Auto

Jauna uzņēmējdarbības tendence Latvijā - elektrotransporta uzlāde par maksu

Laura Mazbērziņa, 18.06.2018

Jaunākais izdevums

Aktīvi strādājot un izvērtējot tirgus pieprasījumu un potenciālu, «e-mobility Network» savu turpmāko biznesu ir nolēmis attīstīt arī Rietumeiropā, Latvijā fokusējoties galvenokārt uz uzņēmumu apkalpošanas (B2B) segmentu.

Elektrotransporta uzlāde kā biznesa pakalpojums jau šobrīd Rietumeiropā ir pieejams un pārbaudīts biznesa modelis, taču Latvijā šī ir salīdzinoši jauna niša, kura «apgriezienus» sāk uzņemt 2018. gadā, parādoties pirmajiem publiskajiem maksas uzlādes punktiem. Parasti šajā biznesā perspektīvas redz moderni un inovatīvi uzņēmēji, kuru bizness ir saistīts ar pakalpojumu sniegšanu gala patērētājiem. Šobrīd Latvijā izvietot elektrotransporta uzlādes punktus primāri izvēlas tirdzniecības un atpūtas centri, biznesa centri, nekustami īpašumu attīstītāji kā arī uzņēmumi, kuri paši savām biznesa vajadzībām izmanto elektrotransportu.

Uzlādes staciju veidi ir dažādi un attiecīgi atšķirīgs ir arī laiks, kādā uzņēmējam atmaksājas ieguldītās investīcijas. Strādājot ar vidēji ātrajām elektromobiļu uzlādes stacijām, investīciju atpirkšanās periods ir jārēķina līdz 14 mēnešiem, bet, ņemot vērā elektromobiļu tirgus tendenču attīstību, šis periods var samazināties līdz pat 8 mēnešiem jau tuvāko 2 gadu laikā. Jāpiebilst, ka investīciju atmaksāšanās laiku būtiski ietekmē arī uzņēmuma atrašanās vieta (un tajā pieejamā infrastruktūra), kā arī spēja ar mārketinga palīdzību uzrunāt klientus izmantot šo pakalpojumu. Ņemot vērā Latvijas pilsētās pieejamo elektrotīklu jaudas kapacitātes rezerves, šis ir ideāls brīdis veikt atbilstošas investīcijas elektromobilitātes attīstībā un nodrošināt atbilstošu ieguldījumu nākotnē, jo kā zināms – jauda ir ierobežots resurss.

Kā liecina Latvijā veikti aptaujas dati, vairāk nekā 70% elektromobiļu lietotāju izvēlētos apmeklēt vietas, kur var vienlaicīgi ieturēt maltīti un veikt elektromobiļa uzlādi. Aptaujas rezultāti ir svarīgs signāls visiem uzņēmējiem, jo parāda iespēju sniegt pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību, apmierināt augošās klientu vajadzības, kā arī paver vaļā jaunu biznesa veidu – elektromobiļa uzlāde.

Ņemot vērā autoražotāju paziņojumus par pilnīgu vai daļēju atteikšanos no fosilajiem dzinējiem tuvāko dažu gadu laikā, jau šobrīd ir jāveic atbilstoši ieguldījumi pilsētas infrastruktūrā. Globālas izmaiņas šajā jomā paredz arī vairāki normatīvi, piemēram, Eiropas padomē apstiprināšanā ir grozījumi direktīvā, kas nosaka, ka pie visām jaunām vai renovētām ēkām ar vairāk nekā 10 stāvvietām ir jāuzstāda elektromobiļu uzlādes punkti. Arī Latvijas tiesību aktos šobrīd jau ir iestrādātas normas, kas definē publisko uzlādes punktu minimālās prasības, kā arī pieņemti noteikumi, kas regulē uzlādes cenas Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētā projekta Nr.4.4.1.0/16/I/001 «Elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidošana» CSDD izveidotajā nacionālās nozīmes elektromobiļu uzlādes tīklā.

