Jaunās paaudzes – izaicinājums apdrošināšanas nozarei 

Līdz šim, runājot par apdrošināšanas nozares attīstību, galvenā uzmanība tika vērsta uz to, kā paplašināt produktu piedāvājumu, lai tas sasniegtu klientu vēlmes pēc iespējas plašākā risku klāstā, vienlaikus veicinot izpratni par apdrošināšanas pakalpojumiem. Tomēr jau tagad apdrošināšanai un daudzām citām nozarēm savos attīstības plānos jāparedz jauns izaicinājums – ekonomiski aktīvākās sabiedrības daļas paaudžu maiņa. Tā nosaka, ka nākotnē daudz būtiskāks par pakalpojuma klāstu būs formāts, kādā tie tiek piedāvāti. Nopietnākais izaicinājums būs tas, ka šiem pakalpojumiem jāatbilst dinamiskam dzīvesstilam, taču vienlaikus jābūt vienkāršam, kā nekad agrāk.

Deniss Sazonovs, ERGO valdes loceklis Baltijas valstīs, 2015. gada 28. janvāris plkst. 14:26

Deniss Sazonovs

Publicitātes foto

Pašlaik sabiedrības aktīvākajā daļā nostiprinās tā saucamās Y paaudzes pārstāvji, kuri kļūst par jaunajiem potenciālajiem klientiem arī finanšu nozarēs. Tie ir cilvēki, kuri dzimuši laikā no 1980. līdz 2000. gadam. Dažādos pētījumos šai gadu robežai ir variācijas*, taču pamatā tie ir topošie mūsdienu pieaugušie, kuru lielākajai daļai pašlaik ir, sākot no 15 gadiem, vai tie, kuri tikko pārkāpuši pieauguša cilvēka vecumam un sasnieguši 30 gadus.

Viņi ir finanšu tirgus nākotne, bet ar radikāli atšķirīgu uztveri un vērtību sistēmu, kas ievieš jaunus noteikumus, kā komunicēt ar patērētājiem. Daudzas nozares līdz šim nepietiekami novērtējušas šo pārmaiņu nozīmi, kas jau pašlaik novērojamas gan ikdienā, gan biznesā.

Y paaudzes pārstāvji ir pirmie šajā gadsimtā, kuri neiesaistās nebeidzamā cīņā par labklājību. Y paaudze nekrāj lieliem pirkumiem, viņi tos pastāvīgi atliek. Tā vietā viņi iegulda ceļošanā un izglītībā. Nauda ir tikai līdzeklis, nekas vairāk. Viņi nevēlas būt nepārtraukti pārņemti ar domām par finanšu drošību, kā tas bija viņu vecākiem. Y paaudzes galvenā vērtība ir vienkāršība un dzīves baudīšana.

Šāda attieksme ir krasā pretrunā ar to, kā savu dialogu ar klientiem veidojusi visa konservatīvā finanšu nozare. Šim patērētājam nav izteiktu ģimenes vērtību, nav mājokļa, viņiem nekas nepieder. Priekšroka tiek dota īrētam mājoklim, viņi nemēdz precēties un bērnus pasaulē laiž samērā vēlu. Skaidrs, ka viņiem tāpat vajag apdrošināt auto, ja vien tāds ir pašam īpašumā, tāpat jāapdrošinās ceļojot, iespējams, arī veselības polise viņiem ir interesanta. Taču būtiski ir tas, ka šie cilvēki nemēdz uzņemties saistības, un īpašnieka tituls viņiem nav svarīgs.

Tāpat ir, piemēram, ar uzkrājumiem. Šeit dominē sauklis – dzīvo šodienai. Uzkrājumi tiek papildināti tikai tad, ja kaut kas ir palicis pāri pēc aktuālo vajadzību un vēlmju segšanas, bet parasti bilance ir nulle. Viņi nevēlas iedziļināties un izprast finanšu instrumentus. Turklāt, lai veidotu uzkrājumus, nepieciešams veikt regulāras iemaksas, kas, viņuprāt, vienmēr būs par augstu, un vispār – jebkādi regulāri ikmēneša finanšu pienākumi ir kaitinoši.

Ņemot vērā šo dzīves skatījumu, kas, iespējams, jau drīzumā dominēs sabiedrībā, ir skaidrs, ka arī apdrošinātājiem būs jāpielāgojas. Visticamākais, ka ierastie apdrošināšanas veidi nezaudēs savu aktualitāti, bet mainīsies formāts, kādā tie piedāvājami. Jau tagad novērojams, ka primāro nozīmi zaudējusi pakalpojumu sniedzēja reputācija un stabilitāte. Cilvēkus interesē pats produkts un, vēl svarīgāk – cik ērti un ātri tas ir iegūstams un izmantojams. Atceramies – Y paaudzes galvenā vērtība it visā ir vienkāršība. Turklāt laikmetā, kad tik daudz ko var nokārtot ar vienas īsziņas palīdzību vai pāris klikšķiem viedtālruņa aplikācijā, tas ir saprotami.

