Skandināvu vidū ir iecienītas klasiskas airu laivas, savukārt Latvijā tās īpaši nepieprasa. Latvieši uzskata, ka laivas ar apaļu apakšu vairāk svārstās, taču patiesībā tā nemaz nav, stāsta airu laivu un kuteru ražotāja Dole Marine izpilddirektors Valts Bērziņš.
Uzņēmums pērn pārdevis ap 250 airu laivu un aptuveni 100 motorlaivas un kuterus.
Šonedēļ rubrikā Kā top piedāvājam ieskatīties airu laivas tapšanas procesā!
#2/22
Uzņēmums gadā vidēji izveido vienu jaunu laivas modeli, taču šogad lielā darba apjoma dēļ, visdrīzāk, jauns modelis netiks ieviests, un vienai laivai tiks atjaunots modelis, stāsta V. Bērziņš.
#3/22
Viņš skaidro - tā kā ir daudz laivu formu, ir jāieplāno laiks arī to remontam.
#4/22
Dažkārt no piedāvājuma modeļi tiek arī izņemti - ja pēc tiem nav pietiekami liela pieprasījuma.
#5/22
No pasūtītājiem tiek iepirktas uzlīmes un tiek šūti sēdekļu spilveni. Arī airus uzņēmums iegādājas citur.
#7/22
Sākotnēji tiek uzmodelēta laivas apakša - forma, kas ir vienreizējs izstrādājums, un tas ir pamats laivas izgatavošanai.
#11/22
Meistars sagriezto audumu samaisa kopā ar poliestera sveķiem, ieklāj formā vairākus slāņus un tie tiek žāvēti.
#12/22
Nākamajā rītā detaļa tiek izņemta ārā no formas – viens meistars apgriež malas, otrs – nokrāso to no iekšpuses.
#14/22
Kad krāsa apžūst, tiek likti stikla šķiedras auduma slāņi.
#16/22
Nedēļas laikā viens meistars var izgatavot vairākus eksemplārus, jo paralēli iespējams ražot kādus 3-4, stāsta V. Bērziņš. Kamēr viena laiva žūst, iespējams strādāt pie citas.
#18/22
Uzņēmuma ražotos katamarānus lielākoties iegādājas uzņēmumi, taču ir arī privātpersonas, kas tos pērk personiskajai lietošanai.
#19/22
Uzņēmums savu produkciju pārdod gan Latvijā, gan Skandināvijas valstīs. Kā stāsta V. Bērziņš, pagaidām nav plānots paplašināt eksporta tirgus, jo transportēšanas izmaksas ievērojami sadārdzina gala cenu.
#20/22
Uzņēmums ir noslēdzis arī līgumu ar Somijas uzņēmumiem, kas ražo dzinējus, un šajā valstī tie tiek pievienoti laivām.
#21/22
Divi pieprasītākie produkti ir Pella Mini un Pella Nova – attiecīgi tās tiek pārdotas aptuveni 100 un 60 šādas laivas gadā.