Ja vidēji ātrā uzlādes stacijā automašīnu var uzlādēt aptuveni 4-6 stundās (0-100%), tad ātrā uzlādes stacijā nepieciešamas aptuveni 20 – 60 minūtes, lai baterija būtu uzlādēta tālākajam ceļam. Uzlādes ātrums nav vienīgais kritērijs, kas atšķir stacijas. Katrai no stacijām ir arī atšķirīgi nosacījumi, lai tās varētu uzstādīt, piemēram, objektā pieejamais elektrības tīkls un tā pieejamā jaudas noslodzes dinamika. Tāpēc optimālākais risinājums ir dažāda veida staciju kombinēšana, ņemot vērā arī uzņēmuma klientu paradumus un to korelāciju ar staciju izmantošanas izmaksām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Kā top? e-Mobility network elektromobiļu uzlādes stacijas

Lelde Petrāne, 09.02.2018

Uzņēmums e-Mobility network iekārtojies VEF Kvartālā, bijušās rūpnīcas VEF teritorijā.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Eiropas tirgū šajā jomā ir liels potenciāls, un uzņēmums jau sācis īstenot pirmos pilotprojektus ārpus mūsu valsts robežām

Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv viesojas uzņēmumā e-Mobility network, kas Rīgā, VEF Kvartālā, bijušās rūpnīcas VEF teritorijā, ražo elektromobiļu uzlādes stacijas.

Uzņēmums ir dibināts 2014. gadā un kā savas darbības pamatmērķi definējis elektromobilitātes attīstību. Tas orientējas gan uz Latvijas, gan Eiropas tirgu. Uzņēmumam ir divi galvenie pamatdarbības virzieni. Pirmais ir elektromobiļu uzlādes staciju ražošana, otrs – programmatūras izstrāde. Uzņēmums nodrošina pilnu ražošanas ciklu, sākot no iekārtu dizaina izstrādes, komponenšu izstrādes un iegādes, beidzot ar šo iekārtu komplektēšanu, uzstādīšanu un servisa nodrošināšanu. Uzņēmums to akcentē kā savu priekšrocību - tas ne tikai iekārtas saražo, bet arī nodrošina servisu, kas saistīts ar šo iekārtu pārbaudi, garantijām, konsultēšanu par autoparka paplašināšanu. Tas darbojas kā ekspertu kopa. Pagaidām gan uzņēmuma komanda nav liela, bet tā strādā, izmantojot intelektuālo potenciālu un zināšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apritējis gads, kopš Rīgā, Uzvaras bulvārī 7, Pulkveža Brieža ielā 12 un Jūrmalā, Jomas ielā 4 darbu sāka Elektrum elektroauto uzlādes stacijas.

Tajās tiek nodrošināta gan ierastās ātrās 50kW līdzstrāvas stacijas, gan pilsētai piemērotās vidēji ātrās jeb 22kW maiņstrāvas uzlādes iespēja. Uzlāde un norēķini šajās stacijās ir iespējami, izmantojot īpaši izveidoto mobilās lietotnes Elektrum uzlādes sadaļu. Pirmo reizi šāda lietotne no pašiem pamatiem tika izstrādāta tieši Latvijas tirgum. AS "Latvenergo" Elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis stāsta par to, kā pašlaik attīstās mūsu piedāvājums elektrisko transporta līdzekļu īpašniekiem. Viņš uzsver, ka ir ļoti iespējams – uz elektriskajām automašīnām pārsēdīsimies daudz ātrāk nekā domājam.

Pirms gada prognozējām, ka 2030. gadā Latvijā būs ap 30 000 elektrisko automašīnu. Kādu skaitu jūs prognozētu tagad, redzot, cik strauji notiek attīstība?

