Darba devēja rūpes, ierīkojot ēšanai piemērotas telpas, darbinieki lielākoties uztver kā pašsaprotamu lietu
Ir vairāki veidi, kā darba devējs rūpējas, lai darbinieks būtu paēdis – virtuvīte birojā, kur uzsildīt ēdienu un uzvārīt kafiju vai tēju, bezmaksas našķi un dzērieni, sava ēdnīca (ja uzņēmums atrodas tālu no sabiedriskās ēdināšanas vietām), atlaides pusdienām vai pat ēdināšana par brīvu.
«Viss atkarīgs no uzņēmuma atrašanās vietas – Rīgas centrā darbinieki dodas ēst uz kādu sev tīkamu sabiedriskās ēdināšanas vietām, bet cita situācija ir tad, ja uzņēmums atrodas nekurienes vidū, kur apkārt nav nevienas ēstuves. Tad uzņēmumos nereti ir ēdnīcas,» saka Eva Selga, Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas prezidente. Ir gadījumi, kad starp darba devēju un ēdinātāju ir vienošanās, ka darbiniekiem ir atlaides. Tas gan nav darbinieku, bet darba devēja un uzņēmuma efektivitātes interesēs, jo šādā gadījumā pusdienām darbinieki veltīs mazāk laika, norāda Olga Dzene, Fontes grupas vecākā konsultante un valdes locekle.
«Ja darba devējs nerūpējas par to, lai darbinieku pamatvajadzības ir apmierinātas, darbiniekiem rodas fizisks diskomforts. Cilvēkus demotivē, ja vispār nav iespējas padzert tēju, kafiju, uzsildīt ēdienu,» saka O. Dzene. Visbiežāk uzņēmumos ūdens, tēja un kafija ir pieejama bez maksas, retāk – našķi.