Jaunākais izdevums

«Mums ir lētākās degvielas cenas Baltijas valstīs un ceturtās lētākās Eiropā,» Db.lv uzsver Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis, būdams neizpratnē par ekonomikas ministra paziņojumiem.

Pēc O. Karčevska sacītā, Lietuvā vidējā 95. markas benzīna cena pašlaik ir aptuveni 84 santīmi par litru, Igaunijā – aptuveni 81 santīms, savukārt Latvijā – 79 santīmi. Savukārt Eiropā lētāka degviela nekā Latvijā esot vien Rumānijā, Bulgārijā un Kiprā.

Degvielas tirgotāji, kas, starp citu, ir arī valstī lielākie nodokļu maksātāji, vēl aizvien gaida aprēķinus no ekonomikas ministra Arta Kampara, kas pamatotu viņa paustās pretenzijas pret uzņēmējiem par neizskaidrojami augstajām degvielas cenām.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājam nav skaidrs, kāpēc ministrs vispirms nav aicinājis tirgotājus uz tikšanos, lai uzņēmēji varētu pastāstīt, kā un kāpēc veidojas cena. «Pašreiz 52% no degvielas litra cenas veido nodokļi, piecenojums ir apmēram tāds pat kā bija pirms diviem gadiem. Savus aprēķinus ministram sniedzām uzreiz pēc viņa paziņojuma, bet ministra pamatojumu pagaidām neredzam,» saka O. Karčevskis.

Vēlmi iepazīties ar A. Kampara aprēķiniem, ja tādi viņam ir, vēstulē paudusi arī Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK). Konfederācija arī lūgusi ministru informēt par Konkurences padomes (KP) veiktajām darbībām degvielas mazumtirdzniecības cenu analīzes jomā, jo LDDK uzskata, ka tikai uz KP pieņemtu, pamatotu lēmumu bāzes ir iespējams sniegt informāciju plašsaziņas līdzekļos. Pretējā gadījumā, kā uzsver LDDK vadība, tiek pasliktināta degvielas tirgotāju sektora reputācija un radīta nepamatota spriedze uzņēmēju un patērētāju vidū.

«Publiski ministrs teica, ka tiksies ar mums. Patiesi, pirmdien saņēmām e-pastu no viņa biroja vadītāja, taču tad ministrs bija komandējumā, bet tagad esot saslimis,» paskaidro O. Karčevskis. Datums un laiks, kad notiks ministra un degvielas tirgotāju tikšanās, nav zināms. Degvielas tirgotāji A. Kamparam pieprasīja atvainoties par izteikumiem, ka degvielas cenu kāpums saistīts ar tirgotāju vēlmi gūt peļņu, bet ministrs uzsvēra, ka «par atvainošanos nevar būt ne runas».

A. Kampars iepriekš medijiem izplatītajā paziņojumā norādīja: «Iepazīstoties ar situāciju degvielas tirgū, šobrīd neredzu ārējos faktorus, kas izskaidrotu degvielas cenu straujo kāpumu tieši pēdējo mēnešu laikā. Es ceru, ka daudz lielāku skaidrību par notiekošo degvielas tirgū viesīs Konkurences padomes veiktā degvielas mazumtirdzniecības tirgus analīze».

Viņš arī akcentēja: «Nevaru piekrist Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas publiski izplatītajam skaidrojumam par degvielas cenu kāpuma pamatojumu. Asociācija pēc būtības nav sniegusi pārliecinošus argumentus un faktus, tāpēc joprojām paliek neatbildēti virkne jautājumu. Neesmu saņēmis skaidrojumu, kāpēc šobrīd, kad maksa par barelu naftas pasaules biržās ir gandrīz uz pusi zemāka nekā 2008.gada vasarā, mazumtirdzniecības cenas degvielai Latvijā esot tuvu tām, kādas tās bija toreiz, 2008.gadā. Tāpat situācijai neatbilstošs ir asociācijas skaidrojums, ka šobrīd degvielas cenas cēlušās valdības īstenotās nodokļu politikas dēļ».

