Enerģētika

Nākošajā desmitgadē dominēs LED tehnoloģijas

Sandris Točs, speciāli DB, 27.10.2015

Jaunākais izdevums

«LED gaismekļi ir tā niša, kur Latvijas uzņēmēji var un spēj iesaistīties lielajā Eiropas tirgū ar šo tehnoloģiju izstrādēm.»

To intervijā DB saka SIA Moduls interjers Projektu nodaļas vadītājs Ingars Ozoliņš.

Nesen tapis atvērts Mārupes Rimi projekts, kas ir lielveikals, kurā izmanto tikai LED apgaismojumu. Vai tā ir tendence?

Tā neapšaubāmi ir tendence. Jā, pilnīgi visur Mārupes Rimi projektā tiek izmantots LED apgaismojums – gan veikala tirdzniecības zālē, gan īrnieku telpās, noliktavās un teritorijā ārpusē. Šis ir pirmais pilnībā ar LED apgaismojumu aprīkotais Rimi veikals Latvijā. Uzņēmums mainīja veikala būvniecības projekta konceptu. Pamatiemesls, kāpēc tas bija jādara, bija uzstādītās jaudas trūkums, taču LED apgaismojuma ieviešana nebija vienīgais energoefektivitātes projektā, kas ļāva ietaupīt jaudu. Bija nepieciešams paveikt ko kardinālu, lai ietaupītu jaudu. Rezultātā tika panākts elektrības ietaupījums, līdz ar to investīcijas pašam Rimi kā attīstītājam atmaksājās. Tomēr jāsaka, ka LED apgaismojumu Rimi veikalos sadarbībā ar Moduls interjers projektu nodaļu sāka ieviest jau 2014. gadā. Taču pilnībā neviens veikals tikai uz LED apgaismojumu vēl līdz šim nebija pārgājis, jo LED tehnoloģijas tam vēl nebija gatavas. Lai gan minētās tehnoloģijas attīstās ļoti strauji, sākotnēji simtprocentīgas pārliecības nebija. Jo tehnoloģija ir jāpārbauda, pirms varam to pielietot klienta vajadzībām.

Vai LED izvēle nenozīmēja projekta sadārdzinājumu?

Protams, mainot veikala būvniecības projekta apgaismojuma sadaļu, veidojās sadārdzinājums. Respektīvi, pasūtītājam bija nepieciešams atrast papildu investīciju līdzekļus. Konkrētajā projektā apgaismojuma sadaļas sadārdzinājums, pārejot pilnībā uz LED gaismas ķermeņiem, bija nepilni 30%. Taču, aprēķinot investīciju atmaksāšanās laiku, tas bija vidēji pusotrs gads, jo šis tirdzniecības centrs šobrīd apgaismojumam katru mēnesi patērē aptuveni par 30–40% elektrības mazāk. Investīciju atmaksāšanās periods tika aprēķināts, ņemot vērā elektrības ietaupījumu, nerēķinot ietaupījumu apgaismes ķermeņu apkalpošanas ziņā.

Kādas bez energoefektivitātes ir vēl citas LED gaismekļu priekšrocības?

Pirmkārt, tās ir ekspluatācijas izmaksas. Praktiski «pazūd» spuldžu maiņa. Profesionālā LED apgaismojuma kalpošanas laiks ir no 50 tūkstošiem līdz 100 tūkstošiem stundu un vairāk atkarībā no gaismekļa tehniskajiem parametriem. Salīdzinājumam – 50 tūkstoši stundu kalpošanas laiks standarta biroja apgaismojumam ir padsmit gadu. Otrkārt, LED apgaismojuma energofektivitāte ir būtiskākais, ko pamana katrs cilvēks. Tie ir 30 – 40%, salīdzinot ar luminiscento apgaismojumu vai metālhalogēnu. Bet ar kvēlspuldzēm, ko vēl izmanto mājsaimniecībās, to vairs pat salīdzināt nevar. Atšķirība ir tik milzīga, ka viens ražotājs teiks, ka ietaupījums ir 90%, bet cits – ka gandrīz 100%. Jo kvēlspuldzes iziet tik ātri no ierindas un mēs patērējam tik daudz spēka, lai tās mainītu, ka tie vairs nav salīdzināmi lielumi. Minēšu piemēru – tirdzniecības salonā pagājušajā nedēļā nomainījām spuldzītes. Tagad atkal jau dažas ir izdegušas. Līdz ar to katru dienu jāalgo cilvēks, lai tās mainītu. Tas arī ir iemesls, kāpēc mēs paši tikko pieņēmām lēmumu pilnībā aizvietot kvēlspuldzes ar LED spuldzēm. Diemžēl salona klienti, kas pārsvarā ir mājsaimniecības, nevēlas pāriet uz LED tehnoloģijām. Tas ir dizaina jautājums. Līdz šim LED spuldzes, kas bija paredzētas ievietošanai lustrās, stāvlampās, galda lampās, bija vizuāli nepievilcīgas. Tās nevarēja ieskrūvēt kristāla lustrās tā, ka kļūst nemanāmas.

Šobrīd LED ražotāji jau ir nonākuši līdz risinājumam, ka šīs spuldzes dizaina ziņā kļūst līdzīgas kvēlspuldzēm, klientiem pievilcīgas. Līdz ar to tirgus piedāvājumā parādījušās tādas spuldzes, kas var aizstāt kvēlspuldžu vizuālo izskatu. Tādēļ šobrīd esam pieņēmuši lēmumu sadarbībā ar Osram nomainīt spuldzes mūsu ekspozīcijas zālē. Tas dod iespēju aizmirst par biežo spuldžu maiņu un lielajiem elektrības rēķiniem, jo 4W LED spuldze var aizvietot 35W kvēlspuldzi. Tas ir jūtams ietaupījums arī mājsaimniecībā, nemaz nerunājot par birojiem, ielu apgaismojumu vai industriālajiem parkiem.

Treškārt, tā ir gaismas precizitāte. Jāsaka, ka arī nātrija apgaismojums ir efektīvs, ja runājam par lūmeniem no vata. Tomēr galvenā atšķirība ir LED optika, kas ir neliela izmēra un ļoti precīza. Mēs iegūstam apgaismojumu, konkrēto gaismas daudzumu tieši tur, kur mums to vajag – uz ielas, nevis krūmos vai kaimiņu dārzā. Ar šo precizitāti mēs iegūstam vēl papildu efektivitāti.

Cik plaši LED apgaismojuma ieviešana notiek arī ielu apgaismojumā?

Ielu apgaismojums ir liela mūsu tirgus niša. Tiek renovēts, atjaunots ielu apgaismojums daudzās pašvaldībās visā Latvijā. Šis ir viens no jūtamākajiem segmentiem, kur LED apgaismojums ienāk, nomainot iepriekšējās paaudzes apgaismojuma tehnoloģijas. Dzīvsudraba gaismas ķermeņi tiek nomainīti jau gandrīz simtprocentīgi. Nātrija ielu apgaismojums arī tiek mainīts uz LED risinājumiem. Bet jaunie projekti tiek izstrādāti, balstoties uz LED tehnoloģijām. Mēs kā uzņēmums, kas nodarbojas ar projektu tirdzniecību un vadību, uz šo brīdi esam piegādājuši jau vairāk nekā 10 000 LED ielu apgaismojuma vienību mūsu klientiem. Piemēram, Igaunijā esam uzvarējuši tenderi vairākās pilsētās, kur tika uzstādīti vairāki tūkstoši LED lampu vienību. Latvijā šādi projekti ir realizēti Rīgā, Kandavā, Ogrē, Valmierā, Jelgavā. Esam uzvarējuši tenderos, kuros nosacījums bija izmantot tehnoloģijas, lai ietaupītu elektrību un attiecīgi CO2 izmešu skaitu.

