Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Komunikācijas fakultātes Komunikācijas studiju katedra kopīgi ar Latvijas universitātes (LU) Matemātikas un informātikas institūta Mākslīgā intelekta laboratorijas pētniekiem izstrādājuši interneta agresivitātes indeksu (IAI) – unikālu rīku internetā publicēto komentāru sistemātiskai izpētei, informē RSU.
«Mēs varam runāt, ka iegūtie dati parāda ne tikai reakciju uz konkrētiem rakstiem, mēs fiksējam vispārējo noskaņojumu sabiedrībā, jo tendences pētāmajos portālos latviešu un krievu valodā ir praktiski vienādas – gan kritumi un kāpumi, gan vispārējais agresivitātes indeksa līmenis,» skaidro IAI pētījuma projekta vadītāja, RSU asociētā profesore Anda Rožukalne.
Interneta agresivitātes līmenī novērojamas sezonālas svārstības, bet komentētāju aktivitāti galvenokārt nosaka nedēļas ritms, savukārt mēness fāzēm nav nekādas ietekmes ne uz vienu no rādītājiem, pētījumā noskaidrojis RSU lektors, sociālantropologs Klāvs Sedlenieks.
Analizējot portālu publikāciju saturu un lietotāju reakciju, pētījuma dati rāda, ka komentētāju dusmas biežāk izraisa noteikti auditoriju uztraucoši temati un ziņās minētās personības, nevis satura veidošanas tipiskās pieejas (piemēram, vienpusīga informācija vai sensacionalizēti un dramatizēti virsraksti).
IAI pētījuma dati ir pretrunā ar sabiedrībā izplatīto priekšstatu, ka naidīgumu un agresivitāti tiešsaistē nosaka atsevišķu troļļu darbošanās. Komentētāju IP adrešu datu analīze liecina, ka aptuveni puse komentētāju lieto agresīvus vārdus, bet 20 – 25 % komentāru ir izteikti agresīvi.
Ar IAI iespējams identificēt visagresīvāk komentētās interneta portālu ziņas. Interneta komunikācijas analīzes rīks ik dienu automātiski apkopo arī komentētāju IP adreses, analizējot katras adreses ietekmi uz agresivitātes līmeni – nosaka komentāru vidējo skaitu, komentāros ietverto vārdu agresivitātes svaru, tādu komentāru īpatsvaru, kuros izmantoti agresīvi vārdi, kā arī komentāros ietvertos agresīvos atslēgvārdus.
Jaunā sabiedrības noskaņojuma jeb "public mood pētīšanas rīka mērķis nav tikai izmērīt interneta komentētāju uzvedību, bet gan izmantot to kā paraugu, lai mērītu noskaņojumu sabiedrībā.
IAI tiks prezentēts trešdien, 7. janvārī.