija (261.vieta topā). No Latvijas uzņēmumiem topā atrodama arī AS Latvenergo, kas piedzīvojusi kritumu no pērnās 221.vietas uz 348. vietu, SIA Orlen Latvija, AS Latvijas Gāze, SIA Neste Latvija un SIA Circle K Latvia.

Reģiona lielākā ekonomika ir Polijā, un topā valsti pārstāv 137 uzņēmumi, tostarp pirmo pozīciju ieņemošā PKN Orlen. Par topa «uzlecošo zvaigzni» var uzskatīt General Electric Hungary, kas pakāpies uz topa otro pozīciju no aizvadītā gada 13. vietas, un 2015. gadā uzņēmums savu peļnu ir teju četrkāršojis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Amazon, Apple, Alphabet un Microsoft sīvā cīņā par vērtīgākā uzņēmuma statusu

Jānis Šķupelis, 15.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā saasinājusies cīņa par pasaulē vērtīgākā uzņēmuma statusu.

Vēl nosacīti nesen šķita, ka šis gods stabili piederēs Apple, kura kapitalizācija pārlēca pāri pat viena miljarda ASV dolāru atzīmei. Tiesa gan, drīz pēc tam nāca vispārējs akciju cenu samazināšanās vilnis, un bažas par spēju augt līdz tam ierastajos tempos smagāk iekrāvušas tieši Apple akcijai. Rezultātā Apple uz brīdī kapitalizācijas ziņā izdevās pārspēt Microsoft. Uz papēžiem šajā ziņā mina vēl arī Alphabet un Amazon. com, un tieši pēdējai šā gada sākumā izdevies nonākt vērtīgāko uzņēmumu topa augšgalā.

Kā nekā – Amazon akcijas cena divu gadu laikā palēkusies teju par 120%.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ungārija kļuvusi par pievilcīgu investīciju vietu pasaules smagsvariem

Dienas Bizness, 21.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ungāriju par savu ražotņu izveides vietu izvēlējušies vairāki investori – pasaulē atpazīstamu automašīnu zīmolu ražotāji un tehnoloģiju kompānijas, vēsta Latvijas Avīze.

Ungārijā savu jauno A klases automašīnu, kurai jāpārspēj Audi un BMW braucamrīki, ražo ne vien Mercedes – tāpat arī Audi rūpnīcā top jaunais modelis A3.

Vairākas ražotnes Ungārijā atvērusi arī tehnoloģiju kompānija Siemens, bet pavisam nesen savu filiāli Budapeštā vēra Eiropas atomenerģijas izpētes centrs Cern. Tajā tiks apstrādāti miljoni datu centra galvenās mītnes Ženēvā vajadzībām, vēsta laikraksts.

Līdz šim Audi ir ieguldījis 900 miljonus eiro Ģēras ražotnē, kur plāno būvēt 125 tūkstšous A3 automašīnu gadā, Mercedes – 800 miljonus Kečkemētas rūpnīcā. Ar savām investīcijām valstī ienākuši arī Nokia, IBM, General Electric, indiešu kompānijas Tata informācijas tehnoloģiju nodaļa un franču farmācijas uzņēmums Sanofi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

General Electric Eiropā iegādājas divus 3D drukas tehnoloģiju uzņēmumus

LETA, 06.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV konglomerāts General Electric Co. (GE) otrdien paziņoja, ka plāno iegādāties divus Eiropas uzņēmums, kas specializējušies trīsdimensiju (3D) drukas tehnoloģijās, par tiem kopumā samaksājot 1,4 miljardus dolāru (1,2 miljardus eiro).

GE norāda, ka Zviedrijas kompānija Arcam AB un Vācijas SLM Solutions Group tiks iekļautas GE aviācijas struktūrvienībā.

1997.gadā dibinātais uzņēmums Arcam AB izmanto elektronu starus, lai veiktu metālisku detaļu 3D drukāšanu aeronautikas un veselības aprūpes nozarēm.

Kompānija nodarbina aptuveni 285 cilvēkus un pērn strādāja ar 68 miljonu dolāru tirdzniecības apjomu.

Tikmēr SLM Solutions Group ražo 3D drukāšanai paredzētas lāzera iekārtas.

