Jādara tas, ko mīli 

Vadīt mazu, jaunu uzņēmumu nav viegli, tas ir izaicinājums, tomēr dzīvē ir jādara tas, ko mīli, ir pārliecināts SIA Kokradis īpašnieks Juris Laveiķis.

Laura Mazbērziņa, 18.4.2019
1/19

SIA «Kokradis» īpašnieks Juris Laveiķis ar sievu Elīnu demonstrē gatavo produkciju.

Foto: Zane Bitere/LETA

Viņa uzņēmums piedāvā dažādus koka un organiskā stikla izstrādājumus – dāvanas, balvas, dekorācijas, prezentmateriālus. Pagaidām apgūts pašmāju tirgus, bet nākotnē Juris cer attīstīt arī eksportu.

SIA Kokradis faktiski ir ģimenes uzņēmums, kas darbību aizsāka 2016. gada nogalē piemājas garāžā. Nosaukums Kokradis tapa, savienojot divus vārdus «koks» un «radīt», jo pamatā tiek strādāts ar koku, kam ir plašs pielietojums un iespējas radīt kaut ko arvien no jauna. «Vadot ģimenes biznesu, ir daudz pozitīvā. Pēdējos desmit gados nebijām tik daudz kam izgājuši cauri kā tagad, kad ir kopīgs bizness. Senāk ar kokapstrādi mums nebija nekādas saistības; Juris strādāja metālapstrādes uzņēmumā, es – izglītības sfērā, tāpēc mums kopīgi nācās iziet cauri tādai kā dzīves skolai. Šis mums ir kas jauns, kas rada milzīgu azartu, tas ir kā mūsu dzinulis virzībai uz priekšu,» atzīst Jura sieva Elīna Laveiķe. Viņš pats savukārt piebilst, ka aizraujošākais darbā ir tieši jaunu produktu izveide.

Apgūst jaunu nišu

«Juris izdomāja, ka viņam ir nepieciešams jauns hobijs. Tā kā viņu interesēja kokapstrādes joma, laika gaitā tika iegādāta frēzēšanas iekārta, kur piemājas garāžā viņš sāka darināt dažādus koka izstrādājumus. Pats pirmais produkts bija «kannas bārs» – benzīna kannā izveidots slepenais nodalījums, kur glabāt stipros dzērienus,» stāsta Elīna.

Jurim hobijs tagad ir pārtapis par pamatnodarbošanos. Ar laiku garāžā kļuvis par šauru, tāpēc nācies meklēt jaunas telpas. Sākotnēji uzņēmums darbojās Ķekavas novadā, un bija plānots telpas atrast Rīgas reģionā, meklējot tās sludinājumos, tomēr ar to nav veicies specifisko prasību dēļ. Pārsvarā telpu lielums bija vai nu 50 m2 vai 500 m2, kas uzņēmējiem nav derējis. Galu galā sludinājumos tika atrastas telpas Jelgavā, kuras ir 120 m2 plašas. Vērtējot Jelgavu kā uzņēmējdarbības vietu, Laveiķi atzīst, ka tā ir laba ražošanas uzņēmumam, pilsētā nav sastrēgumu, viss ir sasniedzams desmit minūšu laikā, kas loģistikas ziņā ir ērti, galvaspilsēta ir vien 40 minūšu brauciena attālumā. Uzņēmēji ir sapratuši – lai ražotu, nav obligāti jāatrodas Rīgā.

Nozare pieprasa jaunumus

Ar ražošanu nodarbojas Juris pats, tomēr sezonas laikā tiek pieaicināti papildspēki. Uzņēmums izmanto dažādas tehnoloģijas, piemēram, lāzergriešanas un CNC frēzēšanas iekārtas. Kokradis piedāvā dažādus personalizējamus izstrādājumus, piemēram, svētku tāfeles bērniem, dekorācijas kāzām, spoguļvārdus, sporta medaļu stendus, kaķu ēdamtraukus, foto kastes, ziedu, dāvanu, vīna un alus kastes u.c. produktus. Pieprasītākās uz Jāņiem, piemēram, ir alus kastes, kamēr Ziemassvētkos visvairāk tiek pasūtītas konfekšu kastes. Uzņēmumam ir vairāki produktu katalogi. «Tā kā šis ir jauns uzņēmums, nav vienkārši noteikt populārākos produktus, jo sortiments ir gana plašs. Dāvanu jomā nepārtraukti pieprasa jaunumus, tāpēc arī mums mazliet nākas iespringt par to, ko varam piedāvāt un izgatavot,» stāsta Elīna.Tendences mainās ātri, piebilst Juris. Materiāla pielietošanas iespējas ir ārkārtīgi plašas, atšķiras tas, ko vēlas Latvijas uzņēmumi un privātpersonas, un tas, ko prasa klients citās valstīs. «Ir vairāki ģimeņu uzņēmumi ASV un Austrālijā, kuriem sekojam, tas palīdz saprast vairāk to tirgu, kas mums vairākus gadus iet pa priekšu. Pētām viņu darbību, produktu sortimentu, komunikāciju ar klientiem. Jāsaka, mums ir, kur augt, un tas ir labi, ka redzi, iespējams, mazliet uz priekšu,» viņš komentē. Tuvākajā nākotnē uzņēmums ir iecerējis sākt piedāvāt masīvkoka mēbeles. Un pie tā Kokradis nevēlas apstāties, jo vēlas apgūt eksporta tirgu.

