Karsto kartupeļu gads 

Dažādās stadijās ir lielie iepirkumi dzelzceļā un pārvadājumos ar autobusiem; pasažieru skaits attiecīgajos segmentos aug vai nostabilizējas.

Egons Mudulis, 13.12.2018

Foto: pixabay.com

Ar dzelzceļa transportu pārvadāto pasažieru skaits šā gada deviņos mēnešos salīdzinājumā ar pērnā gada attiecīgo laika posmu pieaudzis par 4,6% līdz 13,89 milj. pasažieru, bet ar regulāras satiksmes autobusiem un ar pilsētu elektrisko transportu pārvadāto pasažieru skaits samazinājies attiecīgi par 0,4% līdz 104,1 milj. pasažieru un 1,2% līdz 61,95 milj. pasažieru, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Reģionālo pārvadājumu griezumā neliels kāpums par 1,6% līdz 35,5 milj. pasažieru, no kuriem 61% brauca ar autobusu, bet 39% – ar vilcienu. Ar autobusiem pārvadāto pasažieru skaits saglabājās gandrīz nemainīgs, proti, 21,78 milj. pasažieru. Kopējās izaugsmes pamatā ir gan labie laika apstākļi vasarā, kas mudināja pasažierus biežāk doties uz jūru, gan degvielas cenu kāpums, kas lika pārsēsties uz sabiedrisko transportu.

Jau pirms Saeimas vēlēšanām Jaunā Konservatīvā partija solīja, ka visas trīs Latvijas lielās ostas ir jāpaliek zem valsts jumta, tādēļ ASV sankcijas pret Aivaru Lembergu un vairākām juridiskajām personām ir uzlūkojamas kā politisko solījumu pildīšana un vienlaikus politiskās varas pārvēršana ekonomiskajā.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Tikmēr Lietuvas dzelzceļš (Lietuvos geležinkeliai) gada sākumā sāka pasažieru pārvadājumus maršrutā Viļņa‒Daugavpils‒Viļņa nedēļas nogalēs. Mūsu izdarīgo dienvidu kaimiņu galvenā interese, attīstot jauno savienojumu, varētu būt mēģinājums patestēt Latvijas dzelzceļa sistēmu, lai nākotnē te varētu paplašināt kravu pārvadājumu biznesu.

Finiša taisnei rudens izskaņā pietuvojies 32 jaunu elektrovilcienu iepirkums. Pasažieru vilciens par uzvarētāju nu jau trešajā iepirkumā atzina spāņu Talgo, kas nosaucis zemāko līgumcenu. Jaunie vilcieni, to uzturēšanai nepieciešamais aprīkojums un rezerves daļu fonds pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība izmaksās 225,3 milj. eiro, ja vien, protams, arī šis iepirkums neizgāzīsies tāpat kā iepriekšējie. Katrā ziņā Iepirkumu uzraudzības biroja lēmums saistībā ar neapmierināto zaudētāju – spāņu CAF un čehu Škoda – sūdzībām tiek gaidīts vēl 2018. gadā. Iepriekšējos konkursos gan zaudējušais, gan uzvarējušais Stadler pagaidām iejuties vērotāja lomā. Pirms vēlēšanām iesaistītās puses lēsa, ka Pasažieru vilciens nepaziņos iepirkuma uzvarētāju, pirms nebūs jaunā valdība, taču uzņēmuma vadība ne bez Satiksmes ministrijas un valdības ziņas pieņemto lēmumu kā karstu kartupeli iemeta vēl netapušajai jaunajai valdībai rokās.

Ne tik gatavs, bet savā ziņā arī karstais kartupelis ir lielā mērā ar jauna dzelzceļa ritošā sastāva iegādi saistītais, nākamgad izsludināmais iepirkums par sabiedriskā transporta pakalpojumu – ar autobusiem ‒ nodrošināšanu 2021.‒2030. gadam jaunajam maršrutu tīkla sadalījumam.

Visu rakstu Karsto kartupeļu gads lasiet ceturtdienas, 13.decembra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!