GE iecerējis saglabāt abu uzņēmumu galvenās biroja mītnes Eiropā, izmantojot to kā bāzi globālā 3D drukāšanas biznesa attīstīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Eiropai nepieciešams dullā Daukas gars

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore, 14.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) degpunktā, pašai to negribot, pārāk ilgu laiku ir atradies Brexit, kas, pēc ietekmīgā laikraksta The Guardian domām, nav pati lielākā ES problēma.

Laikraksts raksta: «ES lielākā problēma ir tā, ka tās ekonomiskais modelis noveco līdz ar iedzīvotājiem. Eiropā ir daudz pasaules klases uzņēmumu, bet pretēji ASV neviens no tiem nav radies pēdējo 25 gadu laikā. Eiropas zelta gados Volkswagen bija sāncensis Ford un Siemens varēja spēkoties ar General Electric. Bet pašlaik nav nedz Eiropas Google, nedz Facebook vai Amazon, un jauno tehnoloģiju ceturtajā industriālajā revolūcijā Eiropas vienkārši nav.»

Ja raugāmies uz veiksmīgākajiem un pelnošākajiem pasaules jaunuzņēmumiem, tad saraksta augšgalā eiropiešu nav. 5G tehnoloģiju jomā ķīniešu Huawei ir apmēram gadu priekšā Nokia un Ericsson. Ja raugās uz visinovatīvākajām valstīm pēc izsniegto patentu daudzuma uz vienu iedzīvotāju pēdējos piecos gados, tad pirmajā pieciniekā nav nevienas ES valsts, toties ir tādas nelielas valstis kā Izraēla un Dienvidkoreja. Tas liecina par to, ka Eiropa tiešām ir sagurusi, tajā nav jūtams uzrāviens. To visu vēl pastiprina Eiropas dienvidvalstu lielais parādu slogs un kopējā ekonomikas palēnināšanās. Viens no lielajiem Eiropas izaicinājumiem, kuru, atļaušos apgalvot, atrisināt ir daudz grūtāk, nekā tikt galā ar Brexit, ir eirozonas pārvaldība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto & Video

Ķīnas kompānijas izkrīt no pasaules 10 vērtīgāko saraksta

Žanete Hāka, 28.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmo reizi kopš 2006. gada Ķīnas uzņēmumi izkrituši no saraksta, kurā iekļautas pasaules desmit lielākās kompānijas pēc tirgus vērtības, raksta Bloomberg.

To veicinājusi likviditātes krīze, zemāka izaugsme un lielākais ASV kompāniju akciju cenu pieaugums pēdējā desmitgadē.

Ķīnas naftas ražotājs PetroChina, kas vēl maijā bija sestā lielākā kompānija, šomēnes zaudējis 35 miljardus ASV dolāru no savas vērtības, sarūkot līdz 214 miljardiem dolāru un ierindojoties 12. vietā, liecina Bloomberg apkopotie dati. Tāpat Industrial&Commercial Bank of China nokritās par četrām vietām līdz 13. vietai, zaudējot 28 miljardus dolāru savas tirgus vērtības.

Rezultātā visas pirmās desmit vietas ieņem ASV kompānijas, jo iepriekšminēto uzņēmumu vietā ienācis ķermeņa kopšanas līdzekļu ražotājs Johnson&Johnson un finanšu gigants Wells Fargo & Co.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Ekogaisma izdegušo spuldžu apsaimniekošanas sistēma Latvijā pārtrauks darbu

Žanete Hāka, 30.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2017. gada 1. janvāra darbu Latvijā pārtrauc uzņēmuma Ekogaisma izdegušo spuldžu atkritumu apsaimniekošanas sistēma, kas veica energoefektīvo un gāzizlādes spuldžu savākšanu no fiziskām un juridiskajām personām un organizēja šo atkritumu pārstrādi, informē uzņēmums.

Ekonomiskās un citas gāzizlādes spuldzes ir uzskatāmas par bīstamajiem atkritumiem. Sajaucot spuldzes ar citiem sadzīves atkritumiem un sasitot, gaismas avota kupolā esošā luminiscējošā gāzveida viela luminafors nonāk atmosfērā. Ņemot vērā, ka luminafors satur dažus miligramus dzīvsudraba, tam lielā daudzumā nonākot atmosfērā, var rasties kaitējums apkārtējai videi un cilvēku veselībai.