Jāpiemīt elastībai

Uzņēmēji stāsta, ka Latvijā vadīt mazu, jaunu uzņēmumu nav viegli, tas ir izaicinājums. «Domāt uz priekšu un rīkoties, nesnaust. Jāskatās plašāk uz uzņēmuma darbību un virzību, attīstības iespējām ārpus Latvijas, jo pašmāju tirgus ir ļoti ierobežots. Ja ir vēlme augt, ir svarīgi redzēt sevi arī ārpus Latvijas. Mazajam uzņēmumam ir jāspēj būt ļoti elastīgam, ar lielām pielāgošanās spējām, jāpiemīt kreativitātei, jo ar maziem līdzekļiem vai bieži arī bez tādiem ir jāsasniedz vēlamais rezultāts. Tomēr ir jābūt stingrai vīzijai, kādu redzi uzņēmumu un tā darbību. Tā kā esam jauni, mūsos ir liela motivācija darīt, radīt un iet uz priekšu. Vēl meklējam savu ceļu, taču lēnām ar katru gadu tas izkristalizējas arvien skaidrāks,» teic Elīna.

Kokradis Latvijas un arī Eiropas tirgum vēlas dot kaut ko atšķirīgu, jo līdzīga profila uzņēmumu te ir pietiekami daudz. «Tāpēc ir nepieciešams atrast savu «odziņu»,» atzīst Juris. Produktus ir iespējams pasūtīt uzņēmuma interneta veikalā, Kokradis sadarbojas arī ar vairākiem Latvijas mājražotāju veikaliem.

Šobrīd uzņēmums pamatā iepērk materiālu no AS Latvijas Finieris, SIA Lamela, ražošanai tiek izmantots bērza saplāksnis, masīvkoks, ozols, osis, priede, ķirsis u.c.

Sākotnējās investīcijas biznesa sākšanai bija 15 tūkst. eiro, tika ieguldīti gan pašu līdzekļi, gan izmantots attīstības finanšu institūcijas Altum atbalsts. Par šo naudu tika iegādāta CNC koka frēzēšanas iekārta, vēlāk tika iegādāts ripzāģis, lāzergriešanas iekārta u.c. Nākotnē plānots papildināt to klāstu.

Visu rakstu lasiet 18. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Tevi varētu interesēt

Biznesa portāls db.lv viesojās SIA Kokradis ražotnē Jelgavā, lai vērotu, kā tiek...

Izmantojot Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu līdzfinansējumu, mežizstrādes uzņēmums SIA...

Portāls db.lv ciemojas kokapstrādes uzņēmumā SIA Vārpas 1. Tajā, sadarbojoties ar SIA...

«Nozaru tops, kurās ir vislielākais aplokšņu algu apmērs, nav mainījies jau daudzus...

Latvijas koka mēbeļu eksports šogad pirmajos četros mēnešos samazinājies par 14,1% salīdzinājumā...

Nepalaid garām

Akciju sabiedrība "Meridian Trade Bank" 22. janvārī ir mainījusi nosaukumu uz "Industra...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

2019. gada desmit lielāko nekustamā īpašuma darījumu sarakstā Rīgā un Pierīgā ir ne...

Tiesa noraidījusi nogalinātā maksātnespējas administratora Mārtiņa Bunkus brāļa prasību pret...

Ir būtiski runāt par privātās dzīves, interešu un plānu saskaņošanu ar darbu, nevis...

Skotijai ir viskijs, Somijai ir Nokia, Itālijai ir makaroni,Meksikai ir tekila, Karību...

Tiesvedību un to radīto sarežģījumu dēļ Lielupes apkaimē slēgtais restorāns "36.līnija" atsācis...

No šīs sadaļas

Biznesa portāls db.lv viesojās SIA Kokradis ražotnē Jelgavā, lai vērotu, kā tiek...

Rīgā atklāts pirmais zīmola ZĪLE konceptveikals, portālam DB pastāstīja uzņēmuma īpašniece...

Veikaliņš Neiepakots siguldiešiem piedāvā iespēju iegādāties apzinātam patēriņam domātas...

Pareizi izvēloties darba apģērbu, valkājot atbilstoša izmēra uniformas, kā arī tās pareizi...

Mārupes bioloģiskās pārtikas veikaliņš Unce eko un dabas lietas tagad ir pārstāvēts...

Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties SIA Smalkais...

Biotehnoloģiju jaunuzņēmums VeritaCell izstrādājis metodi, kā izolēt cilvēka ādas šūnas,...

Jau pirmajos darbības mēnešos strauji kāpina realizācijas apmēru....

Lāsmai Cimerei ēdienu gatavošana patikusi jau kopš agra vecuma – gan eksperimenti...

Pašas ražo un rada tirdzniecības platformu citiem Latvijas ražotājiem. Tāds ir Ingrīdas...