Enerģētika

Nākošajā desmitgadē dominēs LED tehnoloģijas

Sandris Točs, speciāli DB, 27.10.2015

Jaunākais izdevums

«LED gaismekļi ir tā niša, kur Latvijas uzņēmēji var un spēj iesaistīties lielajā Eiropas tirgū ar šo tehnoloģiju izstrādēm.»

To intervijā DB saka SIA Moduls interjers Projektu nodaļas vadītājs Ingars Ozoliņš.

Nesen tapis atvērts Mārupes Rimi projekts, kas ir lielveikals, kurā izmanto tikai LED apgaismojumu. Vai tā ir tendence?

Tā neapšaubāmi ir tendence. Jā, pilnīgi visur Mārupes Rimi projektā tiek izmantots LED apgaismojums – gan veikala tirdzniecības zālē, gan īrnieku telpās, noliktavās un teritorijā ārpusē. Šis ir pirmais pilnībā ar LED apgaismojumu aprīkotais Rimi veikals Latvijā. Uzņēmums mainīja veikala būvniecības projekta konceptu. Pamatiemesls, kāpēc tas bija jādara, bija uzstādītās jaudas trūkums, taču LED apgaismojuma ieviešana nebija vienīgais energoefektivitātes projektā, kas ļāva ietaupīt jaudu. Bija nepieciešams paveikt ko kardinālu, lai ietaupītu jaudu. Rezultātā tika panākts elektrības ietaupījums, līdz ar to investīcijas pašam Rimi kā attīstītājam atmaksājās. Tomēr jāsaka, ka LED apgaismojumu Rimi veikalos sadarbībā ar Moduls interjers projektu nodaļu sāka ieviest jau 2014. gadā. Taču pilnībā neviens veikals tikai uz LED apgaismojumu vēl līdz šim nebija pārgājis, jo LED tehnoloģijas tam vēl nebija gatavas. Lai gan minētās tehnoloģijas attīstās ļoti strauji, sākotnēji simtprocentīgas pārliecības nebija. Jo tehnoloģija ir jāpārbauda, pirms varam to pielietot klienta vajadzībām.

Vai LED izvēle nenozīmēja projekta sadārdzinājumu?

Protams, mainot veikala būvniecības projekta apgaismojuma sadaļu, veidojās sadārdzinājums. Respektīvi, pasūtītājam bija nepieciešams atrast papildu investīciju līdzekļus. Konkrētajā projektā apgaismojuma sadaļas sadārdzinājums, pārejot pilnībā uz LED gaismas ķermeņiem, bija nepilni 30%. Taču, aprēķinot investīciju atmaksāšanās laiku, tas bija vidēji pusotrs gads, jo šis tirdzniecības centrs šobrīd apgaismojumam katru mēnesi patērē aptuveni par 30–40% elektrības mazāk. Investīciju atmaksāšanās periods tika aprēķināts, ņemot vērā elektrības ietaupījumu, nerēķinot ietaupījumu apgaismes ķermeņu apkalpošanas ziņā.

Kādas bez energoefektivitātes ir vēl citas LED gaismekļu priekšrocības?

Pirmkārt, tās ir ekspluatācijas izmaksas. Praktiski «pazūd» spuldžu maiņa. Profesionālā LED apgaismojuma kalpošanas laiks ir no 50 tūkstošiem līdz 100 tūkstošiem stundu un vairāk atkarībā no gaismekļa tehniskajiem parametriem. Salīdzinājumam – 50 tūkstoši stundu kalpošanas laiks standarta biroja apgaismojumam ir padsmit gadu. Otrkārt, LED apgaismojuma energofektivitāte ir būtiskākais, ko pamana katrs cilvēks. Tie ir 30 – 40%, salīdzinot ar luminiscento apgaismojumu vai metālhalogēnu. Bet ar kvēlspuldzēm, ko vēl izmanto mājsaimniecībās, to vairs pat salīdzināt nevar. Atšķirība ir tik milzīga, ka viens ražotājs teiks, ka ietaupījums ir 90%, bet cits – ka gandrīz 100%. Jo kvēlspuldzes iziet tik ātri no ierindas un mēs patērējam tik daudz spēka, lai tās mainītu, ka tie vairs nav salīdzināmi lielumi. Minēšu piemēru – tirdzniecības salonā pagājušajā nedēļā nomainījām spuldzītes. Tagad atkal jau dažas ir izdegušas. Līdz ar to katru dienu jāalgo cilvēks, lai tās mainītu. Tas arī ir iemesls, kāpēc mēs paši tikko pieņēmām lēmumu pilnībā aizvietot kvēlspuldzes ar LED spuldzēm. Diemžēl salona klienti, kas pārsvarā ir mājsaimniecības, nevēlas pāriet uz LED tehnoloģijām. Tas ir dizaina jautājums. Līdz šim LED spuldzes, kas bija paredzētas ievietošanai lustrās, stāvlampās, galda lampās, bija vizuāli nepievilcīgas. Tās nevarēja ieskrūvēt kristāla lustrās tā, ka kļūst nemanāmas.

Šobrīd LED ražotāji jau ir nonākuši līdz risinājumam, ka šīs spuldzes dizaina ziņā kļūst līdzīgas kvēlspuldzēm, klientiem pievilcīgas. Līdz ar to tirgus piedāvājumā parādījušās tādas spuldzes, kas var aizstāt kvēlspuldžu vizuālo izskatu. Tādēļ šobrīd esam pieņēmuši lēmumu sadarbībā ar Osram nomainīt spuldzes mūsu ekspozīcijas zālē. Tas dod iespēju aizmirst par biežo spuldžu maiņu un lielajiem elektrības rēķiniem, jo 4W LED spuldze var aizvietot 35W kvēlspuldzi. Tas ir jūtams ietaupījums arī mājsaimniecībā, nemaz nerunājot par birojiem, ielu apgaismojumu vai industriālajiem parkiem.

Treškārt, tā ir gaismas precizitāte. Jāsaka, ka arī nātrija apgaismojums ir efektīvs, ja runājam par lūmeniem no vata. Tomēr galvenā atšķirība ir LED optika, kas ir neliela izmēra un ļoti precīza. Mēs iegūstam apgaismojumu, konkrēto gaismas daudzumu tieši tur, kur mums to vajag – uz ielas, nevis krūmos vai kaimiņu dārzā. Ar šo precizitāti mēs iegūstam vēl papildu efektivitāti.

Cik plaši LED apgaismojuma ieviešana notiek arī ielu apgaismojumā?

Ielu apgaismojums ir liela mūsu tirgus niša. Tiek renovēts, atjaunots ielu apgaismojums daudzās pašvaldībās visā Latvijā. Šis ir viens no jūtamākajiem segmentiem, kur LED apgaismojums ienāk, nomainot iepriekšējās paaudzes apgaismojuma tehnoloģijas. Dzīvsudraba gaismas ķermeņi tiek nomainīti jau gandrīz simtprocentīgi. Nātrija ielu apgaismojums arī tiek mainīts uz LED risinājumiem. Bet jaunie projekti tiek izstrādāti, balstoties uz LED tehnoloģijām. Mēs kā uzņēmums, kas nodarbojas ar projektu tirdzniecību un vadību, uz šo brīdi esam piegādājuši jau vairāk nekā 10 000 LED ielu apgaismojuma vienību mūsu klientiem. Piemēram, Igaunijā esam uzvarējuši tenderi vairākās pilsētās, kur tika uzstādīti vairāki tūkstoši LED lampu vienību. Latvijā šādi projekti ir realizēti Rīgā, Kandavā, Ogrē, Valmierā, Jelgavā. Esam uzvarējuši tenderos, kuros nosacījums bija izmantot tehnoloģijas, lai ietaupītu elektrību un attiecīgi CO2 izmešu skaitu.

