Eksperti

Mākoņvirtuve kā jauna tendence ēdināšanas biznesā

Līsa Ristala, "Wolt" vadītāja Baltijā, 07.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Restorānu biznesā pēc diviem sarežģītiem pandēmijas gadiem un jau vairāk nekā gadu ilgā Krievijas izvērstā kara Ukrainā dēļ esam aizvien jaunu satricinājumu priekšā.

Straujais inflācijas kāpums un energoresursu cenas daļai no uzņēmējiem jau atkal licis izvērtēt savu tālāko darbību un iespējas.

Meklējot aizvien jaunus risinājumus ikdienas izmaksu optimizēšanā un vienlaikus paplašinot restorāna piedāvājumu un klientu skaitu, populāras kļuvušas tā saucamās mākoņvirtuves, kas joprojām ir jaunums Latvijas restorānu biznesā. Kamēr citi to uzskata par iespēju jaunajiem uzņēmējiem, pieredzējušie nozares pārstāvji mākoņvirtuves izmanto par platformu jaunu piedāvājumu un zīmolu attīstīšanai.

Kas ir mākoņvirtuve?

Mākoņvirtuves, dēvētas arī par spoku vai virtuālajām virtuvēm (cloud-kitchens, ghost-kitchens, virtual-kitchens), pagatavotās maltītes piedāvā tikai caur pasūtījumu tiešsaistē un attālināto piegādi. Tā kā nav jāmaksā augsta īre, jāiegādājas nekustamais īpašums, jāiegulda līdzekļi interjera dizainā, kā arī neveidojas lielākas darbaspēka izmaksas un, pateicoties mazākām telpām, arī komunālie maksājumi nav tik lieli, mākoņvirtuves var būt izmaksu ziņā efektīvākas, nekā klātienes restorāni. Šis ir veids, kā pārliecināties par savas biznesa idejas ilgtspēju, neieguldot lielus finanšu līdzekļus, bet sākotnēji visus resursus koncentrējot uz ēdienkartes izstrādi un kvalitatīvu maltīti.

Šī biznesa modeļa pirmsākumi meklējami ASV, kur mākoņvirtuves priekšrocības izmanto jau 51% restorānu1. Taču ne tikai tālajā kontinentā šis jaunais koncepts uzņem apgriezienus - pērn mākoņvirtuves pamatlicēju attīstībā apsteigušas Ķīna un Indija. Ne velti arī pasaules “milži” kā Amazon, Google un DoorDash ir izstrādājuši savus virtuālo virtuvju pakalpojumus, jo, balstoties uz jaunākajiem pētījuma datiem, paredzams, ka šis tirgus 2026. gadā pieaugs līdz 89,5 miljardiem ASV dolāru ar vidējo gada pieauguma tempu (CAGR) 11,4%2.

Ar vairākiem zīmoliem vienā virtuvē

Taču ne tikai pasaules metropoļu restorāniem šī var būt iespēja uzņēmuma attīstībai. Kā viens no lielākajiem ieguvumiem šāda koncepta attīstīšanā ir iespēja vienam uzņēmumam paplašināt savu biznesu, piemēram, izmēģinot jaunas garšas un ēdienu kategorijas zem pavisam cita zīmola. Nereti klienti izvēlas restorānus ar specializētu virtuvi, jo paļaujas, ka konkrētais pavārs labi var pagatavot tikai vienas virtuves maltīti. Plaša ēdienkarte dažkārt rada aizdomas, vai tiešām ēdinātājs visur var sasniegt gaidīto kvalitāti, taču mēs zinām, ka profesionāli pavāri ar sev pieejamām tehnoloģijām un iespējām var pārsteigt ar dažādību.

Lai izvairītos no šāda veida aizspriedumiem, uzņēmumam talkā var nākt piedāvājuma sadalīšana starp vairākiem zīmoliem, tādējādi sniedzot iespēju paplašināt savu klientu loku un efektīvi izmantot gan jau pieejamos produktus, gan ar zemākām izmaksām veidot jaunu ēdienkarti.

Jau šobrīd "Wolt" platformā Baltijā sadarbojamies ar vairāk nekā 100 mākoņu virtuves ēdināšanas uzņēmumiem, no kuriem ievērojams skaits darbojas Rīgā, Liepājā, Daugavpilī, Jelgavā un Jūrmalā.

