«Mēs sāksim arī atteikt» 

Pašlaik 70% ātrās palīdzības izsaukumu ir nepamatoti, intervijā DB uzsver Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) vadītāja Liene Cipule

Rūta Kesnere, 2018. gada 19. februāris plkst. 10:48

NMPD ir viens no veselības aprūpes balstiem, kas ir dārgākais, taču tā sniegtie pakalpojumi pieder pie neatņemamām cilvēktiesībām un tos visā pasaulē valstis saviem iedzīvotājiem nodrošina bez maksas.

Fragments no intervijas, kas publicēta 19. februāra laikrakstā Dienas Bizness:

Kāds ir sekundāro jeb nepamatoto izsaukumu īpatsvars?

Gandrīz 70%, kas ir ļoti liela sadaļa mūsu izmaksās, turklāt tie demotivē personālu un pazemina viņu kvalifikāciju. Mūsu profesijā sekundārie izsaukumi ir analogi tam, ja ģimenes ārstam lielāko daļu darba laika vajadzētu uzkopt telpas.

Kādi ir biežākie to iemesli?

Paaugstināta temperatūra, mūs mēdz saukt pat tad, ja termometra stabiņš rāda 37,5 līdz pat 40 grādiem, kas ir drudzis, taču nav dzīvību apdraudoši, paaugstināts asinsspiediens, dažāda veida sīkās traumās, veģetatīvā distonija un, protams, muguras sāpes. Jāuzsver, ka muguras sāpes nevar atrisināt NMPD mediķi. Ļoti liels izsaukumu īpatsvars ir no sociālā riska grupu pacientiem. Sekundārie izsaukumi ir arī no veco ļaužu aprūpes iestādēm, kur cilvēkiem ir vajadzīga medicīniskā palīdzība, taču ne neatliekamā. Reizēm ģimenes ārsti mūs izmanto, lai pārvestu pacientu uz stacionāru, kas nu nekādi nav NMPD pienākums.

Vai šādos gadījumos jūs drīkstat atteikties izbraukt uz izsaukumu?

Jā, likuma ietvars mums to ļauj. Tā ir arī paša dienesta vaina, ka neesam savlaicīgi sabiedrību pieradinājuši pie tā, ka izbraucam tikai uz neatliekamiem gadījumiem, kad apdraudēta dzīvība. Tajā pašā laikā tas ir sarežģīts process - mainīt savu pakalpojuma sniegšanas veidu, kā arī sabiedrības izpratni. Sekundāro izsaukumu samazināšana nebūs viena gada jautājums, tas būs vesels pasākumu komplekss ar ļoti precīzām vadlīnijām.

Jūs, braucot uz sekundāriem izsaukumiem, nelietderīgi tērējat nodokļu maksātāju naudu. Vai pašam NMPD arī nav jāuzņemas atbildība, ka jūs uz šādiem izsaukumiem dodaties?

Es dienestā to saku katru dienu. Tajā pašā laikā lielais sekundāro izsaukumu skaits norāda uz kompleksām problēmām veselības aprūpē, vispirms jau primārajā.

Vai pareizi saprotu, ka iedzīvotājiem jārēķinās, ka turpmāk ne vienmēr ātrā palīdzība ieradīsies uz izsaukumu?

Cilvēkiem, ja viņiem šķiet, ka ir akūta veselības problēma, ir noteikti jāzvana uz NMPD, kur kvalificēti speciālisti pieņems zvanus. Tajā pašā laikā jāsaprot, ka ne visi gadījumi tiks atzīti par tādiem, kur nepieciešama ātrās palīdzības ierašanās. Jāuzsver: atteikums nenozīmē, ka, mūsuprāt, cilvēks ir vesels un viņam nevajag ārstu. Tas ir vajadzīgs, taču tā nav neatliekamā palīdzība. Problēma ir tā, ka nereti cilvēks nevar pie šī ārsta nokļūt.

To nevar risināt ar NMPD palīdzību.

Tieši tā, tāpēc «nē» mēs teiksim.


Visu interviju «Mēs sāksim arī atteikt» lasiet 19. februāra laikrakstā Dienas Bizness.

Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2013. gada 03. jūlijs plkst. 14:33

Zinātnieki izstrādājuši kontaktlēcas, kuras, izmantojot kopā ar speciālām brillēm, to...

2013. gada 10. maijs plkst. 13:07

Puse darbinieku Eiropā atzīst, ka ar darbu saistīts stress ir bieža viņu...

2013. gada 07. maijs plkst. 12:51

Uzdevumu nodošana darbiniekiem, produktivitātes veicināšana un gādāšana...

2013. gada 17. janvāris plkst. 15:30

Valsts ieņēmumu dienests (VID) noslēdzis iepirkumu konkursu par medicīnisko pārbaužu veikšanu,...

2013. gada 10. janvāris plkst. 15:31

Desmit labākās lietojumprogrammas, kas palīdzēs samazināt svaru, atmest smēķēšanu, pārskatīt...

Nepalaid garām

Lielu interesi par basketbolu raisījis Eiropas čempionāts, pēc kura Individuālās sagatavošanas...

Jūlija beigās durvis vērs 25 milj. eiro vērtā Valsts Ventspils Mūzikas vidusskola...

Latvija autoskolu apmācību līmeņa jomā nav pati sliktākā valsts pasaulē, bet arī...

Mēbeļu veikals–noliktava Likvy LV Jūrkalnes tehnoloģiskajā parkā ir atvērts tikai izpārdošanas...

Rīgā plānots ieviest jaunu aplikāciju Flipix, kas apmaiņā pret reklāmu noskatīšanos sniegs...

Kamēr lielajiem uzņēmumiem uzrādīt strauju izaugsmi ir salīdzinoši grūti, mazāki uzņēmumi,...

No šīs sadaļas
2018. gada 19. februāris plkst. 7:23

Tirgus pārdales instrumenta lomu spēlē nevis konkurenti, bet gan nodokļu administrācija.

2018. gada 16. februāris plkst. 12:55

Elektroniskais pieraksts sākotnēji būs pieejams dažās tehniskās apskates stacijās.

2018. gada 16. februāris plkst. 8:32

Konstatēti arī šoferi, kuri pasažierus pārvadājuši bez derīgas autovadītāja apliecības.

2018. gada 15. februāris plkst. 17:25

Pēc vērienīgiem rekonstrukcijas darbiem uz autoceļa Rīga-Liepāja (Apvedceļš 11, Saldus) 15.februārī...

2018. gada 15. februāris plkst. 9:24

Azartspēļu nozare pagājušajā gadā sasniegusi pirmskrīzes apgrozījumu, tomēr nozari bažīgu...

2018. gada 15. februāris plkst. 8:22

«Tiem, kam bijis parastais telefons vai tāda nav bijis vispār, tas ir lielāks izaicinājums.»

2018. gada 14. februāris plkst. 11:31

Lai padarītu vienkāršāku PVN atgūšanas procesu un atvieglotu korporatīvo klientu ikdienu, Neste...

2018. gada 13. februāris plkst. 10:05

Ķīpsalas izstāžu centrā izstādēm ir kļuvis par šauru.

2018. gada 09. februāris plkst. 15:09

Jūrmala būs pirmā pilsēta Latvijā, kur no 2018. gada 1. marta tiek...

2018. gada 09. februāris plkst. 10:17

Teju katra trešā šī zīmola kāzu kolekcijas kleita kļūst par dižpārdokli, taču to komerciālā veiksme nav racionāli izskaidrojama.