LED tehnoloģijas nodrošina arī iespēju vadīt ielu apgaismojumu dažādos diennakts laikos. Respektīvi, dimmēšanas iespējas, kas ļauj samazināt ielu apgaismojumu nakts vidū līdz līmenim, ko atļauj EU normatīvie akti. To mēs varam darīt dažādos režīmos, jo LED tehnoloģija apgaismojuma vadību stipri atvieglo, salīdzinājumā ar nātrija tehnoloģijām.

Vai LED tehnoloģijas ir labāk izmantojamas arī ēku automātiskās vadības jeb BMS sistēmās?

Ar LED tehnoloģijām vieglāk strādāt, jo tās pakļaujas vadībai. Tāpat te nav ietekmes uz apgaismes ķermeņu ilgmūžību un no tā izrietošiem bojājumiem. Nātrija spuldzei, mainot gaismas intensitāti, mūža ilgums samazinās. Savukārt LED spuldzēm, ja tās dimmē, mūža ilgums pat palielinās, jo mēs atslogojam LED moduļus no pārslodzes.

Kādas ir galvenās LED tehnoloģijas, ko izmanto Latvijā?

Tie ir High Power un Mid Power «ledi». Ielu apgaismojumā tiek izmantoti tikai High Power LED gaismas ķermeņi, jo tie ir efektīvāki un ar lielāku gaismas atdevi. Sistēmas jeb kopējā ielas gaismas ķermeņa, nevis LED elementa atdeve ir 115–120 lūmenu no vata, kas jau ir ļoti daudz. Iekštelpās šī atdeve ir nedaudz zemāka, jo gaismas ķermeņus nedrīkst pārslogot. Te ir citi temperatūras režīmi, un paši gaismas ķermeņi nevar būt ar tik lieliem radiatoriem un korpusiem, ko ierobežo dizains.

Vai LED jau ir stabila tendence apgaismojuma tirgū?

LED tehnoloģijas jau ir tik stipri nostabilizējušās apgaismojuma tirgū, ka tuvākos desmit gados tās nepazudīs un nekas jauns, kas spēs tās izkonkurēt, visticamāk, tik drīz neparādīsies. LED tehnoloģijas attīstās tik strauji, ka pēc gada būs jau citas paaudzes LED tehnoloģijas, kas būs efektīvākas, ar iespējām tās iebūvēt mazākā un varbūt lētākā gaismeklī. Jo tehnoloģijas attīstās laikam līdzi. Ja mēs gaidīsim, kad pienāks tas brīdis, kad produkts ir tehnoloģiski «gatavs», tas nekad nepienāks. Tā domājot, mēs nekad veco apgaismojumu nenomainīsim un nekad nemēģināsim ietaupīt elektroenerģiju un finanses, ko tehnoloģiskās iespējas sniedz jau tagad. Turklāt jau tagad iekšējā un ārējā apgaismojumā spējam ar LED tehnoloģijām ietaupīt 30%–50%, līdz ar to es neredzu iemeslu to nedarīt. Nav pamatojuma, kādēļ vajadzētu būvēt jaunu projektu, izmantojot vecu apgaismes tehnoloģiju. Tam nav nekāda ekonomiskā pamatojuma. Savukārt tiem, kas šobrīd projektē, es ieteiktu pameklēt informāciju par jaunākajiem apgaismojuma risinājumiem vai vērsties pie apgaismes konsultanta, un tas sniegs risinājumu. Jo katram apgaismojuma veidam jau šobrīd ir pieejami LED tehnoloģiju risinājumi.

Kādi ir populārākie LED ražotāji?

To ir ļoti daudz un tirgus jau ir ļoti piesātināts. Lielie un pazīstamie apgaismojuma ražotāji tādi kā Philips, Siteco, Osram, Zumtobel un citi pāriet uz LED tehnoloģijām. Iepriekšējo tehnoloģiju gaismekļus viņi ražo un tirgo vairs tikai tik daudz, cik ir pieprasījums. Viņi vairs neattīsta iepriekšējās tehnoloģijas. Principā ir pārtraukuši atbalstīt tās no inženieru puses, jo tās ir aizejošās tehnoloģijas, kas pazudīs. Visi ražotāji investē jaunajās tehnoloģijās – tātad LED tehnoloģijās, jo nekas konkurētspējīgāks šobrīd apgaismojuma segmentā nav. Ir parādījušies ļoti daudzi jauni ražotāji, arī Latvijā, kas strādā tikai ar LED gaismas ķermeņiem. LED gaismekļi ir tā niša, kur Latvija var un spēj iesaistīties lielajā Eiropas tirgū ar šo tehnoloģiju izstrādēm. Latvijā ir vairāki ražotāji, kas jau strādā šajā virzienā.

Kā LED jomā cena korelē ar kvalitāti?

Kvalitāte ir tas aspekts, kam ir vislielākā nozīme apgaismojuma renovācijā, apgaismojuma uzlabošanā. Projektu attīstītājiem un investoriem tam vajadzētu pievērst vislielāko uzmanību. LED gaismekļu izstrāde strauji mainās, tādēļ pastiprināti jāpievērš uzmanība LED tehnoloģiju paaudzei, proti, kad tā ir radusies. Vai konkrētā tehnoloģija ir šogad radīta, vai tā ir trīs gadus veca. Jāuzdod jautājums, vai ražotājs izmanto jaunākās paaudzes LED un jaunākās paaudzes barošanas blokus. Vai ir ņēmuši vērā dzesēšanas sistēmas prasības, kas ir nepieciešamas konkrētā projekta izstrādē? Vai ražotāji ir veikuši zinātniskos pētījumus, pārbaudes un testus? Tas ir tehnoloģiski ļoti dziļš jautājums ar daudziem parametriem, kuriem vajadzētu pievērst uzmanību. Ražotāji iedalās vairākās kategorijās. Vieni strādā, lai būtu tirgū vislētākie. Viņiem nav svarīgi, cik ilgi gaismeklis darbosies. Viņi neveic ilgmūžības pārbaudes. Gaismekļi tiek samontēti kopā, nepārbaudot, vai tie spēj nodrošināt tās prasības, kas ir noteiktas likumā noteiktā kārtībā.

Kam ir jāpievērš vislielākā uzmanība attiecībā uz LED kvalitāti?

Tā ir dzesēšanas sistēma. Jo LED gaismekļi pēc būtības neizdeg. Tie turpina degt praktiski mūžīgi, ja vien nav bijis kāds trieciens. Tie neizdeg, bet lēnām nodziest. Mēs atceramies – piecdesmito gadu radioaparātos bija tādas zaļas un sarkanas lampiņas, diodītes – tās joprojām strādā un neizdeg. Taču, diodi pārkarsējot, proti, ja tā netiek pienācīgi atdzesēta, tā ļoti strauji samazina gaismas intensitāti. Tā ir lielākā problēma, kas tiek risināta. Ja šī problēma neeksistētu, tad LED efektivitāte būtu pacelta «debesīs» līdz pat 200 lūmeniem no vata, kas teorētiski eksistē, bet pašlaik praktiski nav realizējams, jo elements pārkarst. Tomēr jāatzīst, ka liela daļa ražotāju nepievērš pienācīgu uzmanību šai dzesēšanas problēmai.

