Lielāko daļu no degvielas cenas mazumtirdzniecībā veido iepirkuma cena un nodokļi, portālam db.lv pastāstīja degvielas tirgotāji, uzsverot, ka uzcenojums ir tikai daži procenti.
Iepirkuma cena jeb degvielas produktu cena biržā veido aptuveni 42% no degvielas cenas mazumtirdzniecībā, stāsta Statoil Fuel&Retail Latvia Degvielas kategorijas vadītājs Armands Žubulis. Viņš skaidro, ka nafta un naftas produkti (tajā skaitā, benzīns un dīzeļdegviela) biržās tiek kotēti atsevišķi, līdz ar to degvielas cenu izmaiņas mazumtirdzniecībā primāri ir saistītas nevis ar izmaiņām naftas cenās, bet naftas produktu cenās.
Savukārt lielāko daļu – aptuveni 53% no kopējās degvielas cenas, ko redzam tirdzniecības vietās, veido nodokļu apmērs, kas tiek piemērots degvielas produktiem. Šo nodokļu vidū ir akcīzes nodoklis, PVN un nodeva par valsts obligāto rezervju glabāšanu.
Mazumtirgotāja izmaksu/ieņēmumu daļa, no kuras tiek segtas visas izmaksas veido aptuveni 5% no degvielas cenas mazumtirdzniecībā, stāsta A. Žubulis. Izmaksās ietilpst tādi izdevumi kā, piemēram, degvielas uzpildes staciju uzturēšana, drošības nodrošināšana, degvielas glabāšana un piegāde, darbinieku algas, citi nodokļi (iedzīvotāju ienākumu nodoklis, sociālais nodoklis), investīcijas attīstībā un citi, skaidro Statoil pārstāvis.
Neste Oil Latvija Mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Ilze Pērkone stāsta, ka uzņēmuma piedāvātās degvielas cenas veidojas sekojoši: 39,1% no tās ir degvielas iepirkuma cena, 54,7% - nodokļi, bet 6,1% - mazumtirdzniecības un DUS uzturēšanas izmaksas.
Db.lv jau rakstīja, ka palielinoties naftas cenām pasaulē, augušas arī degvielas cenas Latvijā, tomēr, ja tās samazināsies, benzīns atkal kļūs lētāks, norāda degvielas tirgotāji. Viņi uzsver, ka cenas tiek koriģētas atbilstoši naftas cenu izmaiņām pasaules biržās. Šajā gadā benzīna un dīzeļdegvielas cenas paaugstinātas par dažiem centiem.
Virši-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš skaidroja, ka degvielas cenas Latvijā, tāpat kā citur pasaulē, ietekmē cenu izmaiņas pasaules naftas tirgū. Šīs izmaiņas varētu skaidrot gan ar ASV dolāra kursa krišanos, gan naftas ieguves kompāniju paziņojumu par naftas ieguves apjoma un ieguldījumu samazināšanu ražošanā. Tādējādi ir iespējama situācija, ka naftas tirgus piedāvājums samazināsies. Neapšaubāmi pēdējā laika degvielas tirgus svārstības ir ietekmējušas degvielas cenas Latvijā, jo, mainoties naftas produktu cenām, mainās arī degvielas tirgotāju iepirkuma cena, uzsvēra eksperts.