Klases bandīts - pilna intervija ar Tele2 valdes priekšsēdētāju Valdi Vancoviču 

Knapi sākušam Tele2 valdes priekšsēdētāja dzīvi Valdim Vancovičam jau jātaisnojas par zaļu un dzeltenu plastilīna cilvēku gaitām. LD satiek mobilā operatora jauno šefu uz deviņiem ašiem jautājumiem - par reklāmistiem kā ieguvējiem, par švako biznesa klientu segmentu un tehnoloģijām nākotnē.

Ieva Nora Fīrere, 28.03.2010

Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs

Kristians Putniņš, Dienas Mediji

Gada sākumā pārnākot uz Tele2 valdes priekšsēdētāja pozīciju, iepriekšējais Lattelecom tehniskais direktors Valdis Vancovičs nonāca uz svārstīga klāja. Nepietiek ar to, ka industrija pati par sevi izceļas ar dinamiskumu. Izaicināšanas politika izvirzīta otra lielākā mobilo sakaru operatora vērtību priekšgalā, un V. Vancovičs, lai gan vēl bikls jaunieņemtajā amatā, piekrīt, ka Tele2 ir klases nerātņa tēls, un sola šo rokrakstu turpināt.

Pagaidām izskatās, ka vienīgie ieguvēji no plastilīna cilvēciņu kariem ir reklāmu autori - DDB vienā pusē un Ēriks Stendzenieks otrā. Aģentūrām tas ir garantējis ienākumus, patērētājam - drīzāk sajaucis galvu. Kāds precīzi ir Tele2 ieguvums no kampaņas?

Mēs tikām nolikti lomā, kur nācās ātri reaģēt uz LMT uzbrukumu Zelta zivtiņai - es nevaru uzņemties morālo atbildību par strīdu. Mēs nevarējām pieļaut, ka mūsu klientus maldina - arī mēs taču varētu paņemt visdārgāko konkurentu tarifu un salīdzināt to ar savu viszemāko, bet tas nebūtu korekti. Laiks gan bija visai ierobežots, tādēļ arī izvēlētie līdzekļi - radikāli. Taču uzskatu, ka rīkojāmies pareizi. Rezultātā izdevās atjaunot informācijas līdzsvaru, kas nepieciešams mūsu klientiem. Ja runājam par ieguvējiem un zaudētājiem, uzskatu, ka Tele2 šajā lietā ir morālais ieguvējs. Turklāt publikai bija interesanti, saņēmu pats gan komentārus, gan jautājumus par to, kas tur īsti notika. Reklāmas tirgū tas bija notikums. Taču nedomāju, ka šī lieta būtiski sakustinās telekomunikāciju tirgu, neredzam nekādu būtisku kustību tirgus daļās.

Kopš pērnā gada Tele2 ir dabūjis nestandarta mārketinga paņēmienu piekopēja zīmogu. Cik tālu reklāmā esat gatavi iet? Un kas ir tās reklāmistu idejas, kurām tomēr esat pateikuši nē?

Protams, ir bijuši gadījumi, ka sakām nē, arī manā praksē šī gada laikā. Redziet, mēs esam izaicinātāji, strādājam ar netradicionālākām metodēm un nemitīgi pārsteidzam klientus, tāpat kā potenciālos klientus. Pie tā arī pieturēsimies, protams, ievērojot ētikas normas. Nav gan izslēdzams, ka kaut kur kļūdīsimies.

Izklausās pēc klases neklausīgā skolnieka, kas mācās labi, bet vienalga mācībspēkiem sāp galva.

Tas ir stipri precīzs salīdzinājums, kas labi atbilst Tele2 filozofijai. Vienmēr esam bijuši izaicinātāji.

Par spīti apjomīgajām kampaņām pirms kāda laika, korporatīvo klientu segments Tele2 vēl aizvien nav nesis prāvus augļus. Kāpēc tā?