Tāpat būtiski – lai noteiktu LED kvalitātes kategoriju, ņemt vērā gaismas krāsas vienmērības aspektu. LED elementi čipi pēc tam, kad tie atstāj konvejieru, ir jāšķiro, lai noteiktu gaismas vienmērību. Lai katrs gaismas elements spīdētu vienā un tajā pašā krāsā. Šie LED elementi tiek šķiroti gan pēc gaismas atdeves, gan krāsas, gan vēl citiem parametriem, lai klientam varētu piedāvāt maksimāli precīzi norādītos gaismas parametrus. Gaismas krāsas korelācija starp vienas un tās pašas partijas LED elementiem ir ļoti plaša. Katra diode spīd nedaudz citā krāsā, ko ar aci bieži vien nevar konstatēt, jo pirms iebūvēšanas gaismeklī tiek atšķiroti vienādie LED elementi, kas protams, palielina gaismas ķermeņa cenu. Šķiroti LED elementi maksā vairāk, tāpat kā jaunākās paaudzes LED gaismekļi maksā vairāk. Tāpēc svarīgi pievērst uzmanību nevis lētākajam, bet tehniski kvalitatīvākajam produktam. LED tirgū tiek piedāvāti ar ļoti plašu gaismas krāsas diapazonu – no silti baltas, kā kvēlspuldze, līdz aukstam krāsu tonim. Dekoratīvajā apgaismojumā tiek izmantotas arī LED ar monohromām krāsām, kā, piemēram zils, zaļš, sarkans un citas.

Kādas ir LED gaismekļu garantijas?

Latvijas likumdošana nosaka, ka mazumtirdzniecībā tirgotajam gaismeklim garantijai ir jābūt vismaz diviem gadiem. Taču profesionālā apgaismojuma biznesā gan iekšējam, gan ārējam apgaismojumam ir tendence produktam nodrošināt piecu gadu garantiju. Arī gaismas atdeve šajā laika periodā nedrīkst nokristies vairāk par ražotāja noteikto vai katalogā norādīto koeficientu.

Bojājumu riski, protams, pastāv. LED gaismeklis pēc būtības ir elektroniska ierīce ar mikročipiem, čipiem. Jo attīstītāka LED ierīce, jo tuvāk datoram tā tuvojas. Jebkura ierīce, ja tā netiek pietiekami aizsargāta, var iziet no ierindas. Piemēram, zibens izlāde gaismekļu tuvumā var tos bojāt. Līdz ar to būtu jāparedz vadības sistēmas aizsardzības automātika. Ielu apgaismojumā tā būtu atbilstoši izstrādāta pārsprieguma aizsardzība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kā energoresursu krīzes apstākļos saglabāt Ziemassvētku dekoratīvo apgaismojumu?

Sadarbības materiāls, 24.10.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nikolā Tesla intervijā žurnālistiem 1889.gadā esot teicis - viss ir Gaisma un viņš vēlas izgaismot visu planētu Zeme, tam šeit esot pietiekami daudz elektrības. Ir pagājuši nedaudz vairāk kā 130 gadi un šobrīd gluži negaidīti esam nonākuši situācijā, kad visā Eiropā tiek apsvērta gan energoražotāju veida maiņa, gan visdažādākie taupības pasākumi patēriņa un izmaksu mazināšanai. Kā privātpersonas, tā uzņēmumi un valsts iestādes nopietni izvērtē iespējas samazināt elektroenerģijas lietošanu, tai skaitā arī ēku un ielu apgaismošanai… Loģiski, rodas jautājums - laikā, kad tik strauji un neparedzami aug energoresursu izmaksas, vai ierastais mākslīgais apgaismojums kļūs par luksuspreci jeb tomēr varēsim arī turpmāk atļauties kvalitatīvu gaismu mājokļos un darbavietās, svētku rotājumus, ielu un fasāžu izgaismošanu?

Vilnis Burtnieks, Adam Decolight Latvia izpilddirektors, uzskata, ka apgaismojumam tiks piešķirta vēl lielāka nozīme un tas iegūs jaunu vērtību, jo, kas bijis pašsaprotams, ne vienmēr ticis pietiekami novērtēts. Pirmkārt, apgaismojums ir praktiska nepieciešamība ekonomikā – nav iespējama daudzu nozaru pastāvēšana bez kvalitatīvas gaismas, otrkārt, augs sabiedrības izpratne par gaismas sniegto drošības un komforta sajūtu. Līdz ar to tiks meklēti energoefektīvāki, individualizētāki risinājumi un tas notiek jau tagad. Vairākas Latvijas pašvaldības paziņojušas, ka pāriet uz ekonomiskajiem LED gaismekļiem, nomainot iepriekšējos, un to dara arī uzņēmumi. Tā ir pozitīva tendence, un tas nozīmē, ka gaisma būs. Jā, būsim taupīgāki, izmantosim modernākas, energoefektīvākas tehnoloģijas, bet gaismu saglabāsim. Jo gaisma – tās nav tikai dekorācijas un skaistāka vide, tā ir drošība un veselība, labsajūta un pozitīvas emocijas. Labs piemērs ir Tallinas pašvaldības tālredzīgais lēmums - pandēmijas laikā pilsēta apzināti investēja daudz vairāk līdzekļu dažādos gaismas objektos un dekoros, veicinot cilvēkus vairāk pavadīt laiku ārā arī gada tumšākajos mēnešos, kamēr Latvijā “baudījām” komandantstundas mājas režīmā… Un sabiedrība arvien vairāk novērtē dekoratīvā apgaismojuma efektus un to pozitīvo ietekmi uz cilvēku noskaņojumu. Gaisma rada prieku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai zems energopatēriņš ir sasniedzams tikai ar augsto tehnoloģiju palīdzību? Vai šādas ēkas nav pārāk dārgas un atmaksājas ekonomiski?

Par šiem jautājumiem laikraksts Dienas bizness iztaujāja arhitektu Robertu Riekstiņu, kas specializējies energoefektīvu ēku projektēšanā, kā arī SIA Rīgas industriālais parks izpilddirektoru un līdzīpašnieku Gati Jansonu, kas saimnieko Latvijā unikālā zema energopatēriņa biroja ēkā Dzelzavas ielā 120z.

Atrodamies Rīgas industriālā parka ēkā Dzelzavas ielā 120z, kas ir saņēmusi virkni apbalvojumu un nomināciju. Tā ir zema energopatēriņa biroju ēka, kas atzīta kā Ilgtspējīgākā ēka Latvijā 2014. Ko nozīmē ilgtspējīga ēka, ar ko tā ir īpaša?

Roberts Riekstiņš. Energoefektivitāte ir ilgstpējīgas domāšanas sastāvdaļa. Pagaidām savādais vārds «ilgtspējība» pēc būtības nozīmē ļoti globālu domu, ka mēs dzīvojam un būvējam ēkas tā, lai šo pasauli mūsu bērniem atstātu tādā pašā kvalitātē vai labāku, nekā šodien. «Ilgtspējība» ir jēdziens, kas skar arī visu dzīvesveidu – ēšanu, pārvietošanos, transportu. Un arī to, kur un kā mēs dzīvojam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar GreyNut vadītāju Kristiānu Līci