Savukārt degvielas tirgotāji iebilda, ka degvielas litra cenu sadārdzina ne tikai augstāki nodokļi, bet arī neizdevīgais valūtas kurss. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas pārstāvis Uldis Sakne norādīja, ka tirgotāji nemaz nav ieinteresēti mākslīgi palielināt cenu. Turklāt PVN tiek aprēķināts no kopējās degvielas cenas, kas tirgotāju vēlmi celt cenu samazina vēl vairāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar aviācijas nozares ilgtermiņa attīstības prognozēm nākamajos desmit līdz piecpadsmit gados globālā līmenī pārvadāto pasažieru skaits dubultosies. Šobrīd Eiropas gaisa telpa un arī lidostu infrastruktūra nav gatava šādam attīstības scenārijam. Tādēļ investīcijas krīzes laikā dod priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, un pašlaik var redzēt tālredzīgo lēmumu un ieguldījumu atdevi ne tikai lidostā Rīga, bet arī nacionālās aviokompānijas airBaltic kontekstā.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars. Viņš norāda, ka nākotnē aviācija saskarsies ar vairākiem izaicinājumiem, kā būtiskāko norādot spēju pielāgoties aviācijas infrastruktūras nākotnes kapacitātes vajadzībām un spēju saglabāt konkurētspēju, ieviešot Zaļā kursa iniciatīvas. Vienlaikus gaisa pārvadājumu brīvais tirgus veicina inovācijas, kuras paver jaunas biznesa iespējas, kādas līdz šim būtu grūti iedomāties. Par šīm un daudzām citām problēmām, kā arī iespējām un to risinājumiem tika runāts ikgadējā aviācijas nozares forumā.

Kāda ir pašreizējā situācija aviācijas nozarē?

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Karčevskis: Ekonomiskā krīze Latvijā un pasaulē ilgs vēl desmit gadus

Jānis Rancāns, 22.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskā krīze Latvijā un pasaulē ilgs vēl desmit gadus, kas, visticamāk, ietekmēs arī degvielas cenu, uzskata Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.

«Krīzes ilgums būs desmit gadi, no kuriem nodzīvoti tikai pirmie trīs gadi un krīzes atplūdi vēl būs. Taču tagad mēs tam esam labāk sagatavojušies – kredītportfelis ir mazāks, un privātpersonām būs vieglāk nekā uzņēmumiem, bet vienalga – krīze nāks,» sarunā ar Latvijas Radio 1 stāsta O. Karčevskis.

Ekonomiskā krīze, visticamāk, ietekmēs arī degvielas cenu, tomēr O. Karčevskis nevēlējās prognozēt to, vai degvielas cenas sasniegs vienu latu par litru, akcentējot, ka pat iepriekšējās krīzes laikā degvielas cena Latvijā pat teorētiski nepietuvojās latam.

Tomēr ievērojamu degvielas cenu kāpumu tuvākajā laikā padomes priekšsēdētājs neprognozē. Pēdējā laikā degvielas cenas Latvijā nedaudz samazinājušās. Taču tuvojas apkures sezona, kurā degvielas cenas pasaulē parasti kāpj.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Astarte Nafta ienāk Rīgā

Lelde Petrāne, 28.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas uzpildes stāciju tīkls “Astarte Nafta” ir oficiāli atklājis savu pirmo DUS Rīgā, Krasta ielā.

Šī ir 20. “Astarte Nafta” DUS. “Astarte Nafta” valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis uzsver, ka līdz ar DUS atklāšanu Rīgā neapstāsies Latvijas uzņēmējiem piederošā degvielas uzpildes staciju tīkla paplašināšana, jo uzņēmumam ir plāni gan Rīgā, gan cituviet Latvijā.

“«Pie mums Latvijā ir pierasts, ka lielie uzņēmumi sākumā iekaro pozīcijas Rīgā, bet vēlāk izplešas arī Latvijas reģionos. Mums ir otrādi. Mēs vispirms ieguvām klientu uzticību Zemgalē, bet vēlāk sakām izplešanos arī Kurzemē un Vidzemē, bet tagad arī Rīgā,»” stāsta O. Karčevskis.

“Krasta iela esot ģeogrāfiski ļoti izdevīga. Pa šo maģistrālo Rīgas ielu brauc jau esošie “Astarte Nafta” klienti, kas pakalpojumus izmantoja Ķegumā un Koknesē. Tāpat Dienvidu tiltu izmanto pastāvīgie klienti no Iecavas, Jelgavas, Dobeles,” skaidro Ojārs Karčevskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī pasaulē naftas cenas kāpj samērā strauji, Latvijā degvielas cena pašlaik turas apmēram vienā līmenī, un tuvākajā laikā lielas cenu izmaiņas nav gaidāmas, apgalvo Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA)prezidents Ojārs Karčevskis.

Pašlaik gan dīzeļdegvielas, gan benzīna cenas Latvijas degvielas uzpildes stacijās turas aptuveni vienā līmenī, nenotiekot straujām izmaiņām. Karčevskis prognozēja, ka, ņemot vērā notiekošo pasaulē, arī Latvijā cenas pamazām, bet, visticamāk, pieaugs, tomēr iespējamību, ka degvielas cena sasniegs latu par litru, Karčevskis izlēdza pilnībā.

