Jaunākais izdevums

Nauma Nadeždina grāmatas domātas brīvām dvēselēm. Šis rakstnieks ļaujas iekšējās pasaules balsij un pasaka skaļi to, ko viņa sirds tāpat jau zina. Dzīves līkloči, kuros kā maldugunis iedegas karjera čekas skolā un katoļu baznīcā, mietpilsoniska idille ar sievu, bērniem, māju un biznesu, izmetuši Naumu patstāvīgu atziņu krastā.

Vai viegli dzīvot apzinātu dzīvi?

Nav viegli, toties interesanti gan. Dzīve vispār nav vienkārša, tiklīdz tajā kaut ko sāc saprast, vienlaikus atskārsti, cik tā patiesībā ir sarežģīta. Nākotne slēpjas mūsu pagātnē, viss sākas ar piedzimšanu – bērns virzās uz priekšu pa nospraustu, izvēlētu ceļu. Bet tikai paaugoties mēs saprotam, kāpēc bija vajadzīga šī pieredze, jo tā veido mūsu dzīvi. Viss, kas ar mums notiek, paliek apziņā. Es pa īstam kļuvu pieaudzis un sāku dzīvot apzinātu dzīvi pirms gadiem pieciem, lai gan apziņas uzplaiksnījumi gadījās arī agrāk.

Kas pamodināja jūsu apziņu?

Neviens nemodināja. Tur jau tā lieta, ka es neko nesapratu! Uzskatu, ka mēs visi atrodamies skolā, viens to sauc par mīlestības, otrs – Dieva skolu. Bet nosaukumam nav nozīmes, galvenais, ka visi šajā skolā kaut ko mācās un regulāri kārto eksāmenus, lai tiktu nākamajā klasē. Kad sāku dzīvot ar Dievu un saprast dzīvi, domāju – tagad man ir jāiegūst eksistences jēga, jāatbild uz jautājumiem: kāpēc esmu šai pasaulē nācis, kas man ir jāizdara? Bet, tiklīdz samierinājos un pieņēmu savu aicinājumu, mainījās visa mana dzīve, sākās kaut kas jauns. Patiesībā dzīve ir process, ceļš bez fināla, nepārtraukta kustība. Miera stāvoklis nav iespējams, tikai virzība uz priekšu vai – atpakaļ. Progress vai regress.

Vai jūsu progress izpaužas grāmatu rakstīšanā?

Jā, pašlaik strādāju pie savas astotās grāmatas. Rakstīt sāku samērā nesen, taču grāmatas lasu, kopš sevi atceros. Pēc kārtējās grāmatas izlasīšanas es vēl ilgi turpināju dzīvot kopā ar iepazītajiem varoņiem, jo man negribējās šķirties. Pats izdomāju turpinājumus un piedzīvojumus, tās bija manas bērnības nevainīgās spēles. Bet pašam rakstīt man vienmēr bija slinkums, līdz atklāju, ka pasaulē mīt Dievs. Pirmoreiz iegāju kristīgā baznīcā, kad man jau bija pāri trīsdesmit gadiem. Tā man, materiālistiski vispusīgi izglītotam, bija gluži jauna skola.

Vai tad VDK augstākajā mācību iestādē jūs neiepazīstināja ar pasaules uzbūves principiem?

Jā, bet es to nepabeidzu, ieguvu tikai zināmus pamatus.

Kā jūs nokļuvāt pie čekistiem?

Sapņoju kļūt par izlūku. Vai tad jums nepatika grāmatiņas par izlūkiem un specdienestiem?! Man arī patika attīstīt savas analītiskā prāta spējas, bet VDK deva vislabāko skolu Padomju Savienībā. Un ne jau pēc diploma, kur bija tikai trīs disciplīnas: specialitāte, svešvaloda, militārā mācība; tā bija vienīgā vieta, kur mācīja domāt. Visās pārējās PSRS augstākajās mācību iestādēs mācīja nedomāt. Man bija ļoti labas perspektīvas, taču es nomācījos tikai divus gadus, tā teikt, sāku domāt un gāju tālāk.

Savā autobiogrāfijā rakstāt, ka no VDK aizgājāt romāna dēļ – jūs atstājāt sievieti stāvoklī, un viņa uzrakstīja niknu vēstuli komunistiskās partijas komitejai...

Jā, mani izmeta. Pēc rakstura esmu ļoti slinks. Ja varu kaut ko nedarīt, tad arī nedaru, bet, ja kaut ko esmu iesācis, tad eju līdz galam. Tāpēc, iestājoties VDK augstskolā, man bija Dzeržinska teicamnieka stipendija un apkārtējie man zīmēja visrožainākās nākotnes ainas. Taču Dieva plānos es nefigurēju kā slepenais izlūks, tāpēc arī tik savdabīgā veidā nācās aiziet. Patiesībā sieviete bija tikai formālais atlaišanas iemesls, jā, viņa uzrakstīja vēstuli, taču sievietes ne vienmēr pašas izdara neapdomīgus gājienus – viņām kāds pasaka priekšā. Saprotiet, katrs cilvēks dzīvē tiecas pēc labākā, tāpēc es to sievieti nevainoju. Par laimi, Dievs ar mani komunicē caur dažādām sievietēm. Šajā ziņā Viņš pret mani ir ļoti labs.

Katoļu pasaulē jums dažos gados izveidojās apskaužama karjera – bijāt baznīcas labdarības organizācijas direktors, kandidējāt uz pasniedzēja vietu garīgā seminārā un gatavojāties studēt Pāvesta Universitātē Itālijā. Kāpēc nenoturējāties?

Visām reliģiskām organizācijām, nemaz nerunājot par sektām, kas dibinātas, lai no ļaudīm vāktu naudu, ir savi mīnusi: mācītāji jābaro, viņiem gribas braukt ar mašīnām, runāt pa mobilajiem telefoniem, strādāt ar datoriem. Mācītājiem vispār daudz ko gribas, un tas ir tikai dabiski, jo arī viņi ir cilvēki. Tāpēc baznīca domā vairāk nevis par kādas dvēseles glābšanu, bet draudzes locekļu piesaistīšanu, lai vairotu ienākumus. Dvēseles glābšana nav orientēta uz kabatu! Kā ikviena slēgta struktūra, baznīca dzīvo pēc saviem iekšējiem likumiem un pēc būtības ne ar ko no VDK neatšķiras. Tur nav nekādas patiesības, strīdi par mantu gan. Esmu bijis abās un varu salīdzināt - man vairs nav ilūziju.

Vispār man dzīvē bija grūts periods, kad vajadzēja psihologa palīdzību. Sāku apmeklēt psihoterapeitu. Ziniet, viņa pakalpojumi iemācīja man dzīvot pilnvērtīgu dzīvi bez jelkādas palīdzības. Par to viņam saku paldies. Arī baznīcai esmu pateicīgs par gūto pieredzi, lai gan – to pašu varēju iegūt, lasot grāmatas. Baznīcas periodā es intensīvi apguvu Bībeli un saskatīju tajā lietas, kas izbrīnīja gan draudzes locekļus, gan klostera māsas. Piemēram, visi ir pilnīgi pārliecināti, ka Ābrams dzīvoja kopā ar tēvu līdz viņa nāvei. Taču Bībelē ir precīzi norādīts – Ābrams pameta savu tēvu. Tātad viņi konfliktēja. Bet cilvēki, lasot manu pirmo grāmatu «Es, Ābrams...», jautā – kā tu to visu izdomā? Es neko neizdomāju! Šo grāmatu izlasīja kāda inteliģenta pareizticīgo mūķene, kura atzinās, ka gribējusi manuskriptu sadedzināt – tik liels bija viņas sašutums. Taču pagāja divas nedēļas, un viņa man zvana: «Vēlreiz pārlasīju Bībeli un jūsu sacerējumu, diemžēl jums izrādījās taisnība..» Cilvēkam salūza stereotipi, priekšstati par to, cik tas ir skaisti, kad tēvs gatavojas pārlauzt savam dēlam rīkli. Tas noteikti bija skaisti, kad Ābrams gatavojās upurēt savu dēlu: sasēja viņu, nolika guļus, izvilka nazīti un pacēla roku dūrienam... Daudzi cilvēki no šī skata izjūt kaifu – lūk, ticības augstākais apliecinājums! Saprotu, ka ir grūti kritiski paraudzīties uz pareizi iepotētiem kadriem.

