Ķīna plāno pastiprināt ārvalstu kompāniju kontroles mehānismus, lai tādējādi censtos pazemināt ārzemēs ražotās produkcijas cenas.
Paredzēts, ka nopietnākās pārbaudes skars ārvalstu farmācijas preču un medicīnas iekārtu ražotājus, zīdaiņu pārtikas ražotājus, kā arī autobūvētājus. Farmācijas kompāniju pārbaudes iecerēts uzsākt pēc pieaugošā sašutuma Ķīnas sabiedrībā par augstajām medikamentu cenām, kā arī saistībā ar kriminālizmeklēšanas uzsākšanu pret medikamentu ražotāju GlaxoSmithKline, kurš, iespējams, nodarbojies ar kukuļdošanu amatpersonām, vēsta Wall Street Journal.
Tāpat Ķīnas varasiestādes veiks ārvalstu autoražotāju cenu veidošanas politikas pārbaudi. Ķīnā pārdotās automašīnas nereti maksā divreiz dārgāk nekā ārvalstīs, norādījis valsts Automobiļu dīleru asociācijas viceprezidents Lū Lei (Luo Lei). Ķīnas Nacionālās attīstības un reformu komisija lūgusi šai asociācijai veikt cenu pārbaudi. Iecienītākie automašīnu ražotāji Ķīnā ir Volkswagen, General Motors un Nissan.
Saskaņā ar minētās asociācijas datiem, ārvalstu kompānijām šā gada jūlijā piederēja 65% no Ķīnas pasažieru automašīnu tirgus, kas bijis kāpums, salīdzinot ar aizvadītā gada noslēgumu, kad ārzemju ražotājiem piederējuši 53% no tirgus.
Kritika pret ārvalstu autoražotājiem Ķīnā izskanējusi arī iepriekš. Martā valdības kontrolētā Ķīnas centrālā televīzija apsūdzēja Volkswagen par automašīnu pārdošanu ar bojātām pārnesumkārbām, kas izraisot ceļu satiksmes negadījumus. Reaģējot uz šīm apsūdzībām Volkswagen no Ķīnas atsauca vairāk nekā 380 tūkstošus automašīnu.
Ķīnas valdības plāni par ārvalstu kompāniju cenu politikas pārbaudēm saņēmuši iedzīvotāju atzinību, kuri jau vairākkārt pauduši savu neapmierinātību ar augstajām medikamentu un citu preču cenām.
Savukārt analītiķi Ķīnas plānus saista ar varasiestāžu centieniem pārveidot tirgu, nostiprinot vietējās kompānijas, kā arī palielināt savu teikšanu tirgū. Ķīnas varasiestādēm tiek pārmesta arī līdzīgu darbību neveikšana pret vietējām kompānijām, kuras bijušas iejauktas daudzos saindētas pārtikas skandālos, tādējādi vēršanās pret ārvalstu ražotājiem daudzas problēmas neatrisinās.