Ekogaismas izveidotā spuldžu atkritumu apsaimniekošanas sistēma Latvijā darbojās kopš 2005. gada. Tajā ietilpa vairāk nekā 270 spuldžu savākšanas vietas visā Latvijā − visbiežāk tie bija bīstamo atkritumu savākšanas punkti, kur tiek pieņemti arī citu elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi. Uzņēmuma dibinātāji bija vadošie Eiropas spuldžu ražotāji – Philips, Osram, General Electric un BLV Licht.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmuma «Boeing» zaudējumi otrajā ceturksnī sasnieguši 2,9 miljardus ASV dolāru (2,6 miljardus eiro) saistībā ar lidojumu aizliegumu tā ražotajām lidmašīnām «737 MAX» pēc divām traģiskām aviokatastrofām.

Tie «Boeing» ir visu laiku lielākie ceturkšņa zaudējumi. Pagājušajā nedēļā «Boeing» paziņoja par vienreizējām izmaksām - 4,9 miljardi dolāru pēc nodokļu nomaksas –, lai samaksātu kompensācijas lidsabiedrībām par reisu atcelšanu un lidmašīnu piegādes kavējumiem saistībā ar regulatoru aizliegumu izmantot «737 MAX».

Aprīlī-jūnijā «Boeing» ieņēmumi bija 15,8 miljardi dolāru, kas ir par 35,1% mazāk nekā pagājušā gada otrajā ceturksnī. Tas atspoguļo vislabāk pārdotā lidmašīnu modeļa «737 MAX» piegāžu apturēšanu.

Tāpat kompānija atlika jaunās tālo reisu lidmašīnas «777X» pirmos lidojumus, norādot uz dzinēja problēmām. «777X» dzinējus būvē «General Electric».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2008. gada līdz šim amerikāņu korporācijai piederošā GE Money Bank Latvijā kopumā cietusi aptuveni 70 miljonus latu zaudējumus.

Pēc neveiksmīgā General Electric (GE) koncernā ietilpstošā GE Capital mēģinājuma 2011.gadā finanšu krīzē smagi cietušo GE Money Bank pārdot Krievijas finanšu korporācijai Otkritie pagājušajā nedēļā tika paziņots par vairāku galveno bankas aktīvu nodošanu valstij piederošajai bankai Citadele.

Visticamāk, GE Money Bank, kas jau vismaz kopš šā gada sākuma slēdz savas filiāles, Latvijas tirgu vēlēsies pamest līdz šā gada beigām, lai uz to neattiektos prasības saistībā ar eiro ieviešanu. Kopumā darījuma detaļas vēl netiek atklātas un netiek sniegti plašāki komentāri, tomēr DB ieskats GE Money Bank darbībā liecina: amerikāņu korporācija Latvijas finanšu tirgu atstās ar desmitiem miljonu latu zaudējumiem, kurus gan, iespējams, simtiem miljardu dolāru kompānija īpaši nejutīs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

25 gadus 4944 uzņēmumu vadībā ir vieni un tie paši vadītāji, vairums no tiem ir savu privātuzņēmumu īpašnieki

Laikraksts Dienas Bizness šogad, 13. aprīlī svinēs savu divdesmit piecu gadu dzimšanas dienu. Savu šā gada jubileju mēs vēlamies atzīmēt kopā ar mūsu laikabiedriem Latvijas biznesā un esam uzsākuši to Latvijas uzņēmumu vadītāju interviju sēriju, kas šajā amatā vienā uzņēmumā jau ir vismaz tikpat ilgi, cik pastāv Dienas Bizness, proti, divdesmit piecus gadus. Kā pirmo savu intervējamo šajā rubrikā izvēlējāmies SIA Latvijas Mobilais telefons (LMT) prezidentu Juri Bindi – LMT savu 25 gadu jubileju jau sagaidīja šā gada 2. janvārī. Taču kā rāda SIA Lursoft pētījums, teju 5000 vadītāju jau ceturtdaļgadsimtu atrodas viena un tā paša uzņēmuma vadībā. Tas ir iespaidīgs termiņš, ne katrs darbinieks vienā vietā ir tik garus gadus nostrādājis, turklāt ir notikušas būtiskas izmaiņas ne tikai ekonomikā, bet arī sociālpolitikā. 1992. gadā neatkarīgā Latvija spēra savus pirmos soļus tautsaimniecības transformācijā, dzīvoja ar pagaidu valūtu – Latvijas rubļiem, bija ievedmuitas un izvedmuitas, robežas, bet pašlaik Latvija ir ES dalībvalsts ar eiro, brīvu tirdzniecību, kapitāla, darbaspēka kustību. Izstūrēt savu uzņēmumu cauri visām šīm pārmaiņu vētrām ir augsts sasniegums un vērtīga pieredze, no kuras ir vērts mācīties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

FOTO: Šanhajas brīvās tirdzniecības zonas paplašināšanā ieguldīs 14,2 miljardus dolāru

Zane Atlāce - Bistere, 03.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šanhajas brīvās tirdzniecības zona paplašinājusies, iekļaujot tajā Lingangas jauno apgabalu.