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Elektromobiļi Latvijā: Pērkot lietotu mašīnu, jāuzmanās

Lelde Petrāne, 03.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstoties elektromobiļu nozarei, tirgū aizvien vairāk sāk parādīties arī lietoti elektromobiļi, un kļūst aktuāls jautājums – vai ir vērts iegādāties lietotu elektroauto un kas būtu jāņem vērā, lai pirkums būtu veiksmīgs.

Elektromobilis zaudē savu vērtību pēc apmēram desmit gadiem, bet, veicot samērā nelielas investīcijas (7 500 – 13 000 eiro apmērā) un aprīkojot to ar jaunu bateriju, ir iespējams automašīnas mūžu pagarināt un atkal celt tās vērtību, biznesa portālam db.lv skaidro SIA e-Mobility network vadītājs Dainis Tropiņš. Viņš gan piebilst, ka, pērkot lietotu elektromobili, ir jābūt piesardzīgiem, jo īpaši ar vecām un lētām automašīnām, jo tajās investēt nereti vairs nav vērts.

Uzņēmuma, kas Rīgā, bijušās VEF rūpnīcas teritorijā, ražo elektromobiļu uzlādes iekārtas, ieskaitot to programmatūru, kā arī attīsta uzlādes iekārtu tīklu, mērķis ir nākotnē piedāvāt konsultācijas pirms lietotu elektromobiļu iegādes, lai izglītotu un pasargātu cilvēkus no nepatīkamiem pirkumiem. Arī šobrīd klienti, kuriem tas bijis aktuāli, tiek konsultēti pirms auto iegādes, bet tas nav piedāvāts kā pakalpojums. Taču elektromobiļu nozare attīstās strauji, un tirgū aizvien vairāk sāk parādīties arī lietoti auto otrreizējā pārdošanā – gan ļoti labi, gan tādi, no kuriem labāk turēties pa gabalu. «Var būt situācijas, kad lietotai automašīnai akumulatora kapacitāte ir vairs tikai piecdesmit procenti un ar to arī pēc pilnas uzlādes varēs nobraukt vairs tikai piecdesmit līdz sešdesmit kilometrus,» stāsta D. Tropiņš. Viņš kā spilgtu piemēru stāsta gadījumu, kad kāds cilvēks iegādājies pavecu Nissan Leaf, pievienojis to ātrās uzlādes iekārtai, bet pusstundas laikā tas uzlādējies tikai četrdesmit līdz piedesmit kilometru braucienam. «Lēti viņš nopirka šo automašīnu, bet skaidrs, ka baterija vairs nefunkcionē,» skaidro D. Tropiņš. Viņš stāsta, ka ir ļoti daudz automašīnu, kuras var pirkt otrreizējā tirgū un uzlabot, bet vienlaikus ir arī tādas, kuras noteikti pirkt nevajadzētu, jo tajās vairs nav izdevīgi investēt. Un šis bijis tas gadījums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS "Latvenergo" tirdzniecības zīmola "Elektrum" elektromobiļu uzlādes stacijās maijā ir vērojams lēns, bet stabils uzlādes skaita un apjoma pieaugums.

Kopš to atklāšanas ik mēnesi uzlādes reižu skaits un uzlādēto kilovatstundu (kWh) apjoms auga. Likumsakarīgi, ka līdz ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu tas strauji kritās. Ja februārī bija uzlādēts vislielākais elektrības daudzums – 7 megavatstundas (MWh), tad martā, ņemot vērā izmaiņas mēneša otrajā pusē, tas samazinājās līdz 6 MWh, savukārt aprīlī apjoms bija krities uz pusi, salīdzinot ar gada pirmajiem mēnešiem – 3,5 MWh.

Toties maija pirmajās divās nedēļās ir vērojams ļoti pakāpenisks "Elektrum" uzlādes staciju izmantošanas pieaugums. Tas ļauj prognozēt, ka šomēnes, līdz ar pakāpenisku ārkārtējas situācijas ierobežojumu samazināšanu, tiks pārsniegts aprīļa apjoms.

Komentāri

Pievienot komentāru