Lelde Petrāne, 08.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Greynut vadītājs Kristiāns Līcis. SIA Greynut izstrādā un ražo dažādus inovatīvus elektronikas un IT sistēmu risinājumus. «Uzņēmumu pirms 3 gadiem dibināju kopā ar Kasparu Škerbu un šajā laikā esam piesaistījuši arī investorus. Mums pašlaik ir 3 aktīvi projekti – 1) 99ledballoons, kas tirgo LED balonus un LED balonu sistēmas dažādos izmēros gan mājas ballītēm, gan lieliem pasākumiem; 2) Luxafor gaismiņas, kuras var izmantot darbinieki, kuri strādā atvērtā tipa ofisos, lai ar zaļu/sarkanu gaismu parādītu vai konkrētā brīdī esi pieejams un pie Tevis var nākt runāties, vai arī esi aizņemts. Kā arī - ar gaismu palīdzību var uzzināt par ienākošajiem epastiem utt; 3) Bindio velosipēdu novietnes ar iebūvētu ķēdi un elektronisko slēdzeni, kas saslēdzama/atslēdzama ar telefonu. Tas ļauj lietotājam atteikties no savas ķēdes vadāšanas līdzi. Visiem mūsu projektiem ir opcijas, kuras mēs piedāvājam vienīgie pasaulē, tas arī padara mūs unikālus. Pašlaik komandā esam 5 cilvēki,» stāsta K. Līcis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jebkurā gadījumā ir vērts domāt par energoefektivitāti: gan iegādājoties jaunas, gan lietotas iekārtas. Ideāls brīdis energoefektivitātes pasākumiem ir, ieejot jaunos tirgos un ģenerējot papildu apgrozījumu

Tas izriet no DB un Altum kopīgi rīkotās diskusijas, kurā piedalījās LMT viceprezidente Laura Keršule, Altum energoefektivitātes eksperts Edgars Kudurs, Altum korporatīvās kreditēšanas vadītāja Lija Vītoliņa, kā arī AJ Power valdes loceklis Roberts Samtiņš un Vizulo pētniecības un attīstības direktore Linda Zeltiņa.

Kurām nozarēm prioritāri par energoefektivitāti būtu tagad jādomā?

L. Zeltiņa: Kā ražotājiem mums energoefektivitāte ir ļoti būtiska, jo elektroenerģijas cena atstāj ietekmi uz produktu pašizmaksu. Plānojam šogad visām iekārtām uzstādīt arī viedos skaitītājus, lai monitorētu ražošanas pašizmaksu. Mūsuprāt, mēs tādējādi varēsim būt vēl efektīvāki un pazemināt produkcijas cenas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Integrējot koka darinājumos jaunākās LED tehnoloģijas, zīmola AF master ražotās lampas pilda ne tikai gaismekļa funkcijas, tās ir arī ekskluzīvs interjera priekšmets

Galdnieks un zīmola AF master, kas darbojas SIA L Parkets paspārnē, radītājs Aigars Fridrihsons atklāj, ka pagaidām nopelnīt tikai ar lampu ražošanu viņš nevar, tomēr ir cerība, ka nākotnē tas varētu mainīties, jo pircēju interese par lampām aug. Uzņēmējs ir ieguvis arī būvmeistara diplomu un ikdienā paralēli savam biznesam piepelnās kādā būvniecības uzņēmumā.

Pirmo koka lampu A. Fridrihsons radīja apmēram pirms pieciem gadiem. «Pirms sākt skolas gaitas, dēls palūdza, lai viņam uztaisu koka lampu – kaut ko līdzīgu viņš bija redzējis internetā. Tā kā esmu galdnieks, tā nebija pārāk liela problēma,» atminas meistars. Pēc tam pašu lietošanai tapušas arī citas interesantas koka lampas, kas nereti piesaistījušas draugu un paziņu uzmanību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Saudzē vidi un naudas maku

Linda Zalāne, Latvijas Radio, speciāli Dienas Biznesam, 20.12.2019

AS Aldaris, investējot 30 tūkstošus eiro, noliktavā nomainījusi visus LED gaismekļus, līdz ar to ietaupa ap diviem tūkstošiem eiro. Ražotnē pilnīgi visi ir elektroiekrāvēji, kas tiek uzlādēti naktīs, kad elektrības cena ir zemāka.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investēt un iegūt - tāda ir samērā vienkārša formula energoefektivitātes celšanā ražojošiem uzņēmumiem, kuru konkurētspējas latiņa ceļas līdz ar elektrības patēriņa sarukumu.

Dienas Bizness uzrunāja trīs Latvijas ražotājus, kuri, ieguldot modernās ražošanas iekārtās, apgaismojumā un ražošanas procesa efektivitātē, sajūt pavisam taustāmu labumu ekonomisko ieguvumu enerģijas izmaksu samazinājuma veidolā, kas, protams, ļauj ietaupīt iespaidīgu naudas summu.

Ilgtspējas pavadā

"Darbs pie "Food Union" energoefektivitātes uzlabošanas notiek nepārtraukti un konsekventi, izmantojot dažādus instrumentus - gan iekšējos, organizatoriskos, piemēram, efektīvāk plānojot ražošanu un darba maiņas, gan finanšu, ieguldot pašu kapitālu un līdzfinansējumu," stāsta Food Union vadītājs Eiropā Normunds Staņēvičs, kurš uzsver, ka rūpes par energoefektivitātes uzlabošanu ir uzņēmuma ikdiena jau daudzu gadu garumā. Taču īpaši tam pievērsās brīdī, kad tika veidota Food Union grupa, tajā apvienojot Rīgas piena kombinātu un Valmieras pienu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā, kad energoresursu cenas pieaugušas vairākas reizes, uzņēmumiem ir pēdējais brīdis atvērt acis un rīkoties – nomainīt veco apgaismoju pret jaunu, ekonomisku LED apgaismojumu, un ik mēnesi samazināt enerģijas izmaksas līdz pat 80%.

SIA “RCG Lighthouse” piedāvā pakalpojumu “apgaismojums kā ārpakalpojums,” kas ir jauns industriālais apgaismojums uz “nomaksu”. Astoņos gados esam realizējuši jau vairāk nekā 400 projektus komerciālā un industriālā sektora klientiem visā Baltijā. Orkla Latvija, Coca-Cola, Jysk – tie ir tikai daži no mūsu klientiem, kas rīkojās krietni pirms energoresursu krīze pieklauvēja pie namdurvīm. Jā, lauvas tiesu tie ir starptautiski uzņēmumi, kuru fokuss uz energoefektivitāti nav pēdējā gada tendence. Tomēr līdz ar krīzi aizvien pieaug pieprasījums arī no vietējā kapitāla uzņēmumiem. Lai gan pieprasījuma kāpums pēc LED apgaismojumiem ir ar strauji pieaugošu tendenci, mēs spējam to apmierināt. Mūsu fokuss ir uzņēmumi, kuru izmantojamo objektu platība ir virs 1000 m2 – biroju ēkas, loģistikas centri, noliktavas, mazumtirdzniecības veikali, ražošanas telpas un tirdzniecības centri, kā arī dažādas āra teritorijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

FOTO: Ideju apvienojot ar zinātni, top inovatīvi produkti eksportam

Db.lv, 26.01.2024

Programmas ietvaros ir izstrādāta specializēta elektroniskā plate, kas ļaus pilnveidot SIA “Adventum Tech” radīto inovatīvo būvkonstrukciju noslodzes mērīšanas ierīci, ļaujot optimizēt ražošanas izmaksas un paaugstināt uzņēmuma konkurētspēju.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Tehnoloģiju biznesa centra prototipēšanas programma PROTOTECH no 2022. gada sniegusi iespēju attīstīties 30 jaunām biznesa idejām.

Katrs no šiem tehnoloģiski ietilpīgajiem projektiem savas idejas attīstībai saņēma grantu līdz 15 tūkstošiem eiro.

“PROTOTECH programmā pētniecības un attīstības centieni iet kopsolī ar biznesa idejām, radot veiksmīgus uzņēmumus. Lepojamies, ka programmas īstenošanas laikā ir attīstījušies vairāki patiešām daudzsološi tehnoloģiju uzņēmumi ar augstu eksporta potenciālu,” stāsta LIAA Tehnoloģiju biznesa centra vadītājs Andrejs Berdņikovs.

