«Mēs sāksim arī atteikt» 

Pašlaik 70% ātrās palīdzības izsaukumu ir nepamatoti, intervijā DB uzsver Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) vadītāja Liene Cipule

Rūta Kesnere, 19.2.2018
1/3

Foto: Evija Trifanova/LETA

NMPD ir viens no veselības aprūpes balstiem, kas ir dārgākais, taču tā sniegtie pakalpojumi pieder pie neatņemamām cilvēktiesībām un tos visā pasaulē valstis saviem iedzīvotājiem nodrošina bez maksas.

Fragments no intervijas, kas publicēta 19. februāra laikrakstā Dienas Bizness:

Kāds ir sekundāro jeb nepamatoto izsaukumu īpatsvars?

Gandrīz 70%, kas ir ļoti liela sadaļa mūsu izmaksās, turklāt tie demotivē personālu un pazemina viņu kvalifikāciju. Mūsu profesijā sekundārie izsaukumi ir analogi tam, ja ģimenes ārstam lielāko daļu darba laika vajadzētu uzkopt telpas.

Kādi ir biežākie to iemesli?

Paaugstināta temperatūra, mūs mēdz saukt pat tad, ja termometra stabiņš rāda 37,5 līdz pat 40 grādiem, kas ir drudzis, taču nav dzīvību apdraudoši, paaugstināts asinsspiediens, dažāda veida sīkās traumās, veģetatīvā distonija un, protams, muguras sāpes. Jāuzsver, ka muguras sāpes nevar atrisināt NMPD mediķi. Ļoti liels izsaukumu īpatsvars ir no sociālā riska grupu pacientiem. Sekundārie izsaukumi ir arī no veco ļaužu aprūpes iestādēm, kur cilvēkiem ir vajadzīga medicīniskā palīdzība, taču ne neatliekamā. Reizēm ģimenes ārsti mūs izmanto, lai pārvestu pacientu uz stacionāru, kas nu nekādi nav NMPD pienākums.

Vai šādos gadījumos jūs drīkstat atteikties izbraukt uz izsaukumu?

Jā, likuma ietvars mums to ļauj. Tā ir arī paša dienesta vaina, ka neesam savlaicīgi sabiedrību pieradinājuši pie tā, ka izbraucam tikai uz neatliekamiem gadījumiem, kad apdraudēta dzīvība. Tajā pašā laikā tas ir sarežģīts process - mainīt savu pakalpojuma sniegšanas veidu, kā arī sabiedrības izpratni. Sekundāro izsaukumu samazināšana nebūs viena gada jautājums, tas būs vesels pasākumu komplekss ar ļoti precīzām vadlīnijām.

Jūs, braucot uz sekundāriem izsaukumiem, nelietderīgi tērējat nodokļu maksātāju naudu. Vai pašam NMPD arī nav jāuzņemas atbildība, ka jūs uz šādiem izsaukumiem dodaties?

Es dienestā to saku katru dienu. Tajā pašā laikā lielais sekundāro izsaukumu skaits norāda uz kompleksām problēmām veselības aprūpē, vispirms jau primārajā.

Vai pareizi saprotu, ka iedzīvotājiem jārēķinās, ka turpmāk ne vienmēr ātrā palīdzība ieradīsies uz izsaukumu?

Cilvēkiem, ja viņiem šķiet, ka ir akūta veselības problēma, ir noteikti jāzvana uz NMPD, kur kvalificēti speciālisti pieņems zvanus. Tajā pašā laikā jāsaprot, ka ne visi gadījumi tiks atzīti par tādiem, kur nepieciešama ātrās palīdzības ierašanās. Jāuzsver: atteikums nenozīmē, ka, mūsuprāt, cilvēks ir vesels un viņam nevajag ārstu. Tas ir vajadzīgs, taču tā nav neatliekamā palīdzība. Problēma ir tā, ka nereti cilvēks nevar pie šī ārsta nokļūt.

To nevar risināt ar NMPD palīdzību.

Tieši tā, tāpēc «nē» mēs teiksim.

Visu interviju «Mēs sāksim arī atteikt» lasiet 19. februāra laikrakstā Dienas Bizness.

Tevi varētu interesēt

Meklējot jaunu finansēšanas modeli, Veselības ministrija par pievilcīgāko variantu sauc...

Rūkot pieprasījumam pēc papīrmalkas Skandināvijā, Baltiju pamet viens no lielākajiem pircējiem...

Par SIA Medicīniskā sabiedrība Pulss 5 vienīgo kapitāldaļu turētāju kļuvusi a/s Veselības...

Zinātnieki izstrādājuši kontaktlēcas, kuras, izmantojot kopā ar speciālām brillēm, to...

Puse darbinieku Eiropā atzīst, ka ar darbu saistīts stress ir bieža viņu...

Nepalaid garām

LR Ģenerālprokuratūra, izmeklējot lietu par it kā 50 miljonu eiro naudas atmazgāšanas...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Tirgus pārdales instrumenta lomu spēlē nevis konkurenti, bet gan nodokļu administrācija.

Elektroniskais pieraksts sākotnēji būs pieejams dažās tehniskās apskates stacijās.

Konstatēti arī šoferi, kuri pasažierus pārvadājuši bez derīgas autovadītāja apliecības.

Pēc vērienīgiem rekonstrukcijas darbiem uz autoceļa Rīga-Liepāja (Apvedceļš 11, Saldus) 15.februārī...

Azartspēļu nozare pagājušajā gadā sasniegusi pirmskrīzes apgrozījumu, tomēr nozari bažīgu...

«Tiem, kam bijis parastais telefons vai tāda nav bijis vispār, tas ir lielāks izaicinājums.»

Lai padarītu vienkāršāku PVN atgūšanas procesu un atvieglotu korporatīvo klientu ikdienu, Neste...

Ķīpsalas izstāžu centrā izstādēm ir kļuvis par šauru.

Jūrmala būs pirmā pilsēta Latvijā, kur no 2018. gada 1. marta tiek...

Teju katra trešā šī zīmola kāzu kolekcijas kleita kļūst par dižpārdokli, taču to komerciālā veiksme nav racionāli izskaidrojama.