Baznīcas institūcijas un reliģiskās organizācijas sevi ir izsmēlušas. Es tajā nevienu nevainoju, jo pastāv reāls vēsturisks process – pirms gadu tūkstošiem pastāvēja citas reliģiskas organizācijas, piemēram, antīkās Grieķijas dievu panteons vai tempļa priesteru pārvaldītā senā Ēģipte ar faraonu priekšgalā, vai šamaņu kulti cilšu dzīvē. Es gribu, lai cilvēki saprastu - ikviena reliģiska organizācija (katoļu, luterāņu, musulmaņu, jūdaisma, pareizticīgo, visas te neminēšu) redz sevi kā visaugstāko vērtību. Kad jūs atnāksiet pie kādas ticības mācītāja un jautāsiet – kā man iemācīties dzīvot ar Dievu, saņemsiet sekojošu atbildi: «Mūsu organizācijā ir noteikti likumi, ievēro tos, un viss tev būs labi.» Jebkurā baznīcā tev izstāstīs, kā vajag pareizi lūgties, gavēt, ko drīkst vai nedrīkst darīt. Pats esmu izgājis šo ceļu, lai saprastu – tas ir apmāns. Visos laikos ticība Dievam un cilvēka vēlme būt kontaktā ar Absolūtu ir nemainīga, bet reliģisko institūciju formas - mainīgas. Ja patiesība tiešām būtu kādā organizācijā, tā paliktu nemainīga, taču vēsturiski viena reliģija nomaina otru. Bet visas reliģijas saka – mums pieder patiesība. Pie tam tās visas drusku liekuļo, jo ikvienas ticības mācības pamatā ir nevis organizācijas, bet viena konkrēta cilvēka personiskās attiecības ar Dievu. Piemēram, Muhameds bija pirmais, kurš sāka pielūgt Dievu tā, kā viņš to dara. Visi apkārtējie pirms Muhameda Dievu pielūdza citādi. Arī Jēzum apkārt bija ļoti daudz jūdu, kuri dzīvoja pēc saviem vispārpieņemtajiem likumiem. Bet Jēzum bija savas, personiskas attiecības ar Dievu, kas šajos rāmjos neiekļāvās.

Bet Jēzus bija Dieva dēls...

Un jūs esat pārliecināts, ka neesat Dieva dēls? Es esmu Dieva dēls. Es to zinu, jo par to ir rakstīts Bībelē. Jēzus arī to zināja, viņš nekur nav teicis, ka ir Dievs. Viņš taču teica «Tēvs mūsu», nevis «Jēzus Tēvs»! Jēzus mācīja, ka mēs visi esam Dieva bērni. Jēzus, Buda, Ābrams, Dāvids, Zālamans un citi gudrie - viņi visi devuši savu ieguldījumu cilvēka attiecībās ar Dievu. Šie personāži pārkāpa esošās reliģiskās organizācijas robežas un gāja tālāk. Bet viņu sekotāji radīja jaunu organizāciju. Taču, lai kā kāds censtos sekot sava skolotāja – Kristus, Budas vai Muhameda – bauslībai, nekas nesanāk. Sanāk tikai tiem, kuri iet savu ceļu. Piemēram, Svētais Asīzes Francisks neatkārtoja Kristu, viņam bija personiskas attiecības ar Dievu un visa dzīvā radība – brāļi un māsas. Ikviens cilvēks ir unikāls, un tikpat neatkārtojamas ir viņa attiecības ar Dievu.

Bet cilvēkiem patīk, ja kāds draudzīgi uzsit uz pleca, no sērijas, tu labi dari...

Piedodiet, iztēlojieties, ka esat saticis meiteni un iemīlējies. Vai jūs gribēsiet, lai kāds pateiktu – tu pareizi to dari; lai pie katra soļa jums skanētu – ne tā tu bučojies, tas jādara šitā!? Dievs ar mani sarunājas caur sievietēm, man bijušas trīs sievas. Tās bija trīs unikālas attiecības. Nekas nav atkārtojams, ne mūsu prieks, ne bēdas, ne iepazīšanās vienam ar otru. Un tas pats notiek starp cilvēku un Dievu. Tā ir vienīgā doma, ko es pūlos izteikt savās grāmatās. Draugi, visi jūsu stereotipi neko nenozīmē, svarīgas ir tikai jūsu personiskās attiecības.

Tēlaini izsakoties, kamēr mums nav sievas, mēs varam tikai iztēloties, kāda viņa būs. Lieta tāda, ka Dievs pastāvīgi mainās.

Kā hameleons?

Nē. Visas reliģijas runā par to, ka Dievs ir mīlestība. Bet mīlestības izpausmēm nav robežu, un mīlestībā arī nav vietas organizācijām. Jaunā garīguma laiks jau sen ir pienācis. Cilvēki, kuri lasa Jauno Derību un mīl Jēzu, zina, ko viņš pirms diviem tūkstošiem gadu sacīja – ir pienācis laiks Dievu pielūgt nevis Jeruzalemē, bet garā un patiesībā. Es neko jauno neesmu atklājis, tikai to pašu pasaku mazliet citādi – attiecības ar Dievu ne ar ko neatšķiras no attiecībām ar līdzcilvēkiem. Es nelūdzos, atkārtojot aprobētas formulas, teiksim, Tēvreizi. Lai cik dīvaini tas kādam šķistu, mana komunikācija ar Dievu notiek caur cilvēkiem. Tas ir ļoti sarežģīti, piemēram, mana sieva par mani zina tikpat daudz, cik Dievs. Starp mums nav noslēpumu. Pamēģiniet savai sievai pateikt visu, kas uz sirds! Kristieši grēkus sūdz baznīcā, bet es eju uz grēksūdzi pie savas sievas. Protams, daudz vieglāk būtu izsūdzēt grēkus mācītājam, svešam cilvēkam, taču sievai – daudz interesantāk.

Vērot viņas reakcijas, ja?

Nē, vērot Dieva reakciju! Sieva, atšķirībā no mācītāja, savu vīru labi pazīst. Sieva, bērni, radinieki, draugi, paziņas – saskarsme ar viņiem man nozīmē saskarsmi ar Dievu. Es cenšos ļaudis sev apkārt darīt laimīgus.

Tā ir beznosacījuma mīlestība, respektīvi, noturīga tieksme pēc mīļotā cilvēka laimes. Tās dēļ esmu gatavs sevi nemitīgi mainīt. Sadzīves apziņā cilvēki mīlestību iztēlojas otrādi – man jābūt laimīgam, bet mīļotajam sevi jāmaina: jāatmet dzeršana, smēķēšana, jārunā patiesība. Taču īsta mīlestība neizvirza nekādas prasības.