Jau tagad varam novērot, ka apdrošinātāji Baltijas valstīs paplašina klientu apkalpošanas kanālus un aktīvāk strādā pie dažādu tiešsaistes risinājumu un aplikāciju izveides. Turklāt pieprasījums pēc izteikti vienkāršiem veidiem, kā kompensēt negaidītus zaudējumus apvienojumā ar zemākām prasībām pret šī pakalpojuma sniedzēja iepriekšējo pieredzi šajā jomā atklāj ceļu jaunu pakalpojumu attīstībai. Šajā gadījumā nav runa pat par apdrošinātāju savstarpējo konkurenci, bet par pavisam jauniem servisiem, ko rada pilnīgi citu profilu uzņēmumi. Piemēram, ražotāji vai tirgotāji preces bojāejas gadījumā piedāvā klientiem iegādāties to pašu preci daudz lētāk, līdz ar to faktiski pārņemot apdrošinātāja funkciju. Līdzīgu tendenci varam jau novērot banku pakalpojumu jomā.

Tāpēc ticu, ka Y paaudzes radītā pieprasījuma ietekmē nākamo 10 gadu laikā novērosim nozīmīgas pārmaiņas apdrošinātāju darbības modelī un arī jaunu, arvien spēcīgāku finanšu nišu attīstību. Turklāt paradoksāli, ka šajā situācijā priekšrocības būs tiem tirgus spēlētājiem, kuri spēs ātrāk pielāgoties un kuri var atļauties operatīvi mainīt savu darbības modeli un specializēties uz šaurāku klientu loku. Uzņēmumiem ar pamatīgu darbības «bagāžu» nāksies adaptēties jaunajiem spēles nosacījumiem, turklāt viņiem jāspēj to paveikt tā, lai saglabātu esošo klientu portfeli.

*Viens no avotiem: PwC pētījums

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 23. maijs plkst. 9:27

Civiltiesiskās atbildības limiti būvniecības nozarē ir pārāk mazi, norāda apdrošināšanas...

2014. gada 23. aprīlis plkst. 8:05

Sniegputeņi, apledojums vai tieši pretēji siltas ziemas, kā šogad, maz nokrišņu,...

2014. gada 08. aprīlis plkst. 17:24

Cenu dinamika joprojām ir mazāk turīgajiem iedzīvotājiem visumā labvēlīga, norāda DnB bankas...

2014. gada 04. marts plkst. 9:40

Pēdējos gados gan Latvijā, gan ārvalstīs uzdarbojas mērķtiecīgi organizētas grupas, kas izkrāpj...

2013. gada 13. novembris plkst. 15:52

Šā gada deviņos mēnešos AAS Ergo parakstīto prēmiju apjoms Baltijas valstīs sasniedza...

Nepalaid garām

Latvijas pašvaldības desmitgades garumā cēlušas peldbaseinus, stadionus, kultūras centrus bez...

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2015. gada 27. janvāris plkst. 11:16

Kā liecina jaunākā DNB Latvijas barometra pētījuma rezultāti, gadu pēc eiro ieviešanas...

2015. gada 27. janvāris plkst. 10:51

VID konstatējis faktus, kas norāda uz ārvalsts komersanta pastāvīgās pārstāvniecības (PP) pazīmēm...

2015. gada 19. janvāris plkst. 15:53

Nesen Helsinkos notika svarīgs ikgadējais start-up un inovatīvo uzņēmumu pasākums – Slush....

2015. gada 12. janvāris plkst. 11:45

Domāju, ka lielākā daļa lasītāju atceras un ir redzējuši aizgājušā gadsimta par...

2015. gada 08. janvāris plkst. 11:12

Gada sākums tradicionāli ir nozīmīgs atskaites punkts Latvijas likumdošanā – brīdis,...

2014. gada 23. decembris plkst. 16:16

Pasaulē ir ap 63 000 MNK aptuveni ar 800 000 meitas uzņēmumiem...

2014. gada 23. decembris plkst. 15:18

Gada noslēguma DNB Latvijas barometra pētījumā man vienmēr ir interesanti vērot iedzīvotāju...

2014. gada 16. decembris plkst. 12:44

Viens no ievērojamākajiem 2014. gada SEO notikumiem ir Penguin jaunie atjauninājumi. Tie...

2014. gada 03. decembris plkst. 10:48

Nesen FM publicēja ziņu (1), ka plānots ieviest valdes solidāru atbildību par...

2014. gada 28. novembris plkst. 16:52

Gadalaika maiņu Latvijā mēs uztveram kā pašsaprotamu parādību. Bieži vien divu nedēļu...