OCTA vēl tālu no savienības 

Apdrošināšanas līkloči Eiropas juridiskajā telpā seko nacionālajām tradīcijām, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Zane Meļķe, speciāli DB, 2015. gada 24. marts plkst. 9:10

Foto: LETA

Eiropas autobraucēji paļaujas uz vienotu Eiropas jurisdikciju un savu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) polisi un, nebēdājot par atsevišķo valstu likumiem, maldīgi pieņem, ka apdrošināšanas prakse visur ir vienāda. Patiesībā nianšu un interpretāciju ir ļoti daudz, nopietni atšķiras apdrošināšanas prēmiju apmērs un apdrošināšanas tradīcija, un ceļu satiksmes negadījumā (CSNg), kas notiek citā valstī, atlīdzības pamatā izmaksā pēc tās valsts likumiem, kurā negadījums ir noticis. Pat tiesu spriedumi par vienu un to pašu lietu var būt diametrāli pretēji. Apdrošinātāji meklē risinājumus un cenšas vienoties – vispirms jau savā valstī, bet paralēli arī Eiropas mērogā.

Attieksmi kā Rietumos

Rīgā rezidējošs Rietumeiropas valstu investoru pārstāvis pirms kāda laika DB sūrojās, ka viņam, pagarinot brīvprātīgo transportlīdzekļa apdrošināšanas līgumu jeb KASKO, apdrošināšanas sabiedrība neatgādināja, ka pēc pāris nedēļām beidzas arī OCTA līgums. Latvijā viņš dzīvo jau kādu laiku, attiecības ar apdrošināšanas kompāniju bijušas ilgtermiņa un līdz nepatīkamajam negadījumam arī visnotaļ labas, bet notika pēc klasiska Mērfija likuma scenārija, un OCTA trūkuma dēļ pēc avārijas visa civiltiesiskā atbildība bija jāuzņemas pašam.

Viņš uzskata, ka Rietumeiropā kaut kas tāds nav iedomājams un ka vismaz daļa vainas jāuzņemas apdrošinātājam, kas klientu nav brīdinājis. Neveiksminieka dzimtenē arī ir prakse, ka ceļu satiksmes negadījumā, pat ja obligātās apdrošināšanas polise ir nesen kā beigusies (mēneša laikā), kompānija polisi uzskata par automātiski pagarinātu, uzņemas atbildību, un tālāk jau «tiek galā» ar pašu klientu, bet nekādā ziņā to nepamet vienu ar sasistu mašīnu.

Vispirms jāteic, ka apdrošinātāji visi kā viens DB apgalvo, ka seko līdzi līgumiem un klientus brīdina. Aizvien gan Latvijā ir diezgan liela atšķirība apdrošināšanas kompānijās – vienās regulāri tiek veikti lieli ieguldījumi sistēmu izveidē, un attiecīgi šo brīdināšanas pienākumu veic datorsistēma, kamēr citā kompānijā vairums operāciju tiek veiktas manuāli. Tomēr pilnīgi droši nevar paļauties ne uz datorsistēmām, ne cilvēkiem, saka apdrošinātāji.

Visu rakstu OCTA vēl tālu no savienības lasiet 24. marta laikrakstā Dienas Bizness.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 15. decembris plkst. 11:41

Līdzīgi kā iepriekšējos gadus, arī šogad obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu...

2014. gada 06. maijs plkst. 12:25

Notiekot ceļu satiksmes negadījumam ar saskaņotā paziņojuma sastādīšanu viss nebeidzas....

2014. gada 28. aprīlis plkst. 13:24

Kopš 2011. gada mopēdistiem, tāpat kā citiem transportlīdzekļiem, ir nepieciešams...

2014. gada 09. aprīlis plkst. 11:53

Lai samazinātu neapdrošināto skaitu un uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību, šā...

2014. gada 17. februāris plkst. 11:11

Pagājušajā gadā būtiski palielinājies valstij un pašvaldībām izmaksāto apdrošināšanas...

Nepalaid garām

Latvijas pašvaldības desmitgades garumā cēlušas peldbaseinus, stadionus, kultūras centrus bez...

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2015. gada 24. marts plkst. 9:02

Palielinās darījumu apdrošināšanas apjomi eksportam uz jauniem, attālākiem tirgiem,...

2015. gada 16. marts plkst. 11:11

Apdrošināšanas sabiedrība Balta kādam auto īpašniekam izmaksājusi 50 590...

2015. gada 10. marts plkst. 11:24

2014.gadā par braukšanu bez OCTA sarakstīti 10,5 tūkstoši administratīvā pārkāpuma...

2015. gada 03. marts plkst. 13:48

Latvijā darbojošos apdrošinātāju kopējais parakstīto prēmiju apjoms 2014. gadā...

2015. gada 27. februāris plkst. 13:28

Apdrošināšanas sabiedrība BTA Insurance Company SE aizvadītajā gadā parakstīja...

2015. gada 23. februāris plkst. 11:36

Apdrošināšanas sabiedrība Balta no šodienas maina savu vizuālo identitāti....

2015. gada 23. februāris plkst. 10:56

Pērn pieņemti 1137 lēmumi par atlīdzību izmaksu no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju...

2015. gada 20. februāris plkst. 16:15

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) informācija par apdrošinātāju darbības...

2015. gada 19. februāris plkst. 16:37

Saeimas Pieprasījuma komisijas deputāti trešdien pauda neapmierinātību ar Rīgas pils apdrošinātāja...

2015. gada 19. februāris plkst. 9:43

Fotoradari apdrošināti, paredzot jebkāda veida bojājumu rašanos, tostarp ļaunprātīgu...