Manos priekšstatos laimīgs cilvēks ir tad, ja viņam blakus ir, ko mīlēt, viņš var sevi realizēt sabiedrībā un justies brīvs. Man apkārt ir daudz cilvēku, kuri kaut ko dara, baiļu vadīti. Kad pamanu, ka sieva pārstāj būt pret mani atklāta, jo baidās sāpināt, es viņai izvirzu ultimātu un skarbā balsī saku – ja tu gribi, lai mēs dzīvotu ilgi un laimīgi un nomirtu vienā dienā, tad patiesību un tikai patiesību! Cita runa, ja esi nolēmusi no manis aiziet... Apkārtējiem, kā redzat, ar mani nav viegli, es neucinos, nedāvinu ziedus, bet tiecos pēc normālām cilvēciskām attiecībām, kurās varam būt paši, bez izlikšanās.

Starp citu, grāmatā Apokalipse es rakstu par Jāņa vīzijām, kuras viņš Atklāsmes grāmatā traktējis kā šausmas, briesmas un pasaules galu. Es šīs pašas vīzijas tulkoju kā izcilu mīlestības vēsturi, par to, kā Dievs mīl cilvēkus un apsola viņiem, ka nekas no aprakstītajām šausmām nenotiks.

Rakstot jūs radāt jaunu realitāti vai aprakstāt, jūsuprāt, jau esošo?

Rakstu samērā brīnumainā veidā, jo, būdams slinks, nekad neko nerakstītu, ja zinātu, kas būs nākamajā lapaspusē. Es redzu kino un to arī pierakstu. Kāds būs nākamais kadrs, es iepriekš nezinu. Esmu ģimenē audzināts tradīcijās, kurās Bībeli uzskata par svētu grāmatu, tāpēc arī manī pašā notiek stereotipu nomaiņa. Tiklīdz manā kino kaut kas neatbilst stereotipam, es «izslēdzu» filmu un metos pie Bībeles, bet kļūdas salīdzinājumā neatrodu. Protams, arī mana dvēsele ir nemierīga, jo mainīt domāšanu vienmēr ir sāpīgi.

Kādus stereotipus jums bija visgrūtāk pārvarēt?

Tie visi saistīti ar Dievu un reliģiju, tātad - ar manu pasaules uztveri un izjūtu. Man, piemēram, bija šoks, kad Bībelē lasīju, kā Sāra savu vīru Ābramu nosauc par riebekli. Tiešām, man nebija viegli noticēt, ka visu ticīgo tēvu, cienījamo patriarhu viņa paša sieva tā lamā. Starp citu, daudziem kristiešiem šī vieta tā arī palikusi klupšanas akmens, lai gan esmu saņēmis pārmetumus, no sērijas, nu jūs gan pārsālījāt. Bet es saprotu, ka Sāra ne tādiem vien vārdiem varēja mētāties, jo viņa bija dzīvs cilvēks.

Jums ir dzīva fantāzija...

Te nav runas par fantāziju, es nezinu nevienu sievieti ne savā dzīvē, ne vēsturē vispār, kura gūtu baudu no tā, ka vīrs viņu pārdod. Ja kāds atvedīs pie manis sievu, kura no šāda darījuma izjutusi kaifu un saka: «Mīļais, kāds tu esi malacis, cik forši ar mani nopelnīji!» – tad es savus vārdus ņemšu atpakaļ un grāmatu pārrakstīšu. Un neaizmirsīsim, ka otrreiz Ābrams savu sievu pārdeva, kad viņa jau bija stāvoklī.

Visas manas grāmatas – vai tas būtu detektīvs, trilleris vai katastrofa — izriet no Bībeles, tās ir sarunas. Es neaprakstu ne varoņus, ne dekorācijas, ne detaļas, jo man pašam šāda veida apraksti traucē ieraudzīt to, ko vēlos, raisa diskomfortu. Tāpēc ar lasītāju es spēlēju rotaļu – izdari pats: iztēlojies Ābramu, Dāvidu vai Jēzu tādu, kādu gribi! Mani vienmēr garlaikojuši saulrieta vai asnu dīgšanas apraksti; ja gribu, es pats varu iedomāties, kā tas notiek, tāpēc arī savu lasītāju neapgrūtinu. Bet mani dialogi ir lasāmi raiti un viegli, vismaz tādas ir atsauksmes.

Vai literārā darbība jums ļauj arī pelnīt naudu?

Pagaidām savā daiļradē esmu vienīgi zaudējis daudz naudas. Taču es nevaru nerakstīt, jo uzskatu - pasaulē tieši šo grāmatu pietrūka. Šodien grāmatu bizness bieži tiek būvēts tā, ka rakstniekam jāmaksā par izdošanu. Bet es neko neieguldu un neuzstādu arī nekādas prasības. Līdz šim brīdim par savām grāmatām neesmu saņēmis nevienu latu vai rubli, lai gan Krievijā un Latvijā mani lasa. Visu dzīvei nepieciešamo es saņemu par velti, arī zināšanas, tādēļ es naudu par savām grāmatām neprasu. Zinu, kā tiek veidots grāmatu bizness, Krievijā man piedāvāja kļūt par megazvaigzni, izdevējiem bija tikai viens nosacījums – man būtu jāraksta grāmatas nevis par Dievu, bet, piemēram, geju puisīti. Par to man solīja miljonu tirāžas. Es tomēr izvēlos brīvību rakstīt par to, ko vēlos. Pazīstu kādu Krievijas rakstnieci, kura paklausīja izdevniecības nosacījumiem – tagad viņa ir ļoti iecienīta autore sadomazohistu lokā...

No kā jūs dzīvojat?

Ja teikšu, no Svētā gara, neticēsiet.

Kāpēc? Bet vajag arī ēst, dzert, jumtu virs galvas...

Man maksā par žurnālu rakstiem, taču izdzīvot no tā nevar. Mēs pārtiekam no tā, ko pelna mana sieva Nadežda. Bet es periodiski viņai pajautāju, vai nebūtu laiks mest pie malas rakstīšanu un sākt nodarboties ar nopietnām lietām. Un sieva atbild – nevajag. Man ir paveicies - eņģeļi pie manis nāk sieviešu veidolā.

Vai jūs vienmēr pavadījusi sajūta, ka kāds palīdz?

Daudzi, iepazinuši manu biogrāfiju, saka: «Nabadziņ, kā tev nav paveicies, mums tevis žēl.» Uz likteni var skatīties dažādi, piemēram, kāds ir tavs bankas konts – man tur ir mīnus 800 lati; vai kādu amatu tu ieņem – mans amats ir būt cilvēkam. Tāpēc nav nekāds brīnums, ka daudziem es esmu cilvēks, kurš visu pazaudējis. Bija tik daudz iespēju, bet viņš no visa atteicās. Lūzers! Vienlaikus ir cilvēki, kuri šo situāciju traktēs citādi – johaidī, cik viņš ir brīvs, nepiesaistīts, viņam pret šo pasauli nav nekādu pienākumu! Es viņu apskaužu, tā arī būtu jādzīvo. Es jūtos brīvi!

Vai jūs uztrauc tas, kas notiek šodienas pasaulē, valstī, kurā dzīvojat?

Protams, uztrauc, bieži par to domāju, taču arī saprotu, ka neesmu politiķis. Katram cilvēkam ir savs aicinājums, mans uzdevums ir noiet zināmu ceļu un liecināt par to citiem. Šai pasaulē ir iespējams būt laimīgam un dzīvot harmoniskā saskaņā ar Dievu ārpus baznīcas.

Dievs ar mani spēlējas. Esmu normāls cilvēks, un man dažreiz ienāk prātā doma – vai nevajadzētu visu pamest un nodarboties ar kaut ko citu. Neesmu populārs, man nav tūkstošiem sekotāju, nevienam no manis neko nevajag. Bet šajā dzīves tonusa kritumā es saņemu e-pasta vēstuli no nezināma cilvēka, kurš, izlasījis manu grāmatu, raksta: «Naum, jūs esat atvēris man acis, dvēseli, sirdi...» Vārdu sakot, vienmēr kritiskos brīžos es saņemu atbalstu no ārpuses. Pagaidām vēl neviens uz mani nav metis akmeni.