Programma PROTOTECH ir veidota sadarbībā ar 3 vadošajām Latvijas universitātēm - Latvijas Universitāti (LU) , Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) un Rīgas Stradiņa universitāti (RSU), kas izstrādā prototipus, izmantojot tām pieejamos pētniecības un izstrādes resursus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Vizulo ir noslēdzis līgumu ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) par vairāk nekā 0,5 milj. eiro piesaisti no Norvēģijas finanšu instrumenta programmas "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi".

Projekta ietvaros kompānija ir iecerējusi paaugstināt ražošanas efektivitāti, lai veicinātu konkurētspēju zaļo inovāciju jomā.

Kā norāda uzņēmumā, projekta kopējās attiecināmās izmaksas lēšamas vairāk nekā 1,5 milj. eiro apmērā, savukārt granta finansējuma daļa veido vairāk nekā 0,5 milj. eiro. Projektu plānots īstenot līdz 2024.gada 2.janvārim.

Jaunā ģeopolitiskā un ekonomiskā realitāte Eiropā un pasaulē, kā arī no tām izrietošā energoresursu sadārdzināšanās, arvien vairāk aktualizē jautājumus par ilgtspējīgu ražošanu un inovatīviem produktiem, kas rada augstu pievienoto vērtību un ir energoefektīvi. Jau šobrīd organizācijas kā privātajā, tā valsts sektorā meklē risinājumus, lai optimizētu procesus ražošanā, biznesa pārvaldībā, administratīvo funkciju nodrošināšanā un arī apsaimniekošanā. Turklāt ierasti nozīmīga izmaksu pozīcija ir tieši siltumefektivitāte un elektroenerģijas izlietojums, piemēram, apgaismojuma nodrošināšanā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav viegli izveidot ērtu, funkcionālu un vienlaikus skaistu virtuvi. Lai iegūtu vēlamo rezultātu un izveidotu ideālu vidi virtuves iekārtojumam, var paiet zināms laiks. Dažiem daudz svarīgāka var būt lielas ģimenes mājas projektēšana ar aktīvu un plašu dzīvojamo zonu. Turklāt virtuves estētika, skapji, darba virsmas, virtuves tehnika un citi aspekti var tikt būtiski mainīti, ja vēlies mājīgu un ērtu mājokli. Katram no tiem ir īpašas nianses, kas jāņem vērā, tāpēc šajā rakstā apskatīsim dažus ieteikumus ideālās virtuves projektēšanai.

1. Veido to ar nolūku

Ideāla virtuve ir radīta, ņemot vērā mājas iemītnieku vajadzības. Ir svarīgi ņemt vērā, cik ģimenes locekļi to ikdienā izmantos un cik bieži.

Parasti, ja Tu ikdienā daudz gatavo vai uzņem viesus un vēlies virtuvē izveidot viesu zonu, kas ļautu Tev gatavošanas laikā būt ar saviem viesiem vai ģimeni, tad virtuvē noteikti iederēsies salas virsma. Virtuves sala nodrošina viesiem vietu, kur sēdēt, un virsmu, uz kuras gatavot ēdienu un pasniegt uzkodas. Stūra noliktavu, kas padarīs virtuvi sakoptāku un sakārtotāku, var izmantot arī, lai palielinātu radošumu un maksimāli izmantotu virtuvē pieejamo telpu. Tava virtuve var iegūt vairāk letes un uzglabāšanas vietas, uzstādot stūra uzglabāšanas skapīti vai plauktus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunais Samsung QLED sērijas televizors Q8C ir tik spilgts, ka spēj izgaismot palielu istabu

Pēc iepazīstināšanas ar LCD, LED, OLED, 4K, 3D un zem citiem akronīmiem paslēptām tehnoloģijām televizoru ražotāji atkal sagādājuši iespēju apgūt jaunu burtu kombināciju. Samsung šopavasar nāca klajā ar jaunu sēriju – QLED. Sēriju, kuras redzamākais pienesums ir neparasti košs ekrāns. Nu tik ļoti, ka to varētu izmantot lampas vietā istabas izgaismošanai.

QLED ir interesants iepriekš iepazītu tehnoloģiju hibrīds. Tajā izmantots kvantu punktu tehnoloģijā veidots LCD jeb šķidro kristālu panelis, kam pievienots LED aizmugurgaismojums. Kvantu punktu displejs sastāv no kristāliem, kas ir mazāki par vienu desmittūkstošo daļu no cilvēka mata diametra un īpaši aktīvi absorbē un izstaro gaismu, pārvēršot to gandrīz jebkurā optiskā spektra krāsā. Sērijā ietilpst līderis Q9F, vidējais brālis Q8C un divi jaunākie Q7F un Q7C. Pēdējie burti nosaukumos informē, vai modelis ir ar plakanu (Flat) vai ieliektu ekrānu (Curved). DB rīcībā nonāca labākais no sērijas ieliektajiem modeļiem – Q8C ar 55 collu ekrānu

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kaujas mašīnas formā veidotais "DJI RoboMaster S1" piedāvā savdabīgu veidu, kā ieinteresēt bērnus programmēšanā un robotu konstruēšanā

Robotizācijai aptverot aizvien jaunas dzīves sfēras, tālredzīgākās nacionālās valstis steidz gatavot rītdienas speciālistu maiņu. Cilvēkus, kuri pratīs izgatavot, apmācīt un apieties ar robotiem. Dažviet jau bērnudārzā tiek piedāvātas robotikas un pirmo soļu programmēšanā nodarbības, un arī tehnoloģiju kompānijas dod savu artavu kopīgajā lietā.

Ar bezpilota lidaparātiem pasaules mēroga atpazīstamību ieguvusī kompānija "DJI" pērn savu produktu klāstu papildināja ar neparastu konstruktoru "RoboMaster S1". Tas palīdz dažādu vecumu interesentiem apgūt prasmes robotu būvēšanā un vadīšanā ar ieprogrammētām komandām, un delverīgus zēnus piesaista ar spēju doties tanku kaujās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Topošā biznesa centra New Hanza apkaimē Rīgas klusajā centrā durvis vēris apgaismojuma projektēšanas un tirdzniecības uzņēmuma SIA Lumenu Centrs salons, piedāvājot klātienē aplūkot un izbaudīt mūsdienīga apgaismojuma sniegtās iespējas un efektus.

Uzskatāmai mūsdienu tehnoloģiju un iespēju demonstrēšanai salonā izveidota pieredzes istaba, kas ļauj iepazīt jaunākās tendences apgaismojuma pasaulē un izmēģināt dažādus gaismas veidus, efektus, to funkciju vadību. Salonā pasūtāmi un iegādājami arī slavenu dizaineru apgaismes ķermeņi, mēbeles un interjera priekšmeti.

Salonam izvēlētās telpas vēsturiskā namā Ausekļa ielā 5 uzņēmums iegādājies un rekonstruējis, vēloties demonstrēt minimālistisku objektu un modernu mēbeļu apvienojumu klasiskā interjerā. Vietas izvēlei noteicošais bijis atrašanās vieta klusajā Rīgas centrā, vēsturiska ēka un lieli skatlogi, kā arī daudzi apkaimē esošie un topošie objekti, ērta sasniedzamība ar auto, velo vai kājām. “Esam viens no retajiem uzņēmumiem konkurentu vidū, kas salona telpas ir iegādājies īpašumā. Mūsu līdzšinējā pieredze ļauj būt pietiekami pārliecinātiem par sevi, ko apliecina patstāvīgais pieprasījums pēc mūsu pakalpojumiem un ilggadējā sadarbība ar Eiropā vadošiem ražotājiem un vietējiem sadarbības partneriem. Tāpēc nolēmām investēt prāvus līdzekļus šī īpašuma iegādē un salona izveidē. Ar jauno lokāciju vēlamies piesaistīt vēl vairāk privātos klientus, ne tikai dominējošo projektu izstrādi uzņēmumiem un valsts objektiem. Ar katru gadu realizējam aizvien vairāk lielākus privātos objektus, taču vēlamies vēl vairāk attīstīt vidējā segmenta projektus - daudzdzīvokļu ēkas, dzīvokļus, privātmājas, fasādes – to visu darām, veidojot bezmaksas aprēķinus, apgaismojuma vizualizācijas, dokumentāciju metu konkursiem” stāsta SIA Lumenu Centra valdes loceklis Tomass Martinsons.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

LED gaismekļu ražotājs Vizulo: RTU spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus

Lelde Petrāne, 19.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas LED gaismekļu ražotāja «Vizulo» apgrozījums aizvadītajā gadā pārsniedzis 8 miljonus eiro, kas ir par 46,5 % vairāk nekā 2017. gadā. Uzņēmuma apgrozījums pērn bijis 8 062 834 eiro, kas atbilst gada sākumā izteiktajām prognozēm.

Neto peļņa 2018. gadā bijusi 668 366 eiro – par 37,4 % vairāk salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Pašlaik Iecavā bāzētais uzņēmums nodarbina 104 cilvēkus.

Šā gada septiņos mēnešos «Vizulo» apgrozījums veido 4,7 miljonus eiro, kas ir par 12 % vairāk, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu iepriekšējā gadā. Uzņēmuma plānotais apgrozījums 2019. gadā ir 12,5 miljoni eiro. Šāda prognoze iespējama, jo uzņēmuma darbībā ir vērojama sezonalitāte un gada otrajā pusē allaž esot vērojams apgrozījuma pieaugums.

«Spējam radīt starptautiskam pieprasījumam atbilstošus produktus, kas ļauj mums turpināt attīstīties gan vietējā tirgū, gan jo īpaši globālajā LED gaismekļu segmentā,» saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Telefons mirdz kā Ziemassvētku eglīte

Jānis Vēvers, 03.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alcatel A5 piesaista uzmanību ar aizmugurējā vākā iemontētām krāsainām LED diodēm

Ar ko tik ražotāji nav gatavi eksperimentēt, lai padarītu savus produktus pamanāmākus garlaicīgi līdzīgo viedtelefonu masā. Individualitātes meklējumi attiecas kā uz dārgajiem flagmaņiem, tā uz pavisam lētiem, vienkāršiem budžeta tālruņiem. Mūsu pusē ne pārāk populārais Alcatel patērētāju uzmanību savam modelim A5 cenšas pievērst ar spožām gaismām. Burtiskā nozīmē, jo tālruņa aizmugurējais vāciņš ir piepildīts ar krāsainām LED diodēm.

Dizains

Nebūs pārspīlēti apgalvot, ka Alcatel A5 gadījumā uzmanības vērta ir tikai un vienīgi āriene. Precīzāk – tikai aizmugurējais vāciņš un ar to saistītās iespējas. Pats telefons nav diez ko pievilcīgs. Tas ir diezgan vienkāršs, paliels plastmasas ķieģelītis, ko bez jau pieminētā vāciņa veikalos daudzi pat nepamanītu. Standarta variantā 14,6 cm garš, 7,2 cm plats un 7,7 mm biezs. Uzliekot krāšņāko vāciņu ar iestrādātām 36 LED diodēm, tālrunis «uzbriest» līdz 10,2 mm biezumam un 167 gramiem. Tā diemžēl ir cena, kas jāmaksā par vēlmi turēt pie auss ierīci, kas mirguļo kā Ziemassvētku eglīte. Atšķirībā no vairuma konkurentu Alcatel joprojām pieturas pie prakses iestrādāt SIM kartes pieslēgvietu kaut kur korpusa vidū. Lai tai piekļūtu, jānoņem izdaudzinātais aizmugures vāciņš. Šis nudien izrādījās pamatīgs izaicinājums, kura pārvarēšanu otrreiz negribētos izdzīvot. Vāks ir «ieķīlēts» tik stipri, ka no nagu nolaušanas var paglābt tikai kāda cietāka instrumenta ņemšana talkā. Taču arī tad ir jāuzmanās, lai nenoberztu plastmasas malas šaurajā atvēršanas gropē. Īpaša Light Show lietotne ļauj dot komandas LED diodēm – ar kādas formas un krāsas rotaļām informēt par ienākošajiem zvaniem un ziņojumiem, kā lēkāt līdzi mūzikai un tamlīdzīgi. Izvēle nav pārāk plaša. Var izvēlēties meteorītus, lietu, uguņošanu un tamlīdzīgu parādību atgādinošu gaismiņu skraidīšanu. Mūzikas atskaņošanas laikā tālruni var pakratīt, lai mainītu gaismas efektus. Cita funkcija Color Catcher dod iespēju kaut ko nofotografēt un pašam uzbūvēt uz attēlā redzamajām krāsām balstītu ekrāna motīvu. Abas šīs funkcijas ir interesanti papētīt, taču pēc dažām dienām interese par tām noplok. Gaismiņu šaudīšanās, protams, piesaista apkārtējo uzmanību, taču tas ne vienmēr ir labi. Konservatīvākās publiskās pulcēšanās vietās uzkrītošā gaismu izrāde drīzāk traucē un teātra izrādēs to labāk vispār atslēgt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar aviācijas nozares ilgtermiņa attīstības prognozēm nākamajos desmit līdz piecpadsmit gados globālā līmenī pārvadāto pasažieru skaits dubultosies. Šobrīd Eiropas gaisa telpa un arī lidostu infrastruktūra nav gatava šādam attīstības scenārijam. Tādēļ investīcijas krīzes laikā dod priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, un pašlaik var redzēt tālredzīgo lēmumu un ieguldījumu atdevi ne tikai lidostā Rīga, bet arī nacionālās aviokompānijas airBaltic kontekstā.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars. Viņš norāda, ka nākotnē aviācija saskarsies ar vairākiem izaicinājumiem, kā būtiskāko norādot spēju pielāgoties aviācijas infrastruktūras nākotnes kapacitātes vajadzībām un spēju saglabāt konkurētspēju, ieviešot Zaļā kursa iniciatīvas. Vienlaikus gaisa pārvadājumu brīvais tirgus veicina inovācijas, kuras paver jaunas biznesa iespējas, kādas līdz šim būtu grūti iedomāties. Par šīm un daudzām citām problēmām, kā arī iespējām un to risinājumiem tika runāts ikgadējā aviācijas nozares forumā.

Kāda ir pašreizējā situācija aviācijas nozarē?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien, 7. septembrī, patiesi ekskluzīvā pirmizrādē Latvijā tika atklāts jaunās paaudzes Range Rover Sport. Baudot iespēju klātienē iepazīt Range Rover sportiskā SUV izcilo dizainu un tehnoloģijas, viesi gremdējās lieliskā atmosfērā, kuru jo īpašu padarīja prezentācijas vieta.

Pasākums notika FBO Riga biznesa aviācijas centrā, kur klienti, auto žurnālisti, Land Rover pārstāvji, auto cienītāji un partneri spožu lidaparātu ielenkumā noskatījās satriecošu priekšnesumu, kura vizuālie un skaņas efekti neatstāja vienaldzīgu nevienu. Savukārt par neaizmirstamu svētku gaisotni rūpējās 36. Līnija & Chivas Regal.

Ilgi gaidītā trešās paaudzes Range Rover Sport prezentācija bija turpinājums jaunā modeļa nervus kutinošajai starptautiskajai debijai. Atgādinām, ka tajā Džeimsa Bonda jaunākās filmas kaskadiere ar jauno Sport veica pasaulē pirmo braucienu augšup pa applūdinātu Kárahnjúkar dambja pārgāzni Islandē, kur ūdens plūst ar intensitāti 750 tonnas minūtē. Biedējošais un ārkārtīgi bīstamais izaicinājums tika pārliecinoši pārvarēts un apliecināja jaunā Range Rover Sport spējas un tehnoloģijas, kas to padara par visu laiku jaudīgāko Range Rover.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Sekojot idejai: Pievēršas vīrieša reproduktīvajai veselībai

Anda Asere, 04.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Ferterex īpašnieks Māris Belte izstrādājis ierīci, ar ko cer uzlabot vīriešu auglību.

«Ir pētījumi gan laboratorijas apstākļos, gan ar dzīvniekiem, kas pierāda, ka lāzera gaisma ietekmē spermatozoīdu kustīgumu. Man šķita, ka tas varētu būt interesanti, impulss atsevišķai ierīcei,» teic Māris Belte, SIA Ferterex īpašnieks.

Šis uzņēmums ir saistīts ar citu viņa projektu – terapeitisko lāzeru Bamboolaser. Sākot darbu pie tā, Māris secināja, – problēma ir tā, ka grūti atrast fokusu. Bamboolaser ir piemērots vispārējai izmantošanai, bet cilvēki kļūst skeptiski, kad redz tik daudz iespējamo izmantošanas veidu. «Taču šajā gadījumā neizmantoju lāzeru, bet gaismu izstarojošas diodes – LED gaismiņas. Arī LED diodēm ir efekts, bet vēl ir diskusijas par to, vai tās ir līdzvērtīgas lāzeram. Lāzerterapija ir senāka – pirmais lāzers tika izgudrots 1960. gadā, un drīz sekoja pirmie pētījumi un publikācijas. Lāzeru diodes ir līdzīgas LED, atšķirīgais ir tas, ka lāzera diodei ir rezonators, kas «sakārto» gaismas viļņus. LED tā nav, bet tāpat izstarotā gaisma ir monohroma, kam arī ir liela nozīme. Un ir aizvien vairāk liecību, ka LED strādā, – ja ne gluži tikpat pilnvērtīgi, tad vismaz ar ļoti pielīdzināmu efektu,» viņš stāsta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc divu gadu pandēmijas stingrajiem ierobežojumiem, kas vienlaikus gan smagi skāra mazumtirdzniecības nozari, gan mudināja to spert lielus soļus tirdzniecības organizācijas pārmaiņu virzienā, no 26. februāra līdz 2. martam Diseldorfas izstāžu centrā klātienē pulcēsies pasaules mazumtirdzniecības nozares pārstāvji uz savas nozares galveno pasākumu - pasaulē vadošo tirdzniecības aprīkojuma un organizācijas izstādi EuroShop. Šā gada izstāde būs par ieguvumiem, ko nesusi krīze, proti, par nozares digitalizāciju un ar to saistītajām inovācijām, jauniem tehnoloģiskajiem risinājumiem, resursu taupīšanu un ilgtspēju, fizisko un digitālo tirdzniecības procesu apvienošanu, viedajiem veikaliem un iepirkšanās centriem nākotnes pilsētās.

Piecas dienas, no svētdienas līdz ceturtdienai, Diseldorfas izstāžu centrā nozares profesionāļu fokuss būs vērsts uz iepirkšanās procesu, uz klientu ērtībām un pārdevēju reaģēšanu uz izmainītajiem iepirkšanās paradumiem, uz jaunu vajadzību apmierināšanu un tirdzniecības procesa optimizāciju.

Izstādē piedalīsies 1700 dalībnieku no 56 valstīm un sagaidāmi 94 000 apmeklētāju no vairāk nekā 142 valstīm. 16 halles un vairāk nekā 100 000 m2 ekspozīcijas laukuma.

Latviju šā gada izstādē pārstāvēs seši uzņēmumi: Baltic Exposervice SIA 1/B31, FTLV SIA 17/D56, Groglass SIA 16/B21, SAF Tehnika AS 15/B14, IBSC SIA 5/F42 un Sulapro SIA 14/E19.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 15. līdz 18. oktobrim Ķīpsalā notika izstāde Vide un enerģija 2015.

Izstādē vairāk nekā 100 nozares uzņēmumu un organizāciju prezentēja jaunākās energoefektīvās siltumapgādes un mājokļu siltināšanas tehnoloģijas, videi draudzīgas apkures sistēmas, ventilācijas un kondicionēšanas iekārtas,LED apgaismes risinājumus, notekūdeņu attīrīšanas tehnoloģijas un izdevīgākos risinājumus plašam interesentu lokam, – sākot no iekārtām un projektiem lieliem uzņēmumiem un pašvaldībām un beidzot ar risinājumiem vidējiem un maziem uzņēmumiem.

Izstādes laikā pieckārtējais pasaules čempions motokrosā blakusvāģu ekipāžām Kristers Serģis prezentēja arī šī brīža modernāko elektromotociklu KTM Freeride E.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dažādu valstu uzņēmēju pieredze: sieviešu lielākie izaicinājumi biznesā

Anda Asere, 21.10.2016

Merava Orena (Merav Oren), Izraēlas startup Culiz.Market dibinātāja un koprades telpas Women Led Ventures (WMN) dibinātāja:
«Būt uzņēmējam ir grūti kā sievietēm, tā vīriešiem. Taču sievietēm tas ir nedaudz grūtāk. Sieviešu izaicinājumi sākas jau agrā bērnībā – izglītības sistēma (un armija Izraēlā) joprojām pret sievietēm izturas atšķirīgi, nekā pret vīriešiem. Ne tikai startup, bet arī biznesā kopumā ģimenes kapitāls parasti tiek izmantots, lai atbalstītu vīra, nevis sievas biznesu. Tāpat lielākajā daļā ģimeņu bērnu audzināšana un rūpes par mājsaimniecību tradicionāli joprojām ir sieviešu darbs. Līdz ar to sievietēm ir grūtāk uzsākt biznesu, jo tas prasa resursus, laiku, zināšanas un sapratni par tehnoloģijām. Vismaz Izraēlā šodien ir daudz atbalsta sistēmu sievietēm, kas dod spēku ticēt sev, apzināties, ka tas ir iespējams un redzēt piemērus, kam tas ir izdevies. Daudzas no šīm sievietēm apvienojas, lai palīdzētu un atbalstītu citas un izplatītu informāciju. Mēs piedzīvojam pārmaiņas, un uzņēmējdarbībā ir arvien vairāk sieviešu. Es esmu ļoti optimistiski noskaņota un redzu pozitīvus procesus notiekam Izraēlā un WMN.»

Foto: Tomer Foltin

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Joprojām Eiropā sievietes biznesu uzsāk retāk nekā vīrieši, jo īpaši - informācijas tehnoloģiju un komunikāciju jomā; lai veicinātu sieviešu iesaistīšanos uzņēmējdarbībā un startup biznesā, daudzās valstīs ir dažādas programmas un organizācijas, piemēram, Riga TechGirls, she codes, koprades telpa Women led ventures (WMN)

«Eiropā sieviešu skaits, kuras nodibina savu uzņēmumu, ir teju puse no vīriešu uzņēmēju skaita,» saka Anna Martineza (Ana Martínez), FACE Entrepreneurship preses sekretāre. FACE Entrepreneurship ir Eiropas Komisijas projekts, kas izstrādāts, lai veicinātu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju uzņēmējdarbību, strādājot ar tādiem aspektiem kā izvairīšanās no riska, noturība un izpratne par neveiksmi. A. Martineza domā, ka viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc uzņēmēju vidū sieviešu ir mazāk nekā vīriešu, ir tas, ka sievietes bieži vien ir mazāk pārliecinātas par sevi, nekā viņu vīriešu dzimuma kolēģi. Uzņēmējas, kuras piedalās FACE Entrepreneurship, bieži vien ir uztraukušās par to, vai viņām ir gana labas zināšanas, spējas un kontakti, lai veidotu veiksmīgu uzņēmējdarbību. Pašapziņas trūkums retāk novērojams vīriešu vidū, kuriem galvenās bažas parasti ir saistītas ar finansējuma piesaisti un sociālo atzīšanu. Sašaurinot aplūkojamo tēmu un analizējot IKT biznesu, redzams, ka 19% uzņēmēju šajā jomā ir sievietes. «Iespējams, tas ir saistīts ar to, ka daudzām sievietēm šķiet, ka tehnoloģijas nav domātas viņām. Palēnām mainās sieviešu un vīriešu attiecība Eiropas biznesā. Tas varētu būt saistīts ar iniciatīvām un programmām, kas stimulē startup aktivitāti sieviešu vidū. Taču tik un tā priekšā vēl tāls ceļš un ir svarīgi rādīt paraugus, ar kuriem sievietes var identificēties, lai rosinātu viņas uzņemties iniciatīvu ne tikai tehnoloģijās, bet arī sabiedrībā kopumā,» saka A. Martineza.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Uzņēmēji arvien vairāk domā par ilgtspēju

Armanda Vilciņa, 24.11.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo gadu laikā ilgtspējīgai uzņēmējdarbībai pasaules kontekstā tiek piešķirta arvien lielāka vērtība, banku veiktās aptaujas gan rāda, ka daļa vietējo uzņēmumu uz šiem jautājumiem joprojām raugās tikai caur atkritumu šķirošanas un resursu patēriņa samazināšanas prizmu.

Lai bizness mūsdienās gūtu panākumus, tam ir jābūt ilgtspējīgam, jo ilgtspēja palīdz ne tikai inovāciju ieviešanā un izaugsmē, bet arī būtiski palielina uzņēmumu konkurētspēju, atzīmē Madara Apsalone, Philip Morris ārējo attiecību vadītāja Latvijā. Viņa stāsta, ka Philip Morris ilgtspējas stratēģija primāri balstās ESG principiem, kas sevī ietver dažādus vides, sociālos un pārvaldības procesus. Atbilstoši tam pēdējo gadu laikā Baltijas reģionā ieviesti vairāki uzņēmējdarības ilgtspējas veicināšanas pasākumi - tie saistās gan ar darbinieku labbūtības uzlabošanu, gan vides aspektiem, tajā skaitā uzņēmuma ekoloģiskās pēdas samazināšanu, teic M.Apsalone.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados pašvaldību aktivitāte energoefektivitātes jomā būtiski pieaugusi, obligātās likuma prasības nav izpildījušas vien dažas.

Lai gan energoefektivitātes paaugstināšanā aktīvi iesaistījusies arī Rīga, pašlaik tā ir vienīgā republikas pilsēta, kurā vēl nav ieviesta energopārvaldības sistēma, liecina Ekonomikas ministrijas (EM) sniegtā informācija. Likumā noteiktās prasības nav izpildījuši arī vairāki novadi, tajā skaitā Ķekava, Lielvārde, Mārupe, Ozolnieki, Olaine un Salaspils. EM gan norāda - nav izslēgts, ka kāda no minētajām pašvaldībām aktivitātes veic, bet ministrijai par to vēl nav paziņojusi.

Iesaistās brīvprātīgi

Lai gan pēdējos gados pašvaldību aktivitāte paaugstinājusies, energoefektivitātes pasākumi tajās joprojām tiek veikti retāk nekā privātajos uzņēmumos, novērojis Altum energoefektivitātes eksperts Edgars Kudurs. «Arī pašvaldībām pieejamas Altum aizdevuma un granta programmas, kā arī citi finanšu instrumenti, taču efektivitātes veicināšanā tās nereti ir pasīvākas nekā uzņēmēji. Iespējams, papildu motivācija ir peļņa un konkurētspēja,» uzskata eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirgotājs Rimi piesaka sevi arī e-komercijas tirgū – oktobrī internetveikals tiks atklāts Latvijā, nākamā gada pirmajā ceturksnī Lietuvā, bet otrajā ceturksnī arī Igaunijā.

To Rimi jaunās izaugsmes stratēģijas prezentācijā otrdien pastāstīja Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais. Viņš uzsvēra, ka kompānijas ieskatā tieši tagad ir īstais brīdis uzņēmuma digitalizācijai, jo tam ir gatavi visi – gan tehnoloģijas, gan pircēji. Cilvēkiem kļūstot aizvien aizņemtākiem, nepieciešamība ērti iepirkties jebkurā laikā un vietā pašlaik sasniegusi teju vai maksimumu, tāpat kā tehnoloģiju attīstība un pieejamība.

Uzņēmuma digitalizācijā ieguldīti 7,7 miljoni eiro (2016.gadā 1,8 miljoni, 2017.gadā 2,6 miljoni, bet pērn 3,3 miljoni eiro) – gan tirgus un patērētāju, viņu paradumu izpētē, gan mobilās aplikācijas izstrādē, kas darbojas jau kopš 2018.gada decembra, elektronisko cenu zīmju ieviešanā, mobilo pakalpojumu un pašapkalpošanās skeneru ieviešanā, informēja «Rimi Baltic» grupas mārketinga un biznesa attīstības direktors Gustavs Fernstroms.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nīderlandes pilsētā Zvollē, kas ir Overeiselas provinces galvaspilsēta, uzstādīs 5000 Latvijas uzņēmuma Vizulo izstrādātos Vizulo Mini Martin gaismekļus. Jau šobrīd pilsētu izgaismo 2500 gaismekļu, bet atlikušie tiks izvietoti jau tuvākajā laikā.

Ņemot vērā vienu no Zvolles pašvaldības mērķiem – koncentrēšanos uz nepārtrauktu attīstību un videi draudzīgu projektu īstenošanu – vadība pērn pieņēma lēmumu pakāpeniski pilsētvidē esošos gaismekļus nomainīt uz LED apgaismojumu, kas nodrošina lielāku energoefektivitāti. Tāpēc gan pērn, gan šogad tika izsludināts konkurss, kur abos gados par konkurētspējīgāko un atbilstošāko piedāvājumu atzina LED gaismekļu ražotāja Vizulo iesniegto piedāvājumu.

«Ielu apgaismojuma jomā Nīderlandē valda ļoti spraiga konkurence, jo milzīgu tirgus daļu ieņem vietējais uzņēmums Philips. Šis ir zīmols, kas par saviem apjomiem liekus komentārus neprasa. Ņemot vērā, ka Nīderlandē ir pietiekami attīstīta protekcionisma politika un vietējo uzņēmumu tiesību aizsargāšana, patīkami, ka spējam ne tikai pārliecināt ārvalstu klientus par savu produktu kvalitāti, bet arī konkurēt ar globāliem tirgus līderiem,» uzsver Jānis Zeltiņš, Vizulo valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru