Transports un loģistika

Neiekasējot vairākus miljonus, no «auto nodokļa» maksātājiem cer izspiest PVN

Sanita Igaune, 11.05.2010

Jaunākais izdevums

Personām, kas izmanto dienesta auto privātajām vajadzībām, no 1. jūnija būs jāmaksā PVN, lai gan iepriekš likumdevēji solīja, ka, samaksājot «auto nodokli», nekas vairāk nebūs jāmaksā.

Tādu satraukumu DB pauda Latvijas Grāmatvedības ārpakalpojumu sniedzēju asociācija (LGĀSA).

Šādas izmaiņas izriet no 6. maijā valsts sekretāru sanāksmē apstiprinātajiem grozījumiem, kas paredz, ka likuma «Par pievienotās vērtības nodokli» 2. panta 9. daļas gadījumi ir attiecināti arī uz labumu, kas gūts, izmantojot darba devēja vieglo automašīnu personīgajām vajadzībām. Tas nozīmē, ka papildus tā saucamajam «auto nodoklim» uzņēmējiem, kas to maksā, jāpiemaksā būs 21% no uzrādītās labuma summas.

«Šis projekts un slepenība, kādā tas tapa, kārtējo reizi pierāda, ka valsts nerēķinās ar uzņēmējiem. Jau gadiem ilgi uzņēmēji runā, ka viņiem būtiski ir plānot savus izdevumus ilgtermiņā, taču šādas izmaiņas kārtējo reizi apliecina, ka uzņēmēju vārdos neviens neieklausās,» uzskata LGĀSA valdes priekšsēdētāja Lienīte Caune.

Tāpat LGĀSA ir neizprotams Finanšu ministrijas apgalvojums, ka automašīnas izmantošana privātajām vajadzībām ir uzskatāma par pašpatēriņu, tādēļ jāmaksā PVN. Atbildīgās amatpersonas, šķiet, ir aizmirsušas, ka, atsakoties no ceļazīmēm, pašpatēriņu nav iespējams precīzi noteikt, norāda asociācija.

Tiesa, tas neattiecas uz gadījumu, ja gūtais labums par dienesta auto izmantošanu privātām vajadzībām tiek kompensēts no darbinieka puse, tad tas ir uzskatāms par pašpatēriņu un PVN ir noteikti piemērojams. Taču asociācija vienlaikus atzīmē, ka gadījumu, kad uzņēmumi šādā veidā risina ar «auto nodokli» saistītos jautājumus, ir ļoti maz, un tā nav plaši izplatīta prakse Latvijā.

«Šobrīd dati rāda, ka valstij neizdodas iekasēt auto nodokli plānotajā apjomā. Fakts, ka tiek plānotas izmaiņas pēc auto nodokļa ieviešanas, savā ziņā atkal destabilizē uzņēmējdarbības vidi. Rezultātā var palielināties risks, ka valsts pazaudēs vēl daļu no uzņēmumiem, kas maksā auto nodokli,» rezumē LGĀSA valdes locekle Žanna Karaseva.

DB.lv jau rakstīja, ka valsts budžetā 10 milj. Ls vietā ceturksnī nodokļos iekasēts tikai viens milj. par dienesta auto izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Asociācija: Latvijā izplatīts uzskats, ka mazlietota auto iegāde nav ar PVN apliekams darījums

LETA, 14.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā nostiprinājies uzskats, ka mazlietota auto iegāde nav ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) apliekams darījums, sacīja Auto asociācijas vadītājs Ingus Rūtiņš.

Viņš skaidroja, ka pēdējo gadu laikā mazlietotu automobiļu iegādes darījumos izkristalizējusies krāpniecības shēma, tos pārdodot kā lietotas preces un rēķinā neuzrādot PVN, kam būtu jānonāk valsts kasē. Iepriekš PVN bija negodīgo tirgotāju papildus peļņas avots, jo tas netika nomaksāts valsts kasē, taču pēdējos gados, konkurencei saasinoties, pārdevēji atsakās arī no PVN tiesas un samierinās vien ar pāris simtu eiro komisiju par darījumu.

Tomēr automobilis, neatkarīgi no tā, vai tas ir jauns vai lietots, ir tāda pati prece kā jebkura cita, un tās pārdošanas gadījumā tas ir ar PVN apliekams darījums. Tiesa, izņēmums ir automobiļiem, kas ir bijuši privātpersonu īpašumā un par kuriem PVN ir pilnā apmērā samaksāts, tos iegādājoties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja esat izlēmuši nomainīt savu līdzšinējo spēkratu pret citu, risinājums ir divējāds – pirkt pilnīgi jaunu auto, vai arī iegādāties mazlietotu, taču tikpat labu un drošu automašīnu, saņemot pilnīgi visas tās pašas garantijas, kā pērkot jaunu.