Dzīvoju pateicībā par visu, kas ar mani notiek. Bet notiek jau tas pats, kas ar visiem, piemēram, valstī ir krīze un mans materiālais stāvoklis pasliktinās. Latvijā atrodos sievietes dēļ, Rīgā dzīvo mana tagadējā sieva. Bet ir arī citi iemesli – Latvija ir valsts ar unikālu reliģisko «pofigismu». Te ir visas iespējamās konfesijas, pie tam neviena no tām nav vadošās pozīcijās. Ne Krievijā, ne citur Eiropā nav tādas vienreizējas situācijas, varbūt vienīgi Amerikā, tikai tur nav šī Latvijai raksturīgā «pofigisma». Visi amerikāņi svētdienās apmeklē baznīcu, un nevis tāpēc, ka ticētu – vienkārši, tā pieņemts, visi tā dara. Bet manai radošai darbībai ideāla vieta ir tieši Latvija, jo te mani neviens nevajā un neapvaino, mani uzklausa un piekrītoši pamāj ar galvu. Esmu dzīvojis gan pareizticīgā, gan katoļu zemē, un tas ir šausmīgi. Kāpēc Krievija pieļāva sociālistisko revolūciju? Jo tur ļoti spēcīga bija pareizticīgā baznīca, un Dieva likumus bērniem burtiski kala galvās. Ja kaut ko ilgi baksta, sākas pretreakcija, nāk vēmiens. Ar uzspiešanu neko labu nepanāksi, tāpēc man tik ļoti patīk šejienes reliģiskais «pofigisms» – tā ir brīvība. Tu vari iet un darīt, ko gribi, neviens pakaļ neskatīsies, piemēram, ka katolis iegājis pareizticīgo baznīcā. Krievijā kaut kas tāds nebūtu iespējams.

Tātad izbaudāt demokrātijas priekšrocības, ja?

Jā, man nav nekas pret pastāvošo iekārtu, bet man nepatīk šī civilizācija, jo tā pēc savas būtības ir bezdievīga. Mēs dzīvojam tādā zinātniski tehniskajā progresā, kur Dievam vietas nav. Cilvēku radītajā pasaules sadalījumā taisnība un godīgums neeksistē. Piemēram, Krievijā ir pirmās šķiras ļaudis, kuriem ir tiesības uz neatkarību, kā osetīniem, un ir otrā šķira, kā čečeni, kuriem šādu tiesību nav. Un Rietumi darās līdzīgi, piemēram, kosoviešiem dod brīvību, bet baskiem – ne.

Pēc būtības labā un ļaunā jēdzieni ir nosacīti. Krieviem nokļūt veco ļaužu pansionātā ir kauns un negods, amerikāņiem – vecumdienu sapnis. Ir tikai mūsu vēlme darīt labu vai sliktu. VDK mums mācīja, ka ikviena cilvēka darbībā var atrast līdz 16 spiegošanas pazīmēm. Tātad potenciāli katru cilvēku var apvainot spiegošanā - viss šai pasaulē ir atkarīgs no atskaites punktiem, kā mēs uz lietām paskatāmies.

Lasot Bībeli, es varu pateikt, kur rakstījis cilvēks, kur – Dievs. Piemēram, Kristus debesu valstību min apmēram 80 reizes, viņam tas bija ļoti svarīgi. Un visas Kristus līdzības par debesu valstību runā vienu – pasaules pieņemšanu visā tās pilnībā, neko nešķirojot. Un tad es lasu, ka Kristus Pēterim apsola radīt savu baznīcu un dot viņam debesu valstības atslēgas. Kādas atslēgas, ja Kristus līdzībās debesu valstība ir, piemēram, jūrā iemests tīkls, kas savāc visu?! Diemžēl baznīca it visā ieviesusi zināmas korekcijas, tā liek mums dzīvot bailēs, dzīvot noteiktu likumu ietvarā, definējot grēkus un upurus. Bet Dievs ir mīlestība. Pašreiz es tieši rakstu grāmatu par to, ka desmit baušļiem nav nekāda sakara ar Dievu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par spīti dzīvnieku aizsardzības organizāciju protestiem, Saeima pēc kaismīgām debatēm steidzamības kārtā pieņēmusi Dzīvnieku aizsardzības likuma grozījumus, kas atļaus dzīvniekus nokaut saskaņā ar reliģisko kopienu tradīcijām, tādejādi bruģējot ceļu Tautas partijas biedra biznesam.

Atļauj reliģisko kaušanuLīdz šim lauksaimniecības dzīvniekus Latvijā varēja nokaut tikai pēc apdullināšanas, vienīgais izņēmums bija galējas nepieciešamas gadījumi, kā arī gadījumi, kad dzīvnieks jānokauj, jo iespējama nobeigšanās traumas vai slimības dēļ.

Reliģiskās kaušanas aizstāvji uzsver, ka Latvija līdz šim bija viena no četrām ES dalībvalstīm, kur nebija atļauta lopu kaušana saskaņā ar reliģiskām tradīcijām, turklāt šāda aizlieguma atcelšana pavērs Latvijas uzņēmējiem iespējas eksportēt gaļu uz valstīm, kurās ir lielas musulmaņu un ebreju kopienas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lems par reliģisko svētku dienu noteikšanu likumā

Madara Fridrihsone, 20.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

6. janvāris – Zvaigznes diena, 7. janvāris – vecticībnieku un pareizticīgo Ziemassvētki, 15. augusts – Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas diena, 31. oktobris – Reformācijas diena, kā arī Jom Kipura jeb Grēku izpirkšanas svētku diena likumā «Par svētku un atceres dienām» varētu tikt noteikti par reliģisko svētku dienām.

Tāpat likumā ir plānots noteikt, ka citus reliģiskos svētkus atzīmē konfesiju noteiktajos datumos.

Minētie likuma grozījumi, kurus izstrādājuši Reformu partijas deputāti, ceturtdien nodoti izskatīšanai Saeimas komisijās.

Likumprojekta autori norāda, ka daļu no reliģiskajiem svētkiem, proti, Ziemassvētkus un Lieldienas, kas tiek atzīmēti saskaņā ar Gregora kalendāru, valsts jau ir noteikusi par svētku dienām, tādēļ valstij būtu jādod saviem pilsoņiem iespēju reizi gadā pēc darbinieka izvēles, vienojoties ar darba devēju, svinēt nozīmīgu vienu reliģisko svētku dienu, pavadot svētkus kopā ar ģimeni un apmeklējot pasākumus savā draudzē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

VID trīs katoļu baznīcu draudzēs izņēmis vairākus desmitus tūkstošus eiro lielus ziedojumus

LETA, 13.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) kratīšanās trīs Latvijas Romas Katoļu baznīcu draudzēs izņēmis vairākus desmitus tūkstošus eiro lielus ziedojumus.

Tikmēr reaģējot uz kratīšanām Latvijas Romas Katoļu baznīcas dievnamos, tieslietu ministrs Jānis Bordāns (JKP) Garīgo lietu padomē aicinās Valsts ieņēmumu dienestam (VID) skaidrot baznīcās saņemto ziedojumu uzskaites pareizību, informēja ministra preses sekretārs Andris Vitenburgs.

Bordāns šodien iepazīšanās vizītē tikās ar Rīgas arhibīskapu metropolītu Zbigņevu Stankeviču, lai apspriestu valsts un baznīcas sadarbības jautājumus.

