Piedāvātie grozījumi lāgā nepatīk ne kuģniecībām, ne Latvijas ostām
Gadiem apspriestā ostu regula, par kuru ar saviem labojumiem nule kā nobalsojis Eiropas Parlaments (EP), arvien nav īsti pieņemama jūras transporta nodrošinātājiem, un arī Latvijas ostas un tranzīta biznesā iesaistītie par to nebūt nav sajūsmā. Līdz ar to abas puses cer ko vairāk panākt savā labā EP, Eiropas Komisijas (EK) un Eiropas Savienības Padomes diskusiju laikā.
Regulas iecere ir uzlabot ostās sniegto pakalpojumu efektivitāti un samazināt izmaksas, piemēram, velkoņu un tauvošanās pakalpojumiem. Caurspīdīgumam ostas pakalpojumu un infrastruktūras izmantošanas cenu veidošanā, kā arī saņemtā publiskā finansējuma izlietojumā vajadzētu atturēt no nepamatotu cenu noteikšanas un tirgus izkropļojumiem. Tajā pašā laikā drošības aspektu dēļ EP deputāti nepiekrita EK sākotnējam ierosinājumam par pilnīgi brīvu tirgus principu ieviešanu ostas pakalpojumu sniegšanā, jo ES ostu sistēma ietver daudzus dažādus modeļus ostas pakalpojumu organizēšanā. Tā vietā piedāvāts noteikt minimālās prasības pakalpojumu sniedzējiem, piemēram, profesionālā kvalifikācija un nacionālie standarti sociālajā jomā. ES dalībvalstīm jāveic pasākumi, lai nodrošinātu to, ka sniegto pakalpojumu cena ostās atbilst pakalpojuma ekonomiskajai vērtībai (nav uzskrūvēta).
Visu rakstu Ostu regula sašķeļ nozari lasiet 9. marta laikrakstā Dienas Bizness.