LED tehnoloģijas nodrošina arī iespēju vadīt ielu apgaismojumu dažādos diennakts laikos. Respektīvi, dimmēšanas iespējas, kas ļauj samazināt ielu apgaismojumu nakts vidū līdz līmenim, ko atļauj EU normatīvie akti. To mēs varam darīt dažādos režīmos, jo LED tehnoloģija apgaismojuma vadību stipri atvieglo, salīdzinājumā ar nātrija tehnoloģijām.

Vai LED tehnoloģijas ir labāk izmantojamas arī ēku automātiskās vadības jeb BMS sistēmās?

Ar LED tehnoloģijām vieglāk strādāt, jo tās pakļaujas vadībai. Tāpat te nav ietekmes uz apgaismes ķermeņu ilgmūžību un no tā izrietošiem bojājumiem. Nātrija spuldzei, mainot gaismas intensitāti, mūža ilgums samazinās. Savukārt LED spuldzēm, ja tās dimmē, mūža ilgums pat palielinās, jo mēs atslogojam LED moduļus no pārslodzes.

Kādas ir galvenās LED tehnoloģijas, ko izmanto Latvijā?

Tie ir High Power un Mid Power «ledi». Ielu apgaismojumā tiek izmantoti tikai High Power LED gaismas ķermeņi, jo tie ir efektīvāki un ar lielāku gaismas atdevi. Sistēmas jeb kopējā ielas gaismas ķermeņa, nevis LED elementa atdeve ir 115–120 lūmenu no vata, kas jau ir ļoti daudz. Iekštelpās šī atdeve ir nedaudz zemāka, jo gaismas ķermeņus nedrīkst pārslogot. Te ir citi temperatūras režīmi, un paši gaismas ķermeņi nevar būt ar tik lieliem radiatoriem un korpusiem, ko ierobežo dizains.

Vai LED jau ir stabila tendence apgaismojuma tirgū?

LED tehnoloģijas jau ir tik stipri nostabilizējušās apgaismojuma tirgū, ka tuvākos desmit gados tās nepazudīs un nekas jauns, kas spēs tās izkonkurēt, visticamāk, tik drīz neparādīsies. LED tehnoloģijas attīstās tik strauji, ka pēc gada būs jau citas paaudzes LED tehnoloģijas, kas būs efektīvākas, ar iespējām tās iebūvēt mazākā un varbūt lētākā gaismeklī. Jo tehnoloģijas attīstās laikam līdzi. Ja mēs gaidīsim, kad pienāks tas brīdis, kad produkts ir tehnoloģiski «gatavs», tas nekad nepienāks. Tā domājot, mēs nekad veco apgaismojumu nenomainīsim un nekad nemēģināsim ietaupīt elektroenerģiju un finanses, ko tehnoloģiskās iespējas sniedz jau tagad. Turklāt jau tagad iekšējā un ārējā apgaismojumā spējam ar LED tehnoloģijām ietaupīt 30%–50%, līdz ar to es neredzu iemeslu to nedarīt. Nav pamatojuma, kādēļ vajadzētu būvēt jaunu projektu, izmantojot vecu apgaismes tehnoloģiju. Tam nav nekāda ekonomiskā pamatojuma. Savukārt tiem, kas šobrīd projektē, es ieteiktu pameklēt informāciju par jaunākajiem apgaismojuma risinājumiem vai vērsties pie apgaismes konsultanta, un tas sniegs risinājumu. Jo katram apgaismojuma veidam jau šobrīd ir pieejami LED tehnoloģiju risinājumi.

Kādi ir populārākie LED ražotāji?

To ir ļoti daudz un tirgus jau ir ļoti piesātināts. Lielie un pazīstamie apgaismojuma ražotāji tādi kā Philips, Siteco, Osram, Zumtobel un citi pāriet uz LED tehnoloģijām. Iepriekšējo tehnoloģiju gaismekļus viņi ražo un tirgo vairs tikai tik daudz, cik ir pieprasījums. Viņi vairs neattīsta iepriekšējās tehnoloģijas. Principā ir pārtraukuši atbalstīt tās no inženieru puses, jo tās ir aizejošās tehnoloģijas, kas pazudīs. Visi ražotāji investē jaunajās tehnoloģijās – tātad LED tehnoloģijās, jo nekas konkurētspējīgāks šobrīd apgaismojuma segmentā nav. Ir parādījušies ļoti daudzi jauni ražotāji, arī Latvijā, kas strādā tikai ar LED gaismas ķermeņiem. LED gaismekļi ir tā niša, kur Latvija var un spēj iesaistīties lielajā Eiropas tirgū ar šo tehnoloģiju izstrādēm. Latvijā ir vairāki ražotāji, kas jau strādā šajā virzienā.

Kā LED jomā cena korelē ar kvalitāti?

Kvalitāte ir tas aspekts, kam ir vislielākā nozīme apgaismojuma renovācijā, apgaismojuma uzlabošanā. Projektu attīstītājiem un investoriem tam vajadzētu pievērst vislielāko uzmanību. LED gaismekļu izstrāde strauji mainās, tādēļ pastiprināti jāpievērš uzmanība LED tehnoloģiju paaudzei, proti, kad tā ir radusies. Vai konkrētā tehnoloģija ir šogad radīta, vai tā ir trīs gadus veca. Jāuzdod jautājums, vai ražotājs izmanto jaunākās paaudzes LED un jaunākās paaudzes barošanas blokus. Vai ir ņēmuši vērā dzesēšanas sistēmas prasības, kas ir nepieciešamas konkrētā projekta izstrādē? Vai ražotāji ir veikuši zinātniskos pētījumus, pārbaudes un testus? Tas ir tehnoloģiski ļoti dziļš jautājums ar daudziem parametriem, kuriem vajadzētu pievērst uzmanību. Ražotāji iedalās vairākās kategorijās. Vieni strādā, lai būtu tirgū vislētākie. Viņiem nav svarīgi, cik ilgi gaismeklis darbosies. Viņi neveic ilgmūžības pārbaudes. Gaismekļi tiek samontēti kopā, nepārbaudot, vai tie spēj nodrošināt tās prasības, kas ir noteiktas likumā noteiktā kārtībā.

Kam ir jāpievērš vislielākā uzmanība attiecībā uz LED kvalitāti?

