Privātos pārvadātājus tirgū ielaist nevēlas; grib atgriezties pie kopējā vagonu parka
Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū līdztekus VAS Latvijas dzelzceļš meitas uzņēmumam SIA LDz Cargo pārvadājumus ar savām lokomotīvēm pa visu Latvijas teritoriju (ja neskaita pierobežu) brīvi atļauts veikt vēl arī citiem operatoriem, bet kaimiņvalstī ar atsevišķiem izņēmumiem to dara Krievijas dzelzceļš (RŽD). Un ietekmīgais monopolists nebūt nevēlas ielaist tirgū vēl kādu konkurentu, vēsta portāls Vedomosti.ru.
Atrunājas ar dārdzību
Kaimiņvalsts prezidents Vladimirs Putins uzdevis premjeram Dmitrijam Medvedevam līdz 15. jūnijam «izanalizēt iespēju» izmantot privātajiem operatoriem piederošās lokomotīves kopējā dzelzceļa tīklā. RŽD tikmēr plānojot nosūtīt valdībai savu viedokli par gaidāmajiem riskiem, proti, liberalizācijas rezultātā samazināšoties infrastruktūras tehnoloģiskās izmantošanas efektivitāte, kravas netiks izvestas pārvadājumu izmaksu pieauguma dēļ. Piemēram, vietējie pārvadātāji, strādājot saskaņā ar modeli «konkurences maršrutā», veikšot tikai izdevīgākos – naftas produktu, ķīmisko preču un metālu – pārvadājumus, bet RŽD palikšot zemas peļņas pārvadājumi tālajos maršrutos. Naudas aizplūšanas pie privātajiem komersantiem rezultātā monopolists zaudēšot 20,2 miljardus rubļu (ap 323,4 milj. eiro), ko izmanto investīciju programmas finansēšanai. Tā rezultātā tarifu nāktos paaugstināt par 2,1%. Turklāt jau šobrīd līdz ar kravu apjoma samazināšanos RŽD veidojoties lokomotīvju pārpalikums, tādēļ privāto uzņēmumu ritošā sastāva ienākšana tirgū nebūtu mērķtiecīga, secināts RŽD un atsevišķu dzelzceļa operatoru sanāksmē. Monopolista viedokli atbalsta kaimiņvalsts Transporta ministrija. Savukārt Ekonomiskās attīstības ministrijai, kas arī kūrē dzelzceļa transportu, ir cits viedoklis, un tā atgādina, ka jau 2011. gadā valdības vadītājs atbalstījis vietējo pārvadātāju iesaistīšanos tirgū 2015. gadā.
Visu rakstu Krievijas dzelzceļš pretojas liberalizācijai lasiet 15. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.