Saskaņā ar Ķīnas Valsts padomes augustā apstiprināto plānu, jaunā teritorija atbildīs viskonkurētspējīgākajām brīvās tirdzniecības zonām visā pasaulē ar labvēlīgu nodokļu politiku un institucionāliem jauninājumiem, lai atvieglotu ārvalstu ieguldījumus un kapitāla plūsmas, kā arī ļautu brīvu preču plūsmu.

Uzņēmumiem tā piedāvās nodokļu samazināšanu vai pat atbrīvošanu no tiem, kā arī citus izdevīgus piedāvājumus. Jauno teritoriju plānots veidot kā īpašu ekonomiski funkcionālo zonu ar spēcīgu starptautiskā tirgus ietekmi un konkurētspēju.Lai sasniegtu šo mērķi, Šanhaja izveidojusi īpašu attīstības fondu, kas ieguldīs vismaz 14,2 miljardus ASV dolāru, lai nākamo piecu gadu laikā izveidotu Lingangas jauno apgabalu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Papildināta - Zviedri iegādājas patēriņa kreditēšanas un līzinga kompāniju GE Money

Žanete Hāka, 19.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starp General Electric Capital Corporation un Zviedrijas finanšu holdinga kompāniju Marginalen AB ir noslēgts darījums, kas paredz patēriņa kreditēšanas un līzinga kompānijas AS GE Money pāreju Marginalen AB īpašumā ar 17. augustu.

Kā informēja uzņēmuma pārstāvji, noslēgtais darījums neietekmēs patēriņa kreditēšanas un līzinga kompānijas AS GE Money klientu esošās saistības – esošie līgumi un maksājumu grafiki būs spēkā arī turpmāk.

Kontu numuri, uz kuriem jāveic grafikos noteiktie maksājumi, paliek nemainīgi.

Līdz ar kompānijas AS GE Money īpašnieka maiņu mainīsies tikai uzņēmuma nosaukums un juridiskā adrese. Visi patēriņa kreditēšanas un līzinga kompānijas AS GE Money klienti tuvākajā laikā par minētajām pārmaiņām saņems informatīvu vēstuli.

Darījuma summa ir konfidenciāla un netiek atklāta, norāda Marginalen pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinoties Rīgas HES rekonstrukcijai, 9. augustā, no Rīgas ostas uz ražotni nogādāja jaunu hidroagregāta Nr.2 turbīnu. Kravu ar 150 tonnu smago turbīnu, piegādāja no General Electric rūpnīcas caur Hamburgas ostu, informē AS Latvenergo Komunikācijas projektu vadītāja Ilvija Līvmane.

Kravas transportēšana pa Rīgas ielām notika naktī, kad uz autoceļiem ir viszemākā transporta intensitāte.

9.augusta rītā jaunā turbīna, kas sastāv no turbīnas rumbas un piecām turbīnas lāpstām, sekmīgi saņemta AS Latvenergo Rīgas HES. Vērienīgā rekonstrukcijas projekta ietvaros tā aizvietos līdzšinējo hidroagregāta Nr. 2 turbīnu.

«Latvijā atjaunīgo energoresursu izmantošanas īpatsvars ir viens no lielākajiem Eiropas Savienībā un hidroelektrostaciju saražotās elektroenerģijas daudzums ir ievērojams – 30-40% no patēriņa. Tādējādi ir gandarījums, ka Rīgas HES sekmīgā rekonstrukcija ne tikai paaugstinās hidroelektrostaciju hidroagregātu drošību, bet palielinās elektroenerģijas efektīvu izstrādi, saražojot par 2–4 % vairāk elektroenerģijas nekā līdz šim,» komentē AS Latvenergo Ražošanas direktors Māris Kuņickis.

Komentāri

Pievienot komentāru