Pakalpojumi

Hosteļu biznesā vismaz pirmie trīs gadi ir cīņa par izdzīvošanu

Daiga Laukšteina, 15.10.2019

«Hosteļu biznesā vismaz pirmie trīs gadi ir cīņa par izdzīvošanu, bet, kad tirgū jau esi ieguvis pozīciju, var justies stabili un problēmu nav,» teic Tree House Hostel īpašniece Gunta Rasa.

Foto: Edijs Pālens/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārpus aktīvās tūrisma sezonas un arī viesnīcu cenu politikas maiņas dēļ hosteļiem nākas nolaist cenas, attiecīgi samazinot ieņēmumus.

Hosteļu bizness Rīgā, Latvijā, vienu no saviem uzvaras gājieniem piedzīvoja 2006., 2007. gadā, kad ceļotāju skaits manāmi auga, tāpēc arī šīs viesnīcu lētākās alternatīvas atkal kļuva nepieciešamas, īpaši Vecrīgā un tās tuvumā. Hosteļu biznesam par labu nāca Eiropas Savienības paplašināšanās, Baltijas valstu iestāšanās NATO, Latvijas pievienošanās Šengenas zonai. Vecrīga attīstījās par izklaides centru, bet Jūrmala – par pievilcīgu kūrortu. Pateicoties lēto aviolīniju Ryanair, Easy Jet (Rīgu pirms laba laika jau pametis), kā arī airBaltic cenu politikai, strauji pieauga tūristu skaits, kas Rīgu izvēlējās kā savu galamērķi – brīvdienu vietu. Un jau tad hosteļu piedāvājums vairs netapa tik vienkāršs un parasts kā līdz tam. Daudzi izdomāja ko interesantu, lai klientiem tas nebūtu tikai lētākais naktsmītnes variants, bet gan kļūtu pievilcīgs ar kādu savu «odziņu». Tas nudien bija tālredzīgs gājiens, jo šodien tirgus ir pārblīvēts ar hosteļiem, un tas spiedīgās konkurences apstākļos arī ilgdzīvotājiem liek samazināt cenas vai kā individuāli izcelties citu starpā. Turklāt pie durvīm klauvē nelabvēlīgā ziemas sezona.

Jāpārdzīvo pirmie trīs

«Hosteļu biznesā vismaz pirmie trīs gadi ir cīņa par izdzīvošanu, bet, kad tirgū jau esi ieguvis pozīciju, var justies stabili un problēmu nav,» teic Tree House Hostel īpašniece Gunta Rasa. Viņa nozarē strādā jau piecus gadus, ir sakrājusi labas atsauksmes un izpelnījusies reklāmu no mutes mutē, tālab jūtas stabili. Turklāt Tree House ir atšķirīgas koncepcijas hostelis – jogas un veselīga dzīvesveida tūrisma mītne, kuras viesi dodas uz attiecīgām nodarbībām un saņem veselīgas brokastis. Tālab arī auditorija ir ne vien jaunieši, bet arī seniori. Hostelī ir 74 gultasvietas. Neskatoties uz dažādām priekšrocībām, arī te izjūt ziemas mēnešu tuvošanos, kas ir visgrūtākie visiem viesnīcniekiem. «Lielās konkurences un ceļotāju plūsmas mazināšanās dēļ visi nolaiž cenas, arī mēs esam spiesti to darīt,» saka G. Rasa. Ziemā par gultasvietu uz nakti viņas hostelī jāmaksā vien astoņi eiro. Vasarā ir divreiz dārgāk, kad tiek «uzaudzēti muskuļi» liesākajai ziemai.

Konkurence būs sīvāka

Atbildot uz jautājumu, kādas pēdējā laika tendences novērojamas hosteļu biznesā un nozarē kopumā, Doma Hostel, Dome Pearl Hostel, Liberty, Liberty Airy un Hostel Jelgava vadītāja Aelita Pogule stāsta, ka pašlaik vētī, kā aktīvi notiek viesnīcu būvniecība, it sevišķi Vecrīgā, līdz ar to viņa secina, ka konkurence turpmāk būs vēl sīvāka. «Lai arī darbojamies hosteļu biznesā, turklāt kā ģimenes uzņēmums jau kopš 2007. gada, tūristu klusajā sezonā ir tik, cik ir, turklāt arī viesnīcas maina savu cenu politiku, bieži vien dempingojot, līdz ar to arī hosteļiem nākas pazemināt cenu, attiecīgi samazinot ieņēmumus,» klāsta A. Pogule. 2013. gadā viņa atvēra arī mājīgu hosteli Jacob’s Inn Riga vēsturiskajās Jēkaba kazarmu telpās, bet pēc trīs nostrādātiem gadiem diemžēl šo biznesu nācās aizvērt paaugstinātās (pieauga teju trīs reizes) nomas maksas dēļ. «Iesākumā piekritām nosacījumiem, taču pēc pusgada darba sapratām, ka nespējam atpelnīt šīs telpas,» viņa atzīst.

Visu rakstu lasiet 15. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru