Influenceru ietekme aug 

71% Latvijas jauniešu seko līdzi video blogeru un Instagram slavenību aktivitātēm tiešsaistē, turklāt teju trešdaļa paši vēlētos par tādiem kļūt.

Laura Mazbērziņa, 2019. gada 12. janvāris plkst. 8:40

Foto: AFP/SCANPIX/LETA

Par to liecina aptauja, ko veikusi Samsung Skola nākotnei un LR Kultūras ministrija.

«Aptaujā jaunie cilvēki minējuši, ka influenceru saturu skata, lai kavētu laiku un izklaidētos. Tomēr daudzi arī atzinuši, ka interneta slavenību viedoklis palīdz viņiem pieņemt lēmumus par to, kam ticēt, ko uzskatīt par pareizu, kas ir un kas nav stilīgi. Vēlme sekot līdzi atpazīstamiem cilvēkiem ir saprotama, tomēr jāpatur prātā, ka tiešsaistē mēdzam atspoguļot labākos dzīves brīžus un glaimojošākos pašportretus, kas ne vienmēr ataino patieso ikdienu,» saka Egle Tamelīte, Samsung Skola nākotnei iniciatīvas vadītāja Baltijā.

«Puse jauniešu atzīst, ka, sekojot citu cilvēku sociālo tīklu aktivitātēm, ir izjutuši skaudību. Pirms izlemt, kam ticēt un ko uzskatīt par stilīgu, jauniešiem būtu jāizvērtē, ar kādu mērķi saturs radīts,» papildina E. Tamelīte.

«Influenceru, viedokļu līderu, YouTube slavenību satura patērēšana nav nekas slikts un dažkārt tai ir ne tikai izklaidējoša, bet arī izglītojoša funkcija. Svarīgi ir prast šo saturu kritiski izvērtēt, apzināties atšķirību starp žurnālistiem un citiem cilvēkiem, kuri arī ar ekrāna starpniecību pauž kādus vēstījumus. Profesionāliem žurnālistiem ir pienākums ievērot žurnālistikas standartus, ētikas kodeksu, nodalīt viedokļus no faktiem, ziņas no reklāmām. Influenceri ne vienmēr iekļauj norādi par apmaksātiem sociālo mediju ierakstiem,» saka Klinta Ločmele, Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas eksperte.

Daļa jauniešu tomēr apzinās interneta satura ēnas puses. 30% atzinuši, ka, caurskatot influenceru veidoto saturu, viņus kaut kas kaitina vai neapmierina. Kā piemēri minēti agresīvais mārketings un sponsorētie ieraksti, naida runa, dalīšanās ar nepārbaudītu informāciju un perfektās dzīves ilūzijas radīšana, kas sekotājiem liek iedzīvoties kompleksos.

12% jauniešu apgalvo, ka jau šobrīd sevi uzskata par influenceriem, bet teju trešdaļa par interneta slavenībām vēlētos kļūt. Jauniešus motivē vēlme sadarboties ar slaveniem zīmoliem, saņemot bezmaksas produktus un dāvanas, kā arī iespēja dalīties ar savu viedokli, tādējādi palīdzot citiem veikt labākus pirkumus vai vienkārši iedvesmot un likt justies labāk.

Visbiežāk jaunieši influenceru veidoto saturu aplūko video koplietošanas vietnē YouTube (93%), 68% slavenību ievietotās fotogrāfijas un video apskata Instagram, bet tikai aptuveni piektdaļa jauniešu aplūko ierakstus Facebook un Twitter. 90% tiešsaistes saturu patērē angļu valodā, puse aptaujāto – latviešu valodā, bet 45% krievu valodā.

Jauniešu intereses ir dažādas, un tiek patērēts ļoti daudzveidīgs saturs – 53% interesē dažādi hobiji, 46% - sports, 43% - sadzīve, 40% - veselīgs dzīvesveids, 39% - mode, 32% - padomi izglītības procesā, datorspēles vai skaistumkopšana, 28% - politika un starptautiskās attiecības, bet 27% - attiecību veidošana.

Tikpat daudzveidīgi ir arī influenceri, kurus kā TOP3 iecienītākos minējuši jaunieši. Vairākkārt minēti, piemēram, zviedru YouTube zvaigzne un komiķis Pewdiepie, amerikāņu YouTube zvaigzne Shane Dawson, kā arī pašmāju interneta slavenības Evelīna Pārkere, Rojs Rodžers.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 17. augusts plkst. 12:59

Daudzi Instagram lietotāji ir izolēti no saviem kontiem un apgalvo, ka nespēj...

2018. gada 26. jūnijs plkst. 15:14

Facebook piederošā Instagram vērtība varētu būt vairāk nekā 100 miljardi ASV dolāri, tādējādi...

2018. gada 06. marts plkst. 8:40

Kidday – tas ir divu uzņēmīgu sieviešu – Zanes Edules sākts un...

2016. gada 29. augusts plkst. 12:17

«Vai pats vēl lieto draugiem.lv?» laikrakstam Dienas Bizness bija iespēja pajautāt sociālā...

2016. gada 13. aprīlis plkst. 8:35

E-komercijas platforma Inselly palīdz izveidot internetveikalu un tirgoties bilžu sociālajā tīklā...

Nepalaid garām

Latvijas pašvaldības desmitgades garumā cēlušas peldbaseinus, stadionus, kultūras centrus bez...

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2019. gada 10. janvāris plkst. 12:29

2018. gada decembrī, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn, interneta patēriņš mobilajos...

2019. gada 10. janvāris plkst. 8:48

Naudas pārvedumu kompānija «TransferWise» piesakās jaunai licencei Briselē, kas nodrošinās...

2019. gada 08. janvāris plkst. 15:39

Sanfrancisko apavu ražošanas startup Rothy’s, sekojot pasaules tendencēm atkritumu pārstrādes...

2019. gada 08. janvāris plkst. 11:03

Lasvegasā sākusies viena no lielākajām tehnoloģiju izstādēm Consumer Electronics Show....

2019. gada 07. janvāris plkst. 10:57

Lai izveidotu startup uzņēmumu, kas būtu veiksmīgs, ir jāpiepildās vairākiem faktoriem – jābūt talantam,...

2019. gada 04. janvāris plkst. 16:26

Vecgada vakarā Latvijas iedzīvotāji aktīvi izmantojuši mobilos sakarus, lai apsveiktu ārvalstīs...

2019. gada 04. janvāris plkst. 13:49

Šogad pasaule piedzīvos vairākus tehnoloģiju izrāvienus, un daži no tiem radīs īstu...

2019. gada 04. janvāris plkst. 9:24

Digitālie pakalpojumi finanšu nozarē transformējas un nākotnē liela nozīme būs pakalpojumu personalizācijai,...

2019. gada 03. janvāris plkst. 15:49

Par vienu no pērnā gada nogales svētku visiekārotākajām dāvanām kļuvis viedtālrunis, liecina...

2019. gada 02. janvāris plkst. 10:50

Mūsdienās ražošana mainās, un tajā arī mūsu reģionā ienāk robotizācija un mākslīgais...