Uzņēmums Autorepublika, kura pamatdarbība ir mazlietotu Volkswagen grupas automašīnu tirdzniecība un serviss, piedāvā otro variantu, kas turklāt cenas un automašīnu vecuma ziņā ir diezgan līdzvērtīgs pilnīgi jaunam auto. Kopš 2016. gada Autorepublika piedāvā visu pieprasītāko marku automašīnas – Volkswagen, Audi, BMW, Skoda, Seat, Volvo, Opel, Ford. Šobrīd tieši Autorepublikā klientiem ir iespēja iegādāties jebkuras minētās markas gadu vecu auto ar 45% atlaidi no jauna auto cenas ar noskrējienu līdz 15 000 kilometriem. Turklāt Autorepublikas piedāvājumā ir automašīnas pat ar ražotāja garantiju un bagātīgu aprīkojuma komplektāciju. Ja salonā neatradīsiet tieši sev vēlamo automašīnas modeli, uzņēmuma speciālisti nodrošinās izvēlētā auto piegādi no Vācijas 10 dienu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2019. gada vairumam vieglo auto īpašnieku transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis būs jāmaksā pēc ražotāja norādītajiem CO2 izmešiem.

Jāatgādina, ka šādu risinājumu paredz 2016. gada nogalē akceptētie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļu likumā. Vairāk maksās tā auto īpašnieks, kura spēkrats vairāk piesārņo apkārtējo vidi.

«Būtībā ir beidzies iepriekš noteiktais pārejas laiks,» uzsver Auto asociācijas izpilddirektors Ingus Rūtiņš. Viņš atgādina, ka jau no 2017. gada transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli pēc CO2 apmēra maksāja tie, kuri Latvijā ieveda auto (kura pirmās reģistrācijas gads ir, sākot ar 2009. gadu), sākot ar 2017. gada 1. janvāri. Savukārt visi pārējie vieglo auto, kuri jau bija reģistrēti Latvijā līdz 2017. gada 1. janvārim (kura pirmās reģistrācijas gads ir, sākot ar 2009. gadu), transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pēc CO2 izmešiem maksās, sākot ar 2019. gadu. Viņš atgādina, ka lielas jaudas motoru (virs 3500 cm3) auto īpašniekiem ir noteikts papildu nodoklis kā fiksēta summa 300 eiro apmērā. To auto īpašnieki, kuru spēkratu pirmās reģistrācijas gads ir līdz 2008. gada 31. decembrim, turpinās maksāt tādu pašu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, kādu maksājuši līdz šim, – summu likmēm, kas tiek noteiktas par auto jaudu, motora tilpumu un jaudu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Starp Latviju un Igauniju auto tirdzniecības un reģistrēšanas jomā nav «bezdibenis»

Māris Ķirsons, 29.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu tirdzniecībā, reģistrācijas kārtībā, kā arī nodokļu politikā starp abām kaimiņvalstīm pašlaik ir lielas atšķirības, kas visai drīz varētu sākt samazināties

To intervijā DB stāsta Igaunijas lietotu auto tirdzniecības kompānijas Carweb.eu (iepriekš Mobile.ee) īpašnieks Silvers Havamā (Silver Havamaa). Pērn OU Moneklar realizējis vairāk nekā 1500 auto. Eiropas Savienībai nav iekšējo valstu robežu, tāpēc nodokļu nemaksāšanas jautājumu var risināt tikai pie auto reģistrācijas un veicot iesniegto pircēja datu pārbaudi, atzīst S. Havamā.

Ar ko atšķiras auto tirgus Igaunijā un Latvijā?

Gan Latvija, gan Igaunija ir ES dalībvalstis kopš 2004. gada 1. maija, tām ir kopīga robeža un pierobeža, kur dzīvojošie bieži vien cenšas izmantot kaimiņvalsts radītās priekšrocības. Piemēram, pašlaik Igaunijas iedzīvotāji regulāri dodas iepirkt alu un citus alkoholiskos dzērienus uz Latviju un līdztekus tam pielej arī pilnas bākas ar degvielu, jo pie mums ir lielāks akcīzes nodoklis gan alkoholam, gan degvielai. Latvija no 2018. gada arī nolēmusi paaugstināt akcīzes nodokli gan degvielai, gan alkoholam, taču šī nodokļa likmes tik un tā būs zemākās, nekā Igaunijā. Tas ir tikai viens piemērs, kas netieši skar arī auto īpašniekus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par vieglās automašīnas izmantošanu kopš 2018. gada uzņēmējiem Igaunijā jāmaksā lielāks nodoklis nekā komersantiem Latvijā.