«Patlaban situācija ir tāda, ka dolāra kurss attiecībā pret eiro kāpj, kas Latvijas situācijā ir labi. Grūti prognozēt par nākotnes notikumiem, tomēr domāju – ja arī degvielas cenas Latvijā pieaugs, tad tas notiks ļoti pamazām, un to, ka cena varētu sasniegt latu litrā, es apšaubu pilnībā. Tik liela summa nebūs jāmaksā ne tagad, ne nākotnē,» teica LDTA prezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieņemot Transporta enerģijas likumprojektu esošajā redakcijā, varētu ievērojami pieaugt degvielas cena.

Pašreizējā redakcija paredz, ka par galvenajiem atbildīgajiem atjaunojamo energoresursu (AER) mērķu izpildē transporta sektorā kļūs degvielas tirgotāji, DB skaidro Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.

Pašlaik Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotais likumprojekts paredz, ka 2020. gadā no AER saražotās enerģijas īpatsvaram bruto galapatēriņā transporta sektorā Latvijā jābūt vismaz 10%. O. Karčevskis uzskata, – ja mērķis tiks sasniegts, slogu uzliekot uz uzņēmēju pleciem, par degvielu nāksies maksāt krietni vairāk. Atsevišķi nozares pārstāvji likumprojekta mērķi veicināt alternatīvās degvielas izmantošanu transportā gan vērtē atzinīgi, norādot, ka transporta nozarē ir nepieciešams palielināt AER īpatsvaru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju izvēles kritēriji par labu vienam vai citam degvielas tirgotājam atšķiras. Kādam tā ir cena, citam degvielas uzpildes stacijas atrašanās vieta vai citi faktori, skaidro nozares pārstāvji.

Viens no svarīgākajiem izvēles kritērijiem ir degvielas kvalitāte. Autovadītāji kļūst izglītotāki un arvien vairāk pievērš īpašu uzmanību degvielas kvalitātei, tādējādi rūpējoties par spēkrata dzinēja un detaļu ilgmūžību.

No kopējā Latvijas mazumtirdzniecības apjoma ap 75% veido dīzeļdegviela, un tas ir populārākais transporta enerģijas veids Latvijā, norāda Virši-A Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs. Viņš skaidro, ka Virši-A pagājušais gads bija veiksmīgs. Ir novērots realizācijas pieaugums visos degvielas veidos, ko skaidro ar sava uzpildes tīkla paplašināšanos un izdevīgiem klientu piedāvājumiem.

Pēc Valsts Ieņēmuma dienesta datiem, dīzeļdegvielas realizācija 2018. gadā uzrādīja pieaugumu, savukārt tādiem degvielas veidiem kā benzīns un autogāze – kritumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Karčevskis par degvielas cenām Latvijā: mēs jau nepērkam naftu

Dienas Bizness, 29.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stāsti par to, ka degvielas cenas Latvijā nemainās līdz ar naftas cenas kritumu pasaulē, ir populāri, taču naftas cena esot indekatīvs rādītājs, jo «mēs jau naftu nepērkam», intervijā Latvijas radio norāda Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Ojārs Karčevskis.

Db.lv viņš jau agrāk paudis viedokli, ka Latvijā ir lētākās degvielas cenas Baltijas valstīs un ceturtās lētākās Eiropā.

«Ja salīdzinām, tad šodien cena ir par diviem santīmiem benzīnam zemāka, nekā tas bija 2008.gadā, bet dīzeļdegviela ir vēl lētāka – tā maksāja 90 santīmus 2008.gada jūlijā, nevis 68 santīmus kā šodien,» skaidro O. Karčevskis.

Viņš arī atspēkoja viedokli, ka degvielas cena Latvijā būtu atkarīga no pirktspējas. Esot jāatceras, ka degvielas cena pārvadājumos veidojot tikai 40% - viss pārējais ir līzingi, remonti.

O. Karčevskis paredz, ka degvielas cenas šogad saglabāsies tādā līmenī, kādā tās ir tagad.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas tirgotāji pilnā mērā nespēj izskaidrot naftas produktu cenas, sarunā ar laikrakstu Dienas Bizness, atzinis Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis.

Viņš norādīja, ka pašreizējā brīdī klasiskais pieprasījuma un piedāvājuma princips cenu veidošanā šajās stratēģiskajās pozīcijās nedarbojas. «Proti, šīs cenas formējas kaut kādu citu globālu iemeslu pēc. Var atrast visvisādus argumentus un idejas, kāpēc tas tā notiek, bet pieprasījums un piedāvājums tas nav,» sacīja O. Karčevskis.