Ap 2005. gadu sākām nopietnāk pieiet biznesa klientiem, šobrīd mums ir 16 tūkstoši dažādu organizāciju, un pie šī sasnieguma neapstāsimies. Pagaidām turpinām pārkārtot darbību un biznesa klientu apkalpošanu tā, lai šo portfeli audzētu - nopietnu pieaugumu redzēsim jau līdz gada beigām. Nav noslēpums, ka mūsu cenas šajā segmentā ir vidēji par 15-25% zemākas nekā citiem operatoriem, un daudzi atzīst, ka labprāt nāktu pie mums, lai ietaupītu, bet viņus saista dažādas ilgtermiņa vienošanās. Daudzi tirgū patlaban jūtas kā gūstekņi, jo, mainot operatoru, iestājas finansiālas sekas, kas pārsniedz ieguvumu. Pērn mēs sākām runāt par to, kādēļ valsts iestādes nerīko konkursus par telekomunikāciju pakalpojumiem. Daudzas iestādes pēc tam sarosījās, bet jāteic, ka vēl arvien redzam kuriozus gadījumus, kad konkurss pēc mūsu piedāvājuma iesniegšanas vienkārši izčākst, tam nav rezultātu.

Uzņēmumā jūs esat jaunpienācējs, turpretim telekomunikāciju nozarē - sens spēlētājs. Sakiet, cik lielā mērā pats esat tehnoloģiju cilvēks? Kuras no inovācijām šajā jomā lietojat?

Lai gan varu lepoties gan ar biznesa, gan telekomunikāciju tehnisko izglītību, ikdienā es neesmu tehnoloģiju frīks. Protu apieties gandrīz ar jebkuru tehnoloģisko instrumentu, bet mans pašmērķis nav iedziļināties niansēs un tās izmēģināt.

Kāda ir jūsu vīzija par tehnoloģiju attīstību tuvākajā desmitgadē? Ko Valdis Vancovičs darīs savā mobilajā telefonā 2020. gada martā?

Jābūt diezgan iedomīgam, lai apgalvotu, ka zina, kas notiks ar tehnoloģijām tuvākajos desmit gados. Runāt varam par tuvākajiem diviem trim. Lietas varētu centrēties ap gudriem telefoniem, faktiski nelieliem datoriem, kam ir sakaru funkcijas. Tāpat būs ļoti strauji augošs datu apjoms mobilās telekomunikācijas tīklos. Paredzu, ka jau šīgada beigās datu plūsmas apjoms pārsniegs balss plūsmas apjomu. Tāpēc nākamā nepieciešamā lieta ir operatoru sadarbošanās.

Atkal nonākam līdz plastilīna cilvēciņiem - tā ir grūti nosaucama par labu sēklu sadarbībai.

Taču aiz kadra paliek ļoti daudz gadījumu, kur operatori sadarbojas - asociācijā, likumdošanā, infrastruktūras jomā.

Finišā gribēju vaicāt - kamēr krīzes laikā telekomunikāciju nozare ir izglābusi reklāmas industriju, kas būs tas, kas izglābs Latvijas ekonomiku?

Cilvēku uzņēmība kopā ar pārdomātu, gudru ilgtermiņa darbību no valsti pārvaldošajām institūcijām, lai radītu drošu vidi uzņēmumu un indivīdu iniciatīvas izpaušanai. Risinājuma trijās minūtēs nebūs, šeit jārunā par sarežģītas sistēmas, vesela organisma radīšanu. Un mums nav jābūt pārmērīgi lepniem, vienkārši smagi jāstrādā.

No kura gala lai sāk?

No jebkura!

CV

Valdis Vancovičs

▶ Dzimis 1968. gadā

▶ Gandrīz 18 gadu ilga pieredze telekomunikāciju nozarē. Savu karjeru sācis 1992. gadā Valdības sakaru centrā, savukārt no 1994. gada strādājis SIA Lattelecom dažādos vadošos amatos. Kopš 2004. gada darbojies uzņēmuma Lattelecom valdē kā atbildīgais par tehniskajiem un tīkla darbības jautājumiem. Viņa pārziņā bijuši tādi svarīgi projekti kā sakaru tīkla modernizācijas sekmīga īstenošana, jaunu tehnoloģiju izvēršana, sakaru tīkla uzturēšanas struktūru reorganizācija, izveidojot meitasuzņēmumu, starpvalstu optisko savienojumu izveidošana, efektivitātes uzlabošana un citi stratēģiski svarīgi jautājumi. Tele2 valdes priekšsēdētāja amatā 2010. gada

1. janvārī

▶ 2003. gadā V. Vancovičs ar izcilību absolvējis IEDC vadības skolu Slovēnijā (International Executive Development Center – Bled School of Management), iegūstot uzņēmumu augstākās vadības MBA grādu. Iepriekš

V. Vancovičs studējis Rīgas Tehniskajā universitātē, iegūstot maģistra grādu telekomunikācijās (1997. gadā).

▶ Precējies, ģimenē aug trīs bērni.

Avots: Tele2

Jaunākais izdevums