Īpaša uzmanība tikšanās laikā veltīta neseniem notikumiem, kas pēc VID iniciatīvas norisinājās vairākās katoļu draudzēs. Ņemot vērā sarunā paustās atziņas, Bordāns aicinās Ministru prezidentu Krišjāni Kariņu (JV) sasaukt viņa vadīto Garīgo lietu padomi, lai VID varētu skaidrot reliģisko organizāciju vadītājiem grāmatvedības dokumentu kārtošanas pareizības jautājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pastāv liels risks, ka, pateicoties Satversmes tiesas nolēmumam, baznīcu īpašumi var tikt ierauti īpašumtiesību piederību tiesvedībās, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Proti, vienā konfesijā tagad var reģistrēt vairākas baznīcas, kurām, tiesas ceļā pierādot savu saikni ar līdz 1940. gadam (padomju okupācijai) pastāvējušo «mātes baznīcu», varētu rasties vēlme pieprasīt īpašuma pārdali agrāk reģistrētām baznīcām, kas īpašumus atguvušas. Tādējādi iespējami strīdi par turīgāko konfesiju – pareizticīgo un luterāņu – nekustamajiem īpašumiem, kuru rezultātā papildu darbs advokātiem, bet šo īpašumu nomniekiem – pamatīgas galvassāpes.

Tādas sekas varētu raisīt Satversmes tiesas spriedums, kas groza Reliģisko organizāciju likumā noteikto, ka vienā konfesijā var pastāvēt tikai viena baznīca, un netieši norāda par iespēju tiesā cīnīties par pēctecību. Par 1995. gadā pieņemto Reliģisko organizāciju likuma normu atbilstību Satversmei lietu ierosināja pēc Augstākās Tiesas pieteikuma, kas savukārt balstās uz Administratīvo lietu departamenta skatīto lietu, kurā Latvijas Pareizticīgā autonomā baznīca apstrīdēja Uzņēmumu reģistra atteikumu reģistrēt to reliģisko organizāciju reģistrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Policija uzsākusi pārbaudi par Kalnciema ielas ēkas nojaukšanu

Zane Atlāce - Bistere, 02.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts policija š.g. 20. martā uzsākusi resorisko pārbaudi, lai pārbaudītu, kā tiek ievērotas tiesību normas izdegušās Kalnciema ielas 2B ēkas nojaukšanā, kuru izpildes kontrole un uzraudzība uzdota policijai, Db.lv informēja Rīgas domes (RD) Nacionālās apvienības (NA) frakcijas pārstāvis Edvards Ratnieks.

NA frakcijas deputāte Ieva Holma teic, ka pozitīvi vērtē uzsākto pārbaudi, taču viņu apbēdina fakts, ka tas noticis gandrīz trīs mēnešus pēc tam, kad viņa vērsusies policijā, un tikai pēc tam, kad NA frakcija sāka interesēties, kāpēc uz vēstuli nav atbildes.

2018. gada 21. decembrī ēkas īpašnieki uzsāka iekšpagalma ēkas nojaukšanas darbus. 30. decembrī plašsaziņas līdzekļos tika ziņots, ka Būvvalde ir apturējusi nelegālus Kalnciema ielas fasādes nojaukšanas darbus. I.Holma 2019. gada 7. janvārī vērsās Valsts policijā, lai tā uzsāktu kriminālprocesu apstākļu noskaidrošanai, vai ir notikusi ēkas likumīga nojaukšana un vai nav notikusi valsts amatpersonu bezdarbība tīši (ar kādiem slēptiem mērķiem) vai aiz nolaidības? Vai ēkas nojaukšanā nav saskatāmas noziedzīga nodarījuma sastāva pazīmes, vai Būvvalde ir rīkojusies atbilstoši savai kompetencei?

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Deputāts Stēns Lorenss vēršas pret koalīcijas diktātu

Vēsma Lēvalde, Db, 08.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas domē ievēlētais Stēns Lorenss izplatījis atklātu vēstuli, kurā norāda, ka jau pirmajā domes sēdē Liepājā «brutāli pārkāpts» partiju proporcionalitātes princips un ignorētas deputātu kompetences, liedzot brīvu diskusiju.

«Vēlēšanu likums Latvijā nosaka, ka komitejās jāievēl proporcionāls deputātu skaits attiecīgi partiju vēlēšanās iegūto vietu skaitam. Šis likums acīmredzot nedarbojas Liepājā. Tas tika brutāli pārkāpts pirmajā Liepājas domes sēdē š.g. 1. jūlijā.

Liepājā ir 15 domes locekļu vietas, kā arī 30 vietas četrās dažādās komitejās, kas nozīmē, ka katram deputātam ir tiesības būt kā minimums divās vietās kādā no iepriekš minētajām komitejām, ja vien deputātam ir tāda vēlēšanās. Saskaņā ar likumu deputātam jābūt vismaz vienai vietai komitejā,» teikts S. Lorensa atklātajā vēstulē. Deputāts raksta, ka Liepājas mērs Uldis Sesks 1. jūlija sēdē piespiedis S. Lorensu pret viņa gribu ieņemt vietu Kultūras, Sporta un Izglītības komitejā, lai gan jau pirms sēdes rakstiskā veidā, kā arī sēdes laikā mutiski viņš ticis informēts, ka šī komiteja neatbilst Lorensa kompetencei un kvalifikācijai, jo viņš neesot ne skolotājs, ne futbola komandas treneris.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājas domē, iespējams, iekļuvuši divi «šerifi»

Vēsma Lēvalde, Db, 08.06.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēlētāju izdarīto atzīmju dēļ biļetenos Liepājas domē iekļuvis Sabiedrība citai politikai saraksta lejasgala kandidāts Stīns Lorencs jeb Luī Fonteins, atstājot ārpusē saraksta līderi Edgaru Krūmiņu.

Līdz ar to pirms vēlēšanām popularitāti ieguvušais videoklips un Luī Fonteina izdotā avīze, kas ironizēja par divu «šerifu» - Fonteina un Seska - cīņu, var izrādīties realitāte. Tā liecina Liepājas Vēlēšanu komisijas apkopotie rezultāti. Izmaiņas velētāji izdarījuši arī citos sarakstos - Saskaņas centra deputātu vidū iekļuvis Liepājas Sporta skolas vadītājs Naums Vorobeičiks, izspiežot uzņēmēju Induli Jankovski. Savukārt Liepājas partijā savu deputāta mandātu nāksies atdot Liepājas simfoniskā orķestra mākslinieciskajam vadītājam Imantam Resnim, atdodot vietu Liepājas Kultūras pārvaldes speciālistam Valdim Skujiņam.

«Esmu priecīgs, ka es kā kultūras darbinieks varēšu pārstāvēt šo jomu arī deputātu līmenī,» vēlētāju balsojumu komentēja Valdis Skujiņš. Ar pārējiem domē iekļuvušajiem kandidātiem Db sazināties pagaidām neizdevās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Nolemj ievērojami palielināt braukšanas maksu Liepājas sabiedriskajā transportā

LETA, 16.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas dome pēc ilgām diskusijām pieņēmusi lēmumu no 1.jūnija ievērojami palielināt braukšanas maksu Liepājas sabiedriskajā transportā.

Jaunie saistošie noteikumi vēl jāapstiprina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā.

Braukšanas maksu vienam braucienam plānots noteikt iepriekšpārdošanā 0,70 eiro, bet, pērkot pie vadītāja, - 0,80 eiro. Līdz šim tie bija attiecīgi 0,57 un 0,70 eiro, līdz ar to biļešu cenas pieaugums plānots aptuveni 22,8% apjomā.