Šādu ainu rāda zvērinātu advokātu biroja Lextal Igaunijas partnera Anta Karu dati. Latvijā uzņēmumiem par vieglo transportlīdzekļu izmantošanu, bez attiecīgās izmantošanas uzskaites reģistrācijas sistēmas, īpašs nodoklis jau jāmaksā kopš 2011. gada, savukārt Igaunijā šāds nodoklis tika ieviests tikai no 2018. gada. DB savulaik jau vairākkārt vēstīja par uzņēmēju neapmierinātību ar šāda nodokļa ieviešanu, norādot, ka tāds nav ziemeļu kaimiņvalstī, tagad šādam argumentam vairs nav pamata. Interesanti, ka Igaunijā šī nodokļa likme ir uzlikta daudz lielāka, vienlaikus pašu uzņēmēju ziņā atstājot atskaitīšanās sistēmu, paļaujoties uz labticīgo nodokļu maksātāju datiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto iznomātāji uz savas nozares attīstību šogad raugās optimistiski – lielākā daļa no laikraksta Dienas bizness aptaujātajiem šogad prognozē peļņas pieaugumu.

Vieglo automobiļu iznomātāji joko, ka konkurence pēc nozarei sarežģītajiem krīzes gadiem ir samazinājusies, jo daudzi mazie uzņēmumi auto nomas tirgu ir atstājuši.

«Šobrīd galvenais tāpat, kā jebkurā nozarē, arī auto jomā ir meklēt arvien jaunas iespējas,» uzskata Andris Salevičs, Latvijas auto nozares uzņēmuma SIA Varāns īpašnieks.

«Ilgtermiņā auto nozares attīstību Latvijā ir grūti paredzēt, jo ik pa laikam tiek paaugstināti nodokļi – kaut vai nodoklis par dienesta auto izmantošanu savām vajadzībām, degvielas cenu kāpums. Uzņēmumiem, kas klientiem piedāvā iznomāt auto, pēc iespējas vairāk ir jātiecas savā kompānijā attīstīt citus ar auto sfēru saistītus darba laukus, citādi izdzīvot ir grūti,» viņš stāsta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Finanšu ministrija ar savu rīcību panāks, ka no Latvijas emigrēs arī uzņēmēji

Benita Sadauska, Domenikss valdes priekšsēdētāja, 12.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmumu autoparkus jau rotā Lietuvas un Igaunijas numurzīmes. Vai mūsu ierēdņi vēlas panākt, lai arī savu biznesu līdz ar autoparkiem Latvijas uzņēmēji pārceļ uz kaimiņvalstīm? Citādi nevaram izskaidrot Finanšu ministrijas ierēdņu jaunākās kalkulācijas - «krīzes» laikos tika noteikta reprezentatīvo automašīnas absurdā vērtības robeža - virs 25 tūkst. latu, taču tagad jau virmo ideja, ka šāds automobilis ir gandrīz divas reizes lētāks - virs 14 tūks. latu.

Spēkā esošie noteikumi paredz pievienotās vērtības nodokļa (PVN) priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumu, iegādājoties vieglās automašīnas, un izmaksu (t.sk nolietojuma) norakstīšanu par reprezentatīvam automašīnām uzņēmumu ienākumu nodokļa gada deklarācijā. Pašreiz ir pieteikti apjomīgi grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas paredz, ka par reprezentatīvo transporta līdzekli nevarēs atskaitīt nodokli vispār. Uzņēmējiem, kas savu autoparku ir veidojuši ar kvalitatīviem transporta līdzekļiem, nevis pašmērķīgi iegādājušies «luksusa» automašīnas, būs platāk jāatver maks par savu auto uzturēšanu. Divreiz samazinot luksuss klases automašīnas noteikto vērtību, noteikumi attieksies praktiski uz visiem uzņēmumiem. Respektīvi, par pārvietošanas ar drošu un ekonomisko auto valsts piemēro sodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Saeima maina vairākas transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa likmes

Dienas Bizness, 30.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima pirmdien, 30.novembrī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, lai risinātu vairākas praksē konstatētās problēmas nodokļu nomaksā, informē Saeimas Preses dienests.

Saskaņā ar grozījumiem no nākamā gada lielāks transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis noteikts par kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 12 000 kilogramiem. Nodoklis par automobili līdz 1500 kg no līdzšinējiem 17,07 eiro palielināts līdz 36 eiro, par automobili ar masu no 1501 kg līdz 1800 kg – 72 eiro līdzšinējo 34,15 vietā, bet par kravas auto ar masu no 1801 kg līdz 2100 kg nodoklis būs 138 eiro līdzšinējo 64,03 eiro vietā. Savukārt automašīnām ar pilnu masu no 2101 līdz 2600 kg nodoklis no līdzšinējiem 76,84 eiro palielināts līdz 165 eiro, bet par auto no 2601 līdz 3500 kg – būs jāmaksā 219 eiro iepriekšējo 102,45 vietā. Ceļa nodoklis par kravas auto no 3501 līdz 12 000 kg turpmāk būs 156 eiro līdzšinējo 145,13 eiro vietā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk Lielbritānijā uzņēmumi, visticamāk, padomās divreiz pirms prestiža celšanai savus vadītājus vizināt ar dārgiem luksusa klases automobiļiem, jo jau pēc pavisam neilga laika valstī nodoklis par šādu auto izmantošanu varētu ievērojami palielināties, vēsta Telegraph.

No šā gada 6. aprīļa Lielbritānijā stāsies spēkā jaunie noteikumi attiecībā uz nodokli, ko uzņēmumi maksā par saviem luksusa klases auto, kuru skaitā ir tādi spēkrati kā Ferrari, Lamborghini, Bentley, kā arī augstākās klases Mercedes-Benz un BMW.

Lai labāk izprastu, par ko ir runa, sākotnēji jāpaskaidro, ka šo nodokli aprēķina atkarībā no automašīnas vērtības. Patlaban ir noteikti auto vērtības griesti 80 tūkstošu sterliņu mārciņu apmērā, tādējādi maksimālais nodokļu apjoms, kāds ik gadu jāmaksā uzņēmumam, kam pieder luksusa klases automašīna, kuras vērtība pārsniedz noteiktos griestus, patlaban ir 14 tūkstoši mārciņu ienākuma nodokļa veidā un nacionālās apdrošināšanas nodeva 3 584 mārciņu apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā, ka pašreizējais nodoklis par dienesta auto izmantošanu privātām vajadzībām nav attaisnojis uz to liktās cerības, tā piemērošanas kārtību no nākamā gada plānots mainīt.

Valdībā atbalstītais risinājums paredz ieviest konstantu dienesta auto nodokļa maksu atkarībā no motora tilpuma, informēja Finanšu ministrijas (FM) pārstāve Baiba Melnace.

Plānotā nodokļa likme privātajām vajadzībām izmantotas juridiskās personas automašīnai ar motora tilpumu līdz 1,5 litriem būs 12 lati, ar tilpumu 1,5 – 3,5 litri – 22 lati, ar tilpumu virs 3,5 litriem – 32 lati mēnesī. Kā ziņots, no šā gada sākuma iedzīvinātais tā sauktais auto nodoklis patlaban tiek aprēķināts, konkrētu summu (darba ņēmēja gūto labumu, kas atkarībā no motora tilpuma ir no 40 līdz 150 latiem) apliekot ar iedzīvotāju ienākuma un sociālo nodokli.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodoklis, kuru no šā gada iekasē par dienesta auto izmantošanu personīgajām vajadzībām, tai skaitā par braukšanu uz mājām, būs jāmaksā visām valsts amatpersonām, kuras savas mašīnas izmanto šādiem nolūkiem, pēc koalīcijas sēdes atzina premjers Valdis Dombrovskis (JL).

No valdības vadītāja teiktā varēja saprast, ka koalīcija savu vienošanos panākusi, jo dienesta mašīnu izmantošana uz mājām vai uz darbu esot papildu labums, kuru amatpersonas gūst no sava statusa, vēsta diena.lv. Tāpēc arī par to jāmaksā nodoklis.

Par dienesta automašīnas izmantošanu privātām vajadzībām jau janvārī no algas sešiem ministriem katram ir atvilkti 22,86 lati. Par dienesta auto janvārī kā darba devēja maksāja arī Valsts kanceleja.

No premjera teiktā šodien izrietēja, ka amatpersonām nodoklis būs jāmaksā no savas algas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par vienu no šā gada neveiksmīgākajiem jaunievedumiem Latvijas valstī droši vien var nodēvēt tā saucamo dienesta auto nodokli. Proti, šā nodokļa veidā valsts ir iekasējusi neskaitāmas reizes mazāk naudas, nekā sākotnēji bija plānots, un acīmredzot tas ir kalpojis par iemeslu tam, ka attiecībā uz nākamo gadu Finanšu ministrija ir iecerējusi varākus jauninājumus šajā jomā.

Pirmkārt, nesamaksājot dienesta auto nodokli, nebūšot iespējams attiecīgajam auto iziet tehnisko skati. Jāatzīst, ka no nodokļu administrēšanas viedokļa šāda ideja nebūt nav peļama un varētu izrādīties visai efektīva. Tāpat kā iecere noteikt, ka dienesta auto izmantotājiem pašu vajadzībām būs jāmaksā fiksēta ikmēneša naudas summa. Otrkārt, paredzēts noteikt, ka dienesta auto nodoklis būs jāmaksā visām juridiskajām personām, izņemot valsts iestādes, jo to darbiniekiem likumdošana vispār neļauj izmantot darba automobili personīgajām vajadzībām. Nav jau nepareizi, ka privātkompāniju darbiniekiem par dienesta auto izmantošanu privātajām vajadzībām kaut kas valstij ir jāmaksā, kaut vai ņemot vērā, ka automobiļiem, kas iegādāti kompāniju vajadzībām, jau ir tikuši piešķirti nodokļu atvieglojumi. Turklāt ne vienā vien pasaules valstī nav pieņemts, ka ar darba auto cilvēki braukātu uz veikaliem, vestu bērnus uz skolu utt. Ja nu tomēr ir vēlme to darīt, lai maksā…

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ceļa nodokli jaunām automašīnām aprēķinās pēc CO2 izmešu daudzuma

Zane Atlāce - Bistere, 23.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima trešdien, 23.novembrī, ārkārtas sēdē galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā, kas paredz transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa reformu. Tā paredz pakāpenisku pāreju uz ceļa nodokļa likmju aprēķināšanu pēc CO2 daudzuma izplūdes gāzēs.

Patlaban, reģistrējot auto, ir jāmaksā reģistrācijas nodoklis un reizi gadā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis jeb tā sauktais ceļa nodoklis. Likumprojekta autori norādījuši, ka reformas mērķis ir vienkāršot spēkratu nodokļu sistēmu un veicināt automašīnu radītā CO2 samazinājumu, ievērojot principu – piesārņotājs maksā vairāk.

Sākotnēji jaunie nosacījumi attieksies uz tām automašīnām, kas no nākamā gada 1.janvāra tiks reģistrētas Latvijā un to izlaiduma gads būs 2009. un jaunāks. No 2019.gada 1.janvāra tas attieksies uz visiem auto, kas būs jaunāki par 2009.gadu. Savukārt transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pirms 2009.gada, CO2 likmes nepiemēros, un auto īpašnieki turpinās maksāt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pēc līdzšinējās kārtības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar 1. janvāri tiem Latvijas iedzīvotājiem, kuru īpašumā ir ārvalstīs reģistrēts transportlīdzeklis, jāmaksā īpašs transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis. Kaut gan ideja pēc būtības tiek uzskatīta par labu, vairākus starptautisku uzņēmēju darbiniekus izmaiņas novedušas strupceļā.

Ierobežot iedzīvotāju vēlmi savus dārgos auto reģistrēt ārvalstīts, visbiežāk Igaunijā, valstsvīri centušies jau iepriekš, tomēr bez panākumiem. Jaunie noteikumi paredz konkrētas likmes par noteiktu periodu, ko Latvijas iedzīvotājs valsts teritorijā nobraucis ar ārvalstīs reģistrētu auto. Dienā tie ir 10 eiro, mēnesī – 250 eiro, pusgadā – 600 eiro, bet gadā summa sasniedz tūkstoš eiro. Norma attiecas tikai uz M1 un N1 auto kategorijām, proti, vieglajiem auto un tādām kravas mašīnām, kas sver ne vairāk par 3,5 tonnām. Sodi par likuma neievērošanu ir salīdzinoši lieli un, piemēram, atkārtotu pārkāpumu gadījumā var sasniegt 400 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2014.gadā Latvijā reģistrēts par 12% vairāk lietotu auto nekā 2013.gadā, liecina Auto asociācijas apkopotā statistika.

Kopumā 2014.gadā Latvijā pirmo reizi tika reģistrēti 49 747 lietoti pasažieru automobiļi, kas bija par 12% vairāk nekā gadu iepriekš, kad tika reģistrētas 44 574 automašīnas.

Asociācijā norādīja, ka pirmo reizi reģistrēto lietoto automobiļu vecuma struktūrā mazinās to automašīnu grupa, kas ir piecus līdz septiņus gadus vecas. Tas nozīmē, ka Latvijas autoparks neatjaunojas ar augsti ekonomiskiem un mazu izmešu automobiļiem.

Latvijas autoparks joprojām saglabā trešā vecākā autoparka statusu Eiropas Savienībā (ES). Piecu līdz septiņu gadu vecu auto segmentā ir noticis samazinājums, kamēr astoņu līdz desmit un 11-29 gadu vecu auto segmenti ir pieauguši.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu sistēmā un arī vairāku nodokļu likmēs briest izmaiņas.

Līdz 2020. gada 31. maijam Finanšu ministrijai sadarbībā ar valdības sociālajiem un sadarbības partneriem ir jāizstrādā vidēja termiņa valsts nodokļu pamatnostādnes. Pašlaik par iespējamām nodokļu sistēmas pārmaiņam notiek diskusijas dažādos formātos, tai skaitā arī Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijā.

Pamatīgu ažiotāžu raisīja izskanējušās ziņas par iespējamiem piedāvājumiem būtiski palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi strādājošiem (atceļot solidaritātes nodokli un diferencēto neapliekamo minimumu, taču līdz 310 eiro (otrā variantā līdz 500) nodokļa likme būtu 0%), kuru mēneša bruto ienākums būtu lielāks par 1000 (otrā variantā 1200) eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reprezentablās vieglās automašīnas, kas tiek reģistrētas kā komerctransports – kravas – auto, lai maksātu mazākus nodokļus, tiks pakļautas pamatīgam nodokļu pieaugumam, otrdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola atzina, ka valdībā ir panākta konceptuāla vienošanās, kas paredz ierobežot iespējas reģistrēt apvidus un citus vieglos auto, kuru vērtība pārsniedz 50 tūkst. eiro, kā komerctransportu (N1 klasē). «Šādas iespējas luksusa vieglo auto klasē ar nelielu pārbūvi piedāvā paši ražotāji,» norādīja ministre. Ideja ir vērsta uz to, lai ierobežotu izdevumu norakstīšanu un pievienotās vērtības priekšnodokļa atskaitījumus. To varētu īstenot ar grozījumiem likumā «Par uzņēmumu ienākuma nodokļa likumu», paredzot, ka kravas auto ar trīs tonnu pilnu masu (un kura iegādes vērtība pārsniedz 50 tūkst. eiro), ja tie pārklasificēti no vieglā auto kategorijas, ir uzskatāms par vieglo auto ar visām no tā izrietošajām sekām nodokļu jomā. Pēc aptuvenām aplēsēm valsts, īstenojot šādu kārtību, varētu papildus iegūt vismaz ceturtdaļmiljonu eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Par milzīgu naudu nopērkam bedres un salauztus auto

Dienas Bizness, 26.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

http://www.db.lv/uploads/ck/images/Clipboard02(407).jpg

Braukt ar automašīnu Latvijā - tā ir greznība. Protams, degvielas cenas kļūst arvien augstākas, un arī labs auto nemaksā lēti, bet šoreiz stāsts ir vēl par kaut ko citu. Proti, degviela un automašīnas arī mūsu kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā maksā pietiekami lielas cenas, savukārt auto iegādes izmaksas tieši pie mums ir spilgts piemērs tam, ka alkatībai robežu nav.

Atbilstoši publiski pieejamiem datiem Latvijā nodokļi un maksājumi pēc automobiļa iegādes, lai to varētu sākt ekspluatēt, ir 504,63 eiro. Šīs pašas izmaksas Lietuvā ir 178,95 eiro jeb trīs reizes mazākas. Bet Igaunijā šāds «prieks» maksā 29,48 eiro, kas ir aptuveni 17 reizes mazāk nekā mūsu valstī. Piemēram, attiecībā uz sociālajām garantijām mēs mierīgi varam sevi minēt kā pilnīgu pretstatu Skandināvijas valstīm. Tur sociālie maksājumi ļoti lieli, bet arī valsts sniegtās garantijas ir augstā līmenī. Latvijā sociālie maksājumi ir salīdzinoši zemāki, bet arī garantijas nav nekādas spīdošās. Savukārt attiecībā uz auto reģistrācijas izmaksām… Situācija šajā jomā atgādina ēstuvi, kurā, samaksājot dabīgu melno ikru un laba konjaka cenu, jārēķinās, ka viesmīlis atnesīs štruntīgi pagatavotu belašu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ostu maksa samazinās konkurētspēju, sašutuši uzņēmēji; ceļiem un sabiedriskajam transportam naudas par maz.

Valdībā un Saeimā virzītā iecere no nākamā gada ieviest ostu maksājumu tikai mazinās Latvijas tranzīta koridora konkurētspēju, norāda vairums Dienas Biznesa aptaujāto uzņēmēju. Komersanti ir neizpratnē par to, kā jaunais nodoklis varētu nākt par labu biznesam. Tā dēvētais ostu nodoklis gan nav vienīgais jautājums, kurā nozare ar valdību kopēju valodu līdz šim nav atradusi un ko plānots izskatīt šīsdienas Ministru kabineta (MK) sēdē.

Ministrija padodas

Kaut arī Satiksmes ministrija (SM) turpina paust iebildumus pret Ekonomikas ministrijas (EM) piedāvājumu un ir rosinājusi savu ostu maksājuma versiju (sadalīt uz pusēm starp valsti un attiecīgo pašvaldību peļņu, kas paliek pāri, ja no brīvostu ienākumiem atņemt izdevumus un investīcijas), ņemot vērā līdzšinējās koalīcijas vienošanās, jauni pavērsieni šajā jautājumā varētu arī izpalikt. Atsevišķi uzņēmēji tādējādi bažījas, vai tikai satiksmes ministrs Anrijs Matīss nesāk sekot sava priekšgājēja Aivja Roņa pēdās, kuram neesot bijusi liela interese par nozares interešu aizstāvēšanu. DB jau vēstījis, ka EM piedāvā Rīgas un Ventspils brīvostu, kā arī Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldēm ieskaitīt valsts pamatbudžetā 10% (tikpat, cik līdz šim tās maksā attiecīgajām pašvaldībām; 1,74 milj. Ls pērn) no tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura un kravas maksas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada plāno atcelt vieglo auto reģistrācijas nodokli, bet tiks pārskatīts transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis, vairāk varētu būt jāmaksā par tiem auto, kuri vairāk piesārņo vidi, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Valdībā konceptuāli atbalstīta ideja par transportlīdzekļu nodokļu revīziju, atzīst finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola.

«No nākamā gada piedāvāts atcelt tā dēvēto vieglo auto un motociklu reģistrācijas nodokli, kas pašlaik nereti tiek minēts kā iemesls, kāpēc uzņēmumi ar lielu autoparku reģistrē tos Igaunijā, kur šāda pirmreizējās reģistrācijas nodokļa nav,» skaidroja finanšu ministre. Viņa gan steidz piebilst, ka kopējais nodokļu slogs auto īpašniekiem nesaruks, jo transportlīdzekļu reģistrācijas nodoklis iekļausies auto ekspluatācijas nodoklī – atkarībā no dzinēja lieluma un no auto radītā piesārņojuma līmeņa. «Tādējādi, tas, kuram ir lielāks auto un kurš vairāk piesārņo dabu, arī maksās lielāku ekspluatācijas nodokli,» uzsver D. Reizniece-Ozola.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav pārliecības, vai lēmums par iedzīvotāju ienākuma nodokļa palielināšanu bija pareizs. Tā intervijā atzīst finanšu ministrs Einars Repše (JL) — politiķis, kura ietekmi uz Latvijā notiekošajiem ekonomiskajiem procesiem 2009. gadā Dienas biznesa lasītāji novērtējuši kā vienu no lielākajām.

Kāds, jūsuprāt, ir bijis aizejošais gads?

Smags! Dievs dod katrai tautai pārciest 18 % kopprodukta kritumu - tas ir dramatiski. Protams, kritums bija no tā saucamā burbuļa, nevis reālas ekonomikas, kas pastāvēja iepriekšējos gados un bija smagi uzpūsta. Līdz ar to ražojošā ekonomika nemaz tik daudz nav kritusi. Tomēr kopumā ekonomikas kritums par 18 %, ziniet, ir neikdienišķa parādība, kas gadās labi ja pāris reizes gadsimtā. Jāteic arī, ka nav daudz tautu, kas šādas neveiksmes būtu sekmīgāk pārcietušas. Šobrīd par Latviju starptautiskajā finanšu presē jau sāk runāt nevis kā par krīzes skartu nelaimi, kā tas bija vēl pirms pāris mēnešiem, bet gan kā, iespējams, paraugu citām ES valstīm, tostarp Grieķijai. Tas ir svarīgi, jo līdz ar uzticību atgriežas arī iespējas, tostarp aizņemties naudu biznesa attīstībai. Ne tikai valsts, bet arī privātā biznesa iespējas aizņemties ir saistītas ar mūsu starptautisko reputāciju. Un patlaban šī reputācija piedzīvo ļoti jūtamu pagriezienu no negatīvā uz pozitīvo.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Savulaik ieviestais tā dēvētais dienesta auto nodoklis ir izraisījis milzum daudz diskusiju. Vispirms ir skaidrs, ka šāds solis nebūt nav devis gaidīto fiskālo efektu valsts budžetā, turklāt nav arī pārliecības par to, vai šis maksājums gadījumā netiek piemērots arī tiem, kam tas nemaz nebūtu jāmaksā.

Laika gaitā sabiedrība pie šā maksājuma ir pieradusi un īpaši skaļi nekurnot, maksā prasīto. Taču i,zrādās, ka minētais maksājums ne tikai ir ieviests ar vienu vienīgu mērķi - bez jebkādas loģikas iekasēt valsts budžetā pēc iespējas vairāk naudas, bet arī attiecīgā likumdošanas norma ir izstrādāta trakoti nekvalitatīvi, par ko gan Latvijā droši vien nebūtu jābrīnās. Proti…

Kā zināms, tiem uzņēmumiem, kuri uzskata, ka to rīcībā esošie dienesta auto ne brīdi netiek izmantoti darbinieku privātajām vajadzībām, ir iespēja nodokli nemaksāt, taču aprīkojot tos ar GPS iekārtām, lai nevienu brīdi nevarētu rasties šaubas par to izmantošanas mērķi. Droši vien daudzi uzskatīja, ka investīcijas GPS iekārtās ir vienreizējas. Naivi! Ir ticis paredzēts, ka tās ir jāpārreģistrē reizi gadā, bet tiem, kuri noteiktā laikā šo procesu neveic, jāsāk maksāt attiecīgo nodokli. Var jau būt, ka arī šo normu nevarētu uzskatīt par kaut ko ārkārtēju, ņemot vērā, ka GPS tomēr ir tehniska ierīce, kas mēdz bojāties, novecot, fiksējot neprecīzus rādījumus. Dažādām vajadzībām izmantotas tehniskas ierīces tiek pārbaudītas periodiski, un jautājums ir par to, cik bieži tas notiek. Lai nu kā - šāda pārreģistrācija reizi gadā tomēr ir pārspīlēta prasība, kas tikai palielina birokrātisko slogu uzņēmējiem. Lielākās problēmas gan sākas brīdī, ja uzņēmējs noteiktā laikā šo pārreģistrāciju nav veicis. Piemēram, aizmirsis, nav pamanījis, ka šāda norma vispār eksistē utt., jo tajā brīdī uzreiz ir jāsāk maksāt tā dēvētais dienesta auto nodoklis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli uz degvielu «pārnest» nav iespējams

Māris Ķirsons, 16.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ideja par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa transformāciju, to ietverot kā papildu akcīzes nodokli degvielai, lai tādējādi nodrošinātu situāciju, ka tas, kas daudz brauc ar auto, tas arī vairāk maksā, nav dzīvotspējīga, jo tā rezultātā degvielas cena pieaugtu par 8 centiem litrā.

Tāds ir secinājums Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdes diskusijām par iespējām reformēt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli.

Saeimas deputāte Ilze Indriksone atgādināja, ka sabiedrībā jau vairākus gadus virmo jautājums par iespēju transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli iekļaut degvielas cenā, jo ir ļoti atšķirīgas auto lietošanas pakāpes un daudzums, tajā paša laikā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis visiem ir vienāds (atbilstoši CO2 izmešu apmēriem).

«Tad ir jautājums, vai maksā par to CO2, ko rada automašīnas lietošana, vai par to CO2, ko rada, lai saražotu šo auto?» retoriski jautāja I. Indriksone. Viņasprāt, iekļaujot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli degvielas cenā, varētu neapgrūtināt laukos dzīvojošu pensionāru, kurš dažas reizes mēnesī dodas uz novada centru pie ārsta vai nokārtot kādas citas sev svarīgas lietas, bet maksā tādu pašu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, kādu tas, kurš ik dienu brauc ar auto, un vienlaicīgi nodrošināt taisnīgumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

FM: PVN dienesta auto izmantošanai personīgām vajadzībām nav papildu nodoklis

Guna Gleizde, 11.05.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dienesta auto izmantošana personīgām vajadzībām ir definējams kā pašpatēriņš, kas jāapliek ar pievienotās vērtības nodokli (PVN), uzskata Finanšu ministrija.

Tādējādi PVN piemērošana «labumam», kas gūts, izmantojot darba auto ārpus dienesta pienākumiem, nav papildu PVN aprēķināšana.

Vispārējais PVN piemērošanas princips nosaka, ka priekšnodokli var atskaitīt tikai par savu ar PVN apliekamo darījumu nodrošināšanai. Tādēļ uzņēmuma automobiļa izmantošana personīgām vajadzībām, nav saistīta ar uzņēmuma saimniecisko darbību un ar apliekamiem darījumiem, tādēļ priekšnodoklis par to nav atskaitāms, skaidro Finanšu ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Baiba Melnace.

Kā ziņots, Personām, kas izmanto dienesta auto privātajām vajadzībām, no 1. jūnija būs jāmaksā PVN, lai gan iepriekš likumdevēji solīja, ka, samaksājot «auto nodokli», nekas vairāk nebūs jāmaksā. Tādu satraukumu DB pauda Latvijas Grāmatvedības ārpakalpojumu sniedzēju asociācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izmaksas, ar kurām jārēķinās, lai ar auto dotos ielās, Latvijā ir visaugstākās Baltijā, trīs reizes lielākas nekā Lietuvā un 17 reizes lielākas nekā Igaunijā, Baltijas auto nozares forumā 2012 uzsvēra Andris Kulbergs, LPAA prezidents.

Ieskaitot PVN, Latvijā nodokļi un maksājumi pēc auto iegādes, lai ar to varētu doties ielās, ir 504.63 eiro. Šīs pašas izmaksas Lietuvā ir 178.95 eiro- trīs reizes mazākas. Igaunijā šīs izmaksas ir 29.48 eiro, kas ir aptuveni 17 reizes mazākas nekā Latvijā.

Kaimiņvalstīs, atšķirībā no Latvijas, nav jāmaksā par auto pirmreizējo reģistrāciju, dabas resursu nodoklis, uz CO2 balstīts auto reģistrācijas nodoklis, ceļu nodoklis.

Nodokļu un nodevu atšķirība pirmajos trijos gados kopš auto iegādes arī ir ievērojamas. Latvijā trīs gadu izmaksas, kopā ar reģistrācijas izmaksām, ir 757 eiro, Lietuvā 42 eiro, bet Igaunijā - 195 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru