Citas ziņas

Nodokļus maksāt ir seksīgi

Elīna Pankovska, 28.10.2016

DB 28.oktobra numura vāks

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Ir nepieciešams ar neordināriem lēmumiem panākt lielākus nodokļu ieņēmumus. Mums ir jākļūst godprātīgākiem. Kā to panākt, nezinu, varbūt vajag ar kādu skaļu saukli – nodokļus maksāt ir seksīgi vai kā citādi, kas aizķertu sabiedrību, rosina Latvijas Darba devēju konfederācijas padomes loceklis, taksometru nozares konsultants Jānis Naglis.

Fragmenti no intervijas

Šobrīd darbojaties taksometru nozarē kā konsultants, kas šajā jomā ir aktuāls?

Taksometru nozare diemžēl ir viena no vispelēkākajām ekonomikām pārējo vidū. Pēc Finanšu ministrijas novērtējuma ēnu ekonomika taksometru nozarē ir 80%, bet parēķinot uz mašīnu skaitu, drīzāk tā varētu būt tuvāk 90%. To parāda arī jaunākie Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dati. Kopumā samaksātā nodokļu masa ir pieaugusi par 20%, salīdzinot 2015. gadu ar iepriekšējo. Arī šogad pieaugums turpinās, taču pēdējie dati liecina, ka ir sākusies stagnācija. 1,3 milj. eiro, kas nodokļos ir iekasēti šā gada astoņos mēnešos, ir nieks, jo realitātē, summējot visus nodokļus kopā, ieņēmumiem būtu jābūt aptuveni četri miljoni eiro. Tāpēc nepieciešams kaut ko radikāli darīt šajā jomā. Nozare ar lielām grūtībām vienojās par tā saukto īpašo taksometru nodokli 286 eiro, bet diemžēl tas izkūpēja. VID, Sociālās apdrošināšanas aģentūra nav spējīgas uzskaitīt vai sastrīmēt nodokļus, lai tie nonāktu vienā paketē un vienā maksājumā. To varētu arī traktēt kā īpašu atbalstu vienai nozarei – taksometru pārvadājumiem - jo sanāk nepilnas summas nodokļu nomaksa. Faktiski šis bija vēl viens arguments, kāpēc nozares piedāvājums nevar tikt realizēts dzīvē. Tomēr tik melni kā šobrīd strādāt nav iespējams un ir jāpieņem kādi ekstraordināri mēri, lai nozari sakārtotu.

Esat arī cieši saistīts ar viesnīcu un restorānu nozari, kas aktuāls šajā jomā?

Ilgus gadus darbojos Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijā (LVRA), šī arī ir nozare, kurā meklējam iespējas, kā samazināt negodīgo konkurenci un ēnu ekonomiku. Viens no piedāvājumiem ir ieviest samazināto pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi pārtikai. Šis priekšlikums nav pagrābts no gaisa un ir balstīts uz pētījumiem un citu valstu pieredzi. Piemēram, Zviedrija piemēroja samazināto PVN pārtikai un uzreiz vinnēja, cilvēki krietni vairāk apmeklēja restorānus. To, ko viņi samazināja, netiešā veidā atguva atpakaļ. Ja tiks samazināts PVN pārtikas produktiem, budžetā neiestāsies kolapss, kā baida Finanšu ministrija. Runa jau nav par visu segmentu, bet gan par segmentētu uzsvaru. Ceru, ka tuvākā vai tālākā nākotnē tas notiks, jo tas ir absurds, ka Baltijas valstīs ir augstais pārtikas PVN, bet Polijā tas ir zemāks. Piemēram, tādiem lielajiem dārzeņu audzētājiem kā Mārupe vai Ezerkauliņi ir jācīnās ar tiem, kas nemaksā PVN. Visas mazās tirgotavas, kas ir šoseju malās, kurās tirgo arbūzus un visu ko citu - tas viss iet garām valsts kasei. Ja tu apēd šo arbūzu vai meloni, tad vietējo ābolu nedabūsi iekšā, jo vēders cik liels ir tik ir.

Rīgā top aizvien jaunas viesnīcas, vai vienā brīdī neveidosies situācija, ka tās būs pārāk daudz?

Šāda situācija ir izveidojusies jau kādu laiku. Apbrīnoju tos, kas Latvijā investē naudu viesnīcās situācijā, kad tirgus netiek līdzi, piedāvājums pārsniedz pieprasījumu. Jā, ir atsevišķas nedēļas nogales jūlijā un augustā, kad ir problēma ar viesnīcām, bet tas ir pasākumu plānošanas jautājums. Es zinu finanšu rādītājus atsevišķām viesnīcām un jaunatklātiem objektiem, kuru investīciju atpelnīšanas laiks ir 200 gadi pie tiem finanšu rādītājiem, ko viņi uzrāda savās bilancēs. Šie ir sakrālie vārdi, ko vienas viesnīcas kādreizējais īpašnieks man pateica – Jāni, Tu saproti, ka dolārs Latvijā un dolārs Krievijā ir divas dažādas lietas? Tur, manuprāt, ir visa atbilde uz jebkuru jautājumu, kas skar šo lietu. Protams, tas ir labi tūristiem, jo Latvija viesnīcu un mītņu segmentā ir lētākā valsts Eiropa Savienībā. Problēmas slēpjas citur, proti, nevar samaksāt darbaspēkam, tāpēc darba algas šajā nozarē ir relatīvi zemas. Jā, ir spēcīgie zīmoli, kas šeit ļoti labi atguvušies, piemēram, Radisson.

Visu rakstu Tik melni strādāt nav iespējams lasiet piektdienas, 28.oktobra laikrakstā Dienas Bizness!