Tā ir dzesēšanas sistēma. Jo LED gaismekļi pēc būtības neizdeg. Tie turpina degt praktiski mūžīgi, ja vien nav bijis kāds trieciens. Tie neizdeg, bet lēnām nodziest. Mēs atceramies – piecdesmito gadu radioaparātos bija tādas zaļas un sarkanas lampiņas, diodītes – tās joprojām strādā un neizdeg. Taču, diodi pārkarsējot, proti, ja tā netiek pienācīgi atdzesēta, tā ļoti strauji samazina gaismas intensitāti. Tā ir lielākā problēma, kas tiek risināta. Ja šī problēma neeksistētu, tad LED efektivitāte būtu pacelta «debesīs» līdz pat 200 lūmeniem no vata, kas teorētiski eksistē, bet pašlaik praktiski nav realizējams, jo elements pārkarst. Tomēr jāatzīst, ka liela daļa ražotāju nepievērš pienācīgu uzmanību šai dzesēšanas problēmai.

Tāpat būtiski – lai noteiktu LED kvalitātes kategoriju, ņemt vērā gaismas krāsas vienmērības aspektu. LED elementi čipi pēc tam, kad tie atstāj konvejieru, ir jāšķiro, lai noteiktu gaismas vienmērību. Lai katrs gaismas elements spīdētu vienā un tajā pašā krāsā. Šie LED elementi tiek šķiroti gan pēc gaismas atdeves, gan krāsas, gan vēl citiem parametriem, lai klientam varētu piedāvāt maksimāli precīzi norādītos gaismas parametrus. Gaismas krāsas korelācija starp vienas un tās pašas partijas LED elementiem ir ļoti plaša. Katra diode spīd nedaudz citā krāsā, ko ar aci bieži vien nevar konstatēt, jo pirms iebūvēšanas gaismeklī tiek atšķiroti vienādie LED elementi, kas protams, palielina gaismas ķermeņa cenu. Šķiroti LED elementi maksā vairāk, tāpat kā jaunākās paaudzes LED gaismekļi maksā vairāk. Tāpēc svarīgi pievērst uzmanību nevis lētākajam, bet tehniski kvalitatīvākajam produktam. LED tirgū tiek piedāvāti ar ļoti plašu gaismas krāsas diapazonu – no silti baltas, kā kvēlspuldze, līdz aukstam krāsu tonim. Dekoratīvajā apgaismojumā tiek izmantotas arī LED ar monohromām krāsām, kā, piemēram zils, zaļš, sarkans un citas.

Kādas ir LED gaismekļu garantijas?

Latvijas likumdošana nosaka, ka mazumtirdzniecībā tirgotajam gaismeklim garantijai ir jābūt vismaz diviem gadiem. Taču profesionālā apgaismojuma biznesā gan iekšējam, gan ārējam apgaismojumam ir tendence produktam nodrošināt piecu gadu garantiju. Arī gaismas atdeve šajā laika periodā nedrīkst nokristies vairāk par ražotāja noteikto vai katalogā norādīto koeficientu.

Bojājumu riski, protams, pastāv. LED gaismeklis pēc būtības ir elektroniska ierīce ar mikročipiem, čipiem. Jo attīstītāka LED ierīce, jo tuvāk datoram tā tuvojas. Jebkura ierīce, ja tā netiek pietiekami aizsargāta, var iziet no ierindas. Piemēram, zibens izlāde gaismekļu tuvumā var tos bojāt. Līdz ar to būtu jāparedz vadības sistēmas aizsardzības automātika. Ielu apgaismojumā tā būtu atbilstoši izstrādāta pārsprieguma aizsardzība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai zems energopatēriņš ir sasniedzams tikai ar augsto tehnoloģiju palīdzību? Vai šādas ēkas nav pārāk dārgas un atmaksājas ekonomiski?

Par šiem jautājumiem laikraksts Dienas bizness iztaujāja arhitektu Robertu Riekstiņu, kas specializējies energoefektīvu ēku projektēšanā, kā arī SIA Rīgas industriālais parks izpilddirektoru un līdzīpašnieku Gati Jansonu, kas saimnieko Latvijā unikālā zema energopatēriņa biroja ēkā Dzelzavas ielā 120z.

Atrodamies Rīgas industriālā parka ēkā Dzelzavas ielā 120z, kas ir saņēmusi virkni apbalvojumu un nomināciju. Tā ir zema energopatēriņa biroju ēka, kas atzīta kā Ilgtspējīgākā ēka Latvijā 2014. Ko nozīmē ilgtspējīga ēka, ar ko tā ir īpaša?

Roberts Riekstiņš. Energoefektivitāte ir ilgstpējīgas domāšanas sastāvdaļa. Pagaidām savādais vārds «ilgtspējība» pēc būtības nozīmē ļoti globālu domu, ka mēs dzīvojam un būvējam ēkas tā, lai šo pasauli mūsu bērniem atstātu tādā pašā kvalitātē vai labāku, nekā šodien. «Ilgtspējība» ir jēdziens, kas skar arī visu dzīvesveidu – ēšanu, pārvietošanos, transportu. Un arī to, kur un kā mēs dzīvojam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar GreyNut vadītāju Kristiānu Līci

Lelde Petrāne, 08.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Greynut vadītājs Kristiāns Līcis. SIA Greynut izstrādā un ražo dažādus inovatīvus elektronikas un IT sistēmu risinājumus. «Uzņēmumu pirms 3 gadiem dibināju kopā ar Kasparu Škerbu un šajā laikā esam piesaistījuši arī investorus. Mums pašlaik ir 3 aktīvi projekti – 1) 99ledballoons, kas tirgo LED balonus un LED balonu sistēmas dažādos izmēros gan mājas ballītēm, gan lieliem pasākumiem; 2) Luxafor gaismiņas, kuras var izmantot darbinieki, kuri strādā atvērtā tipa ofisos, lai ar zaļu/sarkanu gaismu parādītu vai konkrētā brīdī esi pieejams un pie Tevis var nākt runāties, vai arī esi aizņemts. Kā arī - ar gaismu palīdzību var uzzināt par ienākošajiem epastiem utt; 3) Bindio velosipēdu novietnes ar iebūvētu ķēdi un elektronisko slēdzeni, kas saslēdzama/atslēdzama ar telefonu. Tas ļauj lietotājam atteikties no savas ķēdes vadāšanas līdzi. Visiem mūsu projektiem ir opcijas, kuras mēs piedāvājam vienīgie pasaulē, tas arī padara mūs unikālus. Pašlaik komandā esam 5 cilvēki,» stāsta K. Līcis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Integrējot koka darinājumos jaunākās LED tehnoloģijas, zīmola AF master ražotās lampas pilda ne tikai gaismekļa funkcijas, tās ir arī ekskluzīvs interjera priekšmets

Galdnieks un zīmola AF master, kas darbojas SIA L Parkets paspārnē, radītājs Aigars Fridrihsons atklāj, ka pagaidām nopelnīt tikai ar lampu ražošanu viņš nevar, tomēr ir cerība, ka nākotnē tas varētu mainīties, jo pircēju interese par lampām aug. Uzņēmējs ir ieguvis arī būvmeistara diplomu un ikdienā paralēli savam biznesam piepelnās kādā būvniecības uzņēmumā.

Pirmo koka lampu A. Fridrihsons radīja apmēram pirms pieciem gadiem. «Pirms sākt skolas gaitas, dēls palūdza, lai viņam uztaisu koka lampu – kaut ko līdzīgu viņš bija redzējis internetā. Tā kā esmu galdnieks, tā nebija pārāk liela problēma,» atminas meistars. Pēc tam pašu lietošanai tapušas arī citas interesantas koka lampas, kas nereti piesaistījušas draugu un paziņu uzmanību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Saudzē vidi un naudas maku

Linda Zalāne, Latvijas Radio, speciāli Dienas Biznesam, 20.12.2019

AS Aldaris, investējot 30 tūkstošus eiro, noliktavā nomainījusi visus LED gaismekļus, līdz ar to ietaupa ap diviem tūkstošiem eiro. Ražotnē pilnīgi visi ir elektroiekrāvēji, kas tiek uzlādēti naktīs, kad elektrības cena ir zemāka.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investēt un iegūt - tāda ir samērā vienkārša formula energoefektivitātes celšanā ražojošiem uzņēmumiem, kuru konkurētspējas latiņa ceļas līdz ar elektrības patēriņa sarukumu.

Dienas Bizness uzrunāja trīs Latvijas ražotājus, kuri, ieguldot modernās ražošanas iekārtās, apgaismojumā un ražošanas procesa efektivitātē, sajūt pavisam taustāmu labumu ekonomisko ieguvumu enerģijas izmaksu samazinājuma veidolā, kas, protams, ļauj ietaupīt iespaidīgu naudas summu.

Ilgtspējas pavadā

"Darbs pie "Food Union" energoefektivitātes uzlabošanas notiek nepārtraukti un konsekventi, izmantojot dažādus instrumentus - gan iekšējos, organizatoriskos, piemēram, efektīvāk plānojot ražošanu un darba maiņas, gan finanšu, ieguldot pašu kapitālu un līdzfinansējumu," stāsta Food Union vadītājs Eiropā Normunds Staņēvičs, kurš uzsver, ka rūpes par energoefektivitātes uzlabošanu ir uzņēmuma ikdiena jau daudzu gadu garumā. Taču īpaši tam pievērsās brīdī, kad tika veidota Food Union grupa, tajā apvienojot Rīgas piena kombinātu un Valmieras pienu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jebkurā gadījumā ir vērts domāt par energoefektivitāti: gan iegādājoties jaunas, gan lietotas iekārtas. Ideāls brīdis energoefektivitātes pasākumiem ir, ieejot jaunos tirgos un ģenerējot papildu apgrozījumu

Tas izriet no DB un Altum kopīgi rīkotās diskusijas, kurā piedalījās LMT viceprezidente Laura Keršule, Altum energoefektivitātes eksperts Edgars Kudurs, Altum korporatīvās kreditēšanas vadītāja Lija Vītoliņa, kā arī AJ Power valdes loceklis Roberts Samtiņš un Vizulo pētniecības un attīstības direktore Linda Zeltiņa.

Kurām nozarēm prioritāri par energoefektivitāti būtu tagad jādomā?

L. Zeltiņa: Kā ražotājiem mums energoefektivitāte ir ļoti būtiska, jo elektroenerģijas cena atstāj ietekmi uz produktu pašizmaksu. Plānojam šogad visām iekārtām uzstādīt arī viedos skaitītājus, lai monitorētu ražošanas pašizmaksu. Mūsuprāt, mēs tādējādi varēsim būt vēl efektīvāki un pazemināt produkcijas cenas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunais Samsung QLED sērijas televizors Q8C ir tik spilgts, ka spēj izgaismot palielu istabu

Pēc iepazīstināšanas ar LCD, LED, OLED, 4K, 3D un zem citiem akronīmiem paslēptām tehnoloģijām televizoru ražotāji atkal sagādājuši iespēju apgūt jaunu burtu kombināciju. Samsung šopavasar nāca klajā ar jaunu sēriju – QLED. Sēriju, kuras redzamākais pienesums ir neparasti košs ekrāns. Nu tik ļoti, ka to varētu izmantot lampas vietā istabas izgaismošanai.

QLED ir interesants iepriekš iepazītu tehnoloģiju hibrīds. Tajā izmantots kvantu punktu tehnoloģijā veidots LCD jeb šķidro kristālu panelis, kam pievienots LED aizmugurgaismojums. Kvantu punktu displejs sastāv no kristāliem, kas ir mazāki par vienu desmittūkstošo daļu no cilvēka mata diametra un īpaši aktīvi absorbē un izstaro gaismu, pārvēršot to gandrīz jebkurā optiskā spektra krāsā. Sērijā ietilpst līderis Q9F, vidējais brālis Q8C un divi jaunākie Q7F un Q7C. Pēdējie burti nosaukumos informē, vai modelis ir ar plakanu (Flat) vai ieliektu ekrānu (Curved). DB rīcībā nonāca labākais no sērijas ieliektajiem modeļiem – Q8C ar 55 collu ekrānu

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kaujas mašīnas formā veidotais "DJI RoboMaster S1" piedāvā savdabīgu veidu, kā ieinteresēt bērnus programmēšanā un robotu konstruēšanā

Robotizācijai aptverot aizvien jaunas dzīves sfēras, tālredzīgākās nacionālās valstis steidz gatavot rītdienas speciālistu maiņu. Cilvēkus, kuri pratīs izgatavot, apmācīt un apieties ar robotiem. Dažviet jau bērnudārzā tiek piedāvātas robotikas un pirmo soļu programmēšanā nodarbības, un arī tehnoloģiju kompānijas dod savu artavu kopīgajā lietā.

Ar bezpilota lidaparātiem pasaules mēroga atpazīstamību ieguvusī kompānija "DJI" pērn savu produktu klāstu papildināja ar neparastu konstruktoru "RoboMaster S1". Tas palīdz dažādu vecumu interesentiem apgūt prasmes robotu būvēšanā un vadīšanā ar ieprogrammētām komandām, un delverīgus zēnus piesaista ar spēju doties tanku kaujās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

LED gaismekļu ražotājs Vizulo: RTU spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus

Lelde Petrāne, 19.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas LED gaismekļu ražotāja «Vizulo» apgrozījums aizvadītajā gadā pārsniedzis 8 miljonus eiro, kas ir par 46,5 % vairāk nekā 2017. gadā. Uzņēmuma apgrozījums pērn bijis 8 062 834 eiro, kas atbilst gada sākumā izteiktajām prognozēm.

Neto peļņa 2018. gadā bijusi 668 366 eiro – par 37,4 % vairāk salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Pašlaik Iecavā bāzētais uzņēmums nodarbina 104 cilvēkus.

Šā gada septiņos mēnešos «Vizulo» apgrozījums veido 4,7 miljonus eiro, kas ir par 12 % vairāk, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu iepriekšējā gadā. Uzņēmuma plānotais apgrozījums 2019. gadā ir 12,5 miljoni eiro. Šāda prognoze iespējama, jo uzņēmuma darbībā ir vērojama sezonalitāte un gada otrajā pusē allaž esot vērojams apgrozījuma pieaugums.

«Spējam radīt starptautiskam pieprasījumam atbilstošus produktus, kas ļauj mums turpināt attīstīties gan vietējā tirgū, gan jo īpaši globālajā LED gaismekļu segmentā,» saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Telefons mirdz kā Ziemassvētku eglīte

Jānis Vēvers, 03.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alcatel A5 piesaista uzmanību ar aizmugurējā vākā iemontētām krāsainām LED diodēm

Ar ko tik ražotāji nav gatavi eksperimentēt, lai padarītu savus produktus pamanāmākus garlaicīgi līdzīgo viedtelefonu masā. Individualitātes meklējumi attiecas kā uz dārgajiem flagmaņiem, tā uz pavisam lētiem, vienkāršiem budžeta tālruņiem. Mūsu pusē ne pārāk populārais Alcatel patērētāju uzmanību savam modelim A5 cenšas pievērst ar spožām gaismām. Burtiskā nozīmē, jo tālruņa aizmugurējais vāciņš ir piepildīts ar krāsainām LED diodēm.

Dizains

Nebūs pārspīlēti apgalvot, ka Alcatel A5 gadījumā uzmanības vērta ir tikai un vienīgi āriene. Precīzāk – tikai aizmugurējais vāciņš un ar to saistītās iespējas. Pats telefons nav diez ko pievilcīgs. Tas ir diezgan vienkāršs, paliels plastmasas ķieģelītis, ko bez jau pieminētā vāciņa veikalos daudzi pat nepamanītu. Standarta variantā 14,6 cm garš, 7,2 cm plats un 7,7 mm biezs. Uzliekot krāšņāko vāciņu ar iestrādātām 36 LED diodēm, tālrunis «uzbriest» līdz 10,2 mm biezumam un 167 gramiem. Tā diemžēl ir cena, kas jāmaksā par vēlmi turēt pie auss ierīci, kas mirguļo kā Ziemassvētku eglīte. Atšķirībā no vairuma konkurentu Alcatel joprojām pieturas pie prakses iestrādāt SIM kartes pieslēgvietu kaut kur korpusa vidū. Lai tai piekļūtu, jānoņem izdaudzinātais aizmugures vāciņš. Šis nudien izrādījās pamatīgs izaicinājums, kura pārvarēšanu otrreiz negribētos izdzīvot. Vāks ir «ieķīlēts» tik stipri, ka no nagu nolaušanas var paglābt tikai kāda cietāka instrumenta ņemšana talkā. Taču arī tad ir jāuzmanās, lai nenoberztu plastmasas malas šaurajā atvēršanas gropē. Īpaša Light Show lietotne ļauj dot komandas LED diodēm – ar kādas formas un krāsas rotaļām informēt par ienākošajiem zvaniem un ziņojumiem, kā lēkāt līdzi mūzikai un tamlīdzīgi. Izvēle nav pārāk plaša. Var izvēlēties meteorītus, lietu, uguņošanu un tamlīdzīgu parādību atgādinošu gaismiņu skraidīšanu. Mūzikas atskaņošanas laikā tālruni var pakratīt, lai mainītu gaismas efektus. Cita funkcija Color Catcher dod iespēju kaut ko nofotografēt un pašam uzbūvēt uz attēlā redzamajām krāsām balstītu ekrāna motīvu. Abas šīs funkcijas ir interesanti papētīt, taču pēc dažām dienām interese par tām noplok. Gaismiņu šaudīšanās, protams, piesaista apkārtējo uzmanību, taču tas ne vienmēr ir labi. Konservatīvākās publiskās pulcēšanās vietās uzkrītošā gaismu izrāde drīzāk traucē un teātra izrādēs to labāk vispār atslēgt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Sekojot idejai: Pievēršas vīrieša reproduktīvajai veselībai

Anda Asere, 04.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Ferterex īpašnieks Māris Belte izstrādājis ierīci, ar ko cer uzlabot vīriešu auglību.

«Ir pētījumi gan laboratorijas apstākļos, gan ar dzīvniekiem, kas pierāda, ka lāzera gaisma ietekmē spermatozoīdu kustīgumu. Man šķita, ka tas varētu būt interesanti, impulss atsevišķai ierīcei,» teic Māris Belte, SIA Ferterex īpašnieks.

Šis uzņēmums ir saistīts ar citu viņa projektu – terapeitisko lāzeru Bamboolaser. Sākot darbu pie tā, Māris secināja, – problēma ir tā, ka grūti atrast fokusu. Bamboolaser ir piemērots vispārējai izmantošanai, bet cilvēki kļūst skeptiski, kad redz tik daudz iespējamo izmantošanas veidu. «Taču šajā gadījumā neizmantoju lāzeru, bet gaismu izstarojošas diodes – LED gaismiņas. Arī LED diodēm ir efekts, bet vēl ir diskusijas par to, vai tās ir līdzvērtīgas lāzeram. Lāzerterapija ir senāka – pirmais lāzers tika izgudrots 1960. gadā, un drīz sekoja pirmie pētījumi un publikācijas. Lāzeru diodes ir līdzīgas LED, atšķirīgais ir tas, ka lāzera diodei ir rezonators, kas «sakārto» gaismas viļņus. LED tā nav, bet tāpat izstarotā gaisma ir monohroma, kam arī ir liela nozīme. Un ir aizvien vairāk liecību, ka LED strādā, – ja ne gluži tikpat pilnvērtīgi, tad vismaz ar ļoti pielīdzināmu efektu,» viņš stāsta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 15. līdz 18. oktobrim Ķīpsalā notika izstāde Vide un enerģija 2015.

Izstādē vairāk nekā 100 nozares uzņēmumu un organizāciju prezentēja jaunākās energoefektīvās siltumapgādes un mājokļu siltināšanas tehnoloģijas, videi draudzīgas apkures sistēmas, ventilācijas un kondicionēšanas iekārtas,LED apgaismes risinājumus, notekūdeņu attīrīšanas tehnoloģijas un izdevīgākos risinājumus plašam interesentu lokam, – sākot no iekārtām un projektiem lieliem uzņēmumiem un pašvaldībām un beidzot ar risinājumiem vidējiem un maziem uzņēmumiem.

Izstādes laikā pieckārtējais pasaules čempions motokrosā blakusvāģu ekipāžām Kristers Serģis prezentēja arī šī brīža modernāko elektromotociklu KTM Freeride E.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dažādu valstu uzņēmēju pieredze: sieviešu lielākie izaicinājumi biznesā

Anda Asere, 21.10.2016

Merava Orena (Merav Oren), Izraēlas startup Culiz.Market dibinātāja un koprades telpas Women Led Ventures (WMN) dibinātāja:
«Būt uzņēmējam ir grūti kā sievietēm, tā vīriešiem. Taču sievietēm tas ir nedaudz grūtāk. Sieviešu izaicinājumi sākas jau agrā bērnībā – izglītības sistēma (un armija Izraēlā) joprojām pret sievietēm izturas atšķirīgi, nekā pret vīriešiem. Ne tikai startup, bet arī biznesā kopumā ģimenes kapitāls parasti tiek izmantots, lai atbalstītu vīra, nevis sievas biznesu. Tāpat lielākajā daļā ģimeņu bērnu audzināšana un rūpes par mājsaimniecību tradicionāli joprojām ir sieviešu darbs. Līdz ar to sievietēm ir grūtāk uzsākt biznesu, jo tas prasa resursus, laiku, zināšanas un sapratni par tehnoloģijām. Vismaz Izraēlā šodien ir daudz atbalsta sistēmu sievietēm, kas dod spēku ticēt sev, apzināties, ka tas ir iespējams un redzēt piemērus, kam tas ir izdevies. Daudzas no šīm sievietēm apvienojas, lai palīdzētu un atbalstītu citas un izplatītu informāciju. Mēs piedzīvojam pārmaiņas, un uzņēmējdarbībā ir arvien vairāk sieviešu. Es esmu ļoti optimistiski noskaņota un redzu pozitīvus procesus notiekam Izraēlā un WMN.»

Foto: Tomer Foltin

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Joprojām Eiropā sievietes biznesu uzsāk retāk nekā vīrieši, jo īpaši - informācijas tehnoloģiju un komunikāciju jomā; lai veicinātu sieviešu iesaistīšanos uzņēmējdarbībā un startup biznesā, daudzās valstīs ir dažādas programmas un organizācijas, piemēram, Riga TechGirls, she codes, koprades telpa Women led ventures (WMN)

«Eiropā sieviešu skaits, kuras nodibina savu uzņēmumu, ir teju puse no vīriešu uzņēmēju skaita,» saka Anna Martineza (Ana Martínez), FACE Entrepreneurship preses sekretāre. FACE Entrepreneurship ir Eiropas Komisijas projekts, kas izstrādāts, lai veicinātu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju uzņēmējdarbību, strādājot ar tādiem aspektiem kā izvairīšanās no riska, noturība un izpratne par neveiksmi. A. Martineza domā, ka viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc uzņēmēju vidū sieviešu ir mazāk nekā vīriešu, ir tas, ka sievietes bieži vien ir mazāk pārliecinātas par sevi, nekā viņu vīriešu dzimuma kolēģi. Uzņēmējas, kuras piedalās FACE Entrepreneurship, bieži vien ir uztraukušās par to, vai viņām ir gana labas zināšanas, spējas un kontakti, lai veidotu veiksmīgu uzņēmējdarbību. Pašapziņas trūkums retāk novērojams vīriešu vidū, kuriem galvenās bažas parasti ir saistītas ar finansējuma piesaisti un sociālo atzīšanu. Sašaurinot aplūkojamo tēmu un analizējot IKT biznesu, redzams, ka 19% uzņēmēju šajā jomā ir sievietes. «Iespējams, tas ir saistīts ar to, ka daudzām sievietēm šķiet, ka tehnoloģijas nav domātas viņām. Palēnām mainās sieviešu un vīriešu attiecība Eiropas biznesā. Tas varētu būt saistīts ar iniciatīvām un programmām, kas stimulē startup aktivitāti sieviešu vidū. Taču tik un tā priekšā vēl tāls ceļš un ir svarīgi rādīt paraugus, ar kuriem sievietes var identificēties, lai rosinātu viņas uzņemties iniciatīvu ne tikai tehnoloģijās, bet arī sabiedrībā kopumā,» saka A. Martineza.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirgotājs Rimi piesaka sevi arī e-komercijas tirgū – oktobrī internetveikals tiks atklāts Latvijā, nākamā gada pirmajā ceturksnī Lietuvā, bet otrajā ceturksnī arī Igaunijā.

To Rimi jaunās izaugsmes stratēģijas prezentācijā otrdien pastāstīja Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais. Viņš uzsvēra, ka kompānijas ieskatā tieši tagad ir īstais brīdis uzņēmuma digitalizācijai, jo tam ir gatavi visi – gan tehnoloģijas, gan pircēji. Cilvēkiem kļūstot aizvien aizņemtākiem, nepieciešamība ērti iepirkties jebkurā laikā un vietā pašlaik sasniegusi teju vai maksimumu, tāpat kā tehnoloģiju attīstība un pieejamība.

Uzņēmuma digitalizācijā ieguldīti 7,7 miljoni eiro (2016.gadā 1,8 miljoni, 2017.gadā 2,6 miljoni, bet pērn 3,3 miljoni eiro) – gan tirgus un patērētāju, viņu paradumu izpētē, gan mobilās aplikācijas izstrādē, kas darbojas jau kopš 2018.gada decembra, elektronisko cenu zīmju ieviešanā, mobilo pakalpojumu un pašapkalpošanās skeneru ieviešanā, informēja «Rimi Baltic» grupas mārketinga un biznesa attīstības direktors Gustavs Fernstroms.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados pašvaldību aktivitāte energoefektivitātes jomā būtiski pieaugusi, obligātās likuma prasības nav izpildījušas vien dažas.

Lai gan energoefektivitātes paaugstināšanā aktīvi iesaistījusies arī Rīga, pašlaik tā ir vienīgā republikas pilsēta, kurā vēl nav ieviesta energopārvaldības sistēma, liecina Ekonomikas ministrijas (EM) sniegtā informācija. Likumā noteiktās prasības nav izpildījuši arī vairāki novadi, tajā skaitā Ķekava, Lielvārde, Mārupe, Ozolnieki, Olaine un Salaspils. EM gan norāda - nav izslēgts, ka kāda no minētajām pašvaldībām aktivitātes veic, bet ministrijai par to vēl nav paziņojusi.

Iesaistās brīvprātīgi

Lai gan pēdējos gados pašvaldību aktivitāte paaugstinājusies, energoefektivitātes pasākumi tajās joprojām tiek veikti retāk nekā privātajos uzņēmumos, novērojis Altum energoefektivitātes eksperts Edgars Kudurs. «Arī pašvaldībām pieejamas Altum aizdevuma un granta programmas, kā arī citi finanšu instrumenti, taču efektivitātes veicināšanā tās nereti ir pasīvākas nekā uzņēmēji. Iespējams, papildu motivācija ir peļņa un konkurētspēja,» uzskata eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nīderlandes pilsētā Zvollē, kas ir Overeiselas provinces galvaspilsēta, uzstādīs 5000 Latvijas uzņēmuma Vizulo izstrādātos Vizulo Mini Martin gaismekļus. Jau šobrīd pilsētu izgaismo 2500 gaismekļu, bet atlikušie tiks izvietoti jau tuvākajā laikā.

Ņemot vērā vienu no Zvolles pašvaldības mērķiem – koncentrēšanos uz nepārtrauktu attīstību un videi draudzīgu projektu īstenošanu – vadība pērn pieņēma lēmumu pakāpeniski pilsētvidē esošos gaismekļus nomainīt uz LED apgaismojumu, kas nodrošina lielāku energoefektivitāti. Tāpēc gan pērn, gan šogad tika izsludināts konkurss, kur abos gados par konkurētspējīgāko un atbilstošāko piedāvājumu atzina LED gaismekļu ražotāja Vizulo iesniegto piedāvājumu.

«Ielu apgaismojuma jomā Nīderlandē valda ļoti spraiga konkurence, jo milzīgu tirgus daļu ieņem vietējais uzņēmums Philips. Šis ir zīmols, kas par saviem apjomiem liekus komentārus neprasa. Ņemot vērā, ka Nīderlandē ir pietiekami attīstīta protekcionisma politika un vietējo uzņēmumu tiesību aizsargāšana, patīkami, ka spējam ne tikai pārliecināt ārvalstu klientus par savu produktu kvalitāti, bet arī konkurēt ar globāliem tirgus līderiem,» uzsver Jānis Zeltiņš, Vizulo valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Huawei šā gada flagmaņa «vieglā» versija ir kā radīta visiem tiem, kuri par tālruni nevēlas maksāt teju tūkstoti eiro

Iekārojamāko viedtelefonu sēriju «vieglo» versiju radīšana kļuvusi par diezgan populāru pēdējo gadu tendenci. Ar tiem ražotāji dod iespēju pragmatiskākajiem patērētājiem dzīvot ar domu, ka viņi tikuši pie flagmaņa, kas gan bieži vien pārmantojis tikai vārdu un dažas raksturīgākas iezīmes, taču neko vairāk. Toties vieglā versija ir teju uz pusi lētāka. Šajā lauciņā roku iesituši arī Huawei, kas šogad līdz ar jauno P10 laida klajā arī P10 Lite. Palūkosimies, cik plaša plaisa šķir šos abus modeļus.

Dizains

P10 Lite āriene ir pavisam klasiska un vienkārša. Skatoties ar acīm, tas nekādas īpašās emocijas neizraisa un pavisam noteikti nerosina vēlēšanos par katru cenu tālruni iegādāties. Sajūtas uz labo pusi mainās, paņemot tālruni rokās. Noslīpētā metāla līste starp divām aizsargstikla plāksnēm ne vien padara korpusu stingru, bet arī sūta smadzenēm signālu, ka šeit ir darīšana ar respektablu iekārtu, nevis kādu lētas plastmasas veidojumu. Individualitāti tālrunim piešķir vīles virsmas reljefs uz ieslēgšanas pogas, taču kopumā ierīce stipri atgādina Huawei otra zīmola Honor tālruņus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operators BITE uzsācis ieviest tīklā mazjaudas platjoslas tehnoloģiju standarta risinājumu Narrowband Internet of Things (NB-IoT), tā liekot pamatus pirmajam lietu interneta tīklam Latvijā. Uzsākti arī pirmie tehnoloģijas testi sadarbībā ar uzņēmumu «Teliko».

Lai gan lietu interneta attīstība tiek cieši saistīta ar 5G tehnoloģiju, jau šobrīd ir pieejamas ierīces, kas spēj apmainīties ar informāciju savā starpā, sniedzot priekšrocības saviem lietotājiem, piemēram, viedie gāzes un ūdens skaitītāji, atkritumu konteineri u.tml. To skaits nepārtraukti palielinās, uzsver mobilo sakaru operators. Jaunākās ekspertu prognozes liecinot, ka līdz 2025.gadam pasaules tirgū būs pieejami vairāk nekā 75 miljardi savienoto ierīču.

«Ikdienā redzam, ka arī savienoto ierīču lietojums strauji palielinās – BITES tīklā šādās ierīcēs aktīvi tiek izmantota jau katra sestā SIM karte. Lieliski apzināmies, ka pilnvērtīgai šo ierīču darbības nodrošināšanai nākotnē būs nepieciešama ne vien lielāka datu pārraides jauda, bet arī bezvadu tīkls, kas atbalsta to darbību. Tāpēc sadarbībā ar mūsu stratēģisko partneri tīkla attīstībā – tehnoloģiju gigantu «Huawei» – esam sākuši aprīkot BITES tīklu ar NB-IoT risinājumu, tā sperot soli pretī viedpilsētu idejas īstenošanai,» norāda BITES vadītājs Kaspars Buls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Huawei dizaineri pamanījušies ievietot prāvu 5,9 collu ekrānu krietni mazākām ierīcēm piedienošā korpusā

Kopš pērnā gada nogalē, vārda tiešākajā nozīmē zilās liesmās degdama, no skatuves nogāja viena no lielo telefonu «sejām» Samsung Galaxy Note 7, šajā lauciņā iestājās relatīvs pieklusums. Vismaz mūsu tirgū. Tomēr, kā jau teicis tautas dzejnieks Rainis, vieta ilgi nepalika tukša un jau šā gada sākumā uz veikaliem steidza Huawei milzenis Mate 9 ar 5,9 collu ekrānu.

Ķīnieši pilnīgi noteikti nav iesācēji tādu viedtelefonu izgatavošanā, kas daudziem lietotājiem pat pēc mūsdienu standartiem šķitīs pārlieku lieli. Jau 2013.gadā viņi laida pārdošanā Ascend Mate ar 6,1 collu ekrānu un kopš tā laika attīstījuši šo sēriju ļoti konkurētspējīgā produktā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atklāts, pēc attīstītāju vārdiem, šobrīd energoefektīvākais industriālais parks Latvijā - 23 000 kvadrātmetrus lielais «Lidostas Parks» Mārupes novada Saleniekos.

Parka projektētājs, būvnieks un attīstītājs ir uzņēmums «PICHE». «Lidostas Parka» izveidē investēti vairāk nekā 12 miljoni eiro, tā būvniecība noritēja pusotru gadu.

SIA «PICHE» valdes priekšsēdētājs Pēteris Senkāns norāda: «Pateicoties tam, ka nodrošinām visas būvniecībā nepieciešamās daļas, sākot no arhitektiem līdz apsaimniekotājiem, varam ļaut kompānijām īsā laikā nonākt no idejas līdz telpām.»

«Lidostas Parku» raksturojot maksimāla energoefektivitāte: biroji un noliktavas ir aprīkoti ar LED apgaismojumu, nodrošinot līdz 80% zemākas elektrības izmaksas, un telpās nodrošināta vienmērīga temperatūra visā to augstumā. Parka būvniecībā izmantotas inovatīvas tehnoloģijas, tā noliktavas īpaši pielāgotas kravu iekraušanai, paletes iespējams noliktavās kraut līdz pat griestiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Iepirkumā Jaunā Rīgas teātra pārbūvei iesniegti četri piedāvājumi

Lelde Petrāne, 17.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) izsludinātajā iepirkumā Jaunā Rīgas teātra būvniecībai Lāčplēša ielā 25, Rīgā saņemti piedāvājumi no četriem būvuzņēmējiem. VNĪ uzsāk vērtēšanas procesu.

Par tā rezultātiem tiks ziņots mēneša laikā, informē VNĪ valdes loceklis Jānis Ivanovskis – Pigits.

Piedāvājumus Jaunā Rīgas teātra pārbūvei iesnieguši būvuzņēmēji – AS "LNK Industries", SIA "Ostas celtnieks", piegādātāju apvienība 3A un SBSC. Par iepirkuma uzvarētāju un līguma summu varēs runāt tikai pēc piedāvājumu izvērtēšanas, informē J. Ivanovskis – Pigits.

Lai samazinātu nepamatoti lētu vai nepamatoti dārgu izmaksu riskus, iepirkuma prasības paredzējušas, ka būvniekam ir ne tikai jāuzbūvē Jaunais Rīgas teātris, bet turpmākos piecus gadus jāveic arī tā inženierkomunikāciju apkope. Jaunajā iepirkumā iekļauta arī teātra vajadzībām nepieciešamā tehnoloģiskā aprīkojuma iegāde, par ko iepriekš tika plānota atsevišķa iepirkuma organizēšana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) nodevuši Jaunā Rīgas teātra (JRT) būvlaukumu Lāčplēša ielā 25 pilnsabiedrībai "SBSC" vēsturiskās ēkas pārbūvei, lai teātris varētu atgriezties mājās līdz 2022.gada rudenim, informē VNĪ.

Sadarbība ar būvnieku turpmāk notiks pēc principa "Projektē un būvē". Tas nozīmē līguma izpildītāja visaptverošu atbildību par būvdarbiem un ļaus ātrāk risināt radušos izaicinājumus. Šāda pieeja dod garantiju, ka būvnieks izstrādās un īstenos tikai tādus risinājumus, par kuru realizācijas iespējām un drošības aspektiem būs pilnīgi pārliecināts.

"Šis ir sarežģīts un izaicinājumiem pilns būvniecības projekts. Jaunā Rīgas teātra būvniecību vēsturiskā pilsētvidē var salīdzināt ar Mihaila Čehova Rīgas krievu drāmas teātra pārbūvi, bet darbnīcu izbūvi, kas aizņem 2000 m2 pazemes telpas, ar Dzintaru koncertzāles mazās zāles projekta īstenošanu. Ciešā apbūve būvniekam un pasūtītājam rada papildu rūpes - celtniecības laikā maksimāli saglabāt apkārtējo ēku iedzīvotāju dzīves kvalitāti un rūpēties par blakus esošo celtņu drošību. Drošība ir prioritāte neatkarīgi no projekta gaitas - pat, ja tā īstenošana tādēļ uz laiku ir jāaptur - tā ir un būs VNĪ prasība. Paši veiksim arī būvuzraudzību un būsim stingri savās prasībās par darba kvalitāti un izpildes termiņu. No būvnieka gaidām konstruktīvu sadarbību un atbildīgu pieeju, lai kopā īstenotu izvirzīto mērķi - izveidot Rīgā Eiropas līmeņa teātri," norāda VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Papildināta - Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca izsludinājusi 13 iepirkumus iekārtu iegādei un renovācijai

Žanete Hāka, 20.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca plāno iegādāties vairākas jaunas iekārtas, liecina kompānijas paziņojums Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā.

Kā liecina kompānijas skaidrojums Nasdaq Riga, uzņēmums plāno īstenot projektu Kompleksi risinājumi AS Rīgas Elektromašīnbūves Rūpnīcas energoefektivitātes paaugstināšanai.

Uzņēmums par 95 tūkstošiem eiro iecerējis pirkt abrazīvās attīrīšanas kamera virsmu attīrīšanai pirms krāsošanas. Par 12 tūkstošiem ieplānots iegādāties presi ar matricu komplektu uzgaļu montāžai, bet par 45 tūkstošiem – žāvēšanas krāsni.

Par 250 tūkstošiem eiro uzņēmums plānojis iegādāties hidroabrazīvās griešanas iekārtu, bet par 60 tūkstošiem - kompaundštanci vilces elektrodzinēja statora lokšņu sagatavju izciršanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē ir vairāki elektroenerģijas iegūšanas veidi, taču bieži vien tie rada pamatīgu kaitējumu apkārtējai videi. Astanas EXPO izstādē ir prezentēts jauns un ekoloģiski tīrs elektroenerģijas iegūšanas veids – no parastiem telpaugiem un pupām.

Alternatīvās elektroenerģijas kompānija BIOO ir izstrādājusi īpašus biopaneļus, kuros var audzēt dažādus augus. Lai no augiem iegūtu elektroenerģiju ir nepieciešams ūdens, augsne un, protams, paši augi. Enerģija tiek iegūta no augsnē esošajām baktērijām, kuras patērē augu izdalītās organiskās vielas. Procesa rezultātā rodas elektroni, kuri rada elektrisko strāvu.

Piedevām kompānijas BIOO panelī izvietotie elektrodi no augu saknēm savāc elektronus un izdala ūdeņradi, kas reaģē ar gaisā esošo skābekli, kā rezultātā rodas ūdens. Respektīvi, panelī esošie augi paši spēj sevi nodrošināt ar nepieciešamo ūdeni. Nākotnē paredzams, ka ar šīs tehnoloģijas palīdzību varētu apzaļumot tuksnešus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Pasaule virzās uz digitālām valstīm, pilsētām, biznesu un izglītību

Eduards Tutarašvili Cisco vadītājs Baltijas valstīs, 30.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēl pirms astoņiem gadiem neeksistēja viedtālruņi, bet tagad mēs lejupielādējam apmēram 180 miljardus mobilo aplikāciju. Un kurš gan būtu domājis, ka viens no senākajiem pakalpojumiem pasaulē - taksometru bizness, kādreiz nokļūs zem digitālā spiediena? Digitālā transformācija ik dienas izplatās visās nozarēs.

Globālo līderu, tehnoloģiju un produktu ražotāju mērķis šodien ir savienot ar internetu katru produktu un pakalpojumu. Tai pat laikā nav noslēpums, ka katras ierīces vērtība ievērojami pieaug, tiklīdz tā kļūst inteliģentāka. Vienkārša LED spuldze maksā ap 5 EUR, bet tās vērība pieaug vismaz 10 reizes, kad tā ar mērķi atvieglot mūsu ikdienu, tiek savienota ar internetu. Tagad sēžot birojā, mēs varam ar sava viedtālruņa palīdzību izslēgt mājās atstātās spīdošās spuldzītes.

Līdz ar straujo IT tehnoloģiju attīstību, globālajā dienas kārtībā izvirzās daudz plašāki jautājumi, kurus tehnoloģiju nozare vienatnē nespēj atrisināt, piemēram, izglītības izvēle. Cisco sadarbībā ar Snapshots veica aptauju, lai noskaidrotu, kura pašlaik šķiet visperspektīvākā profesija Latvijā. Un bijām pārsteigti, saņemot rezultātus - 51% Latvijas iedzīvotāju par perspektīvāko atzīst informācijas tehnoloģijas. Jāsecina, ka digitalizācijai attīstoties, IT prasmes būs iespējams pielielot gandrīz visās iespējamajās darba jomās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atklāts "Maxima Latvija" modernizētais loģistikas centrs Ķekavas pagasta "Abrās".

Uzņēmums loģistikas centrā veicis investīcijas teju 3 miljonu eiro apmērā, paaugstinot efektivitāti šajā blokā par 30%. Tas paveikts, ieviešot ļoti šauro eju risinājumu, mākslīgo intelektu, videi draudzīgus risinājumus, kā arī palielinot litija-jonu elektroiekrāvēju skaitu par vienu piektdaļu.

"Ik gadu augam un attīstāmies, atverot jaunus veikalus Rīgā un reģionos, tādēļ arī loģistikas centram jāaug un jāattīstās līdzi veikalu tīklam, kļūstot efektīvākam. Iekšējo procesu efektivizācija jau vairākkārt sevi ir apliecinājusi. Pārdomāti investējot jaunākajās tehnoloģijās un procesu automatizācijā, mūsu mērķis bija celt katra darbinieka vērtību uzņēmumā, vienlaikus atvieglojot darba ikdienu," komentē "Maxima Latvija" vadītājs Viktors Troicins.

Komentāri

Pievienot komentāru