To, kāpēc ir mainījusies cena, skaidrojot veselas aģentūras – gan ka ir viesuļvētru sezonas sākums, gan ka tiek remontētas naftas ieguves platformas un pārstrādes rūpnīcas.

«Skaidri pateikt - «lūk, šis faktors ir galvenais», var, piemēram, jau tiešas karadarbības gadījumā, bet līdz tam tas ir tikai apraksts - ka šis vai tas cenu varētu ietekmēt. Cenas pilnā mērā izskaidrot mēs nevaram. Mēs tās varam tikai pieņemt,» sacīja Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biļešu cenas uz XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku maksas pasākumiem šogad vidēji ir par aptuveni 40% augstākas, nekā tās bija iepriekšējos svētkos 2018.gadā, liecina aģentūras LETA veiktie aprēķini atbilstoši iepriekšējo svētku cenrāžiem un šiem svētkiem sagatavoto cenrādi, kas vēl būs jāizskata Ministru kabinetā.

Cenu kāpums uz visiem pasākumiem nav vienāds. Tāpat ir pasākumi, uz kuriem cenas ir samazinājušās.

Atšķirībā no 2013. un 2018.gada svētkiem ir samazinājies biļešu cenu klāsts, sarūkot tieši lētāko biļešu piedāvājumam.

Piemēram, šogad uz svētku noslēguma koncertu "Kopā augšup" Mežaparka Lielajā estrādē iecerēts piedāvāt biļetes piecās cenu grupās - par 20, 40, 60, 80 un 100 eiro. Savukārt 2018.gadā uz noslēguma koncertu bija pieejamas biļetes sešās cenu grupās - par 15, 25, 35, 45, 55 un 65 eiro. Savukārt 2013.gadā bija septiņas biļešu cenu grupas, lētākajām maksājot 3 latus jeb 4,3 eiro.

Līdz ar to uz svētku noslēguma koncertu dārgākā biļete šogad maksās par 54% vairāk nekā 2018.gadā, kas turklāt ir vairāk nekā divas reizes vairāk par 2013.gada dārgāko biļeti uz noslēguma koncertu. Savukārt lētākā biļete ir par 33% dārgāka nekā 2018.gadā, kā arī atbilst trešās dārgākās biļešu grupas cenai 2013.gada svētku noslēguma koncertā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Biopiejaukums un CO2 nodoklis cels degvielas cenas

Māris Ķirsons, 04.01.2024

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas ilggadējais valdes priekšsēdētājs un degvielas mazumtirdzniecības SIA Astarte nafta valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2024. gada degvielai Latvijā būs obligātais biodegvielas piejaukums, kas ietekmēs arī šo produktu realizācijas cenu, perspektīvā to paaugstinās arī CO2 emisiju kvotu iegāde.

Obligātais biodegvielas piejaukums nav nekas jauns, jo Latvijas valdība jau 2009. gadā pieņēma lēmumu par biopiejaukumu benzīnam un dīzeļdegvielai, kura procentuālais apjoms tika pakāpeniski palielināts, vienlaikus šāds piejaukums nebija nepieciešams arktiskajai (ziemas) dīzeļdegvielai. Savukārt strauji pieaugošo degvielas cenu un līdz ar to visa veida pārvadājumu sadārdzinājuma slāpēšanai valdība no 2022. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim atcēla obligātā biopiejaukuma prasību benzīnam un dīzeļdegvielai un tas kļuva par brīvprātīgu pasākumu, jo īpaši ja jau bija iepirkti biopiejaukuma komponentu krājumi. Tādējādi no 2024. gada 1. janvāra 95. markas benzīnam 10% apmērā tiks pievienots bioetanols, bet no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim dīzeļdegvielai 7% apmērā — biodegviela, kas ietekmēs degvielas pārdošanas cenas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu vecums Latvijā gandrīz 50% gadījumu ir vismaz 11 gadi, lielākā daļa auto darbojas ar dīzeļdegvielas un benzīna dzinēju; nozares eksperti norāda, ka nākotnē lietotāji būs spiesti izvēlēties zaļākus auto.

2021. gada 2. ceturksnī Latvijā reģistrēti 4237 jauni vieglie transportlīdzekļi, no kuriem 2918 darbināmi ar benzīnu, 1066 – ar dīzeli, 149 – ar elektrību, 70 – ar benzīnu un naftas gāzi, 29 – ar elektrību un benzīnu, bet 5 – ar dabasgāzi, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati. Reģistrēti arī 927 kravas transportlīdzekļi, no kuriem būtiski lielākā daļa jeb 857 auto darbināmi ar dīzeļdegvielu.

Nozares pārstāvji un eksperti DB organizētajā konferencē Enerģētika 2021: konkurētspēja un tirgus stabilitāte ceļā uz klimata mērķu sasniegšanu pauda, ka nākotnē ar iekšdedzes dzinēju aprīkoto auto skaits Latvijā varētu sarukt, jo Eiropas Savienības (ES) ambiciozo mērķu dēļ zaļākai būs jākļūst arī transporta nozarei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir 39.pasaulē dārgākā degviela, bet rādītājā, kur tiek salīdzināti vidējie iedzīvotāju ienākumi dienā ar naudu, kas nepieciešama galona degvielas iegādei, Latvija ierindojusies 23.vietā, liecina aģentūras Bloomberg jaunākais pētījums par degvielas cenām 61 pasaules valstī.

Bloomberg Degvielas cenu reitinga autori aprēķinājuši, ka galons (nepilni četri litri) degvielas Latvijā maksā 5,56 ASV dolārus (4,46 eiro), kas ir 39.augstākā cena 61 pētījumā aplūkotās valsts vidū. Latvijā degvielas cena pēdējo sešu mēnešu laikā ir kritusies par 20%, kas ir trešais lielākais samazinājums pētījumā aplūkoto valstu vidū. Latvijas iedzīvotāju vidējie ienākumi, pēc pētījuma autoru vērtējuma, ir 44 dolāri (35,3 eiro) dienā, no kuriem galona degvielas iegādei jātērē 13%, kas ir 23.augstākais rādītājs 61 valsts vidū.

Pētījumā norādīts, ka Latvija gandrīz pilnībā ir atkarīga no Krievijas savu enerģētisko vajadzību apmierinājumā, turklāt valsts bija galvenais Krievijas naftas eksporta terminālos līdz Primorskas ostas un Baltijas cauruļvadu sistēmas atklāšanai, bet šie projekti ir būtiski mazinājuši Latvijas nozīmi Krievijas naftas eksportā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā degvielas cenas šogad varētu sasniegt 90 santīmu robežu par litru 95. markas benzīna.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Asociācija: arī nākamgad lats par degvielas litru, visticamāk, nebūs jāmaksā

BNS, 27.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cena lats par litru degvielas Latvijā tuvākajā laikā nav iespējama pat teorētiski, saka Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) prezidents Ojārs Karčevskis.

«Pašlaik lats par litru nav iespējams pat tīri teorētiski, tomēr, protams, nevar izslēgt iespējamību, ka notiek kaut kas pilnīgi negaidīts, par ko lielākajai sabiedrības daļai nav bijusi informācija, un cena tomēr sasniedz latu. Piemēram, Latvijas Krājbankas krīzi sabiedrībā arī tik pēkšņi negaidīja, un tas notika ļoti pēkšņi, tomēr, ja runa ir par degvielu, tad pašreiz nekas neliecina, ka tuvākajā laikā cena par litru varētu būt lats,» sacīja Karčevskis.

LDTA prezidents atgādināja, ka arī par 2011.gadu viņš iepriekš prognozējis, ka degvielas cena litrā nesasniegs latu. «Es jau arī šogad biju teicis, ka lats par degvielas litru tuvākajā laikā nebūs jāmaksā, un, kā redzams, manas prognozes ir piepildījušās,» norādīja Karčevskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Degvielas kvalitāte: uz papīra un realitātē

Circle K degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs, 11.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par degvielas kvalitāti uz papīra liecina rūpnīcā izdots sertifikāts, kas apstiprina tās atbilstību noteiktiem parametriem. Taču realitātē – degviela no rūpnīcas līdz automašīnas bākai mēro garu ceļu un, ja tajā netiek ievēroti stingri kvalitātes kontroles nosacījumi, tās sastāvs galarezultātā var atšķirties no sertifikātā norādītā.

Degviela, kā jebkura ķīmiska viela, ir «dzīvs produkts», kas, pakļauts ārējās vides ietekmei, piedzīvo sastāva izmaiņas. Tādēļ degvielas kvalitātes saglabāšanai no rūpnīcas līdz pat automašīnas bākai izšķiroši ir tas, cik pareizi tā tiek pārvadāta, pārkrauta un uzglabāta.

Lai klientu automašīnu bākās nonāktu labākais – Eiropas Savienības standartiem atbilstoša degviela –, mazumtirgotājiem jāspēj kontrolēt un būt pārliecinātiem par produkta kvalitāti katrā degvielas ceļa posmā. To var panākt, tranzītā sadarbojoties ar profesionāliem partneriem, izmantojot modernākās tehnoloģijas, kā arī katrā posmā regulāri veicot degvielas paraugu pārbaudes, kas garantē produkta kvalitāti ne tikai, kad tas pamet rūpnīcu, bet arī nonāk klienta automašīnas bākā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no nākamā gada un vēl vismaz divus gadus plānots ievērojami palielināt akcīzes nodokli degvielai un autogāzei, kā arī tabakai un alkoholam. Atšķirībā no pārējiem sektoriem alkohola akcīzes nodokļa palielināšana tika sākta jau augustā. Gan grādīgo dzērienu, gan degvielas nozares pārstāvji visi kā viens uzsver – plānotās izmaiņas kropļos tirgu. Gluži pret akcīzes nodokli viņi neiestājas, bet uzstāj uz vienmērīgu tā piemērošanu, pirmdien raksta laikraksts Diena.

Līdz ar izmaiņām benzīna cena palielināsies par trim centiem litrā, dīzeļdegviela – par vienu. Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis Dienai teic, ka patērētājiem tās ir lielas izmaiņas. «Budžeta gatavošanas procesā vērsāmies Ministru kabinetā, uzstājot uz to, lai izmaiņas degvielas cenās notiktu sinhroni visās Baltijas valstīs, kā arī Polijā, pretējā gadījumā patērētājs degvielas iegādei izvēlēsies kaimiņvalstis, nevis Latviju,» skaidro O. Karčevskis un piebilst, ka līdz ar izmaiņām akcīzes nodoklī pie mums degviela maksās vairāk nekā Lietuvā, Igaunijā un Polijā. «Ja cilvēkam būs jāizvēlas, vai braukt iepirkties uz Jonišķiem (pilsēta Lietuvā) vai Rīgu, viņi izvēlēsies Jonišķus,» asociācijas prezidents ieskicē, kādu ietekmi gaidāmie grozījumi atstās nākotnē. Viņš arī kritizē akcīzes nodokļa celšanas pamatojumu: «Viņi atsaucas uz to, ka tagad pasaulē degvielai ir zemas cenas un tāpēc ir īstais brīdis, kad celt akcīzes nodokli. Bet tad ir jautājums, kas notiks brīdī, kad pasaulē šīs cenas atkal pieaugs, un tas neizbēgami notiks.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Transporta nozares pienesums zaļo mērķu sasniegšanai – alternatīvas, subsīdijas, investīcijas

Sadarbības materiāls, 24.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas iebrukums Ukrainā pastiprinājis Eiropas Savienības valstu centienus līdz 2030. gadam ievērojami palielināt atjaunojamās enerģijas īpatsvaru transporta nozarē, tostarp diversificēt transporta nozarē izmantotās enerģijas patēriņa struktūru. Latvijā transporta nozarē patērētais enerģijas daudzums ieņem nozīmīgu sadaļu kopējā enerģijas patēriņā, tomēr Valdības rīcība transporta nozares dekarbonizācijā bijusi kontrproduktīva, neskatoties uz to, ka tā pati Valdība paraksta pieaugošos ES mērķus. Eiropas Savienības klimata mērķi pieaug – sniegums Latvijā pasliktinās, kaut vai tādēļ, ka 2022. gada sākumā Latvija atteicās no obligātas biodegvielas komponentes prasības ar mērķi samazināt degvielas mazumtirdzniecības cenu, kas diemžēl mērķi nesasniedza, jo kaimiņvalstīs degviela mazumtirdzniecībā ir lētāka par spīti tam, ka viņi šādu soli nespēra. Tāpēc jaunajai Klimata un enerģētikas ministrijai būs jārīkojas ar divreiz lielāku apņēmību, lai šo situāciju risinātu. Ir būtiski izvērtēt alternatīvas un atdevi uz ieguldīto naudas vienību.

Proti, atbildēt uz jautājumiem – kuriem dekarbonizācijas risinājumiem, kādā laika posmā un apjomā nepieciešamas subsīdijas un / vai investīcijas, lai mēs sasniegtu progresu – atteiktos no Krievijas naftas, vairāk izmantotu vietējos un atjaunojamos resursus, un, ja valsts subsidē, tad cik CO2 tonnu mēs par šīm subsīdijām “nopirktu” jeb cik lielā mērā samazinātu emisijas. Alternatīvas, kā labi zināms, ir vairākas – transporta elektrifikācija, pirmās un otrās paaudzes biodegvielas izmantošana, arī biometāna, ūdeņraža izmantošana transportā.

Lasot jaunās Valdības deklarāciju, var secināt, ka prioritāte būs elektrifikācija, tas attiecas gan uz dzelzceļu, gan autotransportu (100. punkts).(1) Lai arī skaidrs, ka elektroauto īpatsvars transporta nozarē palielināsies, svarīgi apzināties arī elektrotransporta attīstību ierobežojošos faktorus un soļus kā samazināt siltumnīcefekta gāzes, izmantojot esošās iespējas līdz brīdim, kad esam atrisinājuši alternatīvu ierobežojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri Latvijā pieaugušas par 0,8%, bet gada laikā - šogad martā salīdzinājumā ar 2020.gada martu - patēriņa cenas palielinājušās par 0,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā samazinājies par 0,3%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2021.gada martā, salīdzinot ar februāri, precēm cenas pieaugušas par 1%, bet pakalpojumiem palielinājušās par 0,3%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada martu precēm cenas sarukušas par 0,1%, kamēr pakalpojumiem tās pieaugušas par 0,9%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām šogad martā salīdzinājumā ar februāri bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neste Latvija automātiskajās degvielas uzpildes stacijās (DUS) Biķerniekos un Lielirbē, kā arī Lukoil Baltija R DUS 95. markas benzīna cenas Rīgā pazeminātas par 0,7 santīmiem, savukārt Latvija Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās cenas nav mainījušās, novēroja Db.lv.

Tradicionāli Neste Latvija automātiskajās degvielas uzpildes stacijās cenas ir par 1,2 santīmiem zemākas nekā Latvija Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās. Šāda cenu starpība saglabājās arī pirmdien pēc tam, kad Latvijā lielākie degvielas tirgotāji Rīgā par 0,7 santīmiem palielināja 95. markas benzīna cenas.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis Db.lv iepriekš uzsvēra, ka «mums ir lētākās degvielas cenas Baltijas valstīs un ceturtās lētākās Eiropā». Pēc O. Karčevska sacītā, Lietuvā vidējā 95. markas benzīna cena ir aptuveni 84 santīmi par litru, Igaunijā – aptuveni 81 santīms, savukārt Latvijā – 79 santīmi. Tiesa, dīzeļdegvielas cenas kaimiņvalstīs esot zemākas nekā Latvijā. Savukārt Eiropā lētāka degviela nekā Latvijā esot vien Rumānijā, Bulgārijā un Kiprā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas cena ir viena no tām lietām, kas mūsdienās ietekmē teju ikviena cilvēka un biznesa dzīvi. Tai kļūstot dārgākai, sadārdzinās jebkā pārvietošana.

Tāpat līdz ar krasākiem degvielas cenas pieaugumiem var parādīties šķēršļi cilvēku mobilitātei kā tādai.

Degvielas cenu bilde dažādās pasaules daļās gan ir visai atšķirīga, kur to var ietekmēt dažnedažādu faktoru kopums. Piemēram, ir valstis, kas ir naftas ieguvējas un eksportētājas, un saviem iedzīvotājiem tās pieeju ļoti lētai degvielai, subsidējot šo nozari, sasaistījušas gluži vai ar ikdienišķām un pašsaprotamām pamattiesībām. Savukārt citos reģionos degviela, gluži pretēji, tiek aplikta ar pamatīgiem nodokļiem. Kopumā gan var secināt, ka pasaulē šajā pandēmijā bijis vērojams ievērojams degvielas cenas lēciens. Tas gan droši vien nav nekāds pārsedzošs jaunums pat tiem, kuri kaut vai tikai ļoti pastarpināti mēdz uzmest aci degvielas uzpildes staciju cenrāžiem vai dzird to, kā par augstajām cenām gaužas šoferīši.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Kontu slēgšana apdraud biznesu

Sandris Točs, speciāli DB, 29.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Kraftool» loģistikas centra īpašnieks Azers Babajevs Latvijā investējis 38 miljonus eiro, taču pēc 10 gadu sadarbības Swedbank viņam kā «augsta riska» klientam slēgusi kontus.

Apjomīgā publikācijā Re:Baltica pavēstīja, ka Swedbank ir slēgusi ap 500 kontu. Par «augsta riska» klientu ir nodēvēts arī Krievijas pilsonis Azers Babajevs, kuram Kundziņsalā pieder «Kraftool» loģistikas centrs, līdzīgs centrs viņam pieder Šanhajā. A.Babajeva uzņēmumi darbojas 9 pasaules valstīs un nodarbina vairāk nekā 4000 strādājošo. A.Babajevam piederošajā «Kraftool» loģistikas centrā Rīgas Brīvostas teritorijā ir investēti 38 miljoni eiro, un tā atvēršanā piedalījās iepriekšējais satiksmes ministrs Uldis Augulis. «Ceru, ka veselais saprāts Latvijā uzvarēs un man nevajadzēs meklēt banku Austrijā vai Vācijā, kur man ir bizness un pieder uzņēmumi. Es neko nelikumīgu nedaru. Kāpēc man ir jātaisa ciet savs bizness Latvijā? Esmu šeit ieguldījis naudu,» saka A.Babajevs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Vējonis: Baltijas valstis un ASV apņēmušās aktivizēt ekonomisko sadarbību

LETA, 03.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiekoties ar ASV prezidentu Donaldu Trampu, Baltijas valstis ir saņēmušas apliecinājumu par ASV militārās klātbūtnes reģionā saglabāšanu un ASV gatavību turpināt atbalstīt Baltijas valstu aizsardzības spēju stiprināšanu, paziņojumā par trīs Baltijas valstu un ASV samita rezultātiem norādīja Valsts prezidents Raimonds Vējonis.

Valsts prezidents uzsvēra, ka Vašingtonā notikušais trīs Baltijas valstu un ASV prezidentu samits kalpo kā spēcīgs vēstījums Baltijas valstu un ASV ciešajai partnerībai. Īpašu simbolismu samitam piešķirot fakts, ka šogad tiek atzīmēta Baltijas valstu neatkarības simtgade, piebilda Vējonis.

Trīs Baltijas valstu prezidentu un ASV prezidenta preses konferencē Vējonis norādīja, ka samits apstiprinājis apņemšanos sargāt kopīgās vērtības, draudzīgās attiecības un veiksmīgās partnerattiecības, kas starp Baltijas valstīm un ASV pastāvējušas jau gandrīz 100 gadus. ASV ir uzticamākais un ciešākais sabiedrotais un partneris, kas atbalsta Baltijas veiktos pasākumus, kā arī palīdz cīnīties ar dažādiem drošības apdraudējumiem, ar ko Baltija saskaras.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nelegālā degviela, kas, visticamāk, tirgota Trest degvielas uzpildes stacijās, nākusi no Krievijas vai Baltkrievijas, ziņoja Latvijas Televīzijas raidījums de facto. Tā tranzītā bija jāved tālāk. Taču, īstenojot shēmas, tikusi notirgota autovadītājiem Rīgā.

Jau vairāk nekā nedēļu darbība pārtraukta sešās Trest degvielas uzpildes stacijās Maskavas, A.Deglava, Duntes, Mīlgrāvja, Dzelzavas ielās un Brīvības gatvē. Šīs vietas tur aizdomās par nelegālās degvielas tirdzniecību. Autovadītāji, iespējams, pat nav nojautuši, ka savos spēkratos ielējuši tikai benzīnam līdzīgu maisījumu. Toties samaksājuši par to kā par īstu preci. Muitas kriminālpārvaldes darbinieki kopumā konfiscējuši apmēram 100 tonnu nelegālās degvielas, no tās tikai 3 tonnas bijis dīzelis, pārējais – benzīns.

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas kriminālpārvaldes direktors Edijs Ceipe norāda, ka «tā ir trešo valstu degviela, visticamāk, no tuvākajām valstīm - no Krievijas vai Baltkrievijas. Latvijai vesta cauri tranzītā – nafta, eļļas un dažādi citi šķīdumi vai degviela. Tad, jau dažādas viltības izmantojot, nonākusi iekšējā tirgū.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir beigušies laiki, kad pilnu benzīna kannu ar Krievijas degvielu varēja iegādāties itin viegli katras apdzīvotas vietas «točkās». Tagad pierobežā dzīvojošie atzīst, ka viņiem neatmaksājas ievest akcīzes preces no Krievijas, vēsta aluksniesiem.lv.

«Paša vajadzībām var braukt pēc degvielas, bet vest tirgošanai neatmaksājas. Tiesa, Pededzes robežkontroles punktā atkal veidojas mašīnu rindas, jo mēģina izbraukt vairāk nekā vienu reizi nedēļā. Daudzi ir sapratuši, ka tas nav aizliegts. Nav atļauts ievest akcīzes preces, bet degviela bākā nav akcīzes prece. To nosaka Eiropas Savienības regula. Es par šo jautājumu četras stundas strīdējos Pededzes robežkontroles punktā, līdz vienojāmies, ka akcīzes prece ir degviela, bet degviela bākā nav prece. Protams, nevajag būt bezkaunīgam,» stāstījis kāds alūksnietis, kurš vēl nesen regulāri brauca pēc degvielas uz Krieviju caur Luhumā - Šumilkinas robežkontroles punktu Igaunijā.

Komentāri

Pievienot komentāru