Latvijā mākoņvirtuvju skaits turpina pieaugt, kad arī labi atpazīstami uzņēmumi savas jau iekārtotās virtuves izmanto jaunu zīmolu attīstīšanai. Dēļ salīdzinoši zemākām izmaksām arī jaunās biznesa idejas iespējamā neveiksme var nebūt tik sāpīga. Turklāt, ja vienā platformā ar vairāku tūkstošu potenciālo klientu skaitu vari parādīties ar dažādiem zīmoliem, pieaug arī uzņēmuma iespējas pēc jauniem klientiem un pasūtījumiem.

Arī mājas čībās gribam sajusties kā restorānā

Tomēr arī restorāniem, kuri maltītes nolēmuši saviem klientiem piedāvāt attālināti, nepieciešams veikt dažus mājasdarbus. Būtiski izprast visu procesu no produktu iegādes līdz pat mirklim, kad klients atver savu pasūtījumu un sāk to izgaršot. Gatavošanas laiks, noformējums un kvalitāte nav mazsvarīga arī attālinātajam pircējam, un, ņemot vērā, ka pasūtījumam būs jāmēro ceļš konkrētā iepakojumā, tā izskatam un produktu izvietojumam vērts pievērst īpašu uzmanību. Jo svarīgāk novērtēt, vai izvēlētais iepakojums nodrošinās, lai arī klients savu pasūtījumu saņem tieši tādu, kāds tas bijis izsūtīšanas brīdī. Nereti saskaramies ar nepietiekami iepakotu maltīti, ko kurjers, lai kā censtos, nevarēs nogādāt līdz adresātam bez izliešanas.

Līdz ar paradumu maiņu un digitālo tehnoloģiju sniegtajām iespējām, iedzīvotāju skaits, kuri veic pasūtījumus no restorāniem ar ātro piegādi mājās caur platformām vai tieši no ēdinātāja, turpina pieaugt - 2022. gadā sasniedzot 23,3% no visiem Eiropas iedzīvotājiem.

Skatoties uz “Wolt” datiem, tādu pašu tendenci redzam arī šeit - augam gan Latvijā, gan Baltijā kopumā. Joprojām lielai daļai sabiedrības maltīte uz vietas restorānā ir neatsverama pieredze, par kuru nevajadzētu aizmirst, taču iespējas, ko sniedz mākoņvirtuve, var palīdzēt ne tikai pārciest grūtākus laikus jau pieredzējušiem ēdinātājiem, bet arī veidot jaunus zīmolus un paplašināt gan virtuves piedāvājumu, gan patstāvīgo klientu loku.

1 https://cloudkitchens.com/blog/rise-of-ghost-kitchens

2 https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/cloud-kitchen-global-market-report

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju uzņēmums “Wolt” sāk savu darbību arī Ventspilī, tādējādi nodrošinot pārstāvniecību sešās lielākajās reģionālajās pilsētās Latvijā.

Ņemot vērā lielo pieprasījumu, uzņēmuma nākotnes plānos arī turpmāk ietilpst darbības paplašināšana vēl citās reģionālajās pilsētās.

“Latvijas iedzīvotāji ir iemīļojuši mūsu pakalpojumus, tādēļ esam gatavi paplašināties un piedāvāt savu servisu arvien plašākam skaitam Latvijas iedzīvotāju. Ceram, ka “Wolt” paplašināšanās Ventspilī atdzīvinās vietējo uzņēmējdarbību, dos ventspilniekiem iespēju gūt ienākumus kā kurjerpartneriem, kā arī padarīs kopienas ikdienu vieglāku un ērtāku,” stāsta “Wolt” Baltijā vadītāja Līsa Ristala.

“Wolt” Latvijas tirgū ienāca pirms pieciem gadiem, un, kā stāsta Ristala, šajā laikā uzņēmums ir izveidojis uzticamu klientu bāzi. “Ar katru dienu mūsu lietotni izmanto arvien vairāk jaunu klientu, līdz ar to attiecīgi pieaug arī pasūtījumu apjoms un skaits. Turklāt kafejnīcu un restorānu tīklam ir pievienojušies mazumtirdzniecības un pārtikas veikali,” teic “Wolt” vadītāja Baltijā.

Komentāri

Pievienot komentāru