Abonementa biļešu maksu, līdzīgi kā līdz šim, tiek plānots noteikt diferencēti atkarībā no izvēlētā transporta veida, kā arī izmantošanas biežuma. Mēnešbiļete braukšanai autobusā katru dienu izmaksās 30 eiro, turpretī braukšanai darba dienās - 22 eiro vai dienas vidū - 19 eiro. Līdzīgi maksa tiks diferencēta arī tramvaja mēnešbiļetēm attiecīgi 26 eiro, 22 eiro vai 17 eiro atkarībā no biļetes veida.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Liepājā sašaurinās politiskais spektrs (galerijā - atskats uz vēlēšanu nakti)

Vēsma Lēvalde, 02.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunajā domē Liepājā būs pārstāvētas tikai trīs partijas – līdz šim valdošā Liepājas partija, Reformu partija un Saskaņas centrs, liecina provizoriskie vēlēšanu rezultāti.

Septiņas vietas domē būs Liepājas partijai, piecas – Reformu partijai, bet trīs – politisko partiju apvienībai Saskaņas centrs. Līdz šim domē bija pārstāvētas septiņas partijas vai vēlēšanu saraksti. Līdz ar to vietu domē saglabājuši astoņi deputāti – Gunārs Ansiņš, Helvijs Valcis, Silva Golde, Uldis Sesks, Valdis Skujiņš, Jānis Vilnītis, Naums Vorobeičiks un Romāns Miloslavskis, bet vietu domē zaudēs septiņi līdzšinējie deputāti – Guntars Krieviņš, Irēna Opšteine, Sergejs Dikterjovs, Ivars Ķervis, Ivars Kesenfelds, Stīns Lorenss un Elita Kosaka. Viņu vietā stāsies Māris Ceirulis, Vilnis Vitkovskis, Atis Deksnis, Ģirts Kronbergs, Laila Atiķe, Linda Matisone un Jurijs Hadarovičs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

FOTO: Demontē pēdējās bīstamās detaļas Kalnciema ielas graustā

Zane Atlāce - Bistere, 16.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdegušajā namā Kalnciema ielā 2b veikti vēl pēdējo bīstamo daļu demontāžas darbi.

Db.lv jau vēstīja par Rīgas domes Pilsētas īpašuma komitejas lēmumu grausta konservāciju uzdot veikt četru mēnešu laikā. Uz Rīgas domes Pilsētas īpašuma komitejas priekšsēdētāja Oļega Burova jautājumu par to, vai īpašnieki plāno saglabāt ēkas fasāžu vēsturisko izskatu, grausta īpašnieku SIA Novira Capital pārstāvis atbildējis izvairīgi. Tādēļ RD Īpašuma departamenta sagatavotajā lēmumprojektā noteiks ne vēlāk kā četru mēnešu laikā noslēgt nama atjaunošanas būvprojekta izstrādes līgumu, kas paredz būves ielas fasāžu atjaunošanu iepriekšējā izskatā, atbilstoši veiktajiem 3D uzmērījumiem.

Sagatavotais lēmumprojekts paredz nekavējoties, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas, uzsākt būves konservācijas darbus un pilnībā pabeigt ēkas konservāciju ne vēlāk kā četru mēnešu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima 10.februārī galīgajā lasījumā pieņēma likumu "Par labas gribas atlīdzinājumu Latvijas ebreju kopienai", kas nosaka desmit gadu laikā ebreju kopienai izmaksāt 40 miljonu eiro kompensāciju par holokausta dēļ zaudētajiem īpašumiem.

Atlīdzinājumu ebreju kopienai vēsturiskā netaisnīguma mazināšanai īstenos no 2023.gada līdz 2032.gadam - katru gadu izmaksājot četrus miljonus eiro, secināms no likuma anotācijā norādītā.

Līdzekļus cita starpā varēs izlietot Latvijas ebreju kultūrvēsturiskā mantojuma atjaunošanai un saglabāšanai, kopienas organizāciju atbalstam, īpašumu apsaimniekošanai, ar reliģiju, kultūru, izglītību, zinātni, veselības aprūpi, vēsturi, sportu, labdarību saistītu pasākumu finansēšanai un Latvijas sabiedrības saliedētības, vienotības un pilsoniskās sabiedrības attīstības veicināšanai.

Tāpat līdzekļus varēs izmantot holokausta upuru memoriālu (Biķernieku mežā, Dreiliņu mežā, Rumbulā, Mežaparkā, Šķēdes kāpās, Daugavpilī un citās vietās) uzturēšanai un labiekārtošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finansējums

Arhibīskaps Stankevičs neredz pamatu iekšējai pārbaudei par ziedojumu izmantošanu

LETA, 25.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik nav pamata iekšējai pārbaudei attiecībā uz likumam neatbilstošu ziedojumu izmantošanu, jo nav iesniegta konkrēta informācija vai pierādījumi, kas dotu pamatu aizdomām par to neatbilstošu izlietojumu, sacīja Latvijas Romas Katoļu baznīcas arhibīskaps-metropolīts Zbigņevs Stankevičs.

Gadījumos, kad tiek saņemta konkrēta informācija vai pierādījumi, kas dod iemeslu pamatotām šaubām, fakti tiek izvērtēti, pauda arhibīskaps.

«Pēdējie notikumi liek izdarīt secinājumu, ka ir nepieciešams skaidrot sabiedrībai, bet vairāk tiesību sargājošajām iestādēm, par draudzes un baznīcas rīcību ar ziedojumiem un to grāmatvedisko uzskaiti, kā arī katoļu baznīcas specifisko iekšējo regulējumu atbilstoši kanoniskajām tiesībām,» uzskata Stankevičs.

Jau ziņots, ka 5.jūnijā Valsts ieņēmumu dienests (VID) veicis kratīšanu vairākos katoļu baznīcas dievnamos, kas saistīta ar aizdomām par likumam neatbilstošu ziedojumu izmantošanu. Izmeklēšanas procesā arestēto nav.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa (JV) vadītā Garīgo lietu padome plāno apspriest reliģisko organizāciju sadarbību ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID), tostarp panākto progresu vienotas izpratnes veidošanā par grāmatvedības kārtošanas prasībām un to ievērošanu tajās, informēja Tieslietu ministrija.

Sēdes laikā tiks pārrunāti arī sakrālā mantojuma saglabāšanas un uzturēšanas jautājumi, tostarp valsts budžeta līdzekļu piešķiršana Sakrālā mantojuma finansēšanas programmai.

Tāpat arī tiks apspriesta reliģisko konfesiju turpmākā sadarbība ar Centrālo statistikas pārvaldi, nodrošinot 2021.gada tautas skaitīšanas sagatavošanu un organizēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Nagaiņu gaļai nosaka specifiskas prasības

Sandra Dieziņa, 10.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai noteiktu specifiskās marķēšanas prasības, kuras nav noteiktas ES normatīvajos aktos, bet ko ir atļauts noteikt dalībvalstij ar nacionālo regulējumu, valdība apstiprinājusi Latvijā iegūtas un vietējā tirgū izplatāmas gaļas, maltas gaļas, mehāniski atdalītas gaļas, gaļas izstrādājumu un gaļas produktu marķēšanas noteikumus.

Noteikumi nosaka specifiskās marķēšanas prasības nagaiņu gaļai, kas iegūta, dzīvnieku neatliekamā kārtā kaujot ārpus kautuves atbilstoši prasībām (piemēram, ja govs ganībās lauzusi kāju), un maltajai gaļai, kurā ir no ES normatīvajos aktos aktiem noteiktajiem kritērijiem atšķirīga tauku, saistaudu un gaļas proteīnu attiecība, tāpat arī nelielam daudzumam mājputnu un zaķveidīgo gaļas.

Jaunie noteikumi regulēs arī specifiskās marķēšanas prasības medījamo dzīvnieku gaļai nelielā daudzumā un gaļai, kuras izplatīšana svaigā veidā ir aizliegta un kuras pārstrādei noteikti ierobežojumi, un arī svaigai gaļai un gaļas izstrādājumiem, kas iegūti no dzīvniekiem, kuri kauti atbilstoši reliģisko kopienu tradicionālajām gaļas ieguves metodēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vasarsvētku draudzei pieckārt samazina nomas maksu

Aisma Orupe, 10.05.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vasarsvētku draudzei turpmāk par 1 hektāru lielu zemes gabalu Skanstes ielā būs jāmaksā 2266 latu, lai gan jaunie nomas noteikumi paredz to palielināt līdz 11 tūkstošiem latu.

Šādu lēmumu atbalstīja Rīgas domes Pilsētas īpašumu komiteja. Rīgas evaņģēliski kristīgajai vasarsvētku draudzei Ģetzemane zemes gabals tika iedots nomā 1994. gadā lūgšanu kompleksa būvniecībai un apsaimniekošanai. 2007. gadā nomas maksa tika noteikta 2266 Ls gadā (3% no 2007.gada zemes bāzes vērtības reliģisko iestāžu ēku apbūvei).

Nomas noteikumi paredz, ka iznomātājs var vienpusēji mainīt zemes nomas maksu, ja izdarīti grozījumi tiesību aktos par zemes nomas maksas aprēķināšanas kārtību, kā arī ja mainījusies zemesgabalu kadastrālās vērtības bāze. Tā kā no šī gada sākuma Ministru Kabinets ir noteicis, ka apbūvēta zemesgabala nomas maksa gadā nosakāma 1,5% apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības, tad zemesgabala kadastrālā vērtība šobrīd ir 780 tūkstoši Ls. Līdz ar to Rīgas dome informēja draudzi, ka nomas maksa šogad ir 11 tūkstoši Ls. Savukārt draudze lūdza saglabāt nomas maksu līdzšinējā apjomā, jo baznīca nenodarbojoties ar biznesu, bet vienīgie tās ienākumi esot draudzes locekļu ziedojumi. Turklāt Finanšu ministrija 2007. gadā draudzei piešķīrusi sabiedriskā labuma organizācijas statusu, un likums atļauj pašvaldībai savu mantu nodot bezatlīdzības lietošanā šādai organizācijai. Ņemot vērā draudzei piešķirto sabiedriskā labuma organizācijas statusu, komiteja nolēma saglabāt līdzšinējo nomas maksu, kas ir 0,29% no Zemesgabala kadastrālās vērtības 2010.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Reliģisko kaušanu varēs veikt tikai atzītā kautuvē

, 20.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reliģiski kaut liellopus un aitas varēs veikt tikai šim nolūkam atzītā kautuvē ar atbilstošu aprīkojumu un apmācītu personālu.

To paredz izmaiņas noteikumos Kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzības prasības, ko šodien apstiprināja valdībā.

Grozījumi izstrādāti, pamatojoties uz šā gada 17.septembrī Saeimā apstiprinātajiem Grozījumiem Dzīvnieku aizsardzības likumā, kas nosaka, ka turpmāk kautuvēs tiek pieļauta lauksaimniecības dzīvnieku kaušana, izmantojot pēckaušanas apdullināšanu saskaņā ar reliģisko kopienu tradicionālajām kaušanas metodēm un normatīvajiem aktiem par labturības prasībām kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzībai.

Tāpat grozījumi nosaka kaušanas procesā nodrošināt arī Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) pilnvarota veterinārārsta un reliģiskās organizācijas pārstāvja uzraudzību. Šādi kautu dzīvnieku gaļas marķējumā jābūt norādei, ka dzīvnieki kauti saskaņā ar reliģisko kopienu tradicionālajām gaļas ieguves metodēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Norvēģijā friziere saņem 1000 eiro sodu par hidžabā tērptas musulmanietes neapkalpošanu

LETA, 12.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Norvēģijā frizierei piemērota aptuveni 1000 eiro liela sodanauda par atteikšanos apkalpot musulmaņu sievieti hidžabā.

Frizierei Merētei Hodnei draudēja līdz pat sešiem mēnešiem ilgs cietumsods par diskrimināciju, balstoties uz reliģisko piederību.

Viņa savā salonā Brīnē, Norvēģijas dienvidrietumos, pērnā gada oktobrī atteikusies apkalpot 24 gadus veco Maliku Bajanu.

«Tiesai (..) nav šaubu, ka apsūdzētā rīkojās ar nodomu, ka viņa tīšām diskriminēja Bajanu, izraidot viņu no salona, jo viņa ir musulmaniete,» teikts tiesas spriedumā.

Tiesa piemēroja Hodnei 10 000 kronu (1075 eiro) lielu sodanaudu un lika segt tiesas izdevumus 5000 kronu apmērā.

Hodne gatavojas tiesas spriedumu pārsūdzēt.

47 gadus vecā friziere tiesā sacīja, ka uzskatījusi tradicionālo musulmaņu galvas lakatu par politisku simbolu, kas reprezentē viņai biedējošu ideoloģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Briselē rudenī notiks Eiropas Savienības ateistu un brīvmūrnieku samits, kas līdzināsies ikgadējām Eiropas reliģisko līderu pārrunām, vēsta EUobserver.

Lai gan ES ir laicīga organizācija, pirmdien, 19. jūlijā, ar Eiropas Komisijas, Parlamenta un ES Padomes prezidentiem tikās 24 bīskapi, rabīni, mufti u.c. reliģisko kopienu pārstāvji. Ikgadējās sarunas, kuras notiek kopš 2005. gada, šogad pirmo reizi ir juridiski obligātas saskaņā ar Lisabonas līgumu.

Beļģija konstitucionāli aizsargā un finansiāli atbalsta dažādas humānistu organizācijas un baznīcas, tādēļ tā aicinājusi ES institūcijas rīkot līdzīgu samitu arī ateistiem 2010. gada 15. oktobrī.

Brīvmūrnieki ir privāta vīriešu organizācija ar atsevišķām sieviešu grupām, turklāt tām var pievienoties tikai ar ielūgumiem, maksājot uzsākšanas maksu un ikgadējos ziedojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas uzņēmums “Forus”, kas Latvijā līdz šim bija zināms kā transporta pakalpojumu uzņēmums, turpinot strauju biznesa attīstību un paplašinot zīmola “Forus” darbības virzienus, sāk piedāvāt arī pilna servisa apsardzes pakalpojumus zem zīmola nosaukuma “Forus Security”.

Kā privātā un valsts sektora uzņēmumiem, tā arī privātpersonām, piedāvājot pilna servisa apsardzes pakalpojumus – drošības risku auditu, tehnisko un fizisko apsardzi, un citus pakalpojumus.

“Forus Security” nav jaunizveidots uzņēmums, jo jau 28 gadus, apvienojot ilggadēju pieredzi un zināšanas apsardzes pakalpojumu nozarē, zīmols ir sevi pierādījis kā vienu no vadošajiem apsardzes nozares uzņēmumiem Latvijā. Šobrīd Latvijā “Forus Security” uzticas ap 4000 klientu, nodrošinot drošības pārvaldības un apsardzes pakalpojumus tādiem uzņēmumiem kā tirdzniecības centrs “Spice”, veikalu tīkls “Lidl”, “Latvenergo”, mobilo sakaru operators “Bite”, apdrošināšanas pakalpojumu uzņēmums “ERGO”, dzērienu ražotājs “Coca-Cola” u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinot pakalpojumu klāstu 13 Eiropas valstīs, sākot no 26. jūnija Visa kartes lietotāji Latvijā var norēķināties izmantojot Apple Pay, informē Visa.

Tiesa, izvēloties šo norēķinu iespēju, redzams, ka pašlaik Apple pay pieejams tikai Monese un Revolut karšu īpašniekiem (skatīt galerijā).

«Revolut» saviem klientiem ir ieviesis «Apple Pay» ne vien Latvijā, bet vēl 27 valstīs, informē Revolut. Salāgot savu «Revolut» karti ar «Apple Pay» funkciju klienti var gan caur «Revolut» sīklietotni, gan caur «Wallet» sīklietotni.

«Mūsu galvenais mērķis – sniegt klientiem lietderīgu rīku, kas palīdzētu pārvaldīt ikvienu viņu personīgo finanšu jomu. Iespēja norēķināties ātri, ērti un droši ir neatdalāma no šī mērķa. Šī funkcija ir būtiska mūsu klientiem visā Eiropā, tādēļ priecājamies, ka šodien to varam piedāvāt jau 28 valstīs. Tas ir svarīgs solis, sniedzot mūsu klientiem iespēju pārvaldīt savas finanses tā, ka viņi paši vēlas», apgalvo Arthur Johanet, «Revolut» maksājumu ar kartēm vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Veidos M.Rotko mākslas centra saturiskās koncepcijas padomi

Daiga Ozola, Db, 15.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

M.Rotko mākslas centra saturiskās koncepcijas padomes izveidi uzņēmusies Kultūras ministrija, kas paredzējusi līdzekļus padomes darbības nodrošināšanai.

Marka Rotko centra saturiskās koncepcijas padomes sastāvā plānots iekļaut 10 cilvēkus - tie būs Rotko bērni, zinātnieki, mākslas eksperti, reliģisko konfesiju pārstāvji, Kultūras ministrijas un pašvaldības pārstāvji un starptautiskais Rotko daiļrades eksperts. Padome sēdes plānots rīkot 4 reizes gadā.

Marka Rotko centra izveides ideja savieno unikālu vietu un pasaulslavenu personību. Mākslas centrā plānota Rotko zāle, kur atradīsies vairāki Rotko oriģināldarbi. Jāpiebilst, ka Rotko darbu oriģināli nav skatāmi ne vienā no Austrumeiropas un Ziemeļeiropas valstīm, bet tuvāko gadu laikā tie būs skatāmi Daugavpilī.

"M. Rotko centrs ir nozīmīgākais kultūras projekts, kas svarīgs ne tikai Daugavpilij, bet visai Latvijai. Daugavpils viena šo projektu nespēs īstenot, tāpēc tika meklēts atbalsts Kultūras ministrijā," norāda Daugavpils Domes priekšsēdētāja Rita Strode. Viņa ir pārliecināta, ka kopīgiem spēkiem projekts tiks īstenots un pēc 3 gadiem Rotko centrs vērs durvis apmeklētājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas daudznozaru uzņēmumu grupas SBA nekustamā īpašuma attīstīšanas uzņēmums SBA Urban kopā ar globālu un vietēju pieredzi guvušiem arhitektūras uzņēmumiem Rīgā projektēs un attīstīs unikāla nekustamo īpašumu projekta arhitektonisku koncepciju.

Pasaulē pazīstamā uzņēmuma Gensler un Latvijas kompānijas Arhis Arhitekti sadarbosies, lai izstrādātu koncepciju daudzfunkcionālai teritorijai 7,3 hektāru lielā platībā Lielirbes ielā, kas organiski apvienos telpu augsto tehnoloģiju nozarei, dzīvošanai, darbam un atpūtai. Platības ziņā šis būs lielākais nekustamo īpašumu projekts Latvijas galvaspilsētā.

"Mūsu mērķis ir radīt unikālu, ilgtspējīgu un inovatīvu projektu, kas kļūs par nākotnes pilsētas simbolu. Lai to paveiktu, esam piesaistījuši pasaulē atzītus arhitektus, kuri nevis seko globālajām tendencēm, bet tās rada. Tajā pat laikā mēs vēlamies, lai projekts būtu pievilcīgs un, pats svarīgākais, tuvs Rīgas iedzīvotāju sirdīm, tāpēc viena no Latvijā slavenākajām arhitektu komandām projekta konceptam pievienos vietēju raksturu un unikalitāti. Mūsu pieredze rāda, ka projekti, kas ietver starptautisku arhitektu radošo enerģiju un tos arhitektus, kuri pazīst vietējo kultūru, rada pirmšķirīgas rezultātus," norāda SBA Urban nekustamo īpašumu attīstīšanas nodaļas vadītājs Luks Geležausks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Projekts Park Residence Alfrēda Kalniņa ielā 1, kas atrodas blakus Vērmanes dārzam, ir viens no šī brīža perspektīvākajiem mājokļu investīciju objektiem Rīgas nekustamo īpašumu tirgū. Investējot RENTURE apsaimniekotajos un uzturētajos dzīvokļu īpašumos projektā Park Residence, investoriem ir iespēja saņemt tūlītēju investīciju atdevi līdz pat 25% gadā no dzīvokļu realizācijas tādās īstermiņa īres platformās kā airbnb.com, booking.com, u.c.

Park Residence dzīvokļu īpašumi – izcila investīcija dzīvokļu īpašumos Rīgas centrā

Park Residence Alfrēda Kalniņa ielā 1 ir mūsdienīgs projekts, kura kultūrvēsturiskais mantojums sastopas ar modernu un estētisku dzīvojamo platību. Nekustamā īpašuma unikālā atrašanās vieta Rīgas centrā - Vērmanes dārza, iepirkšanās centru un restorānu tuvumā - padara to par izcilu investīciju objektu dzīvokļu īpašumu gan kā naudas plūsmas objektu, gan aktīvu saglabāšanai, uzkrāšanai un tālākai realizācijai. Iegādei pieejamie vienistabas un divistabu dzīvokļi ar platību no 13m2 līdz 36m2, kuru apdarē un dizainā izmantoti pasaulē atzītu zīmolu materiāli un santehnika, ir īpaši piemēroti īstermiņa īres dzīvokļu iekārtošanai un realizācijai galvaspilsētas viesiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Radīta unikāla pētījumu platforma ekonomisko datu analīzei reālā laika režīmā

Dienas Bizness, 15.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Universitātes (LU) Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte (BVEF) un Latvijas Mobilais Telefons (LMT) kopīgi izstrādājuši unikālu pētījumu platformu Lielo datu analīzei un ekonomiski pamatotu lēmumu pieņemšanai, informē Satiksmes ministrijas komunikācijas nodaļā.

Pētījumu platforma dod iespēju veikt datu analīzi reālā laika režīmā, kas ir pamats datos balstītai lēmumu pieņemšanai nacionālā un reģionālā līmenī. Vienlaikus tā ir rīks unikālu un personalizētu pašvaldību attīstības stratēģiju izstrādei, kā arī nacionāla mēroga jautājumu risināšanai, piemēram, ceļu tīklu optimizācijai un infrastruktūras attīstības plānošanai.

Pēc Satiksmes ministrijas (SM) iniciatīvas pētījums šodien, 15. martā, tika prezentēts SM vadībai un padotības iestādēm, kā arī valsts pārvaldes, pašvaldību, nevalstisko organizāciju un autoceļu jomas ekspertiem.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis atzīmēja, ka nepieciešams izvērtēt un integrēt pieejamos datus, īpaši vērtējot ekonomisko aktvitāti Latvijā. Infrastruktūra un mobilitātes iespējas ir nozīmīgs faktors ekonomiskās attīstības iespējām, īpaši novados, viņš atzīmēja,

Komentāri

Pievienot komentāru